📌 پرورش گیاهان روایی و قرآنی
📝 نخل خرما
◽️طبع:
▫️طبع، طبیعت یا مزاج رطب گرم و تر است اما طبع، طبیعت یا مزاج خرمای خشک که تمر گویند گرم و خشک است.
◽️نماد:
▫️مقصود از" كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ" چيست؟ به قول اکثر مفسرین درخت خرما است.(فخر رازى، ج 19، ص 120.)
◻️اطلاعات پایه:
◽️نام فارسی:
▫️نخل خرما
◽️نام انگلیسی:
▫️DATE PALM
◽️نام علمی:
▫️PHOENIX DACTYLIFERA
◽️ نخل در قرآن:
▫️نام قرآنی خرما، نخل و نخیل است؛ در ۲۰ جای قرآن کریم نام نخل آورده شده که عبارت از: بقره/ ۲۶۶، انعام / ۹۹ و ۱۴۱، رعد / ۴، نحل / ۱۱ و ۶۷ ، اسراء / ۹۱، کهف / ۳۲، مریم / ۲۳ و ۲۵، طه / ۷۱، مؤمنون / ۱۹، شعراء / ۱۴۸، یس / ۳۴، ق / ۱۰، قمر / ۱۰، رحمن / ۱۱ و ۶۸ ، حاقّه / ۷، عبس / ۲۹. (۱۱ )
◽️بافت گیاه:
▫️چوبی
◽️حداکثر ارتفاع:
▫️36 متر
◽️حداکثر پهنا (قطر تاج):
▫️6-12 متر
◽️طول عمر:
▫️دائمی
◽️نوع برگ:
▫️برگها عمومی پایا هستند و چندین سال روی ساقه باقی میمانند. سقوط آنها مانند دو لپهایها به صورت یکپارچه صورت نمیگیرد بلکه پایین آنها پاره شده و به صورت رشتههای فیبری برای مدت طولانی و نامعلوم روی ساقه باقی میمانند در اصطلاح لیف خرما را تشکیل میدهند.
◽️زمان میوه دهی:
▫️اواخر زمستان تا اواخر بهار
◽️ماندگاری گل بر روی شاخه:
▫️یک دوره رشد
◽️سرعت رشد:
▫️سرعت رشد پایین، حداکثر نیم متر در طول سال
◽️مثمر:
▫️مدل های مثمر و تزئینی دارند.
▫️استفاده از این گیاه در شهر نیز توصیه میشود چراکه باعث فواید معیشتی و اقتصادی به صورت محله ای و شهری دارد علاوه بران خوراک انسان هارا نیز تامین میکند.
◽️معطر بودن:
▫️معطر نیست
◽️خوراکی:
▫️بله، میوه این درخت بصورت خام، ترشی، و روغن کشی از هسته
◽️خاصیت دارویی:
▫️امام على(ع) :خرما بخوريد، چراكه شفاى دردهاست.(مكارم الأخلاق، ص 168.)
▫️رسول اللّه (ص):به زن در ماهى كه زايمان كرده ، خرما بدهيد ؛ چرا كه فرزند او بردبار و پاك مى شود .(مكارم الأخلاق : ج 1 ص 365، بحار الأنوار : ج 66 ص 141.)
◽️نحوه تکثیر:
▫️پاجوش
▫️بذر
▫️کشت بافت
◻️ نیازهای گیاه:
◽️اقلیم مطلوب:
▫️مناطق گرم و گرم و خشک (فارس، کرمان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان)
◽️نوع خاک به لحاظ شیمیایی:
▫️خنثی
◽️نوع خاک به لحاظ فیزیکی:
▫️لومی ماسهای
◽️دانه بندی مناسب خاک:
▫️3-7 میلیمتر
◽️دمای تحمل گیاه:
▫️منفی هفت تا مثبت سی درجه سانتیگراد و بیشتر
◽️تحمل خشکی یا بی آبی:
▫️در مقابل خشکی و بی آبی مقاومت بالایی دارد
◽️تحمل سایه (نور محیط):
▫️نور پسند (حداقل ۱۲ ساعت نور مستقیم خورشید)
◽️نیاز به آب:
▫️خرما، داراى ريشهٔ افشانى است که در تمام طول خود از قطر يکسان ۱۰-۸ ميلىمتر برخوردار است و تا ژرفاى خاک نفوذ مىکند. اين امر، باعث مىشود که خرما در برابر کم آبى بسيار پايدار باشد ولى آبيارى مرتب در ازدياد رشد و ميزان محصول اثر قاطع دارد.
◻️مراقبتها:
◽️آللوپاتی(گیاهانی که با ترشح موادی خاص از ریشهٔ خود مانع رشد گیاهان دیگر شوند):
▫️نوع ریشـه نخل خرما و شـکل توزیع آن در عمق خاک شـرایط خاصی را در نخلسـتان فراهم میسازد. نبود ریشه در خاک سطحی فرصت میانهکاری نخلسـتان بـا محصولاتی همچون گندم، یونجه و سـبزیجات را فراهم میسـازد. بنابراین این گیاه در شهرسازی میتواند کارامد باشد چراکه هم درخت و سبزی در کنار هم میتوانند فضای بلوار ها را طنین انداز کنند و همچنین بسط اقتصادی نیز دارند.
◽️مقاومت در برابر آفات:
▫️بسیار بالا
◽️مقاوم بودن در برابر تغییرات شدید آب و هوایی:
▫️نسبتا بالا
◽️مقاوم بودن در برابر املاح و شوری خاک:
▫️بسیار بالا
◽️مقاوم بودن در برابر آفت ها و تهدیدها:
▫️نسبتا بالا
◽️فیتونسیت دار (اثر کشندگی بر باکتری ها و..و ایجاد اثر فرح بخش و شادمانی درانسان) بودن :
▫️بله، در روز ها
◽️دارا بودن قسمت های سمی:
▫️خیر
◽️دارا بودن منظر پاییزی (رنگ برگ):
▫️سبز تیره
◽️دارا بودن منظرزمستانی (رنگ تنه و شاخه):
▫️چوبی و قهوهای
▫️در فضاسازی شهری یا منظری فضاهایی که نیاز به سبزینگی دائمی دارد مناسب است.
◽️حساسیت نسبت به نورپردازی:
▫️حساسیت خاصی ندارد
◽️محل نگهداری:
▫️باغ و بوستان و ساختمان های حیاط دار (غیر آپارتمانی)
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📌 معرفی انواع نشانه (به سبک چارلز سندرز پیرس)
🔸 نماد «Symbol » در لغت به معنای نماد، نشانه، دال، نمودگار، تمدن و رمز است. از نظر لغوی نماد،واژه ای فارسی است که در زبان عربی به آن «رمز» و در زبان فرانسه «سمبل» میگویند. نماد، نشانه ای است که به تفسیر کننده نیاز داشته باشد. در نماد، رابطه دال و مدلول قراردادی و اختیاری است..
🔸 حروف الفبا، زبان های خاص، نشانه های سجاوندی و واژه ها، عبارات و جمله ها نماد هستند . (البته جا دارد بگوییم که تاحدی آیات خدا هستند! و فرضیه طراحی آن توسط چند انسان خیلی کم است چرا آوای حرف "س" با صدا یکی است؟ چرا با speak یکی است؟ یعنی چرا آوای "س" دارد؟بخش قابل توجهی از مفاهیم نمادشناسی زبان ها، فطری هستند و نمیتوانند الزاماً نماد و قراردادی باشند.)
🔸 چنانچه در هنگام خوردن اصواتی تولید میشود مانند "خِرچ،خِرچ" که ما را به یاد واژه (خوردن) می اندازد. یا اصواتی همچون نوشیدن که در زبان ترکی "ایشماخ" و در عربی "شرب" گفته میشود. برای همین هست که میگوییم «بخش» قابل توجهی از زبان ها فطری هستند.
🔸 برای صدا کردن یک شخص از راه دور صوت میزنیم! یعنی حرف "ص" مکرر استفاده میکنیم. اولین حرفی که انتقال پیام رو میده به عنوان نماد، حرف "س" حتی اگر مخفی باشه: پیس پیس (حالت آروم صدا کردن).
🔸در قران نیز خداوند برای وسوسه (که صدایی پنهانی است و که از جاهای مختلفی صورت میگیرد) از واج آرایی "س" استفاده می کند.
#نمادگرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
11.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 معرفی ۱۰ سر مته جالب و در عین حال کاربردی برای انجام عملیات دریل کاری
#تکنولوژی_معماری
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 مستراح و دستشویی اسلامی 🔅امام صادق(ع): 🔸در ساختمان خانه، مستراح در پنهانترین نقطه باشد؛ چنانکه د
🔶 رنگ مناسب سرویس بهداشتی (مستراح)
🔸 فضای داخلی مستراح می بایست بگونه ای طراحی شود که از تولید هیجانات جلوگیری نماید تا عمل دفع که نیازمند فعالیت پاراسمپاتیک است به درستی صورت بگیرد.
🔸 سیستم عصبی اتونوم یا خودمختار از نظر آناتومیکی و عملکردی به دو بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک قابل تقسیم میباشد که فعالیت آنها اغلب مخالف هم است.
🔸 تخلیه سمپاتیک باعث تقویت هوشیاری میشود و غلظت گلوکز و اسیدهای چرب آزاد خون را افزایش میدهد (به منظور تامین انرژی بیشتر)، بنابراین تخلیه سیستم عصبی سمپاتیک بر اثر فوریتها ، بدن را آماده ستیز یا گریز میکند. در حالی که بر عکس سیستم پاراسمپاتیک از عمل سمپاتیک جلوگیری کرده و باعث آرامش و سکون میشود.
✍️ لذا رنگ های گرم با سمپاتیک و رنگ های سرد با پاراسمپاتیک تطبیق میابد.
🔸 بنابراین جهت اعمال آرامش توسط رنگ ها در بخش مستراح می بایست از رنگ های سرد که موجب تولید پاراسمپاتیک می شود استفاده نمود. که این موضوع با طب سنتی و اسلامی نیز منطبق تر است.
لذا عذرخواهی ما را بابت گفته قبلی مان بپذیرید.🙏🙏🙏
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ربات پل ساز
🔸 نحوه پل سازی توسط رباتی کوچک
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها
📝 رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی| قسمت چهارم| رنگ قرمز(بخش چهارم)
◽️ مطلوبیت رنگ قرمز در روایات
◽️روایت چهارم؛ شهر قم
▫️در برخی روایات درمورد شهر قم، بعد از بیان اینکه این شهر، حرم اهلبیت (ع) است، اینگونه آمده است که قم بر روی بقعهای قرمز رنگ قرار گرفته است.
▫️رسول خدا(ص) فرمود: وقتی من را به آسمان بردند، ... چشمم به بقعهای در سرزمین جبل افتاد که قرمزرنگ بود؛ رنگش از قرمزی زعفران خوشتر و خوشبوتر از مشک بود. دیدم پیرمردی که کلاهی هم بر سر دارد در آنجا نشسته است. به جبرئیل گفتم: این قطعه قرمزرنگ کجاست؟
- این بقعه شیعیان تو و شیعیان وصی تو علی است.
گفتم: این پیرمرد کلاه به سر کیست؟
- ابلیس است ... تا شیعیان ... را از ولایت امیرالمؤمنین(ص) بازبدارد... (معلوم میشود که شیطان همت ویژهای در خصوص شهر قم دارد).
به جبرئیل گفتم که من را نزد شیعیانم پایین بیاور.
به ابلیس گفتم: ای ملعون! از اینجا بلند شو و سراغ دشمنان شیعیان ما برو؛ چرا که تو بر شیعیان ما سلطنتی نداری. پس این زمین، «قم» نامیده شد. (علل الشرائع، ج2، ص: 572)
▫️بدون شک در کره زمین بقاع، مکانها و حتّی مساجد خوب و بد وجود دارد. اصلاً بابی به نام «المساجد الملعونة» وجود دارد؛ روایاتی است که تعدادی از مساجد کوفه ملعونه هستند، و امیرالمؤمنین(ع) این مساجد و اهل آن را، لعنت کرده است. پس از این نظر، مکانها متفاوتاند.
▫️ظاهراً قداست از ویژگیهایی است که خداوند برای مکانها قائل است که بعضی از این ویژگیها ذاتی و برخی اکتسابی است. ذاتی یعنی در تسلسل آفرینش، ترتّب وجود دارد؛ خاک حاصلخیز با غیر حاصلخیز، یا خاک حاوی سموم با خاکی که منشأ هوا و غذای خوب است متفاوت است.
▫️این نوعی خیر و شر است که از بقعهها برمیخیزد. همچنین این خیر و شر از نظر معنوی هم وجود دارند؛ بعضی از خاکها اثر معنوی خوبی هم دارد. مثلا مشعر چیست که وقتی حاجی شب دهم ذیالحجّة وارد آن میشود، احساس میکند که در جای دیگری به سر میبرد؟! این صحرا همه را منقلب میکند؛ صحرا است و چیز خاصی در آن نیست ولی وقتی انسان در این دشت، حاضر میشود، یک حال دیگری مییابد.
▫️هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را در مشعر الحرام یاد کنید. [آری] او را یاد کنید همان گونه که شما را هدایت کرد و همانا شما پیش از این از گمراهان بودید. (البقره : 198)
▫️لذا ارض قم، ارضی است که مورد توجه بوده است.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 5 (نمادها4)| 95/10/23
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام