eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
176 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 جوابیه حجت الاسلام اهری (شاگرد آیت الله فاضل) به استاد اکبرنژاد 🔹از چندی پیش راه دیگری آغازیده‌ای
🌀 پاسخ حجت الاسلام ذبیحی(مدیر داخلی موسسه فقاهت) به جوابیه حجت الاسلام اهری: 🔹مؤسسه فقاهت، تمامی ادعاهای مطرح شده علیه استاد اکبرنژاد در جوابیه مذکور را، خلاف واقع و مردود اعلام می کند. 🔹متأسفانه این بار اولی نیست که این نوع ادعاهای بی پایه و اساس؛ علیه استاد اکبرنژاد منتشر می گردد. این منش جریان تحجر است که وقتی دست خود را از مواجهه علمی بسته می بیند، به تخریب رقیب می پردازد. لذا ما از جناب آقای فاضل می خواهیم که دست از سخن پراکنی های بی پایه و اساس بردارند و هر نوع مستندی در این زمینه دارند منتشر کنند تا صحت و سقم کلامشان برای همگان روشن شود. 🔹عجیب است، آقای فاضل که هم در بحثهای سیاسی و هم در اظهاراتشان درباره حوزه، با بیان و اراده رهبری رویارویی می کنند، حال نگران تحقق منویات حضرت آقا در حوزه ها شده اند!! ۹۸/۰۴/۰۱ 〰〰〰〰 متن کامل در 👇👇👇👇 yon.ir/Zabih @Manahejj
🌀 بررسی نظرات رهبری نسبت به دو جریان فقهی اصولی 📝 موافق و مخالف رهبری!! 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در برنامه‌ای تلویزیونی، موضوع بر سر «حقانیت یا بطلان فلسفه» بود. مدافع فلسفه، ادله‌اش را بیان کرد و مخالف فلسفه جواب داد. در آخر برنامه، مدافع فلسفه گفت: می‌خواهید بگویید مرحوم امام و شهید مطهری اشتباه کردند که فلسفه خواندند؟ مخالف فلسفه در جواب گفت: اینجا صرفا یک بحث علمی است و نباید از شخصیت‌ها برای حقانیت یک مسئله علمی استفاده کرد. 🔹 امروز هم برخود با نظریات علمی در حوزه، مع الأسف گاهی چنین سبکی دارد. به جای اینکه از اشکالاتی چون تورم اصول و آموزش متون پیچیده و سخت جواب دهند، ابتدا توهین و تکفیر می‌کنند. دست آخر هم، دست به دامن حضرت امام(ره)، و مقام معظم رهبری شده‌اند که رهبری با این روش مخالفند. جریان مقابل نظرات آقای اکبرنژاد اینقدر دستش خالی شده که برای رد نظرات علمی، از مخالفت رهبری می‌گوید بدون اینکه سند و مدرکی بیاورد. 🔹 اینکه مقام معظم رهبری مخالف مباحث آقای اکبرنژاد باشد، ادعایی است که نیاز به اثبات دارد. 🔹 اما موافقت یا مخالفت معظم له با روش آموزشی و شیوه انتقاد علمی آقای فاضل نیازی به تقریر خاص ندارد. در اینجا فقط به دو مسئله از نظرات رهبری و مقایسه با نظرات آقای فاضل اشاره می‌کنم: 1⃣ مقام معظم رهبری: در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دوره‌ی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّب‌آور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان‌ الله ‌علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولی‌تر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیده‌ام که دوره‌ی اصول ایشان پنج سال طول می‌کشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار می‌کرده؟ چه چیزی را از اصول می‌انداخته که پنج سال می‌شده؟ یعنی بنابراین می‌شود اصول را پنج سال گفت، می‌شود شش سال گفت. متوسط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان می‌خورد؟ کجای فقه استفاده می‌شود از این اصول؟ (۱۳ اسفند ۱۳۹۷) آقای فاضل: من بیست ساله درس خارج اصول می‌گویم و هنوز تمام نشده است. 2⃣ مقام معظم رهبری: بعضى از آن حرف‌هايى كه ماها عادت كرده ايم بخوانيم، يا زيادى است و يا خالى از اولويت است. ولى جايش را بايد چيزهاى اولى، يا چيزهاى لازم پُر كند. مثال‌هايى كه ما زديم معناى حرفى، مشتق و ضد. (۴ تیر ۱۳۶۹) 🔹 آقای فاضل: در اصول فقه، هیچ مسئله زائد و بی‌فایده وجود ندارد، و کسانی که می‌گویند اصول زائد دارد، اصول را نفهمیدند. ❓ به نظر شما، مقام معظم رهبری موافق آقای فاضل هستند یا مخالف؟ @Manahejj
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی 📝 حاشیه‌ای بر چالش دو استاد حوزوی 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشت‌گویی، تهمت‌پراکنی و یا فشار روانی شود!! 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 #آزاداندیشی #مناهج @Manahejj
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی 📝 حاشیه‌ای بر چالش دو استاد حوزوی 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 اخیرا منازعاتی بین استاد جواد فاضل لنکرانی و استاد محمدتقی اکبرنژاد رخ داده است که اساس آن به دعوای قدیمی «زوائد الاصول، آری یا خیر؟!» باز می‌گردد. چند سالی هست که استاد اکبرنژاد بحث زوائدالاصول را در نشست‌های عمومی و تخصصی حوزه علمیه مطرح ساخته است. بحثی که پذیرش آن باعث لزوم تجدید نظر در کتب رسائل و کفایه برای آموزش خواهد شد. اما از آنجا که صاحبان رسائل و کفایه، دو زعیم گرانقدر حوزه علمیه یعنی شیخ انصاری و آخوند خراسانی هستند، طرف مقابل اینچنین مباحثی را تخطئه‌ی شیخ و آخوند (سرمایه‌های اصیل حوزه علمیه) می‌داند و با هجمه علیه چنین مباحثی همه را مردود می‌داند. 🔹 این دست مباحثات علمی همیشه در حوزه علمیه جریان داشته است و لازمه نشاط علمی حوزه علمیه نیز همین است؛ چراکه حیات علمی حوزه علمیه به آزاداندیشی و حریت علمی است؛ البته بشرطها و شروطها. شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشت‌گویی، تهمت‌پراکنی و یا فشار روانی شود!! 🔹 در آزاداندیشی و مباحث علمی تا وقتی حرکت بر مدار استدلال باشد هیچ خط قرمزی وجود ندارد؛ چه اینکه امام خمینی نقد شود یا شیخ و یا آخوند! مباحث علمی بزرگان، وحی منزل نیست؛ پس مراقب مغالطات نیز باشیم. نقد ایشان، به معنای تخطئه شخصیت ایشان نیست. 🔹 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی): «آدم ملاحظه می‌كند كه بعضى از نظرات برجسته و فوق‏ العاده‌ى فقهى و اصولى امام‏ در مقالات علمى مورد نقد قرار می‌گيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات‏ قانونيه‌ى امام كه به نظر ما يكى از مستحكم‌ترين و بديع‌ترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مى‌گيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مى‌گيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار داده‌اند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره‏ مورد نقد قرار می‌گيرد؛ كسى هم نمى گويد چرا. ما می‌خواهيم عرض كنيم كه اين آزادانديشى بايد دامنه‌اش گسترده باشد. همين طور كه فرمودند، در فلسفه، فرمايشات آخوند ملاصدرا وحى منزل نيست. در فقه، فتاواى صاحب جواهر و شخصيتى مثل شيخ اعظم- كه با وجود همه‏ ى بزرگان و فقها، ما نظير شيخ اعظم را از بعد از شيخ تا امروز ديگر نداريم- وحى منزل نيست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد كردند، ايراد كردند، اشكال كردند، جواب دادند. بايستى اين سنت در حوزه باشد.»(۲ آبان ۱۳۸۹) 🔹 امروز اگر دهان منتقدین علمی را بستیم و اجازه ندادیم کسی در میدان علم سؤالی بپرسد یا انتقادی کند؛ هیچ‌گاه نمی‌توانیم شاهد ظهور نخبگانی باشیم که عرصه‌های مختلف علم را جلو می‌برند. اساتید حوزه علمیه باید مراقب حفظ کیان آزاداندیشی باشند؛ چراکه شاگردانشان اخلاق و رویه‌های حوزوی را از ایشان می‌آموزند. اگر استادی بجای پاسخ مبرهن دست به رمی و تکفیر بزند، فردا از شاگردانش چه انتظار می‌رود؟ کما اینکه تجلی برخی اخلاق اساتید امروز نیز در شاگردانشان متبلور و عیان است. 🔺 شایان ذکر است این متن به هیچ وجه در تایید استاد اکبرنژاد نیست؛ بلکه صرفا تذکری است برای لزوم پاسخ علمی به شبهات علمی و همچنین لزوم پرهیز دو طرف از احساسی کردن فضا. منتشرشده در خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 آدرس‌های غلط، خطا در محاسبات 📝 ادعاهای شاگردان و اطرافیان استاد فاضل لنکرانی 1⃣ آمار تلگرام استاد فاضل لنکرانی: درس‌های من سال‌هاست که در تلگرام قرار می‌گیرد، آماری که اخیراً از مسئول این‌کار گرفتم بیش از مراجعه‌کننده داشته!! من یک طلبه کوچک در گوشه‌ای از این حوزه هستم، آیا این ارزش نیست که ما از این طریق توانستیم با هفت میلیون نفر ارتباط برقرار کنیم؟ yon.ir/EddeA 2⃣ هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان‼️ حجت‌الاسلام اهری (شاگرد آقای فاضل): در زمان رحلت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی طاب ثراه، نجل ایشان مجتهدی مسلّم بود. تن از مقلّدان آن مرحوم به آیت الله جواد فاضل رجوع می‌کردند و به اصرار از ایشان می‌خواستند تا «با اجازه‌ی شخص ایشان» بر تقلید آن مرجع فقید باقی بمانند. شما نیک می‌دانید معنای اجازه بر بقا چیست!! 📌 مناهج: این آمار و ارقام نجومی بر چه پایه‌ای استوار است؟ چگونه کانالی با ۲۰۸ عضو، هفت میلیون بازدید دارد؟ مگر اینکه هر نفر تقریبا ۳۵۰۰۰ بار پست‌های کانال را ببیند!! مبادا آن آمار هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان نیز باید تقسیم بر ۳۵۰۰۰ شود تا عدد واقعی به دست آید؟!! الله اعلم. اساتید گرانقدر حوزه علمیه بیش از هرچیز باید مراقب بیوت و مریدان چاپلوس باشند. @Manahejj
🌀 سکوت؛ اشتباهی که نباید ادامه یابد 📝 وظیفه صاحب‌نظران و حوزه علمیه در مساله بدحجابی 🖋 یعقوب مددی 🔹 این روزها مسئله حجاب و هنجار شکنی تبدیل به یک دغدغهٔ عمومی و شاید در آیندهٔ نه چندان دور به مُعضل اجتماعی تبدیل شود . 🔹 تحلیل دقیق این هنجار شکنی ها ، جایگاه پلیس ، طیف بندی بد حجاب ها ، چگونگی برخورد با هنجار شکنان از جانب مؤمنین و مسئولین ، چگونگی حل این معضل و درنهایت نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب همگی در هاله ای از ابهام به حال خود رها شده اند ! 🔹 عمده تحلیل گران وسط میدان به کلی گویی بسنده کرده ، برخی قضیه را صرفآ امنیتی و برخی دیگر در این وسط دنبال مقصّر می گردند . برخی بطور عجیبی فضا را خوب پنداشته و صرفآ از رشد نسبی عفاف در جامعه سخن می گویند . برخی دیگر هم رسمآ اعلام نادانی از پاسخ کرده اند . 🔹 حال سؤال اینجاست وقتی از طرفی هم مؤمنین دچار حیرت شده اند که آیا با وجود این پرخاشگری ها و یا عدم احتمال تأثیر ، هنوز وجوب نهی از منکر در چنین مواردی باقیست و هم آنطور که استشمام می شود مسئولین حکومتی دچار تردید و بعضآ درست ندیدن مسأله شده اند (همانند تردید پلیس در نوع برخورد با نیروی خود ) دقیقآ نهادهای فرهنگی ذیربط چرا چلّهٔ سکوت گرفته اند ؟! 🔹 آیا دفتر تبلیغات اسلامی وظیفه ای بر دوش خود احساس نمی کند که پاسخ و راهکاری برای مردم و مسئولین ارائه دهد ؟! چه نهادی بایستی نسبت به راه حل این حوادث ، آتش به اختیاران و مجموعه های خود جوش حزب اللهی را آگاه کند ؟! 🔹 بنظر بی راه نباشد اگر از آقایانی که مدعی نظریه پردازی در عرصهٔ علوم انسانی _ اجتماعی هستند انتظار سخن داشته باشیم . خب این حوادث هم بُعد اجتماعی دارند پس چرا به تحلیل و ارائه راهکار نسبت به این کُنِش اجتماعی نمی پردازند ؟! البته شاید هم آقایان فقط هنگام همایش ها نظریه پرداز می شوند !! 🔹بد نیست اگر آقایان بزرگواری که مدّعی اند در عرصهٔ فقه حکومتی صاحب نظرند از کلی گوئی فاصله گرفته و راهکاری ارائه دهند . مگر فقه حکومتی منحصر در اثبات ولایت فقیه و شئونات آنست که تا ابد خود را با این کُلی گوئی ها سرگرم و دلخوش کنیم ؟! مؤمنین نسبت به تکلیف شان دچار تردید شده اند چه کسی بایستی پاسخ گو باشد ؟! 🔹 جریانات فرهنگی نظیر سازمان تبلیغات ، صالحین ، اوقاف و ...مشخصآ چه وظیفه ای در این زمینه دارند که هیچ کدام اقدام به یک گفتمان سازی و مطالبهٔ هوشمند و کارشناسانه ضمن ارائه راهکار نمی کنند ؟! 🔹 حوزه منزوی است چون خود را نسبت به واقعیات جامعه مسئول نمی داند. بسیاری از نهادهای حوزوی به فعالیت عادی و اداری رو آورده اند و خبری از جوشش انقلابی در آنها نیست. حوزه متناسب انقلاب اسلامی با برگزاری چندین همایش به دست نخواهد آمد بلکه ناچار از حلّ معضلات انقلاب و زیست انقلابی در زمینهٔ های مربوط به خود است. @Manahejj
🌀 فقه مصطلح، مقدمه‌ی فقه تبلیغ 🔰 اگر استعداد علمی بسیار بالایی نداری، برو فقیه شو! 🎙 علیرضا پناهیان 🔹 اگر طلبۀ استعداد علمی بسیار بالایی ندارد، برود «فقیه» شود. اما اگر از توانمندی علمی بالایی برخوردار هستید؛ «فقه تبلیغ»، پیچیده ترین فقه است که هنوز ابواب آن تبویب و تفصیل نیافته است و اصول اجتهادی آن معین نشده است. امام خمینی (ره) می فرمودند:«فقيه حق ندارد بگويد كه من اسلام شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه شناسم، من فقه اسلام را مى شناسم؛ آنى كه از همه بهتر می‌داند همان است كه فقه اسلام را مى داند ... ادعاى اسلام شناسى جز براى آن كه همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنويت اسلام و ماديت اسلام را بداند آن مى تواند بگويد من اسلام شناسم.».( 17 تير 1358در جمع وعّاظ تهران). مبلغ باید اسلام شناس باشد؛ بر این اساس دانش های پیچیده ی برای تبلیغ نیاز هست. البته فقه مصطلح می تواند مقدمۀ برای فقه تبلیغ باشد. @Manahejj
🌀 نامه استاد قرائتی به اساتید و مدیران حوزه 🔰 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، طی نامه ای به اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه سراسر کشور، از چگونگی و شیوه تبلیغات دینی بر اساس مقتضیات زمانه سخن گفت: 🔹نسبت به اصل تعطیلات تابستان: پیام آیه «لِإِیلافِ قُرَیْش» (قریش،۱) آن است که مکان را عوض کنید ولی کار را تعطیل نکنید. پیام جمله «فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْض» (جمعه، ۱۰) آن است که حتی جمعه‌ها فقط برای نماز کارها تعطیل شود. تابستان گرچه گرم است، اما در همین گرما از ساعات اول صبح یا ساعات پایانی شب و یا در مناطقی که هوا معتدل است، می‌توان بهره‌ها برد. اینجانب بعد از ۶۰ سال طلبگی متوجه شده‌ام که هشت‌ونیم سال عمر من به دلیل تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تلف شده است. در حالی که می‌توانستم با تغییر مکان و کار بهره‌ها ببرم. 🔹 نسبت به طلاب جوان: از تابستان می‌توانیم نهضت‌هایی راه بیاندازیم. نظیر نهضت قرآن‌آموزی و جمع‌های چندنفری برای گفتگو با نزدیکان و عمل به آیه «و انذر عشیرتک الاقربین» ۱. از میان داستان‌ها، کتاب داستان راستان شهید مطهری را استفاده کنند. ۲. از قرآن از آیات اخلاقی نظیر سوره‌ی حجرات و لقمان و عنکبوت بهره گیرند. ۳. این جلساتی که زیر نیم ساعت تشکیل می‌گردد، برکات فراوانی خواهد داشت. ۴. گفتگو با #نسل_نو برکات زیادی دارد و چون این جلسات خودجوش و در محله‌ی مسکونی فرد تشکیل می‌شود، نیاز به تأمین اعتبار و هزینه ایاب و ذهاب نخواهد داشت. ✳️ متن کامل نامه👇👇 http://hawzahnews.com/detail/News/497101 خبرگزاری حوزه #مناهج @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قهر یک روحانی، وسط پخش زنده! 🎥 شبکه یک، برنامه آفتاب شرقی #بی_اخلاقی #مناهج @Manahejj
🌀 آنتن زنده ملک طلق پدرمان نیست! 📝 🖋 محمدهادی سمتی 🔹 کارشناس برنامه آفتاب شرقی مشغول صحبت است که مجری اعلام می کند وقت تمام شده است. روحانی محترم نگاهی به ساعتش می اندازد و بعد ضمن اعتراض به کمبود وقت،برنامه را ترک می کند. ایشان مانند سایر روحانیون رسانه ای، کارشناس همیشگی رسانه ملی است و این برنامه اولش نبوده است. بنابر این با قواعد برنامه زنده هم باید آشنا باشد. ولی چرا این حرکت نادرست را مرتکب می شود؟ 🔹 پاسخش این است که برخی از روحانیون ، گویا رادیو و تلویزیون را ملک طلق خود می پندارند و به خودشان حق می دهند هرگونه رفتاری را انجام بدهند. 🔹 دیده شدن زیاد در تلویزیون یک آسیب جدی دارد که به مرور افراد را دچار توهم می کند. توهم این که من می توانم و حق دارم هرطور خواستم حرف بزنم و رفتار کنم و ریشه این توهم تخریب گر هم دیده شدن بیش از اندازه است. 🔹 این برخورد ناصحیح هیچ توجیهی ندارد و به مخاطب می فهماند که من باید تمام و کمال حرفم را بزنم و یک واو هم نباید کم شود. اسم این کار را کودتای رسانه ای می گذارم که از فقدان آستانه تحمل و صبر نشأت می گیرد. ❓ نظر شما چیست؟ @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 دلداده یار: با عرض سلام چرا ما روحانیون با هم درگیر هستیم؟ چرا بر علیه هم حرف می‌زنیم. بنده صفحات اینستگرامی این کلیپ رو که میدیم اکثر مردم عادی دفاع کرده بودند از کار روحانی و بهش حق داده بودند که چرا به جای چهار کلمه حرف حساب باید وقت داده بشه به پیام بازرگانی و ... . توی خیلی از برنامه های تلویزیونی همین اتفاق میفته و بی حرمتی میشه . ولی چون همیشه صبر کردیم ، باز تکرار شده. به نظر من کار درستی کرد . علاوه بر اون الان شما دارید در رابطه با اون برنامه صحبت میکنید و وقتی میگید بعضی روحانیون تلویزیون رو ملک مطلق میدونن . تمام چشم ها به کارشناس برنامه که بسیار روحانی دقیق و محترمی هستند معطوف میشه. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 عشق و جنون@: برخلاف ادعای اون یادداشت، مسئولین صداوسیما هستند که خودشون رو صاحب اختیار میدونند و برنامه های خوب و موثر رو فدای پیامهای بازرگانی و برنامه های اشرافی مثل آموزش آشپزی اشرافی و مثل اینها ترجیح میدهند... 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 دریا: حرکت بسیار ناپسندی بود که در شأن لباس روحانیت نبود.فقط حرف زدن که نیست..اصل عمل است. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 H@s@n313: ⬅️ تو این قضیه باید دید که به روحانی چقدر وقت داده بودن: -اگه زمانش تمام ولی حرف ناتمام بوده ،خودش مقصره واصلا این کارش جا نداشت و این حرف درسته که تلویزیون رو ملک خودش میدونه - ولی اگه هنوز وقت معین تمام نشده کار درستی انجام داده چرا که مطالبش نیمه کاره مونده و به یک نوعی بهش بی احترامی شده.شاید هر طلبه ای هم جای ایشون بود همون کار رو هم میکرد. ⬅️ یه نکته هم اینکه تو برخی کانال ها اومده بود که توهین مجری به روحانی؛خواستم بگم که این بنده خدا اصلا هم توهین نکرد خیلی هم با احترام گفت.بعدشم این جور برنامه ها که منبر نیست تا اینکه کسی نباید حرف بزنه بلکه یه جور پرسش و پاسخه و اون مجری دائم در حال حرف زدن با روحانی هستش فلذا صحبت کردن مجری و خبر دادنش کار بدی نبود مگر اینکه همونطور که گفتم از باب زود تموم شدن وقت باشه. موفق و پیروز باشید. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 م ن: این برنامه رو بنده نگاه کردم حتی خود مجری گفت(انصافا وقت برنامه خیلی کمه). این مشکل از طرف تهیه کننده برنامه و مدیر شبکه است برای عدم تخصیص زمان مکفی و عدم برنامه ریزی دقیق. اما به نظر حقیر کار اون کارشناس هم خیلی متصف به اخلاق نبود.مردم از ما طلبه ها انتظار صبر بیشتر و اخلاق بهتر دارند. جدای از اخلاق به علت اینکه برنامه زنده در حال پخش بود،این حرکت بهانه و دست مایه تمسخر و خورده گیری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در رسانه های معاند شده است. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 صادق بابایی: سلام؛ روحانیون شهیر اگر به اندازه کافی اهل تساهل و شکیبایی نیستند، لاقل قواعد بازی با رسانه و مدیریت افکار عمومی را یاد بگیرند. این جناب، اگر مُحقّ هم بوده، می‌بایست نقدش به سیاست‌های پولی صداوسیما و کمبود وقت برنامه‌های دینی رو می‌گفت بعد قهرمانانه ترک آنتن می‌کرد نه اینطور قهرانه! 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
🌀 آیت الله العظمی خامنه‌ای: استمرارِ جهاد و مبارزه خستگی‌ناپذیر، اولین درس حضرت امام صادق علیه‌السلام برای ما‌ست. 📌 جهاد مصادیق متعددی دارد؛ جهاد در #تحصیل_علم، جهاد برای #تحول‌آفرینی_در_حوزه، جهاد با #نفس و... . #مناهج ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام برای همه طلاب عزیز استمرار جهاد و مبارزه خستگی ناپذیر در همه عرصه‌های جهاد را از خدای متعال خواستار است. #مناهج @Manahejj
🌀 امتحانات و استانداردهای لازم 🖋 هادی چیت ساز 🔹 بسیاری از امتحانات حوزه، از استانداردهای لازم برخورد نیست. در این مختصر، به مهمترین استانداردها اشاره می‌شود: 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 #امتحانات #مناهج @Manahejj
🌀 امتحانات و استانداردهای لازم 🖋 هادی چیت ساز 🔹 بسیاری از امتحانات حوزه، از استانداردهای لازم برخورد نیست. در این مختصر، به مهمترین استانداردها اشاره می‌شود: 🔹 اولین استاندارد، تناسب کیفیت سؤالات با هدف علم آموزشی است. هدف فقه، آموختن روش فقاهت و استنباط است. هدف اصول فقه، فهم قواعد لازم برای استنباط است. پس امتحان این دو علم، باید بر اساس این اهداف باشد. اما از همه چیز سؤال می شود، غیر از این اهداف. طلبه هم به جای اینکه فهم خودش را ارتقا دهد، نظریه ها را طوطی وار حفظ و سیاهه می کند. ضعف دیگر امتحانات فقه و اصول این است که مایه آنها، پیچیدگی متون آموزشی است، نه محتوای کتب. ممتحن معمولا نظریه های علمی برایش مهم نیستند، بلکه می خواهد ببیند طلبه این متن سخت را فهمیده یا نه، هرچند مطلب خاصی نداشته باشد. یعنی آنجا که نویسنده متن را خیلی سخت نوشته، بهترین جایی است که می توان سؤال داد. مثلا در دو خط، کلمه «اصلا» سه معنای مختلف دارد و ممتحن از معانی «اصلا» می پرسد. ولی خود مطلب درجه چندم است. 🔹 بدتر آنکه گاهی امتحان فقه و اصول، به امتحان ترجمه متن عربی و تعیین نقش کلمات بدل می شود. یا گاهی ممتحن مطلبی را می خواهد که بین خود شارحین اختلاف است مانند معانی «فتأمل». طبیعی است، طلبه هر نظری غیر از نظر ممتحن را بنویسد، نمره نمی‌گیرد. 🔹 مثال دیگر، امتحانات تفسیر است. میزان سنجش در این امتحان، فهم روش صحیح تفسیر آیات و به کار بردن قواعد تفسیر است. اما کمتر سؤالی در امتحان از این ویژگی برخوردار است. امتحان بر اساس مطالب حفظی است. هرجا مطلبی شماره شده، یا بیشتر شبیه امتحان تجزیه و ترکیب است تا تفسیر. 🔹 دومین استاندارد، رعایت سختی و آسانی سؤالات در همه امتحانات است. گاهی امتحانی را آنقدر سخت می گیرند که همه می نالند، و گاه آنقدر رها می کنند که نخوانده ها هم نمره بالا می گیرند. کمتر دیده شده که در یک ترم حد وسط رعایت شود. امتحان، بازتاب تلاش و فهم طلاب است. پس اگر استانداردهای لازم را نداشته باشد، تقریبا از غرض اصلی‌اش تهی است. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 خدایا کمکم کن: سلام چرا حوزه برای اجاره طلاب کاری نمی‌کند؟! اگر توان مدیریت و تاثیر درمردم عوام را ندارد، حداقل می‌تواند مجتمع‌هایی که به اسم طلاب هست را مدیریت کند! مثلا طلبه خونه‌اش رو گذاشته ۴۰ میلیون رهن با اجاره ۵۰۰ !! وجدانن برای طلبه زیاد نیست؟!! یکی گذاشته ۶۰ تومن ۲۰۰ تومن نمی‌دانم شورای عالی و مدیران حوزه چرا وضع طلاب رو نمی‌بینند؟! @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر کاربران 💬 خدایا کمکم کن: سلام چرا حوزه برای اجاره طلاب کاری نمی‌کند؟! اگر توان مدیریت و تاثی
📠 نظر کاربران 💬 ناصری: برادر من گرانی اجاره مسکن در مجتمع طلاب چه ربطی به شورای عالی و مدیران حوزه دارد؟ از هر کسی در حیطه مسئولیتش مطالبه کنید. این بزرگواران، نظام آموزشی و تبلیغی حوزه را اصلاح کنند موجب چشم‌روشنی ماست و الا طلبه‌ای خانه‌اش را به قیمت بالا اجاره می‌دهد که به شورای عالی ربطی ندارد. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 Sael 14: سلام و تشکر از کانال خوبتون شما رو به خدا به گوش مسئولین حوزوی برسونید. خداشاهده نمی‌تونم خونه اجاره کنم صاحبخونه هم جوابمون کرده با یه بچه شش ماهه چکار کنیم؟ پیش زن و بچه هم که همه جوره شرمنده ایم. این حال و روز غالب طلبه هاست. اجاره‌ها دو سه برابر شده و شهریه ما همان... @Manahejj
🌀 آخوند درباری 🔹 سید حسن امامی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه "پروکیمنیاژ" که توسط روس‌ها اداره می‌شد فرا گرفت و سپس برای تحصیلات علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب ، منطق و سایر علوم مرتبط رهسپار حوزه علمیه نجف شد و درجه دکترای حقوق خود را از دانشگاه لوزان دریافت کرد. 🔹 در ادامه فعالیت‌هایش به عنوان آخرین امام جمعه پیش از انقلاب منصوب شد. خاندان وی نسل اندر نسل و به شکل موروثی امام جمعه تهران بودند و با حاکمان وقت روابط حسنه برقرار کرده و در تحولات سیاسی اجتماعی کشور، پشت قدرت حاکم را خالی نکردند. 🔹 او با اوج گیری انقلاب دو روز بعد از خروج شاه در دی 1357 ایران را به مقصد سوئیس ترک کرد و سرانجام در مرداد ماه سال 1358 در سوئیس بر اثر سرطان و در حالی که ماههای آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر می برد؛ فوت کرد. 🔰 نظر حضرت امام درباره آخوند درباری: 🔹 آنقدر صدمه ای که اسلام از یک آخوند فاسد می خورد از محمدرضا‌ ‌‌نمی خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملاّی فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل‌ ‌‌جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد دنیا در‌ ‌‌عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی کنیم. ما طرفداری از اسلام می کنیم. این اسلام‌ ‌‌پیش شما باشد معظم هستید. پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و‌ ‌‌خیانت کردن به اسلام ‌‌[‌‌از‌‌]‌‌ معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای‌ ‌‌اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است صحیفه امام - ج 10 - ص 278 پایگاه جریان‌شناسی اسباط #مناهج @Manahejj
🌀 پرونده ادب آزاداندیشی 📝 درآمد 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 سالیان زیادی است که طرح آزاداندیشی و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. در این میان اقداماتی ‌هرچند کم و کوچک از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها، دفتر تبلیغات(برگزاری یک مورد کرسی ‌آزاداندیشی) و... صورت گرفته است. با توجه به منازعات اخیر برخی اساتید حوزه علمیه مبنی بر وجود یا عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه قم و همچنین مدل رفتاری ایشان در منازعات، هیات تحریریه مناهج هشتمین پرونده خود را به «ادب آزاداندیشی» اختصاص داده است. 🔹 طبعا محتوای این پرونده سنجه مناسبی است برای وزن‌کشی رفتاری بسیاری، و همچنین ترازی است برای اینکه هرکسی خود را با آن محک بزند و میزان آزاداندیشی خود را بیابد. تحریریه مناهج دست تمامی بزرگوارانی که با یادداشت‌ها، نکات و نظرات خویش، مناهج را یاری می‌کنند به گرمی می‌فشارد و از آثار ایشان استقبال می‌کند. 🔹 آنچه در هشتمین پرونده مناهج (ادب آزاداندیشی) قرار است پیگیری شود: • تعریف آزاداندیشی • حوزه علمیه میدان حضور سلایق • سوء استفاده و مصادره به مطلوب بیانات رهبری • تبعیت از رهبری: معیارها،مرزها و مصادیق • مرز آزاداندیشی (آزاداندیش کیست؛ تحجر چیست؟) • آیا آزاداندیشی در حوزه علمیه نیست؟ • تفاوت نقد علمی با تخطئه شخصیت • مطالبه جدی آزاداندیشی از مسئولان • لزوم برخورد با تخطئه‌کنندگان نظریات جدید • لزوم نقد عملکرد مسئولین مانع تحول و آزاداندیشی • لزوم افکارسنجی طلاب و اساتید توسط شورای عالی 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده ادب آزاداندیشی #آزاداندیشی #مناهج @Manahejj
🌀 مصادره به مطلوب 📝 کوتاه سخنی در باب نقل بیانات رهبری 🖋 احسان ناصری آیت الله فاضل دو روز پیش طی بازدید از خبرگزاری حوزه دوباره به پاسخ رهبری به نامه آقای اکبرنژاد اشاره کرده اند: ((این اواخر هم این مسأله منتشر شد و رهبری هم فرمودند، «این راهی که یک عده ای می روند این راه اشتباه است»؛ ولی باز هم لجاجت می کنند و می گویند خبرهای بی پایه و اساس، در حالی که مستند این ها موجود است. آن کسی که از قول رهبری نقل کرده به من فرمود. به ایشان گفتم این مطلب را بنده از قول شما از قول رهبری بگویم؟ گفتند: بگو. ولی باز هم لجاجت می کنند.)) 🔹 فارغ از صحت یا عدم صحت این ادعا، اینگونه استناد به بیانات رهبری صحیح نیست. کاری که هر دو طرف نزاع در حال انجام آن هستند؛ یکی می گوید اصلا رهبری این مسیر را اشتباه می‌داند. دیگری می گوید رهبری با درس خارج بیست ساله جنابعالی هم مخالف است. 🔹بیانات رهبری را باید به صورت منظومه‌ای دید؛ اینکه هر جا سخنی از رهبری در تایید من باشد و به آن استناد کنم بیشتر شبیه تطبیق رهبری با اشخاص است نه تطبیق اشخاص با رهبری. 🔹نتیجه این روند مظلومیت رهبری است. هر کسی مطابق میلش کاری می‌کند و بعد می‌گردد و از میان بیانات رهبری جمله‌ای در تایید خودش پیدا می‌کند و به عالم و آدم می‌رساند که ببینید رهبری هم چنین بیانی دارد. 〰〰〰〰 🗂 پرونده «ادب آزاداندیشی» #آزاداندیشی #مناهج @Manahejj