eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
171 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بخش پنجم پادکست «خمینی عراق» 🎧 قسمت دوم فصل علمای مجاهد | شهید صدر ♨️ آنچه خواهید شنید: ✅ حمایت شهید صدر از نهضت امام خمینی ✅ چرا شهید صدر از طلاب مشهورش که حتی فارسی هم بلد نبودند، خواست تا در درس امام شرکت کنند؟! ✅ ماجرای نامه اعتراضی شهید صدر به بختیار ✅ شهید صدر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای حمایت از آن چه کرد؟ ✅ حمایت فکری شهید صدر از انقلاب اسلامی ایران 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj
🌀 نامه انتقادی و صریح مدیر حوزه‌های علمیه به رئیس جمهور درباره وضعیت فعلی نهضت ملی مسکن! 🔸 مدیر حوزه‌های علمیه در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور نسبت به طرح نهضت ملی مسکن انتقاداتی وارد و پیشنهادهایی برای اصلاح آن ارائه کرد. ▫️ذهنیت مردم در این طرح بر آن است که با مبالغی معادل حدود وام تخصیص یافته (۵۵۰ میلیون تومان) صاحب یک خانه تقریباً ۸۰ متری خواهند شد، اما با توجه به بررسی‌های کارشناسی دقیق صورت گرفته (به شرح مستندات پیوست) برآورد ساخت یک واحد ۷۷ متری در بازه زمانی دو ساله، حداقل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود. با کسر مبلغ وام (۵۵۰ میلیون تومان) آورده مردم یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است. یعنی هر متقاضی ماهانه حدود ۴۸ میلیون تومان برای ساخت خانه باید پرداخت کند. مبرهن است که این مبلغ، از استعانت اکثر توده جامعه خارج و در عوض به سود دلالان و به تبع آن، افزایش قیمت افسارگسیخته مسکن در آینده خواهد بود. 🔹این در حالی است که اگر چنانچه با تغییر رویکرد آپارتمانی به ویلایی (یک یا دو طبقه) برای بیش از ۸۰ درصد شهرهای کشور (بر خلاف ۱۵ درصد فعلی) از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی موافقت می‌شد، علاوه بر کاهش حدود ۵۰۰ میلیون تومانی هزینه ساخت (به شرح مستندات پیوست) امکان افزایش مشارکت مردم و کاهش تصدی‌گری دولت و نیز ساخت تدریجی بنا فراهم می‌شد و شرایط برای خانه‌دار شدن مردم (به ویژه دهک‌های پایین جامعه) تسهیل و تسریع می‌شد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اشاره امام خامنه‌ای به شهید حمیدرضا الداغی که شهادتش افکار عمومی کشور را تکان داد @Manahejj
🌀 جذب و ماندگاری در حوزه و دو مانع بزرگ! 🖋 هادی مصری‌پور 🔸 این روزها که بحث‌های مربوط به پذیرش و داغ است به نظرم رسید نکاتی را برای افرادی که می‌خواهند وارد حوزه شوند بیان کنم: ✅ حوزه علمیه یکی از بهترین پایگاه‌ها برای خدمت به دین، امام زمان، نظام اسلامی و مردم است؛ اما کسی می‌تواند وارد این عرصه شود که استعدادها و توانمندی آن را داشته باشد. 🔻 سوای نکته فوق، دو مانع بزرگ عموما بر سر راه طلبگی وجود دارد: 1️⃣ موانع درونی و پیرامونی موانعی نظیر هجوم ترس‌های مختلف ناشی از نشناختن حوزه و طلبگی، سرزنش نزدیکان، ترس از آینده و معیشت و ...؛ که اگر فرد به خوبی مسیرش را شناخته باشد، حتما عزم جزم خود را برای انتخاب درست نشان خواهد داد. 2️⃣ بی‌برنامگی نهادهای حوزه برای نیروسازی و تربیت طلبه جامع اگر کسی در رویارویی با مانع اول پیروز شد، یعنی به همه آرزوهای مادی دور و نزدیک خود پشت پا زده و تازه یک طلبه و سرباز صفر برای امام زمان ارواحنا فداه شده است. طلبه‌ی تازه‌واردی که اگر مختصات رشد طلبگی را نداند، به خیال آنکه بزرگترین مبارزه‌اش همان سختی ورود به حوزه بوده است، از مانع دوم و بزرگتر غافل شده و روزی به خود می‌آید که نه راه برگشت دارد و نه انگیزه‌ای برای ماندن! 🔺 برخی فکر می‌کنند همین که وارد حوزه شوند و خود را به برنامه‌های حوزه بسپارند، صرفا با چاشنی اراده و بی‌خوابی و تکاپوی بسیار می‌توانند لااقل تا حدودی به جامعیت و قوت علمی و ایمانی آیات عظام خمینی و خامنه‌ای و بهجت و طباطبایی نزدیک شوند، حال آنکه حوزه -علی رغم خواست امام حوزه- هنوز نتوانسته به برنامه‌ریزی دقیقی طبق استعدادهای متنوع و نیازهای مختلف جامعه و نظام برسد. 🔻 گرچه آنچه در حوزه به عنوان برنامه درسی است لازم است؛ اما به هیچ وجه کافی نیست. و همین یعنی لزوم مبارزه با بی‌برنامگی‌های نهادهای حوزوی و قوانین شبه دانشگاهی که بویی از اعتبار سنن حوزوی برای رسیدن به جامعیت نبرده‌اند. ✅ اگر کسی توانست با این دو مانع به صورت جدی مبارزه کند و در این مسیر طولانی و پرفراز و فرود، ناامید و بی‌هویت نشود آن وقت است که راه را از چاه تشخیص داده و از سطح طلبگی به عمق آن راه یافته است. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 پست بسیار مهمی که امام خمینی نسبت به شرایط پذیرش آن هشدارهایی دادند! @Manahejj
🔔 مراسم تکریم و بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) «از طرف مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)» 👤 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی 👤 مداح: حاج عباس حیدرزاده 🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) ، شبستان امام خمینی (رحمة الله علیه) ⏰ زمان: ١٣ خرداد ١۴٠١، بعد از نماز مغرب و عشاء 🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه 👇 @Karasy
🌀 جامعیت علمی حضرت امام خمینی 🖋 علامه مصباح یزدی 🔸 يكى از ابعاد شخصيت امام خمينى (قدس سره) ‌در كنار بعد اخلاقى، عرفانى، سياسى، اجتماعى، مديريت و رهبرى، بُعد علمى است كه از ابعاد برجسته و ممتاز ايشان به‌شمار مى‌آيد. 🔆 وى، از نظر علمى و معنوى، در افقى قرار داشت كه دست همنوعان و همگنانش به آن‌جا نمى‌رسيد. امام در چهار رشته از علوم، سرآمد اقران خويش بود و از زبده‌ترين صاحب‌نظران اين علوم (علم فقه، اصول فقه، فلسفه اسلامى و عرفان اسلامى) بود. ✅ ما كسى را نمى‌شناسيم كه مثل ايشان در اين چهار رشته، به حد كمال رسيده باشد. ممكن است افرادى باشند كه در بعضى از ابعاد اين علوم، همطراز يا مقدم بر امام باشند؛ چه اين‌كه كسانى وجود داشتند كه در عرفان، به مراتب بالايى رسيده بودند؛ ولى در فلسفه، رتبه پايين‌ترى داشتند يا حرفى نداشتند. 💢 فقيهان بسيار برجسته‌اى داشته‌ايم كه در فقه، تيزبين و موشكاف بودند؛ ولى با مباحث عقلى، آشنايىِ قابل توجّهى نداشتند. جامع بودن امام، در حد بسيار بالايى بود. او، از نادر افرادى بود كه در زمينه‌هاى اصلى علوم اسلامى، به قلّه رسيده بود؛ هم در علوم عقلى و هم در علوم نقلى و هم در سير و سلوک معنوى. ✅ در فقه، فلسفه، عرفان، ادبيات فارسى، عربى و در معارف اسلامى ديگر چنان عميق فكر مى‌كرد و آن قدر جامع و همه‌سو نگر بود كه بنده مانند او را سراغ ندارم. ❇️ ما استادانى مثل علاّمه طباطبايى (قدس سره) را در تفسير و فلسفه ديديم؛ اما مانند امام جامع نبودند. 💯 آن بينشى كه امام در فقه و اصول، كلام و فلسفه، عرفان و علوم اسلامى ديگر داشت، جامعيتى ويژه بود. اين جامعيّت ويژه او بود و غير از او، فردى را با چنين وصفى نيافته‌ام. 📚منبع: سیری در ساحل/ فصل دومابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی ره @Manahejj
🌀 محوریابی بیانات آیت الله سبحانی در اجلاسیه اساتید 🔸فرهنگ و سنت‌های گذشته حوزه حفظ شود. 🔹 برای تربیت مبلغ باید کوشش‌های بسیاری انجام شود تا بتوانیم در عرصه ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم. 🔹 یکی از محاسن حوزه نسبت به دانشگاه در گذشته انتخابی بودن اساتید بوده است. 🔹 حوزه در دوران بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری داشته است. 🔺 شیوه امتحانات باید تغییر کند، امتحان ما باید امتحان قوه باشد نه سنجش حافظه. ارزیابی طلبه با امتحان کتبی و شفاهی محقق می‌شود نه با امتحان‌های تستی 🔻 تعبیرهایی که در حوزه بکار می‌رود همان حجت الاسلام، آیت الله و ... است و نباید از کلمات خارج در این راستا استفاده شود. hawzahnews.com/xcgVp 📌 مناهج: پیشتر درباره عناوین و القاب اصیل حوزوی و لزوم قاعده‌مندشدن آن و همچنین لزوم پرهیز از عناوین دانشگاهی برای روحانیت سخن گفتیم؛ اما علی‌رغم مطالبه و تأکید رهبری و مراجع، اتفاق مبارکی در این زمینه از سوی شورای عالی و مرکز مدیریت رقم نخورد. @Manahejj
🌀 استبداد طاغوت، بر حوزه و روحانیت 📝 برکت استقلال حوزه از انقلاب خمینی است 🔸 وقتی می‌گوییم: «اگر انقلاب خمینی نبود، آقایانی که امروز به هر بهانه‌ای انقلاب و جمهوری اسلامی را آزادانه نقد می‌کنند، جرأت ابراز انتقاد نداشتند چون طاغوت اجازه تنفس به آنها نمی‌داد» یعنی چه؟ ❇️ یک نمونه تاریخی که نشان می‌دهد پیش از انقلاب، حوزه و روحانیت استقلالی نداشتند، حتی منبری‌ها برای منبر رفتن باید از حکومت طاغوت اجازه می‌گرفتند!! 🗒 مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی دوانی در خاطراتش می‌نویسد: 🔹 [در زمان طاغوت] آقای حاج سید مهدی یثربی -امام جمعه‌ی بعد از انقلاب کاشان- (پدر سید محمد یثربی از سران نشست اساتید) پنج روز از من [برای منبر] دعوت کرد. آن زمان، اوج انقلاب و بگیر و ببند منبری‌ها بود. 🔻 یکی دو ساعت بعد از ورودم به خانه آقای یثربی، رئیس آگاهی شهربانی آمد و نوشته متحدالمآلی (بخشنامه‌/ ابلاغیه‌ای) را جلوی من گذاشت و گفت: «به احترام آقای یثربی، شما را به شهربانی نخواسته‌ایم. این ورقه را پر کنید تا بتوانید اینجا منبر بروید.» 🔻 دیدم نوشته متحدالمآل (بخشنامه) قریب به این مضمون است و جای امضای آن را خالی گذاشته‌اند: «این جانب ... در منبر، جز بیان مسائل دینی و مواعظ مذهبی چیزی نمی‌گویم. و اگر برخلاف مصالح مملکتی سخنی گفتم، به جرم سردستۀ خراب‌کاران تحت تعقیب قرار گیرم.» ❗️گفتم: «استاد و مرجع تقلید ما، حضرت آیت الله خمینی در نجف اشرف به حال تبعید است، و من بیایم برای چند منبر چنین تعهدی به شما بسپارم؟ امضا نمی‌کنم.» گفت: نمی‌شود. گفتم: نمی‌خواهید، برمی‌گردم. 🔻 گویا اعلامیه [دعوت به مجلس منبر و روضه] هم صادر شده بود. [مأمور شهربانی] از آقای یثربی خواست که مثل دیگری که قبل از من آمده و نوشته را امضا کرده بود، مرا وادار کند که من هم چنان کنم، ولی او ساکت بود. ♨️ سید محمد یثربی (از اعضای اصلی نشست اساتید و پسر امام جمعه بعد انقلاب کاشان) که هنوز عمامه نگذاشته بود گفت: «ورقه را پر کنید و امضا کنید. آقای ... (از فضلای معروف قم) امضا کرد و داد.»‼️ ❓گفتم: فلانی؟ ‼️ گفت: بله، آخر او قرض دارد! ❇️ گفتم: «ما طلبه‌ها اغلب قرض داریم. این موجب می‌شود که چنین چیزی را امضا کنیم و به اینها بدهیم؟ محال است که من امضا کنم. تعجب است که آن آقا تن به این ذلت داده است. 🔹 پس از بگومگو، به رئیس آگاهی گفتم: «چون اعلامیه [منبر] صادر کرده‌اند و مردم از امشب منتظر منبر هستند، اگر بخواهید من نوشته را پر نمی‌کنم، ولی خطی زیر آن می‌کشم و خودم چیزی می‌نویسم و می‌دهم.» گفت: بنویسید ببینم! خطی زیر نوشته و محل امضا کشیدم و نوشتم: «اینجانب گوینده و نویسنده دینی مدت پنج روز به کاشان دعوت شده‌ام و طبق وظیفه دینی با کمال نظم و آرامش برنامه را اجرا می‌کنم.» سپس امضا کردم. گفت: یعنی چه؟ این بی‌اعتنایی به متحدالمآل (بخشنامه) ماست که شهربانی به می‌دهد و از آنها و امضا می‌گیرد.» گفتم: از من همین است. نخواستید، همین حالا به قم برمی‌گردم. 🔹 همانجا به شهربانی تلفن کرد و گفت: «این طور نوشته است و می‌گوید اگر نخواستید، برمی‌گردم. شب هم باید منبر برود.» ✅ گوشی را گذاشت و گفت: خیلی خوب. ما همین را قبول داریم. نوشته را برداشت و رفت. 📗 نقد عمر، مرحوم علی دوانی، ج ۱، ص ۴۴۲ 📌 مناهج: امثال این حقایق تاریخی را به افرادی که با شعار استقلال حوزه، مدام آرزوهای خود را به عنوان خاطرات پیش از انقلاب، مطرح می‌کنند، باید نشان داد؛ بلکه حافظه تاریخی این جماعت احیا شود... وگرنه واضح است که استقلال و عظمت و برکت امروز حوزه، مدیون خمینی کبیر (قدس سره) است. @Manahejj
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
. 📝 نکاتی پیرامون توئیت اخیر حساب توئیتری آقای علوی بروجردی دربارهٔ منشور کوروش: 💬 توئیت آقای علوی دربارهٔ منشور کوروش را بخوانید: "، یک بیانیه است که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و حقوق بشر را در دنیا مطرح میکند، یعنی حقوق اقلیت‌های غیرحاکم در کشور را بیان می­کند. اینکه ‎ در آن روزگار به ‎ توجه داشته است، نشان می‌دهد که در گذشته ایران ‎ وجود داشته است." ◾️ آقای علوی، دیدگاه‌شان نسبت به کوروش و منشور آن، همیشه همین بوده؛ مثلاً چندسال پیش، گفتند: "یکی از مواردی که به من عیب‌ و خرده می‌گیرند و از من انتقاد می‌کنند، سر قضیه منشور کوروش است. زیرا بنده از منشور کوروش تجلیل می‌کنم و عده‌ای معتقدند اسلام قبل از خودش را از بین برده است. این تفکر، تفکر علی‌بن‌ابیطالب (ع) نیست." 💭 چنان‌که قبلاً هم عرض شد، حمله به آقای علوی، خدمت به ایشان است. اما باید بدانند وقتی دیگران را نقد می‌کنند، طبیعتاً باید آماده شنیدن نقد دیگران نسبت به خودشان هم باشند. «انتقاد» با «حمله شخصی» و «تخریب» فرق دارد و ما بارها ایشان را نقد کردیم. حمله شخصی صورت‌گرفته توسط برخی دوستان، دور از انصاف است. ✍ اما نقد ما به آقای علوی: اولاً از ایشان می‌خواهیم یک‌بار بفرمایند که با کدام دلیل و سند، این منشور را قبول دارند؟! به‌صِرف این‌که سازمان ملل چیزی را قبول کرده، آیا برای منِ طلبه و شمای استاد، حجیت پیدا می‌کند؟ آن‌هم سازمان مللی که نه پشتوانه رأی واقعیِ مردمی دارد و نه پشتوانه شرعی. لابد می‌دانید که جز اظهارنظرهای متناقض و پریشان هرمزد رسام! هیچ گزارش مستندی از روند حفاری و کشف این استوانه، وجود ندارد. ➕علاوه بر این، خانم آملی کورت (Amélie Kuhrt) که خود ترجمه‌ای از منشور کورش را در ضمن مقاله «استوانه کورش و سیاست شاهنشاهی هخامنشی» (The Cyrus Cylinder and Achaemenid imperial policy) آورده، تلویحاً در اصالت‌داشتن این کتیبه تردید می‌کند و اظهار می‌دارد که: «این متن که روی گل نوشته شده، در طی یک حفاری با شیوه‌های متداول پیدا نشده و جزئیات و محل دقیق به‌دست‌آمدن آن، نامعلوم است. ♻️ پس ابتدا لازم است که اصلی‌بودن این منشور محرز و ثابت شود و پس‌از آن، نوبت به آن است که اثبات بفرمایید که چگونه سخن کوروش، برای منِ مسلمان، حجّت است؛ کوروشی که اختلافات درباره‌اش بسیار است. ⭕️ بنابراین اگر کوروش، ولی خدا بود و این منشور هم اصلی بود، محتوای آن صرفاً درصورتی‌که مطابق اصول شیعه باشد، برای من و شما، حجیت خواهد داشت. ⏳بی‌صبرانه منتظریم تا جنابعالی این کار را بکنید و این گرهٔ کور تاریخی را حل کنید؛ ولی اگر سندی برای این ادعا نداشتید، لطفاً این ادعا را تصحیح کرده و دوباره تکرار نفرمایید؛ چراکه صدور کلام بدون سند از سوی یک شخصیت علمی، قبیح است. 🔘 اما فارغ از نقدی که عرض شد، پیشنهاد دارم تا نسبت به توضیحات استاد شفیعی کدکنی در کتاب «شب‌خوانی»، (چاپ دوم، سال ۱۳۶۱) که حاکی از تغییر عقیده اوست، تأمل بفرمایید؛ چه‌بسا به تجدیدنظر جنابعالی کمک کند. ➖ایشان می‌نویسد: "به چیزهایی که زیاد هم برای من چندان مقدس نبوده‌اند _و آن جنبه‌های قبل‌از اسلامی ایران است_ چه‌قدر تحت‌تأثیر اوضاع و احوال _و شاید وجود همشهری پیشکسوت بزرگواری که از صدور ائمه شعر معاصر است_ (اشاره به استاد أخوان ثالث که علایق باستان‌گرایی داشت و اسم پسرش هم زرتشت گذاشت)، از خود شیفتگی نشان داده‌ام، شاید هم در آن لحظات واقعاً حالاتی در من بوده است، اما در این لحظه، ایران در جانب اسلامی‌اش و با فرهنگ اسلامی‌اش با عین‌القضات و حلّاج و سهروردی‌اش و با فضل‌الله حروفی تبریزی‌اش و هزاران هزار دیگرش بیا، تا خیابانی و کوچک‌خان و دهخدایش بسیار مقدس‌تر است از ایران هوخشتره و کوروش کبیر و مردی که بر دریا تازیانه می‌زد، و در آن جانب هم، آن‌قسمتی را دوست دارم که در دورهٔ اسلامی، حیات خود را استمرار داده، مثل سیاووش و رستم و نه آن‌ها که از میان سنگ‌نوشته‌های احتمالاً موهوم، سر بدر آورده‌اند." 🔻و اما کلام آخر با آقای علوی: اصلا هدف از توئیت چیست؟ مگر در ایرانِ امروزِ ما، حقوق اقلیت‌ها رعایت نمی‌شود؟ حتی فرقهٔ ضالّهٔ بهائیت که اقلیت دینی نیستند و در واقع یک تشکیلات سیاسی با مختصات امنیتی هستند و توسط بیت‌العدل تسجیل می‌شوند هم از حقوق شهروندی برخوردارند و بنده با تحقیق به شما عرض می‌کنم که حتی یک بهائی هم نداریم که از حقوق شهروندی محروم شده باشد. بله بهائی داریم که علیه امنیت ملی اقدام کرده و دستگیر و زندانی شده که اگر شیعه و یا حتی آیت‌الله هم بود، همین رفتار با او می‌شد و نظام ما هم مثل همه نظام‌های دنیا، سر امنیت ملی خودش، با أحدی تعارف ندارد. ☑️ به‌قول طلبه‌ها هم صغرای استدلال‌تان باطل است و هم کبرای آن؛ که طبیعتاً نتیجه هم باطل خواهد بود. یاعلی✋ 🔘👈 شیخ فرهاد فتحی