🌺 روزْ روز بانوی معیار، حضرت فاطمۀ زهرا (س)، است، زمانی که این آموزگار اوج تجربۀ معنای آن را آفریده است.
روزْ روز معنا گرفتن امکان معنا برای زندگیست.
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
💠 روز همیشۀ او
🔆 دم تولد آفتاب میان حضور خستۀ تاریخیت اشیاء
نگاه منتظری حجم وقت را میدید
که بهسمت روشن ادراک زندگی جاری بود
صدای هوش گیاهان و مردمان به گوش میآمد
رسول راه آمده است
و رنگ دامنهها بهروشنایی گرایید
و خطوط جاده در آشنایی و سرشاری دشتها پیدا شد
چه راه بلندی!
و رسم او را دیدم
سپید بود
به عین واژۀ پاکی، سکوت سبز زندگیها را پیشرو گرفت.
دلم به روشنی رسیده است
از لحظههای سرشار از معنا.
وقتهایی روشن پیشروست.
و صداقت حرف آن آموزگار
در نگاه او بر خط راه افتاد.
و حیات نشئۀ تنهایی اوست
و عشق تنها عشق
مرا به وسعت معنادار و شاداب زندگی برد
و اکنون فرصت بیداری است.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
📜 جان زندگی، #خواهانیهای_خودآگاه من
🔹 زندگی ما آدمیان بر مدار مسئلههای ما شکل میگیرد و مسئلههای ما همان #خواهانیهای ما هستند، بر مدار آنکه در چه جهتی در میان میآیند و در چه جهتی پاسخ میگیرند. این جهت طرح مسئلهها و جهت پاسخ به آنها در ادبیات دینی «#عبودیت» نام دارد. جهتگیری درست زندگی برای هر مرامداری عبودیت است و این جهتگیری وامدار جنس خواهانی رویش است.
◻️ آیا میتوان برای این خط مسئلهها، خواهانیها و راهحلهای آنها، مرام و رسم و زبان خاصی برای فهم و تجربۀ عینی رشد و بالغترین معناهای ممکن زندگی داشت؟
🔹با خودآگاهی به این خواهانیها «زندگی» فلسفه میگیرد، پس «الگوی زندگی» یعنی «#دین» هم فلسفه میگیرد، «پس معنیداری» نیز فلسفه میگیرد، پس «انسان» نیز فلسفه میگیرد. در معادلۀ میان این خواهانی و انسان، الهۀ زندگی یا معبود خواسته و حاضر میشود و در معادلۀ این خواهانیها و آن الهه، رفتوشد اصالت، پاکیزگی و اوجگیری و معنیداری بالغتر اتفاق میافتد. خواهانیها هرچه بالاتر شوند و بهسمت فرانیازها و فراانگیزهها میل کنند، آنها نیز بالغ و بالغتر میشوند و معبودی لایقتر حاضر میشود. پس زندگی معنیدارتر میشود، پس نیاز به دین بالغتر در متن عینیتهای قابلتجربۀ زندگیها ضرورت میگیرد، پس مرام بالغتر برای وجود آدمی رخ میدهد. و جانمایۀ دین بالغتر این مرام بالغتر است تا به مدد این دین بالغتر دمبهدم آن خواهانیها ویرایش بالغتری گیرند. «#نیایش_و_دعا» این خواهانی ویرایششده با دین برگزیده است. دین با این نیایش جان و روح خویش را در فرصت زندگی ما آدمیان قرار میدهد.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
ادامه دارد ...
مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)
#گروه_پژوهشی_اخلاق_و_سبک_زندگی 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/ ➺@markaz_strategic_roshd
📜 تجربۀ معنا به فلسفۀ وجودی
🖌 سطح مسئلهها و راهحلهای آنها برای ما مردمان سطح زندگی ما را نشان میدهد. قرنهای قرن است که نخبگان اندیشهای و زیستمانی به این حقیقت زندگی رسیدهاند و یافتهاند که مکتب و دین و مرام ما آدمیان #الگوی_زندگی بر مدار این مسئلهها و راهحلهای آنها است. بدینسان میتوان در نقد میان این مکاتب و ادیان تحلیل کرد که هرکدام چه جنس و سطح از مسئلهها و راهحلها را پیشروی ما گذاشتهاند؟
🖌 انسان در #جنس_هستیداریاش به زندگی میرسد، پس در جنس معنیداری زندگیاش به فلسفۀ وجودی خود میرسد و در این معنیداری است که بهناگزیر یک «جهت معیار برای زندگی» ضرورت میگیرد، جهتی که با رخداد انتخاب آن از سوی آدمی با ضرورت رشد، این فلسفۀ وجودی شکل میگیرد. اینگونه است که فلسفۀ انسان بودن، فلسفۀ زندگی، فلسفۀ معنیداری، فلسفۀ رویش در افق معادلۀ چیستیها، چراییها و چگونگیها، شکل میگیرد و اینگونه میتوان برای چنین انسانی از فلسفۀ دین برای زندگی سخن گفت. پس جایگاه خواهانیهای زندگی در رقم زدن فلسفۀ بودگی و شدگی انسانْ در تجربۀ عینی زندگیْ خواسته یا ناخواسته معنی میگیرد. به این قرار، عیار برترین «#دین_معنیداری_زندگی» الگویی است که بر مدار خواهانیهای زندگی، چه در ظهور و برآمدن این خواهانیها، چه در فهم و تحلیل این خواهانیها، و چه در تجربۀ آنها، و چه در عینیتبخشی به آن، باید در زندگی خویش و دیگران داشته باشیم.
🖌 معیار برتر بودن دینْ جنس آدمیتی است که بر مدار این خواهانیها به آدمی پیشنهاد میشود و به او روش رخداد آن داده میشود و با نمونههای عینی، امکان رخداد آن را پیشروی انتخاب ما میگذارد، نمونههای عینیای که بهعلت واقعیت زندگیشانْ لیاقت راهبر صادق زندگی ما بودن (امام: بیفرق بین مرد یا زن بودن، علی باشد یا فاطمه) را دارند.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
ادامه دارد...
مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)
#گروه_پژوهشی_اخلاق_و_سبک_زندگی 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/ ➺@markaz_strategic_roshd
📜 از فلسفۀ معنا به تجربۀ پیشرفت
🔺کانون زیستمانی و وجودی هرگونه تغییر و تحول انسانی، جنس، گستره و ژرفای «#خواهانیهای_مطلوب آدمی» در وضعیتی است که در حقیقت از خویش خواسته میشود و کوشای عنیتبخشی آن است. درست و در این جایگاه «#نظریۀ_زیستمان_رشد» به میان میآید و همۀ جان و همۀ زندگی را مخاطب میگیرد و الگوی انگیزشی زندگی سرشار را هدف تحلیل قرار میدهد تا الگوی چراییها و چگونگیهای انگیزشی و اصول زندگی معنیدار و رشدیافته را در دسترس گذارد. این #تجربۀ_معنا با بازیگری در سبک زندگی، هویتبخش معادلۀ درونزای «پیشرفت (تغییر و تحول رو به آرمان برگزیده)» تا «تجدد (پیشرفت در متن معاصریت مسئلهها)» تا «توسعه (پیشرفت برنامهای)» است.
🔸در راستای عرصۀ هستها و تحلیلهای هستیشناخت میدان رشد ـ توسعه، #هستیداری_انسانی یا #زیستمان و وجود انسانی در نسبت با ارزشها و بهطور خاص اخلاق و سبک زندگی دیده میشود.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
⚜ وقت #باقر آل محمد (ع)
🟠 #فلسفهداری خلقت انسان در متن خلقت هستی به فلسفهداری خلقت حرکت و زمان میانجامد. خلقت بشر و تاریخیت او فلسفه دارد که با ظهور خط نبوت مضمون میگیرد و با ظهور خط امامت ابراهیمی تا مصطفایی تا فاطمی تا علوی تا مهدوی حقیقت میگیرد و جامۀ عینیت میپوشد. ژرفای این فلسفه با رخداد دین مصطفایی ـ اوصیایی حقیقت و تحقق خود را در بازمعنای فلسفۀ تجدد نشانۀ تمدنی نیز میبخشد.
🟡 سدههای بلند #انتظار_زیستی بشر در همۀ تاریخ با ظهور این دین و ترسیمگران و عینیتبخشان معیار آن در سامان پاسخ این اولیا به انتظار تاریخ سرجمع شد تا اصیلترین الگوی ممکن رشد، معنیداری و توسعه در الگوی تجدد دینشناخت معیار مجال سرباز کردن بیابد و اکنون با عصر مهدی (ع) وقت سامان پاسخ ممکن #انتظار_خداوند به امامان معیار از بشر سررسیده است. در جهان عصر مهدی تا وقت قیامت، نظام انتظارات و نیازهای بشر در میان است، اما پاسخها مهیا هستند و در برابر این انتظار، آن انتظار خداوند نیز در میان است. آنان منتظر ظهور انسانها و جامعۀ معیارند.
با ظهور اسلام قرآنی ـ اوصیایی مستند به نظریۀ قرآنی «دین ـ تدین»، فصل سرجمع آمدن رخداد #الگویـ«دین ـ تدین» به میان آمده است:
۱. از سطح امامت نبوی با رسول بزرگ؛
۲. تا سطح الگوی امامت فاطمی با صدیقۀ زهرا (س) در تعریف دین ـ تدین همۀ اوصیا به زن؛
۳. تا سطح الگوی امامت جامع مبنا با امام علی مرتضی (ع)؛
۴. تا سطح ارکان تحلیلی الگو در عینیت عصر بحران تا سامانگیری دانشبنیان آن با امام حسن مجتبی (ع)، تا امام حسین (ع) تا امام سجاد (ع)، تا امام باقر (ع)؛
۵. تا سطح بازویرایش کلیت الگو برای فراوری انتظار بشری به انتظار اولیایی با امام صادق (ع)، تا امام کاظم (ع)، تا امام رضا (ع)، تا امام جواد (ع)، تا امام هادی (ع) تا امام حسن عسکری (ع)؛
۶. و تا سطح بازویرایش فلسفۀ خلقت، فلسفۀ وجود انسان و فلسفۀ تاریخیت بشر اینک به انتظار دین، به انتظار خداوند به انتظار این انسانهای معیار از بشر تاریخی در جنس آفریدگاری تجدد خویش و زیستمان خود و در سرجمع، در زمان اجتماعی و برآیند آیندهنگار در برآیند تمدنی برای معنیبخشی به همۀ این فلسفهها با امام مهدی (ع).
🟡 حرفها و زندگیهای معیار به میان آمدهاند و سامان نهایی خویش را با این سلسلۀ امامان چهاردهگانه گرفتهاند. اکنون نوبت آدمیان است که آن قصۀ خلافت آدمی با سورۀ بقره را در عینیت نشان دهند و این عمق ترسیم ژرف فلسفۀ خلقت انسان و زمان است. خواستۀ آنان از ما آدمیان نیز برای ماست. اوج انقطاع و استعانت و استغنا در آنان رخ داده است. فصل فراتاریخی همۀ اولیا یکی است. عضویت پازلی آنان مربوط به گام تدین یا تحقق دینداری آنان است. در این میان، بازیگر راهبردی تحلیل مسئلۀ فلسفۀ امامتْ فلسفۀ خلقت انسان است. انتظار خدا تا اوصیا برای رحمانیت و رحیمیت خویش به بشر نیست که آنان غنی حمید هستند؛ یعنی آنکه هستی دیده میشود که فلسفه دارد، انسان دیده میشود که فلسفه دارد.
🟠 #مهدی (ع) فریاد همۀ هستی است در وقت رخداد انسان بالغ که فلسفۀ خلقت رخنمود شد.
🔅 و اینک بروز فصل دانش ـ حکمتبنیانی امامت معیار با امام #باقر (ع) فصل ترجمان راهبردی خویش را در ترسیم مضمون امامت نبوی، فاطمی و علوی میگیرد.
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🏴 امامت معیار با امام #علی_نقی
▫️اوایل قرن سوم هجری (212 تا 254) و اوج سرجمع امامت معیار نزدیک است. دهمین امامِ دوازدهمین گام ترسیم تفسیری و عینی در ادامۀ امامت مصطفایی و فاطمی، امام #علی_نقی (ع)، در جو خفقانآمیز حاکمیتی و اقتصادی آن دوران (و بهطور خاص دورۀ متوکل عباسی) و داناییبنیانآفرینی و گذار به تجربۀ گفتمانی و فرهنگی و بلوغ تجربۀ زیستمانی و آدمیتی رشد در این میان است. دستپروردگان دانشی در این الگوی راهبردی امامتی آن آموزگار معیار، چون «فضلبن شاذان» افزون و افزونتر میشوند. اصل «امامت» سامان تفسیری بالغ خویش را گرفته است و با زیارت #جامعۀ_کبیره، ترسیم در اوج فلسفی ـ زیستمانی دارد تا فرصت زیارت غدیر رسد.
▪️اگر ژرفای تجربۀ معنا به عمق رفتن میدان و جنس نسبت با خدای خویش است، زیارت #جامعۀ_کبیره اوج این وسعت و ژرفا را در آموزگاری این امام شهید در پیشروی زندگی مخاطبان خویش دارد. مخاطب رسم زیستی این امامْ دوازدهمین منزل رویش خویش را با وی دارد.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd