Al Mizan S1 12-02-2023.mp3
18.96M
بر تكرارترين كلمات در الميزان توحيد است و انسان
ارتباط با الميزان اعجاز بودن قران را به ما نشان ميدهد
كتاب جهان بيني توحيدي شهيد مطهري: واقع گرايي ويژگي جهان بيني اسلام است. برخلاف خيلي از فرق كه اول ادعاي ايمان ميكنند در اسلام اول جستجو و تفكر از تو ميخواهند بعد ايمان.
ما تقدم ايمان بر معرفت نداريم.
در فلسفه اسلامي ما اگر به عقلمان اعتماد كنيم ميتوانيم عالمي را بفهميم كه با عالم قران مساوي است.
همه حكما و فلاسفه دنبال إثبات توحيد در قران بودند، از ابن سينا گرفته تا فارابي و شيخ إشراق و ملاصدرا و ...
حال توحيدي كه قران ميگويد چجور است؟ توحيدي كه براي اثباتش نياز به غير نيست، نبايد از ممكنات به علت رسيد. بايد بدون تكيه بر ممكنات واجب إثبات شود.
برهان صديقين، اما ملاصدرا ان را مشركانه ميدانست، كفت مسله هنوز حل نشده و اصالت وجود و... را مطرح كرد ولي علامه ان را هم كامل ندانست.
رساله امام علي و فلسفه الهي از علامه يا كتاب آقاي جوادي امام رضا و فلسفه الهی درباره رابطه عقل و دين
ما معتقديم تنها آييني هستيم كه أصول اساسي دين مان را ميتوانيم عقلي إثبات كنيم.
بعد از کانت گفتن از متافیزیک در غرب لفاظی شد
ارتباط مسلمين با قران ارتباط در حوزه أحكام است. اما بخش زيادي از قران درباره أحكام نيست. ما نهايتا ٦٠٠ ايه أحكام داريم، پس نسبت ما با ان ٩٠ درصد ديگر آيات چيست؟ نسبتش با ما چیست؟
معاد را علامه در نهایه بحث نکرده، در المیزان بحث کرده
حوزه اساسی جهانبینی، عقائد است
مقصد کجاست؟ بهشت؟ انسان فاضل؟ جهنم نرفتن؟
براي تعقل بايد داده أوليه داشته باشيم،
رساله الإنسان قبل الدنيا
Al Mizan S2 14-02-2023.mp3
16.12M
تلاش تاريخي متفكران مسلمان براي قران برهان عرفان
شريعت طريقت حقيقت
دل عقل عمل
ملاصدرا همعصر دكارت هست، ملاصدرا فلسفه را برد به سمت عرفان، لذا برخی او را متهم میکنند که باید فلسفه را به سمت عمل میبرد
ملاصدرا در حكمت متعاليه إثبات كرد كه آنجه عرفا ميكويند با عقل فلسفي إثبات ميشود
الميزان فصل الخطاب قران برهان عرفان است و علامه تفكيكي بين حقيقت شريعت طريقت قائل نيست
مقاله محمد در كتاب بررسي هاي اسلامي جلد يك
كتاب شيعه و انتظار بشر از تشيع در مصاحبه با هنري كربن
مدرنيته در قرن ١٧ بلوغ يافت اما ما در قرن ١٩ با ان مواجهه كرديم. تا قبل از اين همه مواجهه كلامي ما با أهل سنت و مسيحيت بود اما يكباره در تمام شئون زندكي با مسائل جديد مواجه شديم.
مهمترين كتاب ما براي مواجهه سنت اسلامي با مدرنيته كتاب أصول فلسفه و روش رىاليست است. كتاب مهم ديكر الميزان است. مثلا در تفسير ايه ٢٠٠ ال عمران مفصلا درباره جامعه در اسلام صحبت ميشود، الميزان ناظر به عالم جديد است. عدم توجه به عالم جديد باعث ميشود حداقل زيست اجتماعي اسلامي ما مختل شود.
علامه طباطبايي تأكيد دارد كه اساسا سلوك و معنويت در بستر اجتماع رقم ميخورد، مثلا مقاله بررسي هاي اسلامي خوانده شود
كتاب احياي فكر ديني إقبال لاهوري
اكر تكليف خودمان را روشن نكنيم يا مرتجع ميشويم و يا روشنفكر
هدایت شده از استاد یزدانپناه
سلوک اجتماعی - جلسه 1.mp3
18.24M
🎧 سلوک اجتماعی - جلسه اول
▫️اولین جلسه سلوک اجتماعی، فصل اول از معنویت دینی در شامگاه چهارشنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲ در مسجد خیر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
از همدلی تا حضور.pdf
1.21M
#کتابخانه_کلمه #اربعین_کلمه
🔻کتابچه | از همدلی تا حضور
✍️ شرح مختصر زیارت اربعین، به بیان استاد سید یدالله #یزدانپناه
📘 کاری از مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
🏷️ @kalame_tv1
Al Mizan S3 16-02-2023.mp3
16.61M
قران در حوزه هم مهجور است، ميتوان تا سطح ١٠ حوزه امد ولي خيلي به قران كار نداشت. علامه در جلد ٥ الميزان ص ٢٧٦ در اين رابطه صحبت كرد.
اهل سنت كتاب را كرفتند و عترت را رها كردند نتيجه اش شد ترك كتاب. و تشيع هم عترت را كرفت و كتاب را رها كرد كه نتيجه اش شد ترك عترت
شهيد مطهري هم در كتاب ١٠ كفتار مقاله رهبري نسل جوان به مهجوريت قران اشاره دارد. اشاره با خاطره با ايت الله خويي و اين سوال كه جرا مثل علامه درس تفسير نمي كوييد، ايت الله خويي كفتند علامه خودشان را قرباني كردند.(يعني اينكه تفسير اب و نان و احترام و شان در حوزه ندارد)
رساندن قران به مردم رسالت بزركي است.
در كل كفايه و نهايه خبري از يك ايه قران نيست. منظور اينكه مسله أصول و... قران نيست.
نسبت جامعه امروز ما با رويكرد تربيتي آيات حضرت موسي و خضر نبي جيست
اكر قرار بود مردم قران را نفهمند با جه بايد تحدي كنند؟ تحدي در مفاهيم مبهم بي معناست
تأويل يعني واقعيت خارجي يك مفهوم
كتاب قران در اسلام از علامه بسيار عاليست
کتاب شمس الوحی تبریزی
کتاب بنيان مرسوس
تفسيرهاي موضوعي ايت الله جوادي هم خيلي ارزشمند است
Al Mizan S4 19-02-2023.mp3
18.23M
علامه معتقد است كاري كه در بسياري از تفاسير انجام شده اسمش تفسير به رأي است، اسمش كذاشتن معنا در قران است نه برداشتن معنا از قران.
بعد از هيوم خبري از يقين در غرب نيست.
ابهام در قران اكر بوجود ميايد بخاطر تطبيق معني قران با مصاديقي است كه به انها عادت داريم.
مثلا كان الله حليما غفورا
خدا غفور و حليم بود؟ ديگر نيست؟
اینکه از کان فقط بود میفهمیم به خاطر ظهورات مادی فهم ماست و قران را نباید با این دستگاه تفسير کرد.
Al Mizan S5 21-02-2023.mp3
15.36M
خيلي مهم است كه محقق بگويد قران چه ميگويد، نه اينكه چيزي را به قران حمل كند. این اسمش تطبیق است نه تفسیر
تصوف بخاطر ادبیات بین مردم خیلی قوی بود.
علامه میگوید قران که فقط برای هدایت تصوف و گروههای دیگر نیامد، قران برای همه مردم امد
در تفسير قران حتی باطن را باید با ظاهر بدست اورد، لذا تأویلی ها آسیب به تفسير ميزنند.
تفسیر علمی که مثلا ميخواست تعارضات بین علم و قران را حل کنند هم یکی از گروههای تفسیری عصر اخیر بودند
مقدمه كتاب علل گرايش به ماديگري دى رابطه با بوجود امدن نحله اي تفسيري كه تلاش داشت نشان دهد دين با دنيا و علم مدرن سازكار است. علت شهادت شهيد مطهري همين مقدمه است. كه دستور ان توسط اكبركودرزي داده شد بدليل تفاسير ماركسيستي از قران
وجود آيات محكم و متشابه وجود تفسير را ضروري ميكند
يعلمهم كتاب و الحكمه يعني اموزش مفاهيم كتاب
هدایت شده از فقه روز | محسن ابراهیمی
001-01.01.14.mp3
9.84M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه اول
جلد1/ مقدمه
یکشنبه (اول رمضان) 01.01.14
@rooz_fiq
Al Mizan S6 23-02-2023.mp3
16.88M
ما چون در زندگی مادی با اشيا سروکار داریم و برخي از مفاهیم را در زندگی بر اساس همان فهم خودمان ترجمه میکنیم، فکر میکنیم مفاهيم قران هم تماما همان چیزی است که ما از عالم ماده دریافت کردیم، در صورتی که از منظر لغوی و عرفی هم باید بهره برد.
باید در قرآن دید که موضوع بحث در مورد آن مفهوم مادي است یا صورت دیگری دارد؟
Kashani-14020109-ImamSajjad(AS)-07-Hkashani_Com.mp3
41.17M
Haj Mahmood Karimi - Heydar Heydar (320).mp3
17.45M
Haj Mahmood Karimi - Heydar Heydar (320).mp3
شمول مالي
عمق مالي
فين تك
سهم تأمين مالي توليد از اوراق بدهي
بازار بدهي را رقيب بازار سرمايه ميدانند
هدایت شده از حامد کاشانی
Kashani-14020110-ImamSajjad(AS)-08-Hkashani_Com.mp3
44.96M
يحيي برادر رضايي امام سجاد
ابوخالد كابلي
نحوه شهادت شهيد اول
كتاب ترجمه علامه مجلسي
السلام علي يا ابااايمه و خليل النبوه
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
لینک دانلود فایل های کانال (بحث های ارائه شده توسط #سربخشی) از پیکوفایل:
بدایه الحکمه، بخش اول
بدایه الحکمه، بخش دوم
بدایه الحکمه، بخش سوم
بدایه الحکمه، بخش چهارم
آموزش فلسفه، بخش اول
آموزش فلسفه، بخش دوم
آموزش فلسفه، بخش سوم
معرفت شناسی طرح ولایت
خداشناسی طرح ولایت
انسان شناسی طرح ولایت
فلسفه اخلاق طرح ولایت
علیت
فرگشت
رابطه دین و اخلاق
عدل، حکمت، شر
@sarbakhshi
هدایت شده از مدرسه تعالی🇱🇧
🌱مدرسه تعالی برگزار می کند:
✨ کارگاه حفظ کاربردی قرآن کریم، با بیان نکات تفسیری کوتاه و مفید
حفظ کلام نور دیگر سخت و ثقیل نیست. در طرح حفظ کاربری قرآن کریم مطابق با توانایی و علاقه مندی خود آیات وحی را فراگیرید.
🔶 طرح حفظ شماره ۱(صالحون)
افرادی که تا به حال حفظ قرآن کریم را تجربه نکردهاند، میتوانند حفظ قرآن را از حفظ سورههای پرکاربرد شروع بفرمایند.
در این طرح فقط با حفظ روزانه ۳ خط در طول ۱۲ جلسه میتوانید سورههای واقعه، ملک، الرحمن، انسان، نوح را حفظ بفرمایید.
🔷 طرح حفظ شماره ۲(تسنیم)
اگر نوجوان هستید و علاقهمند به حفظ آیات قرآن، میتوانید در کلاس حفظ جزء ۳۰ شرکت بفرمایید و روزانه ۳ خط حفظ کنید.
(با توجه به سن نوجوانان عزیز حفظ سوره، از آسان به سخت خواهد بود.)
✳️ طرح شماره ۳( مخلصون)
عزیزانی که مایل به حفظ ترتیبی قرآن کریم هستند میتوانند در طرح حفظ روزانه ۵ خط شرکت بفرمایند.
در این طرح شما در طول یک هفته، دو صفحه یعنی ۳۰ خط را حفظ میفرمایید و در طول یک ترم ۱۲ هفته ای، حافظ یک جزء از کلام وحی میشوید؛ بدین صورت شما در طول ۳۰ ترم، یعنی ۷ سال و نیم، انشاءاللّه حافظ کل قرآن میباشید
✴️ طرح شماره ۴(مقربون)
عزیزانی که حافظ ۵ جز به بالا هستند میتوانند در دوره ی تثبیت شرکت بفرمایند و برنامهای اختصاصی از استاد مربوطه دریافت کنند؛ به شرط عمل به برنامه انشاءالله در طول ۶ ماه الی یکسال تثبیت شما تکمیل خواهد شد
💰هزینه دوره : ٢۵٠ هزار تومان
جهت شرکت در این کارگاه آموزشی به لینک زیر مراجعه فرمایید
https://formafzar.com/form/hefz110
#مدرسه_تعالی
✅@Taalei_edu
ايا خداوند به ما نيازي دارد؟ به نماز ما به روزه ما به خمس ما به زكات ما؟ خير خداوند به هيجكدام نياز ندارد.
جون همه از اوييم شايد خداوند ميخواهد ببيند كه ما مي توانيم صفاتش را تمرين كنيم يا خير؟
مثلا خداوند رحمان است ما ميتوانيم بطور وسيع بخشنده باشيم؟
خمس دادن ما تمرين است، تمرين بخشندكي و ورع و مهرباني. خداوند رزاق است خداوند توزيع كننده است. بهر دليلي ممكن است اين توزيع بين انسانها برابر تقسيم نشده باشد حال ايا انسانها قدرت بازتوزيع دارند؟ قدرت تمرين صفات خدا را دارند؟
باور بفرماييد شايد هدف حيات و خلقت بشر نمايش تمرين صفات خداست.
جهان هستی کسوکاری جز او ندارد و او به احدی اجازۀ دخالت در حکمرانیاش نمیدهد.
کهف: ۲۶