eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.4هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
173 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و أتممناها بعشر وارد لیالی ارزشمند دهه اول ذی‌الحجه می‌شویم... دهه پایانی چله موسوی که اعمال مخصوصی دارد... از امشب نماز دهه اول ذی‌الحجه را فراموش نکنیم... 💬 معتکف @HozeTwit
🌀 طلاب خواهر و بحران تجرد 📝 آفات ایده‌آل‌گرایی مفرط 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 هشتگ‌ها گاهی باعث می‌شوند لابلای اندوخته‌های ذهنیمان چرخی بزنیم و آنچه دغدغه‌ی فکریمان بوده را مورد واکاوی مجدد قرار دهیم. از دیشب که هشتگ به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت علی علیه‌السلام در فضای مجازی پررنگ شد، موضوع ازدواج، آن هم بین طلاب ذهنم را به خود مشغول کرد. بالا رفتن سن ازدواج مسأله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ اما وجود چنین معضلی در میان خواهران طلبه کمی تعجب‌برانگیز است. 🔹 به نظر می‌رسد برادران طلبه به محض ورود به حوزه به استحباب امر مقدس ازدواج بیش از سایر امور پی می‌برند و اهتمامشان بر جامه‌ی عمل پوشاندن به این مستحب بسیار مشهود است. به همین دلیل در بین برادران طلبه با مشکل بالارفتن سن ازدواج کمتر روبه‌رو هستیم. البته شاید دلیل آن این باشد که آنها مطابق با سنت و عرف جامعه دست به انتخاب می‌زنند و حق تقدم برای گزینش و انتخاب دارند چرا که آنها باید برای ازدواج پیش‌قدم شوند. 🔹 تفهیم امر ازدواج و تبیین معیارهای لازم برای یک ازدواج موفق در بین خواهران طلبه و لابلای دروس اخلاق و خانواده، آنها را به این سمت کشانده است که باید طرف مقابل معیارهای لازم برای ازدواج را به طور تمام و کمال داشته باشد. شاید تزریق نگاه ایده‌آل‌گرایانه و کمال‌گرایانه به آنها منجر شده که تنها افرادی که بالاترین مراتب لازم در معیارهای مدنظر را داشته باشند، مورد انتخاب قرار دهند . اگرچه برای بانوان طلبه اکثراً معیارهای مادی و ظاهری از درجه‌ی اهمیت کمتری برخوردار است، اما از آن سو اهمیت بسیار زیادی که به معیارهای معنوی می‌دهند به حدی است که به افرادی که کمتر از تصورات ذهنی‌شان دارای آن معیارها باشند، "بله" نمی‌گویند . 🔹 ازدواج امر مقدسی است و برای آنها که اهل تدینند، معیار ایمان و اخلاق به عنوان معیارهای اصلی ازدواج مد نظر گرفته می‌شود. اما قطعاً ایمان و اخلاق دارای مراتب است. اگر کسی در حد معمول از مرتبه‌ای از ایمان و اخلاق برخوردار باشد شایستگی تشکیل زندگی و خانواده را دارد. اما دختران طلبه‌ی ما دچار چنین طرز تفکری شده‌اند که لزوماً باید طرف مقابل حد بالایی از ایمان و اخلاق را داشته باشد و تمام مصادیق اعتقادی و اخلاقی را چه در ظاهر و چه در باطن یکجا و به شکل کامل دارا باشد. 🔹 تزریق این طرز تفکر در ذهن خواهران طلبه، باعث شده که آنها در انتخاب دچار وسواس شوند و به اصطلاح سخت‌پسند گردند. توجه به معیارهای معنوی در امر ازدواج دستور آموزه‌های اسلام است اما حساسیت بی‌مورد در رابطه با مصادیق جزئی این معیارها، حاصل آموزش غلط و یا عدم تبیین صحیح این موضوع در حوزه‌های علمیه است. بیرون راندن اکثر آدم‌ها از دایره‌ی تعاریف اعتقادی و اخلاقی خود، بلایی است که در همه‌ی امور اثر نامطلوبی بجا گذاشته است و در امر ازدواج نیز خود را به شکل بالارفتن سن ازدواج نشان می‌دهد. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 علی: موضوع «کمال‌گرایی» و «وسواس» میان خواهران طلبه واقعیت مهمیه که باید توجه بیشتری بهش کرد. چند سال پیش خواستگاری یکی از این بزرگواران رفتم، بعد از گذشتن ۲ ماه و ۵ جلسه رفت و آمد به شهرستان، چون تحت فشار خانواده به ایشون گفتم: «کمی سریعتر فرآیند رو ادامه بدیم» ناراحت شدند که شما دنبال ازدواج عجولانه و بدون شناختید!!😳 قاطعانه هم جواب منفی دادند. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه خواهر: مساله «بالا رفتن سن ازدواج طلاب خواهر» رو قبول دارم اما نباید تنها مشکل رو «سخت پسند» بودن و «وسواس» دونست. به تبع جامعه و حتی گاهی سمپاشی‌های ، ذائقه‌ برخی هم تغییر کرده و رو به راحت‌طلبی رفته؛ مثلا در بعضی موارد بانوان طلبه حتی برای طلاب برادر، شرایطی مثل اشتغال غیر حوزوی، ترک لباس و ... رو مطرح می‌کنند که قابل اجابت نیست. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه درس خارج: مادر یکی از دوستان در جامعة الزهرا(سلام الله علیها) مشغول هستش و با کلی تعریف یکی از طلاب خواهر اونجا رو برای ازدواج به بنده معرفی کردند. بگذریم از برخوردهای بد این‌ها مخصوصا پدرشون که هر چند روحانی نبودن، ولی بواسطه برخی دوستاشون ارزیابی تحصیلی منو پیدا کرده بودن!! و از نمره من خیلی ناراحت بودن! 😐 یا اینکه در جلسه خواستگاری، سوالات علمی! از من می‌پرسیدن و... (صد رحمت به امتحان شفاهی😏) مساله جالب اینجاست که بعد از چند ماه پیگیری و در مرحله آخر برای دادن جواب مثبت، پدرشون به اسم ، از یک صبح تا شب منو کرد! و سر آخر این جوابو به من داد: «دستت برام رو شد، تو به درد ما نمی‌خوری»!! اگه دوباره میدیدمشون، بهشون میگفتم ببخشید خواهر طلبه! که شما آیت الله بهجت (ره) می‌خواستید و ما نبودیم! @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 یک طلبه: سلام همش در مورد طلاب خواهر زود قضاوت نکنیم. برخی از طلبه های برادر هم الان بیشتر دنبال زیبایی هستند. و براشون دیگه حیا و عفت اولویت بعدی است!! وگرنه هستن طلبه های دختر که خیلی بساز و قانع هستند. @Manahejj
🌀 خواهران طلبه و بحران تجرد ۲ 📝 ضعف مهارت‌آموزی در حوزه علمیه خواهران 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 در یادداشت پیشین در رابطه با یکی از عوامل مؤثر در مسأله‌ی تجرد طلاب خواهر صحبت کردیم. دراین یادداشت قصد داریم به عامل دیگری که در ایجاد این مسئله مؤثر است اشاره کنیم. ازدواج امر مقدسی است و لازمه ی چنین امری، انتخاب می‌باشد. مؤلفه‌ی انتخاب‌شدن یا گزینش کاملا طبیعی است و حتی در سنتی‌ترین ازدواج‌ها نیز مشهود هست. 🔹 یک دختر یا به واسطه‌ی ویژگی‌های ظاهری مورد انتخاب قرار می‌گیرد یا به واسطه‌ی توانمندی‌ها و استعدادهایی که به منصه‌ی ظهور می‌رساند، دیده می‌شود. دیده‌شدن از لوازم لاینفک، انتخاب است. متأسفانه امروزه به دلیل رواج تبرج و خودنمایی برخی از دختران در جامعه، دخترانی که قصد رعایت عفت و حیا در پوشش و رفتار را دارند مورد انزوا قرار می‌گیرند. خواهران طلبه نیز از این گروه مستثنی نیستند. دختران طلبه در جامعه ترجیح می‌دهند که بدون تبرج حاضر شوند. آنها با رعایت حجاب کامل و بدون ذره‌ای خودنمایی و آرایش در اجتماع ظاهر می‌شوند و قطعاً رعایت چنین اصلی برای دختران و زنان مؤمن لازم و واجب است. 🔹 اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این دختران به واسطه ی محجبه بودن و عدم خودنمایی، شانس گزینش را برای خود پایین می‌آورند وهمین مسئله باعث کمتر دیده‌شدن آنها می‌شود. قطعا پیشنهاد دین برای انتخاب‌شدن، رو آوردن به تبرج نیست چرا که تبرج با تدین، همخوانی ندارد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی می تواند جایگزین تبرج گردد؟ 🔹 یکی از معضلاتی که در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد این است که حوزه با ارائه‌ی دروس متعدد، دختران طلبه را از حیث علمی تقویت می‌کند، اما از لحاظ کشف استعدادها و ایجاد توانمندی و مهارت‌های لازم تلاش محسوسی ندارد. با توجه به اینکه دروس حوزه به اندازه‌ی کافی وقت‌گیر است، فرصت کشف استعداد در خارج از حوزه نیز برای این دختران محدود می‌شود. این در حالی است که دختران طلبه‌ی ما وجودشان مملوّ از استعدادهای متعدد است اما فرصت کشف و بروز آنها را از دست می‌دهند. بخصوص اینکه در عصر انقلاب اسلامی بانوان طلبه قادرند نقش‌های ویژه‌ی اجتماعی ایفا کنند تا زنان جامعه به تراز مد نظر انقلاب اسلامی نائل آیند. طلاب خواهر بعد از فارغ التحصیل شدن باید وارد عرصه‌ی تدریس و تبلیغ شوند و اگر کسی نتواند و یا نخواهد در این فضاها فعالیت کند، خواه ناخواه گرفتار انزوا می‌شود. 🔹 به نظر می‌رسد آنچه وظیفه‌ی حوزه است این است که دختران طلبه را به عنوان دخترانی اثرگذار در جامعه و محیط اطراف خود تربیت کند و نه صرفا اهل علم و بی‌ثمر در جامعه. در واقع خَلق جسارت اثرگذاری در اجتماع بر عهده‌ی حوزه است، که فقط از طریق کشف استعداد و دادن فرصت برای ظهور و بروز آنها امکان‌پذیر خواهد بود. 🔹 اگر کشف استعدادهای بانوان طلبه جدی گرفته نشود ما تنها بعد از درس‌خواندن با بانوانی خانه‌‌نشین روبرو هستیم که جسارت لازم برای حضور در اجتماع را ندارند و یکی از مهمترین عوارض این خانه‌نشینی از دست‌دادن فرصت‌های لازم برای ازدواج خواهد بود. حتی اگر حوزه ها به این آسیب به شکل جدی توجه نکنند و دغدغه‌‌ای برای تأثیرگذاری طلاب خواهر در اجتماع نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور خواه ‌ناخواه با ریزش طلاب روبه ‌رو خواهند شد. 🔹 تحصیل بدون کسب مهارت و خلاقیت، نتیجه‌ای جز انزوا نخواهد داشت و راه برون رفت از این معضل باورپذیری استعدادهای طلاب خواهر، پرهیز از نگاه حداقلی به حوزه‌های علمیه خواهران، دوری از شیوه‌ی آموزشی انبوه‌خوان و حفظ محور و اهمیت به برنامه‌های مهارت‌بخش است. حتی اگر برخی خواهران طلبه نخواهند حضور اجتماعی داشته باشند؛ جامعه از آنها انتظار دارد حداقل مهارت‌های همسرداری و تربیت فرزند را آنهم منطبق با آموزه‌های اسلامی دارا باشند؛ نه اینکه محتوای آموزشی حوزه‌های خواهران کاملا با این مسائل بیگانه باشد. @Manahejj
🌀 لزوم تعریف نظام‌نامه تربیتی برای حوزه‌های علمیه خواهران 📝 از جمله علل بحران تجرد خواهران طلبه 🖋 حامد فلاحتی؛ استاد حوزه علمیه خواهران 🔹 بنده چند سالی سابقه تدریس و مشاوره در حوزه‌های علمیه خواهران مشهد و قم دارم. مسأله تجرد در طلاب خواهر و ایده‌آل‌گرایی افراطی احتمالا به ذهن افراد می‌رسد و به نظر تحلیل غلطی نیست؛ لکن مسأله عمیق‌تر از این موضوعات است. 🔹 حوزه‌های علمیه خواهران: چه حوزه‌های مرکز مدیریت و چه جامعة‌الزهراء دچار یک در اهداف و ترسیم اصول تربیت هستند. 🔹 این حوزه‌ها به علت نبود نظام‌نامه مشخص تربیتی از بحران در هدف‌گذاری تربیتی رنج می‌برند. این مسأله به ابهام در تعریف «طلبه خواهر» منجر می‌شود. 🔹 از طرفی برخی تحصیل کرده‌های خواهر دچار برخی گرایشات زن‌گرایانه شدید شده و عرصه طلاب خواهر را به میدان رقابت با طلاب برادر تبدیل کرده‌اند و خودشان هم علاقه وافری در دیده‌شدن دارند؛ از طرفی برخی فضلای برادر تصمیم‌گیر در این حوزه‌ها تعریف روشنی از طلبه خواهر ندارند. این مسائل در کنار نبود نقشه راه، منجر به بحران پذیرش در طلاب خواهر شده است. 🔹 و از دیگر سو گسترش بی‌ضابطه حوزه‌های علمیه خواهران به این مسأله دامن زده است به همین علت علاوه بر ماجرای تجرد، بحران‌هایی چون طلاق و ناسازگاری هم بدان افزوده شده است. 🔹 صدالبته کسی منکر تاثیرات حوزه‌های علمیه خواهران در گسترش فرهنگ دینی در جامعه نیست؛ لکن این حوزه‌ها طلبه ایده‌آل را همسر و مادر نمی‌دانند؛ بلکه بانو مجتهده! تعریف می‌کنند. 🔹 در کنار این شناختها این رویه به نوعی فرد را دچار کرده است که از ارزش‌های زن بودن بعنوان نقش‌آفرین در تربیت جامعه می‌کاهد و او را عنصر فعال اجتماعی به سبک نگاه‌های معرفی می‌کند. 🔹 نگارنده این موضوع را با برخی بزرگان تصمیم‌گیر و بزرگان حوزه در میان گذاشته و بعضا تمام این موارد را و عموما بخش زیادی از این موارد را تأیید می‌کنند. 🔹 تا اساتید و فضلای خواهر این حوزه‌ها نخواهند در شناختهای خود و افکار و اندیشه‌های معارض بعضا با اسلام که آنها را اعتقادی جلوه می‌دهند بازبینی کنند داستان این حوزه‌ها همین است و این مسأله، این حوزه‌ها را که می‌توانند فرصتی بعنوان ساختار فرهنگ‌ساز در جامعه باشند، تبدیل به تهدیدی برای بنیان خانواده خواهد کرد. 🔻 امید است مسؤولین حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا نسبت به این مهم هرچه سریعتر احساس تکلیف کرده و برای آن اقدام عاجلی صورت دهند. @Manahejj
👓 بی‌برنامگی عجیب در زمان امتحانات! ‼️ چرا هر سال این رویه ادامه دارد؟ به رویه زیر دقت کنید: 🔹 امتحانات طلاب برگزار می شود و با اینکه آزمون و مجازی است، نمره آن اعلام نمی شود! 🔹 مرکز مدیریت و حتی سایت تا اطلاع ثانوی بسته است و امکان دیدن مردودی یا قبولی وجود ندارد!! 🔹 آزمون مردودی ۱۱ مرداد شروع می شود!! دقیقا روزی که نجاح باز می شود و هم تازه یک هفته بعد از آن تمام می شود!! 🔻 با یک محاسبه ساده! طلاب مظلوم چگونه متوجه شوند مردود شده اند؟! و چگونه متوجه شوند امکان ثبت آزمون دارند وقتی نجاح هم تا همان روز بسته است؟ و حتی کارکنان مرکز مدیریت نیز یک هفته بعد، تازه از مرخصی باز می گردند؟! انصافا برنامه ریزی از این ضعیفتر شدنی است؟! 💬 رضوان @HozeTwit
متاسفانه تلاقی زمان تعطیلات مرکز مدیریت با زمان امتحانات، هرساله اضطراب و سرگردانی عجیبی برای طلاب ایجاد می‌کند. امسال که امتحانات مجازی بود، امید داشتیم که دیگر این تعطیلات موجب تشویش طلاب نخواهد شد؛ چراکه تعیین نمره امتحان در آزمون تستی مجازی امری بسیار سهل است؛ لکن ظاهراً مصیبت امسال بدتر از سال گذشته است... از مرکز محترم مدیریت حوزه علمیه قم خواستاریم به جد پیگیر این موضوع باشند تا هرچه زودتر طلاب هم از نگرانی و بلاتکلیفی دربیایند. @Manahejj
📠 نظرات اعضا 💬 محمدجواد: سلام علیکم در مسئله تعطیلی نکته‌ی جالب اینه که مرکز مدیریت هر سال در اوج کار خود تعطیلی اعلام می کند!! درست زمانی که طلاب در گیر انتقالی، ارتقایی، تجدیدی و کارهای دیگر هستن تعطیلی با این زمان طولانی چه معنایی دارد.!! 💬 حسن: سلام یه نکته در مورد امتحانات: امروز یکی از دوستان ازم پرسید که از امتحانات خبر نداری. بهش گفتم با توجه به اینکه هنوز نمرات رو نزدن واز طرفی مرکز تا 16 ام تعطیله،احتمالا 16 ام نمرات رو میزنن و امتحانات 25 یا بعد اون شروع میشه... ولی الان دیدم زمان امتحانات رو واقعا تعجب کردم. نمیدونم اگه تا چند روز آینده نمرات رو نزنن چه اتفاقی میخواد برای امتحاناتمون بیفته. بقول یکی از دوستان میشه احتیاط کرد و همه رو دوباره امتحان داد.... @Manahejj
🌀 منازل خالی از سکنه شهرک مهدیه 📠 نظر اعضا 💬 جواد: با عرض سلام و ادب خدمت همه دغدغه مندان حوزه و جامعه از آنجایی که در شهرک مهدیه طلاب حدود ۵۰۰ منزل خالی وجود داره که بینی و بین الله بعضی از آنها حدود دو سال و بعضی سه سال خودم می‌شناسم که خالی از سکنه هست و طبق قول دوستان و کارگران شهرک بعضی از منازل بیش از ۵ سال خالی هست. این حجم خانه‌های خالی در حالی است که مسکن در شهر قم بشدت برای طلاب و مردم عادی گرون هست. پیش خیلی از آقایون رفتیم و ادعامون رو مطرح کردیم ولی مثل اینکه شهرک مهدیه دارای ساختار مختص به خود هست . از طرفی ادعا می‌کنند بودجه نیست و از طرفی نمی‌خواهند از گروه‌های طلاب جهادی برای تعمیر منازل خالی از سکنه استفاده کنند!! از طرفی خیلی از دوستان حاضر هستند با همین شرایط منازل شهرک را تحویل بگیرند ولی سیاست اشتباه و عدم شفافیت باعث شده صدای خیلی از طلاب بلند بشه. اینم بگم از لحاظ روشنایی خیابانها و محلات بعضی از جاها بشدت ضعیفه. مسئولین و عزیزان شما را به حضرت صاحب الامر عج الله قسم می‌دهیم به داد طلبه‌های مستاجر برسید. والسلام علی من اتبع الهدی 〰〰〰〰〰〰 📌 بیشتر بخوانید: پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻 https://eitaa.com/manahejj/2358 @Manahejj
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ 🖋 پاسخ علما و مراجع □ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر مراجع عظام تقلید ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است: ❓ سؤال: □ سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟ نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت می‌کند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌تواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز می‌شود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می‌شود. ✍️ پاسخ حضرت‌آیت‌الله علوی گرگانی: باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ ✍️ دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی: با اهداء سلام و تحیت؛ پاسخ: دریافت کارمزد بیش از چهار درصد ربا و حرام است. ✍️ پاسخ آیت الله العظمی وحید: علیکم السلام قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و ساده‌انگاری تبلیغ 📝 اصلاح نگاه‌ها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر می‌گردد که اولویت حمایت‌های مالی را به قضاوت داده‌اند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشه‌های فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجه‌اش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است. 🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبه‌ی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمی‌توان با برنامه‌ریزی، نظارت و حمایتهای حساب‌شده این تجربه را توسعه داد؟ 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و ساده‌انگاری تبلیغ 📝 اصلاح نگاه‌ها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 هرگاه صحبت از آسیبها و مشکلات تبلیغ می شود، به ذهن بسیاری از حوزوی ها، مشکلاتی مثل ضعف طلاب در ارائه منبر-اعم از محتوا و روش سخنرانی- می رسد. برخی هم مشکلات ارتباط طلاب با مخاطب را مطرح می کنند. رویکرد آموزش و تربیت حوزه نیز همین مطلب را تأیید می کند چه اینکه بیشترین همت آموزش تبلیغ و مبلغ در همین عرصه است. 🔹 این مشکلات و موارد مشابه، به درستی ضعفهای تبلیغ هستند، اما بنظر می رسد مشکل اساسی تبلیغ، یک قدم قبل از قضاوت درباره سخنرانی های طلاب باشد. به اعتقاد نگارنده، مشکل اساسی نگاه طلاب، اساتید و مسئولین به عرصه تبلیغ و لوازم آن است. بسیاری گمان می کنند تبلیغ وظیفه طلابی است که از همه جا، مانده و رانده شده اند. کسانی که نمی توانند کار دیگری بکنند و به اجبار شرایط، تبلیغ بر ایشان تحمیل می شود. بنابراین یکی از زیرساختهای تبلیغ، اصلاح نگاه های سطحی و ساده انگارانه است. اما نگاه طلاب از آن جهت اشکال دارد که گمان می کنند عرصه تبلیغ، عرصه ای ساده و دم دستی است. بسیاری از طلاب قبل از آنکه دانش و مهارت لازم را آموزش ببینند، ناآگاهانه وارد این عرصه می شوند. از این رو، معمولا نتیجه های خوبی نمی گیرند و مأیوس از تبلیغ می شوند. اما نگاه برخی اساتید نسبت به تبلیغ از دو جهت صحیح نیست؛ 1️⃣ جهت اول، برخی اساتید گمان می کنند تبلیغ مربوط به طلابی است که حظ کافی برای تحصیل و پژوهش ندارند و به ناچار باید وارد این عرصه شوند. کم نیستند اساتیدی که می گویند بسیاری از طلاب در سطح کتابهای فقه و اصول نیستند و باید بروند تبلیغ و امام جماعت شوند. اما حقیقت این نیست. تبلیغ اگر سخت تر و حساس تر از کارهای علمی-پژوهشی صرف نباشد، آسان تر هم نیست؛ چون تبلیغ، هم نیاز به دانش و مطالعات گسترده دارد، هم محتاج مهارت و تجربه فراوان است. اگر اساتید، تبلیغ را به اندازه تحصیل ارزشمند بدانند، می توانند برای طلاب انگیزه سازی کنند. 2️⃣ جهت دوم، برخی اساتید خودشان را وقف کار علمی کرده‌اند و تحصیل و پژوهش ایشان ثمره‌ای در تبلیغ ندارد. ایشان علم کافی را دارند، اما چون مهارتهای تبلیغی را کسب نکردند، نمی‌توانند دانش خویش را به عموم مردم منتقل کنند. یا حتی اگر توانایی لازم را داشته باشند، باز هم تبلیغ کردن را کاری بی‌ارزش می‌دانند. در حالیکه هدف از تحصیل، هدایت و تبلیغ است. 🔻 اما نگاه مسئولان از آن جهت سطحی است که اعتبار چندانی برای مبلغ قائل نیستند و نگاه تخصصی به این عرصه ندارند. ثمره این نگاه، در حمایتهای مالی و اعتبار اجتماعی از مبلغان است. اما آیا اثر یک مبلغ کارآمد، کمتر از یک عضو هیئت علمی است؟ مگر جز این است که مبلغ باید با فکر و مهارت خود ناب ترین اندیشه های اسلامی را به زبان های مختلف به مردم ارائه دهد و در واقع بلندگوی فضای علمی در میان عموم مردم است؛ پس چرا باید درآمدش کمتر از هیئت علمی باشد؟! 🔹 از این حیث، اهمیت و کارآمدی مبلغ بیشتر از دیگر اصناف روحانیت است چراکه عهده‌دار تربیت انسانهاست، یا –به عنوان مثال- کارآمدی یک قاضی که وظیفه‌اش رفع خصومت بین دیگران و احقاق حق است؛ مگر جز این است که اگر عرصه تبلیغ و تربیت تقویت شود، نیاز به پاسگاه و دادگاه کمتر می شود؟ پس چرا حمایتی که از یک قاضی می‌کنید، یک دهم آن را از مربی و مبلغ نمی‌کنید؟ 🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر می‌گردد که اولویت حمایت‌های مالی را به قضاوت داده‌اند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشه‌های فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجه‌اش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است. 🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبه‌ی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمی‌توان با برنامه‌ریزی، نظارت و حمایتهای حساب‌شده این تجربه را توسعه داد؟ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وظیفه الهی حوزه‌های علمیه 🎥 امام خمینی: حوزه علمیه قم اسلام را زنده کرد. حوزه قم خدمتی به اسلام کرده که تا صدها سال این خدمت باقی است. 🔹 مبارزه، وظیفه طلاب قبل از انقلاب ❓ رسالت حوزه علمیه و طلاب، پس از انقلاب؟ @Manahejj
🌀 تواضع و خدمت روحانیت به مردم 📝 میراث هزار ساله‌ی روحانیت 🖋 سلمان ابراهیمی 🔹 بزرگترین توفیقات معنوی می‌توانند به شدیدترین چالش اخلاقی و رفتاری نیز بدل شوند. بطور مثال ورود به حوزه‌ی علمیه یکی از فرصت‌های نورانی و ارزشمندی است که خداوند متعال در اختیار انسان می‌گذارد. یکی از اموری که در حوزه‌های علمیه نیز به‌شدت روی آن مانور داده می‌شود، این است که خداوند توفیقی خاص و منحصر بفرد به طلاب داده است و تو گویی طلاب انتخاب‌شده از جانب خدای مهربانند برای تبلیغ دینش. این جملات آشنا را در اولین سخنرانی‌ها بعد از پذیرش طلبه ها در حوزه، از جانب مدیران و مسئولان حوزوی زیاد شنیده‌ایم. 🔹 البته که سخن حقی است و توفیق علم‌آموزی آن هم از جنس معارف الهی توفیقی است که در روایات نیز بسیار بدان اشاره و تأکید شده است. «عالِمُ ینْتَفعُ بِعِلْمِهِ افضَلُ مِنْ سَبْعَینِْ اَْلفَ عابِد؛ دانشمندی که از دانش او بهره ببرند، از هفتاد هزار عابد برتر است». اما رفتار شایسته‌ی این طرز تلقی، باید بگونه‌ای باشد که طلبه در درون و باطن خویش خود را متواضع در برابر مردم و موظف به تبلیغ بداند. و همچنین دائما با خود مرور کند که تفاوت من با دیگران بدین معناست که مسئولیتی عظیم به واسطه‌ی این انتخاب بر عهده‌ی من گذاشته شده است و بازتاب بیرونی این طرز تلقی نیز باید به صورت تواضع و انجام وظیفه نمود پیدا کند؛ تا جایی که طلبه خود را هم‌سطح سایر مردم دانسته و هرگز خود را یک سر و گردن برتر و بالاتر نداند. 🔹 عجب، غرور علمی، برتر دانستن خویش درامور عبادی و معنوی، منحصر کردن عنایت خداوند و اهل البیت علیهم السلام به خویش، بی‌اشکال دانستن انجام یک اشتباه برای خود و در عین حال تکفیر دیگران بابت انجام همان اشتباه، از جمله عوارضی است که ممکن است در صورت عدم مراقبت از نفس برای طالبان علوم دینی به وجود آید. 🔹 تقدس حوزه نه از نامش بلکه به دلیل کثرت تربیت‌یافتگانی است که بر مبنای معارف دین و منطبق با خصیصه‌های اخلاقی رشد یافته‌اند. باید بپذیریم که تقدس حوزه، تقدسی مطلق نیست که با صِرف ورود به آن خود را مبرا از هر خطا بدانیم. 🔹 اگرچه عالمان، عابدان، مجتهدان و عارفان زیادی با دود چراغ همین حوزه‌ها و حجره‌ها تربیت شدند و هم خود راه سعادت را پیمودند و هم دیگران را به مسیرحق دعوت نمودند و اگر چه برخی عمامه ها توهم‌زدا هستند و توهم خودبرتربینی را از صاحبانش دور کرده و تعبد و بندگی را در وجودشان به تصویر ‌کشیده است؛ اما برای برخی که کمتر مراقب نفسانیات خویش بوده‌اند همین عمامه که بالاترین وسیله کسب نورانیت بوده است موجب خلق توهم شده است!! تمسک به شئون و وجاهت‌های خودساخته، خود را تافته‌ی جدابافته دانستن از دیگران و در یک کلام مرزبندی بین خود و سایر خلق، آسیبی است جدی که همواره حوزه‌های علمیه را مورد تهدید قرار می‌دهد و در صورت عدم مراقبت چه بسا موجب تنزل اعتماد مردم به روحانیت خواهد شد. لذا همیشه باید مراقبت صفا، صداقت، تواضع و اخلاصی که میراث هزارساله‌ی روحانیت است باشیم و این امانت را به درستی و طهارت کامل به نسل‌های آینده تحویل دهیم. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: سلام علیکم با توجه به اطلاعیه دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی، جهت ثبت نام شهریه و با توجه به اوج‌گیری مجدد کرونا، از مسئولین محترم دفتر معظم له خواهشمندیم: با توجه به اینکه هرسال تجمع می‌شود و صف‌های طولانی تشکیل می‌شود.... لطفا روزهای ثبت‌نام را با حروف الفبا تقسیم کنند. مثال حروف الف تا خ 👈 5 روز اول حروف د تا ض 👈 5 روز دوم حروف ط تا ق 👈 5 روز سوم حروف ک تا ی 👈 5 روز چهارم و جامانده‌ها 5 روز آخر با تشکر فراوان @Manahejj
🌀 جلسه آیت‌الله بوشهری با مدیران دبیرخانه شورای عالی 📝 عزم برای تغییرات و تحولات اساسی در شورای هشتم 👤 گزیده بیانات آیت‌الله بوشهری تلقی طلاب از شورای عالی: عملی نشدن مطالبات امامان انقلاب 🔹 آیت‌الله بوشهری در جلسه با مدیران دبیرخانه اشاره کردند: طبق رصد صورت گرفته، عرصه مطالبات حوزویان (حداقل در مورد طلاب جوان و انقلابی) سطحی وسیع‌تر از گذشته را در بر می‌گیرد؛ و احساس طلبه‌ها این است رهنمودهای امام راحل(رضوان‌الله تعالی علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) هنوز آن گونه که بایسته است عملی نشده و یکی از مطالبات و انتظارات جدّی طلاب این است که این رهنمودها در دوره هشتم عملیاتی شود. تفاوت نگاه طلاب با نگاه شورای عالی 🔹 نائب رئیس جامعه مدرسین فعال‌سازی و به روزرسانی بانک ایده‌ و سامانه آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ممکن است نوع انتظاراتی که طلبه‌ها از شورا دارند متفاوت از نگاه ما باشد باید این نظرات و انتظارات طلاب و فضلا دیده شود تا شورای عالی دقیق‌تر و جامع‌تر ریل‌گذاری کند که به دنبال آن مدیریت حوزه نیز بر اساس آن ریل‌گذاری به فضل الهی جلو خواهد رفت و به اهداف عالیه خود خواهد رسید. اصلاح ساختار شورای عالی 🔹 ایشان اصلاح ساختاری در شورای عالی را یک امر مهم و ضروری و محرّک برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بهتر دانست و گفت: نقطه نظرات اعضای شورا را هم دریافت خواهیم کرد و نسبت به هر بخش ساختار پیشنهادی جهت تصویب ارائه خواهد شد و بخش‌هایی مثل بانک ایده، باید در این ساختار تشکیلاتی جدید گنجانده شود که در سیاست‌گذاری و در برنامه‌ها جامع‌تر عمل کنیم. لزوم اطلاع‌رسانی مستمر دبیرخانه شورای عالی 🔹 ایشان با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق از اقدامات و مصوبات شورای عالی ادامه داد: این اطلاع‌رسانی باید خیلی دقیق باشد اگر در دبیرخانه شورا نیرویی برای اطلاع‌رسانی نداریم در تغییر ساختار پیش‌بینی شود و فردی به عنوان مدیریت اطلاع‌رسانی فعال و بانشاط؛ کار روابط عمومی را به خوبی انجام دهد و اقدامات شورا را دقیق و مستمر منعکس نماید. تعامل ویژه با مجمع نمایندگان 🔹 وی افزود: هیئت‌رئیسه مجمع نمایندگان جلسه‌ای با بنده داشتند، خیلی بحث‌های خوبی مطرح شد، دغدغه‌هایی داشتند، به‌طور مثال بعضی از موارد اساس‌نامه‌ مجمع نمایندگان طلاب تاکنون عمل نشده بود، مثلاً در اساس‌نامه مجمع، پیش‌بینی شده است که هر طرحی از طرف مجمع نمایندگان می‌آید، دو نفر از طرف مجمع در جلسات شورا یا جلسات جامعه مدرسین از این طرح دفاع کنند، گفتم که این حق قانونی شماست چون این اساس‌نامه را جامعه مدرسین تأیید کرده است و قرار شد ارتباطات گسترده‌ای داشته باشیم. برنامه برای تعامل بیشتر با بدنه حوزه 🔹 دبیر شورای عالی همچنین افزود: تعامل و ارتباط بیشتر با بدنه حوزه موضوعی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، و لذا باید به منزل بعضی از اساتید سر بزنیم و نقطه نظراتشان را بشنویم و توجه کنیم. ما هر سال خدمت مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری(دامت برکاتهم) می‌رسیم، اما باید از فرصت‌های مختلف جهت تعامل بیشتر با اساتید، فضلاء، طلبه‌ها و مجموعه‌های حوزوی استفاده کنیم، همایش‌هایی در زمان مقتضی برگزار شود و حرف‌های این‌ها را بشنویم، واقعیت مطلب این است که اگر بزرگان حوزه و اساتید و فضلا، پاسخ‌های ما را هم بشنوند، منصف هستند، قضاوت می‌کنند، ممکن است خیلی از دغدغه‌های آن‌ها را در دستور کار داشته باشیم یا اجرایی کرده باشیم اما اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته است؛ که اگر مطلع شوند فضا را تغییر می‌دهد و تعامل ما را با بدنه حوزه بهبود می‌بخشد. 📌 نظرات خود درباره این موضوع را برای مناهج ارسال کنید. @Manahejj
📠 نظرات اعضا: 💬 طلبه انقلابی: این مطلب «جلسه آقای بوشهری با مدیران دبیرخانه شورای عالی» را دو بار خوندم، با خودم گفتم واقعا اینا حرفای آقای بوشهری بود؟! نکنه حرف مناهج یا اون مدیران بوده باشه؟!! 📌 پاسخ مناهج: تمام مطلب از بیانات آیت‌الله بوشهری است و متن کامل نیز در سایت شورای عالی نیز منعکس شده است: https://b2n.ir/ShAali 💬 سرباز سیدعلی: یادمه حضرت آقا در یکی از بیانات خود درباره تحول حوزه فرموده بودند قدم اول «قبول درد» هست. اینکه دبیر شورای عالی اذعان دارند که «بسیاری از مطالبات امامان انقلاب از شورای عالی محقق نشده» هرچند دیر اما بازهم جای تقدیر دارد؛ اتفاقا یکی از مطالبات جدی طلاب حوزه‌های علمیه تحقق همین اوامر و خواسته‌های امام خمینی و امام خامنه‌ای از شورای عالی هست؛ که این مطالبات گزاف نیستند و اتفاقا همگی عقلایی است و موجب اعتلای حوزه‌های علمیه. 💬 محمدی: بیانات آقای بوشهری هم جالب بودند هم امیدوارکننده؛ ان‌شاءالله که بتوانند به مواردی که ذکر کردند جامه‌ی عمل بپوشانند تا امید ما هم به شورای عالی بیشتر شود. 💬 یا حسین : واقعا انتظار ما این است شورای هشتم متفاوت با دیگر ادوار گذشته باشد. ای کاش با فعالیت مستمر و جدی و جهادی این مهم بر همه ما حوزویان ثابت شود. امروز عرصه‌های مهمی همچون معیشت و مسکن طلاب، نظام آموزشی و آینده شغلی طلاب، یکی از مهمترین مواردی است که نیاز به علاج‌های جدی دارد. 💬 مصطفی: من تازه فهمیدم چقدر مطالبه‌گری توأم با عقلانیت و صبر می‌تونه مؤثر باشه. از شما و همه طلاب مطالبه‌گر که بی‌تفاوت نبودند و بدون هرگونه اهانتی درد دل ما را به گوش مسؤولین رسوندن تشکر می‌کنم. 💬 شاهد: ای کاش این بحث اطلاع‌رسانی مصوبات و اقدامات شورای عالی که آقای بوشهری هم گفتند هرچه زودتر عملی شود. شما نگاه کنید چقدر سایت شورای عالی منفعل است در این زمینه. الان چند هفته است که شورای هشتم تشکیل شده ولی اصلا اسامی اعضای شورای هشتم درج نشده!! ولی ببینید چند پیام تسلیت درج شده نسبت به فوت والده آقای رحیمیان. ما هم به آقای رحیمیان تسلیت عرض می‌کنیم. اما سایت شورای عالی باید در تراز این شورا باشد نه اینکه هفته‌ها بگذرد و وقایع مهم اطلاع‌رسانی نشود. ای کاش شورای عالی از چند طلبه فعال و متخصص رسانه استفاده کند تا اوضاع بهتری را شاهد باشیم. 💬 سید: این اعتنای شورای عالی به مجمع نمایندگان و اینکه اعضای مجمع بتوانند در جامعه مدرسین یا شورای عالی حضور داشته باشند و از طرح‌های خود دفاع کنن خیلی خیلی خوبه و از آرزوهای مجمع نمایندگان بوده. امروز جای بهانه ای برای مجمع نمایندگان نیست و باید صدای طلاب باشند برای هرچه بهتر شدن اوضاع حوزه ها. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شهادت حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام تسلیت باد 🌀 تعریف مبارزه فرهنگی 💠 امام خامنه‌ای 🔻 امام باقر در دو جبهه مبارزه کرد 1⃣ فکر و اندیشه اسلامی و تبلیغ قرآن و اسلام راستین 2⃣ درگیری و برخورد سیاسی 🔺 مبارزه فرهنگی، فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون جهت‌گیری انقلابی و مبارزی نیست. بلکه مبارزه فرهنگی تلاش برای عوض کردن ذهنیت مردم و فرهنگ حاکم بر اذهان مردم است تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و همچنین راه را بر حکومت طاغوتی ببندند. و امام باقر این کار را شروع کرد. @Manahejj
🌀 خودانتقادی، نیاز ضروری حوزه علمیه 🖋 عطیه سادات رضوی 🔹 آنچه می‌تواند موجبات پیشرفت هر جریانی را تامین نماید، وجود «نقد و ارزیابی» است و وقتی موضوعی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار باشد، نقد آن ضروری‌تر خواهد بود. حوزه علمیه نیز با توجه به اهمیت و ارزشی که دارد نیازمند نقد است؛ چرا که نقد مسیر اصلاح را باز خواهد نمود. با توجه به اینکه حوزه علمیه، خود خواستگاه انقلاب بوده است، آنان که با انقلاب زاویه دارند خواه ناخواه سالهاست که به سراغ نقد تخریبی حوزه رفته و هدفشان رسوایی آن می‌باشد. بنابراین از کوچکترین خطای حوزویان به عنوان بزرگترین عیب در جهت تخریب حوزه سوءاستفاده می‌کنند. 🔹 حال که حوزه علمیه اینچنین زیر ذره‌بین است آنچه می‌تواند تأثیرات مخرب نقّادان عنود علیه حوزه را رفع نماید، وجود نقادان دلسوز از درون خانواده‌ی حوزه است. متأسفانه گاهی مسؤولین حوزوی -مخصوصا مسؤولین شهرستان‌ها- از ظرفیت نقادان دلسوز آنگونه که باید و شاید استفاده نکرده و به استقبال نقد نمی‌روند. حیات حوزه‌ها به آسیب‌شناسی به‌موقع آنهاست و اگر این آسیب‌شناسی انجام نپذیرد و یا آسیب‌ها مورد ترمیم قرار نگیرند، سلامت و کارآمدی آن به خطر خواهد افتاد. 🔹 مرزبندی بین دوستان نگران و دشمنان مترصد می‌تواند نگاه حوزویان را نسبت به نقدها تغییر دهد. قطعا برای نقد نیز رعایت برخی اصول ضروری است. دوست دلسوز سیاه‌نمایی نمی‌کند، نقاط مثبت را می‌بیند و در عین حال کاستی‌ها و نارسایی‌ها و ضعف‌ها را نیز گوشزد می‌کند؛ اما دشمن عنود یا جاهلی که ناخواسته در پازل دشمن بازی می‌کنند؛ یکسره فقط ضعف‌ها را انعکاس می‌دهد و بگونه‌ای وانمود می‌کند که هیچ نقطه روشن و امیدی در حوزه باقی نمانده است. نقدی که صرفا گِلِه‌گذاری باشد و توان ارائه‌ی راهکار مناسب نداشته باشد، در دایره‌ی انتقاد مطلوب نمی‌گنجد. برای یک نقد صحیح صرفا نگاه نقّادانه‌داشتن کفایت نمی‌کند بلکه نیازمند نگاه کارشناسانه نیز هستیم. 🔹 نگاه کارشناسانه نگاهی دقیق و عمیق است که بدون غرض‌ورزی و در جهت اصلاح به نقد می‌پردازد؛ برخلاف نگاه نقّادانه‌ی صِرف که تنها هدفش نقد کردن به هر قیمتی می‌باشد. بنابراین منظور از نقد حوزه، نقد شتابزده و عجولانه نیست. حوزه برای نقد نیازمند استراتژی و برنامه است. 🔹 وجود اندیشه‌های نو و ارائه‌ی راهکارهای جدید متناسب با آنچه جامعه با آن مواجه است منجر به تضمین حیات حوزه و پویایی آن خواهد شد و نقد و نظر می‌تواند راه مواجهه‌ی حوزه با این اندیشه‌ها را باز نماید. امروزه اندیشه‌های ناسالم وارداتی خلاء نیاز به اندیشه‌های نو و سالم را پر می‌کنند، در حالیکه اگر طرح اندیشه‌های نو با تمسک به نقد در حوزه پیاده شود این خلاء را خود حوزه پر خواهد کرد و افکار انحرافی اجازه‌ی خودنمایی پیدا نخواهند کرد. @Manahejj
🌀 لزوم برگزاری عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 👤 حضرت آیت‌الله در دیدار حجت‌الاسلام‌ رییس سازمان تبلیغات اسلامی 🔹 شکی نیست که ما اصولی داریم که به هیچ وجه نمی توانیم آنها را رها کنیم؛ از جمله آن مسأله عزاداری محرم و صفر است. 🔹 ما همانگونه که مشکلات فرهنگی را بیان می کنیم به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم می پردازیم؛ در این خصوص بیانیه ای صادر کردیم تا مردم بدانند مراجع هم نسبت به گرانی ها انتقاد می کنند و تذکرات لازم را می دهند. 🌐 خبرگزاری رسا @Manahejj
🌀 تاراج تراث مرجعیت 📝 در قامت مرجعیت؛ اما فراری از نام و آوازه 📆 به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری 🖋 علی مهدوی 🔹 برخی از فقهای معاصر در عین عظمت و برجستگی شخصیتی که داشتند؛ اما گمنام و مهجور مانده‌اند و تنها نامشان و فعالیت‌هایی که داشتند جز در لابلای سطور تاریخ، یا در سینه برخی علما، در جای دیگری عیان نیست. حال آنکه حوزه و روحانیت میراث‌دار این بزرگ‌مردانی است که سالها خون دل خوردند تا هم به حوزه علمیه و هم مسلمین جهان خدمت کنند. 🔹 مرحوم آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری یکی از این بزرگان گمنام است. فقیهی که آوازه و فعالیتش محدود به فقه و اصول نشد؛ گرچه در فقاهت و اجتهاد چیزی کم نداشت. با وجود اینکه شاگرد اساتید تراز اول نجف بود هیچ‌گاه حتی دنبال اخذ اجازه اجتهاد نرفت؛ چه رسد به اینکه دنبال دست و پا کردن مرجعیت برای خود باشد. با این‌حال پس از وفات مرحوم شیخ عبدالکریم حائری(ره) با اصرار مردم قم به یکی از مراجع ثلاث قم بدل گشت. وی براساس تواضع و روحیه دنیاگریزی که داشت همین را هم برنتافت و همزمان برای مرجعیت واحد و متحد آیت‌الله بروجردی بسیار تلاش نمود و در نهایت ردای مرجعیت را بر دوش ایشان انداخت. 🔹 ایشان از همان جوانی به هیچ وجه بی‌تفاوت نسبت به اتفاقات سیاسی و وقایع اجتماعی و سیاسی نبود؛ وقتی جنگ اول جهانی شروع شد و انگلستان شروع به تصرف عراق کرد، صریحا به جنگ استعمار رفت. حتی به دلیل مبارزه با بریتانیا چند سالی هم به سنگاپور تبعید شد. 🔹 تا اینکه بعدها تکیه‌گاه بزرگی شد برای مبارزین انقلابی. هرکجا نیاز به فتوایی برای حمایت از نیروهای مبارز انقلابی بود ایشان ورود می کرد. از حمایت از فداییان اسلام گرفته تا آیت‌الله کاشانی. از مبارزه برای حمایت از حجاب تا ملی شدن صنعت نفت و حتی وجوب شرکت در انتخابات مجلس پس از ملی شدن صنعت نفت. 🔹 حال، روحیات رياست گریزی این مرجع مبارز را مقایسه کنید با افرادی که برای رسیدن به مرجعیت از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند؛ کسانی که پس از گذشت سالها از وفات پدرشان و با وجود تذکر مکرر مراجع و اصرار بر شکستن مهر و بستن دفاتر، همچنان دفاتر پدرشان را باز نگهداشته اند تا روزی که شاید خودشان به مرجعیت برسند! دیگرانی را اسم نبریم که با نام و آوازه جد مادری شان، دنبال نام و آوازه مرجعیت برای خود هستند. تبعات تلاش این عده‌ی مدعی، برخلاف زحمات و خون دلهای امثال مرحوم آیت‌الله خوانساری، تکثر و تضعیف نهاد مرجعیت است. این افراد به جای آنکه مانند مرحوم خوانساری دنبال اعتلای اجتماعی و سیاسی اسلام باشند، به نام استقلال حوزه از حکومت در هیچ‌ کدام از مواضعی که می‌تواند با حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی، مانع نفوذ و قدرت لیبرال‌ها شود ورود نمی‌کنند و از حوزه علمیه برای خودشان صرفا یک مدرسه فقه و اصول و محملی برای مرجعیت آینده خود ساخته‌اند... 🔻 آن، زحمات تراث همیشه بیدار و مبارز و مرجعیت‌گریز ماست و این تاراج تراث مرجعیت توسط عده‌ای برای سبقت جویی هرچه سریعتر در رسیدن مرجعیت! سبقت‌جویی در تاراج تراث مرجعیت، خیانت به اسلاف و جفا در حق اخلاف است. ای کاش برخی می‌شکستند مُهرها را قبل از اینکه شکسته شود مِهرها! و ای کاش می‌بستند دفاتر را قبل از آنکه بسته شود دفتر اعتبارشان! گیرم پدر تو بود... از فضل پدر تو را چه حاصل! گیرم نوه‌ی فخر زمانی... مانده است تا که طریقتش بدانی. 📌 پ.ن: با اقتباس شرح حال آیت الله خوانساری از ویکی فقه. @Manahejj