eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
173 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 بخشی از پیام آیت‌الله‌ نوری‌همدانی درپی اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) ‼️ مسلمانان در هر كجای جهان هستند با وحدت وهمبستگی خود این جنایت را محكوم كنند و این اهانت كنندگان را مورد قرار دهند. 🔹 اینجانب ضمن محكوم كردن این اهانت از مجامع بین المللی خصوصاً كشورهای اسلامی می‌خواهم واكنش سریع نسبت به این موضوع داشته باشند. @HozeTwit
🌀 واکنش آیت‌الله شب زنده‌دار به گستاخی ماکرون به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) 📝 کشورهای اسلامی، باید سفرای فرانسه را احضار و کالاهای فرانسوی را کنند 🔥 خداوند صحنه‌ی بشریت را از این جرثومه‌های فساد پاک بفرماید. 📌 مشروح بیانات در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Pand_Saadat @Manahejj
🌀 واکنش آیت‌الله شب زنده‌دار به گستاخی ماکرون به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) 📝 کشورهای اسلامی، باید سفرای فرانسه را احضار و کالاهای فرانسوی را کنند 🔸 از رئیس جمهور فرانسه نقل شده كه: من توهین به اسلام را محكوم نمی‌كنم چون در كشور ما آزادی بیان است!! سؤال این هست كه آیا شما می‌پذیرید در كشورتان كه شخصی به شخصی بخاطر آزادی و استناد به آزادی ضرب، جرح، قتل وارد بكند؟ می‌گوید آزادم هر كاری از دستم می‌آید می‌خواهم انجام بدهم، دیگری را بكشد، دیگری را مضروب كند دیگری را مجروح بكند، آبروی دیگری را ببرد. خب این‌ها را كه اجازه نمی‌دهید. ما الفرق؟ چه فرق است بین این امور كه قبول دارید آزادی نمی‌تواند مستند این اعمال واقع بشود و بین این توهینی كه با آن میلیاردها انسان را برنجانید؟ توهین به پیامبری كه مسلمانان او را قبول دارند و او را رسول الهی‌ می‌دانند. آزادی این‌قدر سعه ندارد كه این امور را تجویز كند. 🔹 آیا عواطف انسان‌ها، مانند بدن آن‌ها اهمیت ندارد پیش شما؟ كه اگر یك كسی سیلی توی گوش كسی زد می‌گویید آزادی این اجازه را نمی‌دهد و این حق را نمی‌دهد، آیا اگر سیلی نزد اما عواطف آن‌ها را، احساسات آن‌ها را لطمه‌دار كرد مضروب كرد، علاوه‌ی بر این، خود آن پیامبر عظیم‌الشأن به عنوان یك انسان،‌ به عنوان رسول هم نگاه نكنید فرض كنید، آیا شما اجازه می‌دهید كه آزادی بیان در این حد باشد كه بیایند یك انسان اندیشمند و بزرگ را مسخره كنند؟ شما اجازه می‌دهید مثلاً ادیسون را بیایند مسخره كنند؟ انیشتین را بیایند مسخره كنند این‌ها فطرت انسانی، عقل عملی انسان؛ آیا این‌ها را تجویز می‌كند؟ 🔹 بنابراین این مطلب از گوینده كاشف هست كه متأسفانه وجود دارد و این واكنشی كه حالا دیده می‌شود در جهان اسلام كمابیش پیدا شده واكنش صحیحی است و حتی باید خیلی بیش‌تر از این‌ها كه جلوی این مسائل گرفته بشود. 🔻 شما می‌دانید كه اگر پرده كنار برود این جسارت‌ها در عالم ملكوت چه می‌كند؟ پیامبر عظیم‌الشأن، خاتم الانبیاء، حبیب اله العالمین، افضل الخلایق؛ این چیز خیلی عظیمی است. 🔻 باید واقعاً سُفرای این كشور را بخواهند و اعتراضات شدید خودشان را اعلام بكنند، همه‌ی كشورهای اسلامی و غیر اسلامی حتی، و این كاری كه الان بالاخره در بعضی از جاها شروع كردند كه اجناس فرانسوی را كردند این هم بالاخره یك حركت نمادینی است كه خب آن‌ها را به فكر وادار می‌كند. بالاخره این اتفاق و اجماع بر اعتراض، كار بسیار شایسته‌ای است به خصوص از حوزه‌های علمیه، بزرگان علماء و روحانیت كه ساكت گذشتن از كنار این‌جور مسائلی كه هر از چندی هم تكرار می‌شود، درست نیست. 🔥 ان‌شاء‌الله خداوند صحنه‌ی بشریت را از این جرثومه‌های فساد پاک بفرماید. 📅 ۶ آبان ۱۳۹۹ @Pand_Saadat @Manahejj
🌀 بن‌بست تعریف مدرک مستقل حوزوی!! 📝 برای تحقق دغدغه رهبری و تعریف مدارک حوزوی هیچ کاری نشده است 👤 حجت‌الاسلام حبیبیان، معاون علمی مجموعه مدارس حوزوی مشکات 🔹 واقعیت امر این است که این ماجرا یکی از امور سهل و ممتنع به حساب می آید. حوزه یک ساختار علمی است که یک خروجی برای تعیین سطوح می تواند داشته باشد؛ اما مسئله مدرک حوزوی فی الواقع به یک عویصه ای تبدیل شده است. 🔹 اگر بخواهیم فرایند تاریخی این ماجرا را رصد کنیم، باید بگوییم که در ابتدای انقلاب با بسیاری از امور به شکل مسئله «ناچار» با آن مواجه شدیم؛ به قول طلبه‌ها از باب «لابد منه» برای آن تصمیم‌گیری فوری شد و در داستان حوزه به یک مرحله‌ای رسیدند که الان برای بکارگیری از فضلای حوزه در ادارات و نهادها باید چیزی تعریف شود. 🔹 ابتدا که به شهادت بزرگان و فضلا اتفاقاتی می‌افتاد؛ به مرور زمان تلاش شد یک معادل‌سازی و متأسفانه گرته‌برداری ناقصی رخ داد؛ این کار در آن مقطع از باب اینکه یک کار ضروری است تا تکمیل شود، قابل قبول بود؛ اما مع‌الاسف به نظر می‌آید هم در آن مقطع خیلی دقیق عمل نشد و هم در ادامه به فکر یک طرح درستی نیفتادند یا موفق به رسیدن به خروجی نشدند؛ بعد از یک فترت طولانی که از این مسئله گذشت، حضرت آقا تذکر دادند و هنوز هم اتفاق درستی رخ نداده است؛ البته حق می‌دهیم به دست اندرکاران که نتوانستند این مشکل را حل کنند. 🔹 ما در گذشته عناوینی همچون ثقه الاسلام، حجت الاسلام، آیت الله و آیت الله العظمی داشتیم که برای خود بار معنایی داشت و برخی از سطوح را تعریف می‌کرد و همین مقدار کارکرد کافی بود، چون ما به ازای دیگری نمی‌خواست. 🔹 آنچه هم که حضرت آقا به عنوان اجتهاد تأکید می‌کنند، رسمی‌ترین وجه مدارک حوزوی بود که اعتبار آن به فردی بود که این حکم اجتهاد را صادر می‌کرد یا اجازه نقل روایت می‌داد یا عناوین شبیه به این. به نظرم واقعا نمی‌شود اجتهاد را در قالب مدارک آکادمی جدید گنجاند؛ امروز یکی از سوالات همین است که اگر کسی در ثبت نام خبرگان رهبری شرکت کرد و موفق به اخذ تأییدیه اجتهاد شد، به معنای پیشینی، آیا مجتهد است؟ که نمی‌توان اینطور گفت و کماکان می‌بینیم در عرف حوزوی به آنان حجت الاسلام گفته می‌شود. 🔹 به گمانم وقتی این فرایند به بن بست خورد و نتوانستند معادلی را طراحی کنند، این دغدغه به وجود آمد که به همان وضعیت سطوحی که تعریف شده، محاسبه شود. شما ببینید به دنبال این فرآیند ناقص، وضعیت به گونه‌ای می‌شود که ریاست اسبق دانشگاه تهران پیشنهاد دکتری افتخاری به رهبر انقلاب می‌دهد؛ البته آنان از باب تکریم و لطف این کار را انجام دادند؛ اما در ساختار حوزوی این کار غلط است و مرجعیت را نمی‌توان با دکتری افتخاری مقایسه کرد. 🔹 اینها معلول همین خلأ موجود است. گمان بنده این است که باید یک فکر جدی در این عرصه شود و تا جایی که بنده رصد کردم، هیچ کار جدی عطف بر فرمایش و دغدغه رهبر انقلاب اتفاق نیفتاده است و اگر هم کاری می خواهد انجام شود، نیازمند یک گروه نخبگانی است که هم ارتباط وثیقی با مراجع و فضلای صاحب نظر داشته باشد و هم مراجعه‌ای به نهادها، ارگان ها و مراکز علمی مشابه در فضای علمی دنیا داشته باشند. 🔻 همچنین این است که سازمان دیوان عدالت اداری رسما اعلام کرده به افرادی که سطح چهار حوزه دارند، نباید دکتر اطلاق شود؛ این خیلی اتفاق بدی است و نشان می‌دهد که ضعف های تصمیم خام هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر خودنمایی می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 پ.ن: آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گفتگوهای نشست بررسی تحول در حوزه است که اخیرا در خبرگزاری رسمی حوزه بدان پرداخته شده است. @Manahejj
📠 نظرات اعضا درباره مدارک حوزوی 💬 مسلم: اینکه شورای محترم عالی موضوع با اهمیتی مثل مدارک حوزوی و حفظ شئون اجتماعی حوزه و روحانیت را حدود سه دهه معطل گذاشته‌اند برای حقیر قابل درک نیست. حیثیت اجتماعی و هویت «روحانیت و کل حوزه‌های علمیه» با مدارک دانشگاهی، باید قیاس و معامله شود؟؟؟ واقعا چرا؟ 💬 حجت‌الاسلام معادل دکتر: یکی از بزرگترین مشوقین برای مهاجرت نخبگان حوزوی (چه استاد چه طلبه) به دانشگاه، شورای عالی و مرکز مدیریت هستند. وقتی شما تحصیل حوزوی را ناخواسته در اذهان جامعه حوزوی و حتی مردم، بی‌ارزش جلوه دهید؛ وقتی مدرک با ارزشی تعریف نکنید؛ نتیجه چیست؟ استاد حوزه می‌بیند اگر هیأت علمی دانشگاه باشد چه اجر و قرب و مواهب بسیاری دارد. طلبه می‌بیند مدارک حوزوی، نه اعتبار اجتماعی دارد نه هیچ خاصیت دیگری جز پذیرش تعریف ذیل مدارج دانشگاه؛ آن وقت چرا مستقیم سراغ تحصیلات موازی دانشگاهی و مدارک آن نرود؟ در اطلاعیه‌های مختلف مرکز مدیریت برای استخدام در نهادهای مختلف ببینید یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای گزینش، تحصیلات و مدرک دانشگاهی است!! این که خود ما به دست خودمان، در حال کوچ از حوزه هستیم، وحشتناک نیست؟ 💬 وارث علمای سلف: گاهی در این فکرم که چه چیزی باعث شد مدارک اصیل حوزوی به تاریخ و موزه‌ها بپیوندد؟ اجازه روایت، اجازه اجتهاد و... . ما قرار بود سوار بر سنت‌های اصیل به ساحل تحول برسیم یا با تن دادن به بدعت‌های دانشگاهی و مصائب آن، موقعیت خود را متزلزل و از جایگاه خود، سقوط کنیم؟ این حرف من، نه برای تنقیص و توهین به مسؤولین زحمتکش حوزوی است؛ بلکه صرفا یک هشدار است که آنچه قابل علاج است را نگذارند سرطان شود و غیر قابل کنترل و درمان‌ناپذیر. تا حوزه زنده است و نفس می‌کشد و علایم حیاتی دارد کمک کنید. همه ما در پیشگاه خدا مسؤولیم؛ در برابر خدمات هزار ساله علما و ذره ذره جمع کردن آبرو برای حوزه و روحانیت، مسؤولیم. 💬 منتقد آسیب‌شناس: گاهی غفلت از یک موضوع، صرفا موجب وارد شدن لطمات به آن محدوده خاص موضوع، نخواهد شد؛ بلکه کل سیستم را درگیر می‌کند. برای نمونه نمی‌دانم آیا شورای عالی و مرکز مدیریت تابحال به فکر آسیب‌شناسی کاهش ورودی‌های حوزه بوده‌اند یا نه؟ یکی از دلایل عمده آن عدم انگیزه‌سازی برای نوجوانان و جوانان است؛ آینده تحصیلات دانشگاهی باوجود فقر شدید محتوای علمی دانشگاه، بسیار خوش رنگ و لعاب تعریف شده تا جایی که مردم، بین لیسانسه‌ی بیکار و بی‌سواد دارای شغل، قائل به وجاهت فرد دارای لیسانس هستند و احترامش می‌کنند. حوزه بر اساس کدام مدرک اصیل و وجاهت اجتماعی که مبتنی بر مدارک اصیل حوزوی برای خود ساخته، می‌خواهد به جذب جوانان برای ورود به حوزه بپردازد؟!! حتما طبق معمول، باز یک عده خواهند گفت: تحصیل برای خدا باشد نه مدرک! بله صحیح است؛ اما همین خروجی‌های تحصیل کرده حوزه، بدون مدرک کجا می‌تواند وارد عرصه‌های اجتماعی شوند و برای خدا کار کند؟! البته کاهش ورودی‌های حوزه، دلایل مختلف و متکثری دارد که مجال آن در این وجیزه نیست و باید تخصصی بدان پرداخته شود. @Manahejj
🌀 نه دکتر، نه حجت‌الاسلام! 📝 خروجی واقعی عدم تمرکز تحصیلی 🖋 علی مهدوی 🔺 تشویق طلاب و اساتید به سمت دانشگاه‌ها 🔹 یکی از معضلات فعلی حوزه علمیه، فرار نخبگان حوزوی به سمت دانشگاه‌هاست. چراکه از طرفی دانشگاه‌ها رشته‌های متکثر و مختلف علوم انسانی را پوشش می‌دهند و مثل حوزه علمیه محدود به فقه و اصول و چند رشته خاص نیستند؛ و از سوی دیگر مدارک دانشگاهی بسیار پرطمطراق و دارای اعتبار هستند؛ حتی در جذب سازمان‌ها و نهادهای مختلف، حجت‌الاسلام دانشگاه‌رفته را مقدم می‌دارند!! آنچه از نظرات مخاطبین و فرهیختگان رسانه حوزوی هم روشن شد، مؤید همین معناست. 🔹 لذا ناخواسته در سیستم فعلی حوزوی به طلاب و روحانیت این‌گونه القا می‌کنیم که در حوزه خبری از شهادات و تصدیق‌های اصیل حوزوی نیست! اینجا اکثریت قریب به اتفاق طلاب، تنها مدرکی که می‌گیرند در رشته فقه و اصول است؛ لذا غیر مستقیم و البته غلیظ به طلاب می‌گوییم بروید دانشگاه!! همین را البته به اساتید حوزه هم می‌گوییم که: اینجا خبری از عناوینی همچون استادیار و استاد تمام و هیأت علمی و ... نیست؛ حتی عنایتی که در سابق به اساتید بود و می‌توانستند اجازه روایت یا اجازه اجتهاد بدهند هم از ایشان، سلب شده است! 🔻 نتیجه: نه دکتر نه حجت‌الاسلام 🔹 اما همه این‌ها یک روی سکه است؛ روی دیگر سکه حکایت از فاجعه‌ی هولناک‌تری دارد! طلبه‌ای که هنوز به صورت عمیق با فقه و اصول آشنا نشده و حتی الفبای اجتهاد و بررسی ادله و منابع را هم نیاموخته است به سمت دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی تشویق می‌کنیم؛ برای چه؟ یادگیری علوم انسانی ترجمه‌شده غرب؟! خروجی این داستان چه خواهد بود؟ حجت‌الاسلام‌هایی که با تحمیلِ آموخته‌های غربی و چه بسا فاسد بر روایات و منابع دینی، تلاش می‌کنند به داشته‌های خود، رنگ دینی بدهند! واقعا هم غرض و عمدی برای تحریف دین ندارند؛ خیال می‌کنند دین را می‌فهمند و حال آنکه نمی‌فهمند! 🔹 حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که علوم انسانی دانشگاهی، ترجمان فساد فکری غرب نیست و محتوایی غنی و درست دارد؛ آیا تحصیل همزمان و موازی در دانشگاه و حوزه، عملی است؟! آیا خروجی این ماجرا، هم دکتر، هم حجت‌الاسلام است؟ هم بر شاخه علوم انسانی آموخته‌ی خود، تسلط و تخصص لازم را دارد و هم درک عمیقی از فقه و اصول دارد؟! یا اینکه نه، محصول چنین فضایی، عملا نه دکتر است و نه حجت‌الاسلام؟! آیا علاج و مانعی برای این دامن زدن به بی‌سوادی خودساخته وجود ندارد؟!! 📌 یادمان باشد وقتی پای بررسی یک سیستم آموزشی در میان است؛ ظرفیت عموم افراد را ملاک قرار داده‌ایم نه استثنائات و برخی نوابغ نادر را. همچنین آیت‌الله اعرافی بارها گفته‌اند چندصد رشته تحصیلی برای حوزه علمیه در نظر گرفته‌اند؛ اولا باید دید تحقق آن و گستره آزادی طلاب برای انتخاب رشته، چه زمان و به چه کیفیتی خواهد بود. و ثانیا آیا تحصیلات در آن رشته‌ها هم بر همین منوال بی‌مدرکی و بی‌هویتی است و نهایتا مدرک معادل دانشگاهی، خواهیم داد؟ @Manahejj
🌀 پیام امام خامنه‌ای خطاب به جوانان فرانسه باسمه تعالی جوانان فرانسه! 🔹 از رئیس جمهور خود بپرسید چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹 سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این باره نوشت باید به زندان برود؛ اما اهانت به پیامبرآزاد است؟ @Manahejj
🌀 خطر دانش‌های مسموم دانشگاه‌ها 🔹 اینكه بنده درباره‏‌ى علوم‏ انسانى‏ در دانشگاه‏‌ها و خطر این دانش‌هاى ذاتاً هشدار دادم به خاطر همین است. 🔹 این علوم انسانى‏‌اى كه امروز رایج است، محتواهایى دارد كه ماهیتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهان‏‌بینى دیگرى است؛ حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد. 🔻 وقتى اینها رایج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت مى‏‌شوند... 📌 مناهج: ❓بنا بر کدام حجت و مجوز شرعی، طلاب را به سمت تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدارک دانشگاهی سوق می‌دهیم؟ ⛔️ قرار بود علوم انسانی مسموم را اصلاح و متحول کنیم تا دانشگاه‌ها را آباد کنیم؛ نه اینکه فضایی ایجاد کنیم که نتیجه‌اش فرار نخبگان حوزوی به دانشگاه‌ها باشد. ♨️ بخش قابل توجهی از این معضل، عدم مدارک مستقل و با هویت حوزوی است؛ بخشی هم مربوط به عدم رشته‌های متکثر و متنوع در حوزه‌های علمیه است. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: از یکی از اساتید بزرگ حوزه علمیه قم (اگر نام ببرم همه می‌شناسند) پرسیدم برای کسب مدرک دکتری به دانشگاه بروم؟ کنکور هم داده بودم و با رتبه تک رقمی پذیرفته شده بودم. استاد پاسخ دادند: رفتن به دانشگاه برای طلبه به امام زمان (عج) است. یعنی دستگاه امام زمان را نپسندیدم؛ ناقص بود؛ نیازم را برطرف نکرد. همینجا بنده عرض کردم آقا بنده غلط بکنم جسارت کنم؛ نمی‌روم و همانجا کنار گذاشتم. اما از آن تاریخ به بعد چنان گشایشی در زندگی‌ام به وجود آمد هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ مسائل مالی که برای این تصمیم بارها خدا را شاکرم و دعاگوی آن استادم. ✅ بنده فارغ از اینکه حوزه در خصوص مدرک دادن قطعا درست عمل نکرده است، می‌گویم مدرک دانشگاهی ارزش از دست دادن روحیه طلبگی را ندارد. متأسفانه طلاب دانشگاهی غالبا دیگر طلبه نیستند. @Manahejj
🌀 صورتِ بی سیرت 📝 حکایت طلابی که از قطار انقلاب پیاده شدند 🖋 سعید هلالیان 🔹 انقلاب اسلامی صورت و ظاهری دارد و سیرت و باطنی. صورت انقلاب، غلبه بر نظام فاسد وابسته، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت، جامعه‌سازی و... است. 🔹 اگر انقلابی‌بودن طلبه، تنها در سطح ظاهر انقلاب متوقف و از باطنش غافل بماند، فطرت توحیدی او سیراب نشده و سرانجام، این امور را هم سرابی بیش نیافته و در میانه راه یا در مواجهه با برخی مشکلات و دشواری‌های نظری یا عملی، دل‌زده و شده و از کاروان نهضت اسلامی جدا می‌شود؛ از این رو طلبه انقلابی به هر دو بعد نیاز دارد و ضمن حفظ صورت انقلابی، باید بکوشد از باطن و سیرت انقلابی نیز برخوردار باشد. 🔹 باطن انقلاب، بسط دادن هرچه بیشتر اندیشه، اخلاق و رفتار توحیدی در جان‌ها و جوامع بشری است. طلبه انقلابی باید در باطنش، اعتقادی روشن، راسخ و نهادینه شده به داشته باشد تا در تندباد شبهات و حوادث از این مسیر منحرف نشود. 🔻 آن که از انقلابی بودن، فقط ادعا و برخی امور ظاهری‌اش را داشته باشد یا به خاطر برخی منافع، دعوای انقلابی‌گری کند و از ویژگی‌های لازم طلبه انقلابی، بهره کافی حداقلی هم نداشته باشد را نباید به حقیقت طلبه انقلابی دانست؛ بلکه چون طبل غازی است، بلندآواز و میان‌تهی. 📗 اقتباس از کتاب طلبه انقلابی @Manahejj
📠 نظرات اعضا درباره مدارک حوزوی 💬 استاد حوزه و دانشگاه: همیشه به دوستان طلبه که برای رفتن به دانشگاه مشورت می‌گیرند؛ گفته‌ام اگر شما برای رفتن به دانشگاه کسب علم است: خودتان بروید و با مشورت با اساتید مطرح و پیدا کردن سیر مطالعاتی، به بهتر از آنچه دانشگاه عرضه می‌کند برسید و عمر خود را لابلای بسیاری از واحدهای عمومی و اضافی دانشگاه تلف نکنید. اما واقعا به آن دسته از دوستانی که برای اهداف خود به مدرک دانشگاهی نیاز دارند چون مدارک حوزه، اعتبار لازم را ندارد، چه بگویم؟ خیلی عجیب است در پست‌های کانال شما دیدم گفتید از دهه هفتاد رهبری این موضوع را مدام گوشزد کردند؛ اما همچنان مسؤولین بی‌اعتنا!! ما از کم‌لطفی دولت‌مردان نسبت به اوامر رهبری، گله کنیم یا مسؤولین عزیز حوزوی خود؟! 💬 طلبه قمی: برادری گفته بود رفتن به دانشگاه یعنی دهن‌کجی به امام زمان(عج). اما اگر دقت کنیم این حوزوی است که منجر به این کار می‌شود پس علت این امر، طلاب نیستند. الان طلبه‌ای در جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تربیت، اقتصاد و ... هرکجا بخواهد فعالیت کند بدون مدرک دانشگاهی نگاهش نمی‌کنند!! چرا؟ چون مسؤولین حوزوی اصلا اعتنایی به این امر مهم داشته یا دارند؟ حوزه امروز که حوزه کوچک و کم اثر قبل از انقلاب نیست! امروز باید در همه عرصه‌ها حوزه فعال باشد اما نگاه ناقص و اندک ما باعث شده در برخی زمینه‌ها علی الخصوص مدارک حوزوی منفعل و بی‌خاصیت باشیم. 💬 حسین: واقعا دید جامعه نسبت به طلبه ها حقیرانه شده. طلبه وقتی می‌بینه خروجی حوزه چیزی نیست از ترس آینده میره دانشگاه بلکه جایگاهی هم در اذهان مردم پیدا کنه... حوزه حمایت نمیکنه طلبه همه فن حریف بشه و بیایند استادهای متخصص بذارن که طلبه را محکم بار بیارن الان برای طلبه خیلی چیزها ضروریه؛ حتما طلبه کنار دروس حوزه باید یه رشته بخونه... 💬 مسیحا: متاسفانه سیستم مدرک‌دهی در حوزه علمیه به فقر طلبگی کمک کرد. به وجاهت و موقعیت اجتماعی طلبه و میزان اعتبار و ارزش دروس حوزوی در جامعه لطمه‌ی جدی زد. بسیار بسیار ناجوانمردانه است که یه طلبه ۶ سال درس میخونه تازه بهش سطح یک میدن که معادل فوق دیپلمه... اونم با وجود اینکه دروس حوزه اینقدر سخت‌تره تو استخدام طلاب این مسأله کاملا خودشو نشون میده... و این به سختتر جذب شدن طلاب بسیار کمک کرد... به نظرم بهتر است روی اصلاح وضعیت مدرک‌دهی به طلاب تمرکز کرد. @Manahejj
🌀 علامت دلسوزانه بودن انتقاد 💠 امام خامنه‌ای @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حقوق آیت‌الله اعرافی چقدر است؟! 🔹 اینکه رویه آیت‌الله اعرافی، شورای عالی و مدیران حوزوی بی‌اعتنایی به مادیات است، قابل تقدیر است. چراکه خیلی از این افراد، حقوقی به عنوان جایگاه مدیریتی و مسؤولیتی خود دریافت نمی‌کنند و مثل بقیه اساتید از راه تدریس و منبر و ... ارتزاق می‌کنند. 🔹 بر خلاف برخی نهادهای علمی که بسیاری از مدیران و هیأت علمی و... هدفشان بیشتر دستیابی به حقوق و امتیازات مناصب مسؤولیتی است. @Manahejj
🌀 هیچ‌کس مصون از نقد نیست 💠 امام خامنه‌ای 🔻 همه مشمول این قاعده کلی هستند: نقد، اصلاح و پاسخگویی @Manahejj
🔻 نگاه امیدوار و مطالبات بر زمین مانده 🌀 همه نگاه‌ها به شورای عالی حوزه است 📝 علاج مدارک بی‌اعتبار حوزوی 🖋 علی مهدوی 🔹 در موضوع «مدارک علمی حوزوی» و مشکلات عدیده‌ای که برای اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه ایجاد کرده است، مطالب زیادی بیان شد و این مسأله را از زوایا و ابعاد مختلفی بررسی کردیم. اما علاج همه این مصائب در دستان شورای محترم عالی حوزه است. 🔹 طلاب جوان امیدهای زیادی به شورای هشتم بسته‌اند؛ در دهه‌های گذشته بسیاری از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حوزه و روحانیت، تحول و اصلاح ساختارها و حتی تعریف مدارک اصیل حوزوی، بقدر کافی دیده نشده‌ است؛ البته منکر خدمات و اقدامات خوب انجام‌شده در ادوار مختلف شورای عالی به هیچ وجه نیستیم و خدمت همه بزرگان و زحمتکشان می‌گوییم شکرالله مساعیکم. 🔻 اما نکته اینجاست که امروز از فرصت‌های موجود باید بهره گرفت برای رسیدن به بهترین راه حل‌ها؛ برای انجام وظایف معطل مانده؛ وظایفی که اگر همچنان معطل بماند باعث شکوه و ناراحتی بدنه حوزه علمیه است و خدای ناکرده مورد مؤاخذه الهی قرار می‌گیرد. حال که شورای هشتم بنای خود را بر این گذاشته که طلاب بدانند شورای عالی، پیگیر منویات و اوامر ولیّ فقیه و امام حوزه و جامعه است، پس بسم‌الله... 🔹 حتی اگر بزرگان و مسئولین در طرح‌ها و برنامه‌ها نیاز به نظر و طرح و ایده دارند از ظرفیت عظیم حوزه علمیه استفاده کنند؛ براحتی با دادن فراخوانِ جذب طرح و ایده‌ها در این موضوع و حتی موضوعات مختلف دیگر، می‌توانند از این ظرفیت عظیم استفاده کنند. ⏱ امیدواریم شورای محترم عالی با وجود چند دهه تذکرات پی‌درپی امام خامنه‌ای (دام ظله)، فکری برای علاج معضلات کنند که حقیقتا امروز هم دیر است، چه رسد به فردا و فرداها. طلاب جوان و انقلابی‌ به معنای واقعی کلمه، قضاوت تاریخی خود را در باب جهت‌گیری و اقدامات عملی شورای هشتم‌ خواهند داشت. @Manahejj
🌀 کدامیک از علما، وقت و فرصتی برای مسجد و مردم دارند؟ 🖋 ابراهیم عزیزی 🔸 سیدعلی عماد، مسئول امور نخبگان حوزه‌های علمیه در گفتگویی رسانه‌ای بیان کردند: «این مسیر و سیری که الان وجود دارد، نشان می‌دهد که روز به روز از سرمایه اجتماعی روحانیت اندک اندک در حال کاسته شدن است. روحانیت، در حال فروکاست و از دست دادن جایگاه مرجعیت اجتماعی خود است و من بابت جابجایی این جایگاه نگران هستم». ایشان راه حلی نیز پیشنهاد دادند که: «روحانیت باید جاهایی ذائقه ملت را در نظر بگیرد و پای دفاع از حقوق ملت بیاید». 🔹 اصل این دغدغه کاملا بجاست. و پدیده‌ی موجود در تاریخ حوزه خصوصا قرون اخیر بی‌سابقه بوده است. اما راه حل پیشنهادی که جبنه پوپولیستی آن کاملا هویداست، نه تنها راهگشا نیست؛ بلکه به عقب نشینی روحانیت از مواضع اصولی خود تفسیر خواهد شد و یادآور داستان کلیسا است. 🔹 از دست دادن جایگاه روحانیت بخاطر انفصال خود روحانیون از جامعه است. در حال حاضر ارتباط روحانیون طراز اول و دوم و بلکه سوم! با ملت چقدر است؟ تردد اغلب ایشان با خودرو به همراه محافظان! صورت می‌گیرد. دیده شده مدیرهای خرده‌پا که مشغله چندانی هم ندارند برای خود، مسئول‌دفتر استخدام کرده‌اند که مبادا کسی سرزده آرامش آنها را به هم بزند!! 🔹 مهمترین محل ارتباط مردم با روحانیت مسجد بود. آیا مدیران حوزه، معاونان ایشان، افراد درجه پایین‌تر و پایین‌تر! هیچکدام در قم، مسجد و اقامه جماعت دارند؟ اساتید خارج و سطوح چطور؟ حتی تبلیغ موسمی نیز غالبا توسط طلاب کم‌تجربه صورت می‌گیرد. و کسانی که به هر طریقی ممری برای خود یافته‌اند، دست از این ارتباط شسته‌اند. 🔹 زمانی مساجد، خیابانها و کوچه‌های قم محل تردد مراجع تقلید بود. از مرحوم نقل شده است که: «من اغلب خانه‌های قم را به بهانه شادی یا عزا رفته‌ام». البته با آسیب شناسی علمی عوامل دیگری نیز کشف می‌شود. @Manahejj
🌀 سالروز شهادت فقیه مجاهد، آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی رضوان الله تعالی علیه 📝 آشناکردن دانشجويان با نهضت امام خمینی 🔹 یکی از روش‌های مبارزاتی آیت‌الله قاضی طباطبایی پیوند دادن دانشجویان با نهضت امام خمینی بود. گزارشگر ساواک در گزارشی با اشاره به فعالیت‌های آیت‌الله قاضی در این زمینه می‌نویسد: «گاهى اوقات ضمن تماس‌هاى تلفنى و تعيين وقت و محل، جلساتى در منازل خود تشكيل ]داده[ و با استفاده از پسران و دوستان و آشنايان خويش، براى نفوذ در دانشگاه تبريز و فرهنگيان، فعاليت مى‌نمايند.» 🔹 يكى از دانشجويانی که در آن ایام با آیت‌الله قاضی در ارتباط بود در این باره مى‌گويد: «در تبريز ارتباط بسيار حساب شده‌اى بين دانشگاه و جناب شهيد آيت‌الله قاضى‌طباطبايى وجود داشت چراكه ايشان خيلى منبع خير بود. آن وقت چون ايشان سياسى بود، قاضى طباطبايى سياسى بود، بچه‌هاى مذهبي كه مى‌خواستند ارتباط برقرار بكنند، حتمآ تحت ديد ساواك قرار مى‌گرفتند. براى برقرارى ارتباط يك دفعه بهانه مى‌تراشيدند كه حالا براى فلان سؤالى رفتم... كه البته سؤال شرعى را بهانه مى‌كردند...» 🔹 آقاى مصطفى ايزدى از دانشجويان همان ايام نیز در این رابطه مى‌گويد: «ما با روحانی‌ای كه در تبريز بود و با او رفت و آمد مى‌كرديم، همين مرحوم شهيد قاضى‌طباطبايى بود. پيش او مى‌رفتيم و در مسجد و خانه‌اش صحبت مى‌كرديم... آقاى قاضى هم به دانشجويان خيلى محبت و علاقه داشت...» @Manahejj
🌀 شیطان بزرگ بدون روتوش 🔻همایش بزرگداشت ۱۳ آبان و صیانت از خط اصیل استکبارستیزی 🔹 بازخوانی ماهیت ضدآمریکایی انقلاب اسلامی 🔸 دوگانه خط سازش و خط مقاومت 🔹رخنه‌های نفوذ در عصر جمهوری اسلامی 🎙 با سخنرانی: حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی حجت‌الاسلام مهدی طائب دکتر مظفر نامدار 📅 دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹ 🕰 ساعت: ۱۵:۰۰ 📡 به منظور حفاظت از سلامت اجتماعی، مراسم به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🌐 پیوند وبینار در آپارات: https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live پیوند در اسکای روم: https://b2n.ir/bonyadtarikh-13aban پیوند در اینستاگرام: https://www.instagram.com/bonyadtarikh @Manahejj
🌀 عالِمی پاک‌تر از نور 📝 آشنایی با زندگی مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضلیان 🔹 یکی از سرداران عزیز اسلام که الآن هم هست، می‌گفت که من می‌خواستم برای حفاظت آقای فاضلیان یک کارهایی انجام بدهم، حاج آقا قبول نکرد. به آقای فاضلیان گفتم: ما می‌‌خواهیم برای شما ساختمان بسازیم. آقای فاضلیان فرمود: «شما ساختمان برای من می‌سازید ولی ساختمان اعتقادات جوان‌ها را فرو می‌ریزید. این کار را نکنید.» 🔹 بعد می‌گفت من رفتم به آقای مشکینی گفتم آقای فاضلیان قبول نمی‌کند حفاظت و حراست آن چنانی را. آیت‌الله مشکینی فرموده بود: «آقای فاضلیان از نور پاک‌تر است.» این تعبیر مال آقای مشکینی است. 📌 مطالعه متن کامل: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46746 @Manahejj
🌀 حوزه به معنای حرکت به سمت حوزه تمدنی، اثرگذار و پاسخگوست 👤 آیت‌الله اعرافی؛ دیدار با بسیج اساتید و نخبگان حوزه 🔹 حوزه علمیه تا چند سال پیش هیچ ورودی به تحقیقات راهبردی حوزه و روحانیت نداشت که الحمدلله با پیگیری و حمایت خیرین، پروژه‌های خوبی در راستای مطالعات راهبردپردازانه شکل گرفت. 🌐 hawzahnews.com/x9SGK @Manahejj
💠 ایام ولادت پیامبر اعظم تهنیت باد 🌀 جهاد پیامبر اعظم(ص) 🔹 امام خامنه‌ای، جهاد برای تشکیل جامعه اسلامی و توحیدی را به عنوان خط اصلی زندگی پیامبر اعظم(ص) تبیین می‌کنند. ✅ انواع جهاد نبوی: ➖ جهاد فکری و تبلیغی ➖ جهاد سیاسی ➖ جهاد نظامی 🔺 سخت‌ترین جهاد حضرت پیامبر: ➖ حفظ انسجام جامعه اسلامی 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ 📌 مشروح کامل بیانات: https://b2n.ir/Jehad @Manahejj
🌀 آگاهی از گذرگاه‌های انقلاب 📝 چرا امام تبعید شد؟ 🔺 امام یک حق ملی را مطالبه کردند. آن حق ملی، شکستن قانون ظالمانه‌ی بود. @Manahejj
🌀 انقلاب‌های دیروز و امروز 🖋 محمد حق‌پرست 🔻 گزیده متن: بحث بر سر ظرفیتها و فرصتها و آسیب شناسی قطعا واجب و مهم است. اما بحث دیگر حرکت کردن و مسئولیت پذیری است. این ما هستیم که باید جای خودمان را در پازل انقلاب پیدا کنیم و در کنار انتقاد، به پیشنهاد عملی و پیگیری و مطالبه برای تحقق پیشنهادات فکر کنیم. اگر غیر از این باشد، منِ طلبه با غیر طلبه فرقی ندارم و دیگر عنوان «انقلابی» و «سرباز امام زمان» شعاری بیش نیست. اگر امام و یارانش در شرایط سخت گذشته پیروز شدند، پس با شرایط امروزی که بهتر از گذشته است، ما هم می‌توانیم قطعا پیروز شویم. 📌 مشروح یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
🌀 انقلاب‌های دیروز و امروز 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 سیزده آبان، سالروز تبعید حضرت امام (ره) برای مخالفت با قانون کاپیتولاسیون و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است. آن سالها دوران سختی بود. دوران غربزدگی، استعمار فرهنگی و غارت منابع ملی. دوره ای که هرکسی با کوچکترین اعتراض به سیستم، یا فریاد اسلامخواهی و عدالتخواهی به زندان و تبعید می رفت. 🔹 شاید اگر ما در آن دوران بودیم و قدرت شاهنشاهی و سیطره اش را میدیدیم، اصلا به فکرمان نمی رسید که جهاد و استقامت در مقابل طاغوت نتیجه بدهد. آن روزی که امام -بخوانید مرجع شیعیان در یک کشور شیعی- به تبعید رفت، کمتر کسی بود که هنوز هوای مبارزه در سر داشته باشد. اما استقامت امام و یارانش منجر به پیروزی انقلاب شد. استقامت یعنی اگر روزی امام را برای مخالف با کاپیتولاسیون در ۱۳ آبان تبعید کردند، اما ۱۵ سال بعد در چنین سالروزی کل سفارتخانه آمریکایی تصاحب شد و آمریکایی ها اخراج شدند. راز این پیروزی در چند کلمه خلاصه می شود: ایمان به خداوند، توکل بر او و استقامت. 🔹 اکنون قدمهای اول انقلاب را برداشته ایم. ایران اسلامی برای تحقق اسلام ناب در سطح افراد، دولت و جامعه نیاز به انقلاب ها دارد و این ما هستیم که باید این مسیر را ادامه دهیم. روزگاری اصل قیام کردن، تسخیر لانه جاسوسی و جنگ مسئله بود. امروز فعالیت در عرصه علوم انسانی، اقتصاد مقاومتی و مبارزه با انحرافها و تحریفها مسئله است. اگر منتظریم که انقلاب از مشکلات خالی شود، چنین فرضی غیرممکن است، بلکه مشکلات نو به نو خواهند شد. 🔹 بحث بر سر ظرفیتها و فرصتها و آسیب شناسی قطعا واجب و مهم است. اما بحث دیگر حرکت کردن و مسئولیت پذیری است. این ما هستیم که باید جای خودمان را در پازل انقلاب پیدا کنیم و در کنار انتقاد، به پیشنهاد عملی و پیگیری و مطالبه برای تحقق پیشنهادات فکر کنیم. اگر غیر از این باشد، منِ طلبه با غیر طلبه فرقی ندارم و دیگر عنوان «انقلابی» و «سرباز امام زمان» شعاری بیش نیست. اگر امام و یارانش در شرایط سخت گذشته پیروز شدند، پس با شرایط امروزی که بهتر از گذشته است، ما هم می توانیم قطعا پیروز شویم. @Manahejj
🌀 میلاد با سعادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) مبارک‌باد @Manahejj