eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.7هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
172 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
‎⁨دعای عرفه آسان⁩.pdf
1.82M
🌀 نسخه PDF دعای عرفه امام حسین علیه السلام 📝 متن و ترجمه روان دعا @Manahejj
🌀 در عرفه چه طلب کنیم؟ @Manahejj
🌀 تفسیری که پس از هزار سال هنوز زنده است 📝 به مناسبت سالروز درگذشت شیخ طبرسی (ره) 💠 امام خامنه‌ای 🔹 شیخ طبرسی (رضوان‌الله‌علیه) به عنوان مفسّر، معروف است لیکن ایشان، «فقیه» هم بوده و آراء فقهی ایشان در کتب فقهی نقل می‌شود. ایشان هم واقعاً تفسیر بسیار بزرگی است. 🔹 ایشان کار بسیار مهمی کردند. الان هم که انسان نگاه می‌کند، بعد از قریب هزار سال، هنوز این تفسیر، زنده است، یعنی انسان واقعاً می‌تواند از آن استفاده کند. 🔹 تفسیرهای گوناگونی نوشته شده، اما سلیقه‌ی این بزرگوار و اتقانش در مطلب، قابل توجّه است. می‌دانید سالها پیش به همّت «آشیخ محمّدتقی قمی» ، «مجمع البیان» در «دارالتّقریب مصر» چاپ شد. این چهره‌ی بزرگ، در دنیای اسلام شناخته‌شده است. تفسیر ایشان، ترجمه و تلخیص هم شده است. 🔻 با این حال، خیلی از مردم ما و خیلی از بزرگان اهل علم و تحقیق، این بزرگوار را نمی‌شناسند. 📚 بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت علامه‌ی طبرسی 📅 ۸ مهر ۱۳۸۱ @Manahejj
📌 دو لبه یک قیچی خطرناک 🌀 الگوی چاپ نشریات دینی با پول وجوهات 📝 به مناسبت سالروز درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی (ره) 💠 امام خامنه‌ای 🔹 «در همان دوران رضاخانی، آن حرکت خصمانه‌ای که با روحانیت شد، موجب شد مرجع تقلیدی مثل مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی (رضوان اللَّه تعالی علیه) اجازه صرف وجوهات را در تولید نشریه‌های دینی و مجلات دینی بدهد؛ که این یک چیز بی سابقه‌ای بود، در آن روز هم چیز عجیبی بود. بنابراین نشریه‌ی دینی با پول وجوهات و با سهم امام به راه افتاد؛ مجامع دینی با اتکای به سهم امام به وجود آمد. 🔹 یعنی شخصیتی مثل سید اصفهانی (رضوان اللَّه تعالی علیه) برخلاف آنچه که برخی تصور می‌کردند و می‌کنند، به فکر ما و دنیای شیعه و کشور شیعه است و صرف سهم امام را در یک چنین کاری مجاز می‌شمرد؛ اینها فرصتهاست. دشمنی‌ها یک چنین فرصتهای بزرگی را به وجود می‌آورند. 🔹 با بی‌طرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمی‌شود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بی‌طرف و ساکت بماند؛ «و من نام لم‌ینم عنه». اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانه‌ای که برای او پیش می‌آید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهده‌ی اوست، انجام ندهد، این موجب نمی‌شود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛ بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند. 🔹 غربی‌ها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجهه‌ی با ظلم جهانی و استکبار جهانی را از مدتها پیش فهمیده‌اند؛ از قضایای عراق، از قضایای تنباکو؛ لذا آنها ساکت‌بشو نیستند؛ آنها به تجاوز خود، به پیشروی خود ادامه می‌دهند. سکوت و بی‌طرفی علما و روحانیون و حوزه‌های علمیه به هیچ وجه نمی‌تواند دشمنی دشمن را متوقف کند. بنابراین حرکت حوزه‌های علمیه، بی‌طرف نماندن حوزه‌های علمیه در قبال حوادث جهانی، در قبال مسائل چالشىِ ملی و بین‌المللی یک ضرورتی است که نمی‌شود از آن غافل شد. 📚 بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ 📅 ۲۹ مهر ۱۳۸۹ 📌 مناهج: 🔻 امروز دو دسته به نام روحانیت، ضربه‌های اساسی به اعتبار روحانیت می‌زنند و مانند دو لبه یک قیچی عمل می‌کنند: 🔸 یک عده افرادی که خیال می‌کنند با سیاه‌نمایی و برجسته‌کردن ضعف‌های انقلاب و نظام و حوزه، با حرکت‌های «آمدنیوز گونه» دارند به نظام و انقلاب و روحانیت خدمت می‌کنند!! غافل از اینکه اگر واقعا دلسوزی برای انقلاب دارند، که غالباً هم دارند، باید خودشان وارد میدان شوند برای برطرف کردن مشکلات موجود در حوزه علمیه و نظام اسلامی و به تعبیر رهبری «ارائه راهکار قابل قبول و سازنده». واقعیت این است که «با نق زدن و غر زدن و سیاه نمایی و ژست آرمان‌خواهی گرفتن که کاری از پیش نمی‌رود». 🔸 دسته دوم، متحجرینی هستند که فکر می‌کنند با تشکل‌هایی مثل نشست اساتید و با نام استقلال حوزه علمیه و اینکه «هیچ اعتنایی به مشکلات حکومت شیعی و مشکلات فرهنگی مملکت امام زمان (عج) نداشته باشیم و به فکر دست و پا کردن مرجعیت و وجهه ظاهری برای خود باشیم» به نتیجه می‌رسند؛ غافل از اینکه این بی‌تفاوتی دقیقا همان چیزی است که خواست استکبار است و استکبار چنین مراجع و چنین علمایی را می‌پسندد و اگر این نظام و انقلاب گزندی ببیند، اول از همه سرِ همین‌ها را بر نیزه می‌کند. @Manahejj
🌀 عید سعید قربان بر همه بندگان صالح حضرت حق مبارک باد به امید روزی که همه بتوانیم نفس اماره خود را برای او قربانی کنیم و به رستگاری برسیم‌. @Nasery_ir@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معنای اجتهاد ‼️حالا بعضی از طلبه ها میگن آقا چرا همش طهارت و صلات و فلان... 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
👓 ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله (ص) نظر امام خمینی در خصوص : ‼️ من با جرأت مدعی هستم كه ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله صلی الله علیه وآله و كوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی علیهماالسلام می‌باشند. 🔹 آن حجاز كه در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه وآله ـ مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی‌كردند و با بهانه‌هایی به جبهه نمی‌رفتند، كه خداوند تعالی در سوره «توبه» با آیاتی آن‌ها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است... و آن مسلمانان عراق و كوفه كه با سیدالشهدا علیه السلام آن شد كه شد. و آنان كه درشهادت دست آلوده نكردند، یا گریختند از معركه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد. ‼️ اما امروز می‌بینیم كه ملت ایران از قوای مسلح نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و داوطلبان و از قوای در جبهه‌ها و مردم پشت جبهه‌ها، با كمال شوق و اشتیاق چه فداكاری‌ها می‌كنند و چه حماسه‌ها می‌آفرینند. و می‌بینیم كه مردم محترم سراسر كشور چه كمكهای ارزنده می‌كنند... و اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و و حیات جاویدان؛ در صورتی كه نه در محضر مبارك رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم هستند، و نه در محضر امام معصوم صلوات الله علیه... 🔹 و ما همه مفتخریم كه در چنین عصری در پیشگاه چنین ملتی می‌باشیم. 📗 منبع: وصیتنامه امام خمینی (ره) @HozeTwit
🌀 بیانات رهبری درباره برگزاری مراسم محرم فصل‌الخطاب است 👤 حجت‌الاسلام شعبانی 🔹 نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با برگزاری مراسم محرم فصل‌الخطاب است گفت: اگر قرار بر برگزاری مراسم باشد باید بر اساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌ بهداشتی صورت گیرد. 🌐 رسا @Manahejj
🌀 به خودت بگو شیخ فضل‌الله را دیدم که آمدم آخوند شوم 📝 به مناسبت سالروز شهادت فقیه مجاهد شیخ فضل‌الله نوری (ره) 👤 آیت الله حائری شیرازی (ره) 🔹 روحانی باید باشد. آن که تابع جوّ قرار می گیرد، به درد روحانیت نمی خورد. همیشه هر وقت به ذهنتان می آید که من آخوند شدم، دست بوسی ها را نبینید. تکریم ها و تجلیل ها را نبینید. این ها شیطانی است. آقا نوری را بر ببینید. بگویید من این را دیدم که آمدم آخوند بشوم. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی، آخوند شدی. بعد اگر فحش به تو بدهند برایت مهم نیست. آن که اش محکم نباشد، این نقطه ضعف است. 🔹 عکس آقا شیخ فضل الله نوری درحالیکه بر سر دار است را نگه دار و به خودت بگو: این آخوند است! اگر می‌خواهی آخوند بشوی مثل این بشو. اگر نمی‌خواهی مثل آشیخ فضل الله بشوی، طلبه نشو. @haerishirazi @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 گل نرگس: سلام ممنون میشم پیگیر مشکل سایت نجاح باشین من امروز امتحان دارم ولی برای من امتحانات سطح یک و پایه 7 و غیر حضوری رو میاره و امتحانات خودمو تو سایت ثبت نمیکنه @Manahejj
🌀 نگاهی اجمالی به زندگینامه فقیه عارف 📝 به مناسبت سالروز درگذشت میرزا جوادآقا ملکی تبریزی (ره) 🔹 میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، فرزند میرزا شفیع در شهر تبریز متولد شد. تاریخ دقیق ولادت وی مشخص نیست، اما گفته شده اواخر قرن ۱۳ یا اوایل قرن ۱۴ قمری بوده است. دلیل نامگذاری او به ملکی، نسبت فامیلی وی با خاندان ملک‌التجار تبریزی است. 🔹 علوم صرف، نحو،‌ معانی و بیان و دروس مقدماتی دیگر را در تبریز فرا گرفت و پس از مدتی سطح را به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به نجف سفر کرد. وی در درس‌ میرزا حسین نوری، حاج آقا رضا همدانی و آخوند خراسانی شرکت کرد اما مهم‌ترین استادش، حسینقلی همدانی بود. ملکی تبریزی مدت ۱۴ سال همیشه همراه او بود و ارادت ویژه‌ای به وی داشت. 🔹 در سال ۱۳۲۱ قمری، از نجف به تبریز بازگشت و به ترویج دین پرداخت. در سال ۱۳۲۹ ق (۱۲۹۰ ش) و در ابتدای جریانات مشروطه و درگیری‌های تبریز مجبور به عزیمت به شهر قم شد و تا پایان عمر نیز در همانجا ماند. @Manahejj
🌀 شاگرد ملاحسینقلی همدانی 📝 چگونه میرزاجواد آقا ملکی تبریزی، قبله اهل معنا شد 💠 امام خامنه‌ای 🔹 در راه خدا، شکستن خویشتن و خود را فقیر و تهیدستِ مطلق دیدن است. یعنی انسان در عین قدرت و ثروت و علم و برخورداری از مزایا و محاسن و خصوصیات مثبت و در اوج دارایی و توانایی، واقعاً (نه به صورت تعارف) خود را در مقابل خدا، نیازمند و تهیدست و محتاج و کوچک و حقیر ببیند. این، آن روحیه‌ی کمال انسانی است که البته باید با به این‌جاها رسید. 🔹 شنیدم مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی معروف (که از بزرگان اولیا و عرفا و مردان صاحبدلِ زمان خودش بوده است) اوایلی که برای تحصیل وارد نجف شد، با اینکه طلبه بود، ولی به شیوه‌ی اعیان و اشراف حرکت می‌کرد. نوکری دنبال سرش بود و پوستینی قیمتی روی دوشش می‌انداخت و لباسهای فاخری می‌پوشید، چون از خانواده‌ی اعیان و اشراف بود و پدرش در تبریز ملک‌التجار بوده یا از خانواده‌ی ملک‌التجار بودند. ایشان، طلبه و اهل فضل و اهل معنا بود و بعد از آنکه توفیق شامل حال این جوان صالح و مؤمن شد، به درِ خانه‌ی عارف معروف آن روزگار، استاد علم اخلاق و معرفت و توحید، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی (که در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبله‌ی اهل معنا و اهل دل بوده است و حتّی بزرگان می‌رفتند در محضر ایشان می‌نشستند و استفاده می‌کردند) راهنمایی شد. 🔻 روز اولی که مرحوم حاج میرزا جوادآقا، با آن هیأتِ یک طلبه‌ی اعیان و اشراف متعین، به درس آخوند ملاحسینقلی همدانی می‌رود، وقتی‌که می‌خواهد وارد مجلس درس بشود، آخوند ملاحسینقلی همدانی، از آنجا صدا می‌زند که همان‌جا -یعنی همان دمِ در، روی کفشها- بنشین. حاج میرزا جواد آقا هم همان‌جا می‌نشیند. البته به او برمی‌خورد و احساس اهانت می‌کند، اما خودِ این و تحمل این تربیت و الهی، او را پیش می‌برد. 🔹 جلسات درس را ادامه می‌دهد. استاد را -آنچنانکه حق آن استاد بوده- گرامی می‌دارد و به مجلس درس او می‌رود. یک روز در مجلس درس، او که در اواخر مجلس هم نشسته بود، بعد که درس تمام می‌شود، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی، به حاج میرزا جوادآقا رو می‌کند و می‌گوید: «برو این قلیان را برای من چاق کن و بیاور!» بلند می‌شود، قلیان را بیرون می‌برد، اما چه‌طورچنین کاری بکند؟! اعیان، اعیانزاده، جلوی جمعیت، با آن لباسهای فاخر! ببینید، انسانهای صالح و بزرگ را اینطور تربیت می‌کردند. قلیان را می‌برد، به نوکرش که بیرون در ایستاده بود، می‌دهد و می‌گوید: این قلیان را چاق کن و بیاور. او می‌رود قلیان را درست می‌کند و می‌آورد به میرزا جوادآقا می‌دهد و ایشان قلیان را وارد مجلس می‌کند. البته این هم که قلیان را به دست بگیرد و داخل مجلس بیاورد، کار مهم و سنگینی بوده است، اما مرحوم آخوند ملاحسینقلی می‌گوید که: «خواستم خودت قلیان را درست کنی، نه اینکه بدهی نوکرت درست کند!» این، شکستن آن «منِ متعرضِ فضولِ موجب شرک انسانی در وجود انسان» است. این، آن منیت و خودبزرگ‌بینی و خودشگفتی و برای خود ارزش و مقامی در مقابل حق قائل‌شدن را از بین می‌برد و او را وارد جاده‌ای می‌کند و به مدارج کمالی می‌رساند که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی به آن مقامات رسید. 🔹 او در زمان حیات خود، قبله‌ی اهل معنا بود و امروز قبر آن بزرگوار، محل توجّه اهل باطن و اهل معناست. بنابراین، قدم اوّل، شکستن منِ درونی هر انسانی است که اگر انسان، دائم او را با توجّه و تذکر و موعظه و ریاضت (همینطور ریاضت‌ها) پَست و زبون و حقیر نکند، در وجود او رشد خواهد کرد و فرعونی خواهد شد. 📅 ۳۰ فروردین ۱۳۶۹ @Manahejj
🌀 افسوس امام خمینی (ره) از عدم درک مجلس درس میرزا جواد آقا ملکی تبریزی 📝 عدم كارآمدى عرفان نظرى در تهذيب‏ 💠 امام خامنه‌ای 🔹 من يک شب از امام پرسيدم: آقا شما مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درک كرديد؟ درس ايشان رفتيد؟ ايشان بلافاصله گفتند: افسوس، نه. بعد گفتند آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى آمد به من پيشنهاد كرد كه برويم درس آ ميرزا جواد آقا. ايشان هفته‏‌اى يک بار جلسه داشت. گفتند با ايشان يكى دو جلسه رفتيم. بعد اينجورى تعبير كردند: آن وقتها ذهن ما پر بود؛ اين درس را نپسنديديم. آن وقت امام نپسنديده بود؛ اما حالا در هشتاد و چند سالگى كه حتماً ايشان از لحاظ معنوى پخته‏‌تر شده بود، افسوس مي‌خورد كه چرا نرفته. 🔹 ذهن ايشان آن وقت از چه پر بود؟ از همين حرفهاى عرفان نظرى. يعنى وقتى كه كسى رفت پاى درس شاه آبادى نشست و آن حرف‏ها و آن اصطلاحات و آن زرق و برق الفاظ را شنفت، ولو براى خود آن آدم، با معنا همراه است، اما اين حرفها براى هر كسى معنا نمى‏‌آورد؛ طبعاً حرف‏هاى ساده‏‌ى مثل حاج ميرزا جواد آقا را نمى‏‌پسندد؛ در حالى كه لبّ عرفان، همان حرفهاى ساده بوده. 🔹 آقاى خوشوقت مي‌گفتند كه من می‌خواستم كتاب «لقاءالله» را چاپ كنم، پيش امام رفتم و گفتم شما يک تقريظ بنويسيد. امام گفتند نه، اين را چاپ نكن؛ برو «المراقبات» را چاپ كن، آن مؤثرتر و بهتر است. ايشان هم آمده بود و چاپ كرده بود. 🔻 سرآمد عرفان نظری، هیچ بهره‌ای از عرفان نداشت‼️ 🔹 بنابراين عرفان اينهاست؛ عرفان لفظ نيست. كسى بود كه آشنا و دوست نزديک ما بود و در عرفان هم مسلط بود. حالا بنده كه خودم وارد نبودم، اما كسانى كه وارد بودند، می‌گفتند ايشان در عرفان نظرى توى حوزه‏‌ها نظير ندارد. به اعتقاد من او هيچ حظّى از عرفان نداشت. جلسه داشتيم، نشسته بوديم، گفته بوديم، شنيده بوديم؛ اما می‌دانستم كه آن آقا واقعاً هيچ حظّى از عرفان نداشت؛ در حالى كه عرفان نظرى‏‌اش هم از همه بهتر بود. 📅 ۴ آبان ۱۳۸۹ @Manahejj
🔹 پس از بیاناتی که امام خامنه‌ای دام ظله در سفر ۱۳۸۹ به قم درباره عرفان نظری داشتند برداشت‌های مختلفی از بیان ایشان شد؛ لذا اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی در دیدار سال ۹۱ درباره مقصود امام خامنه‌ای از آن تعبیر پرسیدند که در ادامه پاسخ ایشان می‌آید: 🔻 «بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با ندارم. گفته می‌شود: "الانسان عدوّ لما جهله". بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است كه ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد كربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه كه در عرفان از ایشان معهود است، است؛ یعنی سلوك، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالك. عرفان نظری باید به سلوك بینجامد.» 📅 ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ 🌐 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی @Manahejj
21.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند 🎥 امام خامنه‌ای 🔹 پشتوانه معنوی انقلاب است 🔹 اگر بخواهیم ، اسلامی بماند، انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند. 🔹 اگر حوزه قم انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. @Khanetolab @Manahejj
🌀 پاسخ آیت‌الله‌العظمی مکارم به چند استفتاء درباره احکام عزاداری حضرت سیدالشهداء در ایام کرونا 1⃣ آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا بخاطر عدم مراعات موارد بهداشتی اعلام شده از جانب چند هیئت محدود، می تواند اقدام به تعطیلی همه هیئات و مراسم های مذهبی نماید؟ ✍️ پاسخ: با سلام، چنانچه بتواند آن هیئت ها را وادار به رعایت موازین بهداشتی کند حق ندارد هیچ هیئتی را تعطیل کند. 2⃣ آیا شخصی که در حال حاضر کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است جایز است در مراسم عزاداری شرکت کند؟ ✍️ پاسخ: جایز نیست. 3⃣ آیا عمل به دستورات ابلاغی (مثل ماسک زدن، رعایت فاصله های اجتماعی و ...) ستاد مبارزه با کرونا در مجالس امام حسین علیه السلام واجب است؟ ✍️ پاسخ: آری، همه جا لازم است. 📌 پ.ن: متن تمام سوالات و پاسخ‌ها در تصویر به پیوست آمده است.. @Manahejj
🌀 بزرگترین فرق روحانیت متعهد اسلام با روحانی‌نماها 📝 سالروز شهادت رهبر شیعیان پاکستان 💠 پیام امام خمینی (ره) @Manahejj
🌀 ولادت حضرت هادی علیه‌السلام مبارک 🔹 در همین شهر سامرا عده‌ی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامه‌نگاری و... - برساند. 🔹 این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه‌ی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبه‌روز تعداد افرادی را که مومن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. 🔹 امام هادی همه‌ این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علی‌رغم آنها انجام داده است. حدیث معروفی درباره‌ی وفات حضرت هادی (علیه السلام) هست که از عبارت آن معلوم می‌شود که عده‌ی قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به‌گونه‌ای که دستگاه خلافت هم آنها را نمی‌شناخت؛ چون اگر می‌شناخت، همه‌شان را تارومار می‌کرد؛ اما این عده چون شبکه‌ قوی‌ای به‌وجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمی‌توانست به آنها دسترسی پیدا کند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 به فرمان اماممان لبیک بگوییم 🎥 نماهنگ | کسی از قلم نیفتد 💠 امام خامنه‌ای آن کاری که در آستانه‌ی ماه رمضان شروع شد، آن خدمت مؤمنانه‌ای که همه در آن شرکت کردند، خیلی کار باارزشی بود، توانست غم‌های خانواده‌هایی را کم کند. من امروز هم معتقدم که این نهضت تعاون و احسان را مجدّداً مردم عزیز ما شروع کنند. 📌 مناهج: 📝 ثواب اطعام و انفاق در عید غدیر: قال مولانا جعفر بن محمد الصادق علیه‌السلام: ... وَ مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ فِئَاماً وَ فِئَاماً وَ لَمْ يَزَلْ يَعُدُّ حَتَّى عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ ع أَ تَدْرِي مَا الْفِئَامُ فَقُلْتُ لَا قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ وَ كَانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَطْعَمَ بِعَدَدِهِمْ- مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ فِي حَرَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَقَاهُمْ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ وَ الدِّرْهَمُ يُنْفَقُ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ ثُمَّ قَالَ لَعَلَّكَ تَظُنُّ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ- لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّه‏... 📗 بحار الأنوار(ط - بيروت)، ج ۹۵، ص۳۲۲ @Manahejj
🌀 پخت غذا یا توزیع مواد غذایی؟! 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 با توجه به شرایط کرونایی، در اعیاد و عزاداریهای مذهبی، پخت غذا بهتر است یا توزیع مواد غذایی خشک؟ 1️⃣ با توجه به رعایت مسائل بهداشتی در پخت غذا، هم به لحاظ اینکه عده ای برای طبخ باید دور هم جمع شوند، و هم احتمال انتقال بیماری –هرچند کم با رعایت اصول بهداشتی- در طبخ غذا وجود دارد؛ 2️⃣ و با توجه به اینکه خانواده های زیادی آسیب مالی دیده‌اند و تورم در جامعه رو به افزایش است، خانواده‌های آسیب‌دیده از مواد غذایی خشک بهتر می‌توانند استفاده کنند، 3️⃣ دستور مقام معظم رهبری در تبعیت از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت که این وزارتخانه توزیع غذای خشک را به غیر از نذرهای خاص، توصیه و تأکید می‌کند: لذا اولویت و ترجیح با توزیع مواد غذایی خشک است. 🔹 از این رو، از مؤمنین به ویژه طلاب مبلغ که دسترسی به هیئتها و مساجد و حسینیه‌ها دارند، تقاضامندیم نسبت به مسئله نذورات توجه به نکات بالا داشته باشند و نسبت به کمکهای مؤمنانه فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند. @Manahejj
🌀 پیام رهبر انقلاب در پی فاجعه دردناک بندر بیروت 🏴 «در فاجعه دردناک انفجار بندر بیروت -که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و خسارات شدید شده- با شهروندان عزیز لبنانی همدردیم و در کنار آنان هستیم. در برابر این حادثه، برگ زرینی از افتخارات لبنان خواهد بود.» @Manahejj
🌀 یک قدم صبر آشکار برای ده قدم حمله نامتقارن 📝 تحلیل پیام امام خامنه‌ای در پی فاجعه انفجار بیروت 🖋 جعفر ولائی منش 🔹 انفجار عظیم در بندر بیروت، شوک بزرگی برای منطقه بود؛ قطعا ردپای آمریکا، اسرائیل و نوکران خودفروخته سعودی آنها در این عملیات عیان است. اما بهترین و درست‌ترین واکنش چیست؟ اینکه مقاومت، با «حمله‌ آشکار» به اسرائیل و منافع آمریکا و ایادی آنها در منطقه، دست قدرت خود را نشان دهد که آنان جرأت نکنند دیگر چنین فجایعی را تکرار کنند یا و «حملات نامتقارن»؟ 🔹 در وهله اول اینطور به نظر می آید که بهترین راه، گزینه اول است؛ اما چرا امام امت و سکاندار انقلاب اسلامی، لبنان را به فرا می‌خواند؟ 1️⃣ ترامپ منطقه ما را به «هشت هفته هیجان انگیز که باورش سخت است» تهدید کرده بود، نتانیاهو چند ماه پیش با نشان دادن تصویری از «انبار خطرناک نیترات آمونیوم» بندر بیروت، خیال های خام خود را آشکار ساخته بود، و این یعنی نقشه‌ای از پیش تعیین‌شده برای برافروختن آتش جنگی تمام عیار در خاورمیانه! بیش از ۲۰۰ آتش‌سوزی عمدی در نقاط مختلف ایران، حمله به هواپيمای مسافربری خطوط ایران و لبنان و بالاخره انفجار مهیب بندر بیروت، همه و همه تکه‌های مختلف یک پازل از پیش‌طراحی شده است، برای شعله‌ور شدن آتش جنگ خاورمیانه. 2️⃣ «جنگ خاورمیانه» بهترین فرصت برای ترامپ است تا تابستان داغ آمریکا را به «جهنم خاورمیانه» بدل سازد؛ تا از رهاورد آن، تمام توجه رأی دهندگان آمریکایی را به این منطقه متمرکز کند و با دروغ «دشمن شاخدار» حواس مردم آمریکا را از «اعتراضات داخلی آمریکا» معطوف به ترس از خطر این منطقه متوجه کند؛ و اینگونه القاء کند که این خطر، بزرگترین تهدید برای امنیت و آرامش آمریکاست. 3️⃣ «جنگ خاورمیانه» بهترین فرصت برای تمام طرف های درگیر با جبهه مقاومت و حتی ایادی بن سلمان است تا حزب الله لبنان را عامل جنگ افروزی و تجاوز به اسرائیل معرفی کنند و با تمام قوا به تمام منافع جبهه مقاومت یورش بیاورند. در این صورت بن سلمان هم از این اضطراب و وحشت شبانه‌روزی شکست، احساس خلاصی می‌کند. 4️⃣ همزمان دستگاه تبلیغاتی و امپراطوری رسانه‌ای با بمباران افکار عمومی مردم منطقه، «بمب‌های خوشه‌ای جنگ‌هراسی» را بر سر مردم ایران و ملت های منطقه آوار می‌کنند. حتی به همین هم بسنده نکرده و برای اختلاف‌افکنی بین مردم لبنان و ایران، مترجم گوگل آمریکایی (Google Translate) عبارت «تسلیت لبنان» را «مبروک لبنان» ترجمه می‌کند تا اینگونه القاء کند که ایرانی‌ها از مصیبت وارده بر لبنان، ابراز شادمانی می کنند !! هشتگ‌سازان مرکز اعتدال و کیبورد بدستان تیرانا، فریاد «جانم فدای ایران» سر می‌دهند و مقصر تمام مشکلات و زیان‌ها و هزینه‌های حاصل از این نزاع تمام عیار منطقه‌ای را به پای ایران و پاسداران مقاومت خواهند نوشت و باز هم با نزاع «سایه جنگ» سعی در عملیات روانی گسترده در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران خواهند کرد. 5️⃣ مورد نظر رهبری در بیانیه تسلیت لبنان، وقتی معنا پیدا می‌کند که بازیگردان و بازیگران منطقه‌ای را بشناسیم و بدانیم که بازی‌کردن در بازی نتانیاهو و ترامپ با پول بن سلمان، بزرگترین خسارت برای لبنان و حتی آرمان مقاومت در کل منطقه است. ✅ استکبار با انفجار «انبار آمونیاک بيروت» می‌خواهد «انبار باروت خاورمیانه» را منفجر کند، اگر پیشه کنيم، «محو طاغوت» نزدیک است. گاهی لازم است یک قدم «صبر آشکار» کنیم، تا هم قدرت بازدارندگی خود در مقابله با دسیسه‌های دشمن با «حملات نامتقارن» را نشان دهیم و هم سر فرصت، ده قدم «پیشروی آشکار» داشته باشیم. @Manahejj
🌀 تعدد نهادهای تبلیغی، تکه تکه شدن بودجه و گم شدن اولویت‌ها 👤 حجت‌الاسلام عزیزی؛ مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان 🔹 راهکار اصلی برای جلوگیری از موازی کاری راه اندازی تبلیغ شبکه ای با مدیریت واحد است و تبلیغ موفق مرهون باور، اخلاص و استراتژی واحد است. 🔹 وجود تکثر در نهادهای تبلیغی گرچه مزایایی به همراه دارد، اما معایب بزرگی را هم با خود دارد؛ این تعدد و تکثر باعث می شود بودجه ها تکه تکه شود، حمایت ها تقسیم می شود و در نتیجه اولویت ها گم می شود. 🔻 به عنوان مثال ما موظفیم فرهنگ قرآن را گسترش دهیم و هریک از نهادهای تبلیغی همچون دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه به این وظیفه اقدام می کنند، تفاوت کار اینجاست؛ مبلغین دفتر تبلیغات و مبلغین مستقر سازمان تبلیغات اسلامی بودجه‌ای در اختیار ندارند تا در این راه هزینه کنند، در مقابل سازمان اوقاف از قبل موقوفات خود اعتبارات بیشتری دارد که گاهی مشاهده می شود مبالغ هنگفتی برای تزئین یک دارالقرآن به دلیل وجود منابع هزینه می‌شود، در حالی که با یک دهم آن مبالغ این کار قابل انجام است. 📌 متن کامل مصاحبه: 🌐 rasanews.ir/002lY1 📌 مناهج: یکی از آسیب‌های جدی نهادهای حوزوی، همین پدیده‌ی جزیره‌های مستقل و منفک از هم است، که در نتیجه آنچه بایسته خروجی تبلیغ است را شاهد نیستیم. ان‌شاءالله در آینده به این موضوع و راهکارهای آن خواهیم پرداخت. @Manahejj
🌀 آداب مطالبه‌گری و لزوم تحلّم مسؤولین 📝 اندر حواشی نقد جنجالی مطرح درباره حوزه علمیه یکی از شهرها 🖋 علی مهدوی 🔹 یکی از لازمه‌های جدی تحول حوزه علمیه، مطالبه‌گری صحیح است. تنها در یک ساختار دقیق و منظم مطالبه‌گری است که گفتمان‌سازی انقلابی محقق و در نهایت ختم به تحول خواهد شد. در این میان اما، از دو لازمه جدی نباید غفلت کرد؛ که از قضا با توجه به اهمیت قضیه، هم امام راحل در منشور روحانیت و هم امام خامنه‌ای در بیانات سال گذشته با طلاب آن را مطرح فرمودند: «در حوزه از یک طرف طلبه‌های جوان باید ادب را، اطاعت را، نسبت به بزرگان حوزه، نسبت به مراجع تقلید حفظ کنند، همین طور که در همین منشور روحانیّت امام (رضوان ‌الله‌ علیه) همینها هست. آن بزرگان حوزه هم باید حلم را و تحمّل را نسبت به جوانها در نظر داشته باشند. از یک طرف حلم و تحمّل لازم است، از یک طرف هم ادب و اطاعت لازم است.» ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ 🔹 اخیرا گروهی از دوستان عزیز و دغدغه‌مند حوزه علمیه یکی از شهرها، نقدهای بسیار جدی، اما جسارت آمیزی را خطاب به انتصابات آن حوزه علمیه در پیش گرفتند؛ نتیجه امر هم طبق معمولِ این موارد، به شکایت و دادسرای ویژه روحانیت کشید. متأسفانه در این قضیه، نه مراعات آن لوازم ضروری نقد شد و نه مراعات آن حلم بایسته و پدرانه مسؤولین. بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان رسانه‌ای و سرایت ماجرا به بیرون از حوزه -که با صد تأسف موجب تضییع آبروی حوزه علمیه هم شد- دو طرف پای میز تعامل و گفتگو نشستند و تعهداتی را امضا کردند. از نگاه هر تحليل گر منصفی، این یعنی هر دوطرف ماجرا شکست خورده‌اند و از آنچه درست می‌دانستند، کوتاه آمدند. 🔹 از ظاهر امر و مفاد مورد تعهد فی مابین طرفین پیداست که آن مجموعه رسانه‌ای نقّاد و فعّال، ماهیت و کارکرد و حتی مدیریت متفاوتی پیدا خواهد کرد. پر واضح است انتصابات مورد انتقاد، همان انتصابات قبلی باقی خواهد ماند؛ فقط جلساتی در راستای نقدهایی که مطرح است، برگزار خواهد شد و آنچه در خروجی «کانال منتقد» منعکس می‌شود نیز با اجازه و نظر کارگروهی است که اعضای آن از سوی مدیریت حوزه و شورای عالی آن شهرستان و چند نفر از این دوستان منتقد تعيين می‌شود. 🔹 این اولین سرانجام مطالبه‌گری‌های احساسی و خارج از ضابطه امامین انقلاب نیست؛ کما اینکه آخرینش هم نخواهد بود. یادمان باشد از این اتفاقات عبرت آموز، عبرت حداکثری بگیریم. رسانه آنقدر کارگشا و جلوبرنده هست که بتوان با ساده‌ترین و مؤدبانه‌ترین زبان، بیشترین نتایج را گرفت. و بالعکس با تندترین حرفها فقط خود را می‌کنیم و در نتیجه رسانه خود را از دست می‌دهیم؛ و حتی با زبان قانون و دادگاه و دادسرا نیز روبرو می‌شویم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جوری رفتار می‌کنیم که بگویند آن قاضی را سرزنش نکنید. «شما از دادستان چه گله‌ای می‌توانید بکنید؟ اگر یک نفری به‌عنوان مفتری یک شخصی را معرفی کند و بگوید آقا او این افتراء را به من زده... ماده‌ی قانونی آن قاضی را ملزم به انجام یک کاری می‌کند؛ لذا نمی‌توانیم از او گله کنیم.» ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۸ برای مثال همین دوستان ماجرای نقد به انتصابات را می‌توانستند با ادبیات درست پیگیر باشند که اتفاقا نتیجه‌بخش باشد و ختم به نتیجه شود؛ اما شد آنچه نباید... ✅ در پایان اینکه مسؤولین هم اگر نمی‌توانند حلیم باشند، خود را به «تحلّم» بزنند که «جمع ضابطه حلم و تحمل» امامین انقلاب است و به جای شکایت از یک کانال در فضای مجازی، ولو ادبیات درستی هم نداشته باشد، می‌توانستند همین جلسات تعامل و گفتگو را قبل از شکایت به دادسرا برگزار کنند. @Manahejj
🌀 مرجع حامی جمهوری اسلامی 📝 به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله خویی (ره) 🖋 علی مهدوی 🔹 سکولارها و متحجرین حوزوی همیشه برای اینکه وزن طیف خود را بیش از انقلابیون نشان دهند، سعی کردند با تحریف مواضع شخصیت‌های علمی و عالمان برجسته، آنها را همراستا و هم‌داستان خود معرفی کنند. حال آنکه حقیقت چیز دیگری است و مصادره‌ی شخصیت‌های بزرگ صرفا تاکتیکی است برای فریب حوزویان و یارکشی به نفع سکولارهای حوزوی. 🔹 یکی از این شخصیت‌های برجسته که همیشه دست‌هایی سعی کردند بگونه‌ای جلوه کنند که بین او و امام راحل (ره) همواره اختلافات جدی وجود داشته است آیت‌الله العظمی خویی(ره) است. حتی بقدری شدت اختلاف ایشان را تبلیغ می‌کردند کأنّ یکی از مخالفین جدی تشکیل آیت‌الله خویی (ره) بوده است. کما اینکه همچنان دوقطبی‌سازی‌های کاذب در حوزه علمیه از سوی این طیف سکولار در جریان است تا طلاب جوان و نخبه انقلابی را به سمت خود جذب کنند تا مبادا ظرفیت نخبگان حوزوی در خدمت حکومت اسلامی قرار بگیرد! 🔹 بر همین اساس رسانه حوزوی مناهج، به مناسبت سالروز رحلت این عالم برجسته، نشان خواهد داد که نه تنها آیت‌الله خویی با تشکیل نظام جمهوری اسلامی مخالف نبوده است بلکه یکی از کسانی بوده که این حرکت و انقلاب حضرت امام خمینی (ره) را طبق برخی روایات محتمل بر زمینه‌سازی ظهور می‌دیده است! 📌 با مناهج همراه باشید... @Manahejj