eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
777 عکس
92 ویدیو
14 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1403.04.18-Panahian-ImamSadeghUni-EnhetateMotehajerane...-03-32k.mp3
11.73M
🔉 انحطاط متحجّرانه؛ انعطاف‌پذیری متفکّرانه 📅 جلسۀ سوم | ‌۱۴۰۳/۰۴/۱۸ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 🔰 هیئت میثاق با شهدا 👈 برخی از عناوین مهم این جلسه: ➖ضرورت این زمانی بحث از تحجر ➖ما باید منتقد تحجر باشیم ➖اطاعت از ولایت را درست معنا کنیم ➖قدرت تشخیص در شیعه مهم است فهرست کامل مطالب + کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1403.04.19-Panahian-ImamSadeghUni-EnhetateMotehajerane...-04-32k.MP3
13.24M
🔉 انحطاط متحجّرانه؛ انعطاف‌پذیری متفکّرانه 📅 جلسۀ چهارم | ‌۱۴۰۳/۰۴/۱۹ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 🔰 هیئت میثاق با شهدا 👈 برخی از عناوین مهم این جلسه: ➖توصیه به تقوا، توصیه مبهمی است ➖مؤمن، انعطاف‌پذیری متفکرانه دارد ➖غیرمؤمن هم می‌تواند متحجر باشد ➖روایتی در مورد انعطاف‌پذیری مؤمن فهرست کامل مطالب + کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1403.04.20-Panahian-ImamSadeghUni-EnhetateMotehajerane...-05-32k.mp3
10M
🔉 انحطاط متحجّرانه؛ انعطاف‌پذیری متفکّرانه 📅 جلسۀ پنجم | ‌۱۴۰۳/۰۴/۲۰ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 🔰 هیئت میثاق با شهدا 👈 برخی از عناوین مهم این جلسه: ➖تحجر، مفهومی کلیدی و مهم ➖خوارج، مشکلی مهم در حیات بشر ➖اهمیت و تأثیرگذاری بالای خوارج ➖تفسیر متحجرانه خوارج از قرآن فهرست کامل مطالب + کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
|| پویش ملی نذر آب💧 در ماه محرم و صفر جهت تهیه آب و حفر چاه در و 📝به نیت شهدا و بازماندگان: 🇵🇸کودکان🇵🇸مادران🇵🇸رزمندگان 🇵🇸پرستاران🇵🇸 پزشکان🇵🇸نیروهای امداد و نجات 🇵🇸خبرنگاران 🇵🇸اسرا 💳واریز کمک: ۱. گروه فرهنگی شهید القدس 5029087001597700 ۲. خیریه رنگ زیتون 5041721113535455 ۳. بنیادخیریه‌جامعه‌ایمانی‌مشعر 5041721113532122 ۴.گروه جهادی بنت‌الهدی 6273817010176190 (روی عددها ضربه بزنید کپی می‌شود ☝️) 🇵🇸انتفاضه فلسطین | محسن فایضی🇮🇷 @Thirdintifada 🌍مجمع فعالا بین الملل استان فارس: @Jebhefars_int 📲ارسال رسید: @Fatemeh76oroji پویش ملی محتوا و ایده درباره فلسطین جهت استفاده و اجرا در مراسم محرم و صفر 👇 https://eitaa.com/uiaiir/398
هدایت شده از حافظ‌هـ
1محمد ضیف.mp3
15.35M
محمدضیف، آشنای کم‌پیدا نگاهی به زندگی رئیس شاخه نظامی مقاومت اسلامی فلسطین متن: محسن فائضی خوانش: میثم ملکی‌پور، رها غلامی تنظیم و صداگذاری: پیمان زندی کاری از: روزنامه ایران و حافظ‌ه‍ـ؛ رسانه حسینیه هنر شیراز @hafezeh_shz
‏«غیرحساسیت»‏ چگونه با تحجر به مثابه خویشتن کنار آمدیم؟! انقلاب 57 نه فقط محصول شورش علیه غرب بلکه علاوه بر آن معلول تمایزآفرینی میان اسلام و تحجر ‏است. نیرویی که حرکت انقلاب را علیه نظم چپ و راست مدرن قوت بخشید و ورق تازه‌ای در عالم ‏ایجاد کرد با فاصله‌گذاری اسلام ناب از جریان تحجر آزاد شد. این صورت‌بندی برای ما که در مطالعات ‏جنسیت مستقر هستیم معنای مضاعفی دارد که راجع آن بسیار گفته و باز خواهم گفت.‏ این درحالی است که این سال‌ها بسیار بیشتر از گذشته ما در وضعیت «غیرحساسیت» نسبت به تحجر ‏تنفس می‌کنیم. حجم بالای درگیری اسلام و تمدن غربی باعث شده است دوگانه‌ی حق و باطل یا اسلام و ‏استکبار به نزاع اسلام با غرب تقلیل و انطباق پیدا کند. درحالیکه حاق مفهومی استکبار و طاغوت هم ‏شامل طرحواره‌های تحجر است و هم تجدد‌مآبی غربی. در صورت‌بندی امام (ره) اسلام آمریکایی مجموعی ‏است از اسلام سکولار، اسلام حجتیه و اسلام جاهلان متنسک و خشک‌مقدس! اما در تبار صورت‌بندی ‏مسلط فعلی به طرز عجیبی همه‌ی منازعات ضداستکباری به غرب‌ستیزی تقلیل یافته و نیروی تحجر که ذاتاً ‏خودش را با حقیقت ممزوج می‌کند بیش از گذشته ناپیداست. آری! دیگری اصلی و «دشمن روبرو» حتماً ‏جهان‌خواران و مستکبران غربی هستند اما برای تقابل با دیگری روبرویی نمی‌توان از دیگری «پشت‌سری» ‏که بر گرده‌ی ما سوار است و راه تنفس ما را بسته چشم پوشید. نیروی سیاه تحجر در تمام سطوحش به ‏همان اندازه «دیگری» انقلاب اسلامی است که تمدن منحرف غربی و به همان اندازه خطرناک و ‏آسیب‌زننده. ناگفته پیداست از آنجا که بیشترین پیروزی و دستاورد دشمن غربی از ناحیه‌ی حمله به ‏التقاط‌های تحجری ممزوج با ما است، مبارزه با تحجر عیناً کوتاه کردن دست تجدد و انفتاح نیروی اصیل ‏انقلاب اسلامی است.‏ در وضعیت «غیرحساسیت» که ما پنهان‌کاری و اختلاط تحجر با نیروی ناب را احساس نمی‌کنیم، طبیعی ‏است که فربهی ادبیات انتقادی نسبت به تحجر بیش از آنکه برآمده از پایگاه اندیشه انقلاب اسلامی ‏باشد از خاستگاه اندیشه غربی است. در نتیجه این روزها با اغتشاش گسترده‌ای در صورت‌بندی مفهوم ‏تحجر و نیز تشویش آزار‌دهنده‌ای در تطبیق مصادیق آن هستیم. هنوز یا تحجر آن‌قدر موسع و بزرگ معنا ‏می‌شود که به همه‌ی اطراف این صحنه‌ی نزاع حتی نیروی غربی قابل تسری است و یا به صورتی رادیکال ‏و حاد از تحجر تقلیل می‌یابد که از آن جز یک فرقه و قبیله‌ی منزوی باقی نمی‌ماند. این خرده‌نوشتار تلاشی ‏است برای تنظیم سبک ورود به مطالعه‌ی تحجر.‏ تحجر در معنای وسیعش نوعی انحراف قلبی به معنای انسداد و نوعی خطای منطقی و تفکری شامل ‏سطحی‌نگری، اخباری‌گری، خرد‌نگری در مقابل کلان‌نگری، و ظاهربینی است. این «سطح عمومی» از ‏تحجر اختصاصی به سنتی‌ها و شرقی‌ها ندارد و به طرفداران دین و مذهب خلاصه نمی‌شود. در غرب‌گرایان و ‏علم‌گرایان نیز شعبه‌های مهمی از این سطح بیداد می‌کند. اما «سطح گفتمانی تحجر» بیش از همه ‏اختصاص دارد به نحله‌ها و قرائت‌های دینی و مدعی قدسیت. نمی‌توان این سطح گفتمانی را به تجدد نسبت ‏داد. این سطح گفتمانی مهم‌ترین سطح و اثرگذارترین سطح از تحجر است که اندیشه‌ساز، اخلاق‌ساز و ‏جریان‌ساز است و می‌تواند اصل حقیقت دینی را استحاله کند. در انتخابات اخیر این سطح شیوع پیدا ‏کرد. سطح دیگری از تحجر تعینات نهادی و قدرت‌گونه‌ی آن یعنی «سطح حقوقی» است. تحجر می‌تواند ‏خود را در آیینه‌ی مناسبات نهادی و تعینات حقوقی و ساختاری نیز نشان بدهد. احزاب، جریان‌های ‏سیاسی و برخی ساختارها می‌توانند حامل الگوهای رفتاری و فکری تحجر در قامت قدرت ساختاری و ‏سیاسی باشند. اما تحجر علاوه بر همه‌ی اینها می‌تواند حضور گسترده در لایه‌های امنیتی و پشت‌پرده‌ای نیز ‏داشته باشد. وجود «سطح امنیتی» تحجر نیز غیرقابل انکار است.‏ همه‌ی این سطوح در جامعه ما و در روزگار ما فعال و قدرت‌مند است و نیک روشن است که این سطوح با ‏یکدیگر تعاون و تداخل دارند. امروز همانند 46 سال گذشته میزان پیروزی ما وابسته است به نیرویی که از ‏چنگ تحجر در تمام سطوحش از خود آزاد می‌کنیم. من مدتهاست علیه تحجر در مسئله زن می‌نویسم اما ‏بهانه‌ی این نوشتار کوتاه مسائل دو انتخابات گذشته و منبر حاج آقای پناهیان با موضوع تحجر بود.‏ @Mahdi_Takallou
▪️نقد کتاب 🔶بررسی و نقد اثر جدید «حجاب و تکامل اجتماعی» ▪️مهدی تکلو 🔶پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه 💠نقد کتاب «حجاب و تکامل اجتماعی» نشان می‌دهد که نقش زنان در توسعه و تکامل اجتماعی به‌درستی تبیین نشده است. تأکید بر عفاف و حجاب بدون توضیح نقش فعال زنان در این فرایند، و نادیده گرفتن مشارکت آنها در راهبردها، موجب شده تا زنان بیشتر به‌عنوان مفعول و نه عامل در پیشرفت دینی دیده شوند. همچنین، کتاب به‌طور کلی نتوانسته به مرحله راهبردنگاری واقعی برسد و در نهایت، نقش گفتمان شرقی و تأثیر آن بر جامعه نیز مورد بررسی قرار نگرفته است. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
هدایت شده از تلویحات
امروز بزرگترین خطری که جامعه اسلامی ما را تهدید می کند، است. در حقیقت، بزرگترین خطر، که صدای گوش خراش زنگ آن، دست کم برخی از متفکرین را می آزارد، از ناحیه تحجر، متوجه جامعه انقلابی جوان ما شده است. البته بنده فرصت نکرده ام، سخنرانی امسال حجت‌الاسلام را، دنبال کنم و لذا درباره میزان موفقیتشان، ارزیابی ندارم، اما در انتخابات موضوع، بسیار هوشمندانه و البته شجاعانه عمل کرده اند که قابل تقدیر است: «انحطاط متحجرانه؛انعطاف پذیری متفکرانه» اخیر، فارغ از نتیجه، هشدار گوش خراشی از گستردگی و رسوب خطرناک تحجر در جامعه انقلابی ما بود که هم آهنگی و کنش‌گری دلسوزان صاحب اندیشه را می طلبد. و الا روزگاری که اسلام ناب محمدی _ که در دوران معاصر، خمینی کبیر آن را به ما هدیه داد، _ نه توسط تجدد و لیبرالیسم بلکه توسط تحجر، ذبح شود، دور نیست. انحطاط نتیجه قهری تحجر است. کمااینکه هم اکنون نیز برخی فضائل اسلام ناب، در آتش هیزم تحجر، بوی سوختگی گرفته است. فی المثل، انتخابات اخیر، تهدید جدی مردمسالاری دینی، به عنوان ابتکار ناب انقلابی امام، توسط تحجر بود. این مشکل جدی، ظاهراً نه با همت توده ها و نیروهای میدانی، بلکه با اقدام طبقه جلودار و پیشرو قابل حل است. از قضا همین طبقه نیز، زیر چکمه بی رحم تحجر و با سلاح تکفیر، نحیف شده و از بیماری بی تفاوتی و انزوا رنج می برد. و این انزوا، خطر تحجر را مضاعف می کند. امید است، دلسوزان انقلاب، فارغ از انتخاب سیاسی و تشخیص اصلح، آگاهانه علیه تحجر، کنش‌گری کنند و الا آتش آن فقط دامن گیر فرد و جناح نیست، دامن گیر اساس انقلاب است. یاسر حسین پور @Talvihaat
🔰زنی از سپاه عمربن‌سعد 📜 حمیدبن‌مسلم یعنی همان گزارشگر حاضر در سپاه عمربن‌سعد می‌گوید: زنی از طایفه‌ی بکربن‌وائل همراه شوهرش به کربلا آمده بود و در سپاه عمربن‌سعد حضور داشت. او نیز تا شهادت حسین نظاره‌گر و ساکت بود. اما همین که دستور حمله به خیمه‌ها صادر شد و دید که لشکریان عمربن‌سعد به هیچ زن و دختری رحم نمی‌کنند و روسری و گوشوار و خلخال و... آنها را می‌ربایند و هرکس را بتوانند مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، ناگهان طاقت از کف داد و به خیمه‌ها نزدیک شده و فریاد زد: ای آل بکربن‌وائل! آیا دختران رسول خدا را تاراج می‌کنند و شما نظاره می‌کنید؟ سپس این زن شمشیر به دست گرفت و شعار داد: لا حکم الا لله یا لثارات رسول‌الله. خواست به سربازان عمربن‌سعد حمله کند که شوهرش او را گرفت و اجازه‌ی مبارزه به او نداد. 🔺پ.ن: این حادثه نکته‌ای مهم در خود نهان دارد که چطور یک زن بر همه‌ی آن شقاوت‌ها و جنایت‌ها علیه حسین و اصحاب و اولاد حسین سکوت کرده و حتی شهادت طفل شیرخواره هم او را تکان نداده، اما حمله‌ی به خیام وی را برانگیخته؟ گویا این صحنه چنان دردناک و مصیبت‌زا بوده که توانسته خشم و ترحم توأمان این زن را برانگیزد. لذا باید پرسید: آیا همین موضوع شاهدی نیست مبنی بر اینکه مصیبت اصلی اهل‌بیت بعد از شهادت حسین‌بن‌علی (علیهماالسلام) رخ داده؟ 📚لهوف، ص۱۳۱. 🆔 @Qasas_school
💢 از امام باقر(ع) پرسیده شد که در روز عاشورا چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟ حضرت فرمودند: بگوئید: «أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)»؛ خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ع)، به خونخواهی او برمی‌خیزند. @Mahdi_Takallou
یک مقایسه‌ی کوتاه بین و بین همسر فرعون، مقام زینب کبری را نشان میدهد. در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبسته‌ی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجه‌ی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت، شکنجه‌ی جسمانی او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجّنة و نجّنی من فرعون و عمله»؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانه‌ای بنا کن. در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمره‌کننده‌ی فرعون نجات بده. در حالی که جناب مشکلش، شکنجه‌اش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛ مثل ، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه پیش نیامده بود. در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده‌اند. بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید، تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. بدن پاره پاره‌ی برادرش در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض میکند: پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن. ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد. ۱۹ دی ماه ۱۳۸۸ @Mahdi_Takallou
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠چادر ایرانی؛ قهرمان خاموش، آشنای غریب! آیا ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی چادر به‌عنوان محصولی از زن ایرانی، در معرض خطر است؟ 🔶مهدی تکلّو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه 🔷چادر در میانه قرن گذشته با دال «حجاب برتر» وصف شد. اگرچه پیش از این چادر در زندگی زن ایرانی سابقه داشته و ترجیح داده می‌شده، این ارجحیت تنها در پوشیدگی بیشتر و ستر اندام‌ها خلاصه بوده است. اما در خلال خیزش و بیداری زن مسلمان ایرانی، چادری که پیش از این در رنگ‌های متنوعی دیده می‌شد، شمایل و معانی دیگری می‌گیرد. آغاز حرکت زن ایرانی به مقاومت او علیه پهلوی اول و مقابله او با پهلوی دوم مربوط است. در این میانه است که «زن مبارز» که اراده‌اش را به آوردگاه اراده‌های معارض آورده، به چادر سنتیِ بی‌معنایش، معنا می‌بخشد. 🔶به عبارتی، معنابخشی به چادر یعنی زن نوظهور چادر را از جهان اجتماعی زن سنتی بیرون آورده و آن را در جهان اجتماعی دیگری جانمایی کرده است که در آن زن‌بودن مختصات دیگری دارد. . 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag