eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.5هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
970 ویدیو
443 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ای داغ تــو یادآور داغ همه خوبان .. 💔 @marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست‌و بیست و ششم 🗣در حاجات اخروی هم حاج آقا مجتبی تهرانی می فرمایند بلند نظر باشید. یعنی فقط نگو خدایا من را 🔥جهنم نبر، خُب جهنم نروی طبقات اول بهشت می‌روی، طبقات بالای بهشت، فردوس را از خدا بخواهیم، اعلی اعلیین را از خدا بخواهیم🌷.. فقط ما را جهنم نبر همین!! چیزهای بالاتر و بزرگتر را از خدا بخواهیم. 🔶هم اخروی هم مادی چیزهای خوب بخواهیم. البته در مادیات وقتی چیز زیاد از خدا می خواهی مثلا پول زیاد به خدا بگویی جنبه اش را هم به تو بدهد، خیلی مهم است. اگر سرمایه دار شدم با جنبه باشم از راه حلال بدست بیاورم، نه بی جنبگی و از راه حرام❌. 📑اما دسته دوم روایات، گفتیم روایاتی که می گوید روی فضل الهی تکیه کنید. ما در ادعیه می گوییم «اَللّهم عامِلْنا بِفَضْلِكَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِكَ» یعنی میان فضل و عدل تقابل وجود دارد.🍃 👌فضل زیادتی در کار است یعنی در کار برابری نیست. من به اندازه صد هزار تومان کار کردم تو هم صد هزار تومان به من بدهی می شود عدل. ولی دویست هزار تومان 💵 بدهی می شود فضل، یعنی بالاتر از آن طاعاتی که ما می خواهیم خدا به ما حاجت بدهد. ☀️امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی به خدا می گوید «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْقَائِلُ وَ قَوْلُکَ حَقٌّ وَ وَعْدُکَ صِدْق ..» خدایا تو خودت این را گفتی، وعده تو هم صدق است.. (آیه [32] سوره نساء 📖 را اینجا امام سجاد می فرمایند) «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» از خدا از فضلش بخواهید. ☑️یعنی مثلا خدایا من به اندازه صد هزار تومان برای تو عبادت کردم، تو صد هزار تومان را به من نده، تو پانصد تومان، یک میلیون به من بده. بیشتر به من بده. به اندازه طاعت من به من ثواب نده بیشتر به من بده. از فضل🌸 تو می خواهم. ✨«اَللّهم عامِلْنا بِفَضْلِكَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِكَ» با عدلت بخواهی با ما رفتار بکنی هم در گناهان پدر ما در می آید😢، هم در ثواب ها ما همان ثواب یکسان را می بریم. نه ما می خواهیم با فضلت رفتار بکنی هم در گناهان گناهان ما را ببخشی هم در ثواب ها ثواب های بیشتر🙂 به ما بدهی. چقدر قشنگ اینجا حاج آقا مجتبی تهرانی روایت را معنا کرد از فضل خدا بخواهیم. 🌀در امورات مادی هم ما روایت داریم از فضل خدا بخواهیم، درست است روزی ما مقدر شده🍃 است ولی ما اگر از فضل خدا بخواهیم که روزی مادی ما را بیشتر بکند خدای متعال اینکار را می کند، اگر صلاح باشد ان شاءالله.🤲 📚دسته سوم از روایات گفتیم مسئله انصاف در دعا را مطرح می کنند.‌ ایشان بحث انصاف در دعا را اینطور معنا می کند همینطور که حاجات بزرگت را از خدا می‌خواهی، حاجات کوچکت را هم از خدا بخواه. یک قانون کلی است که حتی بند کفش پاره خودت 👞 را از خدا بخواه تا این حد! که خدا به حضرت موسی وحی می کند نمک غذایت را هم از ما بخواه. 👌پس انصاف در دعا این نیست که فقط در حاجات بزرگ سمت خدا برویم و حاجات کوچک خدا را فراموش بکنیم، نه! همه جوره سعی بکنیم🍃 خدای متعال را در دعاهایمان یاد بکنیم. چه دعاهای کوچک، چه دعاهای بزرگ در تمام اینها سعی بکنیم🌸 خدای متعال را یاد بکنیم. این بی انصافی است ما فقط در حاجات بزرگ یاد خدا بیفتیم، در جاهای دیگر هیچی! 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (61) 🎤استاد احسان عبادی 226 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ________________ @marefatemahdavi
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت پنجاه و نهم 🔆«وَ أَنْتُمْ نُورُ الْأَخْيَارِ ..» 🔹و شما انسانهای خوب هستید یعنی انسانهایی که فاضل و مؤمن هستند از نور شما اهل بیت🌟 در زندگی استفاده می کنند و تاریکی های زندگی یشان را 🕯 می کنند. اگر تاریکی جهل دارند از علم شما اهل بیت استفاده می کنند و عالم می شوند. اگر جایی در زندگی یشان فتنه ای رخ می‌دهد و حواسشان نیست که دارند چکار می کنند از 🌷 اهل بیت استفاده می کنند. 🔆«وَ هُدَاةُ الْأَبْرَارِ ..» 🔹شما هادیان انسانهای ابرار و . انسانهای نیکوکار را شما هدایت می کنید. اینجاست که آیه قرآن می‌گوید 📖 اگر پیشه کنید خدا به شما فرقان می دهد. فرقان یعنی تشخیص حق از باطل.⚠️ اینجا دقیقا همین را دارد اشاره می کند، می گوید وقتی شما یک انسان خوبی بشوی، تقوایت را حفظ کنی، اهل بیت کمکت می کنند، نمی گذارند راه را به بروی. 🔆«وَ عِنْدَكُمْ ما نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ وَ هَبَطَتْ بِهِ مَلائِكَتُهُ ..» 🔹یعنی ما می کنیم اعتراف می‌کنیم آنچه که خدا به رسولش داده و ملائکه بر او نازل کردند، آنها را هم به شما داده البته جز وحی که بحث نزول احکام📚 است. به امام هم وحی نازل می شود اما وحی تسدیدی. وحی که انسان را در و بیان احکام کمک می‌کند. 📓در روایتهای متعدد داریم که بعد از رحلت آقا رسول الله (ص) مکرر بر حضرت زهرا (س)✨ نازل می شد، چیزهایی را به حضرت زهرا می فرمود بعد ایشان به حضرت علی (ع)✨ می فرمود و حضرت آنها را می نوشت و معروف شد به حضرت زهرا (س)، که ‌دست امام عصر (عج)✨ است. پس این را بدانیم علم رسول را امام هم دارد. رسول بعد از خودش این را به امامش داده، حالا اینکه این علم در چه حدی است⁉️ آیا امام همه چیز این عالم را می ‌داند.. اینها حیطه ی علم امام می ‌شود و یک بحث کلامی بسیار سنگین است. 🎤استاد احسان عبادی @marefatemahdavi
⁉️ تـا به کی از داغ هجران تــو صبر ..🕙 @marefatemahdavi
🔰حضرت آیت الله خامنه‌ای: 🔸شما جوانان باید دائماً هشیار باشید. معارف دینی خود و معارف انقلابی خود را هر چه میتوانید تعمیق کنید. مثل پاره‌های پولاد؛ «زبر الحدید» - آنطوری که در تعبیرات حدیث و در بعضی دعاها وجود دارد - نفوذ ناپذیر و نفوذ کننده و در مقابل دشمن برنده و با اراده‌ی قوی باشید. 🔸اگر بخواهید این هویت را به صورت کامل برای خودتان تأمین کنید و حفظ کنید، و ان‌شاء‌الله کسانی که در آینده به شما ملحق خواهند شد در نسلهای بعدی، همین‌طور این شجره‌ی طیبه و این جریان مقدس ادامه پیدا کند، بایستی پایه‌های معارف را در دلهاتان مستحکم کنید..۱۳۸۷/۰۲/۱۴  @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت صد و شصت و یکم (از فایل شماره 34) 📘.. در بحارالانوار، ج15، ص148 مطلبی آمده که می گوید زمانی که عبدالمطلب برای تجارت به یمن سفر کرده بود (آن زمان یمن زیر نظر ایران بود) شبی فرماندار یمن عبدالمطلب را فرا می خواند به او می‌گوید می خواهم رازی به تو بگویم و می خواهم آن را پنهان کنی تا زمان ظهور پیامبر آخرالزمان🔆 فرا برسد. 🗣می گوید در شهر شما طفلی خوش رو و خوش قامت به دنیا آمده که یگانه اهل زمین🌍 است. در کتاب های بنی اسرائیل وصف او از ماه شب چهاردهم روشن تر است✨، سپس ویژگی هایی از پیامبر گفت و آهی کشید و گفت ای کاش در عصر ایشان بودم. بعد به عبدالمطلب گفت حواست باشد از یهودی ها این بچه را دور نگه دار که قصد کشتنش🗡 را دارند. ☝️این قضایا کاملا روشن می کند که جریان یهود و سازمان یهود🕍 به دنبال کشتن پیامبر بود و این قضیه اصلا برای جهان مسیحیت آن روز مثل روز مشخص بود که یهودی ها چنین کاری دارند و قرار است پیامبر را ترور بکنند ... یهود تلاش کرد تا نور نبوت را در اجداد پیامبر تطبیق بدهد، از 📚 طریق علم نسب شناسی اجداد پیامبر را شناسایی کرد و تمام تلاشش را کرد تا از تولد ✨پیامبر جلو گیری بکند. 👤جناب هاشم جد اعلای پیامبر (که بنی هاشم هستند) اهل مکه بود، اما قبرش در غزه فلسطین است. جناب هاشم از مکه برای تجارت به سمت شام 🏜 رفت و در مدینه مهمان رئیس یکی از قبایل مستقر در مدینه به نام عمر بن زید بن لبید شد. جناب هاشم با سلمی دختر عمر رئیس قبیله خزرج در مدینه ازدواج💍 می کند و این سلمی را به مکه می برد. وقتی این خانم حامله می شود طبق شرطی که هنگام ازدواج کرده بود هاشم باید این خانم🧕🏻 را برای وضع حمل به نزد خانواده اش در مدینه بازمیگرداند. این شرط را کرده بود که نزدیک وضع حمل من شد به مدینه بروم و پیش خانواده ام باشم. هاشم اینکار را انجام داد و زنش را به مدینه پیش خانواده اش برد و خودش از آنجا برای🏇 تجارت به سمت شام رفت. اما هنگام رفتن سفر به همسرش گفت احتمال دارد من از این سفر برنگردم خدا به تو پسری🧒🏻 می دهد از این پسرت خیلی خوب نگهداری کن. هاشم به غزه رفت (غزه فلسطین که آن زمان جزء شام بود) و بعد از پایان تجارتش می خواست برگردد، اما همان 🌛شب بیمار شد. ⁉️این سوال پیش می آید بیماری و مرگ ها.. آن زمان خیلی جوانمرگی مثل الان باب نبود! آن زمان عمرها را شما نگاه بکنید غیر از آن کسانی که در جنگ⚔ کشته می‌شدند بقیه مرگ‌ طبیعی می خواستند بمیرند اینقدر راحت نمی مردند، به هرحال شرایط زندگی و شرایط بهداشتی و شرایط غذای سالم، آب و هوای سالم🌳 .. همه اینها دخیل بود. بعد هاشم که مریض شد اطرافیانش را فرا خواند به مکه بروید، به مدینه که رسیدید به همسرم سلام✋ برسانید و به فرزندم که از او متولد می شود سفارش کنید و به او بگوید این بچه بزرگترین دغدغه ی من است. بعد قلم و کاغذی خواست و وصیت نامه ای📝 نوشت که بخش عمده ی آن راجع به پاسداری از فرزندش بود‌. ″بحار الانوار، ج15، ص51″. 👌اینها چه چیزی را می رساند، یکم حساس بشوید به تاریخ ‼️ علم چهره شناسی که حضرت موسی به آنها آموخته بود نسل به نسل 👨‍👩‍👧‍👦 بین آنها منتقل شده بود‌. اینها هاشم را با این علم شناسایی کردند، به خوبی می دانستند که پیامبر آخرالزمان از نسل ایشان است. هاشم را ترور کردند، اما تیرشان دیر به هدف خورد🎯، زمانی هاشم ترور شد که نطفه عبدالمطلب بسته شده بود و دیگر نمی توانستند کاری بکنند. 🖇ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 161 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
⭕️️دفــاع از 📖✒️ 👈شبهه چهل و سوم 3⃣4⃣ (قسمت اول) 💓نسبت دادن تفکر به قلب درون سینه ها ✨أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَي الْأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَي الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ ✨(حج،۶۴) آيا در زمین گردش نكرده اند تا دل هايی داشته باشند كه با آن بینديشند يا گوش هايی كه با آن بشنوند در حقیقت چشم ها كور نیست، لیكن دل هايی كه در سینه هاست كور است. ✨ وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ ✨(نمل،۷۴) در حقیقت پروردگار تو آنچه را درون سینه هايشان نهفته و آنچه را آشكار می دارند نیك می‌داند. ✨يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَيَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ✨(تغابن،۴) آنچه را كه در آسمانها و زمین است می داند و آنچه را كه پنهان می‌كنید و آنچه را كه آشكار می‌داريد می داند و خدا به ذات سینه ها داناست. 🌀اشکال : در آيات فوق و بسیاری آيات ديگر قرآن و هم چنین در سنت، تفكر، ايمان، احساس و امثالهم به قلب درون سینه نسبت داده شده است كه غلطی فاحش است. مثلا خلیفه ی چهارم ✨علی✨ می گويد " به رگهای درونی انسان، پاره گوشتی آويخته كه شگرف ترين اعضای درونی اوست و آن قلب💛 است كه چیزهايی از حكمت و چیزهايی ضد آن در او وجود دارد″. ✨نهج البلاغه،ح۱۰۸✨ 💥در هیچ جايی در قرآن و سنت حتی اشاره ای به مغز به عنوان محل ادراک نشده است. اين خطا درگذشته ی تاريخ بشری و در تمام ملل شايع بوده، در گذشته بشر نمی دانست كه مغز 🧠 درون جمجمه چه كاره است و تمامی درک و احساس را به قلب نسبت می داد، در حالی كه قلب يك پمپ ساده ی عضلانی است. ✨محمد ✨ هم اين غلط را از محیطش گرفته و به اسم خدا وارد قرآن كرده است. و اين دلیل قطعی است بر اينكه قرآن ساخته ی ✨محمد✨است😐 📝جواب شبهه: 1⃣جايگاه مغز و عقل، در قرآن و سنت: در رابطه با عدم اشاره قرآن و سنت به مغز، چند نكته بايد بیان شود: اولا: لفظ مغز، در قرآن و سنت آمده و اين كلمه در كلام عرب به معنی دماغ يا دمغ است👌 خداوند در سوره انبیاء می فرمايد: ✨بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ✨ بلكه ما به سبب حق، بر سر باطل می‌كوبیم تا به مغز او می‌رسد پس به ناگاه باطل نابود شده است. ثانیاً: عقل منشأ ادراک، زيركى، تفكر است. 📙راغب در مفرداتش می گويد: عقل به نیرويی كه، آماده برای پذيرش علم است گفته می شود، نیز به علم و دانشی كه با آن نیروی باطنی انسان، از آن سود می برد، عقل گفته می شود. 👈 امام على ✨علیه السلام✨ می‌فرمايد: الْعَقْلُ عَقْلانِ عَقْلُ الطَّبْعِ وَعَقْلُ التَّجْرِبَهِ وَکِلاَهُما یُؤَدِّی إِلَی الْمَنْفَعَهِ؛ عقل دو✌️ نوع است: عقل ذاتى وعقل تجربى و هر دو موجب بهره مندى انسانند. عقل طبع كه امروزه از آن به وجدان اخلاقى ياد می‌شود هم مبدأ ادراک است و هم مبدأ تحريك ثالثاً: در روايات به جايگاه عقل در مغز اشاره شده است. 👤 ابن عباس می گويد: خداوند به داود وحی كرد كه، از چهارده كلمه از سلیمان سؤال كند، پس اگر جواب داد علم و نبوت را بر او به ارث بگذارد. (داود) گفت: فرزندم از محل و موضع عقل مرا خبر ده گفت: مغز 👈از اين حديث📗 فهمیده می شود كه در عصر پیامبر ✨جايگاه عقل را در مغز می دانستند. امام صادق علیه السلام نیز جايگاه عقل را مغز دانسته و می فرمايد: ✨محل عقل، مغز است، آيا نمی بینی به مردی كه كم عقل است سبك مغز می گويند.✨ ⚠️از اين رو ادعای سها، مبنی بر اينكه پیامبر و مردم آن زمان اطلاعی از تفكر در مغز نداشته اند، ادعايی بدون دلیل است و شواهد خلاف آن را ثابت می كند☺️ 📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، ص ۲۵۴ 🖇ادامه دارد ... ۹۱ @marefatemahdavi
•|صبـح همچـنـان جـ🌸ــای خـالی‌ات را نشانـمان می‌دهـد، ✋سـلام حاضـرتـرین غـایـب زمیـ🌏ـن|• @marefatemahdavi
📖📿📖📿📖📿📖 📖 (بِسْم الله الرحمن الرحيم) 💠سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَحَقِّهِ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ، 💠أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ 💠وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،وَالْبَعْثَ حَقٌّ،وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَاأَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، 💠وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُم آمِينَ آمِينَ. 📖📿📖📿📖📿📖 ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi
👆👆👆 پوستر شماره 4⃣7⃣ 🌟پیامبر اکرم (ص) فرمودند: المَهدیُ رَجُلٌ مِن وُلدِی وَجهُهُ کَالکَوکَبِ الدُّرِّی. •|اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّـکَ الفَرَج|• 💠 @marefatemahdavi
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت 🔆«بِكُمْ فَتَحَ الله وَ بِكُمْ يَخْتِمُ ..» خدا به 💞 شما کار را آغاز کرد و به واسطه ی شما هم پایان می دهد. ✍احتمالا مقصود این است که خدا با آفریدن شما به آفریدن عالم امکان کرد. ما اعتقاد داریم اولین چیزی که خلق شد نور 🌟پیغمبر و امیرالمومنین (ع) بود، این چیزی است که همه به آن اعتقاد دارند و عرفا به آن می گویند محمدیه! و بعد از آن بود که همه چیز خلق شد. روایات هم در این زمینه 📚 داریم که اهل بیت بزرگوار می فرمایند؛ پس ماییم نخستین خدا و اولین عبادت کننده ی پروردگار. 👌اما آن جایی که می گوید خدا با شما می کند، احتمالا تحقق حکومت حق الهی هست که به دست امام (عج) مسلم خواهد شد.‌🔅 🔆«وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ ..» خدا به واسطه ی شما اهل بیت باران می‌آورد.⛈ بحث واسطه ی . که امام واسطه ی فیض است. 🔮نعمتی که از سمت خدا می خواهد به سمت بیاید واسطه نیاز دارد. واسطه چه کسی است⁉️ امام عصر (عج). خود فلاسفه می گویند بین خدا و یک انسان باید واسطه ای باشد. چون انسان خاک است و خدا است نمی توانیم مستقیم از خدا فیض بگیریم. مثلا تلویزیون را شما نمی توانی 📺 مستقیم به برق ژنراتور بزنی می سوزد، واسطه ای به اسم کنتور است. امام واسطه ی فیض است. 🎤استاد احسان عبادی @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مداحی میثم مطیعی برای شهید فخری_زاده با شعری از محمدمهدی سیار و میلاد عرفان پور ▪️نماز لیلة‌الدفن دو رکعت است که در رکعت اول سوره حمد و آیةالکرسی و در رکعت دوم، سوره حمد و ۱۰ مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود. ▪️بعد از سلام نماز می‌گوییم «اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبر محسن‎ابن‌حسن»
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست‌و بیست و هفتم 🔘در ادامه بحث های اخلاق مهدوی با موضوع دعا می رسیم به موضوع مهمی با نام چهار شرط و خصلت در دعا. البته ادامه بحث 📑 جلسه قبل ماست، بحث انصاف در دعا را می خواهیم مطرح کنیم اینجا یک مقدار با این روایت، جلسه قبل را توضیح می دهیم: (من دو روایت را می‌گویم بعد ان شاءالله می رویم سر بحث توضیحش)👇 🔸امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند؛ «لِلدُّعَاءِ شُرُوطٌ أَرْبَعَهٌ..» 👈«الْأَوَّلُ إِحْضَارُ النِّیَّهِ» 👈«الثَّانِی إِخْلَاصُ السَّرِیرَهِ» 👈«الثَّالِثُ مَعْرِفَهُ الْمَسْئُول» 👈«الرَّابِعُ الْإِنْصَافُ فِی الْمَسْأَلَه» 🔸روایت دوم این است که یک بنده خدایی آمد پیش امیرالمؤمنین (ع) «فقال إنّی دَعَوتُ اللّهَ فلَم أرَ الإجابةَ» من خدا را می خوانم اما درخواست من اجابت نمی‌شود، چطوری است⁉️ «فقالَ لقد وَصَفتَ اللّهَ بغيرِ صِفاتِهِ» حضرت به او گفت تو خدا را به غیر از صفاتی که دارد وصف کردی، دیدگاهت به خدا درست نبود. «و إنَّ للدُّعاءِ أربعَ خصالٍ» برای دعا چهارتا خصلت است .. 🗞آنجا می گفت شرط اینجا می گوید خصلت و بعد توضیح می دهد. البته یک توضیح هم بدهم اینکه گاهی می بینید بین دو روایت شبیه به هم در بعضی کلماتش اختلاف است این بیشتر 👥 به راوی برمی‌گردد. مثلا یک راوی گفته محبت، یک راوی گفته دوستی. یک راوی گفته علم، یک راوی گفته معرفت به جای علم. اینها یک مقدار اختلاف معنا در نقل معنای روایات است📚. بیشتر دلایلش برای همین است. ⚜حضرت علی به او گفت تو که دعا کردی این چهار شرط را داشتی؟ طرف گفت نه. بعد حضرت گفت بدان که یعنی چه... حالا برویم سراغ چهارتا شرط، چهار شرط برای دعا ... 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (62) 🎤استاد احسان عبادی 227 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ___________________ @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏳وعده روزشمار ظهور ⏳ 💞تابه امروز 1186 سال از غیبت بهار انسانیت گذشت...😔 🕚قرارشبانه رأس ساعت{ 22 }قراری که سرچشمه ازکربلا گرفته.! 📜...{دعای فرج}...📜 🎄بسم الله الرحمن الرحیم🎄 إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍوَآلِهِ الطَّاهِرِينَ!! 🎍إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَرَاهُ قَرِيباً🎍 كه مخالفان فرج و ظهورش را دور میدانند و ما نزديك مى دانيم.! ✨اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج✨ بحق حضرت زینب[س] @marefatemahdavi ┈═••🌿🌹🌿••═┈
هدایت شده از احسان عبادی | ما و او
1.4M
💠وقتی چند موضوع را برای اولویت های مطالعه انتخاب کردیم ، چطور به طور روزانه آنها را بخوانیم تا پراکندگی ایجاد نشود❓❓ ❇️ چطور بخوانیم تا موضوع در ذهن ما بماند و فراموش نشود❓ 🔰 از کجا بفهمیم که یک کتاب را خوب خوانده ایم یا نه ❓ 🎤 عبادی @ma_va_o
هدایت شده از احسان عبادی | ما و او
35.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخی قاطع به هتاکی خانم دکتر سوگل مشایخی به اسلام و تاریخ اسلام👆 همین کلیپ در آپارات (مشاهده و دانلود) 🔴این خانم دکتر خودشون رو حافظ شناس و مولانا شناس معرفی کرده بودند (در برنامه خندوانه) 🔴طبق عقاید خودشون باطل بودن حرف هایشان را اثبات کردیم 👤 ⛔️توصیه ای مهم:تا اصول اعتقادی خود را تکمیل نکردید دنبال چیزهای دیگر نروید و گرنه اخرش همین انحراف این خانم و امثال دکتر سروش نتیجه اش خواهد شد⛔️ 🔰دیانت همراه سیاست🔰 🔰کانال رسمی استاد احسان عبادی🔰 تلگرام | ایتا | اینستاگرام | آپارات | سایت
🌱 ❣دلبرا چشم انتظاری تا به کِی؟ ❣دیده بر راهت پریشانم، بیا .. @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت صد و شصت و دوم (از فایل شماره 34 ، 35) 👈.. فرزند هاشم وقتی در مدینه به دنیا آمد او را شیبه نامیدند، به توصیه هاشم مادرش هم وظیفه نگهداری از این پسر را برعهده داشت.🧕🏻 ⏳نه سال بعد، هنگامی که یک مردی از بنی عبد مناف (آن هم از قریش بود) برای تجارت به مدینه رفته بود، یک بچه ای را آنجا دید که خودش را فرزند هاشم می‌دانست، این کودک🧒🏻 بسیار قوی بود در ورزش کردن و درگیری و اینها بسیار قوی بود. این بنی عبد مناف فامیل جناب هاشم بودند، قضیه برایش جا نیفتاد که چرا اینقدر شبیه خاندان هاشم هست، برایش سوال شد..⁉️💭 از حالش پرسید، خودش را معرفی کرد. مردی که از خاندان بنی عبد مناف بود این خبر را به مطلب برادر هاشم می رساند (یعنی عموی عبدالمطلب). 👤جناب مطلب هم به مدینه می رود، آشنایی می دهد، بچه را از مادرش می‌گیرد و همراه خودش به مکه 🏇 می برد. به هنگام بازگشت مطلب چون این بچه (شیبه) هم همراهش بود، یهودی ها آنها را شناسایی کردند و به آنها حمله کردند، اما دو بار با اعجاز نجات پیدا کردند. (اینها در بحارالانوار، ج15، ص‌59 و 60 آمده)📗 👌وقتی مطلب شیبه را به مکه آورد مردم گمان کردند این شیبه غلام مطلب است، به همین خاطر اسم گذاشتند عبدالمطلب (برده مطلب). پس بحث ترور عبدالمطلب را نتوانستند. ✡یهود با علم نسب شناسی و چهره شناسی که داشت خُب متوجه شدند از نسل جناب هاشم هست که آن پیامبر موعود 🔆 آن پیامبر آخرالزمان به دنیا می‌آید، به همین خاطر سعی کردند اول جلوی نطفه ی پیامبر (ص) را بگیرند، اصلا نطفه ی پیامبر تشکیل نشود، آن هم چطور؟! با زدن اجداد پیامبر⚔ .. بحث جناب هاشم و عبدالمطلب را گفتیم، وارد بحث پدر پیامبر می شویم جناب عبدالله علیه السلام. 👤جناب عبدالله، فرزند عبدالمطلب بود و اهل مکه هم بود اما قبرش در مدینه است آن هم مقر اصلی یهود. 🔸ما عرض کردیم یهود قبل از اینکه پیامبر به دنیا بیاید مدینه را به عنوان مقر اصلی خودش انتخاب کرد که خود این هم مشکوک بود چون مدینه 🏘 شهری بود که محل رفت و آمد کاروانهای تجاری بود‌، یک شهر بزرگ، محل رفت و آمد .. اینها چرا در مدینه رفتند⁉️ چون می دانستند که پیغمبر آخرالزمان قرار است قدس را فتح بکنند. قدس محل اصلی نزاع یهود، مسیح و اسلام است اینها به همین خاطر رفتند مدینه ای که راه بین مکه تا قدس هست را پر بکنند تا جلوی نفوذ پیامبر را هم بگیرند. 🖇ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 162 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت و یکم 🔆«وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ ..» به شماست که خدا آسمان را نگه داشته🌔 «أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِه» که بر زمین نیفتد. خدا در قرآن می گوید آسمانها را نگه داشتیم با ستونهایی که شما نمی بینید، این واسطه ی فیض امام را نشان می دهد.✨ 🔆«ِوَ بِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ يَكْشِفُ الضُّر» ☝️خدا به شما هست که هم و اندوه انسان را برطرف می کند و ناراحتی ها را می دهد. برای همین است که به اهل بیت می گوییم «يا كاشِفَ الضَرّ..» ای کسانی💚 که ناراحتی ها را خاتمه می‌دهید. پس هم و اندوهی هم که در ما قرار می گیرد به واسطه امام✨ دارد برطرف می شود. پس بفهمیم هر وقت مشکلات و غم و اندوه ما زیاد شد برویم خودمان را به امام بیندازیم.🌸 📄در روایت از آقا رسول الله (ص) داریم که به زودی پاره تن من در زمین خراسان دفن می شود (منظور امام ) که هیچ آدم غصه داری او را زیارت🕌 نمی‌کند مگر اینکه خدا اندوه و غصه ی آن فرد را برطرف می کند. 👌روایت فوق العاده از امام صادق (ع) است که مردی از ایشان سوال می کند آیا این حدیث که شنیدم صحیح است، روایتی که می گوید شیعه ی و محب امیرالمؤمنین خوش ترین حالتش وقتی است که جان می دهد و دیگران به حالش می خورند⁉️ 🌸امام فرمود بله حدیث صحیح هست. چنین شخصی وقتی به حال مرگ می افتد رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع)✨ و جبرئیل و عزرائیل نزد او می آیند و عزرائیل از امیرالمؤمنین (ع) می پرسد که آیا این شخص به شما داشته و از دشمنان شما اعلام برائت می کرد؟ 🔹امیرالمومنین (ع)✨ در آن زمان می‌فرمایند بله این شخص من بود و دشمن دشمنان من بود. 💭آنگاه رسول خدا خطاب به جبرئیل می‌گویند ای جبرئیل! شاهد باش و این جریان را به حضور گزارش بده که این شخص 💕محب امیرالمؤمنین بود و علی هم محب بودن او را کرده است. در این موقع عزرائیل به آسانی او را قبض روح می کند که خوش ترین حالات محب علی (ع)😊 در آن موقع است. 🎤استاد احسان عبادی @marefatemahdavi
🌷دیدن روی شما کاش میسّر می شد  شام هجران شما کاش که آخر می شد ..🌷 @marefatemahdavi
🔰حضرت آیت الله خامنه‌ای: 🔸روح همه‌ی معارف و تعالیم اسلامی این است که افسار رفتار و حرکت بشر در زندگی به دست شهوت و غضب❌ داده نشود؛ انسان و جامعه‌ی انسانی را خودخواهی‌ها هدایت نکند؛ ⚠️بلکه عقل و تقوا هدایت کند. ۱۳۸۳/۰۱/۲۶  @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست‌و بیست و هفتم 🔘در ادامه بحث های اخلاق مهدوی با موضوع دعا
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست‌و بیست و هشتم ⭕️چهار شرط برای دعا👇 1⃣- «الْأَوَّلُ إِحْضَارُ النِّیَّهِ» یعنی اولا واقعا نیت داشته باشی و با خدا جدی جدی حرف بزنی، فقط لقلقه ی زبان نباشد. 💬به قول آن شعر ″ایاک نعبد بر زبان، دل در خیال این و آن″ حواست کجاست؟ «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» خدایا فقط تو ‌را می پرستیم فقط از تو یاری می جوییم💐، بعد دلت پیش هزار نفر است، اینکه نشد! اینجا هم همین است حواسمان به خدا باشد، جدی جدی از خدا بخواهیم. لقلقه ی زبان نباشد. 2⃣- «الثَّانِی إِخْلَاصُ السَّرِیرَهِ» یعنی خلوص باطن. خلوص در دعا غیر از خلوص در عبادت است و با هم فرق دارند، در جلسات📚 اول بحثش را گفتیم، باید این را هم داشته باشی. 3⃣- «الثَّالِثُ مَعْرِفَهُ الْمَسْئُول» یعنی شناخت نسبت به درخواست شونده داشته باشید و او را بشناسید، اینها را هم در مباحث عقلی دعا در جلسات اول گفتیم‌. یعنی بدانید این خدایی که در ذهن شما هست، در وجود شما هست، همه کاره هست گره ها 🤲 به دست او باز می شود، بخیل نیست، خیلی با شما رفیق است خیلی با شما مهربان🌹 است، منتظر است سمتش بروید یا رب، یا رب، یارب بکنید. 4⃣- «الرَّابِعُ الْإِنْصَافُ فِی الْمَسْأَلَه» بحث ما اینجاست. در این روایتی که از امیرالمؤمنین (ع)✨ گفتیم طرف رفت پیش حضرت علی گفت من حاجت نگرفتم، پس معلوم می شود دعایش دعای مادی بود🛍، چون اگر دعای اخروی بود باید فردای قیامت می فهمید دعایش مستجاب شده یا نه. 👆این معنای انصافی که اینجا مطرح می‌شود بحث تعادل است. در مورد حاجات دنیایی می گویند بی انصافی به خرج ندهید و این حالت در شما نباشد که بخواهید دیگران 👥 را محروم کنید. مثلا بگویید پیش از مقدرات شما به شما بدهند، بعد یکی دیگر بی حساب و کتاب باشد. ✖️بی انصافی در دعا، دعاهایمان دعاهای جهانی نیست!🌏 دعاهایمان دعاهای کلی نیست، گاهی ما دعاهایمان را دعاهای شخصی می کنیم، این خیلی بد است بی انصافی نکن، دعاهای کلی بکن، سطح دعاهایت را بالا ببر. هم سطح دعا را بالا ببر هم بی انصافی در دعا را مطرح نکن. باب انصاف بیشتر در مباحث دنیوی هست. آن فضل خدا را که گفتیم بیشتر در مباحث اخروی⚡️ هست. البته فضل را می شود در مادیات هم بکار برد ولی بیشتر بُعدش در مباحث معنوی است. 👌یک بحث دیگری هم که در دعاها داریم ما برای خدا گاهی تعیین و تکلیف می کنیم که خدایا این گره کار من را اینطوری باز کن، این شکلی باز کن. این را دوستان توجه بکنند این هم اشتباه❌ هست. ما حق نداریم برای خدا تعیین و تکلیف بکنیم که مثلا اینطوری.. نه خدا خودش درست می‌کند، تو از خدا بخواه که گره کار تو را باز بکند، بقیه را دست خدای متعال بسپار‌. برای خدا تعیین و تکلیف کردن ممنوع⛔️‌. اگر از فضل خدا بخواهیم هیچ ‌وقت دست خالی نمی مانیم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (62) 🎤استاد احسان عبادی 228 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ___________________ @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
🔸رخدادهای پیش از بدر .. ☝️پس از شکل گیری جامعه اسلامی مدینه، و آنگاه که یهودیان و بقایای مشرکان ضمن
◀️تغییر قبله و اعتراض یهود ❌طعنه دیگر یهودیان در مورد قبله مسلمانان بود که در سوره بقره به آن اشاره شده است. در سوره مزبور بار دیگر از آیه یکصد و چهل و چهار📖 به یهود و اهل کتاب پرداخته شده و اولین نکته این که رسول خدا (ص)✨ نگران طعنه یهود در این باره بود که چرا به سوی قبله آنان؛ یعنی محل صخره در بیت المقدس نماز می‌گزارند. این نوعی افسردگی برای آن حضرت🍂 پدید آورده بود و خدا فرمود: "نگریستنت را به اطراف آسمان می بینیم، تو را به سوی قبله ای که می پسندی می‌گردانیم؛ پس روی به جانب 🕋مسجد الحرام کن؛ و هر کجا باشید روی بدان جانب کنید." (بقره144) 🔷این تغییر قبله از آن روی بود که یهودیان طعنه بر رسول خدا (ص) می زدند که "با ما مخالفت می کند اما به سوی قبله ما نماز می ‌گزارد". زمانی که قبله از بیت المقدس؛🕌 یعنی جهت شام -شمال مدینه- به سوی کعبه در جنوب تغییر یافت، برای یهودیان سنگین😤 تمام شد. این بار آنان نگران شدند؛ زیرا این خود شکستی برای آنان و استقلالی برای مسلمانان بود. در عین حال طعنه زدند که چرا مسلمانان قبله خویش را تغییر دادند: 〽️"از مردم، آنان که سفیه اند، خواهند گفت: چه چیز آنها را از قبله ای که رو به روی آن می ایستادند برگردانید⁉️ بگو: مشرق و مغرب از آن خداست و خدا هر کس را بخواهد هدایت می کند." 👌خداوند جز آن که رسول مایل به تغییر قبله بود، سبب را یکی نیز آن می داند که "آنان را که از پیامبر پیروی 👥 می کنند از آنان که مخالفت می ورزند باز شناسیم". این سخن می توانست اهل تردید را نیز آرام سازد و جلوی اعتراض آنان را در تغییر قبله بگیرد⚠️. تحول قبله به عنوان محور عبادت اصلی؛ یعنی نماز، بطور طبیعی اسباب تردید بود که باید به گونه ای رفع می شد. خداوند در این باره فرمود که "این امر [تغییر قبله] جز بر هدایت یافتگان دشواری نمود." (بقره143)🔰 حتی به رسول نیز خطاب می کند که: "آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده، حق همان است، تردید مکن." (بقره147). در آیه 150آمده که: "از ایشان [معترضان] مترسید و از من بترسید." 🌀یهود مایل بودند قبله مسلمانان به بیت المقدس برگردد به همین دلیل عده ای از اشراف یهود نزد رسول خدا (ص)✨ آمده از او خواستند تا قبله را به بیت المقدس بازگرداند آنان گفتند: اگر قبله را باز گرداند از او پیروی خواهند کرد؛ خداوند در برابر فرمود: "برای اهل کتاب هر برهان و نشانه ای که بیاوری🎆 از قبله تو پیروی نخواهند کرد و تو نیز از قبله آنها پیروی نمی کنی، و آنها هم پیرو قبله یکدیگر نخواهند بود؛ هر گاه پس از آگاهی در پی خواهشهای ایشان بروی، از ستمکاران خواهی بود." (بقره145).⚠️ 📢به مومنان نیز اطمینان داده شد که با تغییر قبله، اعمال گذشته آنان ضایع نشده و طبعا نیازی به اعاده نیست. 🗓این رخداد پس از گذشت شانزده یا هفده ماه از هجرت روی داده و نشان از بحران روابط💥 مسلمانان و یهودیان دارد. در ضمن باید دانست که تغییر قبله به کعبه، برای اعراب جزیره قابل توجه بود؛ زیرا آنان اعتبار ویژه ای برای کعبه قائل بودند. ☝️همانگونه که فاصله میان مسلمانان و یهودیان بیشتر می شد. بعدها یهودیان مسلمان شده ای چون 👤کعب الاحبار می‌کوشیدند تا فضیلت بیت المقدس را بیش از کعبه نشان دهند و این البته مورد انکار ✨امامان شیعه (ع) به عنوان حافظان سنت اصیل اسلام بود؛ چنانکه با آیات فراوان📖 قرآن درباره کعبه نیز ناسازگار بود. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ سیاسی اسلام، ج1، ص470-473"، رسول جعفریان ۳۴ @marefatemahdavi