eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی: 🔻«سکولاریسم ارادی و اجتماعی» حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند. 🔻می گویند جامعه مشغول کار خود و ما حوزوی‌ها نیز مشغول کار خود باشیم. @Manahejj
📲عقب‌نشینی حسام الدین آشنا از اظهارات اخیرش در مورد بودجه جامعة‌المصطفی 🔹من به بودجه جامعةالمصطفی نپرداختم بلکه گفتم این موسسه را شما می شناسید ولی بقیه چندان شناخته شده نیستند. فارس @Manahejj
📄دامن زدن به تبلیغ سطحی 🔰تاملی بر محتواهای آماده 🖋محمد حق پرست 🔻امروزه بسیاری از کانال ها و سایتها و انتشاراتی ها، به تهیه محتوای تبلیغی می پردازند. مشتری اصلی این مطالب طلاب مبلغ هستند که یا وقت و حوصله کافی ندارند مطالب خام را کنار هم بچینند، یا اصلا بلد نیستند این کار را بکنند. به هرحال تا وقتی غذای آماده ای وجود دارد، چه نیازی به پختن غذا است. 🔻برخی اصل این کار را کمک به نشر معارف می دانند و بدون هیچ ضابطه ای آن را گسترش می دهند. اما حقیقت آن است که فقط برای مبلغین تازه‌وارد مفید است، نه برای همه. محتوای آماده بیشتر انگیزه ای شده برای تنبلی طلاب مبلغ، حال آنکه اساسا تبلیغ یک است و مبلغی موفق خواهد بود که تولید فکری و محتوایی داشته باشد. 🔻علاوه بر این، محتوای آماده باعث می شود مبلغ دیگر سراغ منابع اولیه به ویژه آیات و روایات کمتر برود و بدون اینکه به تمام ابعاد مطرح در منابع آشنایی و تسلط داشته باشد، فقط قسمتی از دین را برای مردم تبلیغ کند، یعنی همان مطلبی را که نویسنده ای یا سخنرانی پسندیده و آنطور که وی جمع کرده، برای مردم بیان می کند. نتیجه این کار، است نه عمیق، چون مبلغان دین که باید تولید کننده باشند، خودشان مصرف کننده از چند نفر هستند. 🔻متأسفانه مرکز مدیریت نیز، طرح «آموزش عمومی» ندارد تا طلاب با فنون اولیه تبلیغ و جمع آوری مطلب آشنا شوند و همت بیشتر خود را بر تهیه محتوای تبلیغی می گذارد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حسن آقامیری محکوم به خلع لباس دائم و ۵ سال حبس تعلیقی شد ♦️وی خبر محکومیتش را در دادسرای ویژه تهران، در صفحات شخصی خود منتشر کرد @Manahejj
📄جرم‌های آقامیری 🖋هادی چیت ساز 🔻«آقامیری» یک روحانی فعال در فضای مجازی است که مخاطبان زیادی دارد. برخی از نکاتی که وی در سخنرانی هایش گفته و آنها را در فضای مجازی بازنشر کرده بود، خلاف محکمات و مسلمات دینی است. اکنون فقط محکوم به خلع لباس و پنج سال حبس تعلیقی شده است. آقامیری تا قبل از این حکم، بارها از سوی شخصیت های حوزوی و به طور رسمی از سوی دادگاه ویژه روحانیت احضار شده و تذکر دریافت کرده بود. برخی از گفته های وی عبارتند از: ۱. دم زدن از رحمت الهی بر پایه انکار جهنم و عذاب خداوند. ۲. تطهیر داعش و داعشی ها و بی حرمتی به مدافعان حرم. ۳. هدف امام حسین(ع) از نهضت عاشورا، شفاعت از شیعیان است. ۴. شفاعت حضرت زهرا(س) از شیعیان حتی با بی نهایت گناه. ۵. جور کردن مشروب توسط امام معصوم. 🔻علت جذب مخاطبان آقامیری این بود که کسی در لباس روحانیت، حرف هایی می زند که تا حالا هیچ روحانی نزده و خلاف مسلمات است. حال که لباس ندارد، مردم می فهمند آنچه او می گوید، تنها نظر خودش است، مانند سایر کسانی که شبهاتی را نسبت به دین مطرح می کنند و دیگر حرفهایش به پای روحانیت نوشته نمی شود. بنابراین حق جامعه روحانیت است که او را از خود طرد و خلع لباس کند. 🔻اما زندانی او به خاطر ترویج و اصرار او بر حرف های خلاف دین است. فهم او، فهمی بی اساس و اصول است. می خواهد ارزش بعضی مقدسات را نزد مخاطب بالا ببرد، ولی ارزش برخی مقدسات دیگر را پایین می کشد. می خواهد اهل بیت(ع) را ارج نهد، ولی اباحه گری را ترویج می کند. بر اساس فقه شیعه، کسی که خلاف مسلمات دینی چیزی بگوید و آن را ترویج کند، شدیدترین مجازات ها را دارد. اینکه برای آقامیری حبس تعلیقی بریده اند، واقعا تخفیف داده اند وگرنه او مستحق بدترین از این بود. @Manahejj
📢📢 ! 🔹ثبت نام 🔵 بر اساس آثار ۱. کارگاه فلسفه فلسفه اسلامی پنجشنبه ها/ ۱۲ - ۱۰ ۲. کارگاه فلسفه فرهنگ سه شنبه ها/ ۲۰ - ۱۸ ⏳ثبت نام: تا 1 بهمن 👇👇👇 📌http://fvtt.ir/index.php/mozaf موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @Manahejj
59.pdf
4.88M
🔰دانلود نشریه 🖊 و 🔴چرا رهبری دخالت نمی کند؟ ⭕️آیا انقلاب در مبارزه با فساد موفق بوده است؟ ♨️میخواهند مردم را مایوس کنند... 💠ملّتی که قیام می کند فسادها را بیشتر می بیند... خانه طلاب جوان @Manahejj
🔺۳ عنوان اتهامی حسن آقامیری تشریح شد براساس اطلاعیه روابط عمومی دادستانی کل ویژه روحانیت اتهامات منتسب به وی عبارتست از: 🔹الف- توهین به مقدسات از طریق تمسخر و ایجاد شبهه در احکام ضروری اسلام و تردید در اصالت قرآن کریم و اعتقاد به تحریف آن 🔹ب_ نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی موجب تزلزل در اعتقادات مردم و جوانان 🔹ج- ارتکاب اعمال و رفتار خلاف شئون روحانیت و در نتیجه هتک حیثیت روحانیت فارس @Manahejj
🔔بعد از انتشار خبر خلع لباس مباحثاتی بین طلاب رخ داده. 🔹بعضی موافق و برخی مخالف نحوه برخورد دادگاه ویژه با آقامیری هستند و هر دو گروه به تمسک جسته اند. 🔹 هر دو فرمایش رهبری را در معرض دید شما قرار می دهد و از شما می خواهد، بفرمائید که حسن آقامیری مصداق کدام بیان رهبری است؟ ♦️"من بارها به مسؤولان دولتی تذکّر داده‌ام و به‌طور جدّی از آنها خواسته‌ام که جلوِ این وضعیت را بگیرند...این جریان، دائم درصدد قداست شکنی از مسائل اساسی اسلامی است. مباحث اسلامی را زیر سؤال میبرند؛ انقلاب را زیر سؤال میبرند؛ نه با بیان منطقی، با روشهای بسیار غلط که جز در مطبوعات ناسالم در دوره‌هایی که بوده، انسان نمیتواند نظیر و شبیهش را پیدا کند! من به‌نظرم رسید بعد از آن که با مسؤولان در میان گذاشتم و به رئیس جمهور گفتم، این را به‌عنوان یک درد دل و شِکوه - مثل پدری که با فرزندانش مطلبی را در میان میگذارد - با شما در میان بگذارم." 1379/2/1 ♦️"راه جلوگیری از تهاجم فرهنگی، گرفتن و بستن و زدن نیست؛ بلکه گاهی گرفتن و بستن و زدن، کمک به تهاجم است. طرف از خدا میخواهد که او را بگیرند؛ بگوید: «دیدید حرف حق زدیم، جلوِ ما را گرفتند!» یک عدّه آدم مستضعف و بیچاره هم باور کنند و بگویند: «لابد حرفش حق بوده که او را گرفته‌اند!» پس، گرفتن و بستن، راهِ مقابله با حرف باطل نیست؛ بلکه راه مقابله با حرف باطل، گفتن حرف حقّ است؛ همین! وقتی که آن مرد خارجىِ بد دهنِ بد دل می‌آید و آیه‌ی قرآن میخواند که امیرالمؤمنین را مورد مذمّت قرار دهد، حضرت نمیگویند که این فلان‌فلان شده را بگیرید. در حالی که اگر واقعاً میخواستیم حکم شرعی اش را نگاه کنیم، بعید هم نبود که حدّ شرعی او اعدام و از بین بردن یا لااقل نفی او باشد. اما امیرالمؤمنین این کار را نکرد و در جوابش آیه‌ی قرآن خواند." 1373/6/21 ❓نظر شما چیست؟ ❓آیا حکم درست بود یا این حکم کمک به اوست؟ 🔻نظرات خود را با ادمین کانال در میان بگذارید تا در روزهای آینده منتشر کنیم.👇 @Manahejj_Admin
🔻آیت الله استادی: ⁉️ استقلال حوزه آری یا نه؟! 🔳 این شهریه زندگی طلبه‌ها را اداره نمی‌کند 🔳 اینکه همه هوس کنند درس خارج بگویند، مقبول نیست 🔹حوزه در عین عظمت مشکلاتی دارد. بالاخره حوزه اگر بخواهد اداره شود مخارجی دارد و مراجع توان پرداخت مخارج را ندارند و مرتب هم مراجع می‌گویند که باید باشد. خب این باید حل شود اگر باید پول بگیرد و یا نگیرد بگویید. اگر حل نشود مشکل داریم. 🔹مسئله باید حل شود. معیشتی که رهبری گفتند که دولت حواسش به معیشت باشد اینجا هم همین‌طور است که حواس‌ها به معیشت باشد. 🔹حالا امسال کمتر شده است. واقعاً بپذیریم یا نپذیریم. تا می‌گویند پذیرش کم شود یک آقایی می‌گوید 20 هزارتا مسجد خالی داریم خب چکار کنیم 20 هزار تا بیاوریم اداره نکنیم که مسجدها پرشود نمی‌شود که. 🔹مادیات در حوزه غالب شده است. در حوزه نبوده است. امروز رو به جای بدی می‌رویم. طلبه آمده است پیش من می‌گوید 700 تومان شهریه می‌گیرم 10 میلیون داده ام و در پردیسان خانه‌ای 40 متری و ماهی 550 تومان اجاره می‌دهم. بالاخره باید این عائله رو اداره کنیم یا نه. هی جمعیت زیاد کنیم اداره نشود جوابگو نیست. الآن این شهریه زندگی طلبه‌ها را اداره نمی‌کند. الآن ما باید عائلمون را اداره کنیم. طلبه گرفتار کرایه خونه و دیگر چیزها است و اگر اصلاح نشود به جای خوبی نمی‌رسد. 🔹الآن شنیدم که 300 در قم دایر است زمان ورود ما به قم 10 تا بوده؛ باید تأمل شود که واقعاً حساب و کتابی در کار است یا نه. اینکه همه هوس کنند درس خارج بگویند، فکر نمی‌کنم مقبول باشد مگر اینکه بعضی‌ها نبوغ داشته باشند. والا هر کسی باید 5 الی 15 سال درس سطح بگوید تا کم کم درس خارج بگوید. 🔹در قم باید کتاب‌های علمی و مستند منتشر شود. رشد این‌طوری در کتابخانه و تحقیق دردی را دوا نمی‌کند. الآن طوری شده‌ایم که یا دشمن مغرض یا دشمن جاهل داریم که یک‌چیزهایی می‌گوید که ما در مقابل از محسنات می‌گوییم. او می‌گوید که خراب خراب است و ما می‌گوییم خوب خوب است. خداییش نه خراب خراب است نه خوب خوب. کسی اگر بگوید در حوزه کاری نشده است و بگوید انقلابی نیستند بیخود می‌گوید و از این‌طرف اگر بگوییم همه چیز درست است این طور نیست. خبرگزاری‌حوزه @Manahejj
🔰طلبگی در فضای مسیحیت 🔻پروفسور هنری دولهوگ رئيس دانشگاه کاتولیک فرانسه : 🔹دوره‌های تربیت کشیش به مدت هفت‌ساله طول می‌کشد و یک طلبه پس از هفت سال مراسم سوگند را به‌جا آورده و متناسب با جنسیت و توانایی خود در عرصه‌های مختلف مأمور به فعالیت‌های دینی می‌شود. 🔹هر طلبه در مسیر طلبگی خود ممکن است دچار مشکلات روحی و اخلاقی شود که برای همین مسئله ما استادان اخلاق و عرفان برای آن‌ها قرار دادیم تا زیر نظر این اساتید رشد اخلاقی داشته باشند. 🔹ما ازنظر مالی دارای پشتوانه زیادی هستیم و مردم مبلغ بسیار بالایی را به‌عنوان خمس به کلیسا اعطا می‌کنند، همچنین در فرانسه کسانی که خمس می‌دهند از پرداخت مالیات معاف هستند. 🔹ما در مسئله ترک ازدواج، اجباری قائل نیستیم و این یک تصمیم اختیاری توسط بسیاری از کشیش‌ها برای سیر عرفانی آن‌ها است، همان‌گونه که در اسلام نیز برخی از علما و عرفا از این امر امساک کردند. اجتهاد @Manahejj
📄یادداشتی در تحلیل شخصیت 🖋عباس سیدنژاد 🔻از دیروز تا الان چندبار نوشتم و پاک کردم. با خودم گفتم یک بار همه مطالب را بخوان و بعد بنویس. من یک عادت بیخودی که دارم این است که در اینگونه مواقع علاقمندم همیشه برگردم به دوران طلبگی پایه یک تا پنج ببینم این کسی که دارند در‌موردش حرف می زنند چطور طلبه ای بوده؟ چطور طلبه ای بوده؛ نه اینکه چطور درس خوانده، چه استادی داشته، نمره هاش چنده یا چی...،نه، بلکه روحیات و عملکرد اخلاقی دوران طلبگی اش چگونه بوده. 🔻باید مردم این را بدانند، شخصیت روحانیت در یک روحانی از حجره نشینی و شکل می گیرد و آن قدری که طلبه از این زیست تاثیر پذیر است از هیچ درس اخلاق و عرفان و استاد عرفانی تاثیر نمی گیرد. فرم و قالب طلبه در حجره ها شکل می گیرد اما در این میان نوعی نادر وجود دارد که سیر تحولش بسیار جذاب است. به عنوان طنز و داخل پرانتز می گویم؛ براساس همین زیست، فرق است بین طلبه های فلان استان با یک استان دیگر، مثل طلاب تهرانی و قمی😀 🔻افرادی که در دوران طلبگی بسیار به خودشان و دیگران و خانواده هایشان سخت گرفته اند، نامش چه خشک مقدس باشد چه متحجر، خشک مغزانی بودند که اسلام و انقلاب فقط از زاویه دید آنها معنی پیدا می کرد. 🔻اما قسمت این تراژدی آن جا است که معمولا این افراد بعد از مدتی از رفتار خود خسته و ۱۸۰ درجه متحول می شوند و چون دلیل خستگی شان، نارضایتی و طرد او توسط اطرافیان بوده، مبنای تحول هم بر اساس رضایت اطرافیان شکل می گیرد. (از این نمونه ها زیاد دیده ام) و این جاست که از مرز تفریط نیز می گذرد تا بتواند کاستی های روحی و روانی گذشته را جبران و خلل شخصیتی اش را کامل کند. 🔻یادتان باشد طلبه هایی که امروز یا در مرز تفریط هستند یا در مرز افراط، (با معدود استثنا) مهندسی معکوس رفتار گذشته خودشانند. آقا میری از این دسته بود.(تحقیق کنید و حرفم را به راحتی باور نکنید) اما آقا میری یک ویژگی برجسته داشت و آن شناخت درد بود ولی داروی درستی را تجویز نمی کرد. @Manahejj