eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 پاسخ دقیق مجلس به نامه شیخ و امضای سیدین پای نامه مجلس سبب شد شیخ قول اجرای اکثر خواسته‌هایش را بگیرد و تحصن را تمام کند 🔹 در این نامه مجلس پاسخ می‌دهد که ما فقط در امور قانون گذاری می‌کنیم و در آن هم حتما نظارت و تایید مجتهدین را خواهیم داشت. ❗️ درباره آزادی و حریت هم مجلس نوشت حریت یعنی حقوق نه حقوق ضد دینی ✅ این نامه از اسناد مهم مشروطه است. در شعبان ۱۳۲۵ شیخ تحصن را به اتمام رساند. 🎙 در پادکست سیزدهم کامل ماجرای سوال شیخ از مجلس و پاسخ مجلس را نقل کردیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj
🌀 «فقاهت ژورنالیستی» به‌مثابه شبه‌علم 🖋 علی‌رضا ملااحمدی؛ 🔸 چندسالی‌ است که با موج نوظهوری از اظهارنظرهای فقهی از سوی برخی افرادِ حوزوی مواجهیم که تفاوت‌های جوهری با اظهارنظرهای فقهیِ پیش از این دوران دارد. مهم‌ترین ویژگی این نوع فقاهت - که البته با تسامح آن را گونه‌ای فقاهت می‌نامیم- چهار مشخّصه است: 1⃣ انتخاب موضوع افرادی که در این حیطه به «پژوهشگر فقهی» شناخته شد‌ه‌اند، عموماً گرایش فکری‌شان به سمت جریان منوّرالفکری است که دغدغه‌ی اصلی‌اش «سکولاریزاسیون و عرفی‌سازیِ دین در جامعه‌ی ایران» است‌. این افراد هم بالتبع دقیقاً دست می‌گذارند روی موضوعات پرچالشی که ازقضا از مقتضیات زیستِ مدرن هستند و منجر به عرفی‌سازیِ دین می‌شوند. موضوعاتی مانند: حدود شرعی حجاب، جواز همجنس‌بازی، طهارت و نجاست سگ و... !! 2⃣ روش‌شناسیِ علمی معمولاً (نه همیشه) افرادی که در این زمینه فعّالیت می‌کنند، از عمق علمیِ بسیار کمی برخوردارند و نسبت به بهره‌مندی از فرایندهای فقهی و اصولی نه‌تنها تبحّر ندارند، بلکه به‌شدّت ضعیف هستند؛ - لااقل اینکه وقتی در این حیطه ورود می‌کنند، استدلال‌های فقهی‌شان اینچنین ضعیف می‌شود- امّا این ضعف را با قوّتی که در زمینه‌ی «اطلاعات فقهی» جبران می‌کنند. این قوّت را چنان پررنگ برجسته می‌کنند و آراء فقهاء و روایات و گزاره‌های تاریخی را بگونه‌ای کنار هم می‌چینند که مخاطب اگر خودش فهم فقهی دقیق و نسبتاً عمیقی نداشته باشد، به آن نقصان مهمّ پِی نمی‌برَد و مقهور این حجم عظیم اطلاعات می‌شوند. 3⃣ انتخاب مخاطب مخاطبین این اظهارنظرهای فقهی، نه جامعه‌ی علمی (حوزویان) بلکه عموم مردم هستند. اگر کسی دغدغه‌ی علمی داشته باشد و فعّالیتش حقیقتاً بر محور «حجّیت» شکل گرفته باشد و بخواهد در سنّت علمی اثرگذار باشد، نه‌تنها مخاطب اوّلیه‌اش حوزویان هستند، بلکه از طرح اختلافات درون‌علمی - که در میان فقهاء در همیشه‌ی تاریخ امری طبیعی و لازم بوده است- بیرون از فضای علمی به‌شدّت احتراز دارد؛ تا نکند باورهای دینیِ یک‌نفر یا اعتماد مخاطبی نسبت به فقهاء و مراجع تقلید متزلزل شود و نتیجه‌ی خسارت‌بارش در روز قیامت وبال او گردد. 🔻‌امّا فعّالان عرصه‌ی دقیقاً برعکس عمل می‌کنند؛ مخاطبین اصلی‌شان نه جامعه‌ی علمی (حوزوی) بلکه عموم مردم هستند و در محتوایی که انتشار می‌دهند همواره طوری سخن می‌گویند که باورِ مخاطبِ ناآگاه نسبت به اتقان فتاوای فقهی متزلزل می‌شود و ناخودآگاه به سمت نوعی «تدیّنِ شخصی، سلیقه‌ای و گزینشی» سوق پیدا می‌کند. 4⃣ ادبیات ارائه اظهارنظرهای خاصّ و شاذّ فقهی معمولاً متّکی به ارائه‌ی ادلّه‌ی فقهی - مشتمل بر بهره‌مندیِ روش‌مند از اصطلاحاتِ رایج در دانش‌های پیرامونی همچون اصول و رجال و درایه و...- است و لذا محتوایی کاملاً پژوهشی است؛ که عموم مردم (کم‌آگاهان از دانش فقه) توان فهم درست این متون و سنجش قضاوت آنها را ندارند. 🔻 امّا متونی که درباره‌ی آنها سخن می‌گوییم، مخاطب اصلی خودشان را عموم مردم می‌دانند. مسلّماً دیدگاه‌های غیرروشمند هیچ‌گاه در جامعه‌ی علمی اعتباری کسب نمی‌کنند و بالتبع در جامعه‌ی دیندار هم مورد توجّه قرار نمی‌گیرند. به همین جهت منوّرالفکرانِ فقهی، مستقیماً عموم مردمِ نامطّلع از «مؤلّفه‌های دانش فقه» را خطاب قرار می‌دهد. به همین دلیل گرچه نویسنده‌ی این متون از ادبیات فقهی بهره می‌برد، امّا آن‌قدر ساده و بدون پیچیدگی‌های یک متنِ واقعاً پژوهشی و علمی می‌نویسد که هرکسی با کمترین سواد ممکن بتواند آن را بفهمد و به مقصود نهاییِ نویسنده دست یابد. ✅ این البته خصیصه‌ی مثبتی است که یک نفر بتواند به خوبی با عموم مردم مخاطبه کند؛ امّا وقتی این خصیصه را در کنار سه‌دیگر ویژگیِ این متون می‌بینیم، متوجّه می‌شویم که این اقدام در حقیقت یک «جریان ژورنالیستی» با هدف عرفی‌سازیِ دین است که البته از ادبیات فقهی هم بهره می‌برَد تا بتواند ذهن و قلب جامعه‌ی دینی را متأثّر کند. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: دعوت از غیر حوزویان 💬 مسعود: به نظر این انتقاد وارد باشد که با این همه دانش‌آموخته حاذق حوزوی در موضوع مشاوره و روانشناسی، چرا باید برای دوره مشاوره ضمن تبلیغ مبلغین از یک چهره دانشگاهی استفاده کنیم؟ اول خودمان باید به دانش‌آموختگان حوزه اعتماد کنیم، سپس از دیگران توقع اعتماد و اعتنا داشته باشیم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 پناه عالم شب زیارتی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام اول ادب کنیم خدمت اول زائرش حضرت زهرا سلام الله علیها و سپس عرض سلام خدمت آقا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ♨️ گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم... @Manahejj
15.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 گشایش امور با توسل به امام زمان ارواحنا فداه 🎥 مرحوم آیت الله مجتهدی التماس دعا برای فرج مولا @Manahejj
83.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 طلبگی، بهترین طریق برای نیل به حیات طیبه صالحین 📝 به مناسبت آغاز سال جدیدتحصیلی 🎥 استاد شیخ جعفر ناصری 🔺 ثبات قدم و عفت نفس را باید یاد بگیریم. ♨️ اینکه تمرین می‌کنید پاک باشید خیلی ارزشمند است. در حال حرکت به سمت مسیر کمال و غلبه بر نفس هستیم. راه برای انسان باز است ناامید نشو؛ هرکه باشی و هرکجا باشی راه باز است... ♨️ گرفتاری و مشکلات زندگانی، من و شما را خسته نکند، مقصد را بلند تعریف کرده‌اند؛ دستیابی سخت است اما امکان‌پذیر است. ✅ و و لازم است تا عقل انسان حیات پیدا کند؛ با اینها حیات طیبه پیدا می‌شود... ⁉️ کجا هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کردی که این همه ظرفیت قرآنی و اهل بیتی وجود داشته باشد؟! 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳ 📌 مناهج: حتما وقت بگذارید و با گوش جان استماع کنید. @nasery_ir @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 همه بخشهای منتشر شده پادکست مشروطه از تولد تا مرگ 🔹 بخش اول: شرایط کشور پیش از مشروطه https://eitaa.com/Manahejj_Radio/43 🔹 بخش دوم: سلطنت مظفرالدین شاه و نصب عین الدوله و اقداماتش https://eitaa.com/Manahejj_Radio/46 🔹 بخش سوم: وقایع متعدد محرم ۱۳۲۳ به بعد و داغ شدن اعتراضات https://eitaa.com/Manahejj_Radio/50 🔹 بخش چهارم: مهاجرت صغری https://eitaa.com/Manahejj_Radio/52 🔹 بخش پنجم: مهاجرت کبری https://eitaa.com/Manahejj_Radio/54 🔹 بخش ششم: تحصن در سفارت و اولین زمزمه‌های لفظ مشروطه و امضای فرمان https://eitaa.com/Manahejj_Radio/55 🔹 بخش هفتم: نوشتن قانون انتخابات و قانون اساسی https://eitaa.com/Manahejj_Radio/56 🔹 بخش هشتم: اختلاف افکنی بین علما و نقایص قانون اساسی https://eitaa.com/Manahejj_Radio/59 🔹 بخش نهم: متمم قانون اساسی و شروع مبارزات شیخ برای گنجاندن اصل دوم متمم https://eitaa.com/Manahejj_Radio/74 🔹 بخش دهم: تلاش شیخ و حمایت آخوند برای اصل دوم متمم و تهدید جان شیخ https://eitaa.com/Manahejj_Radio/76 🔹 بخش یازدهم: شروع تحصن در حرم عبدالعظیم https://eitaa.com/Manahejj_Radio/81 🔹 بخش دوازدهم: ماجراهای تحصن https://eitaa.com/Manahejj_Radio/90 🔹 بخش سیزدهم: ترور امین السلطان و قرارداد ۱۹۰۷ و اتمام تحصن شیخ https://eitaa.com/Manahejj_Radio/97 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj
🌀 خطر فعالیت شوم تبلیغی دشمن علیه نظام و اسلام 📝 حمایت صریح از انقلاب و نظام و ولایت فقیه 👤 آیت الله نوری همدانی 🔸 دشمن در حال تبلیغات گسترده علیه انقلاب و اصل اسلام است و بدانید اگر به وظیفه عمل نکنیم این تبلیغات اثر خواهد گذاشت؛ 🔺 همین تبلیغات، فضایی ایجاد کرد تا عده‌ای بخواهند انتقام خود را از امام بگیرند ولی به جوانان عزیز که امام را ندیده اند و یا به بخاطر کوتاهی های صورت گرفته آن مرد الهی را نشناختند عرض می کنم امام مردی بود که جز خدا با کسی معامله نمی کرد، در ولایت اهل بیت (علیهم السلام) ممتاز بود و دلش مملو از محبت مردم بود. ✅ بنده همان اعتقادی که از اول به راه امام داشته‌ام امروز بیشتر معتقدم چون هدف ایشان را الهی می دانم و اعتقاد ایشان بود که این انقلاب زمینه ساز ظهور بشود، بر این اساس بنده از اصل نظام و انقلاب و ولایت فقیه حمایت صریح می کنم؛ ✅ البته مشکلات و ضعف‌ها را به صراحت بیان می کنم و معتقدم مردم بسیار خوب هستند و باید قدر آنها را دانست و به آنها خدمت کرد و مشکلاتشان را حل نمود کلام امام که فرمود: «مردم ولی نعمت ما هستند» را مسئولان باید در عمل در نظر بگیرند. noorihamedani.ir/post/view?id=10208 📌 مناهج: عده‌ای سیاه‌نمایی علیه نظام را به عنوان حریت روحانیت در برابر نظام جا می‌زنند؛ حال آنکه حریت را از مراجع حقیقی باید آموخت که در عین صراحت لهجه در بیان نارسایی و نقدها و مطالبه‌ی اصلاح، از نعمت انقلاب و ولایت دفاع می‌کنند و به شدت مراقبند مبادا تکمیل کننده‌ی پازل دشمن باشند... @Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
⛔️ بهائی، شهروند نیست 📝 خطای آشکار آقای علوی بروجردی در شناخت بهائیت 🖋 علی اشراقی 🔹 جناب آقای علوی بروجردی، در درس خارج ۵ مهرماه، با استناد به روش حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در برابر ابن ملجم، برای سومین بار به «ضرورت مراعات حقوق شهروندی بهائیت» تذکر داد. 🔸پیرامون بیانات ایشان نکاتی هست که تقدیم میشود: 1⃣اول: مهمترین چالشی که در این سخنان وجود دارد، فقدان شناخت صحیح از فرقه «بهائیت» است. چنانچه این شناخت، از منابع تئوریک و نظری (چه کتابهای خود بهائیت و چه کتابهای ناقد بهائیت) فراتر رود و در منابعی سیر کند که، زندگی روزمره بهائیان را به تصویر کشیده است، شناخت کاملتری از وضعیت این فرقه در اختیار خواهد گذاشت. علی‌الخصوص بهائیانی که توبه کرده و از این آیین به در آمده و مسلمان شده اند، اطلاعات واقعیِ حقیقی در اختیار خواهند گذارد. به عنوان نمونه میتوان به کتاب «سایه شوم بهائیت» نوشته: مهناز رئوفی، مراجعه کرد که پیشتر بهائی بوده و سپس مستبصر شده و مسلمان گردید. در این کتاب، ساختار تشکیلاتی بهائیان داخل ایران و سیستم اطلاع رسانیِ (بخوانید جاسوسی ایشان برای اسرائیل) گسترده و شبکه وسیع جاسوسی در خانواده های بهائی، به خوبی توضیح داده شده است. با مطالعه این منابع، به خوبی میتوان به معنای «جاسوس بودن» بهائیان منتقل گردید و به عمق و گستره آن راه یافت. و ساده انگارانه و سطحی نگرانه، با موضوع جاسوسی آنها برای اسرائیل برخورد نکرد. و اینگونه نپنداشت که، وقتی سخن از جاسوسی شخص بهائی میرود، شبیه همان جاسوسی سیستم های امنیتی است، نه اینگونه نیست، بلکه جاسوسی بهائی، خانوادگی، شبکه ای و به صورت اعتقادی است. 2⃣دوم: آیا چنین فرقه‌ای با چنین ماهیتی میتواند برخوردار از «حق شهروندی» باشد؟ پاسخ به این پرسش را از جوابیه آقای عبدالله شهبازی (تاریخ پژوه و یهودشناس معاصر) نقل میکنیم: «آقای کدیور به این پرسش توجه فرمایند: آیا بهائی می‌تواند بدون عضویت در تشکیلات بیت‌العدل حیفا بهائی باشد؟ و در صورتی که فرد بهائی بهره‌مندی خود از حقوق شهروندی ایران را منوط به رسمیت شناختن تشکیلات حیفا کند وظیفه دولت چیست؟ شاید آقای کدیور مطلع نیستند که از منظر بهائیان دستورات بیت‌العدل فراتر از قوانین جاری دولت متبوع است. برای حل این تناقض چه باید کرد؟ آیا پذیرش «دولت در دولت» با حق حاکمیت ملی در تعارض نیست؟ آیا بهائیان می‌پذیرند که مانند سایر اقلیت‌های رسمی یا غیررسمی شهروند ایران، مثلاً کلیمیان یا مندایی‌ها (صائبین)، فقط در امور دینی از نهادهای دینی خود تبعیت کنند و در امور سیاسی تابع مرکزیت بیت‌العدل حیفا نباشند؟ آیا بهائیان ایران می‌پذیرند نهادی رسمی و قانونی و مستقل، بدون ارتباط با بیت‌العدل حیفا، برای تمشیت امور دینی خود در ایران ایجاد کنند و در امور دینی و صنفی خود به آن رجوع کنند؟ پاسخ منفی است زیرا بهائی بدون عضویت در سازمان جهانی بهائی به مرکزیت بیت‌العدل حیفا وجود خارجی ندارد. یعنی ما با شهروندان منفرد بهائی مواجه نیستیم. آیا این سازمان متمرکز فراملی و تبعیت اکید اعضا از مرکزیت حیفا، بهائیت را در جایگاه «کالت»، نه دین، قرار نمی‌دهد؛ پدیده‌ای که در جوامع غربی نیز خطرناک تلقی می‌شود، برای آن محدودیت قائل‌اند و از طریق دستگاه امنیتی بر آن نظارت اکید دارند؟» https://www.shahbazi.org/pages/library.htm (بحث آزاد در پیرامون بهائیت) 3⃣سوم: در قانون اساسی، ذیل فصل «حقوق ملت» در اصل بیستم چنین آمده است: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بارعایت موازین اسلام برخوردارند.» با نظر به آنچه که پیشتر درباره وضعیت این فرقه و اعضاء آن گفته شد، مشخص میشود که، آنها موضوعاً از این اصل بیرون هستند. چرا که آنها با وجود استقرار در جغرافیای ایران، داخل در عنوان «ملت ایران» نیستند و نمیتوانند مانند سایر افراد از حقوق یکسان و تحت حمایت قانون برخوردار شوند. با وجود اینکه، بهائیت در ایران، عاملیت رژیم غاصب اسرائیلی را برعهده دارد و از این جهت، باید با هر بهائی مانند یک اسرائیلی رفتار نمود، اما نظام اسلامی رأفت داشته و آنها را حبس یا اخراج نمیکند. لیکن، بی‌عقلی تمام است که، آنها را در کنار پیروان ادیان الهی و سایر مردم، برخوردار از حقوق شهروندی دانست. @Tanbiholomah