🏴 زن در تفسیر و تحقق روح نبوت و امامت
▪️تاریخ حضور نقل و وحی انبیایی، در ضرب با عقل، فرصت ظهور حقیقت دین را بخشید و با رخنمود گامبهگام بالغتر اصل امامت در تاریخ نبوت تا حضرت موسی و در اوج معیار آن، با مصطفای نبی میدان نظریۀ بهسامانآمدۀ #امامت_معیار را در اوصیای او تفسیر بخشید تا الگوی تحقق دین نیز امکان عینی گیرد. از امام علی تا امام مهدی، تاریخیت بشر در این عصر اوصیایی معنای معیار میگیرد و #ترجمان_بانویی آن با #فاطمۀ زهرا بدین سان برای همۀ تاریخ حضور ممکن زنده میگیرد. با این بانوی معلم، این بانوی امام، همۀ تجربههای علی مرتضا تا مهدی موعود یک جا حاضر است. و مباد که بر رسم غلط تاریخ تشیع او را تنها و بیشتر در میدان تجربۀ رنج حاضر بینگاریم:
۱ـ فرزندی خدیجه تا مادری برای زینبْ خط بانوی معیار را در سه نسل (مادر، خود و فرزند) به یادگار میگذارد؛
۲ـ آموزههای فلسفی تا وجودی تجربۀ معنا را با مکتب نیایشی او در مثل نیایشهای هفته پیشرو داشته باشیم؛
۳ـ الگوی تربیتی او را در رسم مادری برای پدر و تربیتسازندگان راهبردی هر جهان معاصری با حسن و حسین و فاطمۀ میدانی (زینب) پیشروی داشته باشیم؛
۴ـ الگوی فرهنگی او را در نوع راهبری انسان مکی و جامعۀ مدنی در عصر رسول خودآگاه باشیم؛
۵ـ الگوی رفتار تدبیری آیندهنگار راهبردی او را در عبرت هموارۀ تاریخی عصر رسول و وقت رحلت رسول با افق اندیشه و الگوی مدیریت استراتژیک بیاموزیم؛
۶ـ و اوج تجربۀ باطنی را در متن رهسپاری به ژرفای معناداری زندگی در جنس تجربههای رنج آن بانوی معلم، آن بانوی امام، همواره در دید داشته باشیم؛
۷ـ و استغنای او را از روزگار حتی در جنس مرگ و شیوۀ به خاک رفتن، در متن تجربۀ ممکن زندگی خویش به تمرین درآوریم.
۸ـ بدین سان زن هست، چون انسان هست و این یعنی آنکه در نقش انسانی تجربۀ رشدْ زن و مرد نداریم. زن و مرد از حیث وجودی انسان هستند. در این لایه، از آدمیت و زیستمان سخن میرود نه جنس و جنسیت. پس فاطمۀ زهرا و علی مرتضا هردو نمادهای عینی و زمینی معیار امامت معیار هستند. زن و مردی در میان نیست. و در عینیت تحققی دین و تجربۀ معنای زندگی، آری زن و زنانگی، مرد و مردانگی در میان است و در این عرصه نیز، آن معلم بانو از زن معیار تجربۀ عینی پیشرو میگذارد.
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
⚜ الگوی برگزیدۀ تفسیر قرآن کریم
💠 «#نظریۀ_تفسیر _پیشرفتشناخت» بهعنوان نزدیکترین مکتب پارادایم تفسیری به فلسفۀ رسالت و نزول قرآن کریم در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) برگزیده شده و در ذیل «#نظریۀ_تفسیر_سازوکاری» پیشنهاد گردیده است. این نظریه در سه عرصۀ «تفسیر نظاموارۀ ترتیبی در تبیین نظام معیار قرآنشناخت رشد»، «تفسیر تنزیلی در تبیین الگوی مرجع آیندهنگار راهبردی پیشرفت» و «تفسیر نظاموارۀ موضوعی در نظام موضوعات راهبردی رشد ـ توسعۀ انسانی» به معرض اهلنظر آمده است. #تفسیر_ترتیبی نیز خود در دو گام سیستمی کلاننگر با مجموعۀ «تفسیر هدی» و سیستمی تحلیلی و استنتاجی ـ راهبردی با مجموعۀ «تفسیر رشد» پیشبینی شده است.
🔹 #رویکرد_پیشرفتشناخت_تفسیر قرآن کریم اکنون و در ذیل نظریۀ تفسیر سازوکاری پیشرفت:
۱. در دو عرصۀ #تفسیر_ترتیبیْ در شناخت قرآنبنیان نظریۀ رشد و #تفسیر_تنزیلی در جریاندهی نظریۀ مزبور در افق آیندهنگاری راهبردی و آفرینش تمدنی؛
۲. و در برآیند این دو عرصه، ورود به عرصۀ #تفسیر_موضوعی در افق مسائل پیشروی معاصریت، جامعه و جوامع هدف چونان نظامپژوهیهای معرفتی (مانند اقتدار توسعهای علم) تا نظامپژوهیهای عینی (مانند نظام اقتصادی اسلام) تا رهسپاری به نقشههای جامع راهبردی توسعهای (مانند سند میثاق ملی پیشرفت) و تا رهسپاری به الگوی آیندهنگاری راهبردی تمدنی (مانند سنتهای تاریخ) شکل میگیرد.
سامان #نظام_ترتیبی نیز بهنوبۀخود میتواند در دو گام تفصیلی «نظریهپژوهی کلاننگر رشد» (#تفسیر_هدی) تا گام «الگوپردازی معیار گذار از رشد به توسعه» (#تفسیر_رشد) در دستور پژوهش تفسیری قرار گیرد. با «تفسیر رشد»، گام نظریهپردازی تفصیل میگیرد و میتوان خط پردازش پارادایمی را تا گام پردازش نظام مطلوب در افق سورۀ موردبررسی به گام تدبیر راهبردی پیوند زد.
🔸 سه منظومۀ تفسیری یادشده درضمن «نظریه و الگوی تفسیر سازوکاری» در راستای «نظریۀ تفسیر پیشرفتشناخت» سامان میگیرند و مستند به فهم استنباطی متنْ ساختاری سهلایهای زیر را پیشِرو میگذارد:
۱. ساخت نظاموارهای #نظریۀ_معیار_رشد بهطور خاص در دو ساحت مبانی نظری و نظامهای مطلوب رشد؛
۲. ساخت #سیاستگذاری_راهبردی بهطور خاص در سه بخش برجستۀ «نقشۀ جامع علم»، «نقشۀ جامع علمی پیشرفت» و «نظریه، گفتمان و هنر دینشناخت»؛
۳. ظهور #هرمنوتیکی_فهم_دلالی در نشانهسازی تجربۀ زیستۀ مخاطب متن با این فهم دلالی.
🔹 «#نظریۀ_تفسیر_سازِکاری» در افق نظریه و مکتب تفسیری پیشرفتشناخت دین و دینشناخت پیشرفتْ الگوی پارادایم علم مبنای سه منظومۀ یادشده را پیشرو میگذارد. حضور آفریننده و خلاق جهان نص (نظام آموزگانی قرآن کریم) در عرصۀ جهان مدرن و پسامدرن معاصری، در نمونۀ مدنیت ممکن دینشناخت ایران معاصری، بهناگزیر وامدار فراوری درضمن نظریۀ تفسیر پیشرفتشناخت است. نظریۀ مزبور پشتوانۀ نظامشناسی پیشرفتشناخت دین و نظامسازی دینشناخت پیشرفت روزگار جدید است.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🗞 سهم مناسبات در تدبیر رشد
📰 رئیس #مرکز_تحقیقات_استراتژیک_توسعه_(رشد) در نشست مشترک سه #گروه_پژوهشی_تفسیری، #سلامت_و_سبک_زندگی و #گروه_پژوهشی_تحقیق_و_توسعه_و_مطالعات_راهبردی حضور یافت. این نشست با هدف بررسی #سهم_مناسبات_در_تدبیر_رشد برگزار شد. حجتالاسلاموالمسلمین احمد #آکوچکیان پساز طرح یک مقدمه اذعان کرد: افزونبر خودی جهتدار و وحدت هویت و نیز روشمندی مدیریت منابعْ سومین عامل موفقیت در مدیریت بهرهوری ظرفیتها تدبیر مناسبات شایستۀ زیستی است، مناسباتی که مساحت چرخۀ جریان ظرفیتهاست. آدمیان راست و درست چیزی کم از بانوی ابولهب ادامه...
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🌺 روزْ روز بانوی معیار، حضرت فاطمۀ زهرا (س)، است، زمانی که این آموزگار اوج تجربۀ معنای آن را آفریده است.
روزْ روز معنا گرفتن امکان معنا برای زندگیست.
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
💠 روز همیشۀ او
🔆 دم تولد آفتاب میان حضور خستۀ تاریخیت اشیاء
نگاه منتظری حجم وقت را میدید
که بهسمت روشن ادراک زندگی جاری بود
صدای هوش گیاهان و مردمان به گوش میآمد
رسول راه آمده است
و رنگ دامنهها بهروشنایی گرایید
و خطوط جاده در آشنایی و سرشاری دشتها پیدا شد
چه راه بلندی!
و رسم او را دیدم
سپید بود
به عین واژۀ پاکی، سکوت سبز زندگیها را پیشرو گرفت.
دلم به روشنی رسیده است
از لحظههای سرشار از معنا.
وقتهایی روشن پیشروست.
و صداقت حرف آن آموزگار
در نگاه او بر خط راه افتاد.
و حیات نشئۀ تنهایی اوست
و عشق تنها عشق
مرا به وسعت معنادار و شاداب زندگی برد
و اکنون فرصت بیداری است.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
📜 جان زندگی، #خواهانیهای_خودآگاه من
🔹 زندگی ما آدمیان بر مدار مسئلههای ما شکل میگیرد و مسئلههای ما همان #خواهانیهای ما هستند، بر مدار آنکه در چه جهتی در میان میآیند و در چه جهتی پاسخ میگیرند. این جهت طرح مسئلهها و جهت پاسخ به آنها در ادبیات دینی «#عبودیت» نام دارد. جهتگیری درست زندگی برای هر مرامداری عبودیت است و این جهتگیری وامدار جنس خواهانی رویش است.
◻️ آیا میتوان برای این خط مسئلهها، خواهانیها و راهحلهای آنها، مرام و رسم و زبان خاصی برای فهم و تجربۀ عینی رشد و بالغترین معناهای ممکن زندگی داشت؟
🔹با خودآگاهی به این خواهانیها «زندگی» فلسفه میگیرد، پس «الگوی زندگی» یعنی «#دین» هم فلسفه میگیرد، «پس معنیداری» نیز فلسفه میگیرد، پس «انسان» نیز فلسفه میگیرد. در معادلۀ میان این خواهانی و انسان، الهۀ زندگی یا معبود خواسته و حاضر میشود و در معادلۀ این خواهانیها و آن الهه، رفتوشد اصالت، پاکیزگی و اوجگیری و معنیداری بالغتر اتفاق میافتد. خواهانیها هرچه بالاتر شوند و بهسمت فرانیازها و فراانگیزهها میل کنند، آنها نیز بالغ و بالغتر میشوند و معبودی لایقتر حاضر میشود. پس زندگی معنیدارتر میشود، پس نیاز به دین بالغتر در متن عینیتهای قابلتجربۀ زندگیها ضرورت میگیرد، پس مرام بالغتر برای وجود آدمی رخ میدهد. و جانمایۀ دین بالغتر این مرام بالغتر است تا به مدد این دین بالغتر دمبهدم آن خواهانیها ویرایش بالغتری گیرند. «#نیایش_و_دعا» این خواهانی ویرایششده با دین برگزیده است. دین با این نیایش جان و روح خویش را در فرصت زندگی ما آدمیان قرار میدهد.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
ادامه دارد ...
مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)
#گروه_پژوهشی_اخلاق_و_سبک_زندگی 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/ ➺@markaz_strategic_roshd
📜 تجربۀ معنا به فلسفۀ وجودی
🖌 سطح مسئلهها و راهحلهای آنها برای ما مردمان سطح زندگی ما را نشان میدهد. قرنهای قرن است که نخبگان اندیشهای و زیستمانی به این حقیقت زندگی رسیدهاند و یافتهاند که مکتب و دین و مرام ما آدمیان #الگوی_زندگی بر مدار این مسئلهها و راهحلهای آنها است. بدینسان میتوان در نقد میان این مکاتب و ادیان تحلیل کرد که هرکدام چه جنس و سطح از مسئلهها و راهحلها را پیشروی ما گذاشتهاند؟
🖌 انسان در #جنس_هستیداریاش به زندگی میرسد، پس در جنس معنیداری زندگیاش به فلسفۀ وجودی خود میرسد و در این معنیداری است که بهناگزیر یک «جهت معیار برای زندگی» ضرورت میگیرد، جهتی که با رخداد انتخاب آن از سوی آدمی با ضرورت رشد، این فلسفۀ وجودی شکل میگیرد. اینگونه است که فلسفۀ انسان بودن، فلسفۀ زندگی، فلسفۀ معنیداری، فلسفۀ رویش در افق معادلۀ چیستیها، چراییها و چگونگیها، شکل میگیرد و اینگونه میتوان برای چنین انسانی از فلسفۀ دین برای زندگی سخن گفت. پس جایگاه خواهانیهای زندگی در رقم زدن فلسفۀ بودگی و شدگی انسانْ در تجربۀ عینی زندگیْ خواسته یا ناخواسته معنی میگیرد. به این قرار، عیار برترین «#دین_معنیداری_زندگی» الگویی است که بر مدار خواهانیهای زندگی، چه در ظهور و برآمدن این خواهانیها، چه در فهم و تحلیل این خواهانیها، و چه در تجربۀ آنها، و چه در عینیتبخشی به آن، باید در زندگی خویش و دیگران داشته باشیم.
🖌 معیار برتر بودن دینْ جنس آدمیتی است که بر مدار این خواهانیها به آدمی پیشنهاد میشود و به او روش رخداد آن داده میشود و با نمونههای عینی، امکان رخداد آن را پیشروی انتخاب ما میگذارد، نمونههای عینیای که بهعلت واقعیت زندگیشانْ لیاقت راهبر صادق زندگی ما بودن (امام: بیفرق بین مرد یا زن بودن، علی باشد یا فاطمه) را دارند.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
ادامه دارد...
مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)
#گروه_پژوهشی_اخلاق_و_سبک_زندگی 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/ ➺@markaz_strategic_roshd
📜 از فلسفۀ معنا به تجربۀ پیشرفت
🔺کانون زیستمانی و وجودی هرگونه تغییر و تحول انسانی، جنس، گستره و ژرفای «#خواهانیهای_مطلوب آدمی» در وضعیتی است که در حقیقت از خویش خواسته میشود و کوشای عنیتبخشی آن است. درست و در این جایگاه «#نظریۀ_زیستمان_رشد» به میان میآید و همۀ جان و همۀ زندگی را مخاطب میگیرد و الگوی انگیزشی زندگی سرشار را هدف تحلیل قرار میدهد تا الگوی چراییها و چگونگیهای انگیزشی و اصول زندگی معنیدار و رشدیافته را در دسترس گذارد. این #تجربۀ_معنا با بازیگری در سبک زندگی، هویتبخش معادلۀ درونزای «پیشرفت (تغییر و تحول رو به آرمان برگزیده)» تا «تجدد (پیشرفت در متن معاصریت مسئلهها)» تا «توسعه (پیشرفت برنامهای)» است.
🔸در راستای عرصۀ هستها و تحلیلهای هستیشناخت میدان رشد ـ توسعه، #هستیداری_انسانی یا #زیستمان و وجود انسانی در نسبت با ارزشها و بهطور خاص اخلاق و سبک زندگی دیده میشود.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd