eitaa logo
مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)
116 دنبال‌کننده
78 عکس
8 ویدیو
0 فایل
این رسانه به معادلۀ «اندیشه، نظریه، مدل مفهومی و عملیاتی تا گفتمانی» و «پیشرفت، تجدد و توسعه» بر مدار دین قرآنی ـ اوصیایی نظر دارد و مخاطب را به هم‌اندیشی فرامی‌خواند. ⭕️به‌منظور رعایت حقوق مالکیت معنوی، انتشار مطالب تنها با ذکر نام کانال امکان‌پذیر است‌.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅«» معنی‌داری زندگی 🔻بسیاری از ما آدمیان برخلاف حضور انبوه «چیزها برای خویش» در پیرامون خود، محروم از تبدیل آن‌ها به نعمت و رزق در خط جریان وجود خویش است، ولی به آن خودآگاهی و شهادت نداریم. «» سامان مناسبات زمانی ـ مکانی سهم نسبت آدمی با فرایند و سازوکار تبدیل چیزها و نعمت‌ها به سرمایه و در ادبیات به رزق واسع و کریم حق است. با تجربۀ سلوکی ، چیزها در وجودی دیده می‌شوند و در دستور تبدیل به ظرفیت رویش قرار می‌گیرند. است برای فرصت‌آفرینی بلوغ! فرصت ایجاد فرصت است، اما امان از ما آدم‌هایی که برای خویش ایجاد فرصت نمی‌کنیم؛ نه شهامت آن را داشته‌ایم که دنبال فرصت‌ها باشیم و آن‌ها را ایجاد کنیم، چیزها را آماده در دست و رزق معناداری زندگی کنیم و نه گذشته از شهامت، لیاقت بهره‌برداری از این معنا در ما بوده است. ➺@markaz_strategic_roshd
، ، از متن تا اوج الگوی جریان بلوغ فکر و تجربۀ روح برای زندگی ➺@markaz_strategic_roshd
📍اطلاعات تازه: نشست استادان محترم «حلقۀ قرآن و تمدن» در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) در تاریخ ١۶ فروردین از ساعت ١۶ تا ٢۴ با بررسی دو کتاب تدوینی زیر برگزار شد: ۱. بررسی کتاب «روش فهم تمدنی قرآن» با فرازهایی از نظرات و تحلیل استاد آکوچکیان شامل: ۱. ۱. رو ش‌شناسی مرجع در نظریۀ تمدنی با لحاظ موضوع گسست و پیوست؛ ۱. ۲. فرانظریه و روش‌شناسی فهم تمدنی قرآن از عرصه‌های فرانظریۀ تمدنی شامل عرصهٔ فلسفۀ دین در فهم تمدنی، عرصۀ سازکار فهم تمدنی تا میدان نظریۀ تمدنی تا عرصۀ منطق‌های مبنا تا نسبت نظریۀ تمدنی با عینیت؛ ۳. ۱. ساختار روش‌شناسی فهم تمدنی به مدد سازه‌های سه‌گانۀ روش‌شناسی استنباطی، استنتاجی تا کاربستی، روش‌شناسی سازوکار پارادایم تا واقعیت تا روش‌شناسی ترتیبی، تنزیلی و موضوعی قرآن کریم؛ ۲. بررسی کتاب «درآمدی بر فهم تمدنی قرآن» همراه با فرازهایی از سوی استاد در: ۲. ۱. تبیین سه مقولۀ خوانش، فهم و تفسیر؛ ۲. ۲. شاخص‌های رویکرد تمدنی؛ ۳. ۲. فرایند گذار از اندیشۀ پارادایمی در تفسیر دین و تدین تا مبانی زیستمانی _ اجتماعی تا رخداد تمدنی؛ ۴. ۲. ساختار تازۀ سامان تفسیری ترتیبی تمدنی در نمونۀ ساختاری سورۀ بقره. ➺@markaz_strategic_roshd
شهر، مدنیت _ تمدن و نظام‌سازی اسلامی آری یا خیر؟ آیت‌الله فاضل لنکرانی: 🔺 معماری و شهرسازی داریم همان‌طور که فقه پزشکی و فقه اقتصاد داریم، اما اسلامی و اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است! ▫️ به نظر منِ طلبه، فقیه نمی‌تواند ملتزم به این معنا شود اسلامی به این معناست که اسلام بگوید خیابان کجا باشد، خانه کجا باشد، بیمارستان کجا باشد، پُل زده بشود یا نه؟ کجای متون فقهی داریم که باید پل بزنیم یا نه؟ این امری است که انسان با نگاه عقلایی به آن می‌رسد و باید اهل‌فن بگویند. اسلام متصدی این جزئیات نیست. بله می‌توان گفت مسجد که یک پایگاه دینی است اسلام می‌گوید باید در مرکز شهر و جایی باشد که دسترسی مردم به آن آسان باشد؛ این حرف خوبی است یا اسلام سفارش کند که مساجد به‌صورت ساده ساخته شوند چیزی که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود! 🔹 فرض کنید جمعیت شهر یک‌ میلیون است، این جمعیت چه تعداد مسجد می‌خواهد و چه کسی باید حساب کند؟ این را اسلام مطرح نمی‌کند، اسلام راجع به ساخت مسجد این‌قدر حرفش وسیع است که برای ترغیب به آن می‌گوید اگر می‌توانید به‌اندازۀ لانۀ گنجشک هم درست کنید. ▫️از من زیاد پرسیده‌اند که طب اسلامی داریم یا نه؟ جواب من این است که ما طب اسلامی نداریم، بلکه یک دستورات کلی برای حفظ سلامت جسم و روح داریم. 🔹من حدود ۲۰ سال پیش گفتم اسلام با آپارتمان‌سازی مخالف است. در متون‌ دینی ما آپارتمان‌سازی مذموم و مرجوح است؛ لذا در مواردی باید باشد که ضرورت اقتضا ‌کند. _برگرفته از کانال «راهبری فرهنگ» 🔴حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد آکوچکیان در نگرشی انتقادی به نظر جناب فاضل نوشت: 1️⃣ _ اسلامی یا غیر اسلامی _ یک نمونه عرصۀ دانشی _ اقدامی است و برای مثال پاسخگوی این پرسش است که آیا دین قرآنی، اوصیایی و عقلانی در این عرصۀ دانشی _ اقدامی نظر خودویژه‌ای دارد یا خیر؟ و به‌طور کل در بنیان با یک پرسش پارادایمی روبه‌رو است. جناب فاضل و جنس هم‌اندیشان ایشان باید از ماهیت معرفت‌شناخت و به‌طور عام پارادایمی این میدان، مثل معماری، آغاز کنند که در اساس نظام اندیشگانی خویش به آن عنایت چندانی ندارند؛ 2️⃣ جناب فاضل در فرازی از سخن خویش آورده‌اند:«به نظر منِ طلبه، فقیه نمی‌تواند ملتزم به این معنا شود. شهر اسلامی به این معناست که اسلام بگوید خیابان کجا باشد، خانه کجا باشد، بیمارستان کجا باشد، پُل زده بشود یا نه؟ کجای متون فقهی داریم که باید پل بزنیم یا نه؟ این امری است که انسان با نگاه عقلایی به آن می‌رسد و باید اهل‌فن بگویند. اسلام متصدی این جزئیات نیست. بله می‌توان گفت مسجد که یک پایگاه دینی است اسلام می‌گوید باید در مرکز شهر و جایی باشد که دسترسی مردم به آن آسان باشد؛ این حرف خوبی است یا اسلام سفارش کند که مساجد به‌صورت ساده ساخته شود، چیزی که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود!» در‌بارۀ این سخن جناب فاضل باید گفت: " حکم" یکی از میدان‌ها و عرصه‌های دانشی دین الهی است و جامع اندیشۀ دینی یا « دین» از فلسفه و کلام در مبانی نظری تا گام تدبیر برنامه‌ای را مستند به سطوح دانشی تا نظریه‌ای درضمن یک معین و ، به گونه‌ای درون‌زا در خویش دارد. یک نظام اسلامی عامل تدبیر فراگیر در نمونۀ از پارادایمی مزبور تا تا مفهومی و معارفی تا عملیاتی تا را برای رهسپاری به تدبیر دین‌شناخت عینیتی در افق یک اسلامی را به‌ناگزیر در خود دارد. نمونۀ این مدل‌سازی عملیاتی در جامع نظریۀ پیشنهادی این‌جانب، نظر عملی ایشان به مخالفت اسلام با آپارتمان‌سازی است؛ 3️⃣ کاستی برجستۀ نظری سخن و نظر جناب فاضل در این است که همۀ «دین الهی» را به حکم ارجاع می‌دهند و فرض قابل‌نقد ولایتمندی آن را مدنظر ندارند! که البته بلی آن بخش اقدامی‌سازی مربوط به فقه و فقیه حکم نیست و بر عهدۀ گام کارشناسی و عرصۀ دانشی تدبیر است. ولایتمندی دین و دین _ فراتر از حکم _ دربردارندۀ جریان یادشدۀ علم دین تا جامع علم دین تا دین‌شناخت پیشرفت دانش‌بنیان تا مفهومی تا گفتمانی _ عملیاتی و به تعبیری، از دین تا دین‌شناخت توسعه‌ای است. در این نظام جامع، به‌ناگزیر از و حکمرانی و حکمروایی اسلامی باید سخن گفت. آن هم فراتر از گویش احکامی صرف!؛ 4️⃣ اگر از دین رشد ـ توسعۀ همواره زنده تا تدین در متن هر تاریخیتی از جملۀ دورۀ معاصر سخن می‌رود، نمی‌توان از تدبیر راهبردی و آینده‌نگار راهبردی در عرصه‌های اقتصاد و سیاست و اجتماع و مدنیت و و فرهنگ سخن نگفت. برای اطلاع از اخبار دانشی به سایت زیر مراجعه کنید: 🌐 https://roshdcsrd.ac.ir/@markaz_strategic_roshd
🌙عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت 🌙 حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر بر تمام مسلمین جهان مبارک باد. ➺@markaz_strategic_roshd
برای زندگی معنی‌دار چیست؟ 🔸 آیا دین قرآنی ـ اوصیایی برای این ترسیم و تصویری دارد؟ آیا انسان و آدمیانی در متن عینیت زندگی و تاریخیت ناگزیر مردمان دیده می‌شوند که خود با زندگی‌شان این را آموخته و تجربه کرده باشند و پیش‌روی انتخاب ما بگذارند؟ سالک عاشورایی حاضر در اوج یک تجربۀ بحرانی زندگی، یعنی سجاد آل‌محمد ع، در تفسیر زیستمانی روح برآیندی ترتیب و تنزیل قرآنیْ این آموزگاری را از این موقعیت معیار برای ما دارد. بارش و ریزش بی‌امان بخشش‌ها و عنایت‌ها و رزق‌های وسیع و گستردۀ معبود معیار آدمیان در این و نیز دورباش‌های او از نبایدهای این ، برای رزق‌های بدن با فکر و قلب و روح و کنش و رابطه‌ها مرور می‌شوند تا به مدد این بایدها و نبایدها بیاموزیم و دریابیم که چگونه می‌توان خالق این‌گونه بود و نیز این‌که این‌گونه را چگونه بیاغازیم و چگونه به فرجام آوریم؛ سرشار از عنایت و کرامات و انابه و توبه و مغفرت و رحمت و آزادگی و عدالت، که اوج معیار آن برتر از یک عمر می‌تواند باشد. این نمونه چونان عاشورا ـ کربلا و همواره در دسترسْ «» است و آن اوج معیارْ «شب » است. زمان ـ مکان و در اوج معیاری آن، را در عیار زبان آموزگاری سجاد آل‌محمد ع بیاموزیم. 🔹«» نمونه است که در الگوی جامع زندگی می‌توان به قصد رویکردداری در سمت‌وسوی اوج و انسان معیار در دوره‌های مختلف زندگی تمرین و تجربه کرد و بدین‌سان آداب زیست معیار در این رویکرد را در خویش مهیا نمود. 🌙عید سعید فطر بر شما مبارک🌺 ➺@markaz_strategic_roshd
▫️«» فرصتی است که اوج را می‌آموزد. اوج معیاری که هر تجربه‌اش از عمر طبیعی آدم بهتر است، خوب‌تر است، نیکانه‌تر است و برتر است. 🔺« درست» با «بسم الله الرحمن الرحیم»، در سورۀ به عنوان مرجع همۀ دین قرآنی، ما را به این درک دعوت می‌کند که موقعیت‌ها برای چنین اهل طریقتی ضیافت‌الله است (دعیتم فیه الی ضیافه الله). مهمانی‌ای که خداوند در این ماه برای ما دارد، ضیافتی هماهنگ با آگاهی و کرامت و قدرت میزبان است. 🔻خدایی که تمام نیازهای انسان را می‌شناسد و تمامی ابعاد او را می‌داند و این کرامت و قدرت در او هست که رزق‌بخش آدمیان باشد این ضیافت را به پا داشته است تا به تمامی ابعاد ما آدمیان در این‌گونه موقعیت‌ها رزق بخشد و همین است که فکر و عقل و احساس و روح و عمل و تمامی بدن و مناسبات ما می‌تواند در این ماه رزق گیرد و از این سرشار باشد. ➺@markaz_strategic_roshd
رکن هویتی مدارین معیار، منظومۀ خواهانی‌های است. ➺@markaz_strategic_roshd
✳️ جایگاه تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) در افق ملی 🟢مسئلۀ مرکزی امروز جامعۀ ایرانی چیست و چه ویرایشی از این مسئله می‌توان در چارچوب تجربۀ پنج‌دهه‌ای نظام جمهوری اسلامی در رهسپاری به فراگیر ملی داشت؟ ، ، ، تا و تجربۀ عینی ـ ملی به‌تناسب وضعیت معاصری هم‌چنان تجربه‌کردۀ دو سدۀ ناهمواری جامعۀ ایرانی ـ پیش و پس از انقلاب اسلامی ـ در رویکرد به امکان تجربۀ درون‌زای خویش کدام است؟ در این راستا و با نظر به حضور داعیه‌داری امکان در جهان جدید، این سامان اندیشه‌ای تا تجربۀ عینی در افق الگوی زیست دیندارانه چگونه امکان عینی در تجدد معاصری می‌یابد تا بتوان از توسعه‌یافتگی این جامعۀ همواره ناهموار در این افق سخن گفت؟ 🟩اینک این سه مسئله در افق اندیشگانی و دانشی معاصری این کشور به این سؤال تبدیل شده است که «کدام جنس از مبنا و دانش در کدام ترسیم روشمند و اصیل از می‌تواند افزون‌بر یک پژوهش و تفسیر نظام‌واره از دین انبیایی و البته قرآنی و اوصیایی، رهسپار آینده‌نگار تدبیر عینیت مسائل راهبردی توسعه‌ای جامعۀ امروز ایرانی در حرکت به‌سوی یک درون‌زا با پشتوانۀ فاعلیت خِرد اجتماعی در متن معادلۀ ملت ـ دولت با لحاظ نقش زیستمان انسانی ملت باشد؟» در این جهان مسائل تازه، یک اتفاق اندیشه‌ای تازه با « تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)» در حال رخ‌نمود است. 🟢 تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) به‌مثابۀ نهاد آرمان‌دار عزت تشیع قرآنی، مصطفایی، فاطمی، علوی تا مهدوی، با عزم آینده‌نگاری تجدد درون‌زای دین‌شناخت در این فرصت معاصری جهان ایرانی و در تاریخیت بلند تمدنی آن قرار گرفته است. ➺@markaz_strategic_roshd
آشنایی با تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) 🔺ادامۀ آشنایی با تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) از زبان احمد : 🔶جامعۀ امروز ایرانی در گام گسیختگی از جهان ممکن ایرانی، در پیوست ترکیبی ملت ـ دولت، با منظومه‌ای از مسئله‌های نظام‌واره درگیر است که بی‌پاسخی به آن‌ها به‌ معنای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی و در پس آن، زوال امکان حضور در جهان جدید است (که فرصت آن با امکان حضور جهان ایرانی از سوی امام صادق انقلاب اسلامی و نخبگان صادق اندیشه‌ای آغازین انقلاب اسلامی نوید داده شد). 🔷 تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) نهادی است که کوشای دانش‌بنیان‌سازی پاسخ روشمند به منظومۀ مسائل دم‌به‌دم تازه‌شونده در سامان نوبه‌نوی پیش‌رو است. این مسائل در سیر تطور تاریخیت کشورْ دم‌به‌دم تازه‌به‌تازه می‌شوند و به این قرار فراخوان نهاد‌های پژوهش ملی برای بازخوانی مستمر کوشایی خویش در پاسخ‌دهی به این مسائل هستند. در نگاه تحلیلی مرکز، مسائل امروز ما در این مرحله از گذارشناسی این‌گونه‌اند و گام‌به‌گام بازتحلیل می‌شوند. بحران‌های اجتماعی دوسدۀ اخیر جامعۀ ناهموار ایرانی، به ‌میان ‌آمدن امکان دینی در دنیای معاصری، ظهور ایدۀ سیاست حاکمیتیِ نوپدید فقه و حکم و قرار گرفتن و در واقع در دستور کار سیاسی و هژمونیک و اینک و به‌تدریج، بازیابی اهمیت انسان در توسعه و اجتماعی‌سازی مفهوم و ظهور ارادۀ به‌مثابۀ دستور کار جمعی و انسانی، اجزای تحولات تاریخی جهان معاصر ایرانی هستند و شیفتگان اسلام قرآنی ـ اوصیایی و ایرانْ سودای حضور اندیشه‌ای راهبرنده در این جهان را دارند. 🔶ازآن‌روی که هم‌چنان نهادهای پژوهش ملی و اندیشمندان ما خودآگاه بنیان‌افکنی یک نظام مبتنی بر بنیان دینی و در راستای آن، اندیشه، و پیشرفت، در نگرش به دورۀ گذار جهان اسلامی ـ ایرانی با رویکرد راهبردی نبوده‌اند بیشترین فرصت یک‌دهۀ گذشتۀ مرکزْ مصروف به کشف این بنیان دینی، و برای راهبردی و نظام برنامۀ خویش بوده است. 🔷دو دهۀ اخیر فرصتی شد تا با بازخوانی سدۀ معاصری جهان ایرانیْ معادلۀ مرکزی «دین ـ ایران و پیشرفت» جامع‌ترین مسئلۀ دینی جهان معاصر اسلامی ـ ایرانی دیده شود. این مسئلۀ مرکزی به‌تدریج سر زده است و امروز مضمون حکمت‌بنیانی آن ضرورت گرفته است. اتفاق مرکزی آن شد که مثلث «، و »، « معاصری» و « اندیشگانی»، در میدان زیستمان، اجتماع و تمدن، سامانی روش‌شناخت گیرند و در گذار از دورۀ پساطباطبایی‌ها، پساشریعتی‌ها، پساصفایی‌ها، پساکدیورها، پسارنانی‌‌ها، پساعبدالکریمی‌ها و پساملکیان‌ها تا پسامطهری‌ها و حتی پساصدرها، به رخداد پیشاهنگ در این اندیشه‌ای ـ نظریه‌ای و آینده‌نگار راهبری شوند. بدین‌گونه در این فراوری، رشد ـ توسعه‌ای در افق امکان انسان، امت و تمدن الهیاتی جهان ایرانی از آن بنیان حِکمی تا تفسیر هدی ـ رشد، سر به عرصه‌های بایسته‌ای مانند پارادایم اجتهادی و تفسیر سازوکاری باز می‌کند و از این مجرا، نمونۀ قرآنی فقه سر می‌زند و از مجرای مطالعۀ وضعیت موجودی در گذار توسعه‌ای، ویرایش تازه‌ای از فقه نظام را نشان می‌دهد که دانش مبنای راهبری تحول می‌شود و بدین‌روی یک روش‌شناسی کاربردی متولد می‌شود. 🔶اندیشمندانی مانند شریعتی، مطهری، صدر، صفایی، ابوزید، آرکون، جابری، عبدالکریمی، رنانی، سروش، ملکیان، کدیور و خسروپناه، نمونه اتفاقات نقطه‌ای دورۀ جهان معاصری ایرانی ـ اسلامی هستند که هنوز ترکیب آنان به‌مثابۀ یک «» برای فراوری اندیشۀ مبنای مدیریت جهان معاصری اتفاق نیفتاده است. اندیشه‌ای مرکز عزم عبور از این اتفاقات نقطه‌ای را دارد تا به منظری دینی، و و آنگاه ، و در راستای خط آیندۀ رشد انسانی و توسعۀ ملی در خط تفسیری پیشرفت‌شناخت دست یابد. ➺@markaz_strategic_roshd