📠 نظر اعضا
💬 احد من الطلاب:
با توجه به اینکه مرکز مدیریت تمام خدمات خود را #غیر_حضوری کرده دو راه جهت ارتباط طلاب با این مرکز پیش بینی شده:
1⃣ یکی از طریق #سایت
2⃣و دیگری از طریق ارتباط #تلفنی.
در مورد راه اول باید گفت که هیچ تضمینی جهت پاسخگویی و پیگیری درخواست نیست مثلا فردی که پیگیر ثبت ارزیابی خودش هست اگر درخواستی هم میده چون با متولی امر مستقیما در ارتباط نیست معلوم نیست که این درخواست نتیجه ای رو در بر دارد یا خیر همچنانکه خیلی از دوستان درخواست هایی رو در سایت ثبت کردند ولی اصلا جوابی دریافت نکردند.
در مورد راه دوم نیز باید گفت که ۴ خط تلفن گذاشتن برای کل کشور که اگر کسی مشکل داره تماس بگیره ولی کاملا اشغال هست.
این واقعا باعث سردرگمی است. مثلا الان #دروس_مجازی اصلا در سامانه ثبت نشدند و معلوم نیست چطوری سال تحصیلی از ۱۶ شهریور شروع شده. با مرکز مدیریت تماس گرفته میشه کلا اِشغاله از طریق سایت درخواست میشه کسی جوابگو نیست.
به نظر اگر ساختار مرکز و نوع کارسپاری به کارمندان بازنگری مجدد میشد و کل مرکز تمرکز به قسمت فناوری ارتباطات میکرد وضعیت این نبود.
بهرحال شاید الان دیگه نیاز نباشه مثلا ۴ کارمند فقط در قسمت صدور گواهی باشند اگر کاری براشون در همین سایت و... تعریف میشد بهتر بود.
با تشکر
#نظر_اعضا
#مرکز_مدیریت
#خدمات_غیرحضوری
@Manahejj
🌀 آمادگی برای اقناع
📝 پاسخی به درخواست جناب استاد سیدجواد علوی بروجردی
🖋 استاد احمدحسین شریفی
با تقدیم سلام به محضر استاد سیدجواد علوی
🔻 حضرتعالی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ با «اکوایران» (رسانه تصویری تخصصی اقتصاد ایران) مصاحبهای درباره اقتصاد اسلامی انجام دادهاید. [البته بنده همین امروز ۷/۷/ ۱۳۹۹ از آن مطلع شدم].
🔻 جنابعالی در ضمن این مصاحبه به صراحت مقولههایی مثل «اقتصاد اسلامی»، «جامعهشناسی اسلامی» و «روانشناسی اسلامی» و به طور کلی «علوم انسانی اسلامی» را انکار میکنید و ابراز ناراحتی میکنید که چرا مراکزی در حوزه علمیه تأسیس شده است که دنبال جامعهشناسی و روانشناسی و اقتصادند!
‼️ افزون بر این، با صراحت پیامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان یک «مرشد معنوی» معرفی میکنید که برای ارتقای اخلاق و معنویت مردم آمده است و هرگز کاری به علم و اقتصاد و سیاست و امثال آنها نداشته است! و در نهایت ایدهی «علوم انسانی اسلامی» را یک «شوخی» میدانید و در عین حال اعلام آمادگی میکنید که اگر کسی از این ایدهها دفاع میکند و توانایی قانع کردن شما را دارد حاضرید که با او بحث و گفتگو کنید و میفرمایید: «من را باید قانع کنند».
🔹 پیرو این درخواست حضرتعالی، این کمترین طلاب که سالیانی است در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارم، اعلام آمادگی میکنم که هر زمانی و در هر مکانی که حضرتعالی صلاح بدانید آمادهام که به محضر شما شرفیاب شوم و در این زمینه با شما گفتگو کنم.
✅ البته طبیعی است که چون درخواست حضرتعالی به صورت عمومی و رسانهای مطرح شده است، این بنده نیز اجابت آن را به صورت عمومی و رسانهای اعلام کنم و همچنین این انتظار را داشته باشم که گفتگوی ما با حضور اصحاب رسانههای مکتوب و تصویری باشد تا مخاطبان و علاقمندان به این مباحث در جریان قوت و ضعف استدلالهای طرفین قرار گیرند.
🔹 بنده مطمئنام که چنین گفتگوهایی میتواند خدمات بزرگی به فضای علمی و فرهنگی کشور داشته باشد و امید واثق دارم که مورد رضایت خدای متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالی هستم.
ارادتمند شما
احمدحسین شریفی
حوزه علمیه قم
هفتم مهر ۱۳۹۹
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_اساتید
#مناظره
@Manahejj
🌀 احتمال تعطیلی تمامی دروس حضوری حوزه علمیه قم
روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین #رستم_نژاد معاون آموزش های #حوزه_علمیه در اطلاعیه ای ابلاغ کرد:
🔹با توجه به وضعیت جدید در #قم و کشور و سرعت گرفتن ابتلاء به بیماری #کرونا، تا عادی تر شدن اوضاع، دایر کردن دروس حوزه به صورت مجازی در اولویت است.
🔹مدارس علمیه تنها با رعایت سخت گیرانه پروتکل های بهداشتی اقدام به برگزاری دروس حضوری به صورت محدود کرده اند و ممکن است در هفته پیش رو دوباره شاهد #تعطیل شدن بیشتر دروس حضوری باشیم.
🌐 rasanews.ir/002muA
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 هادی:
سلام
هرچند وضعیت کرونایی اقتضا می کند کلاس های درس به صورت غیر حضوری برگزار بشود اما وضعیت کلاس های مجازی اصلا مطلوب نیست و قطع و وصل شدن های مکرر انگیزه ای برای پیگیری درس باقی نمی گذارد.
از طرفی امسال ثبت درس خارج نیز در سامانه نجاح الزامی شده است ولی عملا امکان شرکت مجازی منتفی است.
بنابر این با توجه به اینکه درس ها غالبا ضبط می شود و امکان گوش دادن بعد از پایان کلاس وجود دارد پیشنهاد می شود ملاک شرکت در مصاحبه، تایید تقریرات توسط استاد باشد.
#نظر_اعضا
#آموزش_مجازی
@Manahejj
🌀 قانون پایاننامه سطح ۴
📝 محدود به موضوع فقهی یا اصولی
🔹 طلابی که در برگه ارزیابی آنها رشته «فقه و اصول» ثبت شده (یعنی اکثریت طلاب) موضوع پایاننامه ایشان فقط باید فقهی یا اصولی باشد.
مگر اینکه:
🔻 مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد در زمینه رشته خود داشته باشند‼️
🔻 کتاب علمی در زمینه مزبور داشته باشند.
🔻 چاپ دو مقاله در نشریات علمی پژوهشی
🔻 سابقه سه سال همکاری در طرحهای تحقیقاتی رشته درخواستی داشته باشند.
〰〰〰〰〰
📌 مناهج:
نظر شما در باره این آییننامه و قانونی که وضع شده چیست؟
آن را مثبت ارزیابی میکنید یا چنین محدودیتی درست نیست؟
شرایط وضع شده برای قبول رساله در رشتهای غیر از فقه و اصول را چگونه ارزیابی میکنید.
🔸 انتقادات و پیشنهادات خود را برای رسانه حوزوی مناهج ارسال کنید:👇🏻
📲 @Manahejj_Admin
#رساله
#پایان_نامه
#سطح_چهار
@Manahejj
هدایت شده از جمعیت همراهان جهادی
📢📢📢
بیماران کرونایی چشم به یاری سبز شما دوخته اند.
با توجه به شیوع دوباره ویروس منحوس کرونا، جمعیت همراهان جهادی در بیمارستان های شهر قم حضور یافته و یاری رسان کادر درمان شده است.
❇️ جهادگرانی که تمایل به حضور در بیمارستان و یاری رسانی به کادر درمان دارند:
1️⃣ آمادگی خود را به آیدی 🆔@Hamrah_jahadi3 اعلام نمایند.
2️⃣ در سایت همراهان جهادی به آدرس http://jahadi.miuit.ir/Register.aspx ثبت نام نمایند.
⬅️از طرف جمعیت همراهان جهادی با آنان تماس گرفته شده و هماهنگی های لازم جهت حضور در بیمارستان انجام می شود.
#خواهران
#برادران
🤝به ما بپیوندید: https://eitaa.com/hamrah_jahadi🤝
------🤝--------
@hamrah_jahadi
-------------------
🌀 آیت الله ممدوحی؛ عالمی خستگی ناپذیر در جهاد علمی و انقلابی
حجت الاسلام والمسلمین #عابدینی از اساتید حوزه و دانشگاه مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت مرحوم حضرت آیت الله #ممدوحی:
🔹 آیت الله ممدوحی تا آخرین روزها حتی زمانی که بیماری شان پیشرفت کرده بود دست از #تدریس و #تبلیغ بر نداشت و حتی در کنار این دو امر از تألیف نیز غافل نمی شد.
🔹 این بصیرت و جریان شناسی آیت الله ممدوحی سبب شد که ایشان هیچ جا پایش نلغزد و گاهی اتفاقات آینده را پیش بینی کند.
🌐 rasanews.ir/002mwz
@Manahejj
🌀 نقدی بر سخنان استاد علوی بروجردی
🖋 امین دهقانی
🔹 در چند بند، به نقد بیانات آقای علوی بروجردی میپردازم:
1⃣ آقای علوی از طرفی دچار خلط بین علوم انسانی و علوم تجربی میشود؛ یعنی برای رد اقتصاد اسلامی مثال هایی تجربی میآورد و میگوید: همان گونه که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و جراحی مغز اسلامی نداریم، اقتصاد اسلامی هم نداریم.
در جواب باید گفت: از طرفی خلط علوم انسانی با علوم تجربی خطایی راهبردی است. و از طرف دیگر چه کسی گفته شیمی و فیزیک اسلامی؟! اگر منظور شما آن دیدگاهی است که کلیه علوم را با یک شرط خاص (التفات به عینالربط بودن پدیدهها نسبت به واجببالذات) اسلامی میداند، پس معلوم است که اساسا شما متوجه حرف و نظر آنها نشدهاید. که دست به این مقایسه زدهاید!
2⃣ ایشان سپس دایرهی حرف خود را تعمیم می دهد و عمق فاجعه را بیشتر میکند و بحث را به علوم انسانی (مانند روانشناسی و جامعه شناسی) تعمیم میدهد. و آنها را صرفا عقلایی میداند.
در پاسخ به ایشان باید گفت: ضعف و استیصال خودتان را در تولید منظومه علمی اقتصاد اسلامی و منظومه علمی روانشناسی اسلامی و همین طور سایر علوم انسانی، به اسلام سرایت ندهید.
3⃣ وقتی حوزهها برای تشریح یک روایت "لا تنقض الیقین" دهها جلد کتاب (به تعبیر آیت الله جوادی آملی: ۵۰ جلد کتاب با حذف مکررات راجع به تفصیل این روایت نوشته شده) مینویسد اما همین روش را روی هزاران روایت اعمال نمیکند، این کاستی به خود حوزه بر میگردد. ما اکنون صدها روایت در حیطه نفسشناسی و روانشناسی داریم، چرا یکی از این روایات به صورت درس رسمی حوزویون مانند حدیث "لا تنقض" مورد بررسی و واکاوی قرار نمیگیرد؟! همینطور در سایر زمینهها.
4⃣ خوب شد حداقل همین مباحث اصولی، مرسوم است، وگرنه آقای علوی برای همین مباحث الفاظ هم میفرمود ما چیزی نداریم و باید برویم از ویتگنشتاین و راسل و فرگه، واردات انجام دهیم!!
5⃣ عجبا و اسفا، آیا پیغمبر صرفا یک مرشد معنوی است؟!! مگر میشود بدون ارائه یک سری قوانین الهی در حیطههای کلانی مانند انسانشناسی و جامعهشناسی و اقتصاد و ... جامعه و مردم را رشد معنوی داد؟
6⃣ علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی، تفاوتهای اساسی و بنیادین دارد. و در نتیجه فروعات و نتایج آنها هم متفاوت خواهد بود. آنها میگویند مبدأیی نیست و ما از خاکیم. ما میگوییم ما از ملکوتیم. آنها میگویند انسان یک حیوان است با یک مغز پیچیده، ما میگوییم انسان علاوه بر مغز پیچیده دارای یک روح مجرد است. آنها میگویید نهایت سیر انسان خاک است، ما می گوییم انسان با مرگ نمیپوسد بلکه پوسته عوض میکند. آنها نه مبدأ را قبول دارند و نه معاد را و جهانبینی آنها یک جهانبینی ابتر و منقطعالاول و الآخر است، اما ما به قوس نزول و قوس صعود معتقدیم.
بله، بدون تردید ما میتوانیم از برخی از تحقیقات آنها استفاده کنیم، اما چارچوبها و خطوط کلی ما به طور کامل با آنها متفاوت است.
7⃣ آیا میتوان گفت علوم انسانی، عقلایی است؟!! مبانی و هسته و محور علوم انسانی مبتنی بر مسائل مهمی است مانند: وجود یا عدم وجود خدا، گذشته (مبدا و واجببالذات) و حال (دنیا) و آینده (آخرت) انسان و هستی ... و مسائلی در زمینه سعادت و شقاوت ... آیا میتوان علوم انسانی که ریشهی آنها در یک چنین مسائلی است را امری عقلایی دانست؟!! اگر به بناء عقلا باشد، که بسیاری از عقلاء، انسان و عالم را صرفا امری مادی تلقی میکنند و در نتیجه تمامی برداشتهای روانشناسی و جامعهشناسی و اقتصاد و سیاست خود را بر انسان فیزیکالیستی و عالم ماتریالیستی بنا مینهند و مبتنی میکنند!!
کاستی و ضعف خود در استخراج نظاممند علوم مختلف انسانی اسلامی را بر عهده دین اسلام نیندازید. گرچه در زمینههای علوم انسانی اسلامی هم آثار خوبی توسط محققان دغدغهمند و دین و دنیاشناس ما نگاشته شده است.
✅ خداوند حوزهها و دانشگاههای ما را از دو خطر بزرگ التقاط (دگم روشنفکری) و تحجر (دگم تحجر) حفظ نماید. و ما را به صراط مستقیم اجتهاد صحیح، رهنمون فرماید.
🌐 فلسفه اسلامی
@Manahejj
🌀 سه ویژگی برای طلاب علاقمند به فعالیت بینالمللی
#تبلیغ_بین_المللی
@Manahejj
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مستند «در لباس سربازی»
📹 قسمت اول
🔹 «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبههها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است.
✅ در این مستند، برخی تصاویر، فیلمها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفتهی آیتالله خامنهای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است.
#امام_خامنهای
#دفاع_مقدس
@Manahejj
🌀 آخوندی چه فایدهای دارد؟
📝 پاسخ مرحوم علی صفایی حائری به ناامیدان سیاهنما
🔻 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی میکردند و استعداد مرا میشناختند، میگفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایدهای دارد؟ اصلا آخوندی دورهاش گذشته»!
و گاهی میگفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکردهاند!» و شروع میکردند دادِ سخن دادن در این زمینهها.
🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام میشد، میگفتم:
«این حرفها را قبول دارم و بهتر از شما هم میدانم و چون اینها را دانستهام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمیتوان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمیکنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!»
🔻 و در اینجا بود که همان خطابهسرایان زبردست، با بیچارگی میگفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم».
🔹 و من میگفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیتها و آدمسازیها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.»
«آخر آدمهایی که از درون پوک و فاسد شدهاند، طبیب و مهندس میخواهند چه کار؟! یا مربی میخواهند و یا جلّاد. و تازه اینقدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک میزنند و گند میگیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که میگویید فلان و بهمان هستند.
🔻 و در اینجا بود که میگفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کردهاند؟!»
🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز میشد، میگفتم: «تا به حال میگفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری میخواهید؟!»
و میگفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیلهی تبرئهی شما نمیشود و دلیل نشدنِ کار نمی شود. شما دستها را بالا بزنید و مریضها را درمان کنید و از غرق شدهها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان نپذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.»
📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷
#عین_صاد
#فلسفه_طلبگی
@Manahejj