eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
105 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش سوم 🔸 ادامه‌ی قسمت اول جایگاه و اهمیت فضای سبز در قرآن کریم در زندگی اُخروی: 🔸 قرآن کریم، باغ و درختان سرسبز و فضای سراسر آکنده از زندگی و سایه‌های درختان به هم آمیخته و پُر میوه را يکی از مهمترین عناصر خرّمی و خوشی زندگی اُخروی دانسته و هرجا سخنی از زندگی خرّم و با نشاط اخروی به میان آمده، به سرشاری محیط آن از فضای سرسبز و پُر از درختان سایه‌دار و گوناگون اشاره شده و زندگی در این محیط سرشار از خرّمی و سرسبزی را بخشی قابل توجه از پاداش نیکوکاران و پرهیزگاران برشمرده است. 🔸 خداوند متعال می‌فرماید: «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا» نساء: ۵۷ و کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به زودى آنها را در باغ‌هاى بهشتى وارد می‌کنیم که نهرها از پاى درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و در آنجا همسرانى پاکیزه براى آنها خواهد بود و آنان را در سایه‌اى گسترده (و فرح بخش) وارد می‌کنیم. 🔸 و نیز می‌فرماید: «قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَٰلِكُمْ ۚ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ» آل عمران: ۱۵ بگو: "آیا شما را از چیزی آگاه کنم که از این (سرمایه‌های مادی)، بهتر است؟" برای کسانی که تقوا پیشه کرده‌اند، در نزد پروردگارشان، باغ‌هایی است که نهرها از پایِ درختانش می‌گذرد؛ همیشه در آن خواهند بود؛ و همسرانی پاکیزه و خشنودی خداوند (نصیب آنهاست). و خدا به (امورِ) بندگان، بیناست. 🔸 نیز می‌فرماید: «لَٰكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نُزُلًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۗ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرَارِ» آل عمران: ۱۹۸ البته کسانی که تقوای ربشان را داشتند برای آنها باغ‌هایی است که از زیر آن رودها به‌صورت ابدی جریان دارد که از نزد خدا نازل شده است و آنچه نزد خداست خیر است برای ابرار. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۶۹-۱۷۰ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طاعون گیاه کنوکارپوس در کویت 🔸 در این ویدئو یک شهروند کویتی ریشه‌های درخت کنوکارپوس را از شلنگ تخلیه آب یک آب‌سردکن با تعجب بیرون می‌کشد. 🔸 وی در متن پیوست به این کلیپ، نسبت به کاشت این درخت هشدار داده و درختان بومی برای جایگزینی آن پیشنهاد می‌دهد. این شهروند نشان داده است که این درخت در فواصل بالا به همسایگان نیز آسیب می‌زند. 🔸 میلیون‌ها اصله از این درخت مخرب در ۶ استان جنوبی ایران کاشته شده و در حال تخریب وسیع زیرساخت‌های شهری است، با این حال هیچ مقابله‌ای با این درخت صورت نمی‌پذیرد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 صنعتی سازی ساختمان 📝 صنعتی‌سازی در بخش ساختمان چه مزایایی دارد؟ 🔸 استفاده از روش صنعتی‌سازی در بخش ساختمان به دلیل کاهش زمان ساخت، سرعت گردش سرمایه را بالا می‌برد. همچنین این روش بر افزایش عمر مفید ساختمان، کاهش نخاله‌های ساختمانی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش ایمنی کارگاه، برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا و هزینه نگهداری تأثیر مثبت دارد. 🔸 صنعتی‌سازی ساختمان‌ را می‌توان تغییر در نوع نگرش ساخت مسکن دانست؛ که موجب شکل‌گیری فرآیندی پویا و تدریجی در استفاده از نیروی انسانی مجرب در ساخت و استفاده از سیستم تولید کارخانه‌ای تحت مدیریت یکپارچه صنعتی می‌شود. 🔸 این فرآیند با هدف کاهش هدررفت مصالح، کاهش زمان تولید، افزایش کیفیت، کنترل آلایندگی محیط‌زیست، افزایش ارزش افزوده و …انجام می‌شود. 🔸 در برخی موارد، انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی از یکدیگر تفکیک نمی‌شود و زمانی که صحبت از صنعتی‌سازی است، تصور ساخت و ساز با تعداد بالا وجود دارد؛ اما ممکن است در یک پروژه انبوه‌سازی، از روش‌های معمول و ابتدایی در ساخت استفاده شده باشد. 🔸 البته واضح است که در صنعتی‌سازی، تولید در تیراژ بالا به منظور توجیه اقتصادی پروژه اجتناب ناپذیر است؛ اما انبوه‌سازی تعریف صنعتی‌سازی نیست و از اثرات حرکت به سمت صنعتی‌سازی محسوب می‌شود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 بیش از ۸ میلیون مستأجر و بیش از ۸ میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارد! 👤 وزیر راه و شهرسازی: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از تجربیات مسکن مهر بهره گرفته می‌شود 🔸 برنامه ساخت ۴ میلیون مسکن مقرون به صرفه و با کیفیت درحال انجام است/ ایرنا 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
از خیال خام خود من بسازم خانه‌ای با صد هزار خشت طلا سقف و دیوارش هنر نقش آن از جنس شعر رنگ آن از صد قلم هر قلم با یک هنر بازی کند روی دیوار قشنگ خانه‌ام عشق، طنازی کند ✍️ وحید میهن زاد 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نمایی از خیابان‌های جیزه - مصر، اهرام ثلاثه 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش چهارم 🔸 ادامه‌ی قسمت اول جایگاه و اهمیت فضای سبز در قرآن کریم در زندگی اُخروی: 🔸 خداوند می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ وَ الْمُؤْمِنَاتِ‌ جَنَّاتٍ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ‌ فِيهَا وَ مَسَاکِنَ‌ طَيِّبَةً فِي‌ جَنَّاتِ‌ عَدْنٍ‌ وَ رِضْوَانٌ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ أَکْبَرُ ذٰلِکَ‌ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‌» توبه: ۷۲ خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ‌هاى بهشتى وعده داده که نهرها از پاى درختانش جارى است، جاودانه در آن خواهند ماند و (همچنین) خانه‌ها (و قصرهاى) پاک و خوش «فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ» در باغ‌هاى جاودان بهشتى (به آنها وعده داده). 🔸 «عَدْن» به معنای جاودانگی است و «جَنَّاتِ عَدْنٍ» به معنای باغ‌های جاودانه و همیشه بهاری است که هیچگاه خزان نمی‌شوند. در این آیه خداوند زندگی در باغ‌های سرسبزی که در پای درختان آن آبها جاری است را به مؤمنان مرد و زن وعده می‌دهد و نیز آنان را به خانه‌های پاک و خوشی درون این باغ‌ها وعده می‌دهد. توصیف خانه‌های درون باغ‌ها به «خانه‌های پاک و خوش» تلویحاً به خوشی ناشی از میان باغ‌های سرسبز بودن این خانه‌ها اشاره دارد. مانند این توصیف در آیات دیگر نیز آمده است، نظیر؛ «يَغْفِرْ لَکُمْ‌ ذُنُوبَکُمْ‌ وَ يُدْخِلْکُمْ‌ جَنَّاتٍ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ مَسَاکِنَ‌ طَيِّبَةً فِي‌ جَنَّاتِ‌ عَدْنٍ‌ ذٰلِکَ‌ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‌» صف: ۱۲ گناهانتان را می‌بخشد و شما را در باغ‌هایى بهشتى داخل می‌کند که نهرها از پاى درختانش جارى است و در (قصرها و) مسکن‌هاى پاک و خوش در باغ‌هاى جاویدان بهشتى جاى می‌دهد «ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» و این پیروزی عظیم است. خداوند در این آیه نیز خانه‌های درون باغ‌های بهشتی را به «وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً؛ خانه‌های پاک و خوش» وصف نموده و در هر دو آیه دستیابی به زندگی درون این باغ‌ها و خانه‌ها را «الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ پیروزی بزرگ» بر شمرده است. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۷۰-۱۷۱ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 فرتور(عکس) بسیار زیبا از شکوه پارسه - تخت جمشید، شیراز 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 رزین اپوکسی عایق الکترونیک مناسب فضای باز و در معرض رطوبت 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نحوه‌ی عملکرد آبگرمکن‌های خورشیدی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔘 توئیت کاربر انگلیسی: فقط در بریتانیا همچین خیابان‌هایی وجود داره. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش پنجم 🔸 قسمت دوم: اهمیت و جایگاه فضای سبز در روایات معصومین علیهم‌السلام 🔸 در روایات وارده از معصومین علیه‌السلام بر اهمیت فضای سبز به طور کلی و به ویژه بر نگهداری و پرورش گل و نیز درختکاری تأکید فراوان به عمل آمده است. برای بررسی جامع فضای سبز از دیدگاه روایات وارده از معصومین علیه‌السلام، این بحث را در ضمن پنج بخش به پایان می‌بریم: 🔸 بخش اول مطلوبیت شرعی فضای سبز به طور کلی: روایات متعددی از معصومین علیه‌السلام بر مطلوبیت شرعی فضای سبز به طور کلی دلالت دارد، از جمله: صدوق به اسناد خویش از حضرت رضا علیه‌السلام روایت می‌کند: «و اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ» (وسائل الشیعه، ج۲، ص۱۴۳). و نگاه به سبزه زار مایه‌ی نشاط و خرّمی است. 🔸 و در توحید مفضل آمده است: ای مفضل بیندش در این گیاه و آنچه از انواع منافع و فوائد در آن است تا آنجا که فرمود: این افزون بر آنچه در گیاه است از لذّت بردن از حسن منظر آن و خرّمی و شادابی آن که هیچ منظر و چشم اندازی از چشم اندازها و منظره‌ها و سرگرمی‌های جهان به شادابی و نشاط آفرینی آن نمی‌رسد (توحید المفضل، ج۱، ص۱۵۴). 🔸 از مجموع روایات فوق، محبوبیت سرسبزی در فضای زندگی استفاده می‌شود، بنابراین از جمله‌ی آداب و تعالیم اسلامی در زمینه‌ی فضای شهری فراهم نمودن فضای سبز به مقداری است که کسی که در شهر زندگی می‌کند در میان فضای سبز باشد و گردش نگاه و نظر او همواره در فضای سبز باشد. روایات فوق الذکر در زمینه‌ی فضای سبز در محیط زندگی به طور کلی وارد شده است. 🔸 در روایات دیگری جزئیات بیشتری از مطلوبیت گُل و گیاه و سرسبزی در شرع اسلام آمده است که در بخش‌های بعدی به آن می‌پردازیم. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۷۱-۱۷۳ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 کدام هزینه‌های تعمیرات ساختمان سهم مالک و مستأجر است؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 صنعتی سازی ساختمان 📝 کاهش زمان ساخت از طریق صنعتی‌سازی 🔸 صنعتی‌سازی به دلیل تولید پیشرفته مکانیزه و فرآیند نصب ساده، می‌تواند موجب تکمیل سریع پروژه‌ها گردد. علاوه بر این، در فرآیند تولید صنعتی از آنجا که برخی از مراحل تولید در کارخانه و به صورت موازی انجام می‌شود، نیازی به رعایت سلسله زنجیره‌های تولیدی در ساخت ساختمان نیست. به عنوان نمونه در صورتی که بر تعداد طبقات ساختمانی افزوده شود، ساخت قطعات ساختمانی در طبقه بالاتر وابسته به اجرای قطعات در طبقه زیرین نیست و همین موضوع سرعت ساخت و ساز را افزایش و به تبع زمان ساخت و ساز را کاهش خواهد داد. 🔸 تصویر زیر مقایسه‌ای بین زمان اجرای ساخت در روش رایج و قدیمی با روش صنعتی‌سازی ساختمان را نشان می‌دهند. 🔸 صنعتی‌سازی زمان ساخت را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد؛ لذا در صورت استفاده از این روش‌ می‌توان در یک بازه زمانی معین، تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده را تا دو برابر افزایش داد. 🔸 سرعت اجرای کار ساختمان‌ در روش ابتدایی و رایج در ایران به طور متوسط ۳۴ ساعت و در کشورهای اروپایی ۲۴ ساعت برای هر مترمربع زیربنا است. در روش صنعتی با توجه به موارد مذکور زمان اجرا بین ۱۴ تا ۲۴ ساعت برای هر مترمربع برآورد شده است که این موضوع افزایش سرعت در گردش سرمایه و بازگشت سرمایه در کوتاه مدت را به دنبال دارد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش ششم 🔸 ادامه‌ی قسمت دوم اهمیت و جایگاه فضای سبز در روایات معصومین علیه‌السلام • بخش دوم؛ مطلوبیت کلی کاشت درخت: 🔸 اصل درختکاری مورد تأکید شرع اسلام است، تا آنجا که کاشتن درخت به عنوان يک عبادت ارزشمند مورد توجه و تشویق شرع قرار گرفته است. 🔸 کلینی به سند صحیح روایت می‌کند: شخصی از حضرت صادق علیه‌السلام پرسید: فدایت شوم اقوامی را می‌شنوم که می‌گویند: کشت و کار ناپسند است حضرت صادق علیه‌السلام به او فرمود: کشت کنید و درخت بکارید؛ به خدا سوگند مردم هیچ کاری پاک‌تر و حلال‌تر از کشت و کار انجام نمی‌دهند، به خدا سوگند پس از ظهور دجال (و قیام حضرت حجت (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)) کشت‌ها انجام خواهد گرفت و درختکاری‌ها بپا خواهد گشت (وسائل الشیعه، ج۱۹، ص۳۲). 🔸 مجلسی در بحارالانوار روایت می‌کند: امام صادق علیه‌السلام به مفضل بن عمر در حدیث مربوط به آنچه خداوند برای بنی آدم آفریده است فرمود: و خداوند برای او درخت را آفرید و به او دستور داد آن را بکارد و آب دهد و از آن نگهداری و مواظبت کند (بحارالأنوار، ج۳، ص۸۶). 🔸 از مجموع روایات فوق الذکر، استحباب کاشتن درخت مفید به طور کلی هر نوع درخت مفید؛ خواه مثمر باشد يا غیر مثمر استفاده می‌شود. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۷۵-۱۷۶ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 😁 ✍️ مبلغ فنگشویی: کل معماری چین براساس فنگشویی هستش 👤 علی اصغر اظهری 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش هفتم 🔸 ادامه‌ی قسمت دوم اهمیت و جایگاه فضای سبز در روایات معصومین علیه‌السلام بخش سوم: مطلوبیت مؤکّد کاشت درختان مثمر 🔸 از روایات وارده از معصومین علیه‌السلام مطلوبیت شرعی مؤکد کاشتن درختان مثمر استفاده می‌شود: 🔸 کلینی و برقی و شیخ طوسی به سند صحیح از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کنند، فرمود: رسول خدا(ص) هرگاه مجموعه‌ای را برای جنگ اعزام می‌نمود آنان را در برابر خود می‌نشاند و می‌فرمود: ...هیچ درختی را قطع نکنید مگر آنکه ناچار شوید (وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۵۸). 🔸 کلینی به سندی دیگر از امام صادق علیه‌السلام روایتی نظیر روایت سابق با شرح و تفصیل بیشتری روایت می‌کند که در ضمن آن چنین آمده است: نخل‌ها را آتش نزنید و آب در آنها نیفکنید و درخت مثمری را قطع نکنید و هیچ کشتزاری را به آتش نکشید (الکافی، ج۵، ص۲۹). 🔸 از این دو روایت استفاده می‌شود درختان به ویژه درختان مثمر مورد توجه ویژه‌ی شارع‌اند و وجودشان در نظر شارع مطلوب و محبوب است. نیز از این دو روایت استفاده می‌شود؛ قطع درخت خواه مثمر يا غیر مثمر در شرع اسلام ممنوع است مگر در موارد اضطرار يا مزاحمت با واجب اهمّ دیگری که در این صورت استثنائاً مجاز خواهد بود. البته این روایات از درختانی که در اساس برای استفاده از چوب آنها کاشته می‌شوند و برای استفاده از چوب آنها بریده می‌شوند، منصرف‌اند و شامل آنها نمی‌شود؛ لکن این انصراف در حد معقول و متعارف است؛ لهذا قطع این درختان نیز در صورتی که بیش از حد معقول و متعارف باشد يا موجب آسیب و ضرری بشود، مشمول روایات نهی خواهد بود. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۷۷-۱۷۹ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 خانه حاج علی خان زند - قم 🔸 ورودی بنا شامل سر در کوتاه با نمای روکار آجری و بندکشی است که در قسمت پیشانی، اشکال هندسی و تزئینات نازک کاری دارد و از طریق دالانی در جبهه جنوبی به حیاط مرکزی(میانسرا) ارتباط می‌یابد. 🔸 عمارت حاج علی‌خان زند شامل سه بخش است؛ شاه‌نشین تابستانی با بادگیر منفرد که به زیرزمین راه دارد و در جبهه شرقی واقع است و قسمت دوم شاه‌نشین زمستانی که فضای بیشتری را در بر می‌گیرد و در جبهه شمال واقع شده و بخش سوم، مخصوص خدمه است که در جبهه غربی جای دارد. 🔸 این بنا دارای ستون‌های سنگی با سرستون تزئینی در ایوان شمالی و شرقی و آجر کاری در درهای چوبی است. نقوش درهای چوبی، بادگیر منفرد، سرستون‌ها، پایه ستون‌ها و نیز لب چینی بام و بادگیر از جمله عناصر تزئینی خانه حاج علی‌خان زند محسوب می‌شود. کل مساحت بنا ۴۰۰ متر مربع است که ۳۲۰ متر مربع آن زیربنای مفید است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
+ چرا‌ نصفش‌کردی؟ - میگفت فنگشویی یه علمه 👤 لیلا برجی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari