eitaa logo
تفسیر مجمع البیان؛ با تدریس استاد عابدی
21 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
در این کانال صوت استاد معظم #احمد_عابدی دام ظله در تدریس #تفسیر_مجمع_البیان با ارائه خلاصه صوت و متن قرار داده می شود. این کانال در حقیقت محل ذخیره شخصی است که با شما به اشتراک گذاشته شده است. لذا ممکن است ارائه مطالب منظم نباشد. @soada313_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 11: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الحجه: 🔹علت قرائت علیهِمُ: ▪️اصل این کلمه "علیهِمُوا" بوده، چون هم ضمه بعد از کسره سنگین است و هم واو، و با بودن ضمه نیازی به آوردن واو نیست؛‌ چرا که آن هم می تواند دلالت بر جمع کند، واو را حذف می کنیم و باقی می ماند "علیهِمُ".
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 11: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الحجه: 🔹علت قرائت علیهُمْ: ▪️اصل این کلمه "علیهِمُوا" است. واو به خاطر فهمیده شدن آن از ضمه میم،‌حذف می شود و ضمه بر روی هاء منتقل می گردد و نتیجه «علیهُمْ» می شود. اما در مواقع اضطرار؛ یعنی جایی که بعد از میم ساکن حرف ساکن دیگری مثل «علیهم امرؤه» بیاید، کلمه به اصل خود باز می گردد یعنی هاء‌ به علت همجواری با یاء مکسور شده و میم به خاطر علامت جمع بودن ضمه می گیرد و نتیجه می شود «علیهِمُ».
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 11: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الحجه: 🔹علت قرائت علیهِمِ: ▪️اصل این کلمه "علیهِمُوا" بوده، کسره هاء به خاطر همجواری با یاء می باشد. برای رفع ثقیل بودن تکلم، ضمه میم به کسره و تبع واو به یاء تبدیل می شود. به دلیل اینکه واو ما قبل مکسور به یاء تبدیل می شود و نتیجه می شود "علیهِمِی". یاء به خاطر دلالت کسره بر آن حذف می گردد اما در موارد اشباع آورده می شود. مثل مررت بهی.
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 11: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الاعراب: 🔹ترکیب «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم» ▪️«صِراطَ الَّذينَ» صفت برای «الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيم» است. البته می تواند بدل هم قرار گیرد. فرق صفت با بدل این است بدل در حکم تکرار عامل است؛ گویا گفته شود «اهدنا الصراط المستقیم اهدنا صراط الذین...» . ویژگی مشترک بدل و صفت این است که هر دو باید مبین متبوع خود باشند و به همین خاطر سیبویه صفت آوردن از ضمیر مخاطب و متکلم را به دلیل عدم امکان تبیین، صحیح نمی داند به خلاف ضمیر غایب که صحیح می باشد. ▪️«الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم» "الذین" صله و "انعمت علیهم" موصول آن است. صله و موصول در حکم یک اسم مفرد می باشند که مضاف الیه "صراط" قرار گرفته است و اعراب آن محلی است؛‌محلا مجرور.
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
12.mp3
18.13M
💢 دوازدهم؛ تفسیر مجمع البیان؛ با بیان استاد عابدی 💠 متن خوانی 🔶مباحث الاعراب 🔹وجوه ترکیب غیر به صورت مجرور 🔹هماهنگی صفت و موصوف در نکره و معرفه بودن و تطبیق آن با غیر 🔹وجوه ترکیب غیر به صورت منصوب 🔹وجه مفرد آمدن اسم مفعول المغضوب 🔹 معنی "لا" در عبارت «و لاالضالین» 🔹معنای لغت نعمت 🔹معنی آیه «صراط الذین انعمت علیهم...»
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 11: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الاعراب: 🔹ترکیب «غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم»: ▪️اگر غیر به صورت مجرور خوانده شود، سه ترکیب خواهد داشت: ▫️1. کلمه غیر بدل از ضمیر هم در علیهم باشد. ▫️2. کلمه غیر بدل از الذین باشد. ▫️3. کلمه غیر صفت برای للذین باشد.
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 12: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الاعراب: 🔹در کریمه «غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم»،‌اگر "غیر" صفت "الذین" باشد اشکالی وجود دارد؛ کلمه "غیر" که نکره است، چطور می تواند صفت برای "الذین" معرفه قرار بگیرد؟ 🔻جواب اول: باید مقداری از سطح معرفه بودن "الذین" بکاهیم و مقداری از سطح نکره بودن "غیر". در این صورت این دو باهم هم سطح می شوند. ▪️الف. "الذین" در آیه خیلی معرفه سطح بالایی نیست و مانند عبارت «انی لامرّ بالرجل مثلک فاکرمه». "بالرجل" و "مثلک" هر دو معرفه اند اما در حکم نکره. چرا که من ممکن است هزار مثل داشته باشم. ▪️ب. علی بن عیسی رمانی: سطح معرفه شدن موصول با صله اش سطح پایینی از تعریف است و نهایتا مانند "الفرس" و "الرجل" است که فقط لفظا معرفه است و معنا نکره. در این آیه "غیر" هم همین طور است که با اضافه شدن کسب تعریف کرده اما در معنا نکره است. پس هر دو مثل هم هستند و صفت شدن "غیر" برای "الذین" بلا اشکال است. 🔺جواب دوم: "غیر" در همه جا نکره نیست. به طور کلی مصاف به معرفه، معرفه می شود. اما اگر کلمه ای یک مصداق ضد داشته باشد و به "غیر" موصوف شود، اینجا لفظا و معنا کسب تعریف می کند مثل علیک بالحرکه غیر السکون. گویا گفته باشد علیک بالحرکه بالحرکه که تأکیدی خواهد بود. اما اگر کلمه ای مصادیق ضدش غیر محدود باشد، با توصیف با "غیر" نکره تر می شود. مثل «رأیت غیرک». 🌀از آنجایی که کریمه « الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم » فقط یک ضد دارد و آن «المَغضوبِ عَلَيهِم » است، توصیف "الذین" با "غیر" اشکالی پیش نمی آورد. 🔸نکته: همه این توجیهات در صفت شدن "غیر" برای "الذین" است. اما اگر بدل باشد هیچ اشکالی ندارد چرا که اسم نکره می تواند مبدل منه معرفه داشته باشد. مثل کریمه «بِالنَّاصِيَةِ ناصِيَةٍ كاذِبَةٍ خاطِئَةٍ».
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 12: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الاعراب: 🔹ترکیب «غَيرَ المَغضوبِ عَلَيهِم»: ▪️اگر غیر به صورت منصوب خوانده شود، سه ترکیب خواهد داشت: ▫️1. کلمه "غیر" می تواند حال برای ضمیر "علیهم" باشد و در این صورت عامل حال فعل "انعمت" خواهد بود. از آنجایی که حال باید مشتق باشد ولی "غیر" جامد است می توان آن را بدین صورت توجیه کرد که گویا گفته شود: «صراط الذین انعمت علیهم لا مغضوباً علیهم». ▫️2. کلمه "غیر" می تواند اشتثنای منقطع از «انعمت علیهم» باشد چرا که جزو آنها نبوده است. ▫️3. کلمه "غیر" می تواند مفعول برای فعل محذوف "اعنی" باشد؛ «اعنی غیر المغضوب علیهم».
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 12: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الاعراب: 🔹ممکن است کسی بگوید عبارت «المَغضوبِ عَلَيهِم » چرا به صورت «المغضوبین علیهم» نیامده است؟ ▪️جواب: فعل لازم اگر بخواهد توسط حروف جر متعدی شود، فقط صیغه اول فعل به همراه ضمیر صیغه مربوطه می آید و خود فعل صرف نمی شود. اینجا هم صیغه اول اسم مفعول "المغضوب" است که ثابت است اما ضمیر مربوطه با کلمه "علی" تغییر می کند. که اینجا "علیهم" شده است.
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 12: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث الاعراب: 🔹جایگاه لا در عبارت «وَلَا الضّالّينَ»: ▪️در این باره دو قول وجود دارد: 🔺یک: بصریون "غیر" را به معنی "لا" می گیرند. در این صورت کلام منفی شده و "لا" را زائده می گیرند و تقدیر کلام این است که « لا المغضوب علیهم و الضالین». اما علت این که در مثل این کلام "لا" را حذف نمی کنند این است که اگر "لا" را حذف کنند این توهم ایجاد می شود که مقابل "انعمت علیهم" اجتماع "مغضوب علیهم" و "ضالین" است اما هر یک به تنهایی نمی تواند مقابل اهل نعمت باشد. اگر کسی جمله «ما قام زید و لا عمرو» را به صورت "ما قام زید و عمرو" بخواند این احتمال وجود دارد که ایستادن هر دو باهم منفی است اما ایستادن هر یک به صورت جداگانه ممکن است محقق شده باشد. ▪️علی بن عیسی الرمانی: هر کس در عبارت «غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» "غیر" را به صورت استثنای منقطع ترکیب می کند، باید "لا" را زائده در نظر بگیرد. 🔺دو: کوفیون "لا" را به معنی "غیر" می گیرند.
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
✅💠 چرا مجمع البیان؟ !! 🔰 رهبر معظم انقلاب: 🔷معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامه‌ی درسی‌تان نباشد (خطاب به موسسه عالی فقه و اصول تحت اشراف حضرت آقا)، شاید به اینکه برنامه‌ی درسی باشد احتیاج هم نداشته باشید، امّا حتماً [لازم است]؛ 🌀مثلاً فرض کنید یک دوره ؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمع‌البیان بسیار تفسیر عالمانه‌ای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده؛ گاهی اوقات این جوری است؛ یک جایی هم که البتّه احتیاج نبوده، نه؛ اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است. 📚 (بیانات در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳۹۷/۱۲/۱۳)
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 12: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث المعنی و اللغه: 🔹معنی لغت نعمت و تفسیر انعمت علیهم: 🔻اصل این واژه به معنی مبالغه و زیادی است و در عبارت «دققتُ الدواء فأنعمتُ دقه» به معنی مبالغه در کوبیدن است. 🔸از آنجایی که نعمت هدایت به صراط مستقیم، از نعمت های باطنی محسوب می شود، لفظ نعمت در آیه ذکر نشده و از فعل انعمت فهمیده می شود؛ یعنی صراط مستقیم به کسانی داده می شود که با اطاعت از فرامین الهی مشمول نعمت باطنی الهی می شوند. 🌀مقصود این آیه توسط آیه «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا» (نساء آیه 96) تفسیر می شود که افراد مشمول نعمت باطنی الهی پیامبران، صدیقین، شاهدان و صالحان هستند.
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
فاصله حاتم طایی با خدیجه کبری.mp3
2.57M
🔺 🌀فاصله حاتم طایی با کبری سلام الله علیها با استناد به شعر: ▫️علی حاله لو أنّ فی القوم حاتماً ▫️علی جوده لضنّ بالماء حاتمٍ ▪️برشی از صوت جلسه 11 ام تدریس
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
13.mp3
20.07M
💢 سیزدهم؛ تفسیر مجمع البیان؛ با بیان استاد عابدی ▫️مقصود از مغضوب علیم و ضالین چه گروهی هستند؟ ▫️معنای غضب و رحمت خداوند ▫️رعایت ادب مخازبه با خداوند ▫️نظم درونی سوره حمد
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
🔺طبَرْسی یا طَبْرِسی؟! ▫️آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔹بیهقی فرید خراسان که از معاصرین امین‌الإسلام طبرسی، است در کتاب تاریخ بیهق می نویسد كه امین‌الإسلام طبرسی در آن وقت، ساكن سبزوار بود و این قدیمی‌ترین مصدری است كه از امین‌الإسلام نام برده است. در آن كتاب آمده است كه امین‌الإسلام اهل روستایی بین قم و اصفهان یعنی تفرش بود. طبق این گزارش باید ضبط صحیح، «طَبْرِسی» باشد، نه «طَبَرْسی»؛ چون این منطقه مكانی به نام «طَبَرس» ندارد. البته صاحب «احتجاج»، از طبرستان مازندران است. اصل واژه تفرش، «تپرش» است كه در عربی به «طَبْرِس» تبدیل شده است؛ نظیر «تشت» كه به «طست» تعریب می‌شود. شاعری مخالف، به پادشاهی خطاب می‌كند و از او می‌خواهد كه اهل قم و شهرهای شیعه‌نشین مجاور را از بین ببر: ▪️خســـروا هست جای باطنیان ▪️قـــــم و كاشان و آبه و «تَپرِش» 🌦مرحوم آیةاللـه‌زاده مازندرانی، اصرار داشت كه صاحب «مجمع‌البیان» اهل مازندران بوده و «طَبَرْسی» صحیح است و اگر كسی خلاف این مطلب را می‌گفت، ناراحت می‌شد. وی چون با مرحوم والد رفیق بود، نامه‌ای به ایشان نوشت و نظر ایشان و مرا درباره این موضوع پرسید. مرحوم والد با من صحبت كرد و به این نتیجه رسیدیم كه وی اهل تفرش و «طَبْرِسی» صحیح است. 💢ایشان برای این كه مرحوم آیةاللـه‌زاده ناراحت نشود، خیلی ادیبانه و ظریف خطاب به وی نوشتند: «ما هر چه كردیم كه تمیمۀ او را از چوب‌های جنگل مازندران تهیه كنیم، فراهم نشد!» تمیمه به چوب‌هایی می‌گویند كه به‌عنوان حِرز برای بچه‌ها استفاده می‌شود. 📚جرعه ای از دریا؛ ج4/ ص361
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 13: 💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث المعنی: 🔹معنای المغضوب علیهم و ضالین: 🔺معنای اسمی: ▫️▫️یهود و نصاری؛ به دلالت آیه 60 سوره مائده مسخ شدگان به صورت میمون ها، مورد غضب خدایند و به دلالت آیه 65 سوره بقره متخلفین یهود به صورت میمون مسخ شدند. پس مقصود از مغضوب علیهم یهود هستند و به دلالت آیه 77 سوره مائده مقصود از ضالین مسیحی ها هستند. ▫️حسن بصری در این مورد گفته اگر چه خداوند اسم ضالین را برای نصارا و اسم مغضوب علیهم را برای یهود برگزیده اما هر دو در این دو وصف مشترکند. ▫️▫️برخی هم گفته اند مقصود از این دو کفار هستند. خداوند یک گروه را با دو صفت ذکر کرده تا مهم ترین صفات آنها را بیان کرده باشد نه اینکه دو گروه با دو صفت باشند. 🔺معنای وصفی: عبدالقادر جرجانی گفته: اصلا لازم نیست که قومی باشند که مغضوب علیهم یا ضالین باشند. بلکه مقصود این است که انسان نباید مشمول غضب الهی باشد. اگر کسی می گوید خدایا مرا از اهل نعمت قرار بده یعنی به من نعمت بده نه اینکه لزوما گروهی باشند که اهل نعمت باشند و من جزو آنها قرار بگیرم.
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
معناي غضب و رحمت خداوند.mp3
2.41M
🔅معنای صحیح غضب و رحمت درباره خداوند ▪️برشی از صوت جلسه 13 ام تدریس
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💠 مباحث آیه «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» ( آیه 7) ▪️مباحث المعنی: 🔹چرا دادن نعمت را به خدا نسبت داد اما ضلالت را به صورت مجهول آورد: 🔺به خاطر اینکه جنبه ادب را در مخاطبه با خداوند مراعات کند. یعنی هر حسن که هست از خداست اما عیوب از بندگان است و این نوع آیات در موارد متعددی آمده است: از جمله ▫️در احتجاج ابراهیم با نمرود: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ.». ▫️در داستان موسی و خضر: «فَأَرَادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا». ▫️در داستان اهل سعادت و شقاوت: «فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا ... وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا ».
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
مراعت ادب در انعمت علیهم.mp3
2.29M
🔅رعایت ادب در اسناد نعمت و گمراهی به خداوند ▪️برشی از صوت جلسه 13 ام تدریس
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 13: 💠 نگاه کلی به سوره حمد ▪️مباحث النظم: 🔅انسان عاقل وقتی خود را در میان انواع نعمت ها می بیند، از باب ذکر نعمت آفرین «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» را بر زبان جار ی می کند. وقتی به منعٍم بودن خداوند اعتراف کرد، زبان به شکر و حمد می گشاید و می گوید «الْحَمْدُ لِلَّهِ». ⚡️وقتی می بیند که دیگرانی هم هستند که مثل او مشمول نعمتهای خدایند می گوید «رَبِّ الْعَالَمِينَ». وقتی در این مسئله دقیق تر می شود و فضل و رزق خداوند را بر همه موجودات مشاهده می کند می گوید «الرَّحْمَنِ ». 🌱در این حالت، با توجهی دیگر می بیند که مردم در ادای شکر الهی و اطاعت دستورات او کاهلند و کوتاهی می کنند؛ اما در مقابل خداوند کوتاهی آنان را می بخشاید و نعمتش را قطع نمی کند و از گناهان آنها در می گذرد، می گوید «الرَّحِيمِ». 🔹وقتی زندگی اجتماعی انسان را مشاهده می کند که همه در حال نزاع و ظلم و ستم به همدیگرند و توقع روزی را که حق به حق دار برسد را می کند و می گوید «مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ». 🔻ادامه در مطلب بعد👇
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
🔺ادامه مطلب قبل👆 🔸با این شناختی که به خداوند و نعمت و رحمت او پیدا می کند، او را حاضر می باید و از غیبت به خطاب التفات می کند و می گوید «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» و زمانی که اختلاف نظرها و شبهات مختلف در مسیر بندگی خدا را می بیند به کمک خداوند احساس نیاز پیدا می کند و از او کمک می خواهد و می گوید «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ». 🌦وقتی خود را در ابتدای مسیر حق می بیند، اما نمی داند تا ک یتوان طی طریق الهی را دارد، برای ادامه این مسیر از خدا کمک می خواهد که در این مسیر پایدار بماند و می گوید «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» و با این جمله شناخت احکام و پیاده سازی آنها و پیروی از امام حق و ترک گناهان را از خداوند می خواهد. ⚡️با عنایتی به جبهه حق برگزیدگانی را می بیند که خداوند آنها را حجت بر خلق قرار داده و هم نشینی با آنها را اراده می کند و می گوید «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» و با نگاه به جبهه باطل، دشمنان عنود و لجوج حق را می بیند که هم خود و هم دیگران را گمراه کرده اند و مورد غضب خدا قرار گرفته اند، می گوید «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» . ▪️و در همان جبهه افرادی را می بیند که مثل گروه قبل سرسلسله انحراف و تباهی نیستند؛ اما با شک در راه خدا، از آن منحرف شده اند، با توجه به آنها می گوید «وَلَا الضَّالِّينَ».
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
1_10162637062_1.mp3
558.3K
💠 چرا مجمع البیان؟ !! 🎙استاد احمد عابدی
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
14.mp3
14.36M
💢 چهاردهم؛ تفسیر مجمع البیان؛ با بیان استاد عابدی ▫️اختلاف قراء در عدد آیات سوره بقره ▫️فضیلت تلاوت سوره بقره ▫️معانی و تفسیر حروف مقطعه
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
💢 14: 💠 تعداد آیات سوره بقره: 🔅درباره تعداد آیات سوره بقره بین قراء اختلاف شده است. کمترین مقدار 284 و بیشترین مقدار 287 آیه دانسته شده است. دلیل اختلاف 11 عبارت از این سوره است که برخی آنها را آخر آیه دانسته اند؛ اما دیگران آن را میان آیه تصور کرده اند. این عبارات به شرح ذیل می باشد: 1. «الم » در آیه اول 2. «إِلَّا خَائِفِينَ»؛‌در آیه 114 3. «قَوْلًا مَعْرُوفًا»؛ در ایه 235 4. «عَذَابٌ أَلِيمٌ»؛‌در آیه 10 5. «مُصْلِحُونَ » در آیه 11 6. «يَا أُولِي الْأَلْبَابِ»؛ در آیه 197 7. «مِنْ خَلَاقٍ» در ایه 200 8. «يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ»؛ در آیه 215 9. «تَتَفَكَّرُونَ » در آیه 219 10. «الْحَيُّ الْقَيُّومُ» ؛ در آیه 255 11. «مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»؛ در آیه 257 12. «وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ»؛‌در آیه 282. البته این قول شاذ است و قابل اعتنا نیست.
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan
توضیح یک روایت.mp3
2.98M
🔅دلیل انتخاب فرماندهان نظامی از بین بقره خوانها ▪️برشی از صوت جلسه 14 ام تدریس
🌷تفسیر 
https://eitaa.com/majmaolbayan