♨️ نقطۀ رستاخیز خلقت
📍نگاهی ذوقی بر ملکوتِ صحنۀ شهادت حضرت علیاصغر (صلواةاللهعلیه)
📝 مطالعۀ متن کامل یادداشت
@Maktabkhaaneh
♨️ نقطۀ رستاخیز خلقت
▪️ آن لحظهای که خدا در ملکوت اعلام کرد «إنّی جاعِلٌ فی الأرضِ خلیفةً» و ملائکه با علمِ اجمالیای که [بدون کشفِ تفصیلی] به آیندهی زمینیان داشتند، اعتراض کردند که «آخه این بشر که قراره قتل و جنایت و خونریزی بکنه و ما خودمون تسبیح و تحمیدگوی تو هستیم» و خدا در جواب یک «إنّی أعلَمُ ما لاتعلَمون» (من چیزی میدانم که شما نمیدانید) گفت و همه را ساکت کرد، دقیقاً در آن صحنه –لااقل من اینطور خیال میکنم که- خدا در علم مکنون خودش، در حال مشاهدۀ این صحنه از تاریخ خلقت بوده است:
▪️دقیقاً همین صحنه که حسین علیهالسلام میخواسته با جگرگوشهاش وداع کند و.... شد آنچه که شد و ناگهان پسـر در آغوشش تکانی سنگین میخورد و ناگهان سر را جدا از تن میبیند و حالا که متحیّرتر از همیشه ایستاده ناگهان رو به آسمان میکند و مشت مشت خون گلوی اصغر را پرتاب میکند به آسمان و با این عبارت خودش را دلداری میدهد که «هَوَّنَ علَیَّ ما نزَلَ بی أنّهُ بِعَینِ الله» *.... و خب حالا دیگر چندان عجیب هم نیست «حتی یک قطره از این خون هم به زمین بازنگردد»
▪️اگر بخواهم خیلی کودکانه خیالپردازی کنم، در این لحظه خدا رو کرده است به آن ملائکهی معترض که «حالا فهمیدید چرا انسان را خلق کردم و چرا مقام خلیفهاللهی را برایش رقم زدم؟...» و باز تصوّر کودکانهی من اینست که آن ملائکه از همان روز تا امروز (البته در ملکوت که «زمان» معنا ندارد) حیرانِ همین یک صحنه هستند و منتظرند تا صحنهی قیامت برپا شود و عمق قدرتنماییِ این ششماهه را ببینند تا شاید کمی از حیرت خارج شوند!...
▪️اصلاً من میگویم زمین و زمان در همان لحظه (دقیقاً آنچه که این عکس تصویر کرده) متوقّف مانده است! یعنی همهی خلقتِ زمین و آسمان و انسان رقم خورد و انبیاء الهی یکی پس از دیگری آمدند تا تاریخ به آن نقطهی اوج برسد و بعد از آن هم زمان ادامه پیدا کرد و زمین برقرار ماند تا همان صحنه به «مقامِ تفصیل» برسد و -مثل تمام انرژیای که در هستۀ اتم هست- حقیقتِ نهفته در این نقطه از خلقت هم، در طول قرنها عبودیّت مکشوف شود.
▪️به تعبیر دیگر، از آن روز تا امروز تا خودِ قیامت، انسان باید بدَوَد و رنج بکشد و عبادت کند و به کمک ولیّ الله الأعظم (ارواحنالهالفداء) مقام یقین و شهودِ ملکوت و عبودیّت را به اوج برساند تا بالاخره آن صحنه از عاشورا «معنا» شود و بعد هم قیامت!
*ترجمه: «این مصیبت بر من آسان است؛ چونکه در محضر خداست.»
✍️ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
🔰گریهی در مجالس شهیدان، گریهی اراده است
▪️ از بعد از حادثهی کربلا عزاداری شهدا یک کار رایجی شد که عزاداری کنند برای شهیدان و ائمّه (علیهم السّلام) این را ترویج میکردند که تا امروز هم باقی مانده.
▪️و برخلاف آنچه بعضی تصوّر میکردند -در یک برههای یک گرایشات روشنفکرانهای در بعضی بود که [عزاداری،] گریهی ضعف و مانند این چیزها است- گریهی در مجالس شهیدان، گریهی ضعف نیست، گریهی اراده است، گریهی عزم است، گریهی تبیین احساسات عالی یک انسانِ وسطِ میدان است.
بیانات در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
@qom_khamenei_ir
⁉️ «آیا غروب روحانیت فرا رسیده است؟»
🔺 اخیراً BBC گزارشی با عنوان بالا از روَند کاهشیِ تأثیرگذاریِ روحانیت در سپهر سیاسی ایران ارائه داده و آن را شاهدی بر کاهش اعتماد عموم مردم به روحانیون دانسته و در نهایت نتیجه گرفته که «ممکن است این روند منجر به حذف کلّی روحانیت از قدرت شود و شاهد یک رفورم و تغییر ساختار در قالب جمهوری اسلامی باشیم».
📷 تصاویر این گزارش را برای اطلاع فرهیختگان و مسئولان حوزهی علمیه به اشتراک میگذارم.
📌 بهنظر میرسد از منظر نظام محاسباتی انقلاب اسلامی باید این موضوع مورد تأمل قرار گیرد و به سؤالاتی از ایندست پاسخ داده شود:
❓آیا این روَند کاهش، بیشتر منشأ و معنای اجتماعی (مثل کاهش اعتماد یا...) دارد یا اینکه ریشه در کنارهگیریِ تدریجیِ خود روحانیون از فعالیت سیاسی دارد؟ یا اینکه یک روَند طبیعیِ تاریخی است؟ یا دلایل دیگری دارد؟...
❓آیا اساساً این مسئلهای تعیینکننده در سرنوشت انقلاب اسلامی و حوزهی علمیه است یا خیر؟
❓آیا این کاهش (که در واقعیت آن تردیدی نیست) امری نامطلوب و نشانهی افول جریان روحانیت است یا اینکه برعکس نشان از تعمّق فکریِ سیاسیون و بینیازی از حضور مستقیم روحانیون دارد؟
❓اصلاً آیا حضور مستقیم روحانیون در مناصب سیاسی، امری ضروری برای انقلاب اسلامی است؟ اگر آری در کدام عرصهها و اگر نه، نقش جبرانناپذیر آنان را چهکسی پر میکند؟
✍ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯آن پروانهی جاودانهی تاریخ...
🎙 آیتالله مجتبی تهرانی(ره) ؛ عاشورای ۱۳۸۸ :
غیرتِ عارف، چنان او را حرکت میدهد که میخواهد خودش را به عالَم تجرّد بکشاند؛ و این موجب میشود که اینقدر از تعلّقات مادّی منزّه بشود، کأنّه در عالَم وجود هیچ مشکلی ندارد؛ ساکت و آرام است؛ تا اینکه خودش را فانی میکند در محبوب؛ و آنجاست که آرام میگیرد و حیات جاودانه پیدا میکند.
لذا او را تکانش میدهد می بردش میبردش میبردش؛ دیدهاید شمع را که روشن است، پروانه دورش میگردد و میگردد و میگردد و میگردد و میگردد تا میسوزد و میافتد پایین!... تمام شد!
تا جان در بدن است، او مشکل دارد؛ این تن را حجاب میبیند برای خودش، شفافیت را بعد از فانیشدن میبیند؛ راهیابی به آن اسرار را بعد از این میبیند.
چنان این را میکِشد که دیگر هیچ حادثهای نمیبیند. آرامِ آرام... وقتی فانی شد جاودانی میشود:
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریدهی عالَم دوام ما
حسین(علیهالسلام) امروز به هدفی که داشت رسید؛ و آن چیزی که در همین حرکت معرفتی او را برد و رسید، همین «غیرت عارفانه» بود. «فتوقّف ساعةً لِيَستريحَ» اینجا آن حرکت پایانی شروع شد...
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از محسن قنبریان
40.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 پیشران تمدن رقیب برهنگی است؛ حجاب سنگر است!
🔺 چگونه کم حجاب ها، هم اهل مقاومت اند؟!
✔️ کاملتر را در این فایل ۱۰ دقیقه ای بشنوید
#حجاب
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖼 روزِ کاشانی
🎨 داستان مصور روایت حضرت آیتالله خامنهای از ماجرای ۳۰ تیر ۱۳۳۱
✏️رهبر انقلاب: حادثهى سىام تیر مورد یک تحریف بزرگ تاریخى قرار گرفته است. این روز در حقیقت باید روز کاشانى اسم پیدا مىکرد.
🔹 "نقش روایت"، داستانهای مصور روایت حضرت آیتالله خامنهای از وقایع و حوادث گوناگون
🔍 نسخه متنی روایت حضرت آیتالله خامنهای از درسها و عبرتهای ماجرای ۳۰ تیر ۱۳۳۱
📥 نسخه قابل چاپ افقی | عمودی
💻 Farsi.Khamenei.ir
54070.jpg
2.58M
💢 دفاع از ساحت «سیاستِ دینی» در تجربۀ جمهوری اسلامی
📍در ایام انتخابات ریاست جمهوری (دور اوّل) حجّتالاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی (فرزند آیتالله جوادی آملی مدّظلّه) بیانیهای در حمایت از آقای پزشکیان صادر کردند. فارغ از این حمایت، متن بیانیۀ ایشان حاوی مطالبی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران بود که باعث ناخشنودی دلسوزان این نظام مقدّس گردید.
📝 بنده نیز به حسب وظیفه و همچنین به حسب حقّ استادیای که ایشان بر گردن من دارند، همان ایّام یادداشتی در پاسخ به مدّعیات ایشان در آن بیانیه نوشتم که در صفحۀ نخستِ روزنامۀ «وطن امروز» منتشر شد.
🔹 از آنجا که محتوای آن یادداشت از مباحثی نیست که مشمول مرور زمان و منقضی شوند، اکنون آن را مجدّداً به اشتراک میگذارم.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مجله خردورزی
📕 فصلنامه علوم اجتماعی خردورزی
مجلهای اندیشهای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی و انقلابی
🔖 شما فرهیختگان گرامی میتوانید جهت آشنایی و دریافت ۱۴ پیش شماره مجله و ۵ شماره رسمی و منتشر شده خردورزی با موضوعات، چالشها و مسائل روزآمد علوم اجتماعی به سایت یا شبکههای اجتماعی مراجعه نمایید.
🌐 سایت:
Kheradvarzi.com
🔸کانال ایتا:
@Kheradvarzi_com
🔻صفحه اینستاگرام:
instagram.com/Kheradvarzi_com
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
26.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سهروردی
❇️به مناسبت روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)
🎙حجتالاسلام والمسلمین استاد علی امینینژاد
▫️جلسه اول
🔅موضوع جلسه: نظام نوری
#سالروز_بزرگداشت_سهروردی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
✅شرایط تحصیل فلسفه از نظر فارابی
۱.جوان باشد.
۲.مزاج و بدن سالم داشته باشد.
۳.از جهت تربیت به آداب نیکان پرورش یافته باشد.
۴. به عنوان مقدمات، قرآن و زبان ( قواعد و نگارش و بلاغت) و علوم شرعی را آموخته باشد.
۵.عفیف و صادق باشد و از فسق و حیله گری و خیانت دوری کند.
۶.درگیر امر معاش نباشد.
۷.اهل رعایت آداب شرعی باشد. هیچ یک از ارکان و آداب شرعی را فرونگذارد.
۸.علم و علما را عظیم الشان بداند.
۹.به غیر از علم و اهالی آن چیز دیگری برایش دارای ارزش نباشد.
«ينبغي لمن أراد الشروع في الحكمة أن يكون شاباً صحيح المزاج متأدباً بآداب الأخيار و قد تعلّم القرآن و اللغة و علوم الشرع أولاً و يكون عفيفاً صدوقاً معرضاً عن الفسوق و الفجور و الغدر و الخيانة و المكر و الحيلة و يكون فارغ البال عن مصالح معاشه مقبلاً على آداب الوظائف الشرعية غير مخلٍ بركن من أركان الشريعة و لا بأدب من آدابها معظّماً للعالم و العلماء و لا يكون لشيءٍ عنده قدر إلا للعلم و أهله و من كان بخلاف ذلك فهو حكيم زور و لا يُعد من الحكماء.»
《بحرالجواهر، ص۱۹، ذیل عنوان فارابی》
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه_شعبه_قم
🆔@irip_ir
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
📣 آغاز پذیرش دوره های مجازی
مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
🔰 تحت نظارت آیتالله استاد سیدیدالله یزدانپناه و اشراف استاد علی امینینژاد
🔅مزایا:
🔸بهرمندی از اساتید برجسته فلسفهوعرفان
🔹پایشمستمرومنظمپیشرفتعلمی
🔸اعطای گواهینامه معتبر توسط موسسه نفحات و دانشگاه تهران
📚۱. دورههــایعـــمـــومـــی:
🔸دوره مــنــطـقوفـلسفـهاســلامی
🔹دوره علمالنفسوحکمتعملی
🔸دوره مقامات عارفان
🔹دوره عرفان اسلامـی
🔸دوره مــعـارف الـهـی۱
📚۲. دورههاینیمهتخصصیوتخصصی:
🔹دوره بدایةالحکمه
🔸دوره نهایةالحکمه
🔹دوره تکمیلی نهایه
📔لینکدفترچهراهنما:
📌https://B2n.ir/Coursemanual
🔗لـــیـــنـــکثـــبـــتنــــام:
📌 https://lms.nafahat-eri.ir
📲پــاســـخبــهسـوالات:
🆔@Amuzeshe_Nafahat_admin
📅مـــهـــلـــتثـــبـــتنـام: ۱۲ مرداد۱۴۰۳
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از کتاب انقلاب اسلامی
📚پویش مطـالعـه آثـار رهبــر معظـم انقـلاب اسلامی مدظله العالی
✅هـــــر هفتـــــــــــه ✅ یــک کتــــــــــــاب ✅ یـک مســـابقـه
🎁همراه با اهدای جـایزه به نفرات برگـزیده
👈🏻سوالات مسابقه این هفته از کتاب:
📚 #حماسه_امام_سجاد_(ع)
🎯 تهیه کتاب با 20% تخفیف:
📎 خرید کتاب: @qom_khamenei_book
🟢شرکت برای عموم آزاد است🟢
👈🏻👈🏻زمان آزمون:
❌چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ ساعت 15:00
⭕️سه شنبه 16 مردادماه ۱۴۰۳ ساعت 15:00
🔸پیوند سوالات در زمان مقرر از طریق کانال زیر منتشر می شود🔸
@khamenei_book_qom
♨️ نماز میّت بهمثابه نقطۀ عطف در فقاهت شیعه!
پس از تلخیِ خبر شهادت اسماعیل هنیّه در تهران، خبر جالبی که امروز منتشر شد، «اقامۀ نماز میّت بر پیکر ایشان توسّط رهبر معظّم انقلاب» است.
❗️این احتمالاً اوّلینبار در تاریخ شیعه است که یک فقیه برجستۀ شیعه بر پیکرِ یک نفر از اهلسنّت نماز میّت اقامه میکند! این از نظر فقهی وقتی جالبتر میشود که میدانیم قرار است رهبر انقلاب برای ایشان از خداوند طلب رحمت و مغفرت نماید!
🔺 این موضوع که نشان از فتوای خاصّ ایشان دربارۀ اهلسنّت دارد، نقطۀ عطفی در نگرش و فتاوای فقهای آیندۀ شیعه نسبت به اهلسنّت خواهد بود. چیزی شبیه فتوای امام خمینی (رضوان الله علیه) به حلّیت شطرنج...
ماجرا وقتی جالبتر میشود که توجّه کنیم شهادت اسماعیل هنیّه در تهران، علاوهبر پیام ناامنبودنِ تهران (بهویژه برای افراد ضدّصهیونیسم)، افکار عمومیِ جهان عرب را دچار شبهه دربارۀ ارادۀ حاکمیّت ایران بر محافظت از جانِ ایشان کرده بود...
☑️ امّا حضرت آیتالله العظمی خامنهای (سایهاش مستدام) که تبحّر در تبدیل تهدیدها به فرصت دارند، با این تصمیم، هر دو موضوع را منحلّ کردند.
این یعنی عمق تازهای از اخوّت شیعه و سنّی که دیگر هیچ چیز (حتّی جنایت وحشتناکی همچون ماجرای پاراچنار) نمیتواند در آن خدشه کنند...
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم کامل اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر مجاهد بزرگ فلسطینی شهید اسماعیل هنیه و محافظ ایشان
🔹️وداع رهبر انقلاب با پیکر شهیدان
🔹️گفتگو با نمایندگان حماس و دلجویی و در آغوش کشیدن فرزندان شهید هنیه. ۱۴۰۳/۵/۱۱
❤️ #خونخواهی_هنیه_عزیز
💻 Farsi.Khamenei.ir
💢 بماند به حساب تاریخ!
📍آنچه در نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید اسماعیل هنیه دیدیم، فراتر از یک نماز میّتِ معمولی بود. به جرأت میتوان ادّعا کرد که تاریخِ «اخوّت و بههمپیوستگیِ شیعه و سنّی» -بطور خاصّ در دوران غیبت- به قبل و بعد از این نماز میّت تقسیم شد...
1️⃣ بخاطر تفاوت مذهب، واقعاً کسی انتظار نداشت حضرت ایشان خود شخصاً اقامۀ نماز را متقبّل شوند، اگر این اتفاق نمیافتاد کسی خردهای نمیگرفت، ولی ایشون پیشدستی کردند و ابتکار عمل را دست گرفتند!
2️⃣ حالا نماز را خواندند، در فقه شیعه رایج نیست که در اقامۀ نماز برای یک اهلسنّت، برایش شخصاً طلب مغفرت کنند؛ کسی هم از ایشان توقع نداشت ایشان مشخصاً برای شخص آقای هنیه طلب مغفرت کند، همینکه بطور کلی برای مؤمنین و مؤمنات طلب میکردند کافی بود و کسی ناراحت نمیشد، اما ایشان بر شخص تاکید کردند!
3️⃣ حالا طلب مغفرت کردند، دیگر انصافا کسی فکرش را نمیکرد عبارت معروف «لا نَعلَمُ مِنهُ إلّا خیراً» را در مورد ایشان بگویند! همچنان که این نگفتن برای رفیق دیرینهشان (مرحوم رفسنجانی) سابقه داشت و هیچ مؤونهای هم نداشت که بخواهیم حمل بر تقیه و این حرفها کنیم، ولی در کمال تعجب گفتند!!
❗️اینها از سوی یک فقیه برجسته و مرجع تقلید بزرگ شیعه برای یک شخص از اهل سنّت سابقه ندارد.
🔺 اهمّیت این موضوع را امروز که در متن واقعه هستیم خوب ادراک نمیکنیم؛ باید سالیان درازی بگذرد تا تاریخ به آیندگان نشان دهد این نقطۀ عطف، ناخودآگاه چه تأثیر مثبت پررنگی بر روابط خوبِ مذاهب اسلامی و در نتیجه حرکت به سمت تمدّن نوین اسلامی داشته است.
☑️ حالا دیگر شیعه و سنّی در مسیر آرمانهای توحیدی چنان به وحدت رسیدهاند و به هم گره خوردهاند که روزبهروز دوئیّت بینشان به نفعِ جریان توحید و نفی طاغوت، کمرنگ میشود...
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh