eitaa logo
حجت الاسلام دومیری
741 دنبال‌کننده
2هزار عکس
289 ویدیو
110 فایل
بیانات و بنانات حجة الاسلام مهدی دومیری گنجی ارتباط با ادمین: @ganji_65
مشاهده در ایتا
دانلود
تمنای وصال، جلسه ۲۸.mp3
14.29M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه بیست و هشتم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۲۹.mp3
16.55M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه بیست و نهم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
حجت الاسلام دومیری
بسم الله الرحمن الرحیم انکار معاد، یکی از ویژگی های مشرکین در قرآن است و امروزه ماتریالیست ها و مادی گراها نیز چنین اند. یکی از دلایل انکار معاد، فهم نادرست از حقیقت انسان و حقیقت مرگ است. مشرکین حقیقت انسان را همین جسم مادی می دانستند و حقیقت مرگ را هم از بین رفتن این جسم. به عبارتی دیگر، نگاه مادی مشرکین و ماتریالیست ها به انسان و مرگ، موجب انکار قیامت از سوی آنها شده است. اگر حقیقت انسان همین جسم است، و اگر مرگ خاک شدن است، و اگر قرار است انسانِ از خاک آمده به خاک بپیوندد و دیگر هیچ، پس معاد معنایی نخواهد داشت. عجیب نیست اگر بگویم گاهی می شود که انسانی « ماتریالیستِ مسلمان » باشد. مسلمان است، اما نگاهش مادی است، و این برآمده از معرفت ناقص و غلط است. وقتی مسلمانی از حقیقت انسان و حقیقت مرگ و حقیقت قبر و حقیقت معاد بی خبر باشد، آرمیدن جسم خاکی در حفره ای از زمین را انتهای مسیر و آن حفرهٔ خاکی را سرای ابدی محسوب می دارد. آیا واقعا زمین سرای ابدی است و قبر خاکی جاودانه انسان در آغوش خواهد گرفت؟، و آیا اساسا انسان مگر همین جسم است که در زمین پنهان شود و إلی الأبد در آن بماند؟. ناآگاهی از حقیقت انسان و مرگ و معاد، موجب چنین خبط و خطایی می شود، درست، اما چه کسی در این میان مقصر و کوتاهی کرده است؟. آیا جز این است که متولیان امور دین و فرهنگ باید حقایق را از منابع عقلی و نقلی استخراج نموده و به جامعه برسانند؟. آیا می توان نقش دستگاه های مختلف و عریض و طویل فرهنگی و نیز نقش حوزه های علمیه را در سطح دانش دینی مردم، نادیده انگاشت؟. از مرحوم علامه طباطبایی رحمة الله علیه نقل نموده اند که فرمود:« بحث معاد هنوز روزی حوزه های علمیه نشده است » ( و به همین دلیل مبحث معاد اسفار اربعه را کاملا خصوصی و با معدود شاگردان برگزار نمود ). اگر چنین است، پس حرجی بر مردم جامعه نیست. https://eitaa.com/mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۳۰.mp3
15.4M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی ام 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
مطلب و مقصودِ ما، از دو جهان اوست اوست او همه مغز است مغز، هر دو جهان پوست پوست دل به جز از زلفِ یار، جای دگر بند نیست رهزن و صیادِ دل، کیست مگر؟، دوست دوست یارِ گل اندامِ من، سخت گرفتَم به بر رفت و از او یادگار، بر تنِ من رنگ و بوست میکده و صومعه، کعبه، کنشت، بتکده هر طرفی رو کنی، از همه زو گفتگوست بر لبِ او های های، بر لبِ ما هو هو هر دو جهان سر به سر، زمزمهٔ های و هوست هوش بَرَد جان دهد، مِی بزن از عشق او ساقی و مِی نَک به بر، آنچه نباشد سبوست دور شود یار و دل، خون شود از داغِ هجر نیم نگهی گر کند، زخمِ دلم را رفوست دوش درِ دل زدند، در بگشودم زود خنده به لب یار بود، قاتلِ جانم هموست @mahdi_domeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا می دانید از کجا بدست می آید؟ 🔹آنها دروغ گفتند تا از زندگی ما پول دربیاورند. 🔹اکثر افراد حتی دندانپزشک ها نمی دانند فلوراید از کجا و چگونه بدست میاید. 👤سخنران: دکتر والری کانتر یک دندانپزشک، متخصص و استاد دانشگاه ، لس آنجلس (UCLA) است که در سال ۲۰۱۶ پس از یک بیداری معنوی، خود و کارش را متحول کرد. 🔻به کانال سیاحت غرب بپیوندید 👇👇👇 🆔 @siyahat_gharb
تمنای وصال، جلسه ۳۱.mp3
17.03M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی و یکم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در آیه ۴ سوره بلد می فرماید:« لَقَدۡ خَلَقْنَا ٱلۡإِنسَٰنَ فِي كَبَدٍ ». تحقیقاً ما انسان را در سختی و رنج آفریدیم. و نیز در آیهٔ ۶ سورهٔ انشقاق می فرماید:« يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ ». ای انسان، تو با سختی و مشقت به سوی پروردگارت رهسپاری و به ملاقاتش خواهی رسید. عنِ الإمامِ زينِ العابدينَ عليه السلام ـ لِرَجُلٍ مِن جُلَسائهِ ـ : اِتَّقِ اللّه َ و أجمِلْ في الطَّلَبِ ، و لا تَطلُبْ ما لَم يُخلَقْ ··· فقالَ الرَّجلُ : و كيف يُطلَبُ ما لم يُخلَقْ ؟ ! فقال : مَن طَلَبَ الغِنى و الأموالَ و السَّعَةَ في الدنيا فإنّما يَطلُبُ ذلكَ لِلرّاحَةِ ، و الراحَةُ لَم تُخلَقْ في الدنيا و لا لِأهلِ الدنيا ، إنّما خُلِقَتِ الراحةُ في الجَنَّةِ و لِأهلِ الجَنَّةِ. امام زين العابدين عليه السلام به يكى از همنشينان خود فرمود : از خدا بترس و در طلب [دنيا ]جانب اعتدال نگه دار و چيزى را كه آفريده نشده است، طلب مكن . . . آن مرد عرض كرد : چگونه ممكن است كسى در طلب چيزى بر آيد كه هنوز آفريده نشده است؟ حضرت فرمود : كسى كه خواهان توانگرى و دارايى و رفاه در دنيا باشد ، در حقيقت آنها را براى آسايش مى خواهد و آسايش، در دنيا و براى اهل دنيا خلق نشده ، بلكه در بهشت و براى بهشتيان آفريده شده است (بحارالانوار، ج 70، ص 92) لذا راحتی در دنیا نیست. مؤمن با آگاهی از این حقیقت، بیهوده عمر گران سنگ را صرف به دست آوردن راحتی و آسایش نمی کند. بلکه با پذیرش این حقیقت، سعی می کند شرایط را چنان فراهم سازد که اول مرگش، ابتدای راحتی اش باشد.
غیر مؤمن اما اینگونه نیست. او می کوشد به هر طریقی که بشود به این راحتی دست بیابد که البته به دنبال سراب است و هرگز این عطش درونی اش فروکش نخواهد کرد. هم در دنیا به راحتی و آسایش دست نمی یابد، و هم راحتی و آسایش آخرت خود را به تباهی می کشاند. مرگ چنین شخصی، ادامهٔ رنج و مشقت دنیا است، اما بیشتر و شدیدتر. یکی از اشتباهات رایج در بین جامعه، نامگذاری قبرستان به آرامگاه و آرامستان و نامهایی از این دست است. در صورتی که اگر چشمی بینا بود، به وضوح نظاره می کرد که یک قبرستان چقدر پر است از داد و ناله و فریاد و ضجه زدن از عذاب های برزخی. به عبارت دیگر، قبرستان برای بسیاری از افراد، آرامگاه نیست، بلکه شکنجه گاه و رنج کده است. اینکه روی قبری بنویسیم آرامگاه، لزوما ساکن آن قبر دارای آرامش نخواهد شد. چنین نام گذاری هایی صرفا موجبات غفلت ما را فراهم می کند و نه چیز دیگر. خود قبر، خویش را چنین معرفی می کند: الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ لِلقَبرِ كلاما في كُلِّ يَوم ، يقولُ : أنا بَيتُ الغُربَةِ ، أنا بَيتُ الوَحشَةِ ، أنا بَيتُ الدُّودِ ، أنا القَبرُ ، أنا رَوضَةٌ مِن رِياضِ الجَنّةِ أو حُفرَةٌ مِن حُفَرِ النارِ . امام صادق عليه السلام :قبر را هر روز سخنى است كه مى گويد: من خانه غربتم، من خانه تنهايى ام، من خانه كرمها هستم، من قبرم، من باغى از باغ هاى بهشت يا گودالى از گودال هاى دوزخم. ( الكافي: ج۲، ص ۲۴۲، حدیث ۳ ). آرامش آن دنیا همانگونه که امام سجاد علیه السلام فرمود، برای اهل بهشت است و اهل بهشت ویژگی شان « الذین ءامنوا و عملوا الصالحات »( عصر: ۳) است. امروز باید فردایمان را پر از آرامش کنیم و قبرمان را آرامگاه. امام سجاد علیه السلام در مناجات ابوحمزه ثمالی در همین رابطه چنین نجوا می فرماید:« فمن يکون أســـوء حالا منی ان انا نقلت علی مثل حـالی الی قبری لم امهده لرقدتی و لم افرشـه بالعمل الصالح لضجعتی ». از من بد حال تر و تيره روزگار تر کيست ؟ وای اگر من با چنين حال به جانب قبری منتقل شوم که آن را با کار های شايسته برای خواب و راحت خودم آماده نکردم و فرش در آن نگسترانيدم. توصیه دین و عرفا برای رفتن به قبرستان و فکر مرگ کردن، به خاطر ایجاد زمینه و شرایطی است که قبرمان را تبدیل به آرامگاه کنیم. و عاقل این فرصتِ مغتنم را از دست نخواهد داد. @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۳۲.mp3
18.47M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی و دوم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri