eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.5هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
988 ویدیو
444 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر بعد نماز ۱۷.mp3
1.43M
🔰 جلسات کوتاه ۱۷ 🕋 آیات ۲۰ الی ۲۲ , سوره 📚تفسیر جوامع الجامع 📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی @marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز ۱۸.mp3
1.13M
🔰 جلسات کوتاه ۱۸ 🕋 آیات ۲۳ الی ۲۴ , سوره 📚تفسیر جوامع الجامع 📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی @marefatemahdavi
سیری در تسنیم 73.mp3
3.42M
🎤🎤🎤 💠 سلسله سخنرانی های 73 🔰شرح تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، برترین تفسیر قرآنی که تا به حال از سوی علما نوشته شده است. 🎤 از اساتید مهدویت ✳️ جلسه 73 ،(آیه 133,134 سوره بقره ) 👈👈 ⁨در صورت مشکل در دانلود،جهت راحتی کار، همه صوتها به صورت همزمان در سایت http://mahdaviat313.ir/?p=1151 بارگزاری می شود 💠 ان شالله با گوش دادن این فایل ها هم قرآن را بیشتر بفهمیم و هم در انتقال آن کوشا باشیم تا کاری برای قرآن کرده باشیم. @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و دوم (از فایل شماره 75) ☑️.. خیلی
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و سوم (از فایل شماره 75) 👈در کتاب تاریخ تحقیقی اسلام آقای یوسفی غروی، ترجمه شده آن، ج4، ص323، مطالبی را بیان می کند؛ می‌گوید شیخ طوسی رحمة الله علیه در کتاب تبیان خودشان (که تفسیر قرآن📗 ایشان هست) ج10، ص46، این قضیه را می آورد که پیامبر (ص) به صورت مخفیانه به حفصه خبر می دهد که حکومت بعد از من پیغمبر به ابوبکر می رسد. 🔹این روایت را من رفتم پیدا کردم، در تفسیر قمی، ج2، ص375، این روایت آمده. 👈در کتاب تقریب المعارف آقای حلبی، متوفای قرن پنج (یعنی کتابش کتاب متقدم است) ص248، این قضیه را آورده، که این چیزی که پیامبر به حفصه گفت و او رفت این طرف و آن طرف گفت این قضیه مربوط به همان غصب خلافت است. به همین خاطر آیات قرآن لحن تهدیدی شدیدی دارد، که فکر نکنید بتوانید بعد از پیامبر (ص) هر کاری بکنید، خدا پشت پیامبر است، امیرالمؤمنین (ع)✨ پشت پیامبر است، ملائکه پشت پیامبر است، اینها را حواستان باشد. 👌آقای یوسفی غروی خیلی جمله جالبی می گوید؛ می فرمایند من ندیدم که کسی ارتباط این آیات را تبیین کرده باشد. که ندیدم کسی بیاید بگوید اول سوره این طوری صحبت می کند بعد لحن را تهدیدی می کند بعد مثال دو زن کافر پیغمبر را می‌زند، چه نیازی بود.. بعضی جای قرآن دیدید 📖 زن نوح تنهایی آمده، زن لوط هم تنهایی آمده مثالشان،.. اما اینجا با هم آمده، چه تناسبی بین این آیات است؟ آقای یوسفی غروی می گوید من ندیدم کسی ارتباط این آیات را تبیین کرده باشد. حالا من نمی دانم ایشان این کتاب را آن زمان می نوشت کتاب سقیفه علامه عسکری نوشته🖋 شده بود یا نه، چون علامه عسکری هم به آن قضیه اشـاره کرده. 📚واقعا نکته قشنگی است، وقتی شما تاریخ را تحلیلی نگاه بکنید، قرآن هم یکی از منابع است، یکی از منابع مهم تاریخ تحلیلی ماست، چی شد که خدا اینقدر تهدید سنگین کرد؟ چی شد اینها را به عاقبت نوح و لوط تهدید می کند می گوید همین طور که اینها جهنم رفتند شما هم حواستان باشد.. 👈شهید مطهری می گویند قدر مسلم این است که بین شیعه و‌ سنی این سوره در رابطه با عایشه و حفصه هست. می گوید حتی صحیح مسلم و‌ صحیح بخاری هم منابع را آوردند هیچ شکی در این قضیه نیست. ایشان هم بعضی از نقل ها که پیامبر رفت پیش ماریه، یا پیش یک نفر دیگر رفت عسل🍯 خورده بود و عایشه و حفصه تیکه انداختن دهانت بوی عسل می‌دهد و اینطور حرف ها.. را می آورد، اما بعد بحث خلافت را هم می‌آورد. 🔹بعد شهید مطهری می گوید من کمتر دیده‌ام که شیعه برای اثبات خباثت این دو زن به آیات سوره تحریم استناد بکند، هیچ آیه ای به این اندازه تصریح ندارد. بعد ایشان ادبیات عربی بحث می کند این «تَظَاهَرَا عَلَيْهِ».... علیه کسی تظاهر کردن یعنی توطئه علیه کسی چیدن. پس معلوم می شود آن گناهی که باید از آن توبه بکنند فقط این قضیه ماریه و اینها نبود.. بحث سنگین تر بود💥، که شهید مطهری می آید بحث را مطرح می کند. 👈منابع حدیثی دیگه، کتاب تفسیر صافی ملامحسن فیض کاشانی، متوفای قرن یازده، در ج5، ص194 این را می آورد، البته به نقل از همان تفسیر قمی می آورد. 👈بحارالانوار علامه مجلسی هم چند جا می‌آورد، که در ج22، ص230، ایـن مطلب را می‌آورد. 👈آقای جوادی در درس تفسیر تسنیم خودشان وقتی این مطلب را می آورند، به مسئله بیست و سوم از کتاب المسائل العکبریه شیخ مفید آنجا استناد می کنند، در ج1 این کتاب، ص77 📔 (این کتاب برخی نظریات تفسیری شیخ مفید هست) این بحث را مطرح کرده که این آیه راجع به چه چیزی است. آقای جوادی خیلی قشنگ بحث می کند، می گوید واقعا به خاطر این چیز کوچک بود که قرآن لحن تهدید را آورده که پیامبر به حفصه گفت من پیش ماریه نمی روم و.. اصلا چنین چیزی نیست!! 💬بعد آقای جوادی می گوید حلال و حرام دست خداست، پیامبر هیچ وقت نمی آید یک چیز حلالی را بر خودش حرام بکند، اینجا معنای کنایه ای است، اینجا بحث سر این است که ای پیامبر✨ چرا به خاطر این دو زن به خودت سختگیری می کنی و فشار می آوری، نترس ما پشت تو هستیم ما کمکت می کنیم. بعد آقای جوادی می‌گوید محال ممکن است این قضیه به خاطر ماریه قبطیه باشد و مسئله کنیز و.. مسئله بالاتریست، بعد بحث خلافت را مطرح می کند به نقل از شیخ مفید و این نظریه را می پذیرد. ♨️اینها می‌خواستند توطئه چینی بکنند علیه پیامبر (ص) برای بعد از پیامبر و خلافت بعد از پیامبر، آنجا خدا آنها را رسوا می کند و خدا از طریق پیامبر به آنها می‌گوید فکر نکنید ما خبر نداریم... آن دو همسر نوح و لوط به نبوت همسرشان خیانت کردند، شما دو نفر هم دارید به نبوت پیغمبر خیانت می کنید. 📎ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 303 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🔷شخصیّت‌های ایمانی وقتی که ایمان را با عمل صالح همراه کنند، وقتی حرکت جهادی بکنند، محصولش میشود شخصیّتی مثل شهید سلیمانی که حتّی دشمنانش او را تحسین میکنند! ۹۸/۱۱/۱۶-امام خامنه ای 🍂 🍂 @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
☝️باید دانست اهل کتاب به طور عموم و یهودیان بطور ویژه در تمامی متون تاریخی و حدیثی مسلمانان آثاری از
🔰ادامه مبحث اندیشه های خلیفه دوم 👤کعب الاحبار از یکسو مورد توجه خلیفه دوم بود، و از سوی دیگر منبع مهمی برای مطالبی است که در فرهنگ اسلامی به اسرائیلیات شهرت دارد. کعب الاحبار و وهب بن منبه دو رکن اصلی نشر "اسرائیلیات"🗞 در فرهنگ اسلامی هستند. از زمانی که جریان ضد اسرائیلیات در میان اهل سنت قوی شده، کار تصمیم گیری درباره کعب دشوار گردید. نباید غفلت کرد که چندین برابر آنچه کعب از کتب پیشین نقل کرده دیگران به دروغ به وی نسبت داده و او را بزرگتر کرده اند. 👈ابن کثیر می گوید: کعب الاحبار از بهترین آنان (یهودیان مسلمان شده) است که از برخی از منابع آنان📚 نقل می کند. او زمان عمر اسلام آورد و مطالبی از اهل کتاب نقل می کرد. عمر برخی از منقولات او را نیکو می شمرد زیرا موید حق بود، به علاوه عمر در صدد جذب وی بود، پس از آن نقل مردم از وی فزونی گرفت تا جایی که در آن مبالغه❌ شد و او نیز اباطیل زیادی نقل کرد و برخی گفتارش حق بود. 👈ابن کثیر به طور ضمنی پذیرفته است که عمر سبب شد تا کعب، میان مردم موقعیتی به دست آورده، به سوی او روی آوردند. آنچه سبب اعتماد مردم به او شد این بود که وی مطالب را مستند به "کتاب الله المنزل" می کرد. مقصود از کتاب همان تورات بود. کعب مطالب خویش را با تاکید بر آن که از "کتاب الله" نقل📓 می کند در میان مردم رواج می داد. بیش از همه، خلیفه دوم از وی و آگاهیهایش بهره می برد. 🔸کعب بر آن بود تا خود را عالم به تمامی کتب انبیا شناسانده و در موارد دیگر بتواند آنچه را از "کتاب الله المنزل" نقل می کند به مردم بقبولاند. گویا بعدها کسانی متوجه این اشکال شدند که نمی‌توان به تورات محرف موجود استناد کرد، بنابراین چگونه می توان سخنان کعب را پذیرفت❓ برای حل این مشکل، این نقل ساخته شد که کعب از توراتی استفاده می‌کرد که محرف نبود. 🔍یکی از نکات جالب، ادعای کعب الاحبار و دیگر اهل کتاب در یافتن نام و یا صفات خلیفه دوم در کتابهای آسمانی پیشین است. 🖋به گزارش مورخان، کعب الاحبار منحرف از امام علی (ع)✨ بوده و حضرت نیز او را "دروغگو" معرفی کرده اند. آشنایی عمر با اهل کتاب به ویژه دوستی وی با کعب سبب شد تا عمر در مواقعی با استناد به آنچه بر اهل کتاب رفته مطالبی ابراز کرده دست به اقداماتی بزند. یکی از اصحاب می گوید: رسول خدا (ص) نماز عصر را خواند. پس از آن مردی برخاسته به نماز ایستاد. عمر لباس او را گرفته و گفت: بنشین، اهل کتاب هلاک شدند چرا که بین نمازهایشان فاصله نبود. ❌همچنین تصمیم مهم خلیفه در جلوگیری از کتابت حدیث رسول خدا (ص) با تاثیرپذیری او از اهل کتاب بود. ☝️به هر روی به رغم نهی صریح رسول خدا (ص) از خواندن آثار اهل کتاب که نمونه روشن آن خطاب به خود عمر بود، متاسفانه کسانی آزادانه این افکار را نشر کردند. جالب است که در کنار نشر این گونه افکار، از کتابت📝 و نقل حدیث جلوگیری شد، برای تکمیل این طرح که یک سوی آن اجازه نشر افکار یهودی و از سوی دیگر جلوگیری از نقل حدیث بود، ‼️حدیثی از رسول خدا (ص) نقل و یا به عبارت بهتر جعل شد که فرمود: "از من چیزی ننویسید و از بنی اسرائیل هر چه می خواهید نقل کنید". این در حالی بود که کسانی چون ابن عباس و ابن مسعود صریحا از بودن آثار اهل کتاب در دسترس مسلمانان نگران بوده و آنان را نهی می‌کردند. 👈یکی از پدیده هایی که در این دوره بوجود آمده و باید اصل آن را از تبعات رواج اسرائیلیات دانست، پدیده "قصه خوانی" است. کسانی با عنوان "قاص" به نقل قصص تاریخی--دینی یهودیان پرداخته و به عنوان تفسیر آیات قرآن، از آنها استفاده 📖 می کردند. منبع اصلی آنان برای این قصص، تورات و نقل های شفاهی رایج در میان احبار یهودی و نصرانی بود. افراد مزبور قبل یا بعد نماز برای عموم مردم سخنرانی می کردند. 🔸پدیده مزبور در زمان پیامبر (ص) و ابوبکر وجود نداشت. از زمان خلیفه دوم، با اجازه او رواج یافت و بعدها همچنان ادامه یافت. نخستین شخصی که قصه گفت، تمیم الداری بود. تقریبا همه منابع، اخباری📚 درباره اجازه دادن عمر به تمیم آورده اند؛ اما بعدها، کسانی برای دفـاع از خلیفه، خواسته اند در این مساله تردید کنند. 👳🏻‍♂تمیم الداری، نصرانی مسلمان شده ای بود که در فضیلت و منقبت او، احادیث بسیاری ساخته اند. و بنا به نقلی، او کار قصص گویی را از کنیسه های شام و وعاظ آن دیار فرا گرفته بود. ⬇️⬇️⬇️
دیده شده است که برخی از کسانی که سخت مخالف با قصه خوانی بوده و آن را بدعت می دانسته اند، در صدد انکار این حقیقت تاریخی برآمده اند تا مبادا بر دامن خلیفه دوم گرد بدعت گرایی بنشیند. 👈کعب الاحبار که به روزگار عثمان در شام قصه گویی می کرد، در روزگار عمر اعتبار زیادی داشت و بارها عمر از وی خواسته بود تا درباره مسائل مختلف دیدگاهها و آگاهی هایش را برای خلیفه بیان کند. ❗️شگفت آن که در برخی از منابع آمده است که عمر، شخصی را که کتابی از دانیال را استنساخ کرده بود، به استناد برخوردی که پیامبر (ص) با او داشت، نهی کرد. با این حال، سخت مدهوش کلمات و سخنان کعب الاحبار بود که مرتب از تورات مطالبی برای وی نقل می کرد. ماخذ اصلی این 📔قصص که تورات و تلمود بود، مورد عنایت خلیفه قرار داشت. 🔸به هر روی هراس عمر بیش از هر چیز، مربوط به نقل حدیث بود و چندان به نقل اسرائیلیات اعتراضی نداشت و خود از کعب الاحبار فراوان از این قبیل مطالب پرسش می کرد. شگفت آن که در اخبار آمده است که کعب الاحبار در مسجد می‌نشست🕌 و در حالی که قرآن و تورات در برابرش بود، قرآن را می خواند و با تورات تفسیر می کرد. آنچه مهم است این که شواهد دیگری هم بر اجازه عمر به قصه خوانان در دست است. 👈افزون بر آن به اجرای قصه خوانی در روزهای شنبه تصریح شده که با توجه به اعتبار شنبه برای یهود تا اندازه ای شگفت می نماید. گفتنی است، تمیم الداری نصرانی مسلمان شده ای بود که قصه های فراوانی درباره زهد وی نقل کرده اند. این زهد، مبنای زهدی نصرانی گونه است که بعدها در جامعه اسلامی شیوع زیادی یافت. گفته شده است، تمیم الداری قصه های مزبور را در 🕍 کنیسه های شام و از وعاظ آن دیار فراگرفته بود. شخص دیگری با نام عبید بن عمیر نیز در زمان عمر اجازه قصه خوانی یافت. خواهیم دید که امام علی (ع) سخت با قصه خوانی مخالفت کرد. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ سیـاسی اسلام، ج2، ص93-105"، رسول جعفریان. ۸۱ @marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز 19.mp3
1.12M
🔰 جلسات کوتاه 19 🕋 آیات 25 الی 26 , سوره 📚تفسیر جوامع الجامع 📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 در کتاب عصر ظهور علامه کورانی به نقل از کتاب بحار چند حدیث آورده شده است که شیعیان از امام صادق و امام باقر (ع) پرسیدند در زمان خروج سفیانی چه کاری باید انجام بدهند و پاسخ گرفتند که باید پنهان بمانند و یا بگریزند. سوال من اینجاست که با توجه به این احادیث، سید خراسانی و سید یمانی چرا برای نبرد با سفیانی خروج میکنند و پرچمشان هم هدایتگر معرفی شده است؟ آیا احادیث این دو سید بزرگوار با احادیث مذکور تناقض ندارند؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻من قبلا هم عرض کردم برای اینکه شما یک حکمی را از یک روایت استخراج بکنید نمی توانید فقط به آن روایت نگاه بکنید باید روایات متعدد را ببینید تا ببینید آن روایات چه می گویند؟ آیا آن روایت متناقض دارد ندارد؟ حرفش چه هست، مطلب چه هست، پس این طوری نیست که به راحتی بیایید با یک روایت اظهار نظر بکنید. 📜ما روایات دیگر هم داریم که زید قیام کرد، امامها تأییدش کردند و گفتند که شهید شده. پس یعنی چه؟ یعنی قیام قبل از ظهور باطل نیست آن روایاتی که شما می گویید باید ببینید که امام دارد به چه کسی می گوید؟ یکی از روایات امام صادق (ع) دارد به سدیر می گوید‌. سدیر می دانید چه کسی است؟ یکی از این انقلابی های یک خرده جوشی، اینکه می گویند طرف زیادی انقلابی است، از آن کسانی هست که خیلی راحت سریع می گفت امام پاشو برویم قیام کنیم، پاشو انقلاب کنیم.. امام به امثال سدیر گفت بنشین سر جایت، ببین نشانه ها چه می شود و.. 👈🏻والا روایتهای دیگر هم داریم که امام صادق (ع) گفت ببینید آن کسی که قیام می کند نیتش چه هست، اگر نیتش رضای اهل بیت است کمکش بکنید. پس هیچ وقت با یک روایت نمی شود اظهار نظر کرد باید روایات متعدد را شما ببینید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi