eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
255 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
414 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 اسفند 1357؛ بازگشت امام به قم زمان: 10 اسفند 1357 ه.ش مكان: قم، مدرسه بعد از حدود 15 سال دوری از ، در میان استقبال بی نظیر چند کیلومتری مردم به این شهر مقدس بازگشتند... 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ادامه مطالب مرتبط به ، به بعد 🔴 👈 پست 🎧 🔵 مرتبط به تا از جلد دوم 📌فهرست محتوای 👈 پست 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ⚠️ موت (سختی های ) ☝️«.... من مى‏ترسم كه وقتى كه رسيد به اينجايى كه موت آمد براى ما، ما از اين مذهب و از اين و از اينها اصلًا خارج بشويم - خداى نخواسته - از اين دنيا برويم! اگر بنا باشد كه ما اينطور باشد كه وضع ما وضع اعمال ما اين نحو باشد كه انسان ملاحظه مى‏كند...»؛ ⚠️ اگر ، یقینی و مستقرّ و ملکه شده نباشد و با و باطن انسان گره نخورده باشد، در سختیها (حتی در دشواریهای مختلف زندگی دنیایی)، مقداری کمرنگ و گاه، حتی نابود و زایل میشود. ☝️سکرات موت یا سختی های مرگ و بعد از آن، بسیار شدیدتر از این سختیهای ظاهری دنیایی است! 👈🏼 پس، باید کوشید که ایمان، قوی و مستحکم و یقینی و آمیخته با تاروپود جان انسان شود تا به راحتی در شداید و شدتهای مرگ و بعد از آن، آن را از دست ندهد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ⚠️ موت (سختی های ) ☝️ادامه پست قبل👇 💠، در آثار دیگرشان هم به این مساله اشاره کرده اند؛ مثل: «... در احاديث شريفه وارد است كه كسى است كه تبعيت كامل كند، والا مجرد دعوى بدون تبعيت تشيع نخواهد بود. بسيارى از خيالات، از قبيل اشتهاى كاذب است! ☝️به مجرد آنكه در خود دوستى از حضرت عليه السلام و اولاد طاهرينش ديديم، به اين دوستى مى‏شويم و گمان مى‏كنيم با ترک تبعيت، اين دوستى محفوظ مى‏ماند. ❓چه اطمينان است كه اگر انسان، نكرد و آثار دوستى را ترک كرد، اين دوستى باقى بماند؟ ⚠️ممكن است در آن فشارهاى ...، انسان از دهشت و وحشت، بن ابیطالب عليه السلام را فراموش كند. 🔷 در حديث است كه يك طايفه از اهل در معذب‏اند و اسم رسول اكرم صلّى اللّه عليه وآله را فراموش كنند تا بعد از آنكه مدت عذاب سرآيد و از قذرات تطهير و تخليص شوند، اسم مبارک آن حضرت به يادشان آيد به آنها القا شود، پس فرياد آنها به وا محمّدا صلّى اللّه عليه وآله، بلند شود و مورد شوند. ☝️ما گمان مى‏كنيم واقعه و سكرات آن، شبيه به اوضاع اين عالم است.❗️ ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ⚠️ موت (سختی های ) 👆ادامه پست قبل👇🏻 ☝️«عزيزم، تو با يک مرض جزئى، تمام علوماتت را فراموش مى‏كنى، پس چه مى‏شود با آن سختيها و فشارها و مصيبتها و وحشتها؟ ✅ اگر انسان، دوستى كرد و به لوازم دوستى رفتار كرد و متذكر بود و از او كرد، البته آن دوستى با مطلق و محبوب مطلق حقّ مورد نظر حق و محبوب حق است، ☑️ولى اگر كرد و ‏ نكرد، بلكه مخالفت كرد، 👈ممكن است قبل از رفتن از اين عالم و در اين تغييرات و تبديلات و جلوه‏هاى گوناگون اين دنيا، انسان از دوستى آن سَروَر منصرف شود، بلكه نعوذ باللّه، دشمن شود با آن حضرت. ❗️ ⚠️چنانچه ديديم اشخاصى را كه مدعى دوستى بودند، پس از معاشرات بيجا و اعمال ناهنجار، شدند و عداوت ورزيدند با خدا و رسول، صلّى اللّه عليه وآله، و اهل بيتش، عليهم السلام. ☝️و اگر فرضا از اين عالم هم با محبت منتقل شد، گرچه به حسب روايات شريفه و آيات مباركه، در از اهل نجات است و منتهى به سعادت شود، ولى در برزخ و أهوال موت و قيامت انسان باز مبتلاست، چنانچه در حديث است كه «ما در قيامت از شما شفاعت مى‏كنيم، ولى براى برزخ خود فكرى كنيد». پناه مى‏برم به از عذاب و فشار و زحمت و برزخ كه در اين عالم هيچ چيز به آن شباهت ندارد. 🤲 آن درى را كه از به قبر باز مى‏شود اگر به اين عالم باز شود، تمام موجودات آن هلاک مى‏شود. نعوذ باللّه منه». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با و 💎💎💎 و فرصت ☝️«اگر به فكر نباشند و به فكر نيفتند؛ ما به رسيديم و مصيبت را مى‏دانيم آقا... تا هستيد مى‏توانيد يك كارى انجام بدهيد. ريشه‏هاى فساد در جوان ضعيف است... 💚 سابقاً [در احاديث‏] ديده‏ام كه قلب انسان نقطه سفيد است؛ بعد كه...گناه مى‏كند، نقطه سياهى پيدا مى‏شود؛ و هر چه گناه زياد بشود، سياهْ، سياهتر مى‏شود... 💙جوان قلبش لطيف است، است، لكن وقتى كه وارد شد در اين جامعه‏ها...، كم كم خداى نخواسته ابتلائات پيدا مى‏كند. دائماً يک كارى مى‏كند؛ يك شب و روزى از او نمى‏گذرد الّا اينكه يك كار نعوذباللَّه خلافى مى‏كند. ▪️ خوب، اين يک نقطه سودا [سیاه] در قلبش پيدا مى‏شود؛ نه در اين قلب، در آن قلبى كه و است. كم كم آن نقطه سياه زياد مى‏شود؛ وقتى كه به پيرى رسيد و قلبش سياه شده است، او نمى‏تواند به اين زوديها اين قلب را برگرداند به حال اول؛ 🖤 🌿لكن شما جوانها مى‏توانيد؛ قدرت داريد؛ قدرت جوانى داريد. از اين طرف قدرت جوانى داريد، از آن طرف اين امور در شما ضعيف است الآن. 🍂 هرچه سن شما اضافه بشود و هر قدمى كه برداريد و برداريم، بروى به طرف ، آن چيزهايى كه منافى است با زياد مى‏شود؛ قدرت هم كم مى‏شود. ☝️به سن پيرى كه رسيد نمى‏تواند ديگر؛ از او نمى‏آيد ...». ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 💎💎💎 و فرصت ☝️ادامه پست قبل👇 🔷مطلب یادشده توسط ، بدینگونه در بیان شده است: عليه السلام: ☝️ما مِنْ عَبْدٍ إلّاوَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ بِيْضَاءُ؛ هيچ بنده‏اى نيست مگر آن‏كه در او نقطه سفيدى است. فإذا أذْنَبَ ذَنْبَاً، خَرَجَ‏ فِي النُكْتَةِ نُكْتَةِ سَوْدَاء؛ و چون گناهى انجام داد، نقطه سياهى در آن نقطه پيدا شود. فَإنْ تَابَ، ذَهَبَ ذَلِكَ السَّوَادُ. پس اگر كند، آن سياهى از بين مى‏رود؛ وَ إنْ تَمَادَى فِي الذُّنُوبِ، زَادَ ذَلِكَ السَّوَادُ حَتّى‏ يُغَطِّىَ البَياضَ؛ و اگر به گناه ادامه دهد، بر آن سياهى افزوده شود چندان‏كه سفيدى را بپوشاند. ☝️فإذَا تُغَطِّىَ البَياضَ، لَمْ يَرْجِعْ صَاحِبُهُ إلَى خَيْرٍ أبَداً ... و چون سفيدى پوشيده شد، صاحب آن قلب هرگز به نيكى و خوبى باز نمى‏گردد. 🖤 ، ج2، ص273 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 💎💎💎 و فرصت ☝️ادامه پست قبل👇 💠 به تعبیر رایج در قرآنی، افراد یادشده، دچار «» یا «» شده و مهر پایان بر آن زده میشود. 🌱ختَمَ‏ اللَّهُ‏ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ عَلى‏ سَمْعِهِمْ وَ عَلى‏ أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ؛ بقره:7 خداوند بر قلبهای آنها مهر پایان زد و بر شنوایی آنها و بر چشمانشان پرده ای است و برایشان عذابی عظیم است. 🌱فبِما نَقْضِهِمْ ميثاقَهُمْ وَ كُفْرِهِمْ بِآياتِ اللَّهِ وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ‏ اللَّهُ‏ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ...؛ نشاء:155 پس، به سبب نقض کردن پیمانشان و کفرشان به خداوند و کشتن انبیاء بدون حقی و گفتارشان که قلبهای ما در غلاف است [اینگونه شدند]، بلکه خداوند به سبب کفرشان بر قلبهای آنان مهر زد... 🌱...رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ‏ اللَّهُ‏ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ: توبه:93 راضی شدند که با متخلّفان باشند و خداوند بر قلبهای آنها مهر زد؛ پس آنها نمیدانند! 🌱أولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ‏ اللَّهُ‏ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ: نحل:108 آنها کسانی هستند که خداوند بر قلبهایشان و شنوایی آنها و چشمهای آنها مهر زده است و آنها همان غافلان هستند! ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 💎💎💎 و فرصت ☝️ادامه پست قبل👇 🌱...أُولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ‏ اللَّهُ‏ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ؛ محمد صلّی الله عليه وآله وسلّم: 16 آنها کسانی هستند که خداوند بر قلبهایشان مهر زد و از هوا (و هوس)های خود پیروی کردند. 📌نکته1: این افراد، با اختیار خود به این مرحله رسیدند؛ مثل فردی که تا لبه پشت بام برود و خود را پرت کند که بعد از آن دیگر اختیاری در سقوط ندارد! 🤯 🔹در اصطلاح گفته میشود: «اضطرار و جبر ناشی از اختیار، منافی و غیرقابل جمع با اختیار نیست». 📌📌 نکته2: منظور از در اینگونه مباحث، عضو گوشتی درون سینه نیست، بلکه قلب، مرتبه یا لایه ای از مراتب و لایه های وجودی هر است که درک و فهمها، گرایشها و فعل و کنشهای خاصّ و مخصوص و متناسب با خود را هم دارد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با و ✅☑️ حقیقی و ظاهری ☑️«توبه يک امرى نيست كه انسان با لفظ «أتوبُ الى الله» كارش درست بشود! ✅[توبه،] ندامت [و پشیمانی] است. اين ندامت به اين زوديها نمى‏آيد براى يک اشخاصى كه پنجاه سال كرده؛ پنجاه [سال‏] فحش داده؛ ريشش را سفيد كرده در فحش و غيبت! او نمى‏تواند. او تا آخر عمر مبتلاست. ⚠️اما [شما] جوانها كه گاهى اتفاق مى‏افتد - و نگذاريد اتفاق بيفتد- اگر يک مجلسى ديديد كه غيبت مى‏كنند [مانع شوید یا بروید]. 🔹در يک روايتى مثل اينكه هست كه حضرت مى‏فرمايد: پاشو ازاين مجلس. [طرف] مى‏گويد: نمى‏شود. [حضرت] گفت: اگر به پدرت فحش مى‏داد تو پا نمیشدى كه جلو بگيرى؟! پا میشدى ديگر! ☝️... نگذاريد غيبت بشود. السامِعُ احَدُ المُغتابَيْن. (گوش کننده به غیبت، یکی از غیبت کنندگان است). ☝️اين جور نيست كه [فقط] او غيبت مى‏كند؛ منى هم كه گوش مى‏كنم‏ احَدُ المغتابَيْن‏ هستم. ☝️نگذاريد كه اين مفسده‏ها پيدا بشود؛ ☝️خودتان را كنيد...». 📌غیبت، ، و....، منحصر به فضای حقیقی نیست و این رذایل و مانند آنها، در هم مصادیق زیادی دارند! 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با ⚠️⚠️⚠️ ایمان مُستَودع (ودیعه ای/ ناپایدار و موقت) «، ايمان را مى‏خواهد... همه وسايل براى اين است كه را از انسان بگيرد... كسى سند ندارد كه من ايمانم همين طور صاف! زيرا شايد مُسْتَوْدَع باشد...»؛ 💎 علیه السلام فرمودند: ☝️إنَّ الْحَسْرَةَ وَ النَّدَامَةَ وَ الْوَيْلَ كُلَّهُ لِمَنْ لَمْ يَنْتَفِعْ بِمَا أَبْصَرَهُ وَ لَمْ يَدْرِ مَا الْأَمْرُ الَّذِي هُوَ عَلَيْهِ مُقِيمٌ أَ نَفْعٌ لَهُ أَمْ ضَرٌّ قطعا حسرت و پشیمانی و هلاکت، همگی برای فردی است که به آنچه بدان بصیرت یافته نفع و سود نبرد و نداند که آیا امری که بر آن مقیم است، برایش نفع است یا ضرر؟ قُلْتُ لَهُ فَبِمَ يُعْرَفُ النَّاجِي مِنْ هَؤُلَاءِ جُعِلْتُ فِدَاكَ راوی میگوید: پس، با چه چیزی نحات یابنده از آنها شناخته میشود؟ فدایت شوم! قَالَ مَنْ كَانَ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوَافِقاً فَأُثْبِتَ‏ لَهُ الشَّهَادَةُ بِالنَّجَاةِ. فرمودند: هرکه کارش با سخنش موافق و سازگار باشد، پس، برای او شهادت به نجات بده. وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوَافِقاً فَإِنَّمَا ذَلِكَ مُسْتَوْدَعٌ‏. و هرکه کردارش با گفتارش موافق نباشد، پس، [ایمان] او ودیعه (و موقت) است. ، ج2، ص419-420 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌷🌹🌷 ⚠️⚠️⚠️ آیا هیچ برنامه ای برای شناخت ، و نشده دارید؟ 🎯🎯🎯 آیا می​دانید با مطالعه روشمند ، می​توان به بیش از 30 هدف مهم رسید؟ ✅ هدف کانال زیر، آشنایی عمیقتر با برای بسط و ترویج آن در ابعاد مختلف زندگی است👇👇 🔵 کانال «» در آیینه «» 🔵 🔆 طرح 🔆 📌📌📌برای اطلاع از جزئیات بیشتر، در کانال عضو شوید 👇🏻👇🏽👇 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درباره حضرت رسول اکرم (ص) ✅📣 چند نکته: 🌱برای استفاده بهتر، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد آن مطالعه شود (درصورتیکه به تازگی به کانال پیوسته اید). 🔴به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، نیاز است پستها(ی حداقل، هر هفته،) از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد🔴 🌱🌱 مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته [یا دو هفته]) بارگذاری می​شود. حجم مطالب برای یک هفته کفایت میکند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 🌱🌱🌱 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 📌 انشاءالله، هفته آینده، به ادامه توضیحات مرتبط با پرداخته خواهد شد. توضیحات مرتبط تا ، از گذشت. 🔴 ظاهرا فایلهای صوتی یا متنی ابتدای کانال دانلود نمیشوند. در صورت نیاز، از طریق مدیر کانال، پیگیری شود. ✅ در صورت احساس نسبت به ، می​توانید از پست قبلی (یا دیگر پستهای کانال) برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا