May 11
وَ بِالْحُسَیْنِ تَسْعَدُونَ...
...حسینی باشید تا سعادتمند شوید.
📚 بحارالأنوار ج۳۵ ص۴۰۵
فرا رسیدن ماه عزای آلالله را تسلیت و تعزیت عرض مینماییم.
@maktabvahy_fazel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️برنامه استودیویی🎙️
📕 موضوع: #ریشه_های_شناخت_خدا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: اول
🕰 زمان: ماه رمضان 1445
🌎 مکان: کربلای معلی
👈👈👈👈 توضیحات
📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب
@maktabvahy
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه اول
🎙️فایل صوتی
#سوالات_کلیدی:
❓آیا شناخت خداوند لازم است؟
❓اگر معرفةالله یک واقعیت است، حقیقت آن در خارج چیست؟
❓جنس معرفةالله چیست؟
❓چرا ما نمیتوانیم حقیقت خداوند را بشناسیم؟
❓اگر خدا قابل شناخت نیست، پس معرفةالله یعنی چه؟
#جملات_کلیدی:
🔹بسیاری از مباحث اخلاقی مطرح شده ریشه در گفتارهای صوفیه دارد.
🔹رذائل اخلاقی بر سه رکن استوار است: کبر و حرص و حسد. این موارد ارکان کفر و شرک هستند.
اگر کسی از این سه رذیله نجات پیدا کند سایر حالات و صفاتی که به عنوان رذیله شناخته میشود، خود به خود از او دفع میشود و فضائل در وجود او شکل میگیرد.
🔹توضیح اینکه اگر کسی به اندازه ذره ای کفر در وجودش باشد، بهشت بر او حرام است.
🔹هدف ما باید رضایت و خواسته امام باشد نه اینکه فقط منافع خودمان را مدنظر داشته باشیم و نباید فراموش کنیم که گناهان ما چهاندازه قلبمقدس امام را اذیت میکند.
🔹حقیقت شرک و حقیقت توحید به شدت از یکدیگر متنفرند و طبیعت نور این است که از ظلمت بدش میآید و بالعکس.
🔹مباحث مربوط به معرفةالله طبعاً مباحثی دشوار و هضم آن مشکل است.
🔹معرفت و شناخت با اقسام سهگانهاش(=اقراری،فطری،قلبی) به نور امام مرتبط است.
🔹اصل معرفةالله، رؤیت قلبی است.
🔹معرفت غذای روح محسوب میشود.
🔹توضیح آیه شریفه انا لله و انا الیه راجعون.
🔹اگر قرار باشد از خدای متعال چیزی خارج یا صادر شود یا خداوند تجلی یا تنزل داشته باشد، لازم میآید که در کنار خدا چیز دیگری را قرار دهیم تا این اتفاقات رخ دهد، و اگر هم این اتفاقات در درون خداوند رخ دهد مستلزم ترکیب و دگرگونی و تغییر در ذات حضرتحق است و در هر دو حالت خداوند از خدایی ساقط میشود.
🔹معرفةالله نه در اتحاد و عینیت با خداست و نه کسب آن وجدان خدا محسوب میشود.
🔹ما هرگز به دنبال یافتن الله حتی به صورت قلبی نیستیم بلکه وظیفه ما کسب معرفةالله است که موجودی غیر از الله تعالی است.
🔹معرفةالله مخلوق و مصنوع پروردگار است.
🔹خداوند با ایجاد خلق اول که نور اول است، معرفتش را خلق فرمود و آن حقیقت، دیگر نیاز به کسب معرفت ندارد بلکه خودش معرفت است.
🔹هرچه واسطههای میان ما و آن نوری که خلق اول است کمتر شود، به آن حقیقت نزدیکتر میشویم و معرفةالله در ما شکوفاتر میشود.
🔹سیر ما به سوی نور است و نور همان مخلوق اعظم است.
🔹خداوند حقیقتی غنی و بینیاز است و هر موجودی که ناتوانی در آن یافت شود غیر خداست.
🔹از امثال بایزیدبسطامی تعجبی نیست، تعجب از کسانیاست که ادعاهای چنین افرادی را میپذیرند و مرید ایشان میشوند.
🔹هر چه که قابلیت شناخته شدن داشته باشد، الله نیست.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
4_5792107502845825289.mp3
35.85M
🎙️گزارش صوتی🎙️
📕 موضوع: #ایمان_و_آثار_ایمان
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: اول
🕰 زمان: ماه محرمالحرام 1446
🌎 مکان: کربلای معلی
@maktabvahy_fazel
⚜ ایمان و آثار ایمان | جلسه اول ⚜
🎙فایل صوتی
🔹طبق آیات و روایات ایمان بالاتر از اسلام است. درواقع کسی که ایمان دارد اسلام را هم دارد، اما مسلمان لزوماً مومن نیست.
🔹ایمان همان ولایت امیرالمومنین علیهالسلام است.
🔹احکام اسلام بر اساس ظاهر (اقرار شهادتین)، بر مسلمان جاری است.
اما احکام ایمان بر اساس باطن(عدم نفاق قلبی) است.
🔹سیره عملی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در ابتدا چنین بوده است:
در نماز میت برای مومن(مسلمان واقعی) پنج تکبیر را قرائت می کردند اما برای مسلمان(منافق) تکبیر ترحم را قرائت نمی کردند.
و پس از وحی آیات جدید، سیره بعدی پیامبر این بود که اصلا بر شخص منافق نماز نخوانند و در کنار قبر او هم نایستند(84 توبه) چراکه غیر مومن احترام ندارد (مانند جد بن قیس)
🔹توضیح اینکه در احادیث زیر مراد از کلمه مسلم ؛ مومن است:
۱-أيّما مسلم زار مسلما فليس اياه زار، اياى زار و ثوابه على الجنة
«هر مسلمانى كه از مسلمانى ديدار کند، او را ديدار نكرده، بلكه مرا ديدار كرده، و بهشت به عنوان پاداش او، برعهده من خواهد بود».
۲-المسلم أخ المسلم
مسلمان برادر مسلمان است
🔹در احادیثی که اهل بیت علیهم السلام برای عملی فضائلی را بیان فرمودند، منظور نسخه صحیح و مقبول آن است که واضحا برای مؤمن محقق می شود.
(مثلا در حدیث هست کسی که حج بجا اورد تمام گناهانش میریزد؛ منظور از این حج، نسخه صحیح حج است)
🔹بهشتیان باهم برادرند چرا که بهشت و بهشتیان از نور حسین بن علی علیهماالسلام خلق شده اند؛ لذا ما با کسی برادریم که در تکوین برسد به حسین بن علی علیهالسلام.
🔹نفاق افراد به سه شکل مشخص میشود: 1-با داشتن علم غیب 2-امام معصوم خبر دهد 3-رفتار هایی از او بروز دهد که عقلای عالم بر نفاق او مطمئن شوند.
🔹در فقه شیعه برای اقتدا کردن به شخصی برای نماز باید از مومن بودن او اطمینان حاصل شود.
🔹بعضی از مصادیق نفاق، فرد را علاوه بر خروج از ایمان از دایره اسلام نیز خارج میسازد؛
مانند قصد داشتن برای جنگ و ایستادگی در مقابل امام علیهالسلام در هر صورت.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
4_5794176852448777520.mp3
26.39M
🎙گزارش صوتی🎙
📕 موضوع: #ایمان_و_آثار_ایمان
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: دوم
🕰 زمان: ماه محرمالحرام 1446
🌎 مکان: کربلای معلی
@maktabvahy_fazel
🔴قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: یَا زُرَارَةُ إِنَّ السَّمَاءَ بَکَتْ عَلَی الْحُسَیْنِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالدَّمِ
زراره از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت میکند که فرمودند:ای زراره! آسمان مدت چهل روز برای امام حسین علیه السّلام خون گریه کرد.
وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالسَّوَادِ
زمین مدت چهل روز برای امام حسین علیه السّلام گریه کرد.گریه زمین این بود که سیاه چهره شد.
وَ إِنَّ الشَّمْسَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحُمْرَةِ
آفتاب مدت چهل روز برای حسین علیه السّلام گریه کرد. گریه آفتاب این بود که گرفت و قرمز شد.
وَ إِنَّ الْجِبَالَ تَقَطَّعَتْ وَ انْتَثَرَتْ
کوهها قطعه قطعه و پراکنده شدند.
وَ إِنَّ الْبِحَارَ تَفَجَّرَتْ
دریاها به تلاطم آمدند.
وَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً عَلَی الْحُسَیْنِ
ملائکه مدت چهل روز برای امام حسین علیه السّلام گریه کردند.
وَ مَا اخْتَضَبَتْ مِنَّا امْرَأَةٌ وَ لَا ادَّهَنَتْ وَ لَا اکْتَحَلَتْ وَ لَا رَجَّلَتْ حَتَّی أَتَانَا رَأْسُ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ زِیَادٍ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ مَا زِلْنَا فِی عَبْرَةٍ بَعْدَهُ.
هیچ زنی از ما خضاب نکرد، روغن به خود نمالید، سرمه به چشم و موی سر شانه ننمود تا آن موقعی که سر عبیداللَّه بن زیاد ملعون نزد ما آمد. و بعد از آن دائما اشک ما جاری بود.
وَ کَانَ جَدِّی إِذَا ذَکَرَهُ بَکَی حَتَّی تَمْلَأَ عَیْنَاهُ لِحْیَتَهُ وَ حَتَّی یَبْکِیَ لِبُکَائِهِ رَحْمَةً لَهُ مَنْ رَآهُ
هر گاه جدم به یاد امام حسین علیه السّلام میافتاد، به قدری گریه میکرد که اشک چشمش، ریش مبارکش را تر مینمود. هر کسی گریه جدم را میدید، به حال آن حضرت گریان میشد.
وَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ الَّذِینَ عِنْدَ قَبْرِهِ لَیَبْکُونَ فَیَبْکِی لِبُکَائِهِمْ کُلُّ مَنْ فِی الْهَوَاءِ وَ السَّمَاءِ مِنَ الْمَلَائِکَةِ
آن ملائکه ای که نزد قبر امام حسین علیه السّلام هستند گریه میکنند و کلیه ملائکه هوا و آسمان برای گریه آنان گریان میشوند.
وَ لَقَدْ خَرَجَتْ نَفْسُهُ علیه السلام فَزَفَرَتْ جَهَنَّمُ زَفْرَةً کَادَتِ الْأَرْضُ تَنْشَقُّ لِزَفْرَتِهَا
موقعی که امام حسین علیه السّلام جان سپرد، جهنم به نحوی فریاد زد که نزدیک بود زمین شکافته شود.
وَ لَقَدْ خَرَجَتْ نَفْسُ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ زِیَادٍ وَ یَزِیدَ بْنِ مُعَاوِیَةَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَشَهَقَتْ جَهَنَّمُ شَهْقَةً لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ حَبَسَهَا بِخُزَّانِهَا لَأَحْرَقَتْ مَنْ عَلَی ظَهْرِ الْأَرْضِ مِنْ فَوْرِهَا
هنگامی که عبیداللَّه بن زیاد و یزید بن معاویه لعنهم اللَّه مردند، دوزخ نعره ای زد که اگر خدای توانا آن را به وسیله موکلین آن آرام نمی کرد، فورا هر کسی را که روی زمین بود میسوزانید.
وَ لَوْ یُؤْذَنُ لَهَا مَا بَقِیَ شَیْ ءٌ إِلَّا ابْتَلَعَتْهُ وَ لَکِنَّهَا مَأْمُورَةٌ مَصْفُودَةٌ وَ لَقَدْ عَتَتْ عَلَی الْخُزَّانِ غَیْرَ مَرَّةٍ حَتَّی أَتَاهَا جَبْرَئِیلُ فَضَرَبَهَا بِجَنَاحِهِ فَسَکَنَتْ
اگر به دوزخ اجازه داده میشد، هیچ چیزی نبود مگر این که آن را میبلعید، ولی دوزخ مأمور و مهار شده است. چند مرتبه بر موکلین خود سرکشی نمود تا این که جبرئیل آمد و آن را به وسیله بال خود ساکن کرد.
وَ إِنَّهَا لَتَبْکِیهِ وَ تَنْدُبُهُ وَ إِنَّهَا لَتَتَلَظَّی عَلَی قَاتِلِهِ
دوزخ برای امام حسین علیه السّلام گریه و ندبه میکند. دوزخ برای قاتل امام حسین علیه السّلام زبانه میکشد.
وَ لَوْ لَا مَنْ عَلَی الْأَرْضِ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ لَنَقَضَتِ الْأَرْضَ وَ أَکْفَأَتْ مَا عَلَیْهَا وَ مَا تَکْثُرُ الزَّلَازِلُ إِلَّا عِنْدَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ.
اگر حجتهای خدا روی زمین نبودند، زمین در هم شکسته میشد و آنچه را که بر پشت خود داشت فرو میریخت. زلزله زیاد نمی شود مگر در موقعی که قیامت نزدیک شود.
📚کامل الزیارات،ج۱،ص۸۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️برنامه استودیویی🎙️
📕 موضوع: #ریشه_های_شناخت_خدا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه:دوم
🕰 زمان: ماه رمضان 1445
🌎 مکان: کربلای معلی
👈👈👈👈 توضیحات
📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب
@maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه دوم
🎙 فایل صوتی
#سوالات_کلیدی:
❓عرب در آن زمان از عبارت [لافرق بینک و بین الله] چه میفهمید؟
❓تفاوت میان اتحاد حکمی و اتحاد در ذات چیست؟
❓اگر کسی توانایی ندارد در مسألهای متشابهات را رد به محکمات کند، وظیفهاش در آن مسأله چیست؟
❓منظور قرآن از عبارت [نفخت فیه من روحی] طبق کلام امام معصوم چیست؟
❓منظور قرآن از عبارت [الله نور السموات و الارض] طبق فرایش امام معصوم چیست؟
❓چرا در شناخت امام از مافوق عرش باید شروع کرد؟
(برای یافتن پاسخ این پرسشها و موارد دیگر فایل کامل برنامه را استماع فرمایید)
#جملات_کلیدی:
🔹بحثی مهمتر از معرفةالله نداریم و ورود به این بحث بر همه واجب است.
🔹اکثر روایاتی که اکنون متشابه هستند و چندگونه معنا میشوند، در عصر اهلبیت علیهمالسلام متشابه نبودهاند چرا که اولاً امامان معصوم توانمندترین اشخاص در بیان مطالبند، ثانیاً وظیفه امام و پیامبر طبق قرآن این است که آشکارا سخن بگوید [ما علی الرسول الا البلاغ المبین]
🔹اهلبیت علیهمالسلام به زبان عربی فصیح صحبت میکردند و مخاطبین هم مشخصاً با این زبان آشنا بودند.
🔹به هر حال چه روایت از ابتدا متشابه بوده باشد، چه در زمانهای بعد متشابه شده باشد، دستور عقل و شرع این است که قوانینی که چندگونه تفسیر برای آن ارائه میشود را باید با قانوناصلی که کلام صریح معصوم باشد توضیح داد.
در مورد روایات هم وظیفه همین است و باید متشابهات را رد به محکمات کرد و با آنها توضیح داد.
🔹آیات قرآن و روایات در عین حالیکه هرکدام حجتی مستقل هستند اما یکدیگر را توضیح میدهند.
🔹هر آیه از قرآن از حیثی محکم است در حالیکه همان آیه از حیثی متشابه محسوب میشود.
🔹 وظیفه ما این است که متشابهات از روایات را رد به محکمات از آیات و روایات کنیم همانطور که باید متشابهات از آیات را رد به محکمات از آیات و روایات کنیم.
🔹در شبهات وظیفه ما توقف است و باید به آنچه از قبل به ما رسیده و در آن اختلافی نیست التزام داشته باشیم.
🔹مطالب اعتقادی و معرفتی آنقدر شریف هستند که اگر کسی به صورت صحیح وارد حوزه آن شود و به حقایق برسد، رشدی پیدا میکند که در دیگران یافت نمیشود. چنانکه خود حضراتمعصومین صلواتاللهعلیهم فرمودند: کسیکه سخنان ما را بفهمد به عالیترین درجات ایمان میرسد.
🔹یک اصل طلایی در رابطه با معارف این است که تا چیزی برایما روشن نشده بهسمت آن نرویم و قدم در تاریکی نگذاریم.
🔹پروردگار هرچه هست، مخلوق غیر آن است و مخلوق هر چه هست، پروردگار جزآن است. (این یک اصل مهم روایی است)
🔹ائمه علیهمالسلام از یک جهتی خود معرفةالله هستند چون بیتاللهاند و از حیثی دیگر محل معرفةالله هستند چون باباللهاند.
🔹نور اول که به دست قدرت خداوند آفریده شد آنقدر عظیم بود که خداوند آن را نور خودش نامید (نوری/نور عظمةالله)
🔹روح، مخلوق خداوند است و پروردگار از باب بیان شرافت و عظمت این مخلوق، آن را به خود نسبت میدهد (اضافه تشریفیه)
🔹برخی اسامی را میتوان با مفاهیم مشابه، هم بر خالق و هم بر مخلوق اطلاق کرد اما علی رغم یکی بودن اسم و مفهوم آن، حقائق دوتاست.
🔹حتی ترتیب انبیا بر اساس نور اول است و همه خیرات عالم از آنجا شروع و گسترده شد.
🔹رسولاکرم صلیاللهعلیهوآله به جابر و امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه به سلمان فرمودند: ما را به نورانیت بشناسید.
🔹نور اول بعد از خلقت خود کاملاً مخفی بود و فقط خداوند به او آگاهی داشت (حتی خودش شناختی از خود نداشت)، به نور اول غیب الغیوب میگویند. [انماالغیب لله]
🔹خداوند سه بخش از غیب الغیوب را آشکار میکند و یک بخش را هم مخفی نگه میدارد. این نوع خلقت، خلقت ظهوری است. بخش سوم هم در دل آن سه بخش قرار گرفت (روایت اول باب الاسماء در کتاب شریف اصولکافی)
🔹سه بخشِ ظاهر شده، ارکان معرفةالله است و خودش به خودش شناخت دارد. بخش دیگر که خدا ظاهرش نکرد اما در دل همان سه نور قرار داد، اسم مکنون و مخزون است؛ اسمی است که نزد خدا مخفی مانده است و خدا بر او احاطه دارد.
🔹رسولالله، امیرالمؤمنین و حضرتزهرا صلواتاللهعلیهماجمعین، ارکان معرفةالله هستند. نوری که ظاهر نشد نیز فقط در دل این انوار گذاشته شده و مرتباً به اذن پروردگار در این حقائق ظهور پیدا میکند و تمام هم نمیشود.
🔹ائمه علیهمالسلام از حیثی که ظهور آنها ظهور معرفةالله است، بیتالله هستند.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
50.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📕با تمام بدنم از امام زمانم دفاع می کنم.
با شهادت عبدالله بن حسن علیهماالسلام به قلب امام حسین علیهالسلام چه گذشت
@maktabvahy_fazel
⚜ ایمان و آثار ایمان | جلسه دوم ⚜
🎙 فایل صوتی
🔹 طبق آیات و روایات ایمان درجه ای بالاتر از اسلام است.
🔹 اهل بیت علیهم السلام با کسی که عنوان اسلام روی او بار میشد ولو جهنمی بود به ظاهر رفتار می کردند؛ اما احکام باطنی که برای مومنین است را برای او جاری نمی کردند.
🔹 بعضی از منافقین در عوض شرکت در جنگ ها نفقه پرداخت میکردند؛ آیه ۵۴ سوره توبه نازل شد که ای پیامبر نفقات این ها را نپذیر.
[وَمَا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ]
چرا که قبول نفقات و دریافت پول مشروط به ایمان داشتن به پروردگار و رسول اکرم است و حال آنکه آنان به خدا و پیامبر کافر بودند و فقط اظهار کفر نمیکردند و ادعای اسلام هم میکردند، رسول الله نیز حکم به خروجشان از اسلام نمیکردند؛ اما از ایمان خارج بودند.
🔹 از کسی که به ظاهر مسلمان است اما در دایره ایمان نیست نباید مالی برای خرج مجالس اهل بیت علیهم السلام و ساخت اماکن مذهبی پذیرفته شود.
🔹 در ایه ۵۴ سوره توبه قاعده کلی بیان میشود:
هرکس عقائدی را ابراز کند که نتیجه اش کفر بالله و کفر برسول الله باشد (چه آن فرد در دایره اسلام باشد چه نباشد) جائز نیست احکام ایمان بر او اجرا شود.(آیات و روایات بسیاری مؤید این مطلب است)
🔹 در روایات ما به کسی میتوان برای نماز جماعت اقتدا کرد که اطمینان از صحت عقیده و دین او حاصل شود؛ یعنی باید علاوه بر اسلام او، ایمان او برای مأموم ثابت شده باشد و اگر به فساد عقیدتی و عدم ایمان او مطمئن باشیم و یا ندانیم که مومن است یا نه، در هر دو حال نمیتوان اقتدا کرد.
اینکه گفته میشود (در امام جماعت عدالت شرط است) ریشه روایی ندارد؛ در احادیث بیان شده است که مأموم بتواند به دین امام جماعت اعتماد کند «صلّ خلف من تثق بدینه»
🔹 اگر کسی نتیجه عقایدش کفر بالله و کفر برسول الله باشد هیچ یک از اعمالش پذیرفته نمیشود و ثوابی برای او نیست.
🔹 یکی از مصادیق کفر بالله، انکار یکی از اهل بیت علیهم السلام است که به منزلهٔ انکار تمام اهل بیت علیهم السلام و انکار دین خداوند است. هیچ عملی از چنین شخصی پذیرفته نخواهد شد.
امام رضا علیه السلام فرمودند: هرکس یک نفر از ما را انکار کند، گویا تمام ما را منکر شده است.
🔹 اگر کسی با عقیده خراب، برای اهل بیت علیهم السلام کاری انجام داد و کمکی کرد، آیا اصلا حساب نمی شود؟! پاسخ: اجر داده میشود اما ثواب نه...
🔹 ایمان و کفر را میتوان مانند دو کفه ترازو تصور کرد که هر یک در شخص سنگین تر شود دیگری کمتر و سبک تر میشود؛ اگر کسی وجودش را کفر بگیرد، ایمانش نابود میشود و اگر کسی ده درجه ایمان را کسب کند دیگر ذره ای نقص و شک و کم حالی در عبادت که هر کدام مرتبط با کفر هستند، در وجودش نخواهد داشت.
🔹 در این ایام به برکت وجود اباعبدالله علیه السلام بستر برای کسب درجات ایمان مهیاست.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
محرم3.mp3
18.54M
🎙گزارش صوتی🎙
📕 موضوع: #ایمان_و_آثار_ایمان
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: سوم
🕰 زمان: ماه محرمالحرام 1446
🌎 مکان: کربلای معلی
@maktabvahy_fazel
◼️ أَلَا وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی الْبَاكِینَ عَلَی الْحُسَیْنِ
▪️مجلس عزا در کربلای معلی به نام ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها
▪️همراه با بیانات ارزشمند آیتالله حاجشیخ جعفرفاضل نیشابوری
▪️از جمعه (پنجم محرم) به مدت ده روز
از ساعت 4:15 الی حدود 5 صبح
▪️مکان: کربلایمعلی، خیابان بارودی، مابین فلکه قنات کربلا و سیطره بارودی، کنار گاراژ زهور
@maktabvahy_fazel
88.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صدایی آمد:حسین جان برادرت را دریاب...
سیدالشهداء علیهالسلام خودش را رساند بالای سر قمر بنی هاشم علیهالسلام و نگاهی به قامت شکسته و پر جراحت برادر انداخت.
با سوز دل صدا زد:
عباسم...اکنون کمرم شکست
رشته چاره ام گسسته شد
دشمن خوشحالی میکند
و زخم زبان میزند به این حال من
غصّه تو مرا میکشد
ساعد الله قلبک یا بقیة الله
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع😭
53.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا به خیمه ها حمله میکنید!؟
من را بکشید...
▪️خطاب حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه به فرزندشان زین العابدین علیه السلام:
يَا وَلَدِي! يَا عَلِيُّ! وَ اللَّهِ لَا يَسْكُنُ دَمِي حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِيَّ.
پسرم علی! به خدا سوگند! خون من آرام نخواهد گرفت تا هنگامی که خدای متعال، مهدی علیه السلام را برانگیزاند.
📚 مناقب آل ابی طالب علیهم السلام، ج ۴، ص ٨۵
▪️إلهي بِالْحُسَیـْنِ عَجّلْ لِوَلیّکَ الْفَرَجْ.
⚜ ایمان و آثار ایمان | جلسه سوم ⚜
🎙 فایل صوتی
🔹 ایمان غیر از اسلام و درجه ای بالاتر از آن است.
🔹 اعطای ثواب برحسب ایمان است نه برحسب اسلام و ثواب اعمال فقط به مومن و به مقدار ایمان او داده میشود.
یعنی اگر مسلمانی اسلامش حقیقی نباشد و به درجه ایمان نرسد اعمالش ارزشی ندارد و برای او ثوابی مترتّب نیست.
🔹 ایمان دارای ده درجه است؛ همچون نردبانی است که ده پله دارد. «إنّ الإيمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ»
لذا ایمان دارای شدت و ضعف است.
ثواب هر عملی به اندازه درجه ایمان افراد است.
«المعروف علی قدرالمعرفة»
🔹 اگر کسی ظواهر اسلام را داشته باشد ولی ولایت اهل بیت علیهم السلام را نداشته باشد، اسم اسلام بر او جاری میشود؛ اما مسلمان ضال(گمراه) است و مومن نیست.
🔹 اعمال مسلمان ضال، بی ارزش است؛ اما اگر همین اعمال را هم انجام ندهد و ظواهر را ترک کند، دیگر مسلمان هم نخواهد بود و احکام اسلام نیز بر او جاری نخواهد شد.
🔹 اگر فردی اظهار اسلام کند اما قلباً منافق باشد نه تنها اعمالش ثوابی ندارد بلکه بخاطر آن اعمال عقاب نیز میشود.
🔹 ده درجه ایمان بر حسب محبت امیرالمومنین علیهالسلام است.
🔹 اینکه گفته میشود: «ایمان یعنی؛ ما ذات خداوند را وجدان کنیم»، نهایت کفر و شرک است.
🔹 اگر یک مسلمان و یک مومن از ما درخواست کمک کند مومن در اولویت است و باید در قدم اول مومن را یاری کرد.
🔹 برخی از موارد کفر بالله و کفر برسول الله، انسان را نه تنها از وادی ایمان بلکه از وادی اسلام نیز خارج می کند؛ مانند توهین واضح به اهل بیت علیهم السلام که به چنین شخصی ناصبی گویند و ناصبی از اسلام نیز خارج است.
🔹 هر فرزندی که از شیعه متولد میشود بسیار عظیم است؛ هرچقدر شخص تعداد فرزندانش بیشتر باشد و بتواند زمین را به ذکر لااله الا الله، محمد رسول الله و علی ولی الله سنگین کند، روز قیامت راحت تر است.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️برنامه استودیویی🎙️
📕 موضوع: #ریشه_های_شناخت_خدا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: سوم
🕰 زمان: ماه رمضان 1445
🌎 مکان: کربلای معلی
👈👈👈👈 توضیحات
📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب
@maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه سوم 💠
🎙️فایل صوتی
#سوالات_کلیدی:
❓در روایات داریم که اهل بیت علیهم السلام به خصوص حضرت زهرا سلام الله علیها از نور عظمةالله خلق شدهاند؛ آیا به این معناست که اهل بیت علیهمالسلام العیاذبالله هم سنخ با حقیقت خدا هستند؟ (مانند جدایی نور خورشید از خورشید که هم سنخ با آن است؟! )
❓با توجه به روایت [خُلِقَت من نور عظمةالله] درباره حضرتزهرا سلاماللهعلیها و با توجه به اینکه چنین روایتی درباره حضرت خاتم صلیاللهعلیهوآله نداریم، آیا صحیح است بگوییم منصب حضرتزهرا سلاماللهعلیها از رسولالله صلیاللهعلیهوآله بالاتر است؟
❓تفاوت خلقت ظهوری با خلقت شیء از شیء چیست؟
❓چگونه هم رسولالله صلیاللهعلیهوآله و هم اهلبیت آن حضرت صلوات الله علیهم اجمعین، جنبالله هستند درحالیکه ائمه، از حقیقت رسولخدا صلیاللهعلیهوآله خلق شدهاند؟
❓توضیح صحیح و مطابق روایات، برای عبارت [من عرف نفسه فقد عرف ربه] چیست؟
❓با توجه به روایات خلقت نوری ملائکه، چرا اگر امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه بگویند من جبرئیل هستم، صحیح است اما جبرئیل نمیتواند بگوید من امیرالمؤمنین (=علی بن ابی طالب) هستم؟
❓آیا صحیح و دقیق است که بگوییم امامحسین صلواتاللهعلیه فدای نماز یا حتی فدای اسلام شدند؟
#جملات_کلیدی:
🔹با قاعدهای که امامصادق صلواتاللهعلیه به ما آموختند، یدالله، جنبالله، اُذُنالله، بیتالله، نورالله... همگی اضافه تشریفیه هستند.
🔹نور عظمةالله یا نور رب که مخلوق است، در ابتدا در درون خودش جزء جزء نبود و یکپارچه بود اما قابلیت جزء جزء شدن را داشت.
🔹نورالانوار که غیب محض است، هنوز تفصیل داده نشده و تفصیل آن در ابتدا با سه نور است.
🔹اینکه نور اول در ابتدا برای خودش هم آشکار نیست، نوعی فقدان است و باعث ظلمت نمیشود چرا که ظلمت در مکتب ما یک امر وجودی است.
🔹مباحث بسیار عمیقی مانند شفاعت، بداء، توبه و بحث های مختلفی از جبر و تفویض با اسم مکنون و مخزون الهی توضیح داده میشود؛ این اسم بخش ظاهر نشده از نور اول است که در درون سه بخش دیگر از نور رب گذاشته شده و تغییر در ماخَلَق بدست پروردگار است و با این نور انجام میشود.
🔹جنس معرفةالله جنس ذات نیست بلکه از جنس اسم است.
🔹نور اول مسبوق به عدم خودش بوده است.
🔹برای تطبیق سه نور ظاهر شده از نور رب به رسولالله، امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام اللهعلیهم، تصریحی در روایات نداریم بلکه از مجموع روایات بهدست می آید.
🔹امیرالمؤمنین از نور رسول الله و حضرت زهرا از نور رسولالله و امیرالمؤمنین خلق شدهاند؛ یعنی منصب رسولالله از امیرالمؤمنین و زهرایاطهر و منصب امیرالمؤمنین از حضرتزهرا سلاماللهعلیهم بالاتر است اما مقام هر سه یکی است و هرچه در رسولالله صلیاللهعلیهوآله از علم و فضل جاری شده در امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه و به همین ترتیب در ائمه بعد صلواتاللهعلیهم جاری است.
🔹اهلبیت صلواتاللهعلیهم همواره فرمودهاند: ما مِثْل خدا نیستیم[لیس کمثله شیء]؛ ما مَثَل پروردگاریم.
🔹در روایت اول باب اسماء اصول کافی(... فاظهره الله...)، خداوند نور اول را برای خودش(نور اول) ظاهر کرد؛ چرا که برای خدا از ابتدا ظاهر بوده چون خالق آن است، همچنین مخلوقی دیگری هم جز آن خلق نشده بود.
🔹هیچگاه وحی(مطلق وحی و نه صرفا وحی قرآنی) در حقیقت رسولالله صلیاللهعلیهوآله قطع نمیشود و اگر لحظه ای قطع شود رسولالله صلیاللهعلیهوآله معدوم میشوند چرا که خلقت آنحضرت از ابتدا اینگونه بوده و تنها شخص در عالم خلقت هستند که از ابتدا نبی خلق شدند؛ نه اینکه بعدا نبی شده باشند.
🔹ظهورِ نورِ عظمةالله، ظهور شناخت و معرفةالله است؛ یعنی خداوند حقیقت شناخت خودش را خلق کرده زیرا اگر این نور عظیم، معرفت و شناخت نسبت به الله نداشته باشد، ظلمت میشود و دیگر نور نیست. معرفةالله مخلوق خداوند است که همان دینالله است، بنابر این دین خدا خلق شده و همان حقیقت رسولالله و اهلبیت صلواتاللهعلیهم هستند.
در زیارت غدیریه خطاب به امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه عرضه میداریم: اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا دِينَ اللّٰهِ الْقَوِيمَ، وَ صِراطَهُ الْمُسْتَقِيمَ.
🔹دین قویم یعنی حقیقتی که نه زوالی برایش باشد و نه اضمحلال دارد، رشد و صعود دارد اما نزول ندارد، بنابراین نور اول کلمة لاالهالاالله است که حصن حصین پروردگار است و به این ترتیب اصلا امکان ورود رجس و پلیدی به آن وجود ندارد.
این حقیقت همان نعیم مقیم است که هر کس به آن متصل شود، در شعاع اهلبیت عصمتوطهارت صلواتاللهعلیهم رشد میکند و مانند سلمانفارسی علیهالسلام مِنّا میشود و بعد از مرگ هم جسمش( یا جسدش) در خاک پوسیده نمیشود.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خلاصه شرح اصول کافی🔸
📖 در تأویل آیهٔ شریفهٔ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ روایت شده که فرمودند: انما نحن الذین یعلمون... دانایان مدنظر در این آیه ما اهلبیت هستیم.
▫️ گروهی از بنیآدم هستند که حقیقت علم و دانش اند، به صریح روایات آنها اهلبیت صلواتاللهعلیهم هستند.
دیگران، حقیقتشان حقیقت علم و دانش نیست؛ یا جهل دارند یا بهطورکلی فقدان و عدم علماند یا ...
▫️کسانی که از اهلبیت صلواتاللهعلیهم علم بیاموزند و ایمان آورند و عمل کنند، اولوالالباب میشوند و خوشا به حال آنان! اما هیچگاه حقیقت علم و دانش نمیشوند بلکه دارای علم میشوند.
▫️در سلسلهٔ خلقت تمام علوم از اهلبیت صلواتاللهعلیهم است و از آنجا منتشر شده؛ و اگر به ظاهر علومی در افراد یافت شود که مستقیماً از پیامبران و اهلبیت نگرفته باشند، اما حقیقت این است که همه علوم نزد اهلبیت صلواتاللهعلیهم است و از آنجا به دیگران رسیده.
▫️معرفةالله تنها در امام قرار گرفته، بنابراین دیگران باید از امام بیاموزند.
#اصول_کافی
#کلیپ_درسی
@maktabvahy_fazel
4_5802910659855258572.mp3
28.26M
🎙گزارش صوتی🎙
📕 موضوع: #ایمان_و_آثار_ایمان
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: چهارم
🕰 زمان: ماه محرمالحرام 1446
🌎 مکان: کربلای معلی
@maktabvahy_fazel
⚜️ ایمان و آثار ایمان | جلسه چهارم ⚜️
🎙 فایل صوتی
🔹 به تفاوت های ایمان و اسلام و همچنین احکام هر یک کم توجهی علمی شده است و متأسفانه در مسائل فقهی مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است؛ لذا گاهی به اشتباه احکام اسلام را درباره مومنین و احکام ایمان را راجع به مسلمین جاری میکنند.
🔹 به عنوان مثال در حرمت غیبت، ایمان موضوعیت دارد نه اسلام! لذا آشکار کردن عیب پنهان مومن غیبت محسوب شده و حرام است اما غیبت غیر مؤمن حرام نیست.
🔹 هرکس به هر علتی اقرار به ولایت ائمه اطهار نداشته باشد، مومن نیست و اگر مسلمان باشد، مسلمان ضال و گمراه است.
🔹 ایمان یعنی ولایت و محبت امیرالمومنین علیهالسلام؛ هرچه محبت و مودت ما نسبت به امیرالمومنین علیهالسلام بیشتر شود درجات ایمان ما بالاتر خواهد رفت.
درجات ایمان ده پله است. اگر کسی به پله دهم برسد به کمال ایمان رسیده است (نه تمام ایمان)
🔹 قال رسولالله صلى الله عليه و آله :لا يُؤمنُ عَبدٌ حتّى أكونَ أحَبَّ إلَيهِ مِن نَفْسِهِ ، و تَكونَ عِتْرَتي إلَيهِ أعَزَّ مِن عِتْرَتِهِ ، و يكونَ أهْلي أحَبَّ إلَيهِ مِن أهْلِهِ، و تكونَ ذاتي أحَبَّ إلَيهِ مِن ذاتِهِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ بنده اى ايمان ندارد مگر آن گاه كه مرا از خودش بیشتر دوست بدارد و خاندان مرا از خاندان خودش و خانواده مرا از خانواده خودش و جان مرا بيشتر از جان خودش دوست بدارد.
[علل الشرائع : 140/3]
🔹 کمال ایمان این است که اهل بیت علیهم السلام را از خودمان و فرزندان آنها که امام هستند را از فرزندان خودمان بیشتر دوست بداریم.
🔹 تمام ایمان این است که هر روز محبت ما نسبت به اهل بیت نبوت بیشتر شود. برای این مسیر به اذن الهی انتهایی وجود ندارد. مسیر محبت امیرالمومنین و اهل بیت علیهمالسلام آغاز و ابتدا دارد اما انتها ندارد.
🔹 اگر روزی باشد که محبت اهل بیت علیهمالسلام در قلب ما افزوده نشود ما در آن روز پیشرفتی نداشتهایم. رشد در این است که لحظه به لحظه محبت ما نسبت به اهلبیت علیهم السلام بیشتر شود.
🔹 محبت ما نسبت به اهلبیت علیهم السلام باید محبت عنوانی باشد تا ایمان شکل گیرد:
وقتی محبت به رسول الله ایمان میشود که حضرت خاتم صلی الله علیه و آله را به عنوان اینکه رسول الله است دوست داشته باشیم.
وقتی محبت نسبت به امام زمان ایمان میشود که چون او حجت الله و امام زمان و وصی پیامبر است، دوست دار او باشیم.
اما اگر کسی اهلبیت علیهمالسلام را دوست بدارد به این جهت که اولاد پیغمبر علیهالسلام بودهاند یا به جهت اینکه حضرات معصومین علیهمالسلام از دانشمندان بودهاند ؛ این دوست داشتن ایمان نیست
البته که محبت به امیرالمومنین و اهلبیت علیهمالسلام در هر صورت نافع است اما ایمان محسوب نمیشود.
🔹 برخی ادعا میکنند علی بن ابیطالب علیهالسلام را دوست دارند اما نشانه عدم محبت آنها مقدم داشتن و فضیلت دادن دیگران بر امیرالمؤمنین است.
🔹 در رابطه با ورود افراد به اسلام و خروج آنها از آن مامور به ظاهر هستیم.
🔹 اگر کسی مسلمان شد نباید خونش را ریخت و در پناه اسلام است اما اینکه ما از جان و مال و ناموسش دفاع کنیم و آنها را حفظ کنیم مربوط به احکام ایمان است.
🔹 امام حسین علیهالسلام حقیقت دین ، اسلام و ایمان است. اگر حسین بن علی علیهالسلام شهید شد به این جهت بود که معرفةالله بماند. امام حسین علیهالسلام شهید شدند تا حسین بن علی علیهالسلام که حقیقت معرفةالله است در دل ها بماند.
🔹 به عبارتی دیگر دینالله ، معرفةالله ، ایمانبالله و... تماماً عناوین مختلفی از توصیف حقیقت امام علیهالسلام است.
🔹 هرکس به امام علیهالسلام وصل شد؛ یعنی اولا اقرار به امامت ائمه کرد دوما آنگونه که امام میخواهد مرتبط شد نه آنگونه که خودش میخواهد، عزیز و محترم میشود و احکام ایمان در رابطه با او جاری میشود. آنگاه حفظ آبرو، ناموس، جان و... او واجب است.
🔹 اگر کسی کار خیری را انجام دهد خداوند جزای خیرش را میدهد. اما اعطای ثواب بر اساس ایمان است.
درواقع عمل نیک و کار خیر باید طبق میل خداوند و اهلبیت علیهمالسلام باشد نه طبق امیال شخصی.
🔹 حر بن یزید ریاحی هیچگاه از نظر فکری از امام علیه السلام جدا نبود؛ یعنی هیچگاه سنی یا عثمانی نبود. توبه او به علت رفتار و تقیه غلط او بود و گمان میکرد اصلا کار به جنگ نمیرسد...
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه چهارم 💠
🎙️فایل صوتی
#سوالات_کلیدی:
❓قاتلان امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه در عبارت اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین چه کسانیاند؟ و لعن ما شامل چه افرادی میشود؟
❓نور اول که آفریده شد، به خودش توجه نداشت و این به معنای جهل نیست بلکه فقدان آگاهی است، آیا با وجود این فقدان، میتواند مبدأ تمام انوار و واسطه تمام اشیاء قرار بگیرد؟
❓آیا حدیث لولاک لماخلقت افلاک بیانگر بالاتر بودن مقام حضرتزهرا سلاماللهعلیها از رسولالله صلیاللهعلیهوآله است؟
❓واسطه بین خداوند و نور اول چیست و از چه جنسی است؟
❓چرا امامصادق صلواتاللهعلیه در یک مجلس، مرجئه را سه بار و نواصب را دو بار لعنت کردند، با اینکه مرجئه به اهلبیت صلواتاللهعلیهم احترام میگذاشتند اما نواصب توهین میکردند؟ صدمه مرجئه به دین چه بود؟
❓شرط حصولی با شرط قراردادی چه تفاوتی دارد؟ و شرط بودن ائمه صلواتاللهعلیهم برای ورود خلایق به دژِ مستحکمِ کلمهٔ توحید از کدام نوع است؟ (كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی، بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا)
#جملات_کلیدی:
🔹قتلة در عبارت اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین جمع است؛ پس معلوم میشود مجموعهای حضرت را به شهادت رساندند نه فقط ابنملجم!
🔹 دشمن اهلبیت صلواتاللهعلیهم قطعاً خبیث الولادة است و خبیث الولادة حدودا هشت قسم دارد و حرام زاده بودن یکی از اقسام آن است و کسی که حجةالله را میکشد، قطعا حرام زاده نیز بوده است.
🔹شیعهٔ امامکُش نداریم و کسانیکه گفتند و نوشتند ابن ملجم شیعه بوده و امامش را کشته، اصلاًً معنای شیعه را نفهمیدهاند!
🔹هرکسی با هر استدلال و برهان و دلیلی دشمنان اهلبیت صلواتاللهعلیهم را اهل بهشت کرد، بدون نیاز به بررسی مبانی دینی او، قطعا هم گمراه است و هم گمراه کننده است.
🔹حضرتحق در ابتدا حقیقت تمام زیبایی ها را آفرید؛ نور اول، اجمال تمام انوار است، به عبارتی تمام نیکیها به صورت یکپارچه خلق شده و نیاز به تفصیل داشت و هنوز شکوفا و معلوم نشده بود، و چون معلوم نشده بود علم هم بر آن واقع نمیشود زیرا در حوزه مخلوقات تا معلوم نباشد، علم واقع نمیشود. (اما علم خدا احاطهای است و متکی به معلوم نیست)
🔹ارتباط بین نور اول با پروردگار این است که این نور مخلوق اوست، پس از خلقت هم این ارتباط خالق و مخلوق قطع نمیشود و خالق مخلوق را حفاظت میکند وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا.
🔹پیش از آنکه خداوند نور اول را ظاهر کند، این نور نسبت به خودش خفا داشت؛ یعنی با اینکه وجود داشت اما نسبت به خودش آگاهی نداشت.
🔹با برداشت از مجموع روایات میتوان گفت، اولین ظهور نور اول، رسولالله صلیاللهعلیهوآله هستند که ایشان جامع تمامی انوار است؛ به گونهایکه بخشی از انوار ظهور یافته بالتفصیل و بخشی دیگر که ظاهر نشده بالاجمال در آن حضرت هست. سپس از آن حضرت ظهوری میشود که امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه هستند، سپس از رسولالله و امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیهماوآلهما ظهور بعدی صورت میگیرد که حضرتزهرا سلاماللهعلیها هستند.
این سه ظهور در واقع تفصیل معرفةالله است که با رسیدن این خلقت ظهوری به زهرایاطهر، تفصیل معرفةالله کامل میشود اما هنوز تمام نشده، به عبارتی اسماللهالکاملة شکل گرفته اما اسماللهالتامه ادامه دارد.
🔹یک احتمالی که از مجموع روایات برداشت میشود این است که: شب ۱۹ ماه مبارک موافقت دارد با ظهور اول، شب ۲۱ موافقت دارد با ظهور دوم و شب ۲۳ با ظهور سوم، لذا إنَّ فاطِمَةَ هِيَ لَيْلَةُالْقَدْرِ.
🔹رسولالله و اميرالمؤمنين و زهرایاطهر صلواتاللهعلیهم ارکان توحید هستند و در کنار هم ارکان هدایت و توحید را کامل میکنند.
🔹با شهادت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه، سومین رکن توحید نابود شد لذا جبرئیل ندا سر داد تهدمت والله ارکان الهدی!
🔹اگر قرار بود یکی از ارکان توحید خلق نشود و ظهور پیدا نکند، خداوند ارکان دیگر را هم خلق نمیکرد زیرا اسماللهالکامل هرگز شکل نمیگرفت و این است معنای ولولا فاطمة لما خلقتكما.
🔹می دانیم خداوند در خلق کردن از حقیقت خودش مایه نگذاشته یعنی ذات خدا تنزل، صدور، ترشح ندارد چرا که هر کدام از این موارد موجب دگرگونی و تغییر در ذات میشود و خداوند را از خدایی ساقط میکند.
🔹اینکه خداوند چگونه دست به خلقت زده بدون اینکه از خودش مایه گذارد و با توجه به اینکه مخلوقات مسبوق به عدم خود میباشند و شروعی برای خلقت وجود دارد، این سؤال در حوزه ذات پروردگار میباشد و ما هیچگاه متوجه آن نخواهیم شد، فقط میتوانیم بفهمیم خداوند جز خودش را ایجاد کرده.
🔹خداوند پس از خلقت حضراتمعصومین، فاعلیت را هم در حوزه مخلوقی خودشان به آنها داده است، لذا امامباقر صلواتاللهعلیه فرمودند: انالله اقدرنا علی کل شیء.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | ادامهٔ جلسه چهارم
🎙️فایل صوتی
🔹این بزرگان در هر عالمی بروند در حجاب همان عالم که البته از نور و مرتبط با آن است قرار میگیرند اما اسیر آن حجاب نمیشوند. مثلا وقتی در حجاب بشری قرار میگیرند، واقعا بشر میشوند :قل انا بشر مثلکم، اما کیف بشر؟ یوحیالیّ!
این حجاب را به خواست خدا میپذیرند لذا گرسنه میشوند، تشنه میشوند و.... اما قدرت امام باقی است و به اذن الهی هر وقت بخواهند این حد و حدود را میتوانند کنار بگذارند.
🔹جنبالله به حقیقتی گفته میشود که مقربتر از او به خدا نیست؛ حقیقت زیبایی که بین او و خدا ثالثی نیست و حجاب او با پروردگار خود مخلوقیت اوست. تمامی خلایق بعد از آن حقیقت قرار میگیرند فلذا برای جاری شدن توحید در آنها و تقرب به پروردگار باید با قلب خود بهاین انوار متصل شوند. بنابراین بدون اتصال به اهلبیت صلواتاللهعلیهم معرفةالله در هیچ مخلوقی شکل نخواهد گرفت.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️برنامه استودیویی🎙️
📕 موضوع: #ریشه_های_شناخت_خدا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: چهارم
🕰 زمان: ماه رمضان 1445
🌎 مکان: کربلای معلی
👈👈👈👈 توضیحات
📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب
@maktabvahy_fazel
باطلاع میرسد: با توجه به بازگشت حضرت آیةالله جعفر فاضل و تشرف ایشان به مشهد مقدس در روز پنجشنبه، جلسات دعای ندبه(امام جواد صلواتاللّٰهعلیه) و شرح زیارت غدیریه ایشان برقرار خواهد بود.
57.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خلاصه شرح توحید صدوق🔸
📖 قضا و قدر
💠 مقدمات و اساس بحث قضا و قدر:
۱- قضا و قدر هر دو مخلوقاند و نباید در حقیقت خدا جستجو شوند.
۲- هر دو از مراتب خلقت هستند ضمن اینکه با هم مرتبطاند.
💠 هر شیئی نسبت به خودش دارای اندازه و مقدار و شکل است که از این خصوصیات تعبیر به تقدیر و قدر میشود.
💠 وقتی یک شیء توانست بر شیء دیگر تأثیر گذارد از این فرایند تعبیر به قضا و حکم میشود.
💠 با درنظر گرفتن تقدیرات میتوان از قضای الهی به قدر الهی فرار کرد. اما هیچکس از قدر و قضای الهی خارج نیست.
💠 خداوند بر اساس تقدیرات، قضا و حکم میکند و خالق ما، ما را در نظر گرفته است و توانایی ما را سنجیده است.
#توحید_صدوق
#کلیپ_درسی
@maktabvahy_fazel
غدیریه.mp3
30.28M
🎙گزارش صوتی 🎙
🎤 آیت اللّه جعفر فاضل
📕 موضوع : #شرح_زیارت_غدیریه
جلسه هفتاد و هشتم
🕰زمان : محرم
🌎 مکان : مشهد
@maktabvahy_fazel