eitaa logo
حجت الاسلام دومیری
683 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
268 ویدیو
109 فایل
بیانات و بنانات حجة الاسلام مهدی دومیری گنجی ارتباط با ادمین: @ganji_65
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم مرگ پیچیده ترین معمای زندگی است، در حالی که تکراری ترین واقعه زندگی نیز هست. و در عین حال اکسیرِ شفابخشی برای امراض روحانی است. شاید بتوان رابطه مرگ و زندگی را، زیباترین و عجیب ترین پارادوکسیکال عالم در نظر گرفت که فکر و ذکر مرگ، زندگی را پر معنی و لذت بخش و گوارا و به سامان می کند، و غفلت از آن و فراموشی اش و صرفا به فکر زندگی بودن، معیشت ضنک و تلخ کامی و پوچی و نیهیلسم را باعث می گردد. متاسفانه مسألهٔ انس با مرگ و یاد آن، به انحرافات عدیده ای دچار شده که یکی از آنها، « مرده پرستی » به جای فکر و ذکر مرگ است. یکی از نمودهای مرده پرستی، نوع سازه های بر فراز قبرها و نوع تجهیز قبرستان مثل نیمکت و فضای سبز و ...‌ است برای اینکه ساعت ها در سرما و گرما بتوان نشست، صرفا برای گریه کردن و ناله زدن، وَ نه عبرت گرفتن. اینگونه انس گرفتن با مرگ، نه تنها غفلت زدا نیست، که غفلت زا است. قبرستان نه برای این است که صرفا برای مرده ها مویه کرده و گریه سر دهیم، که بیشتر برای این است که برای زنده ها گریه کنیم و ناله بزنیم. راز تأکید اسلام به یاد مرگ و دستور عرفاء و بزرگان سلوک به یاد دائمی مرگ، همین حقیقت عظیم است که یاد مرگ، حلّال بسیاری از معضلات فردی و اجتماعی است. عاقل کسی است که از این اکسیر رایگان، در حد کافی استفاده کند. https://eitaa.com/mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۲۶.mp3
16.64M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه بیست و ششم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۲۷.mp3
18.06M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه بیست و هفتم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۲۸.mp3
14.29M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه بیست و هشتم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۲۹.mp3
16.55M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه بیست و نهم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
حجت الاسلام دومیری
بسم الله الرحمن الرحیم انکار معاد، یکی از ویژگی های مشرکین در قرآن است و امروزه ماتریالیست ها و مادی گراها نیز چنین اند. یکی از دلایل انکار معاد، فهم نادرست از حقیقت انسان و حقیقت مرگ است. مشرکین حقیقت انسان را همین جسم مادی می دانستند و حقیقت مرگ را هم از بین رفتن این جسم. به عبارتی دیگر، نگاه مادی مشرکین و ماتریالیست ها به انسان و مرگ، موجب انکار قیامت از سوی آنها شده است. اگر حقیقت انسان همین جسم است، و اگر مرگ خاک شدن است، و اگر قرار است انسانِ از خاک آمده به خاک بپیوندد و دیگر هیچ، پس معاد معنایی نخواهد داشت. عجیب نیست اگر بگویم گاهی می شود که انسانی « ماتریالیستِ مسلمان » باشد. مسلمان است، اما نگاهش مادی است، و این برآمده از معرفت ناقص و غلط است. وقتی مسلمانی از حقیقت انسان و حقیقت مرگ و حقیقت قبر و حقیقت معاد بی خبر باشد، آرمیدن جسم خاکی در حفره ای از زمین را انتهای مسیر و آن حفرهٔ خاکی را سرای ابدی محسوب می دارد. آیا واقعا زمین سرای ابدی است و قبر خاکی جاودانه انسان در آغوش خواهد گرفت؟، و آیا اساسا انسان مگر همین جسم است که در زمین پنهان شود و إلی الأبد در آن بماند؟. ناآگاهی از حقیقت انسان و مرگ و معاد، موجب چنین خبط و خطایی می شود، درست، اما چه کسی در این میان مقصر و کوتاهی کرده است؟. آیا جز این است که متولیان امور دین و فرهنگ باید حقایق را از منابع عقلی و نقلی استخراج نموده و به جامعه برسانند؟. آیا می توان نقش دستگاه های مختلف و عریض و طویل فرهنگی و نیز نقش حوزه های علمیه را در سطح دانش دینی مردم، نادیده انگاشت؟. از مرحوم علامه طباطبایی رحمة الله علیه نقل نموده اند که فرمود:« بحث معاد هنوز روزی حوزه های علمیه نشده است » ( و به همین دلیل مبحث معاد اسفار اربعه را کاملا خصوصی و با معدود شاگردان برگزار نمود ). اگر چنین است، پس حرجی بر مردم جامعه نیست. https://eitaa.com/mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۳۰.mp3
15.4M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی ام 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
مطلب و مقصودِ ما، از دو جهان اوست اوست او همه مغز است مغز، هر دو جهان پوست پوست دل به جز از زلفِ یار، جای دگر بند نیست رهزن و صیادِ دل، کیست مگر؟، دوست دوست یارِ گل اندامِ من، سخت گرفتَم به بر رفت و از او یادگار، بر تنِ من رنگ و بوست میکده و صومعه، کعبه، کنشت، بتکده هر طرفی رو کنی، از همه زو گفتگوست بر لبِ او های های، بر لبِ ما هو هو هر دو جهان سر به سر، زمزمهٔ های و هوست هوش بَرَد جان دهد، مِی بزن از عشق او ساقی و مِی نَک به بر، آنچه نباشد سبوست دور شود یار و دل، خون شود از داغِ هجر نیم نگهی گر کند، زخمِ دلم را رفوست دوش درِ دل زدند، در بگشودم زود خنده به لب یار بود، قاتلِ جانم هموست @mahdi_domeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا می دانید از کجا بدست می آید؟ 🔹آنها دروغ گفتند تا از زندگی ما پول دربیاورند. 🔹اکثر افراد حتی دندانپزشک ها نمی دانند فلوراید از کجا و چگونه بدست میاید. 👤سخنران: دکتر والری کانتر یک دندانپزشک، متخصص و استاد دانشگاه ، لس آنجلس (UCLA) است که در سال ۲۰۱۶ پس از یک بیداری معنوی، خود و کارش را متحول کرد. 🔻به کانال سیاحت غرب بپیوندید 👇👇👇 🆔 @siyahat_gharb
تمنای وصال، جلسه ۳۱.mp3
17.03M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی و یکم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در آیه ۴ سوره بلد می فرماید:« لَقَدۡ خَلَقْنَا ٱلۡإِنسَٰنَ فِي كَبَدٍ ». تحقیقاً ما انسان را در سختی و رنج آفریدیم. و نیز در آیهٔ ۶ سورهٔ انشقاق می فرماید:« يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ ». ای انسان، تو با سختی و مشقت به سوی پروردگارت رهسپاری و به ملاقاتش خواهی رسید. عنِ الإمامِ زينِ العابدينَ عليه السلام ـ لِرَجُلٍ مِن جُلَسائهِ ـ : اِتَّقِ اللّه َ و أجمِلْ في الطَّلَبِ ، و لا تَطلُبْ ما لَم يُخلَقْ ··· فقالَ الرَّجلُ : و كيف يُطلَبُ ما لم يُخلَقْ ؟ ! فقال : مَن طَلَبَ الغِنى و الأموالَ و السَّعَةَ في الدنيا فإنّما يَطلُبُ ذلكَ لِلرّاحَةِ ، و الراحَةُ لَم تُخلَقْ في الدنيا و لا لِأهلِ الدنيا ، إنّما خُلِقَتِ الراحةُ في الجَنَّةِ و لِأهلِ الجَنَّةِ. امام زين العابدين عليه السلام به يكى از همنشينان خود فرمود : از خدا بترس و در طلب [دنيا ]جانب اعتدال نگه دار و چيزى را كه آفريده نشده است، طلب مكن . . . آن مرد عرض كرد : چگونه ممكن است كسى در طلب چيزى بر آيد كه هنوز آفريده نشده است؟ حضرت فرمود : كسى كه خواهان توانگرى و دارايى و رفاه در دنيا باشد ، در حقيقت آنها را براى آسايش مى خواهد و آسايش، در دنيا و براى اهل دنيا خلق نشده ، بلكه در بهشت و براى بهشتيان آفريده شده است (بحارالانوار، ج 70، ص 92) لذا راحتی در دنیا نیست. مؤمن با آگاهی از این حقیقت، بیهوده عمر گران سنگ را صرف به دست آوردن راحتی و آسایش نمی کند. بلکه با پذیرش این حقیقت، سعی می کند شرایط را چنان فراهم سازد که اول مرگش، ابتدای راحتی اش باشد.
غیر مؤمن اما اینگونه نیست. او می کوشد به هر طریقی که بشود به این راحتی دست بیابد که البته به دنبال سراب است و هرگز این عطش درونی اش فروکش نخواهد کرد. هم در دنیا به راحتی و آسایش دست نمی یابد، و هم راحتی و آسایش آخرت خود را به تباهی می کشاند. مرگ چنین شخصی، ادامهٔ رنج و مشقت دنیا است، اما بیشتر و شدیدتر. یکی از اشتباهات رایج در بین جامعه، نامگذاری قبرستان به آرامگاه و آرامستان و نامهایی از این دست است. در صورتی که اگر چشمی بینا بود، به وضوح نظاره می کرد که یک قبرستان چقدر پر است از داد و ناله و فریاد و ضجه زدن از عذاب های برزخی. به عبارت دیگر، قبرستان برای بسیاری از افراد، آرامگاه نیست، بلکه شکنجه گاه و رنج کده است. اینکه روی قبری بنویسیم آرامگاه، لزوما ساکن آن قبر دارای آرامش نخواهد شد. چنین نام گذاری هایی صرفا موجبات غفلت ما را فراهم می کند و نه چیز دیگر. خود قبر، خویش را چنین معرفی می کند: الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ لِلقَبرِ كلاما في كُلِّ يَوم ، يقولُ : أنا بَيتُ الغُربَةِ ، أنا بَيتُ الوَحشَةِ ، أنا بَيتُ الدُّودِ ، أنا القَبرُ ، أنا رَوضَةٌ مِن رِياضِ الجَنّةِ أو حُفرَةٌ مِن حُفَرِ النارِ . امام صادق عليه السلام :قبر را هر روز سخنى است كه مى گويد: من خانه غربتم، من خانه تنهايى ام، من خانه كرمها هستم، من قبرم، من باغى از باغ هاى بهشت يا گودالى از گودال هاى دوزخم. ( الكافي: ج۲، ص ۲۴۲، حدیث ۳ ). آرامش آن دنیا همانگونه که امام سجاد علیه السلام فرمود، برای اهل بهشت است و اهل بهشت ویژگی شان « الذین ءامنوا و عملوا الصالحات »( عصر: ۳) است. امروز باید فردایمان را پر از آرامش کنیم و قبرمان را آرامگاه. امام سجاد علیه السلام در مناجات ابوحمزه ثمالی در همین رابطه چنین نجوا می فرماید:« فمن يکون أســـوء حالا منی ان انا نقلت علی مثل حـالی الی قبری لم امهده لرقدتی و لم افرشـه بالعمل الصالح لضجعتی ». از من بد حال تر و تيره روزگار تر کيست ؟ وای اگر من با چنين حال به جانب قبری منتقل شوم که آن را با کار های شايسته برای خواب و راحت خودم آماده نکردم و فرش در آن نگسترانيدم. توصیه دین و عرفا برای رفتن به قبرستان و فکر مرگ کردن، به خاطر ایجاد زمینه و شرایطی است که قبرمان را تبدیل به آرامگاه کنیم. و عاقل این فرصتِ مغتنم را از دست نخواهد داد. @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۳۲.mp3
18.47M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی و دوم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۳۳.mp3
26.5M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی و سوم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
بسم الله الرحمن الرحیم نماز اگر چه در قسمت فروعات دین جانمایی شده است، اما در قسمت فروعات، جزء اصول است، تا جایی که در روایت آمده:« الصلاة عمود الدین ». النَّبیِّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ: أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ اَلْعَبْدُ الصَّلاَةُ. فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِواها، وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِواهَا. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اولین چیزی که مورد محاسبه قرار می گیرد، نماز است. اگر نماز شخص مورد پذیرش قرار گرفت، اعمال دیگر او نیز مورد پذیرش قرار می گیرد. اما اگر نمازش رد شد، اعمال دیگرش نیز رد می شود. ( فلاح السائل، جلد 1، صفحه 127 ). اهمیت نماز تا قدری است که در هیچ شرایطی زائل نمی شود، حتی در حال غرق شدن. اما نمازی با این جایگاه، زمانی ارزشمند و نجات دهنده است که مورد پذیرش واقع شده و مقبول باشد. آیة الله محمدمهدی مازندرانی، از اساتید امام خمینی رضوان الله تعالی علیه می فرمود: اگر دو رکعت نمازم پذیرفته شود، برایم کافی است. شرط پذیرش نماز حضور قلب است که برای اکثر افراد به صورت دائم حاصل نیست، و آنهایی هم که از حضور قلب در نماز بهره مند هستند، اکثرشان با وجود مانع، از حضور قلب محروم می شوند. لذا اگر برای شخصی حضور قلب حاصل شد ( ولو به کمترین حد )، بسیار بسیار مغتنم و حائز اهمیت است. حال اگر چنین شخصی بعد از مدت ها حضور قلب را تجربه نموده، اما من به واسطه برخی از کارها و حرف ها، او را که در حال نماز خواندن است مشغول به خود و کردار و گفتار خود کنم و بدین واسطه او را از حضور قلب محروم نمایم، زشتی چنین عملی را فقط خدا می داند. با این توصیف، این عمل، جزء بزرگترین حق الناس ها نیز می باشد. شاید برای آن شخص چنین فرصتی به این آسانی میسر نگردد که مجدد حضور قلب را تجربه کند. به دلایل مذکور، حقیر به شدت از این که کاری کنم یا سخنی بگویم که نمازگذاری را مشغول کند، واهمه دارم و می ترسم. و از این که کسانی را می بینم که با نمازگذار سخن می گویند، شوخی می کنند، حتی تماس فیزیکی دارند، سخت متعجب می شوم و این اندازه تهوّر را نمی توانم هضم کنم. اساسا یکی از مراقبه های مهم این است که موجبات حواس پرتی کسی را در زمان نماز فراهم نکنیم. چرا که این حق الناسی است که بعید می دانم صاحب آن رضایت دهد. دقیقا همین مطلب، در مورد حاضرین در مسجد صادق است. ممکن است افرادی به هر دلیلی اهل تعقیبات نباشند، اما اگر با حرکات و یا گفتارشان نسبت به حضور قلب کسی که مشغول تعقیبات است، دفع یا رفع به وجود آورند، حق الناس عظیمی است که هم پاسخگویی اش در قیامت تقریبا غیر ممکن است، و هم توفیقات متعددی را در دنیا از انسان سلب می کند. @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۳۴.mp3
17.3M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی و چهارم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۳۵.mp3
13M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی و پنجم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
بسم الله الرحمن الرحیم به گمانم کمتر کسی هست که واژهٔ « جوانمرگ » را نشنیده باشد. به کسی که هنوز به سنین بالا و پختگی نرسیده و در جوانی منادی مرگ را لبیک می گوید، می گویند جوانمرگ شده است. یک معنی این واژه این است که متوفی از نظر سن جوان است و هنوز به دوران میان سالی و پیری نرسیده است. کسی که در ابتدای عمر دامنِ زندگی از دنیا بر می چیند و به پیری طبیعی نمی رسد، می گویند جوانمرگ شده است. اما به گونه ای دیگر می توان به جوانمرگی نگاه کرد. در نگاه سلوک دینی و عرفانی، سن انسان به حرکت اجرام فلکی و تعاقب شب و روز نیست. سن انسان به کارکرد روحی و تعالی جان است. گذران شب و روز و عروج و افول خورشید و ماه، نه بیانگر سن، که وسیله ای برای حساب زمان است که فرمود: هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ. او کسی است که خورشید را روشنایی، و ماه را نور قرار داد؛ و برای آن منزلگاه‌ هایی مقدّر کرد، تا عدد سال ها و حساب را بدانید. ( یونس: ۵ ). در نگاه اشتباه، سن امری غیر اختیاری است که شخص در هر حالتی که باشد، سنش افزایش یافته و بزرگ تر می شود. از سویی نیز در این نگاه سن صرفا حالت افزایشی داشته و ابدا کاهش نمی یابد. اما در نگاه سلوکی و عرفانی، سن هر شخص اختیاری است و هر کسی با انتخاب خود می تواند در سنش تصرف کند. در این نگاه، همانگونه که انتخاب شخص می تواند موجب افزایش سنش شود، می تواند کاهش سنش را نیز خود رقم بزند.
در نگاه دینی ممکن است شخصی صد سال در دنیا زندگی کند، اما کودک باشد. به قول علامه جوادی آملی حفظه الله: ما کودک نود ساله داریم. با این نگاه بر روی سنگ قبر اکثر درگذشتگان باید نوشت:« جوانمرگ »، و بلکه باید نوشت :« کودک مرگ ». در مقابل، هستند کسانی که در سنین ابتدایی زندگی دار دنیا را وداع می گویند و در عین حال جوانمرگ نیستند. فارغ از اهل بیت علیهم السلام، بسیاری از شهدای ما در ابتدای زندگی، روحی سالخورده و عمیق و بزرگ داشته اند و هرگز وصف جوانمرگ برای آنها روا نیست. آنچه بر سنگ قبرها حک می شود، بر آمده از نگاهی غلط به مرگ و هویت انسانی و خلاصه کردن آن در جسم و ماده است. راستی، من و شما چند ساله ایم؟. روحمان در کودکی متوقف مانده و رشدش دچار رکود شده، یا احیانا رشد منفی داشته ایم، و یا اینکه جانمان در مسیر رشد و ارتقاء و بزرگ شدن است؟. من و شما سن و سالمان را از گردش ماه و خورشید می گیریم و یا از داشته های روحی مان؟ وارد روستایی شد. قبرهاشان بر در منازل بود و همهٔ شان در کودکی درگذشته بودند. از رمز و رازش پرسید. گفتند: ما سن مفید هر کسی را بر روی سنگ قبرش می نویسیم. من و شما چند ساله ایم؟ @mahdi_domeiri
تمنای وصال، جلسه ۳۶.mp3
19.4M
🎤 سخنرانی - حجت‌الاسلام حاج مهدی دومیری ✅سلسله مباحث « تمنای وصال » ✅شرح مخمس شیخ بهایی ♦️جلسه سی و ششم 🕌 مسجد الرضا علیه السلام 🎙 سخنران: @mahdi_domeiri
بسم الله الرحمن الرحیم نگاه هر کسی به زندگی، مطابق ایدئولوژی و نظام اعتقادی اش است. آنچنان که معتقد است، فکر می کند، آنچنان که ایمان دارد عمل می کند، آنچنان که باور دارد زندگی می نماید. نوع رابطه انسان و جهان نیز بر آمدهٔ از گونهٔ اعتقاد است. هر شخصی مطابق با آنچه باور دارد، رابطه انسان و جهان را تعریف می کند. در نگاه مادی، رابطه انسان جهان، رابطه صیاد و صید است، رابطه مصرف کننده و مصرف شونده، رتبطهٔ متمتِّع و متمتَّع. در این نگاه رستگاری از آنِ کسی است که هر چه بیشتر از تمتعات دنیا بهره مند شود. پیروز آنی است که به میزان بیشتری از نعمات استفاده کند. در این نگاه عقب افتاده و امّل کسی است که به حد اقل های دنیا اکتفا کند و زیاده خواه نباشد. در این نگاه زیاده خواهی و ریخت و پاش و مصرف زدگی، یک ارزش است و قناعت و اکتفا به نیاز و پرهیز از اسراف، یک ضد ارزش. در مقابل، نگاه دینی است. در این نگاه رابطهٔ انسان و دنیا، رابطهٔ زارع و کشتزار است، رابطه خریدار و بازار، رابطه پرنده و سکوی پرواز، رابطهٔ مسافر و منزلگاه بین راهی. در این نگاه، رستگاری از آنِ کسی است که برای سفر سبک بارتر باشد. پیروز کسی است که تز این کشتزار برای خانهٔ ابدی، توشهٔ بیشتری اندوخته باشد. در این نگاه مصرف زدگی، خویی حیوانی و دونِ شأن انسان است. در این نگاه، زیاده خواهی ضد ارزشی غیر قابل بخشایش است و قناعت و اکتفا به حد کفایت، کمال عاقلیِ بر آمده از عمق انسانیت.
در نگاه نخست، زندگی حد اکثری به خودی خود یک ارزش است، چرا که زمینه تمتع حداکثری را فراهم می کند، و در مقابل زود از دنیا رفتن به خودی خود، ضد ارزش است که موجب کوتاهی بهره مندی از نعمات دنیا می شود. در نگاه دوم، قصیر و طویل بودن عمر، به خودی خود ارزش نیست. بلکه آنچه عمر محتویٖ آن است، تعیین کننده ارزشمندی یا بی ارزشی و ضد ارزشی بودن آن است. به عبارت دیگر، در نگاه نخست آنچه ملاک ارزشگذاری است، کمّیّت است و در نگاه دوم، کیفیّت. اساسا شاخصه نگاه مادی کمیّت گرایی است و شاخصه نگاه الهی، کیفیّت گرایی. امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق، خدمت خداوند متعال عرضه می دارد: « وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ، فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أنْ یسْبِقَ مَقْتُک إِلَیّ، أوْ یسْتَحْکمَ غَضَبُک عَلَیّ ». مادامی که عمر من صرف طاعت و بندگی تو می‌ شود، آن‌ را به من مرحمت و عمرم را طولانی کن، اما اگر عمر من چراگاه شیطان شود، قبل از این‌ که مورد خشم و غضب تو قرار گیرم، جان من را بگیر! اینکه در عرف جامعهٔ ما به درگذشتگان جوان « ناکام » اطلاق می شود، بر آمدهٔ از همان نگاه نخست و مادی است. در نگاه دینی سن و کمیّت ملاک کام و ناکامی نیست. بلکه کیفیّت ملاک است. آنکه کام جان از طاعت و عبودیت خداوند متعال بر نداشته و نقاب از آن جمالِ جمیلِ معشوقِ ازلی کنار نزده و وصالش را در آغوش نکشیده، ناکام است، اگر چه صدها سال عمر کرده باشد. و آنکه خیالِ وصالِ معشوق را به واقعیتی شیرین مبدل نموده و چشمانش به آن زیبایی مطلق آشنا شده و آرامش آغوش پر طمئنینهٔ نگار را چشیده، کامروا است، اگر چه جوان و نوجوان باشد. شهدا که اکثریتشان جوان و نوجوان بودند، کانروایانی هستند که:« در قهقهۀ مستانه شان و در شادی وصولشان ‏‏عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون‎‏اند ». ( صحیفه امام، جلد ۲۱، ص ۱۴۷ ). و اینک این ماییم که پای در گل مانده و ناکام و محروم از عشق و معشوق و وصالِ نگار. این ماییم دور افتاده از وادی عاشقی و رها شده در برهوت مادی گرایی. این ماییم خسران زده و عمر به تاراج رفته و جانْ مرتع شیطان شده. قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا. الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. بگو که آیا می‌ خواهید شما را بر زیانکارترین مردم آگاه سازیم؟. آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم شده؛ با این حال، می‌ پندارند کار نیک انجام می‌ دهند. ( کهف: ۱۰۳ - ۱۰۴ ). @mahdi_domeiri