🔸 تجربه نبوی و تجربه انگیختگی [نقدی بر وحیشناسی استاد مجتهد شبستری (۳)]
📍از سلسله جلسات دینداری قرآنی-برهانی و مخالفان آن با ارائه دکتر عبدالرحیم سلیمانی (جلسه ۵۹)
⏱زمان: دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸/۳۰
🏛مکان: قم، صفائیه کوچه ۳۹، پلاک ۳۹
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
🔹با وجود این به نظر می رسد این پارداکس ریشه در حتمیتی دارد که در نگرش این آموزه به فرجام تاریخ نهفته است. زیرا برپایه آن هر گونه تلاشی برای تحقق عدالت پیش از ظهور محکوم به ناکامی است، از این رو نمی توان به آن چشم دوخت.
۶ اسفند ۱۴۰۲
@majmaqomh
@alimirmoosavi
🔸نواندیشی دینی و پارادوکس مهدویت!
✍سید علی میرموسوی
تاریخ همواره برای بشر مسئله ساز و پرسش برانگیز بوده است. پاسخ به پرسش هایی مانند این که نیروی محرک تاریخ چیست؟ سیر حرکت آن چگونه بوده است؟ فرجام آن چه خواهد بود؟ دغدغه بشر بوده و اندیشمندان، ادیان و مکاتب فکری به شیوه های گوناگون به آن پرداخته اند.
🔹پاسخ به پرسش اخیر از دو دیدگاه مثبت و منفی طرح شده است. دیدگاه نخست که فرجام تاریخ را مثبت می بیند، دست کم به دو گرایش تقسیم می شود. یکی مسیر کلی تاریخ را رو به پیشرفت می داند، که می تواند حالت خطی یا زیکزاکی داشته باشد. برای مثال کندورسه بر پایه باور به علم مسیر خطی برای پیشرفت تاریخ ترسیم می کرد، اما هگل آن را زیکزاکی می دید و معتقد بود در هر عصری یکی از ملت ها رسالت آن را بر دوش گرفته و پرچم آن را برافراشته است.
🔹گرایش دوم که در ادیان ابراهیمی و دین زرتشت طرح شده با وجود آن که فرجام تاریخ را مثبت و همراه با گسترش عدالت می داند، ولی تا هنگام فرا رسیدن آن فساد و بی عدالتی روندی فزاینده خواهد داشت. در روایت شیعی از آموزه مهدویت، منجی هنگامی ظهور می کند که زمین پر از ظلم و جور شده و با او پر از عدل و داد می شود. از این دیدگاه پیش از ظهور مهدی فساد همه نهادهای زندگی بشری، حتی نهاد دین را فرا می گیرد. به تعبیر حافظ کجاست صوفی دجال فعل ملحد شکل/ بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید.
🔹البته این برداشت به ادیان منحصر نیست، و از دیدگاه غیر دینی نیز طرح شده اس. مارکس با وجود این که پیدایش جامعه بی طبقه و دولتی غیر طبقاتی را در فراسوی تاریخ پیش بینی می کرد، اما گسترش تضاد و درگیری طبقاتی را شرط گذار به آن می دانست.
🔹بر این اساس می توان ادعا کرد آموزه مهدویت در اصل پاسخی به پرسشی درباره آینده تاریخ است و با هدف ارائه چشم اندازی مثبت به آینده بشریت طرح شده است. این چشم انداز در اندیشه ایرانی جنبه فولکوریک نیز دارد و در ضرب المثل «شاهنامه آخرش خوش است» بازتاب یافته است. با وجود این که شاهنامه با داستان شکست ایرانیان از تازیان به پایان می رسد.
🔹این چشم انداز با وجود مثبت بودن آن، با توجه به مفهوم انتظار می تواند زمینه ساز سستی و نفی مسئولیت اجتماعی شود. مرحوم طالقانی در مقدمه تنبیه الامه نایینی نقش آموزه مهدویت در تداوم استبداد در ایران را این گونه بیان می کند:
«مردمی در لباس دین، مرد خودخواهی را با خواندن آیات و احادیث بر گردن مردم سوار می کنند و برایش رکاب می گیرند و دسته دیگر با سکوت و احتیاط کاری کار را امضا می نمایند، تا آن گاه که بر خرد مراد مستقر شد و افسار(زمام) را به دست گرفت و رکاب کشید و همه چیز مردم زیر پای خود پایمال کرد، به دعا و توسل می پردازند و از خداوند فرج امام زمان علیه السلام را می طلبند»(تنبیه الامه، شرکت سهامی انتشار،چاپ نهم، 1378، ص11)
🔹از این نظر آموزه مهدویت وجهی پارادکسیکال دارد، زیرا با وجود تاکید آن بر آرمان عدالت، در پرتو حتمیت تاریخی و در سایه مفهوم انتظار می تواند به تداوم بی عدالتی دامن بزند و به جای تاکید بر مسئولیت سیاسی برای مبارزه با بی عدالتی، دست مایه ای برای سکوت و انفعال و تن دادن به وضع موجود تبدیل می شود.
🔹حل این پارادکس دغدغه نواندیشان شیعه بوده است و در این راستا با تصرف در مفهوم انتظار کوشیده اند وجه مثبت و فعال آن را برجسته کنند. از این دیدگاه انتظار دارای دو وجه اثباتی و سلبی است. وجه اثباتي انتظار بر انگيزاننده قيام برضد نظام سياسي موجود است ولي وجه سلبي آن كناره گيري از امور سياسي تا زمان بازگشت را توصيه مي كند. به بیان دیگر بر اساس این آموزه نظام های سیاسی عصر غیبت جوری و نامشروع اند و مفهوم انتظار نوعی رویکرد سلبی به این نظام ها را در بردارد.
🔹از نظر تاریخی آموزه مهدویت نخست از سوی طرفداران محمد حنفیه که به کیسانیه شناخته می شوند، طرح شد. این آموزه با سه مفهوم کلیدی غیبت و انتظار و رجعت پیوند داشت. هدف از این آموزه تكميل ايدئولوژي لازم براي جنبش اجتماعي و سياسي محرومان بود و در پرتو آن توانستند جنبشی اعتراض بر ضد امویان را سامان دهند.
🔹در اندیشه امامیه نیز آموزه مهدویت با رویکرد سلبی و جوری دانستن نظام های عصر غیبت همراه بود. با استقرار دولت صفویه و رسمیت یافتن تشیع به عنوان ایدئولوژی حکومت، زمینه دگرگونی این رویکرد فراهم و این آموزه به ابزاری برای توجیه مشروعیت حکومت به عنوان مقدمه دولت حقه تبدیل شد. تاکید بر نقش تشیع صفوی در کژتابی آموزه مهدویت نیز از دیگر کوشش های نواندیشان دینی معاصر برای حل این پارادکس بوده است.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
🔸 تجربه نبوی و تجربه انگیختگی [نقدی بر وحیشناسی استاد مجتهد شبستری (۳)] 📍از سلسله جلسات دینداری قرآ
با سلام و عرض ادب
جلسه امروز دینداری قرآنی برهانی به دلیل شرایط جوی برگزار نمیشود.
♦️جنس تفکر جبهه پایداری شبیه سلفیها ست
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با «انتخاب»: اینها جنبههای مثبت مدرنیته را قبول ندارند / طلبههایی که وارد نظام آموزشی میکنند هم از این جنس هستند / چیزی به نام حفظ هویت ملی در ادبیات اینها نیست / «پایداری» نقاط حساس را در کشور به دست گرفته
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نزدیکی تفکر پایداری به جریانهای تندرو مثل طالبان گفت: آنچه من از برخی حرکتهای جبهه پایداری برداشت میکنم این است که آنها از جنس تفکر شبیه سلفیگری و واپسگرایی هستند و جنبههای مثبت مدرنیته مثل انتخابات را قبول ندارند؛ اما تفکر اینها علاوه بر اینکه به درد کشور نمیخورد، در مسیر کسب قدرت است.
با مرور برخی مواضع چهره های جبهه پایداری و دنبال کردن اخبار آنها به آسانی میتوان دریافت که آن ها نزدیکیهای فکری شدیدی به جریان های تندرو ضد توسعه در منطقه دارند.
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نزدیکی تفکر پایداری به جریان های تندرو مثل طالبان به «انتخاب» گفت: آنچه من از برخی حرکتهای جبهه پایداری برداشت میکنم این است که آنها از جنس تفکر شبیه سلفیگری و واپسگرایی هستند و جنبههای مثبت مدرنیته مثل انتخابات را قبول ندارند؛ اما تفکر اینها علاوه بر اینکه به درد کشور نمیخورد، در مسیر کسب قدرت است.
وی افزود: آنها یا با آن تفکر میخواهند به قدرت برسند یا قدرت را برای تفکرشان میخواهند که هر دو برای کشور خوب نیست. این جریان اگر ریشه بگیرد خوب نیست.
فاضل میبدی تصریح کرد: آکادمی علوم اسلامی در قم هم این تفکر را در دهه شصت داشت که امام آنها را قبول نداشت. این تفکر در تاریخ ریشه دارد، در سنیها به صورت وهابیت و القاعده و داعشیگری سر باز کرده است.
وی بیان کرد: در تاریخ تفکر شیعه یک نوع حدیث گرایی و سلفی گرایی وجود داشته که الان به شکل جبهه پایداری خود را نشان میدهد. این تفکر باید بازیابی شود اما از دل آن جمهوری اسلامی بیرون نمیآید. اینها به قدرت هم دست یافتهاند و کسی که قدرت دارد ثروت هم به دست میآورد. بخشی از حلقه های قدرت هم با اینها همراه شده و سعی دارند در مجلس و دیگر نقاط هم نفوذ کنند.
میبدی تاکید کرد: در نظام آموزشی و فرهنگ ما هم طلبههایی که به مدرسه برای تدریس میفرستند، عموماً از این جنس تفکر هستند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره اشتراک فکری میان پایداری و انجمن حجتیه اظهار داشت: من تفکر انجمن حجتیه را از پایداری سالمتر میبینم. انجمن حجتیه دنبال قدرت نبود و دین را از سیاست جدا میدانست و تنها به دنبال ظهور امام زمان بود. من نمیگویم انجمن حجتیه تفکر درستی دارد اما از اینها سالمتر است. شیخ محمود حلبی هم آدم با سوادی بود که خلوص نیت داشت. بعد از مرحوم مصباح، آدم صاحب فکر در پایداری وجود ندارد. انجمن حجتیه یک تفکر و مانیفست دارد اما اینها اصلاً مانیفست ندارند. اینها عدهای هستند که به دنبال قدرت میگردند و دنبال کار فرهنگی هم نیستند چون اهل فرهنگ داخلشان نیست. بخشی از قدرت، اینها را درست نشناخته و با آنها همراهی میکند. آنها مقابل رأی و نظر امام میایستند و رأی و نظر مردم هم حذف میشود. کاری که امروز در شورای نگهبان صورت میگیرد و افراد نخبه را حذف میکند، تأثیر این تفکر است. در همین مجلسی که گذشت، عدهای از این افراد در مجلس حضور داشتند، هیچ کاری هم جز شعار و حجاب کاری نکردند و چیزی به نام حفظ هویت ملی در ادبیاتشان نبود.
میبدی درباره آینده تفکر پایداری در ایران گفت: من اهل آینده نگری نیستم اما چون بخش عمده صاحب نفوذان با اینها هستند و نقاط حساس را به دست آوردهاند، ممکن است برای کشور مشکلاتی درست کنند. اما نسل جوان ما با اینها همراهی نمیکند. از نظر خیلی از مراجع قم هم اینها منزوی هستند و جایگاهی ندارند.
🆔@majmaqomh
🔸گفتارهایی در اسلام رحمانی _ عقلانی
بسمه تعالی
به اطلاع علاقمندان به مباحث اندیشهای میرساند، یک دوره کلاس گفتگومحور درباره شناخت اسلام با حضور استاد ارجمند جناب آقای دکتر عبدالرحیم سلیمانی در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار میگردد.
📍جلسه چهلم و یکم: انتظار اسلام رحمانی یا اسلام انتقامی
⏰ زمان: شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶/۳۰
🏛مکان: خیابان صفائیه کوچه ۳۹، پلاک ۳۹.
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
🔸 تجربه نبوی و تجربه انگیختگی [نقدی بر وحیشناسی استاد مجتهد شبستری (۳)]
📍از سلسله جلسات دینداری قرآنی-برهانی و مخالفان آن با ارائه دکتر عبدالرحیم سلیمانی (جلسه ۵۹)
⏱زمان: دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸/۳۰
🏛مکان: قم، صفائیه کوچه ۳۹، پلاک ۳۹
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
هدایت شده از نسیم تاریخ
☘️مار کو پولوی ایرانی(قسمت دوم)
آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇
https://t.me/Nasim_Tarikh
آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc
آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh
✍️رضا احمدی
بازگشت به ایران
حاج سیاح در سال 1256 شمسی. به ایران مراجعت کرد. در بدو ورود به خاک ایران از راه بوشهر اینگونه وصف می کند..
نسیم وطن بر رخسارم وزیده، لذت دیگری درک کردم لکن این نسیم را عفونت ظلم و بی نظمی و بی تربیتی زهرآگین کرده از طرفی شادی وصول به وطن از دیگر اندوه خرابی آن حالی بمن دست داد که نمی دانستم شرح دهم.
وضع ایران را عجیب می بینم مدت مدیدی خارجه را دیده ام و تاسف ها برحال حاضر ایران وطن محبوب دارم که زیاد درحال تنزل است. همه بظاهری سازی اکتفا می کنند. پس از هیجده سال دوری، انتظار داشتم که تغییراتی در وضع مملکت انجام یافته و مردم در رفا و شهرها آباد شده باشد ولی با دیدن بندر بوشهر معلوم گشت که انتظاری بیهوده داشته ام و چنان تاثری بمن دادست داد که اگر شوق زیارت مادرم نبود از همین بوشهر مراجعت می کردم.( ج 2 ص 12.)
🟢دستاورد مارکوپلوی ایرانی
حاج سیاح از 23 سالگی تا پایان عمر در پی سیاحت بود و حاصل آن دو جلد کتاب است.
جلد اول سفرنامه حاجی، سیاحت غرب است که شامل هیجده سال سیاحت در چهار قاره جهان است. حاجی روزانه مشاهدات خود را می نوشت به مرور به سیاح معروف و به هر شهری می رسید، مورد احترام بود. این اثر با کوشش علی دهباشی تدوین شده است.
حاج سیاح گزارش هایی از اوضاع شهرها و تمدن غرب ارایه و با افسوس به مقایسه آنها با ایران پرداخته است. گزارش از اخلاق اجتماعی، پیشرفت های چشمگیرصعتی، تربیت و آموزش مردم و رونق اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی و سیاسی، چهره اروپا قرن نوزدهم را به ایرانیان ترسیم می کند.
جلد دوم ، خاطرات حاجسیاح، یا، دوره خوف و وحشت، نام دارد که در واقع گزارشی از سیاحتهای او در شهرهای ایران است. در این کتاب به اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران توجه دارد و درخلال بحث ها، خلق و خوی ایرانیان را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. این اثر بکوشش حمید سیاح؛ و بتصحیح سیفالله گلکار؛ زیر نظر شاد روان ایرج افشار آماده چاپ گردید و 1359 و به همت انتشارات امیر کبیر چاپ و بخاطر مطالب انتقادی و ریز بینی های اجتماعی اوضاع ایران قرن نوزدهم دیگر اجازه چاپ نیافت.
جلد سوم سفرنامه آمریکا (دکتر علی فردوسی مشغول تدارک طبع آن است) هنگامی که به آمریکا میرسد آن را به صورت تمام و کمال تجربه میکند. خواسته بود بفهمد که چرا جمهوری دموکراتیک انتخابی در آمریکا خوب کار کرده است، و نه آن چنان در جاهای دیگر.
( bukharamag.com/1389.04.2107.html)
🔵 او نخستین نویسنده خاطرات زندان در تاریخ معاصر ما است؛ برای اینکه او نخستین ایرانی است که عبارت «حقوق بشر» را به همان معنا و زاویه کاربرد امروزی آن به کار برده است؛ از نخستین کسانی است که مشروطهخواهی کرده است و مطلوبش از آن فرهنگسازی مدرن بوده است؛ برای این که پس از دیدن بخش بزرگی از جهان سرتاسر ایران را هم گشته است تا نخستین آدمی باشد که کوشیده باشد، خارجه و داخله را سیاحت کرده است.
( همان)
حاج سیاح اندیشمندی بود که بدنبال آزادی می گشت.در دیدار با گرنت رئیس جمهور آمریکا نیز همین ارزیابی را بیان کرده است، و گفته است که پس از پانزده سال سفر در جستجوی آزادی به راستی تنها هنگامی که به آمریکا میرسد آن را به صورت تمام و کمال تجربه میکند. این جمله بیانگر این است که یک تعارف یا ذوقزدگی محض نیست.
🟢 کارنامه حاج سیاح
در سده ای پیش از آغاز جنبش مشروطه خواهی که ایران از خواب گران قرون وسطای خود بیدار و نطفه اندیشه نوگرایی و آزادی خواهی در ایران بسته می شد، با سفرنامه ها به کشورهای بیگانه و رساله های اجتماعی و سیاسی دو نوع نوشته ادبی بود که تجددخواهان ایرانی برای انتشار اندیشه جدید به تحریر آن روی آوردند. تردیدی نیست که نوشتن سفرنامه و رساله های اجتماعی و سیاسی یکی از عمده ترین راه های آشنا کردن ایرانیان با اندیشه تجدد بود. اما تجدد خواهی یگانه صورت اجتماعی و سیاسی آن محدود نمی شد.( طباطبایی،1386، ص335.)
سیاحت بیست ساله حاج سیاح به حوزه تمدنی غرب، روسیه، اروپا و آمریکا و تحریر مشاهده هایش و گزارش از تجددگرایی آنها، زمینه آشنایی ایرانیان با تمدن جدید شد. این آشنایی، آغاز اندیشیدن و تفکر جدید ایرانی است. گرچه ایرانیان بواسطه تمدن کهن شان و مذهب، خود را از سخن جدید مستغنی می دانستند و همین شیوه تفکر، موجب عقیم ماندن در اندیشه شده است.
انتخابات مجلس دوازدهم، بحران اقتصادي و پوپوليسم
محمدرضا يوسفي
🔹هر گاه كشوري با بحران اقتصادي روبرو شده و دچار افت شديد رشد اقتصادي، افزايش نرخ بيكاري يا تورم بالا و یا توام با یکدیگر شده باشد، درصد زيادي از جمعيت كشور دچار فقر شده و دهكهاي مياني نيز با فشار اقتصادي زندگي مي كنند.
🔹 اين شرايط موجب مي شود تا به هنگام انتخابات، فضايي براي شعارهاي تند ايجاد شود. در واقع انتخابات يك بازار راي است که مردم راي خود را عرضه مي كنند و كانديداها، رای تقاضا مي كنند. اما مردم براي اينكه به كانديدا و يا فهرستي از كانديداها راي دهند، بايد شعارها و وعده هاي آنان را مطابق خواسته ها و تمايلات خود بدانند. طبيعي است در اين شرايط، كانديداها با هدف كسب رأي، شعارهاي جذاب اقتصادي داده، سياست هاي بازتوزيعي مانند پرداخت يارانه هاي بيشتر، اعطاء وامهاي با نرخ بهره پايين براي ازدواج، مسكن و يا حتي اجاره خانه را وعده مي دهند. همچنين در اين شرايط، رقابت ميان كانديداها در ارائه فهرستی از شعارها زياد شده، هر کدام سعي مي كند تا گوی سبقت را از دیگری برباید. وعده هايي كه معمولا امكان تحقق ندارند اما قدرت جذب راي دارند.
🔹 ايران از دهه نود وارد شرايط ركود عميق شد. در انتخابات 1400، آقاي رئيسي با انبوهي از وعده هاي اقتصادي با پشتوانه هفت هزار صفحه ادعایی و با حذف رقباي واقعي به ميدان آمد و به دولت سيزدهم رسيد. وعده هایی که نه تنها تحقق نیافتند بلکه فشار اقتصادی بر مردم بیشتر شده است. اكنون حدود سي درصد جمعيت زير خط فقر قرار داشته و حدود 60 ميليون نفر از جمعيت کشور، يارانه دريافت مي كنند. شاخص فلاكت در سال 2023، رتبه 19 از ميان 157 كشور جهان را داراست. متاسفانه شيب شاخص فلاكت در دو سال اخير تندتر نیز شده است.
🔹 بالا بودن شاخص فلاکت به معنای سطح نامطلوب زندگیِ اکثریت شهروندان و گستره رنج آنان است. نكته مهمتر اينكه اگر اين شاخص به مدت زيادي بالا باشد، در اين صورت اين امر نشانه اين است كه اقتصاد در يك سيكل معيوب قرار گرفته و نتوانسته سرمايه گذاري لازم براي رشد با دوام را ايجاد كند و فناوري هاي جديد جذب کرده و بستر سياسي و حكمراني نتوانسته فضاي لازم براي شكوفايي اقتصادي را تحقق بخشد و به عبارت ديگر نهادهاي سياسي و اقتصادي دچار ناكارآمدي شديد شده اند. طبيعي است كه در اين فضا، ياس و نااميدي بر مردم حاكم شده، نرخ مهاجرت افزايش يافته و پديده خروج سرمايه رخ می دهد و نهايت اينكه آينده اي براي رونق اقتصادي متصور نيست.
🔹 بنابراين با توجه به بالا بودن شاخص فلاكت ايران و تجارب ديگر كشورها، توقع اين بود كه در انتخابات مجلس دوازدهم، تشكل هاي سياسي به سمت شعارهاي اقتصادي پوپوليستي روي آورند تا بتوانند آراء مردم را به خود جلب كنند. اما با كمال تعجب در اين انتخابات، شعارهاي اقتصادي كم رنگ بوده است. به عنوان مثال، ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) كه نبویان، رسایی، کوچک زاده و ... از اعضای آن هستند، شعار اصلي خود را ،«نه به فساد» بيان كرده است. اين شعار ناظر به تقابل و نفي قاليباف و جريان متبوع وي است. در سخنان آنان هيچ وعده روشن اقتصادي وجود ندارد. آنان به كلياتي مانند اقتصاد عدالت محور و اقتصاد مقاومتي و مانند آن بسنده كرده اند. آنان از اصل شفافيت آراء به ويژه در مجلس شورا نيز سخن گفته اند و البته براي صحت سنجي اين ادعا جا دارد اين تشكل, منابع مالي ورود به انتخابات مجلس را در سطح كشور شفاف بيان كنند.
🔹شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به شانا نيز ادامه راه مجلس انقلابی یازدهم را وعده داده است. چنانچه روشن است تشكل هاي مهمي كه حداد عادل نام چنار و پاجوش بر آنها نهاد، براي جذب آراء، هيچ وعده اقتصادي روشني نداده، در حاليكه معمولا در اين شرايط وعده هاي افراطي توزيعي و فقرزدايي جذابيت دارد.
🔹 به نظر مي رسد در اینجا تفاوت مهمي با کشورهای مشابه رخ داده است. شاید علت این باشد که تشكل هاي يادشده با علم به اينكه مردم به طور گسترده در انتخابات شركت نكرده و نسبت آراء باطله نيز در ميان شركت كنندگان بالاست، در نتيجه مخاطب خود را گروههاي خاص و نه همه مردم قرار داده اند. دایره رقابت و مخاطبان محدود بوده است و از این رو دلیلی برای ارائه چنین شعارهایی ندیدند.
🔹 از منظري ديگر، انتخابات به این دلیل خاصيت خود را از دست داده است که تداوم شاخص فلاكت، اميد بهبودي شرايط را از مردم گرفته و از سوي ديگر تشكل هاي فعال نيز كه خود از عوامل اساسي به وجود آورنده شرايط موجودند نيز دغدغه معيشت مردم را ندارند. حذف جريان مقابل، تداوم مجلس يازدهم، اينترنت ملي، شدت بخشيدن به طرح صيانت را مي توان از دغدغه هاي اصلي جريانات رقيب در اين انتخابات نام برد.
@majmaqomh
@yousefimohamadreza
🔸گفتارهایی در اسلام رحمانی _ عقلانی
بسمه تعالی
به اطلاع علاقمندان به مباحث اندیشهای میرساند، یک دوره کلاس گفتگومحور درباره شناخت اسلام با حضور استاد ارجمند جناب آقای دکتر عبدالرحیم سلیمانی در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار میگردد.
📍جلسه چهلم و دوم: انتظار امام هدایتگر یا حاکم مقتدر
⏰ زمان: شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶/۳۰
🏛مکان: خیابان صفائیه کوچه ۳۹، پلاک ۳۹.
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
اطلاعیه سلسله جلسات علمی شبهای ماه رمضان در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
🔸️اصول سی و دو گانه قرآنی – برهانی
بهرهای از بحر معنای کتاب خدا در ماه بهار قرآن (از سلسله جلسات شبهای ماه رمضان)
با حضور استاد گرامی: حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر عبدالرحیم سلیمانی
جلسه اول: حجیت قرآن و اعجاز محتوائی آن
زمان: سهشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰
مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ۳۹، پلاک ۳۹
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh