واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 زیبایی و تناسب در کلام علامه طباطبایی
🔸 از گذشته تاکنون، فرمهای اصلی زیبایی را نوعاً نظم و تناسب میدانستهاند (هنفلینگ/۶۳).
در نظر افلاطون، زیبایی عبارت است از:
«اندازه و تناسب که هم نسبت به زیبایی محسوس و هم در مورد زیبایی فوق محسوس به کار میرود.» ارسطو نیز در برخی تعبیرات خود، زیبایی را اندازه و نظم میداند. (مددپور، ۲/۱۸۲، ۲۴۱ و ۲۴۲)
🔸 به نظر میرسد علامه طباطبایی نیز به همین نظر گرایش دارد که زیبایی همان تناسب اجزاست. البته او در کنار تناسب اجزا، تناسب مجموع آنها با هدف وجودی آن شیء را نیز مورد توجه قرار داده است و آن را از عناصر حُسن و زیبایی میداند. وی مینویسد:
«حقیقت حسن و زیبایی آن است که اجزاء یک چیز نسبت به هم سازگار باشد و نیز مجموعه این اجزاء با هدف و غرضی که خارج از حدود آنهاست، همساز باشد. بنابراین زیبایى چهره به معناى متناسب بودن اجزاء آن مانند چشم، ابرو، بینى و دهان است و حسن عدالت، سازگاریاش با غرضى است که در یک جامعه مدنی دنبال میشود. به این گونه که هر صاحب حقى به حق خود برسد و همچنین است حسن هر چیز دیگر.» (طباطبایی، ۱۶/۲۵۴)
🔸 علامه طباطبایی در جای دیگر مینویسد:
«بازگشت زیبایى در نهایت به آن است که یک چیز با آنچه از نوع او به طور طبیعی انتظار میرود، سازگار باشد. پس زیبایى صورت یک انسان برگشتش به آن است که هر یک از اعضاى صورت از چشم، ابرو، گوش، لب، دهان، گونه و دیگر اجزاء طورى آفریده شده باشند و یا به رنگ و صفتى باشند که هم تکتک آنها جا دارد آن طور باشد و هم در نسبتسنجی با یکدیگر. اینجاست که نفس و دل بیننده چهره، مجذوب آن مىشود و در صورتى که چنین نباشد با توجه به اختلاف اعتباراتی که در نظر گرفته میشود به جاى زیبایی به زشتی و بدترکیبی متصف میشود.» (همان، ۵/۱۰)
#مبانی_نظری_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 آپارتمانهای زیرزمینی
🔸 هزینهی مسکن در سئول باعث شده است که مردم در آپارتمانهای زیرزمینی زندگی کنند.
‼️ امیدواریم این درس عبرتی باشد برای مسئولین بالا دستی و بفهمند که حل مسئله به معنای پاک کردن صورت مسئله نیست و باید فکر درست و عمیق درمورد مسائل گوناگون کرد. همان طور که آپارتمانسازی به بهانه نبود جا و کم کردن هزینهها بر مردم تحمیل شد و گسترش یافت، امیدواریم آپارتمانهای زیرزمینی هم مُد نشود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 هویت
🔸در روانشناسی بخشی از هویت شخصی انسانها به واسطه خانهای است که در آن زندگی میکنند. لذا لزوم هویت داشتنِ خودِ فضای خانه نیز از مسائل بسیار مهم در روانشناسی محیط و انسانشناسی محسوب میشود. فضا و محیط یک خانه دنیایی نامحسوس از احساسات، عواطف، شادیها و رنج ها و خاطرات و دلبستگیهای افراد و مهمتر از آن، بازتاب یک فرهنگ نهفته است.
🔸اولین نظام فضایی که فرد در آن متولد میشود و شخصیت میگیرد، خانه است. خانه نه تنها یک سازه، بلکه نهادی است که برای اهداف پیچیدهای ایجاد شده است. خانه دارای ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و روانی است و نمیتوان با یک دید تک بعدی به آن نگریست.
🔸 در طراحی مسکن باید توجه کرد که چه المانها و نمادهایی به کار برده میشود چه فضاهایی مورد توجه است و آیا فضاها کمکی به بهتر زندگی کردن ساکنان میکند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 بزرگترین معمار روزگار ما درگذشت
🔸 همان ابتدای سخن به کسانی که گمان میکنند در انگلستان فاقد قانون اساسی، نهاد سلطنت تشریفاتی است توصیه میکنم به روند وقایع «برگزیت» دقت کنند و ببینند ملکه چطور پارلمان را هوا کرد و نظرش را به کرسی نشاند.
🔸 ملکه الیزابت که لعنت خدا بر او باد در دورهای عنان قدرت انگلستان را در دست داشت که نقشه عمده کشورهای جهان در حال تغییر بوده و هست. بهجز اروپای مرکزی، امریکای لاتین و خط مرزی چین و روسیه، تقریبا تمام خطوط مرزی کشورهای عالم توسط انگلیسها ترسیم شده است.
🔸 در سنت مرزکشی انگلیسی، خطوط طوری تعیین میشوند که همواره از میان یک پهنه زبانی، قومی، مذهبی و یا یک منظومه اکولوژیک بگذرند. یعنی اگر منابعی آبی دشتی زراعی را سیراب میکنند بین سرچشمه و دشت باید مرز کشیده شود و یا آنکه گویشوران یک قوم در دو سوی مرز دو پاره شوند.
🔸 نتیجه این تمهید اقلیتهای همواره ناخرسند در حاشیه همیشگی مرزهاست. فقط مرزهای ایران را نگاه نکنید یا هند یا عثمانی تکه تکه شده در میان اعراب و شاهکاری مثل اسراییل، این طنز خودش را بیشتر در خطوط صاف و زاویه های نود درجه کشورهای افریقایی نشان می دهد. جایی که بیشترین اسلحه در مقیاس جنگ های قبایلی فروش می رود.
🔸 نتیجه این رویکرد، شکل نگرفتن قدرتهای بزرگ بدون پاشنه آشیل است. انگلیس جهان معاصر را طوری طراحی کرد که هیچ امپراطوری جدیدی خارج از برنامه ریزی لندن شکل نگیرد و خبری از سوپرایز نباشد. کاهش توانش تمدنی ملتها با ایجاد کشورهای ناقص الخلقه(کاهش توانایی کشورها و ایجاد کشورهایی که توانایی مقابله با اَبَر قدرتی مثل انگلیس را نداشته باشند.)
🔸گمان میکنید چرا بوشهر با اهمیت را گروگان گرفت تا شاه قاجار از هرات بگذرد؟ هر خطی ماموریتی دارد و باید شکافی را تعریف کند. چه بر سر کردها آورد؟ بلوچها؟ و عربها؟ مساله تجزیه طلبی نیست. مساله ظرافتی است که در خلق مشکل و مسالههای حل نشدنی وجود دارد. از بحران آب تا بحرانهای مذهبی. یک طنابکشی خونالود همیشگی بین همه همسایهها! تفرقه بنداز و حکومت کن!
🔸 این یک خوانش کلان است و بحث درباره تک مصداق های جزیی همانقدر بی نتیجه است که همه کاره دانستن مطلق انگلستان یا ملکه اش در همه امور.
✍️ محسن اکبرزاده
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 فردی شدن خانه
🔸 فضایی که در خانه طراحی میشود میبایست به گونهای باشد که در ساعاتی از شبانهروز تعاملاتی بین خانواده اتفاق بیفتد. این بدان معنا نیست که از خانواده بخواهیم دورهم جمع شوند و باهم تعامل فیزیکی داشته باشند بلکه باید طراحی فضا بهگونهای باشد که موجب افزایش تعامل روحی اعضای خانواده شود؛ بدین لحاظ که فضایی دربرگیرندهی فعالیتهای مشترک خانواده باشد و نیز امکان گرد هم آمدن افراد خانواده، برای مقاصد متعدد و متنوع را فراهم آورد.
🔸 اما طراحی آپارتمانها به گونهای است که سبب فردی شدن خانه و گسست اعضای خانواده از یکدیگر میگردد. به عبارت دیگر، آپارتمان و آپارتماننشینی یکی از عرصههای فردگرایی شده است.
🔸 برای اینکه یک فضای تعاملی را بتوانیم در خانه به وجود بیاوریم، به چند نکته اشاره میکنیم:
➖ فضای هال و پذیرائی باید در حد امکان بزرگ باشد یعنی فضایی باشد که همهی افراد خانواده راحت در آن بنشینند و همچنین جا برای مهمان هم داشته باشد.
➖ فرش کردن کل فضای پذیرائی است، کل فضای پذیرائی باید قابل نشستن باشد، نه مثل بعضی از خانههایی که امروزه طراحی میشود و فرش کاربرد تزئینی دارد و برای زیبایی است که یک حالت اداری به خانه داده میشود.
➖ همچنین استفاده از اِلِمانهایی مثل اکواریوم، گل و گیاه است به نحوی که همه اعضای خانواده در نگهداری آنها مشارکت داشته باشند.
#دکوراسیون_داخلی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 پیادهروی در طبیعت به کاهش استرس کمک میکند؟
🔸 همه ما میدانیم که یک پیادهروی خوب و طولانی در طبیعت میتواند آرامشبخش باشد، اما یک مطالعه جدید که توسط محققان موسسه «توسعه انسانی» مرکز تحقیقاتی «ماکس پلانک» انجان شده است، شواهدی را ارائه میدهد که نشان میدهد دقیقا چگونه یک ساعت پیادهروی در جنگل باعث کاهش استرس میشود - درحقیقت کاهش فعالیت نواحی از مغز میشود که مسئول پردازش حالت عصبی است.
🔸 برای چندین دهه، محققان تعداد بیشماری از تفاوتهای بهداشت روانی را بین افرادی که در محیطهای روستایی و شهری زندگی میکنند، گزارش کردهاند. واضح است که گذراندن وقت در طبیعت میتواند از نظر روانی مفید باشد. اما چندین سوال پیرامون ارتباط بین طبیعت و آرامش روانی بیپاسخ مانده است. «سونجا سودیماک» نویسنده اصلی مطالعه جدید مذکور گفت:
«مشخص نیست آیا محیطهای شهری واقعا استرس بیشتری تولید میکنند یا محیطهای طبیعی قادر هستند استرس را کاهش دهند؟»
🔸 محققان برای پاسخ به این سوال یک آزمایش منحصربهفرد ابداع کردند. حدود ۶۰ داوطلب برای این مطالعه انتخاب شدند و در ابتدا تحت یک اسکن MRI قرار گرفتند تا میزان فعالیت ناحیه «آمیگدال» مغز در حالت عادی اندازهگیری شده و درنهایت با نتایج آزمایشات مختلف سنجیده شود.
🔸 پس از آن هر فرد به صورت تصادفی به یک پیادهروی شهری ۶۰ دقیقهای یا یک پیادهروی ۶۰ دقیقهای در جنگل رفت. مسیر شهری در امتداد یک خیابان شلوغ در برلین بود، درحالیکه مسیر طبیعت از میان یک مسیر جنگلی سرسبز در اطراف شهر عبور میکرد. پس از اتمام پیادهروی یک ساعته شرکتکنندگان مجددا به آزمایشگاه بازگشتند تا مجددا MRI تکرار شود و میزان کاهش استرس سنجیده شود.
🔸 محققان هیچ تغییری در میزان فعالیت سطح آمیگدال مغز کسانی که در مسیر شهری قدم زدند، مشاهده نکردند. این درحالی است که فعالیت این بخش از مغز در کسانی که در طبیعت پیادهروی کردند، به شدت کاهش یافت. این بدان معناست که قرار گرفتن در شهر لزوما استرسهای فرد را افزایش نمیدهد اما از سوی دیگر، سپری کردن زمان در طبیعت فعالیتهای عصبی مغز را کاهش داد که با کاهش استرس همراه است.
🔸 یافتههای جدید به طور جالبی تائید کننده نتیجه تحقیقات قبلی است که نشان میدهد سلامت مغز میتواند با نزدیکی فرد به مناطق سرسبز مرتبط باشد. بنابراین مشخص شد ساکنین شهرها که نزدیکتر به جنگلها هستند، دارای ساختار فیزیولوژیکی آمیگدال سالمتری در مقایسه با سایرین هستند تا آن دسته افرادی که به فضاهای سبز و طبیعت دسترسی ندارند.
🔸 این تحقیق نشان میدهد برنامهریزان شهری باید فضاهای سبز را در طراحی شهر بگنجانند تا سلامت روان شهروندان را تامین کنند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
22.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چرا برخلاف آسیا و آمریکای شمالی در اروپا آسمانخراش نمیسازند؟
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 چرا فقط پولدارها میتوانند مینیمالیست باشند؟
✍️ چلسی فیگن | من از مینیمالیسم متنفرم
🔸 از مینیمالیسم متنفرم، نه صرفاً بدین خاطر که قطعهای فوقالعاده کسالتبار از نمایشِ اجرا محورِ شخصی و بابشده در جامعۀ ماست، بلکه حتی از زیباییشناسی مینیمالیسم هم متنفرم: یک زندگی «سفید روی سفید روی سفید».
🔸 اصول زیباییشناسی مینیمالیستی، دستکم در انتخاب سبک شخصی، واقعاً چیست؟ ادای سادهزیستی درآوردن و حتی تا حدی تظاهر به پرهیزکاری، بیآنکه واقعاً لازم باشد که نشانههای طبقاتی خوشایندمان را رها کنیم.
🔸 این شکل دیگری است از ولخرجی متظاهرانه؛ راهی است که تا به همۀ عالَم بگوییم:
«به من نگاه کنید! نگاه کنید به همۀ چیزهایی که حاضر نشدم بخرم، چون در عوض برای چیزهای خیلیخیلی گرانقیمت و کمیاب ارزش قائل بودم!».
🔸 حدوداً در ده سال اخیر، در جوابِ سرمایهداریِ شدیداً مصرفگرایِ متأخر ما، یکی از حالبههمزنترین پاسخهایی را به ما قالب کردهاند که بهطرزعجیبی منطقی است:
➖ مینیمالیسم بهمثابۀ دینی سکولار، بهمثابۀ افزونهای به فرهنگهای یوگا، آبمیوههای سبز، زندگی سالم با معجونی از اَعمال فرهنگی و معنوی، بی التزام کامل به هیچکدام.
🔸 تنها کسانی میتوانند به مینیمالیسم بهنحوی معنادار «عمل کنند» که فشار مالی و معیشتی بر دوششان نیست. نمیتوانید تصمیم بگیرید خانه را جمعوجور کنید وقتی اصلاً پولِ خریدِ اثاثی را ندارید. نمیتوانید تصمیم بگیرید که خورد و خوراکتان را «کم کنید» وقتی روزی فقط یک وعده غذای حسابی میتوانید سر سفره بگذارید.
🔸 این مینیمالیسم معنوی اساساً تبدیل شده است به میدان رقابت بر سر اینکه چه کسی در آنچه انتخاب کرده بهترین است، حتی اگر مصداق این «آنچه» «آتوآشغال کمترداشتن» باشد.
🔸 «سادگیِ» ثروتمندان چطور برای همه بت شده است: انباریِ مرتبشان، کمدهای کپسولیشان، رژیم غذایی کمکالریشان. این آدمها هنوز هم دارند بهطرز سرسامآوری مصرف میکنند، فقط آن را از منشور دمدست سادگی میگذرانند، و این کار باعث میشود که طرفداران «مینیمالیسم» آرزوی لباسهای چندمیلیوندلاری آنها را داشته باشند.
🔸 مسائل اصلی مینیمالیسم حقیقتاً نه معنوی است نه اجتماعی، اقتصادی. صرفاً سبک سطحیِ دیگری است مثل هرچیز دیگری در نمایش هفتۀ مُد که لایهای از نخوت و تفرعن روی آن کشیده باشند. در پایان، خودمان را گول نزنیم:
➖ این نوع «مینیمالیسم» هم صرفاً فرآوردۀ ملالآور دیگری است که فقط پولدارها توان خریدش را دارند.
❗️پی نوشت: واضح است که مینیمالیسم به معنای واقعی آن یعنی سادگی مورد پسند است و از تجمل گرایی جلوگیری میکند که البته هدف اصلی شکلگیری این جریان هم همین بود ولی متاسفانه امروزه تبدیل شده به نوع دیگری از تجمل و فخر فروشی که بعضا حتی قیمت های کالاهای مینیمال گرانتر از کالاهای کلاسیک و نئوکلاسیک است که این موضوع جریان مینیمال را دچار اشکال کرده و از هدف خود دور میکند.
📚 منبع
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام