eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📠 نظر کاربران 💬 محسن: اینکه وزارت بهداشت اجازه ورود طب سنتی به چرخه درمان کرونا را صادر کرده جای شکر و شادی دارد. اما ناراحتی از علت بیان شده برای این تصمیم است. گفته شده چون چینی ها از طب سنتی استفاده کرده اند... خودناباوری مفهومی وسیع ‌و کلی است که یک مصداق آن غربزدگی است، وگرنه شرق زدگی به همان اندازه بد است که غرب زدگی. نه شرقی نه غربی ... @Manahejj
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 پای حرف طلبه ناهی منکر 🎥 امر به معروف نکنیم فساد مثل کرونا همه‌گیر می‌شود حجت الاسلام جعفری، در حالی که مشغول ضدغفونی معابر شهر تهران بود، با مزاحمت فردی برای خانمی مواجه می‌شود و وقتی به آن فرد تذکر می‌دهد، فرد مهاجم با چاقو به صورت این طلبه جهادی زده و متواری می‌شود. @HawzahNews @Manahejj
🌀 اعیاد شعبانیه مبارک باد @Manahejj
🌀 جایگاه جمهوری اسلامی 📝 برزخ بین «مخالفت قطعیه» و «موافقت قطعیه» 👤 آیت‌الله حائری شیرازی (ره) 🔹 خدا ما را از حکومت شاهنشاهی که با اسلام بود، نجات داد و آورد در جمهوری اسلامی که مخالفت قطعیه با اسلام نمی‌کند، اما هم نمی‌کند! «حکومت اسلامی»، موافقت قطعیه است! «جمهوری اسلامی»، مخالفت قطعیه با اسلام نمی کند اما موافقت قطعیه هم زورش نمی رسد، رسالتش در همین حد است. موافقت قطعیه با اسلام، در حکومت اسلامی، دولت اسلامی و تمدن اسلامی محقق می شود. 🔹 مگر بزرگوار نگفت ما الآن در «جمهوری اسلامی» هستیم و باید خودمان را بکشانیم به «حکومت اسلامی»، «دولت اسلامی» و «تمدن اسلامی»؟ بعضی ها در «جمهوری اسلامی» دنبال «تمدن اسلامی» هستند! اشتباه می کنند. هی داد و بیداد می کنند و می گویند اسلام رفت و چطور شد و چطور شد. نخیر، «جمهوری اسلامی» نسبت به «حکومت شاهنشاهی»، بهشت است، جمهوری اسلامی «اَعراف» است، یعنی بین «جهنم» حکومت شاهنشاهی و «بهشت» تمدن اسلامی، این اَعراف است و در وسط قرار دارد. همین روز هایی که الآن داریم، دوره شاه آرزوی یک ساعتش را می کردیم! ❓فرق بین «موافقت قطعیه» و «عدم مخالفت قطعیه» چیست؟ مثالی برایتان می‌زنم: ده تا لیوان داریم که یکی از آنها نجس است. من نمی‌دانم کدامش نجس است. «عدم مخالفت قطعیه» به این است که یک لیوانش را کنار بگذاری و بقیه اش (نه تای دیگر) را مصرف کنی. چرا مخالفت قطعیه نکرده ای؟ چون می‌توانی قسم بخوری که این لیوانی که مصرف کردی، قطعاً نجس بوده است؟ نمی توانی! جمهوری اسلامی، این است. یقین به مخالفت با اسلام نداری. 🔹 حکومت اسلامی، موافقت قطعیه است با اسلام است. در حکومت اسلامی باید از همه اش اجتناب کنی. ده تا سیم است. در یکی‌اش برق است. تو می‌توانی یکی‌اش را بگذاری کنار و به بقیه دست بزنی؟ حکومت اسلامی این جوری است. دست به هیچ کدامش نمی‌توانی بزنی. ورع یعنی همین. 🌐 نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی @Manahejj
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 غسال‌های خط شکن 🎥 روایتی کوتاه از گروه داوطلب طلاب مشهدی برای تغسیل اموات مبتلا به 🔹 چند روزی است که جمعی از طلّابِ انقلابی از سراسر ایران به صورت و ، امور غسل و کفن کردنِ فوت شدگان در اثر ویروس کرونا را، به عهده گرفتند. 🔹 چه شجاعت کم‌نظیری دارند؛ با اینکه شاید خطر کرونا تهدیدشان کند، امّا به خاطر رضای خدا و خدمت به ، به دلِ خطر می‌زنند! @Coronaai @Manahejj
🌀 ۱۲ فروردین از بزرگترین اعیاد مذهبی‌ و ملی 🔹 ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست. 📅 امام خمینی(ره) | ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ✊🏻به مناسبت روز جمهوری اسلامی ایران @shenakhte_rahbari @Manahejj
🌀 کفرانِ شعبان، کفرانی سنگین 👤 استاد محمّدمهدی میرباقری 🔹 «ماه شعبان تجلیِ مقام نبي اكرم(ص) است؛ «الَّذِي كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يدْأَبُ فِي صِيامِهِ وَ قِيامِهِ»؛ حضرت شب و روزش را شب‌زنده‌داری و روزه‌داری می‌كرد. من گمان می‌كنم اين شب زنده‌داری و روزه‌داری برای شفاعت بوده تا راه ما باز شود؛ يعنی با عبادت حضرت، فتوحات برای ما می‌شود و الا ما نمی‌توانيم موانع ابليسی را كنار بزنيم. نافله شب حضرت، روز ما را زنده می‌كند و شب ما را احيا می‌كند و الا عبور از وادی شيطان شدنی نيست؛ زيرا امواج او بسیار سنگين است؛ دو ركعت نماز چهارهزارساله دارد! چطور می‌توانيد از او عبور كنيد! فقط خود حضرت می‌توانند عبور دهد. 🔹 ماه شعبان ماهی است كه حضرت با عبادت خودش می‌خواهد ما را عبور بدهد؛ «فَأَعِنَّا عَلَى الِاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ وَ نَيلِ الشَّفَاعَةِ لَدَيهِ». خدايا ما را كمک كن كه اين سنت شب زنده‌داری و روزه‌داری حضرت را انجام بدهيم، تولي به حضرت پيدا كنيم و به محيط شفاعت حضرت وارد شويم و حضرت به ما كمك كند تا آماده شويم كه درهای شهوات را ببنديم و درهای شفاعت حضرت به روی ما باز شود. 🔹 اين ماه، ماه شفاعت نبی اكرم(ص) است، تجلی نبی اكرم(ص) در اين ماه است و ورود به اين ماه ورود به ولايت و شفاعت حضرت است. كفران اين نعمت، كفران سنگينی است؛ كفران پيغمبر خاتم(ص) است، ايشان با اين مقامات از عالم بالا آمدند و دستشان را دراز كردند و می‌فرمايند که دستتان را بدهيد تا من ببرم. ما هم مشغول بازيگری هستيم و كفران اين نعمت را می‌كنيم! حضرت طلب می‌كند، دعوت می‌كند، دست دراز می‌كند و ما دست حضرت را پس می‌زنيم! اين كفرانِ ماه شعبان است». @Manahejj
🌀 حرکت‌های جهادی، عامل ولایت و پیوند جامعه 🖋 یعقوب مددی 🔹 اینان تربیت یافتگان مکتب حضرت روح الله هستند که با تمام وجود یافتند روح عبودیت در بندگی است که گاه با نماز در مسجد تبلور یابد و زمانی با گند زدائی در محلّات. دست ردّ زدند بر اسلام خوارجی و متحجّر که در قید ظواهر و مناسک مانده بود و پشت پا زدند به اسلام لیبرال که بویی از مجاهدت و ایثار نبرده بود. درگیر ظواهر نمی شوند؛ ظاهرش گندزدائی و محرومیت زدائی است ولی باطن آن نبرد با طاغوت است. طاغوت میخواست میان جریان انقلاب و مردم فاصله اندازد. میخواست به بهانه کرونا ناامیدی را نهادینه کند که شاگردان سید علی با نوکری مردم همه را نقش بر آب کردند. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
🌀 حرکت‌های جهادی، عامل ولایت و پیوند جامعه 🖋 یعقوب مددی 🔹 در روزگاری که طاغوت لیبرالیسم آمده بود تا جهانیان را به سیطرهٔ فکری خود در آورده و به بهانهٔ منافع فردی ، میان انسان ها جدایی اندازد و از رهگذر این تفرقه سلطهٔ خود را محقق کند ، انقلاب اسلامی ایران بطلان آن را به رُخ همگان کشید و اثبات کرد منفعت و سعادت انسان میّسر نیست مگر در پرتو سعادت جامعه(امت اسلامی) و استراتژی دست یافتن به چنان جامعه ای، جز پیوند مؤمنین و دستگیری شان از یکدیگر (ولایت)نیست. نه فقط در عرصهٔ نظر بلکه در عمل نیز صحّت نظریهٔ اسلام ناب توسط خمینی کبیر و جوانان تربیت یافتهٔ مکتب او به جهانیان ثابت شد. 🔹 رهبری معظم فرمود زیبائی های حوادث تلخ را ببنیم. کرونا تلخ است که جان هموطنان مان را گرفت و خانواده های بسیاری را در جهان داغدار کرد ولی در کنار این تلخی، زیبائی جامعهٔ ایمانی را ببنیم. شکست تمدّن غرب را ببینیم. از رشد جریان انقلابی مؤمن در کشور غافل نشویم. ببینیم دور و بَرمان را! اینکه مانند تلمبه را کول کنند و نیمه شب در خیابان و کوچه ها راه بیفتند و درب مغازه ها و خانه ها را ضدعفونی کنند، زیبا نیست؟! طلبهٔ قمی میگفت وقتی بیمار کرونایی که جانباز شیمایی هم بود تهوّع پیدا کرد، با افتخار رفتم و بالا آورده اش را پاک کردم و بدم نیامد. خانم دههٔ هفتادی که در اوج تهاجمات فرهنگی دشمن بزرگ شده ، پای رسیدگی به بیمار جانش را تقدیم می کند و مدال شهادت میگیرد. دیگری، بستهٔ غذایی را که به مستمند میدهد شرمنده و سربه زیر میگوید: ناقابل است، از ما قبول کنید. 🔹 واقعیت این است که انقلاب اسلامی توانست جریان مؤمنانه ای راه بیاندازد که نوکری مردم را افتخار میدانند و این نوکری برای شان همان مزّهٔ مجالس عبادت و روضه را دارد. مسجد تا دیروز محل نیایش و تضرّع شان بود و امروز بیمارستان و کوچه پس کوچه های شهر مسجد شان شد و اظهار فروتنی در برابر مردم عبادت شان. همان بچه مسجدی های ما اکنون علمدار راه اندازی خیریّه ها شدند. 🔹 اینان تربیت یافتگان مکتب حضرت روح الله هستند که با تمام وجود یافتند روح عبودیت در بندگی است که گاه با نماز در مسجد تبلور یابد و زمانی با گند زدائی در محلّات. دست ردّ زدند بر اسلام خوارجی و متحجّر که در قید ظواهر و مناسک مانده بود و پشت پا زدند به اسلام لیبرال که بویی از مجاهدت و ایثار نبرده بود. درگیر ظواهر نمی شوند؛ ظاهرش گند زدائی و محرومیت زدائی است ولی باطن آن نبرد با طاغوت است. طاغوت میخواست میان جریان انقلاب و مردم فاصله اندازد. میخواست به بهانه کرونا ناامیدی را نهادینه کند که شاگردان سید علی با نوکری مردم همه را نقش بر آب کردند. 🔹 رحمت خدا بر این جهادگران. این قلم لایق نوشتن از آنان نیست ، سورهٔ مائده در قرآن چنین وصف شان کرد که خداوند روزگاری امتی را به صحنه خواهد آورد که آنان را دوست دارد و آنها نیز او را(یحبّهم و یحبّونه).فروتن در برابر مؤمنین و سرسخت در مواجههٔ کفار(أذلّة علی المؤمنین أعزّة علی الکافرین). اسلام شان از جنس قیام و جهاد است نه قعود و نق زدن(یجاهدون فی سبیل الله) و در راه خدا از سرزنش هیچکس باک ندارند(لا یخافون لومة لائم) . اهل ولایت هستند و اطاعت پذیر(من یتول الله و رسوله...).قادر مطلق وعده داد که پیروزی نهائی با آنان است(فإنّ حزب الله هم الغالبون). 🔹 خدا رحمت کند شهید مقاومت را که مصداق بارز آیهٔ شریفه بود و تأکید فراوان بر ولایت و پیوند میان حزب الله و جامعه داشت. به امید پیوند هرچه بیشتر ولایت میان مؤمنین. @Manahejj
🌀 تبلیغ کرونایی ماه رمضان 📝 پرونده ویژه مناهج 🖋 درآمد / علی مهدوی 🔹 کروناویروس از اسفند ماه گذشته خبرساز شد و خیلی زود همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد؛ از تعطیلی حرم‌ها، نمازهای جمعه و جماعت گرفته تا قرنطینه شهرها و جاده‌ها و منع عبور و مرور در روزهای پایانی تعطیلات نوروز. 🔹 اما داستان تعطیلی کرونایی با وجود اتمام تعطیلات نوروزی همچنان ادامه‌دار و پردامنه است؛ تا جایی که ایستگاه جدیدش، «ماه مبارک رمضان» است! براستی تا چه حد برای ماه مبارکی که قرار است به مصاف تبعات کرونا برود آماده‌ایم یا برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟! از یک سو آرام‌آرام سیل شبهات «کرونا و روزه» آغاز خواهد شد؛ از دیگر سو برنامه تبلیغی حوزه و روحانیت، قطعا تحت الشعاع این ویروس منحوس خواهد بود. آیا هم همچون مساجد و حرم‌ها قرار است مطابق مصلحت تعطیل شود یا تدابیری باید اتخاذ شود؟! قرار است معنویت و معرفت مردم و ارتباطشان با حضرت حق، همچون ماه رجب و شعبان، زیر سیل اخبار کرونایی، کمرنگ شود یا برنامه‌های لازم از پیش تدبیر می‌شود؟ 🔹 در چهاردهمین پرونده مناهج «تبلیغ کرونایی ماه رمضان» قصد داریم ابعاد مختلف این موضوع مهم را بررسی کنیم و با مخاطبان فرهیخته به اشتراک بگذاریم. همچون همیشه از پیشنهادات و یادداشت‌های اعضای محترم مناهج، استقبال می‌کنیم. به امید آنکه حوزه و روحانیت آمادگی استقبال کامل از ماه مبارک رمضان را داشته باشند. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 جایگاه منحصر به فرد تبلیغ رمضان 🖋 غلامعلی بیدار 🔹 در عصر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، با وجود این همه وسایل ارتباطی هنوز که هنوز است شبکه سنتی حوزه روحانیت بزرگترین عامل نفوذ دین و معرفت به قلب مردم است. شبکه‌ای پردامنه که در همه شهرها و اکثر روستاهای دور و نزدیک، برخوردار و محروم، شعبه دارد. 🔹 قوت اصلی تبلیغ سنتی به این است که در آن صرف انتقال داده‌ها و اطلاعات نیست. در رسانه‌های امروزین، انبوهی از معارف در قالب‌های مختلف(صوت، متن و تصویر)، قابل ارائه است؛ اما در تبلیغ سنتی، سیره و عملکرد مبلّغ دین نقش بسزایی در الگوبرداری و تدین مردم دارد. 🔹 نکته مهم دیگر در تبلیغ سنتی، فهم سؤالات و شبهات مخاطب و پاسخگویی به آنهاست؛ یقینا جوان روستایی سؤالاتی متفاوت از جوان شهری دارد؛ گرچه بخشی از سوالات ممکن است مشترک باشد. اما همین که مبلغ دین از نزدیک با معضلات و مشکلات فکری و عقیدتی مخاطبین خود از نزدیک آشنا می‌شود، نیمی از مسأله، حل شده است و همت و اقدام مبلغین در پاسخگویی، مابقی مسأله را حل خواهد کرد. 🔹 یک ماه، انسِ مبلّغ با مردم و آمادگی قلوب مخاطبین به دلیل شرایط معنوی ویژه ماه مبارک، فرصتی طلایی و استثنایی است که در مابقی ایام پیدا نمی‌شود. همه این ویژگی‌ها و دیگر نکات ناگفته از اهمیت تبلیغ رمضان، باید ما را وادار به برنامه‌ریزی و تدبیر برای ماه مبارک کند تا غفلت از آن مبادا موجب خسران شود. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 ساده‌ترین یا بهترین راه؟! 📝 تکلیف تبلیغ رمضان امسال چیست؟! 🖋 علی مهدوی 🔹 براستی بهترین راه برای تبلیغ رمضان امسال با وجود شرایط فعلی چیست؟! ساده‌ترین راه، حذف تبلیغ رمضان است؛ مثل تعطیلی حرم‌ها؛ اما آیا بهترین راه حل هم همین است؟! ❓مصلحت این است امسال تبلیغ، کنار گذاشته شود و لطمات معنوی آن را هم بپذیریم یا تدابیری می‌توان اتخاذ کرد؟! 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ نظرات و راه‌حل‌های خود را برای مناهج ارسال کنید: ارتباط با ما: @Manahejj_Admin @Manahejj