کارگروه ساماندهی مد و لباس با همکاری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می کند:
سلسله نشست های "مدیریت بدن و خودآرایی در جامعه معاصر ایران"
نشست دوم:
*مدیریت ظاهر و هویت یابی زنان*
سخنرانان:
*دکتر ابراهیم اخلاصی، دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی*
*دکتر معصومه تقی زادگان، هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی*
*دکتر مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه*
زمان: دوشنبه ۳۰ بهمن ساعت ۱۵ تا ۱۷
مکان: سالن جلسات پژوهشگاه
برگزاری نشست به صورت حضوری و بر خط، پخش آنلاین از طریق اسکای روم پژوهشگاه
https://www.skyroom.online/ch/ricac/research
📌 روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور.
zil.ink/pcci_ir
🆔 ما را در شبکه های اجتماعی با آدرس @pcci_ir دنبال کنید.
هدایت شده از رادیو اقلیما
📻 قسمت پنجم:
|خانهبداران|
کلاف سردرگم خانهداری و کارِ خانه
چطور باز میشود؟
• تا به امروز درباره زن، وظایف و حقوق او حرفهای زیادی زده شده و یکی از مهمترین نقاط اختلاف و بحث بر سر مسئلهی نقش زنان در خانه و تعیین و تکلیفها بر سر امور و اجرائیات خانههاست!
ما در این اپیزود بنا داریم که تا حدّی مسئلهی پیچیده و همیشگی خانهداری را باز کنیم و به ابعاد گفتمانی و حتی تاریخی آن بپردازیم.
@radio_eqlima 🎧
هدایت شده از رادیو اقلیما
اپیزود 5.mp3
41.06M
📻 قسمت پنجم:
|خانهبداران|
کلاف سردرگم خانهداری و کارِ خانه
چطور باز میشود؟
@Radio_Eqlima 🎧
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #گزارش_تصویری | #درسگفتار بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن
با تأکید بر پروژهی الگوی سوم
❇️ #جلسه_اول
دکتر انسیه برومندپور
🔰 زوجیت قانون عام خلقت است و رابطهی ازواج در این قانون از نوع تعامل و تجاذب است که در اثر این تعامل هر دو طرف به تکامل میرسند و هم موجبات خلق جدید نیز فراهم میشود....
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@Gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #گزارش_متنی | #درسگفتار بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن
با تأکید بر پروژهی الگوی سوم
❇️ #جلسه_اول
دکتر انسیه برومندپور
🔰 زوجیت قانون عام خلقت است و رابطهی ازواج در این قانون از نوع تعامل و تجاذب است که در اثر این تعامل هر دو طرف به تکامل میرسند و هم موجبات خلق جدید نیز فراهم میشود. سعادت انسان در گروه تحقق این رابطهی زوجیت در چارچوب و ضوابط خود است. این رویکرد به کلی با نگاهی که بر اساس تضاد و تخاصم مواجههی طرفین را روایت میکنند متفاوت است.
🔰 هدف ویژه خلقت انسان دریافت رحمت رحیمیه پروردگار است که تحقق این رحمت در قالب اجتماعی و تاریخی با نام امت واحده توحیدی است. همچنین آفرینش انسان و زوجش از نفس واحده بوده و این به معنای زوج آفریده شدن انسان از ابتدای آفرینش او آغاز میشود. رحم (همریشه با اسم رحمان الهی) اولین محمل حرکت انسان در جهان مادی است و ارحام نام انتخابی خدا برای ارتباطات نظاممند خانوادهمحور است که مودت و رحمت بهعنوان درونمایهٔ این رابطهٔ زوجیت را شکل میدهد.
🔰 امت واحدهٔ توحیدی نیز خود نوعی رحم و امتداد ارتباطات رحمی است که محمل تحقق زوجیت است. در این رحم میتوان به تأسی از ادبیات تزویج و خانواده نوعی جایگاه پدری و مادری برای امت قائل شد. رسول خدا در جایگاه ابوت و پدری برای امت واحده قرار میگیرند و مسلمانان و برادری در امت واحده توحیدی بر مبنای ظرفیت پدری امت برای رسول خدا تحقق مییابد و پدری رسول خدا رحمت جامع همهجانبه برای تمامی هستی است. رابطهٔ افراد در امت واحدهٔ توحیدی رابطهای ولایی است و اخوت معیار و ملاک آن است. همهٔ افرادی که عضوی از این امت هستند با یکدیگر رابطهٔ برادری و خواهری دارند و اینگونه موجبات نزول رحمت الهی را فراهم میآورند.
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@Gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #گزارش_متنی | #درسگفتار بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن
با تأکید بر پروژهی الگوی سوم
❇️ #جلسه_دوم
دکتر انسیه برومندپور
فهرست مطالب:
_ زوجیت قانون عام خلقت
_ آغاز قصه خلقت موجودات با زوجیت
_ زوجیت نهادینهترین ویژگی مخلوقات
_ زوجیت وجه تمایز خالق از مخلوق
هم راستایی زوجیت انسان با زوجیت دیگر آفریدهها
_ تعریف لغوی زوجیت با دید مصداقی (همسری، صنف و گروه، نوعی پارچه، رنگ، جفت)
_ تعریف لغوی زوجیت با دید مفهومی (مقارنت شیء با شیء، همراهی با موجودی دیگر در طول حیات با برنامه مشخص)
_ تعریف قرآنی زوجیت
_ مولفههای زوجیت در قرآن
مبحث زوجیت:
توان ارتباطی در مخلوق برای همراهی مستمر هدفمند با مخلوق دیگری که همتای مکمل اوست با هدف تامین نیاز که تا رسیدن به پاسخ مطلوب ادامه پیدا میکند و با رسیدن به هدف آن، استعداد لازم برای مرحله بعدی کمال را پیدا میکند.
اجزای زوجیت:
1️⃣ زوجیت و تک نبودن (احد نبودن، وتر نبودن، فرد نبودن)
فهم منحصربهفرد نبودن باعث میشود حس بینیازی و اکتفای به خود در موجود متزلزل شود و بفهمد نباید تک، تنها، بیپناه، بی همراه بماند
2️⃣ زوجیت و ناقص بودن (صمد نبودن، غنی نبودن)
فهم ناقص بودن باعث میشود موجود ضرورت حرکتکردن برای کاملشدن را درک کند و برای رفع نقص خود تلاش کند تا به نتیجه برسد
3️⃣ زوجیت و همتا خواهی (کفو خواهی)
فهم همتا خواهی باعث میشود، موجود بفهمد نیازش در همراهی با یک هم تا پاسخ میگیرد. در نتیجه باید به دنبال همتای مناسب خود برای رفع نیازش باشد تا این شباهت انگیزه همراهی را فراهم کند و از دیگر سو، تمایزهایشان در ارتباط با یکدیگر زمینه رسیدن به هدف را دراینرابطه دوسویه فراهم کند
4️⃣ زوجیت و محصول داشتن (ولد داری)
پایان این رابطه دوسویه متکامل رسیدن به محصولی است که هم ترکیبی از دو زوج است و هم اختصاصات خود را دارد. هم پاسخ همراهی دو زوج است و هم زمینهساز تداوم مسیرشان
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@Gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از راه سوم
🗳در چه صورت نظر خود را تغییر داده و رأی ميدهيد؟
❓آخرین نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی «متا» با موضوع مشارکت در انتخابات مجلس، از افرادی که گفتهاند در انتخابات مجلس پیشرو (احتمالا یا قطعا) شرکت نمیکنند، پرسیده شده است:
اگر بدانید رای دادن افرادی نظیر شما باعث می شود کسانی به مجلس راه یابند که میتوانند هر یک از اقدامات زیر را انجام دهند، تا چه میزان احتمال دارد تصمیم خود را عوض کرده و در انتخابات مجلس پیش رو رای بدهید؟
❗️قابل توجه هست که علیرغم آنکه تصور میشود مباحث اقتصادی باید در اولویت باشد، اما مسئله زن بیشترین چالش مخاطبین این نظرسنجی بوده است!
‼️ ای کاش متولیان و مسئولین فرهنگی کشور به این بیان مقام معظم رهبری، باور مییافتند که "مسئله زن از اساسیترین و راهبردیترين مسائل فکری جامعه است" (۱/۳/۱۳۹۰)
#مسئله_زن
#بانوان_معمار_فردای_روشن
#جهاد_تبیین_انتخابات
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار میکند
🔸نشست چهارم
"معلمی عاطفی زن"
تبیین الگوی عدالت جنسیتی بر محور عاطفه
با حضور خانم دکتر فهیمه حیدری
آنچه خواهیم گفت:
یکی از مسائل حوزه زنان ساماندهی نقشهای زنان با توجه به تفاوتهای زن و مرد است که از آن به عدالت جنسیتی تعبیر میشود.
در این نشست ابتدا عدالت جنسیتی را تبیین خواهیم کرد تا بر اساس آن با توجه به حیات عاطفی زن، به الگویی برای ساماندهی نقشهای زنانه رسید.
عاطفه در این نشست با توجه به نقش ویژهای که در جامعه شیعی دارد و وجود آن ضامن تداوم و تحول و پیشرفت جامعه است، میپردازیم.
🔹زمان: پنجشنبه، ۳ اسفند ۴۰۲
ساعت ۱۶
🔸مکان: کافه کتاب بانوامین
➡️https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW
⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید
09394276422
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از کوخَک🇵🇸
🔷️همخوانی کتاب مادران میدان جمهوری
این کتاب روایت کساییه که تصمیم گرفتن به جای نشستن و غر زدن پاشن یه کاری بکنن. روایت بانوانی که اومدن توی میدون تا برای اسلام و ایران و انقلاب مادری کنن.
🔹️از طریق لینک زیر به همخوانی این کتاب بپیوندید و دیگران را هم به همخوانی این کتاب دعوت کنید:
🔹️لینک گروه همخوانی کتاب مادران میدان جمهوری
https://eitaa.com/joinchat/4068999881C09ee37650e
🏷️ خرید کتاب «مادران میدان جمهوری» از غرفهی «باسلام»🔻
http://basalam.com/hoseinieh_honar_sabzevar
🚩 همراه «حسینیه هنر سبزوار» باشید
➕ @hoseinieh_honar_sabzevar
هدایت شده از ریحانه
✌🇮🇷 بانوان همیشه در صحنه
" ۹ پیشنهاد برای فعالیت های انتخاباتی بانوان "
قسمت ۱ از ۶
✏به قلم سرکار خانم مریم برزویی نویسندهی کتاب مادران خیابان جمهوری
📎 مقدمه ی کار
🔸️خداوند در آیه ۴۶ سوره مبارکه سبا میفرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» . توی این آیه ما را نصیحت می کند برای برپایی توحید و نفی طاغوت. حالا اگر بیاییم و به بررسی ساحت های مختلف یک زن بپردازیم، می بینیم ساحتهای قیام زن ، به عنوان یک انسان، بُعد فردی، خانوادگی و اجتماعی است.
🔹️اساس نظریه انقلاب اسلامی در بحث انسان شناسی و به خصوص زن تراز انقلاب اسلامی، امکان و بلکه ضرورت قیام در هر سه ساحت است.
زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که نشان داده است میتوان «زن بود، عفیف بود، محجّبه و شریف بود، و در عین حال، در متن و مرکز بود. می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه ی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازی های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه ترین میدانها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.»
🔸️یکی از عرصه های ظهور و بروز زنان در اجتماع، عرصه انتخابات است. عرصه ای که طبق بیان رهبر انقلاب ، جاییست که زنان می توانند هم در داخل خانه و هم بیرون خانه و حتی نسبت به ایجاد شناخت نامزدهای انتخاباتی نیز ورود کنند.
🔻در این یادداشت می خواهیم به برخی از الگوهای ورود زنان در عرصه انتخابات اشاره کنیم.
#انتخابات🇮🇷
#بانوان_میداندار
❣ @khamenei_reyhaneh
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
▫️به زودی منتشر میشود
🔹ویژه نامه انتخابات گامی به سوی ظهور
🔻مجموعه یادداشتها و گفتگوها در رابطه با انتخابات، ظهور و تبلیغ دین
#ویژه_نامۀ_انتخابات
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
ویژه نامه انتخابات.pdf
10.22M
🔹ویژه نامه مکتوب انتخابات گامی به سوی ظهور
🔻مجموعه یادداشتها و گفتگوها در رابطه با انتخابات، ظهور و تبلیغ دین
#انتخابات #مجله
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
https://eitaa.com/joinchat/1297022998C4ad0b7f8cd
شناخت زنانه، شناخت مردانه: یافتهی جدید هوش مصنوعی
پژوهشگرانی که در حوزهی تفاوتهای مغزی و شناختی زنان و مردان کار میکنند با مشکلات اجتماعی زیادی مواجهاند چرا که پیشفرضهای نظری به مشاهداتشان جهت میدهد. هر دو دستهی پژوهشگران زن و مرد، هریک به نحوی، متأثر از پیشفرضهای فرهنگیاند. با پژوهشگران مرد آغاز کنیم که دو دستهاند:
یک. مردانی که میزان بیشتر برخورداری از حقوق اجتماعیِ مردان را به تواناییهای شناختی آنها نسبت میدهند، در مشاهدهی برخی تفاوتها، ذهنیتی سودار دارند. این دسته تفاوتهای زیستی را ارزشگذاری فرهنگی میکنند و ارزش بیشتر را به شناخت مردانه میدهند و بنابراین برخورداری بیشتر مردان، مثلا در شغلهای مدیریتی را موجه میدانند.
دو. در آن سو، مردان پژوهشگری که نسبت به برتریهای اجتماعی مردان اعتراض دارند. ذهنیت آنها در نادیده گرفتن این تفاوتها است و معمولاً عدمتفاوتهای شناختی را بین زنان و مردان گزارش میکنند.
اما زنان پژوهشگر نیز با اینکه عموماً به نابرابریهای اجتماعی و فرهنگی میان زنان و مردان اعتراض دارند از این قاعده مستثنی نیستند و متأثر از پیشفرضها، دادههای مربوط به تفاوت شناختی زنان و مردان را به نحوی متفاوت گزارش میکنند، که البته متفاوت با گزارشهای مردان است.
یک. مثلاً زنانی که خواهان افزایش تعداد زنان در شغلهای مدیریتی و ریاستی هستند به همان دادههای مردان دستهی نخست اشاره میکنند و میپذیرند که تفاوتهایی در ساختارهای شناختی میان زنان و مردان وجود دارد اما معتقدند خود همین شواهد نشان میدهد که همدلی به نحو معناداری در زنان بیشتر است و زنان برای شغلهای مدیریتی مناسبترند. این دسته ارزشگذاری متفاوتی برای مشاهدهی تفاوتهای شناختی در زنان و مردان دارند.
دو. دستهای از زنان نیز همانند مردان دستهی دوم تفاوت فاحشی در ساختارهای شناختی زنان و مردان نمیبینند و گزارشهایی که تفاوتها را نشان میدهند دارای جهتگیریهای اجتماعی میدانند. نوع ارزشگذاری این دسته مشابه مردان دستهی دوم است.
در پژوهشی که دیروز نتایج آن در مجموعه مقالات آکادمی علوم آمریکا منتشر شد از هوش مصنوعی بهره گرفتند تا به این پرسش بسیار مناقشهبرانگیز پاسخ دهند که آیا مستقل از پیشفرضهای متعارض پژوهشگران، میتوان تفاوتهایی را در الگوهای شناختی زنانه و مردانه رصد کرد؟ برای این کار کافی است الگوها را بدون مشخص کردن جنسیت در اختیار هوش مصنوعی قرار دهیم و ببینیم با چه میزان دقتی میتواند جنسیت صاحب الگوها را مشخص کند. نتیجه آن بود که در بیش از ۹۰ درصد موارد تشخیصهایش درست بود.
به عبارتی نظر مردان و زنان پژوهشگرِ دستهیِ دوم، که تفاوتی را در الگوهای شناختی مردان و زنان رصد نمیکردند، تقریباً کنار نهاده میشود. احتمالاً این عده در اعتراض خواهند گفت که برنامهای که هوش مصنوعی به کار گرفته ممکن است خود مشحون از پیشفرضهای تفاوت جنسیتی باشد. علم همواره خطاپذیر است. بااینحال بهنظر میرسد که با این پژوهش و بهویژه باتوجه به بالابودن دقت پیشبینی، آنان که تفاوتها را در الگوهای شناختی زنان و مردان تشخیص میدهند دست بالا را دارند.
بنابراین اکنون، در سطح فرهنگی و اجتماعی، مجادلهی اصلی میان مردان دستهی اول و زنان دستهی اول خواهد بود. به نظر پذیرفتنی میرسد که تفاوتهای شناختی وجود دارد. حالا دو پرسش مطرح است:
آیا این تفاوت چنانکه برخی مردان میپندارند توجیهکنندهی نابرابریهای جنسیتی موجود است؟ (کسانی که پاسخ مثبت میدهند باید توضیح دهند که چگونه از مشاهدهی وجود تفاوت، که امری توصیفی است، به توجیه نابرابری، که امری هنجاری است گذار کردهاند.)
یا در مقابل، مشاهدهی تفاوتهای شناختی در زنان و مردان توجیهکنندهی آن است که باید به زنان سهم بزرگتری از ادارهی جامعه را متناسب با تفاوتهای شناختی ایشان داد، بهویژه در مشاغلی که در آنها نیاز به در نظر گرفتن دیگری بیشتر است؟ ( کسانی که به این پرسش پاسخ مثبت میدهند به لحاظ معرفتشناختی مشکل کمتری دارند. زیرا اگر دادههای تجربی گواهی میدهند که در زنان دگرخواهی به نحو معناداری بیشتر از مردان است، پس اگر درنظر گرفتن دیگران مقومِ شغلی باشد، زنان در آن شغل موفقتر از مردان خواهند بود.)
هادی صمدی
@evophilosophy
@Mahdi_Takallou
برخی میگویند به زنان رأی ندهیم چون آنها زینتالمجالسند.....
مخالف سختگیری اضافه به زنان کاندیدا و نماینده هستم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از هفتهٔ «الگوی سوم»
«هفتۀ الگوی سوم»
| بر فراز فتوحات زن مسلمانیم |
🔷هفتۀ الگوی سوم، رویدادی است برای ایجاد توجه عمیق و پایدار دربارهٔ مفهوم «الگوی سوم زن» و ابعاد گوناگون آن.
🔸این رویداد در نخستین سال برگزاری، عرصهای اندیشهای گسترده است تا با ایجاد تضارب آرای همافزایانه بتوان دربارهٔ ماهیت، ابعاد، روش و میزان پرداختن به الگوی سوم زن به گفتوگو و تبادل نظر پرداخت.
پنلهای رویداد:
🔺پنل قرائت الگوی سوم
🔺پنل امتداد الگوی سوم
🔺پنل الگوی سوم و جهان اسلام
🔺پنل روایت زن انقلاب اسلامی
🔶۱۵ تا ۱۸اسفند۱۴۰۲
تهران
📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید:
تلگرام | ایتا | اینستاگرام
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
«هفتۀ الگوی سوم» | بر فراز فتوحات زن مسلمانیم | 🔷هفتۀ الگوی سوم، رویدادی است برای ایجاد توجه عم
توفیق دارم در این برنامه در خدمت دوستان باشم.