هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
دریافت فایل الکترونیکی کتاب تقویم تاریخ از منظر رهبری
کتاب #تقویم_تاریخ_از_منظر_رهبری در ۳جلدِ تقویم شمسی، قمری و میلادی تنظیم شده که به مناسبتهای تقویمی که رهبر حکیم انقلاب به آن اشاره داشتهاند میپردازد.
مطالبی که قطعا بسیاری از مردم تا به حال از رهبری نشنیدهاند. بهعنوان نمونه:
🔻نظر رهبری در مورد #ادوارد_براون، رابرت بادن و آنتونی ایدن و برتراند راسل و آدام متز
از #استیون_هاوکینگ تا استاندال
از احمد سکوتوره تا دلانو روزولت
🔻دستهای پشت پرده اصل چهارم ترومن در بیانات حضرت آقا
🔻معرفی کتاب مزرعه حیوانات، #بینوایان و داستان دو شهر و دزیره و خانواده تیبو و ... توسط رهبری
🔻توجه عجیب رهبری به تأثیرگذاری بازیگر مطرح #هالیوود
🔻از اعدام گالیله تا ترور آلنده
دریافت جلد ۱ کتاب (تقویم شمسی)
دریافت جلد ۲ کتاب (تقویم قمری)
دریافت جلد ۳ کتاب (تقویم میلادی)
🔸 کاری از اندیشکده راهبردی سعداء و کانال جهاد تبیین
🆔 @Jahade_tabeini
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
هدایت شده از وحید یامین پور
💠 دوستان عزیز در ۵ جلسه ای که میزبان استاد فیاضبخش بودم یک دوره فشرده بحث "معرفة النفس" در مکتب علامه طباطبایی(ره) به همراه دستورات عملی طرح شد. به عزیزانی که دغدغه و اشتياق سیروسلوک دارند پیشنهاد میکنم صوت این ۵ جلسه را حتما گوش کنند.
🎧 صوت کامل کلمه پنجاهوهفتم - بهار
➕ https://eitaa.com/kalame_tv1/1146
🎧 صوت کامل کلمه پنجاهوهشتم - اعلیالمعارف
➕ https://eitaa.com/kalame_tv1/1164
🎧 صوت کامل کلمه پنجاهونهم - خلیفة الله
➕ https://eitaa.com/kalame_tv1/1180
🎧 صوت کامل کلمه شصت - تمهید
➕ https://eitaa.com/kalame_tv1/1197
🎧 صوت کامل کلمه شصتویکم - طریق
➕ https://eitaa.com/kalame_tv1/1213
➕ @Yaminpour | @Kalame_TV1
Joshan.pdf
373.7K
🔖 فایل PDF دعای جوشن کبیر
🍃 یکی از زیباییهای لیالی قدر، خواندنِ هزار اسم حُسنای إلهیست...
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از طرح نو
🔰 بازخوانی نوجوانانه کتاب «طرح کلّی اندیشهی اسلامی در قرآن»
همه جلسات #طرح_نو رو میتونید با این پیام یکجا منتشر کنید.
🔻 جلسه 1️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/19
🔻 جلسه 2️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/23
🔻جلسه 3️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/25
🔻جلسه 4️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/30
🔻 جلسه 5️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/35
🔻 جلسه 6️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/37
🔻 جلسه 7️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/40
🔻 جلسه 8️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/44
🔻 جلسه 9️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/49
🔻 جلسه 0️⃣1️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/51
🔻 جلسه 1️⃣1️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/52
🔻 جلسه 2️⃣1️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/55
🔻 جلسه 3️⃣1️⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/56
🔻 جلسه 4⃣1⃣
🔗 https://eitaa.com/tarheno1353/58
طرح نو را در ایتا دنبال کنید
🔗 @tarheno1353
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
4_5785241297543500846.pdf
295.7K
#ذکر_کلمه
🔻 دعای مشلول قبل از اعمال شب قدر برای جلب مغفرت و اداء حقوق، دعای خوبی است، حکم استغفار زیاد را دارد.
🔸 اگر انسان دعای مشلول را قبل از اعمال شب قدر بخواند، پاک میشود. اگر یک حقوقی یک وقتی نمیداند و به گردنش است، اینها فرو میریزد؛
🔹 دعای مشلول این خاصیت را دارد و این کار از او میآید.
➕ گزیده ای از بیانات حاج شیخ جعفر ناصری
#شب_قدر
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
🏷️@kalame_tv1
❌ لزومی نمیبینم تا یک حملهی نظامی میشه، سریع شروع کنم به غرزدن و بیصبری! چونکه...
@Maktabkhaaneh
📿 دستور ویژهی علامه قاضی طباطبایی (ره) برای تحصیل «طهارت» در لیالی قدر
🔺 نقلقول آیتالله سعادتپرور (ره) از علامه طباطبایی (ره)
📖 ثمرات حیات، ج۱، ص ۲۱۳
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند:
🔸 *«نسیان»*
فصل اول؛ تلاشی برای پیدا کردن خود در جهان امروز
🎙️ *بازخوانی تفکر آوینی همراه با دکتر وحید یامینپور*
🗓️ ۸ جلسه/سهشنبهها
⏰ از ساعت ۱۶ الی ۱۸
♦️ شروع دوره: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
🔶 برگزاری دوره: حضوری و مجازی (اسکایروم)
●اعطای گواهی معتبر آموزشی
📲 برای ثبتنام و کسب اطلاعات از طریق پیامرسانهای: بله، ایتا، تلگرام و واتساپ به شمارۀ زیر پیام بدهید.
۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
@bashgah_rcica
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
rcica.ir
@rcica_ir
هدایت شده از فلسفه و عرفان
شیوه تحصیل یزدانپناه.pdf
172.2K
🔹شیوه تحصیل فلسفه
🔸استاد یزدانپناه
کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
📣 فراخوان دعا برای موفقیت جبهه مقاومت و آزادی قدس
🔹با توجه به تشدید درگیریها در جبهههای مقاومت و تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ؛
برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخشهایی از دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند
🔹1﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ
(1) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگریات کامل و سرشار کن
🔹﴿2﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ
(2) خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پیدرپی برسان و سختیهایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومند ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چارهجویی، دقت نظر عنایت کن
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دستور قرآن برای بعد از پیروزی: #استغفار_کنید!🔸
▫️ قرآن میگوید: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ...». وقتی نصر و فتح، پشت سر هم آمد و دیدی که مردم فوج فوج در دین خدا وارد میشوند، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا»، تسبیح کن، حمد خدا کن، استغفار کن.
▫️ پیروزی چه تناسبی دارد با استغفار؟
یعنی خدا نکند این امت فکر کنند که بازو و توان آنها بود که پیروزی آورد؛ حول و قوۀ آنها بود، فکر و برنامهریزی آنها بود.
نه! باید بگویند: «استغفر الله ربی و اتوب الیه».
باید بگویند که همۀ اینها #لطف_خدا بود: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ».
▫️ امام هم وقتی رزمندگان ما در عملیات بیتالمقدس و فتحالمبین پیروزیهایی بدست آوردند فرمود: «مبادا غرور پیدا کنید که این غرور، مایۀ شکست میشود».
خداوند به بنیاسرائیل میگوید: «به اینکه فرزند پیغمبرید و از بین شما پیغمبران زیادی آمدهاند تفاخر نکنید. و میبینید که یهود به خاطر این تفاخر، با اینکه فرزندان انبیاء هستند، مغضوب خداوند شدند. فرمود: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَب»: «ذلت و مسکنت بر آنها بارید و به غضب خدا مبتلا شدند؛ چون نعمتهایی که من به آنها داده بودم را به حساب خوبی خودشان گذاشتند نه به حساب لطف من.
▫️ یاد کنیم نعمتهای خدا را. قبلاً کجا بودیم و الآن کجا هستیم؟ ما در سابق دوست شماره یک اسرائیل بودیم؛ اما الآن ...
@madare0120
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی از جلسه دفاع رسالهی دکتریِ شهید سید ابراهیم رئیسی به راهنمایی آیتالله سید مصطفی محقق داماد.
🗓 سال ۱۳۹۲
🔰 عنوان رساله: «تعارض اصل و ظاهر»
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
الهیات اجتماعی آیت الله خامنهای ج۱.mp3
48.58M
📌 الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنهای
سخنرانی حجة الاسلام سید مهدی موسوی
قم. سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳
°•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1120
🔸 فلسفۀ هر فیلسوف ضرورتاً ربطی به اشتباه و خطایی که او در زندگی خصوصی و در عمل اجتماعی سیاسی مرتکب شده است، ندارد و آرا و آثار فیلسوف را نباید بر اساس اشتباهی که کرده است، تفسیر کرد.
🔹 مفسرانی که فلسفه را با امور هر روزی سیاست میسنجند، فیلسوف نیستند. هیچ فیلسوفی فلسفه فیلسوف دیگر را با خطاها و اشتباهها و به طور کلی با رفتار و زندگی خصوصی اش درنمیآمیزد، حتی اگر میان این دو به طور کلی تناسبی نیز بیاید.
🔸 آنان که حاصل و نتیجه فلسفه فیلسوف را خطای احتمالی او در زندگی میدانند، بیشتر اهل کینتوزی، هیاهو و جدال و نزاعاند.
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"
💢ما در «جهانِ خمینی» زندگی کردهایم و «هوای خمینی» را تنفّس کردهایم.
🔺 اگر نفَسِ مسیحاییِ روحالله نبود، معلوم نبود امروز چهکاره بودیم و کدام گونهی زیست بشری را برگزیده بودیم!
🔹 ما به خمینی (سلاماللهعلیه) به قدر ایمان و عقلانیتمان بدهکاریم. بدهکاریم چون هرچه که داریم از زمینِ حاصلخیزِ انقلاب او برداشت کردهایم.
🔸 اگر خمینی پای مأموریت تاریخی و الهیِ «بعثت به انقلاب توحیدی» نایستاده بود، معلوم نبود بهجای دغدغههای ایمانی و علمی و درگیرشدن به پرسشهای ناظر به معاصرتِ دین و تفکّر دینی و فکر کردن به #تمدن_نوین_اسلامی و مسائل دیگری در این سطح، دغدغه و اولویّتمان را کدامیک از میوههای تمدّن اومانیستی و غرق در شهوت و غضب مادّی شکل میداد و با قوّهی واهمه درحال چارهاندیشی برای کدامیک از اهدافِ پست و حیوانیِ بشر بودیم!...
♨️ آری؛ ما به حضرت روحالله و انقلابش، خیلی بیش از اینها و حتی بیش از تعداد نفَسهایمان بدهکاریم و تازه حتی یک سیلی هم برای آن نخوردهایم!...
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
✖️یک نمونهی عینیِ لطیف از «مغالطهی زمانپریشی»
🔃 حکمی که مربوط به یک بستر و شرایط زمانیِ خاصی است را بدون لحاظ تغییر بستر زمانی، به زمان دیگری سرایت میدهد.
👆 مثل ایشان که دو بیان از رهبر انقلاب را بدون توجه به بستر زمانیِ هر یک (و تفاوت موضوع نزاع در هر یک) ، در تناقض با هم تلقّی کرده است.
🖌 ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 کربلای جدید!
به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، یحیی السنوار در نامههایش از آمادگیاش «برای مرگ در میدان نبرد» مینویسد.
در نامه جدید خود نبرد کنونی در غزه را به نبرد امام حسین(ع) در کربلای معلی در قرن هفتم میلادی و شهادت ایشان تشبیه میکند و مینویسد:
«باید در همان مسیری که شروع کردهایم پیش برویم. یا بگذار #کربلای_جدیدی باشد».
پ.ن:
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ذیل خطبه۵۱ (جلد۳ص۲۴۹)، سیدالشهداء را سید اهل اباء از ضیم (ظلم همراه با ننگ) می شمارد که به مردم مرگ زیر شمشیر را در مقابل پذیرش پستی و خفت آموخت.
* مرتبط: حسین(ع) آنجاست که "عاشورا" آنجاست!
محسن قنبریان
#غزه
#النصیرات
#اباء_از_ضیم
#سید_اهل_اباء
☑️ @m_ghanbarian
🧿 «توحیدِ فطری» دیدنِ نادیدنی!
✍ علیرضا ملااحمدی
🔸 اگر از شما بخواهند برای لحظهای هر آنچه که با چشم خود میبینید را نبینید و فقط آن پردۀ بسیار نازکی که روی چشمتان کشیده شده (مثلاً قرنیه) را ببینید، آیا میتوانید؟ قطعاً نه؛ قرنیه انقدر به چشم ما نزدیک است که اصلاً امکانِ دیدنش را نداریم؛ پاسخ دقیقتر اینست که اصلاً ما بهواسطۀ همین قرنیه (به عنوان جزئی از چشم) است که داریم اشیاء را میبینیم و معنی ندارد انسان چیزی را ببیند که خود وسیلۀ دیدن است!
▪️ واقعیّت هم این است که بشر اگر نمیتوانست چشمهای «دیگر» را ببیند، هیچگاه به وجود قرنیه یا دیگر اجزاء ظریف و لطیف چشم پی نمیبُرد. در واقع بشر چشمِ خودش را که «امکانِ دیدن» با آن فراهم است، از طریق چشمهای دیگر شناخته است. حالا فرض کنید اگر انسان از چنان توانایی برخوردار بود که میتوانست تمام اجزاء چشم خودش را ببیند، چقدر در چشمشناسی پیشرو، دقیق و عمیق بود.
🔹 توحیدِ فطری چنین چیزیست!
«خدا» که «بنیادِ هستی من» است و اساساً بودنِ من به او وابسته است، انقدر به «من» نزدیک است که در نگاه عادی نمیتوان دیدش. حالا در گام اوّل چطور خدا را میشناسد؟ از طریق «دیگرها».
براهین جهانشناختی مثل برهان نظم و... همان دیگرها هستند که انسان را با بعضی اوصاف خدا آشنا میکنند.
🔹 او خودش در قرآنش سه بیان دربارۀ عُمقِ ارتباط وجودیاش با انسان دارد که دوّمی از اوّلی عجیبتر است و سوّمی از هر دوی آنها عمیقتر و ظریفتر:
۱- «من از رگ گردن به انسان نزدیکترم.»
(۱۶ ق)
۲- «الله، بین انسان و قلبِ او حائل است.»
(۲۴ انفال)
[قلب، مرکزیترین بخش وجودی و هویّتیِ انسان است!]
۳- «آنگاه که تیر میزنی، تو تیر نمیزنی، بلکه این الله است که تیر میزند.»
(۱۷ انفال)
[ اکنون مجال شرح این سه عبارتِ عجیب نیست.]
🔹 انسان هر اندازه که بتواند در «من» عمیق شود و پردههای نازک و ظریفِ وجودیاش را کنار بزند و از لایههای وجودیِ خودش فراتر برود، به همان نسبت میتواند این حقیقت را ادراک کند. این معرفت از یک جایی به بعد انقدر جان انسان را با خود درگیر میکند که هیچ برهان عقلی و هیچ حجّت بیرونی نمیتواند به گرد پایش برسد و کلاً رنگ و معنای دیگری به حیات آدمی میدهد.
امّا سؤال اینست که چگونه میتوان به چنین شناختی دست یافت؟ پاسخ اجمالی اینست که خداوند خودش با «شریعت» این مسیر را پیش روی انسان هموار کرده است. از قرارِ معلوم «نمازهای پنجگانه» مهمترین اقدام در این مسیر است و به همین دلیل «واجب» شده است و اینقدر به آن اهمّیت داده شده است.
@Maktabkhaaneh
31.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعیّتِ تلخ برای علم فیزیک اینست که:
«کشف رازِ گرانش» که در فیلم میانستارهای به تصویر کشیده شده است، در واقع فقط یک رؤیاپردازی است و نه بیشتر!
دانش فیزیک، دهها سال است که در این نقطهی مرزی متوقّف شده و به بنبست رسیده است!...
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سبوی اشک
🔸 لحظات عارفانه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نماز عید
#باز_نشر
#عید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
تاریخ: ۹۶/٠۶/١٠
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
مکتبخانه
💠 سبوی اشک 🔸 لحظات عارفانه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نماز عید #باز_نشر #عید_قربان #آیت_ا
♨️ دسیسهی سرمایهی جان
🎥 اول نماز عید قربانِ آیتالله جوادی آملی را با تکّیهی عجیبشان بر آیهی شریفهی ﴿و قد خاب من دسّاها﴾ ملاحظه کنید، بعد این فرمایشات را بخوانید:
آیتالله جوادی آملی (سایهاش مستدام) :
🔹 ﴿وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها﴾ «خِیبه» به معنای خسران و سرمایهباختن است! این ﴿دَسَّاها﴾ از ریشهی «دسیسه» در باب «تفعیل» است برای بیان کثرت است.
اصل معنای «دسیسه» آن است که انسان چیزی را پنهان کند؛ «دَسَّ فی التُّراب» یعنی خاکها را کنار بزنند چیزی را درون خاک دفن بکنند و روی آن خاک بریزند، پس دسیسه یعنی پنهانکاری. در این مقام یعنی نیرنگ شدید، حیلهی شدید، مکر شدید و دقیق، پنهانکاری دقیق و رقیق.
🔸 اگر کسی بخواهد نفسِ خود را فریب بدهد چون در درونِ درون اوست و آگاه است، خیلی فریبکاری نیرنگکاری لازم است؛ لذا باب «تفعیل» به کار برد، ﴿وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها﴾ یعنی این خواستههای نفسانی را در آن غرق کند یک روپوش از تقوا و بهانههای شرعی روی آن بگذارد، آن را حلال جلوه بدهد، الهی جلوه بدهد، مردمی جلوه بدهد، خوب جلوه بدهد و مرتکب بشود؛ این کار تدسیس است و این کار یعنی هویّت اصلی را دفن کردن و روی قبر این دفن نشستن و لذّت کاذبِ زودگذر گرفتن. یعنی خودش را با مغالطه و تدسیس، فریب بدهد.
🔺 بالاخره انسان فطرتی دارد که فرمود: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ علوم الهی در او نهادینه شده است، لذا اعلام خطر شد که ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ اگر کسی با اَغراض و غرائز، این ملکهی الهی را دفن کند، تدسیس کند که خطرناکتر از دسیسه است (دسیسهی کامل را تدسیس میگویند) این شخص وقتی آن غریزه را و آن فطرت را دفن کرده است، خود را بینیاز میبیند، وقتی بینیاز دید طغیان میکند. چنین کسی دچار خسران است و آن سرمایهای که خدا به او داده را باخته است...
🗓 جلسهی تفسیر قرآن به تاریخ ۱۳۹۸.۱۲.۱۷ و ۱۳۹۹.۰۱.۰۳
@Maktabkhaaneh
💢 «جلیلی؛ رئیسجمهورِ فردا»
چرا جلیلی را بر قالیباف ترجیح میدهم؟
🔰 بخش اول
✍علیرضا ملااحمدی
🔸 قالیباف -آنطور که من شناختمش- گذشته از "انقلابیبودن" (که مهمترین مؤلفه است)، سه ویژگیِ مهمّ دارد:
۱- کارنامهی عملیِ روشن و قابلدفاع؛ که خیالِ رأیدهندگانش را راحت میکند.
۲- شناخت خوب ساختار اقتصادی کشور؛ که برای حلّ مشکلات اقتصادی به او کمک میکند.
۳- قدرت لابیگری بالا؛ که برای مدیریت نیروهای سیاسی متعارض به او کمک میکند.
اما سه ویژگی دیگر باعث میشود که در مقایسه با جلیلی او را ترجیح ندهم:
1️⃣ فقدان ایدهی کلان راهبردی برای سامان بخشی به اوضاع کشور:
قالیباف احتمالاً بتواند یک کارآمدیِ مقطعی برای نظام به ارمغان بیاورد؛ اما از آنجا که (حتی به قدرِ شهید رئیسی که متّهم به بیایدهگی بود و شخصاً این اتهام را قبول نداشتم) هیچ ایدهی ایجابیِ راهبردیِ برآمده از تفکر و گفتمان انقلاب اسلامی ندارد. لذا قریب به یقین میتوان حدس زد که با مدیریتش، سیاست و اقتصاد کشور دچار روزمرّگی میشود. این برای «ایرانِ امروز» که در نقطهی پیچ تاریخیِ نظم نوین جهانی ایستاده، بهمثابه یک مخدّر خطرناک عمل میکند و نخواهد توانست آیندهی ایران را متناسب با شأن تمدّنیاش بسازد.
2️⃣ ساختارگراییِ مفرط با رگههایی از لیبرالیسم اقتصادی:
اهمّ دیدگاههای اقتصادیِ قالیباف را در میزگرد اقتصادیاش با دقّت گوش کردم. سه اشکال اساسی داشت:
▪️اوّل اینکه هیچ ایدهی واقعی و عملیاتی برای «تولید» ندارد. بیش از ده سال است که مهمترین کلیدواژه در منظومهی اقتصادیِ رهبر انقلاب بهعنوان شاهکلید حل مشکلات و خنثیسازیِ تحریمها «تولید» است. امّا در نگاه آقای قالیباف تولید حداکثر طفیلیِ نظام اقتصادی است؛ نه یک راهبرد اساسی برای سامانبخشی به اقتصاد!
▪️دوم اینکه بهشدّت ساختارگرا است و هیچ طرحی از «مردمیسازی» در آن نیست. تمام ایدهاش محدود به اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور بود. در حالیکه «اصلاح ساختار» گرچه ضروری، اما اساساً یک امر بلندمدت است و برای اثبات کارآمدی در کوتاهمدت چندان مفید فایده نیست. لذا ساختارگرایی در این مقطع زمانی نمیتواند نیاز فوری و اولویتدار کشور را که در شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» تجلّی یافته، تأمین کند.
▪️سوم اینکه همان برنامههای ساختارگرایانه اش، بهطرز عجیبی برآمده از انگارههای لیبرالیستی است! اینطور به نظر میرسد که آقای قالیباف طی سالیان فعّالیت مدیریّتیاش انقدر در سازوکارهای اقتصادیِ حاکم (که تا حدّ زیادی لیبرالیستی است) هضم شده که فهمی از اقتصاد جز این نمیتواند داشته باشد. ناگفته پیداست که این چقدر برای امروز و فردای ایران خسارتبار است.
3️⃣ همان "قدرت لابیگری" که بدان اشاره شد، در سازوکارهای اقتصادی تبدیل میشود به "زدوبند" و این ناگزیر منجر میشود به شکلگرفتن "فساد" در ساختار مدیریتی کشور!... این به معنای فاسدبودنِ خود آقای قالیباف نیست؛ بلکه شیوهی مدیریت ناگزیر منجر به چنین عارضهای میشود.
🔹 امّا آقای جلیلی دقیقاً نقطه مقابل اینهاست:
✔️ اولاً ایشان به وضوح دارای «ایدهی راهبردی برای حکمرانی» است؛ ایدهای برآمده از گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی. این خصیصه در ایشان انقدر پررنگ است که حتی بهانهای برای اتهام «آرمانگرایی» شد. این اتهام درحالی بود که در مقایسه با دیگر نامزدها، ایشان همواره مصداقیترین و عملیاتیترین برنامهها از سوی ایشان ارائه میشد و این نشان میداد که چنین اتهامی هیچجوره به ایشان نمیچسبد.
🔺 تنها نقطهی ابهام در این رابطه، مسئلهی «توانمندیِ مدیریت اجرایی» است. بهنظر میرسد ذهن بسیاری از افراد در این مسئله دچار یک خطای شناختی شدهاست: از مقایسهی جلیلی و قالیباف با یکدیگر و توانمند"تر" بودنِ قالیباف در این جهت، یک جهش کرده و ناتوانیِ جلیلی را نتیجه گرفتهاند! و سپس همین را مبنای استدلال قرار دادهاند. علاوهبر مغالطهآمیز بودن چنین فرایندی، به باورِ من جنَمِ مدیریتی جلیلی کمتر از جنم مدیریتیِ هاشمی رفسنجانیِ سال ۶۸ نیست که تمام آیندهی اقتصادی کشور را -تا امروز- ریلگذاری کرد به سردار سازندگی معروف شد!
🔗 ادامه در بخش دومِ یادداشت
@Maktabkhaaneh