eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 سرّ تعطیلی دیدار سالیانه‌ی رهبر با طلاب 📝 عقب‌ماندگی کمّی و کیفی حوزه در تبلیغ 🖋 حسین کاظم زاده 🔸 رهبر انقلاب در دیدار طلاب و روحانیون سراسر کشور با اشاره به اهمیت مقوله در جامعه، نسبت به امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه، ابراز نگرانی کردند. 🔺 شاید به ذهنتان این طور برسد، حوزه‌ها که کاری جز تبلیغ ندارند و در ایام به خصوصی مثل محرم و صفر و رمضان و ایام تبلیغی دیگر هم به صورت سنتی، تبلیغ می‌روند. ❓پس ریشه و دلایل این نگرانی چیست؟ می‌توان دلایل این نگرانی را در موارد زیر فهرست کرد: 1⃣ در فرهنگ رایج حوزه، تبلیغ اولویت اول محسوب نمی‌شود و یک مبلغ مثلا نسبت به یک محقق، جایگاه پایین‌تری دارد و این ارزش تبلیغ را در ذهن طلبه پایین می‌آورد و حال آنکه اهداف مختلف دین به واسطه تبلیغ محقق می‌شود؛ چه و عدالت اجتماعی، چه تشکیل نظام اسلامی و چه اقامه معروف، همگی در گرو تبلیغ است. اینها همه بدین خاطر است که تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به ذهن و قلب مردم. 2⃣ بدون تبلیغ، ایمان مردم که پایه اصلی حفظ نظام است، از بین خواهد رفت و دچار خواهیم شد و معروف و منکر جای هم خواهند نشست، مظلوم و جلاد تشخیص داده نمی‌شوند. به تعبیر سیلی‌ای خواهیم خورد که تا مدتها اثرش باقی خواهد ماند. این یک رهبر را از وضعیت تبلیغ، نگران می‌کند. 3⃣ تبلیغات را اگر جدی نگیریم، از حرام‌های الهی، قبح زدایی خواهد شد و همان بلایی که دنیای غرب، گرفتارش شده، گریبان ما را هم خواهد گرفت. ارزش خانواده از بین می‌رود، حرمت‌ها شکسته می‌شود، و.... ⛔️ با همه این اوصاف، حوزه علمیه چه در تولید محتوا و چه در روش‌های به روز و متناسب با مخاطب با سطح آگاهی بالا، آمادگی لازم را ندارد. مخاطب امروز در آشفته بازار فضای مجازی، باید صدای قوی و رسایی را بشنود تا اثر بگیرد، حال آنکه حتی در این فضا، خانواده‌ها تأثیرات تربیتی‌شان کم شده است. ♨️ امروز نمی توان صرفا با تکیه بر محتوا و ابزارهای سنتی، تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به ذهن و قلب مخاطب را انجام داد، هر چند شیوه‌های سنتی، مثل منبر، ابزارهای بی‌بدیلی هستند که باید حفظ شوند. ولی استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی هم یکی از ضرورت‌هاست که در این قسمت هم کمیت حوزه لنگ می‌زند. 🔺 علاوه بر اینها سطح گسترده نیاز در کشور از مدارس و دانشگاه‌ها تا نهادها و سازمان‌ها، مساجد و هیئات، و ده‌ها بستر تبلیغی دیگر، نیاز به تربیت مبلغ مناسب هر کدام از این بسترها را دارد که باز هم در این مورد، کما و کیفا کاستی مشاهده می‌شود. به شهادت خود رهبر انقلاب در همین جلسه، بسیاری از مساجد کشور احیا نیستند و فقط زمان نماز باز هستند و یا در همین تهران (شهرستان‌ها جای خود)، نبود یک طلبه خوش‌فکر و خوش‌ذوق در برخی ارگانها کاملا مشهود است. ✅ همه اینها را اگر بخواهم در یک جمله آسیب‌شناسی کنم، این می‌شود که حوزه خود را در جایگاهی که رهبری مستفاد از دین، از حوزه‌ها انتظار دارد، نمی‌بیند و آن رسالت در جامعه است. ❓سؤال اساسی این است حوزه دقیقا مسئول تحقق چه چیزی در کشور است، کشته‌های کرونا زیاد شود، یقه وزارت بهداشت را می‌گیریم؛ حوزه پاسخگوی کدام نیاز مشخص در کشور است که هم مردم بدانند و هم خود طلاب؟! ♨️ شاید سرّ برگزارنشدن ثابت جلسات سالیانه رهبر انقلاب با حوزه هم همین باشد که روشن نیست با مسئول چه بخش مشخصی در حال گفت و گو هستیم. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مسجد گره‌گشا 🎥 روایتی از دستاوردهای تبلیغی مبلّغ جوان همدانی ‼️ در فاصله ی صد متری مسجد تا بلوار، چهارده فروشنده هروئین وجود داشت... 📌 مناهج: این طلبه جوان را نمی‌شناسیم؛ اما این را خوب می‌دانیم دو چیز برای طلاب لازم و ضروری است تا اثرگذار شوند: 1⃣ داشتن درد و دغدغه‌ی دین 2⃣ جهادی بودن اینهاست که طلبه را وارد معرکه‌ی تبلیغی می‌کند و او را به وسط میدان جهاد می‌برد. شور و حرارتی که با وجود ده‌ها مانع ریز و درشت، اجازه نمی‌دهد طلبه ناامید شود و دست از تلاش بردارد. @Manahejj
🌀 توییت امام جمعه انقلابی اردبیل @Manahejj
🦋 پروانه‌های کربلایی ✍️ علی کردانی 🔻خانمی که به همسرش می‌گوید؛ شما به‌سوی یاری امام حسین‌ علیه‌السلام برو و نگران من و فرزندانت نباش، خانمی است که از موقعیت امام مظلوم آگاهی دارد. این خانم می‌داند که منبرها و روضه‌ها از فرصت‌های یاری رساندنِ به امام است. 🔻کسانی‌که نه تنها مانع تبلیغ همسران‌شان نیستند، بلکه در این مسیر آنها را همراهی یا بدرقه می‌کنند، تا در یاری امام حسین‌ علیه‌السلام سهمی داشته باشند و خداوند به آنها ثواب بدهد. 🔻همسر زهیر به او می‌گوید: «پسر پیغمبر، قاصد را نزد تو فرستاده که پیش او بروی و تو دعوت او را رد می‌کنی! به‌سوی او برو» چون زهیر در ابتدا نمی‌خواست با امام روبه‌رو شود. 🔗متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه @Manahejj
🌀 من در میان آن حسینیه‌ی پرشور 📝 حاشیه‌نگاری از دیدار روحانیون و طلاب با رهبر معظم انقلاب 🔢 بخش نخست 🔸 از ابتدای طلبگی، آرزوی حضور در دیدار‌های حوزویان با رهبر معظم انقلاب را داشتم، ولی هیچ‌گاه توفیق یار نمی‌شد. 🌱 حال عجیبی است، آرزوی شتافتن سوی دیدار ولی‌امر؛ از یک‌سو می‌خواستم تقلا کنم برای فراهم کردن مجوز دیدار، اما از طرف دیگر یاد حرف حاج قاسم افتادم که می‌گفت آقا که به سیدحسن نصرالله انگشتری هدیه دادند، من هم دلم انگشتر می‌خواست، ولی ابراز نکردم، چون وقتی ارزش دارد که خود آقا هدیه دهند، نه اینکه ما طلب کنیم. 🍃 یادم نمی‌رود چند شب مانده بود به دیدار که از مرکز رسانه حوزه، تماس گرفتند و گفتند همین الان از مراسم مربوط به قرعه‌کشی با شما تماس می‌گیریم و نام شما و چند نفر دیگر از طلاب فعال رسانه و فضای مجازی برای دیدار با حضرت آقا انتخاب شده است. از آن شب تا روز موعود دیدار، دیگر ساعتها بنای بر اذیت داشتند؛ هردقیقه را بقدر یک ساعت طول می‌دادند؛ گویی به عقربه‌ها، وزنه‌ای بسته‌اند!! 🌱 بالاخره شب دیدار فرا رسید بالاخره شب با اصرار از نیمه شب گذشت و نیمه‌شب با اکراه به سحر رسید و آرام‌آرام طنین اذان صبح جلوه‌گر شد. نماز را خواندم و قبا را اتویی کشیدم و بر تن کردم. چند تکه کاغذ و یک خودکار برداشتم. از ترس اینکه مبادا خودکار هم مثل روز و شب، بنا را بر ناسازگاری بگذارد با دو خودکار دیگر بدرقه‌اش کردم به جیب قبا. به مکانی که برای حرکت هماهنگ شده بود، رسیدم. اولین نفر بودم، عجله کردم و این عجله را دوست داشتم. از جنس آن عجله‌های حضرت موسی در شوق وصال با معبود: «وَ عَجِلْتُ إِلَیْکَ رَبِّ لِتَرْضَى»، هرچند ما کلیم‌الله نیستیم که به میعاد با خدا برویم، ولی لااقل برای زیارت نایب‌الامام می‌توان شتاب کرد. اندک اندک جمع دوستان طلبه هم رسیدند. 🌱 آغاز حرکت حرکت آغاز شد؛ حرکت نه از قم تا تهران، بلکه حرکت از قعر هجران تا وصال چهره دلربا و استماع بیانات راهگشا و شیرین امام جامعه. وقتی رسیدیم طلاب در خیابان‌های حوالی بیت دیده می‌شدند. خیل زیادی از راه دور و با اتوبوس رسیده بودند و هریک، چون قطره‌ای در حرکت، روان و پیوسته، چون رود. بی‌قرار و لبریز از شوق دیدار، اما روان و صبور در حرکت. 📿 لب‌ها مترنم به زمزمه‌ی ذکر، برخی تسبیح بر دست داشتند و دانه دانه، شیرینی ذکر را بر لب و در دل مزمزه می‌کردند؛ برخی بدون تسبیح و بی‌عدد ذکر می‌گفتند. 🌱 رسیدیم به ورودی، گوشی همراه را تحویل دادیم. طلاب با خوشرویی مسئولان حفاظت را تحویل می‌گرفتند و برخی هم با مزاح سعی می‌کردند فضا را از خشکی درآورند. آخرین گیت به مسئول تفتیش گفتم: ان‌شاءالله همیشه در خدمت ولی باشی، گویی حلاوت دعایم به عمق جانش نشسته باشد، به گرمی تشکر کرد از دعایم. 🌱 بالاخره آن روز موعود، مرا به آغوش طلبیده بود! باورم نمی‌شد، این من بودم در میان آن حسینیه‌ای که بار‌ها در قاب تلویزیون و گاه در رؤیا دیده بودمش! روی زیلو‌هایی که گویا تار و پودش را با زهد و نهایت ساده‌زیستی بافته‌اند، روبه‌روی جایگاهی که قرار است پرده آبی‌رنگ کنار برود و خورشید جمال ولایت طلوع کند. در بالای آن هم این آیه نقش بسته است: «ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ» آیه‌ای که راهبرد تبلیغی وارثان پیامبر را مشخص ساخته است. 📿 مثل دانه‌های تسبیح هنوز یک ساعتی تا آغاز دیدار مانده است. طلاب فشرده روی زمین جلوس می‌کنند، مثل دانه‌های تسبیحی که همه را کنار هم می‌فشاری، به‌طوری‌که حتی ذره‌ای فاصله میان آن‌ها نیفتد. فضا محدود و خیل طلاب عاشق ولایت، بسیار. آرام‌آرام علما می‌آیند؛ شیعه و سنی، با هم خوش و بش می‌کنند. مسئولان نهاد‌های حوزوی از قم و خراسان و اصفهان یک به یک می‌آیند. اهل منبر و وعظ، اساتید و فضلا، نخبگان و مبلغان، خلاصه از هر قشری، جماعتی نماینده خیل عظیم طلاب دلداده، اما جامانده است. ☀️ مردی از تبار فرزندان علی و فاطمه سلام الله علیهما، با چهره‌ای سراسر نور، با هیبت اما سرشار از آرامش و معنویت و نورانیت، وارد می‌شود و حسینیه یکجا به احترامش قیام می‌کند. 🌿 فضای پرشور و حرارتی در حسینیه حاکم است. هیجان حاکم بر فضا خودش را در شعار‌ها نشان می‌دهد. «علمدار ولایت حوزویان فدایت» «این همه لشگر آمده، به عشق رهبر آمده» و شعار‌هایی که در فضای حسینیه طنین‌انداز شده است. 📌 ادامه در فرسته‌ی بعد... @Manahejj
🌀 من در میان آن حسینیه‌ی پرشور 📝 حاشیه‌نگاری از دیدار روحانیون و طلاب با رهبر معظم انقلاب 🔢 بخش دوم 🌱 آقا که صحبت را آغاز کردند، تلخی هجر چند ساله با حلاوت بیان صمیمانه‌اش فراموش شد: «خیلی برای بنده شیرین و لذت‌بخش است بودن در بین این جمع محترم و معزز از طلاب. ما همیشه یکی از آرزوهامان همین بوده که در جمع حوزه و طلاب و با مجموعه مسئولان قلبی و دلی دین، تنفس و زندگی کنیم.» ✅ آقا چه تعبیری درباره طلاب داشتند! اگر به دانشجویان گفتند افسران جنگ نرم، به طلاب گفتند: «مسئولان قلبی و دلی دین». این عنوان هم بهجت‌آفرین است، هم مسئولیت‌آور که باید به آن توجه داشت و حق آن را ادا کرد. 🌱 آقا از تبلیغ گفتند و اینکه باید اولویت اول باشد، حال اینکه امروز اولویت دوم حوزه است. آقا درباره آینده دینداری گفتند. آینده‌ای که دشمن برای آن نقشه‌های شومی دارد تا اعظم کبائر را برای مردم عادی کند، تا آن‌ها را نسبت به عبادات بی‌رغبت کند. در یک جمله آقا درباره تبلیغ اعلام نگرانی کردند و این نگرانی را با «مجموعه مسئولان قلبی و دلی دین» داشتند در میان می‌گذاشتند. 🌱 نگرانی‌های آقا نگرانی همه جمع هم بود. با هر جمله آقا می‌دیدم که افراد کنارم با آه حسرت یا گفتن احسنت حرف‌های آقا را تأیید می‌کردند و خوشحال بودند که آقا مجموعه حوزه را نسبت به تغییر اولویت آن هشدار می‌دادند. ❇️ طبق معمول یکی از لذت‌بخش‌ترین فراز‌های دیدار، مزاح آقا با طلاب بود. درباره نحوه فعالیت توده‌ای‌ها می‌خواستند توضیح دهند و اینکه باید ریشه‌ها را در تبلیغ یافت و خنثی کرد که گفتند: «ببینید، یک روز در این کشور ــ شما‌ها البته آن روز‌ها «لَم یکن شَیئاً مَذکورا» بودید، آقا تبسم کردند و صدای خنده جمعیت به آسمان برخاست. 🌱 پنج نکته مهم کلیدی درباره تبلیغ فرمودند: «ضرورت شناخت مخاطب، موضع تهاجمی علیه مبانی دشمن و عدم اکتفا به پاسخ به شبهات، روحیه جهادی، توجه به نسل جوان و نوجوان و در آخر هم مطالبه ایجاد کانون‌های حوزوی برای تبلیغ.» آقا خیلی دقیق اشاره داشتند در شرایطی که دشمن برای تأثیرپذیر کردن حرف غلط خود از انواع شیوه‌های نوین روانشناسانه و صحنه‌سازی استفاده می‌کند، ما علاوه بر پیشرفت سخت‌افزار تبلیغ باید روی پیشرفت نرم‌افزار تبلیغ هم کار کنیم و نباید غفلت کنیم. 🌱 استدلال آقا برای اثبات وجوب تبلیغ هم خیلی دقیق بود: «پایه قوام نظام به ایمان مردم است. حفظ نظام اوجب واجبات است. تبلیغ برای حفظ ایمان مردم واجب است.» 🌱 پند پدرانه حضرت آقا به همه این بود که از موعظه غفلت نشود، چراکه همه بی‌استثنا به موعظه نیاز داریم. 🌿 زیارت آقا آنقدر شیرین بود که ناگاه به خود آمدیم و دیدیم همان ساعتی که هر دقیقه‌اش تا قبل از دیدار به کندی می‌گذشت، حال بنای دیگری گذاشته بود. ملاقات آقای نورانی به سرعت یک رؤیا گذشت، آقا بیاناتشان تمام شد، برای جمعیت دستی تکان دادند و رفتند! ♨️ شیرینی این دیدار یک‌سو، مسئولیتی که «امام جامعه و حوزه» نسبت به آن هشدار دادند و ما را متوجه ساختند هم یک‌سو. عاشقی وقتی معنا دارد که عامل به مطالبات رهبر باشیم. به امید نیل به تمام عاشقی و رضایت قلبی نایب‌الامام... @Manahejj
👓 چالش محرمی حوزه توئیت 🌹 سالهای قبل نزدیک محرم از طلاب می‌خواستیم موضوع محرم خود را با شرح کوتاه تقریبا ۵،۶ خط برایمان بفرستند که اگر کسی هنوز موضوعی انتخاب نکرده بتواند راحت‌تر موضوع انتخاب کند! ❗️ حتما در کنار موضوع، توضیح هم بدهید و بدون توضیح موضوع را نفرستید. منتظر‌ پیامهای شما هستیم... @admintwit @HozeTwit
🌀 ۱۰۰ درصد مورد تأیید است 💠 امام خامنه‌ای: قبل از آمدن اینجا هم داخل این راهرو، یک نمایشگاه‌ گونه‌ای تنظیم کرده بودند و بعضی از فعالیت‌ها و کارها را در آن ذکر کردند که آن‌ها هم برای من بسیار خرسندکننده بود که به عنوان وظایف حوزه‌های علمیه اینجا و در آن نمایشگاه ، صد در صد این حقیر است. 📅 ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ ــــــــــــــــــــــــ مجموعه‌های حاضر در نمایشگاه: ▫️شبکه تولیدکنندگان محتوای تبلیغی ▫️گروه جهادی شهید مالامیری ▫️گروه تبلیغی بقیه الله ▫️اندیشکده راهبری سعداء ▫️شبکه مبلغان گردشگری مذهبی روشنا ▫️آستان مقدس امامزاده صالح ▫️مدرسه علمیه امام خمینی / شعبه ۲ ▫️مقر کتاب کوثر ▫️حسینیه اندیشه ▫️خانه طلاب جوان ▫️مرکز گفتمان زن حقیقی ▫️شبکه مبلغان اقتصاد مقاومتی ▫️شبکه بانوان تبلیغی صبرا ▫️تشکل فراگیر گروه های تبلیغی ▫️مؤسسه منتظران منجی ▫️مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان ▫️واحد فرصت ▫️گروه تبلیغی کریمه ولایت @Manahejj
🌀 لوازم مرتبه اول قرارگرفتن تبلیغ در حوزه 🔢 بخش نخست 🖋 حمید قدیری 🔸 مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین حوزه‌های علمیه و حوزویان و مبلغین نکات خیلی مهمی از راهبرد تا عملیات، فرمودند که جا دارد نصب العین مسئولین و بزرگان حوزه‌های علمیه قرار گیرد. ✅ رهبر انقلاب نسبت به وضعیت تبلیغ ابراز نگرانی کرده و فرمودند: «امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوّم قرار دارد. مرتبه‌ی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبه‌ی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ی اوّل است!» 🔺 امروزه به درس و تحقیق و مقامات علمی در حوزه علمیه چنان بها داده می‌شود که اگر یک طلبه از الفاظ و اصطلاحات علمی و عربی ثقیل استفاده کند نماد یک حوزوی عالم و دانشمند محسوب می‌شود ولو از جهت رتبه علمی مدارج عالی را طی نکرده باشد، و صِرف تحقیق و پژوهش و مقامات علمی فارغ از اینکه چه مقدار کاربرد میدانی و تبلیغی داشته باشد، در حوزه علمیه اصالت دارد و بخشی از طلاب حوزه علمیه گرفتار این نگاه شده و بعد از گذران عمر بیست ساله در حوزه هیچ کارکرد عملیاتی در جامعه امروز ندارند و اگر وارد جامعه شوند آسیب حضور آنها به مراتب بیشتر از فایده‌‌ها خواهد بود! 🔻 ناگفته نماند که این نکات، نافیِ لزوم اهل علم و تحقیق بودن طلبه نیست و اگر طلبه و مبلغ دارای بنیه علمی نباشد نمی‌تواند تبلیغ موفق و تأثیرگذاری عمیق داشته باشد، اما نگاهی که در حوزه وجود دارد و مورد نقد رهبری واقع شد اصالت‌دادن به علم و پژوهش بدون توجه به خروجی میدانی و اجتماعی آن است. در حالیکه طبق استدلال دقیق و کاملی که رهبر انقلاب بیان کردند باید ثمره همه تدریس و تدرس‌ها، تحقیق و پژوهش‌ها و عمق علمی پیدا‌کردن‌ها این باشد که آحاد جامعه و شاکله جامعه را به مقام خلیفة‌اللهی و انسان کامل برساند و در مرتبه کلان‌تر به تشکیل و یا تقویت حکومت اسلامی که ضامن اجرای دین خدا روی زمین است، منجر شود. ✅ طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری حوزه علمیه باید در عین توجه به علم و پژوهش، تحقیق و تدریس، به تبلیغ نگاه ویژه و عمیقی داشته باشد و امیدواریم که برای تحقق امر امام خامنه‌ای به یک سری فعالیت‌های سطحی و روبنایی اکتفا نشود و عزم مدیریت حوزه‌های علمیه بر این باشد که تبلیغ را اولویت اول حوزه بداند و برای آن طراحی عمیق و دقیق داشته باشد. ♨️ بنابراین اگر بپذیریم که تبلیغ باید در مرتبه اول قرار گیرد -که باید بپذیریم- این نگاه لوازم اجتناب‌ناپذیری دارد که متوجه سیستم و ساختار حوزه‌های علمیه است که در نوشتار بعدی به این لوازم خواهیم پرداخت. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اصلاح جامعه، به اصلاح معلمین و مبلغین است 📝 اهمیت تبلیغ و توصیه‌هایی به مبلغین 🎙 مرحوم آیت الله بهجت @varesoon @Manahejj
🌀 لوازم مرتبه اول قرار گرفتن تبلیغ در حوزه 🔢 بخش دوم 🖋 حمید قدیری 🔹 اگر تبلیغ بخواهد اولویت اول حوزه‌های علمیه قرار گیرد یک سری لوازمی دارد که حوزه علمیه باید به این لوازم پایبند شود که در غیر این صورت هرچه به تبلیغ بپردازد، تبلیغ اولویت یک حوزه نخواهد شد. 🔻 شاهد این مدعا وضع کنونی حوزه است که با وجود مراکز تبلیغی مردمی و غیرمردمی، اما همچنان تبلیغ اولویت یک نیست. 1⃣ اولین لازمه، تغییر این نگاه است که هرکسی که مُبَلّغ شد بی‌سواد است یا اگر کسی فرضا امام جماعت یک مسجد شد از سر بیکاری یا بی‌سوادی مشغول پرداختن به امر تبلیغ در مسجد شده و اگر کسی فعالیت‌های تبلیغی را بطور کلی کنار گذاشت و شبانه روز به امر تحقیق و پژوهش و درس پرداخت روحانی باسواد و عاقلی به شمار می‌آید و اساسا فرصت‌های تبلیغی مزاحم و مانع عالِم‌شدن تلقی می‌شود. بنابراین لازمه اول تغییر این نگاه است. 2⃣ دومین لازمه این است که ساختارهای تشکیلاتی حوزه‌های علمیه بازنگری شده و بر اساس محوریت تبلیغ و اولویت‌دار شدن تبلیغ بازطراحی شود، ساختاری که خروجی آن می‌شود طلبه درس‌خوانده دین‌شناسی که هیچ بهره‌ای از توان فرآوری و قدرت انتقال دانسته‌ها به نسل جوان و نوجوان و جامعه خود ندارد، در واقع در حیطه تبلیغ ناکارآمد است. 3⃣ سومین لازمه این است که محتواهای درسی حوزه با حفظ تقویت بنیه علمی و رشد علمی و تحقیقی طلبه، در جهت رشد تبلیغی طلبه بازنگری و اصلاح شود تا خروجی محتوایی حوزه بعد از بیست سال طلبگی بشود یک طلبه ملّا و اهل علمی که در فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی-اجتماعی سرآمد و نخبه باشد تا قدرت انتقال هنری و علمی معارف دین را داشته باشد، تا زمانیکه محتوای درسی و به تبع آن اساتید حوزه ساعتها به معانی مختلف یک حرف در ادبیات عرب می‌پردازند اما حتی یک ساعت به مسائل مربوط به تبلیغ و ارتباط طلبه با جامعه و نحوه انتقال معارف دینی به جامعه پرداخته نمی‌شود طبیعی است که خروجی حوزه دردی از تبلیغ را درمان نکند! 4⃣ چهارمین لازمه این است که غالب اساتید حوزه باید مبلغ شوند و در ایام تبلیغی به تبلیغ بپردازند و نسبت به مسأله تبلیغ اهمیت ویژه‌ای قائل باشند تا با درک عینی و ملموس ضرورت تبلیغ، طلاب خود را به تبلیغ در ایام و مناسبت‌های مختلف سال سوق داده و در بهترین حالت، استاد و شاگردان خود، یک گروه تبلیغی باشند تا در کنار فعالیت علمی به فعالیت تبلیغی نیز بپردازند! 5⃣ پنجمین لازمه این است که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به فعالیت‌های مراکز تبلیغی مردمی موجود بیش از پیش بها داده و این مراکز را با حفظ مردمی‌بودن زیر چتر حمایت‌های مادی و معنوی خود برده و فعالیت‌های آنها را همچون فعالیت‌های رسمی حوزه به شمار آورد، بعنوان مثال اگر استاد یا محقق حوزوی از امکانات یا شرایطی خاص برخوردار است اساتید و پژوهشگران عرصه تبلیغ نیز مانند اساتید و پژوهشگران حوزوی کاملا از این امکانات و شرایط بهره مند باشند و قس علی هذا...! 6⃣ ششمین لازمه این است که بین مراکز حوزوی و تبلیغی تقسیم کار ستادی و میدانی صورت گیرد تا نابسامانی امر تبلیغ به پایان برسد، طبعا تربیت مبلغ کار حوزه است، پشتیبانی از مبلغ کار دفتر تبلیغات و مرکز خدمات حوزه و ساماندهی میدان تبلیغ به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و تا زمانیکه این تقسیم کار عملا صورت نگیرد امر تبلیغ به سامان نخواهد شد. 7⃣ هفتمین لازمه این است که علما و بزرگان حوزه با هدف جریان‌سازی نسبت به امر تبلیغ و بالابردن اهمیت آن و رایج کردن مسأله تبلیغ در حوزه‌های علمیه در مناسبت‌های مختلف با هجرت به شهرستان‌ها و پرداختن به تبلیغ دین، طلاب و روحانیون حوزه را به سمت تبلیغ سوق داده تا تبلیغ در جایگاه خود که اولویت اول باشد قرار گیرد. ✅ با توجه به اینکه خطاب رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه و بزرگان حوزه بود و نه مراکز تبلیغی، در صورتیکه بصورت عمیق و در متن و ساختار حوزه به مسأله تبلیغ پرداخته نشود امر امام محقق نخواهد شد، و موفقیت زمانی حاصل خواهد شد که خروجی و ثمره درس‌خواندن در حوزه علمیه مبلغ شدن طلاب باشد و هر طلبه‌ای در هر رشته‌ای تحصیل می‌کند دست کم یک مبلغ عمومی باشد نه اینکه جامع علوم معقول و منقول باشد اما در تبلیغ هیچ سررشته‌ای نداشته باشد. @Manahejj
🌀 باید... 👤 استاد حسینی بوشهری در مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی ❗️ مسیر آینده را برای طلاب ترسیم کنیم تا بعد از پنج سال دچار حالت تحیر نشود که آینده من چه خواهد شد. ❗️ از ابتدا کارویژه‌های حوزه علمیه و آینده حوزه را ترسیم کنیم ❗️و [] فضایی نیز برای استعدادسنجی تعریف شود تا افراد به مسیر درست هدایت شوند تا کسی بعد از تحصیل احساس خسران نکند. 📌 مناهج: اینکه تازه بعد از ۳۰ سال، به درستی بایدهایی که رهبری فرمودند رسیده‌ایم، می‌تواند یک دستاورد باشد؟! درست سی سال قبل، رهبری به دلیل همین بایدها تشکیل شورای عالی را مطالبه داشتند، و ما پس از سی سال همان آرزوهای دیرین را باید از این شورا بشنویم؟! سؤال بدنه حوزه‌های علمیه از شورای عالی این است که عمل به این بایدها، چند سال یا چند دهه زمان می‌برد؟! @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: بایدهایی که روی زمین ماند! 💬 مصطفی: آرزو به دل ما ماند، یک بار دبیر محترم شورای عالی لیستی از بایدهایی که رهبری فرمودند را به عنوان گزارش کار ارائه دهند و بگویند ما بایدها را محقق کردیم. اما صد حیف که کار اساتید مسؤول گرامی شده تکرار بایدها و کار ما هم شده شنیدن بایدها و حسرت اینکه پس چه کسی باید این‌ها را عملی کند؟!! 💬 طلبه نخبه: استفهام بنده حقیقی است، حقیقتا دستاوردهای شورای عالی طی سی سال گذشته چه مواردی هستند؟ چرا ما لیستی از این دستاوردها نداریم؟ بله بایدها را که عمل نکردند و مدام تکرار می‌کنند را که خوب بلدیم! دانشگاه حوزه شد، استعدادسنجی عمل نشد، نخبه و عادی همه یک برنامه دارند، القاب حوزوی و مدارک حوزوی را هم حتی همت نکردیم اصلاح کنیم و ... همه، این بایدهایی که در واقع، ترک فعل مسؤولین است را می‌دانیم. 💬 سعید: بنده خیلی بابت بیانات آقای حسینی بوشهری خوشحالم، چون به حقیقت ناامیدی و علت ریزش‌های حوزه، دقیق اشاره کردند: شورای عالی باید مسیر آینده طلاب را تصویر می‌کرد، استعدادسنجی می‌کرد و کارویژه‌های روحانیت را مشخص می‌نمود و دقیقا بخاطر عدم انجام این بایدها تعداد قابل توجهی از طلاب خوش‌فکر و عالی، دلسرد یا متحیر شدند و آنها را از دست دادیم. این عده که رفتند، برای الان به بعد ان‌شاءالله حضرت استاد بوشهری و اعضای شورای عالی و مرکز مدیریت ان‌شاءالله یک فکری بکنند. متشکریم از صداقت مسؤولین در بیان کم‌کاری‌هایشان و متوقعیم برای جبران آنها‌. 💬 هادی: من فیش‌های آقا در باب نخبگان و استعدادهای حوزوی رو بررسی می‌کردم، بعد از رهبری حداقل ۱۶ بار تأکید کردند، تقریبا هر دوسال یک بار!!! ولی مسؤولین... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات، نگرانی‌ها و دغدغه‌های خالصانه اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ‌ها و گزارش دستاوردهای مسؤولین را به جهت تنویر و آگاهی افکار عمومی حوزویان منتشر کند. @Manahejj
🌀 چگونه حوزه می تواند تبلیغ را در اولویت اول خودش قرار دهد؟ 👤 علیرضا پناهیان 🔸 جریان تبلیغ در کشور یک جریان مظلوم و مهجور است. اخیراً رهبر انقلاب مطالبی را درباره اهمیت تبلیغ صریحاً بیان کردند و فرمودند که درباره تبلیغ نگران هستند و تبلیغ در حوزه در درجه اول اولویت قرار ندارد و این وضعیت باید تغییر کند و اولویت اول حوزه کار تبلیغ باشد. 🔺 اگر حوزه بخواهد تبلیغ را در اولویت اول قرار دهد، باید تغییراتی در فصل‌های دورس حوزه انجام شود. صرف آشنایی با فقه به معنای خاص، برای امر تبلیغ کافی نیست. 🔻 ما در حوزه، به فقه به معنای اخص کلمه می‌پردازیم و با فقه می‌خواهیم مکلف را از مقام حیرت خارج کنیم. ✅ اما در تبلیغ، رکن اساسی این است که بتوانیم دانشمندانه به مخاطب انگیزه بدهیم درحالی‌که شاید در طول تحصیل در حوزه علمیه، حتی دو واحد هم در این‌باره درس نخوانیم. ♨️ مبلغ لازم است «اسلام‌شناس» باشد. تا زمانی که در حوزه علمیه، تبلیغ را محتاج دانش ندانیم، در تبلیغ موفق نخواهیم بود. 🔺 عالمان دینی در مساجد و محافل مذهبی از شخصیت خوب خود بیش از هر چیز دیگری بهره می‌برند و این در تبلیغ بسیار مؤثر است و از طرف دیگر نیز تعداد زیادی از مخاطبان، فطرت خود را شکفته کرده‌اند و به شایستگی متأثر می‌شوند؛ ♨️ اما باید برای دل‌هایی که آماده نیستند و به عالمان دینی مراجعه نمی‌کنند فکری کرد و امروز بسیاری از جوانان ما رجوعی به دین ندارند. 🔻 تأثیر مبلّغ به عنوان برانگیزاننده مخاطب یک امر مهم است. فقه نمی‌گوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم، مبلغ، هم باید اسلام‌شناس باشد و هم باید مخاطب را برای دین‌داری انگیزمند کند و برای انگیزمند کردن، انسان‌شناسی و روان‌شناسی دینی لازم است و ما در این زمینه کم کار کرده‌ایم. ✅ شناخت مخاطب برای امر تبلیغ مهم است. ما برای مخاطب‌شناسی گاهی باید فرد فرد مخاطبین را بشناسیم و بلکه باید به مخاطب‌شناسی از حیث جامعه‌شناسی توجه داشته باشیم و باید ببینیم در جامعه چگونه می‌زند. ✅ ما باید جامعه، فرهنگ و ادبیات آن را بشناسیم. ما می‌خواهیم با مردمی صحبت کنیم که اخلاق را یک رفتار فردی می‌دانند، لذا باید جامعه را شناخت تا وقتی کلمه‌ای می‌گوییم، دریابیم جامعه چه برداشتی از آن می‌کند. ♨️ اما طلبه در حوزه علمیه چنین درس‌هایی نمی‌خواند. ✅ ما برای تبلیغ، نیاز به دانش داریم و نباید تبلیغ را به ذوق، نفس، شخصیت و منش مبلغ واگذار کرد و نباید تبلیغ را به دانش‌های موجود در حوزه واگذار کرد و مبلغ نباید خودش را از دانش مستغنی ببیند. ✅ اکثر آیات قرآن، تبلیغی است ولی این آیات را باید طبقه‌بندی کرد و در تبلیغ، از آنها بهره گرفت. ما برای تبلیغ نیازمند دانش هستیم؛ دانشی گسترده‌تر از فقه به معنای خاص و نیازمند مجاهدت علمی هستیم، مجاهدتی بیشتر از آنچه یک فقیه در موضوعات رایج نیاز دارد. فقه می‌خواهد مکلف را از حیرت در مقام عمل خارج کند، اما تبلیغ می‌خواهد در انگیزه‌های مخاطب وارد شود و تصویر صحیحی از دین، در ذهن او ایجاد کند. 🔻 باید تأسف خورد از اینکه برخی تبلیغ و منبر را برای افراد بی‌سواد می‌دانند. رهبر انقلاب درباره هیچ موضوعی به این سادگی ابراز نگرانی نکردند؛ حتی پیرامون فتنه‌های اخیر و مسائل خارجی و… این درحالی است که برخی از ما تبلیغ را نشناخته‌ایم. 🔻وقتی می‌خواهیم به تبلیغ دین بپردازیم باید محتوایی تولید کنیم و این محتوا باید عالمانه باشد و به بخش‌هایی از دین که به آن پرداخته نشده و اصلی‌ترین، مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین بخش‌ها هستند بپردازیم؛ بخش‌هایی که با ما نیز همراه باشد. 🔻باید در یک پدید بیاید. مردمی که غیردینی رفتار می‌کنند، اکثراً دچار سوءتفاهم هستند، باید تحولی در ادبیات دینی ایجاد کنیم که نتیجه‌اش این بشود که وقتی عالم دینی دیدند، بگویند «این فرد، متخصص سلامت فکری، تمرکز و قدرت ذهنی در انسان است و استقلال روحی و فکری برای آدم‌ها مسئله اول اوست». 🕌 مجمع بزرگ مبلغان ماه محرم اصفهان - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴ @Manahejj
🌀 کوتاهی کنی، باختی! 📝 ایام تبلیغی، وقت تبلیغ است 👤 آیت‌الله حائری شیرازی 🔸 بعضی از روحانیون در این دهۀ محرم نرفتند، گفتند: مطالعه می‌کنیم، مباحثه می‌کنیم!! 🔺 سالها پیش، در قم، درس مرحوم آیت الله العظمی آقای شرکت می‌کردم. این آقایانی هم که الآن جزء رده اوّلهای حوزه هستند مثل حضرت آیت الله مکارم، آیت الله آقا موسی [شبیری] زنجانی و ... در بحث فقه صبح‌های ایشان شرکت می‌کردند. 🔻 بعد از ماه رمضان، رفتم درس مرحوم آقای داماد. ایشان گفت که ماه رمضان جایی برای تبلیغ رفتی؟ گفتم: نه! در حالی که در آن ماه رمضان، من به شدت مشغول مطالعه بودم و گاهی تدریس می‌کردم. ♨️ ایشان گفت: «کوتاهی کردی! باختی!» ❇️ دهۀ محرم [و ایام تبلیغی]، وقت تبلیغ است. کسانی که می‌روند تبلیغ، بدانند که به درسشان افزوده می‌شود. به تحقیقشان افزوده می‌شود. خدا از جای دیگری وقت را برکت می‌دهد. جبران می‌کند. ✅ هر چیزی حد خودش را دارد و حدود هر چیزی باید رعایت شود. من به هر روحانی که نرفته در روستا برای تبلیغ، می گویم «باخته»، و هر روستایی هم که روحانی نیاورده، او هم باخته. بله اگر پیگیری کردید و نامه نوشتید و نشد، مسئول نیستید. ♨️ خود مرحوم آقای داماد با اینکه بود اما در مسجد بازار، منبر می‌رفت. روضه می‌خواند و گریه می‌گرفت. شما چه می‌دانید آن صحبت مختصری را که می‌کنید چه اثری در مستمع ایجاد می‌کند؟! @haerishirazi @Manahejj
🌀 نماز آخرین روز ماه ذی‌الحجة 📝 نمازی که باعث می‌شود سال را با خیر به پایان ببریم 🔸 برای آخرین روز ماه ذی‌الحجة که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى: 🔹 اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ، ▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى 🔹 ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، ▫️و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى 🔹 ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ، ▫️و مرا به بازگشت بسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو، 🔹 اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، ▫️خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را 🔹 وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى، ▫️و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن 🔹 ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ. ▫️و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار. ✅ وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد! 📚 اقبال الاعمال، ج٢، ص٥١٧ @Bahjat_ir @Manahejj
🌀 🖋 طلبه حوزه خواهران، نام محفوظ 🔸 در شهر کوچکی که ساکن هستیم، روضه خانگی و آن هم سخنرانی خانم‌ها چندان مرسوم نبود. 🔺 اما از روزی که درسم در قم تمام شد و به شهرم بازگشتم؛ به فضل الهی و محبت اهل بیت علیهم السلام، یک فرهنگی رو جا انداختیم؛ تحت عنوان «روضه‌های خانگی ساده» ✅ اول از منزل خودم شروع کردم با پذیرایی شربت و خرما. ❇️ یک صندوقچه هم آماده کردیم برای روضه‌های خانگی، که حاوی پرچم و بیرق و زیارت عاشورا و ... هست و هر خانه‌ای که روضه داشته باشه آن را قرض می‌گیرد. 🌱 گاهی با کمترین امکانات می‌توان بانی خیر شد و ذکر اهل بیت علیهم السلام را به خانه‌های مردم برد... @Manahejj
🌀 بیانیه انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم در حمایت از اقدام نیروی انتظامی در مقابله با مروجان بی‌حجابی بسم الله الرحمن الرحیم قال امیر المؤمنین علیه السلام: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ» تمام كارهاى نيك و (حتّی) جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر، چون دميدنى است به درياى پر موج پهناور. وظیفه اصلی حاکمیت در نظام اسلامی، اجرای قوانین شرع مقدّس و تلاش در جهت ترویج نمادهای مذهبی در جامعه است. حجاب به عنوان یکی از نمادهای بانوی مسلمان، اهمیّت ویژه‌ای در کرامت بانوان و حفظ کیان خانواده و سلامت جامعه دارد. در سالیان گذشته نظام سلطه با همکاری مزدوران و فریب‌خوردگان داخلی جنگی ترکیبی را با هدف ترویج فرهنگ غربی و از بین بردن حجاب، آغار کردند که در چند ماه اخیر این تلاش‌ها به اوج خود رسیده است. مقابله با جنگ ترکیبی نیازمند دفاع ترکیبی و در نظر گرفتن تمام مؤلفه‌های مؤثر در گسترش بی حجابی و عوامل ایجاد کننده حجاب و عفاف در جامعه است. کار رسانه‌ای جذاب و قوی، تسهیل دسترسی به پوشاک اسلامی، مقابله با تولید و توزیع پوشاک مروّج فرهنک منحطّ غربی، نظارت بر محتوای فضای مجازی و شبکه خانگی برخی از اقدامات لازم است که در کنار تذکرّ لسانی و مقابله با جولان کسانی که با لجاجت مروّج بی حجابی هستند، می‌تواند گام‌های مثبتی در نهادینه کردن حجاب در جامعه اسلامی باشد. در چند روز اخیر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی با همکاری قوه قضاییه، با تذکر لسانی و مقابله با مروّجان بی حجابی به خصوص چهره‌های مشهور و تأثیر گذار، اقدام به اجرای قانون کرده است. این اقدام از همان آغاز، با فشارهای زیادی از خارج و داخل برای سست کردن اراده نیروهای خدوم انتظامی مواجه شد. مایه تأسف است که برخی از این اعتراضات از درون حوزه و از حنجره‌هایی خارج شد که با نگاهی غرض ورزانه، به دنبال مقابله با سیاست‌های نظام اسلامی هستند. انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم، ضمن حمایت از این اقدام، خواستار تداوم این حرکت بدون واهمه و ترس از سرزنش سرزنش‌کنندگان است و تأکید می‌کند هجمه‌های خارجی و داخلی نمی‌تواند اراده ملت دین‌مدار در مقابله با گناهان اجتماعی را سست کند. همچنین یادآور می‌شود این اقدام تنها در صورتی به نتیجه مطلوب نائل می‌شود که تمام نهادهای مسئول در این زمینه، به وظایف قانونی خود عمل کنند و با در نظر گرفتن تمام عوامل و مؤلفه‌ها، اقدامی هماهنگ و همه‌جانبه را انجام دهند. از همین رو از وزارت کشور درخواست دارد با جدّیت پیگیر اجرای کامل مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و از مجلس شورای اسلامی انتظار دارد با تصویب هر چه سریعتر قانونی جامع و بازدارنده، نقش خود را در این امر ایفا کند. ۲۶ تیر ۱۴۰۲ ۲۸ ذی الحجه ۱۴۴۴ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 در آینده‌ فرزندانتان را در خانه‌هایتان در مشت می‌گیرند ⛔️ ۱۶ سال قبل این هشدار را رهبری دادند و امروز سیلی‌اش را می‌خوریم! 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔺 هم مدیران حوزه، هم حوزه، هم بزرگان حوزه، هم حضرات مراجع باید این را بدانند و به این توجه کنند که ما امروز باید به فکر حوزه‌ی قم یا اصفهان یا مشهد یا بقیه‌ی شهرها در بیست، سی سال آینده باشیم. سی سال آینده یعنی چه؟ یعنی دنیایی که احتمالاً هیچ شباهتی با امروز ندارد... 🔻 آن روز ای بسا صاحبان افکار گوناگون، مکاتب گوناگون، نحله‌های منحرف، صاحبان اغراض فاسده بتوانند خیلی آسان فرزندان شما را در خانه‌هایتان در مشت بگیرند، در تصرف بگیرند؛ شما هم هیچ کار نتوانید بکنید. فکر آن روز را حوزه‌ی علمیه باید بکند. مسئول، حوزه‌ی علمیه است. مسئول دینداری مردم، روحانیت است؛ روحانیت هم مولود حوزه است. این جوری توزین بکنیم مسئولیت را، تا بفهمیم بر دوش ما، بار سنگینی که هست، چیست. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج: امروز سیلی بی‌اعتنایی به هشدار دیروز رهبری (۱۶ سال قبل) را می‌خوریم! مبادا فردا سیلی را بخوریم؟ ➖ مسؤولین محترم شورای عالی اگر ریل‌گذاری لازم برای تغییر اولویت حوزه را انجام ندهند؛ ➖ بدنه حوزه اگر از مسؤولین مطالبه نکنند، 🔺 آن فردای تلخ و روزگار سیاه، دور نخواهد بود. 🔻 می‌دانید که پیش‌بینی‌های دیدبان انقلاب همیشه اتفاق افتاده است؛ چون حقایق را به خوبی می‌بیند و انذار می‌دهد. مبادا ما همچنان دلخوش به روزمرگی و تحول‌گریزی خویش باشیم؟!! @Manahejj
🌀 دلقک یا عروسک خیمه‌شب‌بازی دشمن؟! 🔸 اگر یک روزی به مهدی نصیری می‌گفتند روزی تی‌شرت قرمز بر تنت خواهند کرد و سر قبر کسی که چند ماه سوژه سوداگری دشمنان برای ایجاد اغتشاش در ایران بوده، حرف از خدای رنگین کمان خواهی زد و تلویحا دعوت به اغتشاش در کشور هم خواهی کرد، احتمالا در پاسخ می‌گفت: «مگر من دلقک یا عروسک خیمه‌شب‌بازی هستم که دشمنان بتوانند با من چنین و چنان کنند؟!» 🔻 این عقده‌گشایی‌ها اما هیچ اهمیتی ندارد، آنچه باید متوجهش باشیم شناخت پشت صحنه‌ و بازی‌گردان است؛ وگرنه بازیگران حقیری که بعضا حتی بی‌جیره و مواجب برای دشمن خوش‌رقصی می‌کنند ارزشی ندارند. 💠 آنچه که امام خامنه‌ای پیش‌تر درباره این رفتارهای دلقکانه به آن اشاره داشتند: «فرض کنید که یک شبهه‌ای را فلان سرمقاله‌نویس یا فلان ستون‌نویسِ فلان روزنامه یا مثلاً فلان توییت‌زن در فلان شبکه یک چیزی را مطرح کرده؛ ما با چه کسی طرفیم؟ این کیست؟ آیا این خودش است که این کار را دارد میکند؟ احتمال قوی هست که این‌جور نباشد، احتمال قوی هست که این یک پشتِ‌صحنه‌ای داشته باشد؛ آن پشتِ‌صحنه کیست؟ باید او را شناخت.» (۲۱ تیر ۱۴۰۲) ❓چه کسانی از مواضع و اظهارات انقلابیونِ پشیمان از اسلام و انقلاب سود می‌برند؟ ❓چه دست‌های استکباری، ساده لوحان یا لجبازان را به ورطه انحراف و تباهی سیاسی و اعتقادی می‌کشانند؟ ❓نقش خودی‌ها یا همان خرس‌خاله‌ها در انحراف منحرفان تا چه اندازه است؟ ♨️ در آستانه دهه محرم، پاسخ به این سؤالات با تحلیل رویکرد کوفیان و کوفی‌صفتان بسیار مهم و ضروری است. @Manahejj
🏴 سلام بر محرم؛ سلام بر حسین؛ سلام بر مبلغین... فرا رسیدن ماه حزن آل الله علیهم‌السلام را خدمت مولای عزیزمان حضرت حجت ارواحنا فداه و همه محبین حضرتش تسلیت عرض می‌کنیم و خدمت آقای عالم عرض می‌کنیم: «آجرک الله یا صاحب الزمان...» سربازان امام زمان هستند که شعاع انوار محبت و هدایتِ ولایت و دین را تا سرتاسر بلاد اسلامی در این ایام می‌گسترانند؛ طوبی لکم ای مبلغین ایمان، ای زمینه‌سازان ظهور، ای بیدارکنندگان فطرت‌ها، ای تقویت‌کنندگان حب الحسین در ضمیر پیر و جوان و آحاد امت... اگر عاشورای ۶۱ عزیز پیامبر و میوه‌ی قلب فاطمه صلوات الله علیهما به مسلخ شهادت رفت؛ اما اکنون این شمایید که دل داغدار فاطمه را با جاری کردن سیل اشک محبین حسین علیه‌السلام تسلّی می‌دهید. آری شما مسؤولان قلبی و دلی دین، این ایام دل به جاده‌ها زده‌اید، جاده‌هایی که همان سبل پیوستن به یاران سیدالشهداء است و با این کار فریاد زده‌اید: و نصرتی لکم معدّة. خدا به همراهتان، امام زمان نگهدارتان؛ التماس دعا... @Manahejj
🌀 گزارش رسمی استهلال ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ ه‍ . ق 📅 چهارشنبه ۲۸ تیر، اول محرم الحرام 🖋 دفتر امام خامنه‌ای 🌙 الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه سه‌شنبه ۲۷ تیر۱۴۰۲ (۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۴) ➖ زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۲۲ و ۲ دقیقه روز دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ ➖ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۱۹ ➖ زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۱۰ ➖ ارتفاع ماه: ۸.۴ درجه ➖ مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۵۱ دقیقه ➖ سن ماه: ۲۱ ساعت و ۱۶ دقیقه ➖ فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۰.۱ درجه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌙 ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال ➖ تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه محرم در غـروب روز سه‌شنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه ذی الحجه ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه خواهد بود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌙 ج ـ گزارش‌های رسیده ➖ در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی در غروب روز سه‌شنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است: 1️⃣ مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم مسلح رؤیت شد: استان اصفهان: شهر تیران، بوستان شهدای گمنام درچه، دولت آباد، کمشچه، خمینی شهر، شهرضا استان ایلام: دهلران، آبدانان استان آذربایجان شرقی: تبریز استان زنجان: دانشگاه علوم پایه زنجان استان خوزستان: دزفول استان بوشهر: بوشهر کشور عربستان: قطیف ➖➖➖➖➖➖ 2️⃣ مناطقی که هوا غالبا ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، نیشابور، گناباد، تربت حیدریه، درگز، طرقبه، گلبهار، خواف، سبزوار استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری، بشرویه، طبس، سرایان، سه قلعه استان تهران: تهران، پرند، ملارد، فرهنگسرای بهمن استان مرکزی: تفرش، خمین، کمیجان، ساوه، محلات استان سیستان و بلوچستان: زابل، نیک شهر استان خوزستان: خرمشهر، اهواز استان ایلام: ایلام، ایوان غرب استان خراسان شمالی: بجنورد استان چهارمحال بختیاری: بروجن استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان هرمزگان: بندرلنگه استان قم: قم، پردیسان استان گلستان: گرگان استان بوشهر: گناوه @Manahejj