eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
948 ویدیو
442 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️️دفــاع از 📖✒️ 👈شبهه چهل و هشتم8⃣4⃣ 💦بيرون آمدن آب از سنگ 🌀در آيه ی زير، سنگ را با قلب يهود مقايسه كرده و گفته قلب شما از سنگ هم سخت تر است، چون از دل سنگ آب بیرون می زند.. ✨ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ✨(بقره ،۷۴)✨ دل های شما بعد از این سخت گردید همانند سنگ یا سختتر از آن، چرا که از برخى سنگ ها جوی هایی بیرون می زند و پاره ای از آنها می شکافد و آب از آن خارج می‌شود و برخى از آنها از بیم خدا فرو می‌ریزد و خدا از آنچه می کنید غافل نیست. واضح است که از سنگ آب تولید نمی شود و آب از بین شکاف های سنگ عبور می کند و خارج می شود. بنابراین، هم این مثل غلط است و هم تصور اینکه واقعاً سنگ آب دارد، غلط است😐 📝جواب شبهه: قرآن، سرشار از کنایات و تشابهات و استعارات و انواع دیگر فنون بدیع است و اصلا یکی از جهات برجستگی این کتاب عظیم، همین جنبه ی فوق العاده ی ادبی آن است، قرآن نگفته که سنگ آب 💦تولید می کند خود سها این گونه ترجمه کرده است از برخى سنگها جوی هایی بیرون می زند صحبت قرآن خروج آب از آن است و این با نفوذ آب از زمین و بین سنگها و خروج از سنگها هم صادق است👌 📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، ص ۲۷۷ 🖇ادامه دارد ... ۱۰۰ @marefatemahdavi
نماز خدایی 13.MP3
4.19M
💠 سلسله جلسات 13 🔰 بیان راهکارهایی برای پی بردن به باطن و فهم بیشتر نماز 🎬 جلسه 3️⃣1️⃣ 👈👈 چطور رکوع نماز خود را عرفانی کنیم (2) 👉👉 📕 تدریس بر اساس کتاب سر الصلوه امام خمینی و اسرار الصلوه میرزاجواد آقا ملکی تبریزی 🎤 با تدریس از اساتید مهدویت 👌 با نشر این صوت ها ، مبلغ باشیم @marefatemahdavi
🔴اضطرار به حجت خدا را با فاطمیه درک می‌کنیم.. 🎤گفتگو با حجت الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم👇  🔹حجت الاسلام فوادیان درباره ظرفیت های مهدوی و منتظرانه ایام فاطمیه اظهار کرد: ام سلمه از حضرت زهرا(س) پرسید: چگونه شب را به صبح رساندید؟ حضرت(س) در پاسخ فرمودند: بین گرفتاری ها شب را به صبح و روز را به شب می رسانم، در زمانی زندگی می کنم که با فقدان نبی(ص) و ظلم بر وصی(ع) مواجه هستیم. ما منتظران امام زمان(عج) نیز در دعای افتتاح می خوانیم: «اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا؛ خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد و از غیبت مولایمان ...». از این رو، عصر غیبت و زمانه زندگی ما منتظران بسیار با زمان حیات حضرت صدیقه کبری(س) مشابهت دارد. 🔸آنجا فقدان نبود چنان که ما نیز از این فقدان در رنج هستیم، آنجا ظلم بر وصی بود و اینجا غیبت ولی(عج)، به عبارت بهتر، در سقیفه ظلمی بر امیرالمومنین(ع) شد که نهایتا به غیبت فرزندش حضرت مهدی(عج) انجامید. از این رو، حضرت زهرا(س) با گریه ها و خطبه های خود گام به گام مردم را به ولایت دعوت می کرد و به آنها می فهماند مضطر به ولی خدا هستند که منصوب خدا است و اگر از ولایت جدا شوید، بدبخت خواهید شد. 🔹اضطرار به حجت را از فرهنگ فاطمیه درک می کنیم از این جهت فاطمیه درس هایی مهم و ضروری دارد. علاوه بر این، امام زمان(عج) در یکی از توقیعات شریف خود گویی می خواهند ما منتظران را به فرهنگ فاطمی(س) ارجاع دهند و می فرمایند: مادرم فاطمه زهرا(س) برای من الگوی تمام و کمال است ... وقتی امام مهدی(عج) چنین الگویی دارند ما نیز به عنوان منتظران ایشان باید از حضرت زهرا(س) الگوبرداری کنیم. 🔸حجت الاسلام فوادیان با اشاره به هشت خواسته منتظران در دعای عهد، بیان کرد: در این دعا از خدا می خواهیم: «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، والْمُسارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامِينَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِينَ إِلىٰ إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ» و این همان مسیری  است که حضرت زهرا(س) در مواجهه با امام زمان خود پیمودند هم ولی خدا را یاری کردند و هم جان مبارکشان را در این یاری و دفاع ایثار نموده و به شهادت رسیدند. که این الگویی کامل برای منتظران در یاری و همراهی امام زمان(عج) است. توجه به فرهنگ فاطمیه از بهترین زمینه سازی ها برای ظهور ولی خدا است، یکی از جنبه هایی که می توان زمینه را برای ظهور حجت خدا مهیا کرد توجه به فرهنگ فاطمیه است. 🔹وی با اشاره به تبیین اقدامات حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت در کتاب «چشمه در بستر»، تالیف مسعود پورسیدآقایی، ابراز کرد: از مهمترین این فعالیت های یاری ولی خدا است، باید توجه داشت «نصرت» و «عون» با هم فرق دارند، نصرت، مطلق کمک کردن است اما عون به معنای کمک کردن در مقابله با دشمن خارجی است، زمانی کسی کمک می خواهد و ما به او نصرت می رسانیم چنان که امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند: «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» سپس در ادامه برای مقابله با دشمن درخواست کردند: «هل من معین یعیننی». حضرت زهرا(س) در حمله به خانه امیرمومنان(ع)، امام زمان شان را کمک کردند، دست حسنین علیهماالسلام را گرفته و به در خانه انصار و مهاجر رفته و برای امیرمومنان(ع) طلب کمک و همراهی کردند. وقتی از ایشان درباره چرایی این حمایت ها پرسیدند، فرمودند: آیا غدیر خم را فراموش کردید؟ وقتی به ایشان عرضه شد که اگر غدیر خم هست پس چرا علی(ع) خانه نشین شده؟ ایشان در پاسخ بیان کردند: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ «امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند، نه این که او به جانب مردم رود». 🔸حضرت زهرا(س) ولی خدا را دارای انتظاراتی یافت و در پاسخ به آنها در خانه ننشست و دست روی دست نگذاشت بلکه به نصرت و یاری او برخاست و حتی وصیتنامه سیاسی ایشان نشان می دهد دشمن شناس بودند و دشمنان امیرالمومنین امام علی(ع) را برای همه تاریخ منکوب کردند چون هیچ توجیهی برای ظلم هایی که به دختر پیامبر(ص) رفته، وجود ندارد اینکه چرا به خانه اش حمله کردند و مجروحش ساختند؟! «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ». از این رو، فرهنگ فاطمیه ظرفیت بی نظیری در معرفی امام دارد. 🖨 خبرگزاری شبستان @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت صد و هشتاد ویکم (از فایل شماره 39) ✖️مشرکین با پشت پرده یهود آمدند شروع کردند جلوی دین اسلام را گرفتن 💥اولین حربه آزار و شکنجه🔰 👈وقتی تطمیع پیامبر سود نبخشید.. همان داستان معروف که رفتن به ابوطالب گفتن به پیامبر (ص) بگو به تو همه چیز می‌دهیم دست از این قضایا بردار، پیامبر فرمود اگر خورشید🌞 را در دست راست من و ماه🌙 را در چپ من بدهند دست بر نمی دارم.. وقتی دیدند تطمیع مالی پیامبر سودی نمی بخشد قریش برای مقابله با اسلام تصمیم گرفت شکنجه و آزار مسلمین⚔ را در دستور کار خودش قرار بدهد. 🌀در بین عرب ها خُب می دانید احساسات قومی قبیله ای زیاد است، اگر شما با یک قبیله دشمنی خونی هم داشته باشی ولی بروی از آن قبیله زن🧕🏻 بگیری تمام شد. بعضی از ازدواج های پیامبر هم دلیلش همین بود. این را بدانید بی عقل هایی که ازدواج پیامبر را مورد تمسخر قرار می دهند بعضی از ازدواج های پیامبر فقط در حد محرمیت بود یعنی اینکه رابطه زناشویی و اینها نبود فقط در حد محرمیت بود. ❓چرا؟ چون اولا آن زن به هر حالا یک سایه بالا سری به نام پیامبر در سر داشته باشد‌ و ‌بعد برای اینکه یک ارتباط قوی بین پیامبر و آن قبیله🤝 صورت بگیرد و آن قبیله حامی پیامبر (ص) بشود، چون پیامبر داماد آن قبیله می شد. بعضی از ازدواج ها دلیلش این بود. بعضی ها که نمی فهمند پیامبر را مورد تهاجم❌ و مسخره هم قرار می دهند، طرف تاریخ نخوانده می آید پیامبر را زیر سوال می برد.‌ 💭قبیله گرایی را برای این گفتم که وقتی پیامبر دعوتش را علنی کرد ابوطالب ایمانش را کتمان کرد. 👈ایمان آورد ولی ایمانش را پنهان کرد. شاید بگویید چرا کتمان کرد⁉️ به خاطر اینکه ابوطالب رئیس قبیله بنی هاشم بود. اگر ایمانش را علنی می کرد به هر حال بنی هاشم اکثرا آن زمان بت پرست بودند، ممکن بود ریاست ابوطالب را نپذیرند و ابوطالب را پس بزنند هم بشوند دشمن ابوطالب هم بشوند دشمن پیامبر. به همین خاطر ابوطالب ایمانش را کتمان کرد تا همچنان بنی هاشم 👥 از ابوطالب حرف شنویی داشته باشند و چون پیامبر هم از بنی هاشم بود، بنی هاشم به خاطر رئیس شان ابوطالب از پیامبر (ص) حمایت می‌کردند. به همین خاطر است تا زمانی که ابوطالب زنده بود مشرکین نمی توانستند علیه پیامبر✨ کاری انجام بدهند. بعد از وفات ابوطالب بود که دیگر کار بر پیامبر سخت شد. 👌مسلمانها براساس همین روحیه قبیله گرایی با حمایت هم قبیله های خودشان از آزار مشرکین در امان بودند ولی برده ها نه، برده ها 🧑🏽 چون برای آن قبایل نبودند، شکنجه های سختی می شدند و مشرکین هم واقعا به این نتیجه رسیده بودند که ما با همین شکنجه برده ها و سختگیری ها می توانیم جلوی گسترش اسلام را بگیریم. به همین خاطر در سال پنجم بعثت یعنی دو سال بعد از علنی شدن دعوت پیامبر در یک جلسه ای🗞 تصمیم گرفتند هر قبیله ای سختگیری و شکنجه خودش را بر مسلمانها بر عهده بگیرد. 👥 هر قبیله ای خودش مسلمان همان قبیله خودش را عذاب کند. اگر قبیله یک می رفت مسلمان قبیله دو را عذاب می کرد خُب قبیله دو عصبانی می‌شدند که توی قبیله یک 😤چه اجازه ای داری هم قبیله ای من را بزنی؟ اما خود قبیله دو می آمد مسلمان قبیله خودش را شکنجه می کرد اینجا دیگر دعوای قبیله نمی افتاد، خودشان هم قبیله خودشان را دارند می‌زنند. در سال پنج بعثت این قرارداد را مشرکین با همدیگر امضاء✏️ کردن که هر قبیله ای سختگیری و شکنجه بر مسلمانان قبیله خودش را به عهده بگیرد تا درگیری بین طوایف 👊 ایجاد نشود. به همین خاطر فشار بر مسلمان سخت تر شد‌. 💥این شرایط تحملش سخت بود، پیامبر به مسلمانهای مکه دستور داد برای رهایی از این آزارها به سرزمین حبشه هجرت بکنید🏇. در سال پنج بعثت مسلمانها به فرمانده ای جعفر بن ابی طالب برادر حضرت علی (ع) خاک مکه را ترک کردند و به سمت حبشه رفتند. ☝️با هجرت مسلمانها به حبشه پیام پیامبر اسلام از محدوده مکه فراتر رفت ✌️و مسلمانها توانستند در محیط دور از دسترس مشرکین تشکیلات خودشان را بازسازی کنند و به تجدید قوا بپردازند‌. این هجرت خیلی برای مشرک ها سخت شد، هیئت هایی را فرستادن برای بازگرداندن مسلمانها، که در رأس آنها عمروعاص بود. ولی چنین چیزی نشد و نجاشی جعفربن ابی طالب و مسلمانها را به آنها نداد. 🖇ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 181 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
🥀السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ.. (س) 💔 @marefatemahdavi
4_5771584220665219063.mp3
5.05M
🎧 تفسیر اعطینا یا زهرا .. ⁦🎙⁩ با نوای حاج ابوذر بیوکافی (س)🍂 @marefatemahdavi
👆👆👆 پوستر شماره 2⃣8⃣ 🌟امام زمان (عج) می فرمایند؛ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌٌ. •|اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّـکَ الفَرَج|• 💠 @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست ‌و پنجاه و سوم ⏰زمان های دعا، در جلسات قبل بعضی ها را گفتیم، اینجا یک مقدار حاج آقا مجتبی تهرانی بیشتر بحث را مطرح می کنند. در معارفمان هم دعاها نسبت به شب داریم، هم نسبت به روز، هم نسبت به وقت خاص. 🌚در باب شب چندین دسته روایت داریم، یک دسته از روایات ما به طور کلی شب را در دعا کردن و اثر گذاشتن روی اجابت دعا مطرح می کنند👇 💠پیامبر (ص) فرمودند شبی که مرا به معراج بردند به من ندایی رسید که یک بخش آن ندا این بود که هر کس حاجتی مخفی داشته باشد، از من یا دیگری بخواهد، پس در دل شب از من محرمانه تقاضا و دعا 🤲💐 بکند و دعایش را در حالی که با طهارت هست مطرح کند. «فِی جَوْفِ اللَّيْلِ» یعنی دل شب، نیمه های شب. 💠روایت دیگری است از پیامبر (ص) که می‌فرمایند؛ «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا تَخَلَّى بِسَيِّدِهِ فِی جَوْفِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ وَ نَاجَاهُ أَثْبَتَ اللَّهُ النُّورَ فِی قَلْبِهِ» اگر بنده با مولای خودش در دل شب تاریک خلوت بکند و با خدا راز و نیاز بکند خدا نور✨ را در دل این فرد استوار می کند. نور منظور نور معنویت است، نور هدایت است. 💠در روایتی از پیامبر هم داریم حضرت داود در یک ساعتی از شب خانواده اش را بیدار می ‌کرد و می گفت بلند شوید و نماز بخوانید و از خدا حاجت بخواهید. امیرالمومنین (ع) هم در حکمت [104] در نهج البلاغه 📖 می فرمایند؛ ای نوف! همانا داود پیامبر در چنین ساعتی از شب بر می‌خاست و می گفت این ساعتی است که دعای هر بنده ای به اجابت می رسد. نیمه های شب. ❓چه زمانی از شب مؤثر است؟ 💠امام باقر (ع) می فرمایند؛ «يُنَادِی مُنَادٍ حِينَ يَمْضِی ثُلْثُ اللَّيْل» یک ثلث از شب گذشته باشد. چه می گوید؟ که ای جوینده خیر رو کن، بیا به سمت خدای متعال، آیا توبه کننده ای هست تا توبه اش پذیرفته بشود⁉️ آیا استغفار کننده ای هست تا بخشیده بشود؟ آیا دعا کننده ای هست تا مورد عطای خدا قرار بگیرد؟.. تا آفتاب طلوع کند🌞‌. مثلا فرض کن هشت شب اذان مغرب می‌شود تا اذان صبح ساعت پنج، می شود چند ساعت؟ نه ساعت. نه تقسیم بر سه می شود سه. سه ساعت از هشت شب گذشته می شود🕚 یازده. یازده به بعد تا اذان صبح، منادی ندا می کند که بیایید به سمت خدا و این لحظات برای دعا خواستن خیلی مؤثر تر است. 👈یا در روایتی داریم اوج استجابت آن ثلث آخر شب است. امام صادق (ع) می‌فرمایند (مسئله را کلی فرمودند) در شب ساعتی است که اگر بنده مسلمان نماز بخواند مورد استجابت است.‌ در یک روایتی📚 هست که کدام ساعت؟ امام فرمود آنگاه که نیمه ی از شب در یک ششم اول نیمه باقی مانده سپری شده باشد. تقریبا می شود همان یک سوم آخر شب. 👤میرزا ملکی تبریزی این عالم بزرگ شبهای زمستان که شبها طولانی بود سه ساعت قبل از اذان صبح🌤، و شب های تابستان که روز بلند بود یک و نیم ساعت قبل از اذان صبح بلند می شد و با خدا راز و نیاز می کرد. تقریبا ثلث آخر شب می‌شود. ثلث آخر شب اوج رحمت و استجابت دعاست🤲، که همان سحر می‌شود. ثلث آخر شب را از دست ندهیم اگر نشد حداقل یک ساعت آخر برای نماز شب بلند بشویم بخوانیم راز و نیاز بکنیم. اوایلش سخت است اما کم کم راحت می‌شود‌. 🔸اگر لذت ترک لذت بدانی 🔸دگر لذت نفس را لذت نخوانی. 👥آنهایی که اثر نماز شب را چشیدن به راحتی می توانند بلند بشوند‌. ما به راحتی بلند نمی شویم چون اثر نماز شب را نفهمیدیم‌ و درک نکردیم. به ما بگویند نیمه شب بلند بشوی یک میلیارد تومان 💳 به تو می‌دهند، خدایی بلند نمی‌شویم؟ همه بیدار می شویم، خدا در قرآن می گوید هیچ کسی نمی داند من می‌خواهم به نماز شب خوانها🎁 چه چیزی بدهم. برای شهادت ثواب ذکر می‌کند «عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» اما برای نماز شب خدا می گوید هیچ کسی نمی‌داند من چه چیزی فردای قیامت می خواهم به آنها بدهم. در نیمه های شب بلند بشویم مناجات بکنیم با خدای✨ متعال و در این ساعات ظهور مولایمان امام زمان (عج) را بخواهیم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (74) 🎤استاد احسان عبادی 253 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ____________________ @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦لایو (پخش زنده) ❓پرسش و پاسخ مهدوی (جلسه3) این لایو ضبط و منتشرخواهد شد✅ 🗓سه شنبه 1399/10/30 ⏰ساعت 19 شب 🗣کارشناس: 🗂سوالات خود را در لایو بپرسید 🔰در صفحه اینستاگرام🔰 https://www.instagram.com/mahdaviat313.ir 🌐گروه پاسخ به شبهات👇 تلگرام | ایتا 👆پاسخگویی به سوالات شما👆 🔰کانال دیانت همراه سیاست🔰 🔰کانال رسمی استاد عبادی🔰 🆔 @ma_va_o
🔹امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: 👈«كَفاكَ اَدباً لِنَفْسِكَ اِجْتِنابُ ما تُكرِهُهُ مِنْ غَيرِكَ»؛ 👈برای تربيت كردن خود، همين بس كه از آنچه در ديگران نمی پسندی، دوری كنی. 📚بحارالانوار، ج۷۰، ص۷۳ @marefatemahdavi
🤲🏻 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج .. @marefatemahdavi
👆👆👆 🌀پوستر شماره 1⃣6⃣ 👈کتاب (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنه‌‌ای)، صفحه ۵۶ 🗓بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم، در روز نیمه‌ی شعبان۱۳۷۷/۹/۱۴ 📒 @marefatemahdavi
📝 برگرفته شده از فایل های دوره محامین - (فایل جلسه شانزدهم) بحث ولایت فقیه ..🗃 ⏪ قسمت چهاردهم 🌀نظر علما راجع به بحث ولایت فقیه: 🔸در شبکه های مجازی و اینطرف و آنطرف.. بحث می کنند این ولایت فقیهی که شما می گویید بعضی از علما با آن مخالفت داشتند و اینطوری نیست که مورد تأیید همه علما باشد. ما چندتا از علمایی که در بحث ولایت فقیه نظر دادند، نظرشان را می آوریم تا برای این افراد اثبات بشود که علمای دیگر هم در بحث ولایت فقیه نظر دادند و اینطور نیست که این بحث فقط ساخته و پرداخته حضرت امام (ره) باشد. 👤شیخ مفید 🔰کسی هست که در قرن چهارم و پنجم زندگی می کرد برای آن زمان بود، متوفی چهارصد و خورده ای هست. یعنی برای هزار سال قبل است چیزی نیست که بگوییم الان بوده باشد و از علمای فعلی است. در ″کتاب المقنعه، ص675 ″ ایشان می فرمایند؛ 👈″هنگامی که امام معصوم برای ولایت در ابواب مختلف فقه وجود نداشت (وقتی امام معصوم برای مباحث فقهی برای ولایت بر آنها وجود نداشت، مباحث فقهی هم عرض کردیم فقط بحث طهارت و اینها.. نیست، مباحث فقهی شامل مباحث حکومتی هم می شود) بر فقیهان اهل حق و عادل واجب است این وظیفه را بر عهده بگیرند″. 💢این نظر شیخ مفید است، حالا درست است خود کلمه ولایت فقیه را نیاورد، اما مهم اصل کار است سیستم کار است. می‌گوید وقتی امام معصوم برای ولایت بر ابواب فقه وجود نداشت فقیهان عادل باید بیایند این را به عهده بگیرند. 👤شیخ طوسی 🔰نفری بعدی که در این بحث نظر داده شیخ طوسی هست که در کنار حرم حضرت علی (ع) دفن است. کتابی دارد به نام ″النهایه، ج2، ص17″. شیخ طوسی شاگرد شیخ مفید بود، متوفی 460 هست. ایشان می فرمایند؛ 👈″صدور حکم و اقامه حدود و قضاوت بر کسی جایز نیست مگر از کسی که از سوی امام معصوم اجازه داشته باشد. (در ادامه توضیح می دهند) چنین کارهایی در زمانی که ائمه معصوم امکان آن را ندارند بدون تردید به فقها واگذار شده است″. (یعنی امر زمان غیبت) 💢طبق همان روایتی که امام عصر (عج) فرمودند در زمان غیبت من به راویان حدیث رجوع کنید، این راویان حدیث بحث همان فقها می شود، چون هر راوی حدیث را که نمی شود به آن رجوع کرد و مطلب از آن یاد گرفت. کسی باید باشد که فقیه باشد تا بتواند تشخیص بدهد این روایت درست هست یا نیست یا روایت اصلا راجع به چه چیزی حرف می زند، باید به چنین کسی که فقیه هست رجوع کرد. طبق این روایت که امام عصر می فرمایند به اینها رجوع بکنید در زمانی که حادثه ای برای شما پیش می آید از این حکم کلی استفاده می شود که باید به فقها رجوع کرد. 🎤استاد احسان عبادی ۱۴ @marefatemahdavi
⚔ ادامه نبرد احد .. 🔹در آغاز، تیراندازی بین دو طرف بالا گرفت که طی آن قبیله هوازن از سوی مشرکان عقب نشست. اولین برخورد، مبارزخواهی طلحه بن ابی طلحه صاحب لوای مشرکان و از طایفه بنی عبد الداربود که علی (ع)✨ به سراغش رفت و پس از مختصری جنگ، ضربتی بر او زد که فرقش را تا ریش شکافت. در آن لحظه ✨رسول خدا (ص) مسرور شد و تکبیر گفت. پس از طلحه، برادرش عثمان، لواء را در دست گرفت که حمزه بر وی یورش بر دو ضربتی بروی زد که دست و کتفش جدا شد.🖐 این پیروزی های شگفت در همان ساعت آغازین جنگ بسیار امید بخش بود. همچنانکه اقدامات مزبور سپاه دشمن را در هم ریخت. زنان قریش🧕🏻 که کار تحریک سپاه را عهده دار بودند متفرق گشتند و کسانی را که می گریختند نکوهش نمی‌کردند. در این فاصله چندبار خالد خواست تا از سمت کوه عینین⛰ حمله کند که با تیر اندازان روبرو شده و نتوانست نفوذ کند. این وضع ادامه یافت تا آن که مسلمانان دشمن را دنبال کرده و وارد لشکرگاه آنان شدند. 👈در لحظه ای که مسلمانان به سراغ لشکرگاه رفتند، تیراندازان🏹 تصور کردند که کار آنان پایان یافته و علی رغم اصرار فرمانده خود، از کوه عینین پایین آمدند تا از غنایم جنگ بی نصیب نمانند. خالد که از دور متوجه خالی شدن کوه از تیراندازان شد بدان سوی حمله کرد؛ این بار عبدالله بن جبیر با یارانش👥 که کمتر از ده تن بودند مقاومت کردند تا به شهادت رسیدند. پس از آن دشمن بر سر مسلمانان پراکنده ای ریخت که هیچ گونه آمادگی نداشتند. اوضاع به گونه ای آشفته شد که مسلمانان بر یکدیگر شمشیر⚔ می زدند و یکدیگر را مجروح میکردند بطوری که یکی از مسلمانان به همین طریق کشته شد در این لحظه مصعب بن عمیر به دست مشرکان به شهادت رسید، کسی که وی را به شهادت رساند، به گمان آن که رسول خدا (ص) را کشته، 📣فریاد زد که محمد کشته شده است. این خبر بر پراکندگی مسلمانان افزود و بسیاری به همین دلیل صحنه را ترک کردند. ❌پراکندگی مسلمانان و آشفتگی سپاه اسلام به قدری بود که محمد بن مسلمه می‌گفت: خود دیدم که رسول خدا (ص) فلان شخص و فلان شخص را صدا زده می‌گفت: من محمد هستم، اما آنان از وی گریختند. مشرکان بیشتر جنازه های شهدا و از جمله جسد حمزه سیدالشهدا🥀 را مثله کردند. در برابر فرار مردم، مقداد از پایداری رسول خدا (ص) سخن می گوید و این که تا آخرین لحظه همراه چهارده تن از یارانش مقاومت کرده و با تیر و سنگ به دشمن حمله می کرد 🔱. برخی از همین افراد و به تدریج بسیاری دیگر، اندکی پس از گریز، بار دیگر گرد رسول خدا (ص) جمع شدند. در واقع حملات مجدد برخی از مسلمانان سبب شد🏇 که تا اندازه ای اوضاع رو به بهبودی رود. گرچه قریش انتقام خویش را گرفته و گویا رهبری آن، بیش از این در آن شرایط نمی خواست؛ البته اگر رسول خدا (ص) به شهادت رسیده بود برای آنان بهتر بود. به هر حال آنان مصمم شدند تا بازگردند. 👌تلاشهای فردی برخی از اصحاب نیز تأثیر عمده ای در حفظ جان پیامبر (ص) و حفظ اوضاع داشت تا آن اندازه که اسلام پایدار ماند. در شمار پایدارترین افراد امام علی (ع)✨ بود که تا آخرین لحظه از رسول خدا (ص) جدا نشد. گفته شده است که در آن روز، امام هفتاد مورد🍂 زخم برداشت. در این جنگ رسول خدا (ص) نیز از ناحیه صورت و دهان زخمی شد. 🌀از آنجا که جنگ احد، "جنگ شهادت" است خاطراتی از صبوری زنان، شجاعت مردان و صحنه های پرشور اخلاص در آن فراوان است. 📄آمار شهدا بالغ بر هفتاد و چهار نفر بود. چهره های برجسته ای از سپاه اسلام از مهاجر و انصار میان شهدا بودند که از جمله آنها حمزه و مصعب بن عمیر بودند. از مشرکان نیز بیست و سه یا چهار نفر کشته شدند. شماری از شهدا🔆 در همان احد مدفون شدند. تعدادی دیگر را به مدینه آورده و در بقیع دفن کردند. واقعه ای که از آن به عنوان غزوه حمراءالاسد یاد شده، تتمه جنگ احد است. گفته اند: وقتی رسول خدا (ص) به مدینه آمده خبری به دستش رسید که مشرکان، از این که مدینه 🏘 را رها کرده و بسوی مکه بازگشته اند، پشیمان شده اند؛ رسول خدا (ص) دستور داد تا اصحابی که در احد حضور داشته اند، حتی مجروحانی که توان راه رفتن دارند🤕 آماده رفتن به سوی مشرکین شوند. آیه 172 از سوره آل عمران درباره اجابت فرمان رسول خدا (ص) توسط این افراد است که حتی بعد مجروح شدن، دعوت خدا و رسول✨ را پذیرفتند. رسول خدا تا منطقه حمراءالاسد آمد. مشرکان که از بسیج مردم مدینه بیمناک شدند به سرعت راهی مکه شدند. این خبر به مدینه رسید و رسول خدا (ص) پس از سه روز اقامت🏕 در حمراءالاسد به شهر بازگشت. به هر حال حرکت مزبور، اقدام پیشگیرانه مهمی برای حمله سپاه قریش به مدینه بود؛ به علاوه نوعی روحیه دادن به مردمی بود که روز قبل به سختی متحمل شکست شده بودند. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ سیاسی اسلام، ج1، ص513-526"، رسول جعفریان ۳۹ @marefatemahdavi
🌿🌼ای یاد توام مونس در گوشه تنهایی .. @marefatemahdavi
📖📿📖📿📖📿📖 📖 ✨(بِسْم الله الرحمن الرحيم) 💠سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَحَقِّهِ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ، 💠أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ 💠وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،وَالْبَعْثَ حَقٌّ،وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَاأَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، 💠وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُم آمِينَ آمِينَ. 📖📿📖📿📖📿📖 ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi
🔰حضرت آیت الله خامنه ای: 🔹ایمان و حیا و اخلاق جوانان هم مایه‌ی اقتدار است، [لذا] با آن دشمنند. این ‌همه در فضای مجازی و در رسانه‌ها فعّالیّت میکنند، میلیاردها خرج میکنند برای اینکه بتوانند از جوان ایرانی اخلاق را، ایمان را، پایبندی به شریعت را، حیا را سلب کنند و بگیرند؛ چرا؟ چون اینها مایه‌ی اقتدار کشور است. 🔹با جوان مؤمن متشرّعِ با‌حیای باایمان که در مقابل این وسایل شهوت‌انگیز نمیلغزد و میتواند خودش را نگه دارد، و برای کشور مایه‌ی اقتدار است؛ دشمنند.۱۳۹۶/۰۲/۲۰  @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت صد و هشتاد ودوم (از فایل شماره 40) *⃣در ادامه بحث های دولت کریمه به اینجا رسیده بودیم که دوران دشواری را مشرکین برای پیامبر در سیزده سالی که در مکه تشریف داشتند رقم زدند و عرض هم کردیم ❌پشت سر هر حرکت علیه اسلام دست یهود را خواه یا ناخواه می بینید. اینها دشمنان اصلی اسلام هستند همانطور که آیه قرآن صراحتا فرمود شدیدترین افراد نسبت به شما یهودیان هستند.‌ 💥بحث محاصره اقتصادی 👈یعنی یهودی ها در بحث محاصره اقتصادی چه کارهایی علیه پیامبر البته با کمک مشرکین انجام دادند؟ محاصره اقتصادی یکی دیگر از اقدامات این جماعت بود. پیروان آقا رسول الله (ص) در دره ای به نام شعب⛰ ابی طالب سکونت کردند و هرگونه مبادله و خرید و فروش غیر مسلمانها🛍 با مسلمانها ممنوع اعلام شد. قبایل بزرگ عرب چه از قریش چه از غیر قریش با همدیگر پیمان بستند، ابوسفیان هم که بزرگ آن زمان مکه بود با همدیگر پیمان بستند (آن پیمانی که نوشتند و در خانه خدا نگه داشتند 🕋 همان پیمانی که موریانه خورد ..) که با پیامبر و مسلمین به هیچ عنوان داد و ستد مالی نداشته باشند. 🗓در سالهای هفتم تا ده بعثت این قضیه شعب ابی طالب انجام شد، تقریبا سه سال. مسلمانها در این شعب‌ شرایط سختی داشتند. شاید بگویید چرا هفتم بعثت؟ چرا از همان اوایل نه ..⁉️ از سال سوم بعثت که دعوت علنی شد چرا از همان زمان شروع نکردن به .. چون آن زمان اسلام هنوز قدرت نگرفته بود، آن زمان هنوز مشرکین قدرت اسلام🌟 را نفهمیده بودند. تا وقتی مشرکین به قدرت اسلام پی نبرده بودند با همان آزار و اذیت های معمولی فکر می کردند که می‌توانستند اسلام را سرنگون کنند. وقتی به قدرت اسلام پی بردند و فهمیدن مسلمین کوتاه نمی‌آیند 👥، رجوع کردن به محاصره اقتصادی. ⚠️پس وقتی دشمن به تحریم ها روی می‌آورد بدانید از دست شما عصبانی است، بدانید که به قدرت شما پی برده. حالا بهترین راه چی هست❓ادامه این قدرت، نه اینکه تسلیم بشوی و پای میز مذاکره بروی. وقتی قدرت به خرج بدهی بالاخره دشمن یک جایی به زانو در می آید، خدا به تو قدرت👊 می دهد، کمکت می کند، تو با خدا باش خدا خودش کمک می کند، خدا خودش تو را همراهی می کند در مقابل دشمنان، هر چقدر که باشند هر چقدر نیرو هم که داشته باشند. 👈به همین خاطر در سالهای اولیه دشمن تحریم ها را نیاورد ولی بعد که به قدرت اسلام پی برد تحریم ها🔒 را آورد. مسلمانها شرایط سختی داشتند حتی خیمه و سایبان هم نداشتند تا از خودشان در مقابل آفتاب☀️ محافظت کنند، در این حد!! تمام سرمایه حضرت خدیجه (س) در این مدت هزینه شد. اگر مثلا مشرکی پیدا می شد دلش می سوخت می خواست با مسلمین یک مقدار داد و ستد کند یک بار را ❌حدودا ده برابر می‌فروخت‌. فشار و سختی به حدی رسید که اصلا صدای فرزندان🧒🏻 هم به آسمان می رسید بسیار شرایط سخت شده بود تا جایی که روایت می گوید جوانها و مردها با خوردن فقط یک دانه خرما روز را سپری می کردند. اینقدر شرایط سخت شده بود. اسلامی عزیزی که دست من و شما هست ببینید چطور به دست ما رسیده، با چه سختی ها و مرارت هایی به دست ما رسیده. 🖇ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 182 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦لایو (پخش زنده) ❓پرسش و پاسخ مهدوی (جلسه3) این لایو ضبط و منتشرخواهد شد✅ 🗓سه شنبه 1399/10/30 ⏰ساعت 19 شب 🗣کارشناس: 🗂سوالات خود را در لایو بپرسید 🔰در صفحه اینستاگرام🔰 https://www.instagram.com/mahdaviat313.ir 🌐گروه پاسخ به شبهات👇 تلگرام | ایتا 👆پاسخگویی به سوالات شما👆 🔰کانال دیانت همراه سیاست🔰 🔰کانال رسمی استاد عبادی🔰 🆔 @ma_va_o
📝 برگرفته شده از فایل های دوره محامین - (فایل جلسه شانزدهم) بحث ولایت فقیه ..🗃 ⏪ قسمت پانزدهم 🌀 ادامه نظر علما راجع به بحث ولایت فقیه: 👤ملا احمد نراقی ملا احمد نراقی کتابی دارد به نام ″عوائد الایام، ص186″ آنجا صراحتا می‌فرماید ولایت فقیه یک چیزی است که اجماع بین همه فقهاست و کسی تا به حال در این قضیه شکی ایجاد نکرده. 👤ابن ادریس حلی ایشان برای قرن ششم است، ابن ادریس صراحتا حرف را می زند و می گوید ائمه تمام اختیارات خودشان را به فقها واگذار کردند. حرف ایشان دیگر خیلی واضح است در کتاب سرائر، علنا دارد می گوید ائمه تمام اختیارات خودشان را به فقها واگذار کردند، خیلی روشن است که یکی از اختیارات ائمه بحث حکومت داری هست. 👌حضرت امام (ره) هم در کتاب ولایت فقیه خودشان می فرمایند ولایت فقیه چیزی نیست که ما جدید آورده باشیم و یک چیز خیلی عجیب و غریبی باشد. می‌گوید آن زمانی که میرزای شیرازی حکم تحریم تنباکو را داده بود آن هم در حقیقت نوعی بحث ولایت فقیه بود که همه از حکم ایشان تبعیت کردند. 🔗نکته آخر بحث آیت الله خوئی هست. ❌آن کسانی که مخالف جمهوری اسلامی هستند و مخالف حکومت هستند یکی از افرادی که همیشه مثال می زنند برای اینکه طرف مخالف جمهوری اسلامی هست یا تشکیل حکومت، همین آیت الله خوئی است. می گویند ایشان ولایت مطلقه را قبول نداشت و بحث تشکیل حکومت توسط یک فقیه را قبول نداشت.. 👈ایشان در اوایل چنین نظری داشت، ابتدا چنین نظری داشت ولی آخرین کتابی که تقریبا نوشت به نام ″منهاج الصالحین″، در این کتاب ایشان صراحتا واژه ولایت مطلقه فقیه و بحث حکومت داشتن فقیه را پذیرفتند. ⚠️⚠️همیشه یکی از مکرهای دشمنان همین است که اگر یک نفری نظر مخالف داد و بعد از نظرش برگشت، اینها فقط آن قسمت نظر مخالف را می آورند، آنجایی که از نظرش برگشت را دیگر نمی آورند. این خیلی مهم است چون افراد متعددی را دیدم که نظر آیت الله خوئی را استناد کردند، به آنها گفتیم که خبر دارید ایشان بعدا از نظرشـان برگشت و در کتاب منهاج ‌الصالحین آمد گفت؟ گفت نه نمی‌‌دانستم. این زرنگ بازی هست که دشمنان درمی‌آورند. 🎤استاد احسان عبادی ۱۵ @marefatemahdavi
🔅امام صادق عليه السلام: 🔶«اِذا قامَ الْعَبْدُ فِى الصَّلاةِ فخَفّفَ صَلاتَهُ قالَ اللهُ تَبارَكَ وَ تَعالى لِمَلائِكَتِهِ: اَما تَرَوْنَ اِلى عَبْدى كَانَّهُ يَرى اَنَّ قَضاءَ حَوائِجِهِ بِيَدِ غَيْرى! اَما يَعْلَمُ اَنَّ قَضاءَ حَوائِجِهِ بِيَدى؟» 🔸هرگاه بنده اى به نماز بايستد و آن را سبك به جا آورد، خداوند به فرشتگانش مى گويد: به بنده ام نمى نگريد؟ گويا برآوردن حاجت هايش را به دست كسى جز من مى داند؟ آيا او نمى داند تأمين نيازهايش به دست من است؟ 📚كافى، ج۳، ص۲۶۹، ح۱۰ @marefatemahdavi
⭕️️دفــاع از 📖✒️ 👈شبهه چهل و نهم 9⃣4⃣ لمس جن يا شیطان💥 ✨الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسّ.. (۲۷۵،بقره)✨ کسانى که ربا می خورند، برنمی خیزند مگر مانند برخاستن کسى که، شیطان بر اثر تماس، او را دیوانه کرده است. 🌀قدما و حتی بعضی قبائل عقب افتاده امروزه بر این باورند که بیماری ها، مخصوصاً بیماری های روانی، در اثر تماس یا وارد شدن جن و شیطان به بدن فرد ایجاد می شود. ✨محمد✨ این خرافه را وارد قرآن کرده است. 📝جواب شبهه: کلمه ی "شیطان" از ماده ی "شطن" گرفته شده، که به یک قدر مشترک بازگشت می‌کنند و آن اینکه شیطان👿 در لغت کلمه ای است جامع، که به هر کسی که از حق انحراف دارد و راهش منحرف است اطلاق می شود. بنابراین گاه به ابلیس اطلاق می‌گردد و گاه به انسان🚶‍♂ از موارد استعمال این کلمه در قرآن، نیز برمی آید که شیطان به موجودی موذی و مضر، گفته می شود، موجودی که از راه راست برکنار بوده و درصدد آزار دیگران است و اختلاف و فساد به راه اندازد😔 چنانکه می خوانیم: ✨إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء...✨(مائده،۹۱)✨ شیطان می خواهد بین شما دشمنی و بغض و کینه ایجاد کند. 👈در قرآن، شیطان به موجود خاصی اطلاق نشده، بلکه حتی به انسان های شرور و مفسد نیز اطلاق گردیده است. آنجا که می خوانیم: ✨وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نِبِيٍّ عَدُوّاً شَيَاطِينَ الإِنسِ وَالْجِنِّ...،✨(انعام،۱۱۲)✨ بدین گونه ما برای هر پیامبری دشمنی از شیطان های انسانی و یا جن قرار دادیم. 👈علت بکار بردن کلمه شیطان، به ابلیس به خاطر فساد و شرارتی است که در او وجود دارد. ✅ در روایات پیامبر و اهل بیت ✨علیهم السلام✨علاوه بر اطلاقِ شیطان بر جن و انس، برای میکروب 😷هم بکار رفته است: ✨امیرمؤمنان علیه السلام✨فرمودند: از قسمت شکسته و طرف دستگیره ی ظروف، آب نخورید، زیرا شیطان بر روی دستگیره و قسمت شکسته شده ی ظرف 🍺می نشیند. شاهد بر اینکه منظور میکروب است، روایتی از پیامبر✨ است که می فرماید، دسته ظرف، محل قرار گرفتن چرک است. ⚠️از این مقوله روایات، به یقین و بدون شک، می توانیم واژه شیطان را به واژه میکروب برگردانیم، در زمان پیامبر و امامان✨ که هنوز نامى از میکروب نبود، و این نام را کسى به نام "سید لوث " در سال ۱۸۷۸ بر آن گذاشت. 👈شارع مقدس و امام معصوم💫 میکروب را که موجودى زیانبار است براى اعراب بیسواد، به عنوان شیطان که به معناى موجود زیانبار است، مطرح نموده و آنها را وادار به پرهیز از آن می کردند👌 ✅از این رو استعمال شیطان برای میکروب، می تواند تبیین کننده، منظور قرآن باشد که منظور از مس شیطان، اثر میکروب باشد که، فرد بر اثر آن دچار بیماری شده است👌 📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، ص ۲۷۸ 🖇ادامه دارد ... ۱۰۱ @marefatemahdavi