eitaa logo
افق
3.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
231 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه مهدوی «جزء نوزدهم» قرآن کریم 💠 إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ ▫️اگر بخواهيم، نشانه اى از آسمان بر آنان فرود مى‌آوريم، تا در برابر آن، گردن‌هايشان خاضع گردد سوره الشعرا، آیه ۴ 🔅 از امام صادق علیه السلام نقل شده: این آیه درباره قائم آل محمد صلی الله علیه و آله نازل شده که اسم او از سوی آسمان اعلام خواهد شد. ایشان فرمودند منادی از آسمان نام صاحب امر عجل الله تعالی فرجه را به عنوان صاحب امر ندا میدهد و میگوید (حالا که مشخص شد امر به دست چه کسی است) دیگر جنگ برای چیست؟ 📚 الغیبه شیخ نعمانی ج۱ ص۲۶۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 صحبت‌های مهم استاد پیرامون حواشی اخیر و تهمت‌های مطرح شده درباره توهین به علما ◼️ برای دفاع از حریم علما قطعا برخورد قانونی و حقوقی با عوامل منتشر کننده این دروغ‌ها و تهمت‌ها انجام می‌گیرد. 🗓 فروردین ۱۴۰۳ ✅ کانال رسمی استاد رائفی‌پور و موسسه مصاف👇 🆔 @Masaf
آیه مهدوی «جزء بیستم» قرآن کریم 💠 أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ‌ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْ‌ضِ ۗ أَإِلَـٰهٌ مَّعَ اللَّـهِ ۚ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُ‌ونَ ▫️یا کسی که دعای مضطر را اجابت می کند و گرفتاری را برطرف می سازد و شما را خلفای زمین قرار می‌دهد آیا معبودی با خداست؟! کمتر متذکّر می‌شوید! سوره نمل، آیه ۶۲ 🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند منظور از این آیه قائم آل محمد صلی الله علیه و آله است و سپس قسم خوردند که منظور از "مضطر" امام قائم است که ظهور و دعا می‌کند و سوء برداشته می‌شود. 📚 البرهان سید هاشم بحرانی ج۴ ص۲۲۵ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء بیست و یکم» قرآن کریم 💠 قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنفَعُ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنظَرُ‌ونَ ▫️بگو روز پيروزى، ايمان كسانى كه كافر شده‌اند سود نمى‌بخشد و آنان مهلت نمى‌يابند سوره سجده، آیه ۲۹ 🔅 از امام صادق علیه السلام روایت شده، روز فتح و پیروزی روزی است که دنیا بر روی حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه گشوده می‌شود. این روایت علاوه بر کتب شیعه، توسط قندوزی حنفی هم نقل شده است. 📚 ینابیع الموده قندوزی حنفی ج۳ ص۲۴۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ 🏴 بخشی از وصیت امیرالمؤمنین علیه السلام 📝 ومن كلام له ( عليه السلام ) قاله قبل موته على سبيل الوصية لما ضربه ابن ملجم لعنه الله: وَصِيَّتِي لَكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِاللَّهِ شَيْئاً وَ مُحَمَّدٌ (صلى الله عليه وآله) فَلَا تُضَيِّعُوا سُنَّتَهُ أَقِيمُوا هَذَيْنِ الْعَمُودَيْنِ وَ أَوْقِدُوا هَذَيْنِ الْمِصْبَاحَيْنِ وَ خَلَاكُمْ ذَمٌّ أَنَا بِالْأَمْسِ صَاحِبُكُمْ وَ الْيَوْمَ عِبْرَةٌ لَكُمْ وَ غَداً مُفَارِقُكُمْ إِنْ أَبْقَ فَأَنَا وَلِيُّ دَمِي وَ إِنْ أَفْنَ فَالْفَنَاءُ مِيعَادِي وَ إِنْ أَعْفُ فَالْعَفْوُ لِي قُرْبَةٌ وَ هُوَ لَكُمْ حَسَنَةٌ فَاعْفُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهِ مَا فَجَأَنِي مِنَ الْمَوْتِ وَارِدٌ كَرِهْتُهُ وَ لَا طَالِعٌ أَنْكَرْتُهُ وَ مَا كُنْتُ إِلَّا كَقَارِبٍ وَرَدَ وَ طَالِبٍ وَجَدَ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ . 🔰 سفارش من به شما، آن كه به خدا شرک نورزيد، و سنّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را تباه نكنيد. اين دو ستون دين را بر پا داريد، و اين دو چراغ را روشن نگهداريد، آنگاه سزاوار هيچ سرزنشى نخواهيد بود. من ديروز همراهتان بودم و امروز مايه عبرت شما مى‌باشم، و فردا از شما جدا مى‌گردم، اگر ماندم خود اختيار خون خويش را دارم و اگر بميرم، مرگ وعده‌گاه من است، اگر عفو كنم، براى من نزديک شدن به خدا، و براى شما نيكى و حسنه است، پس عفو كنيد. «آيا دوست نداريد خدا شما را بيامرزد» به خدا سوگند همراه مرگ چيزى به من روى نياورده كه از آن خشنود نباشم و نشانه‌هاى آن را زشت بدانم، بلكه من چونان جوينده آب در شب كه ناگهان آن را بيابد، يا كسى كه گمشده خود را پيدا كند، از مرگ خرسندم كه: «و آنچه نزد خداست براى نيكان بهتر است» 📚 نهج‌البلاغة - خطب الإمام علي (ع) - ج۳ ص ۲۱ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خاک بر سر ریختن اصحاب امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از شهادت ایشان 👈 لما ألحد أمير المؤمنين (صلوات الله علیه) وقف صعصعة بن صوحان العبدي رضي الله عنه على القبر و وضع إحدى يديه على فؤاده و الأخرى قد أخذ بها التراب و يضرب به رأسه‏. در شبی که بدن مطهر امام علی علیه السلام را از کوفه به نجف تشییع کردند، صعصعه نیز جزو تشییع کنندگان بود. هنگامی که از دفن فارغ شدند، او در حالی که می‌گریست مشتی از خاک قبر را بر گرفت و با خاک بر سر خود زد. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۴۲، ص: ۲۹۵ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ آیه‌ مهدوی «جزء بیست و سوم» قرآن کریم وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِینٍ ▫️و قطعاً پس از چندی خبر آن را خواهید دانست سوره ص، آیه ۸۸ 🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند این آیه «عِنْدَ خُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ» یعنی هنگام خروج قائم عجل الله تعالی فرجه است. 📚 کافی شیخ کلینی ج۸ ص۲۸۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✨ آیه مهدوی «جزء بیست و دوم» قرآن کریم 💠 وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ وَقَالُوا آمَنَّا بِهِ ▫️و ای کاش می دیدی هنگامی را که [ کافران ] وحشت زده اند گریزی نمانده است و از جایی نزدیک گرفتار آمده اند. و می گویند به او ایمان آوردیم سوره سبا، آیه ۵۱ و ۵۲ 🔅 روایاتی در خصوص این آیه وجود دارد که ارتباط آن با ظهور را روشن میسازد. امام باقر علیه السلام فرمود منظور از آمنّا به حضرت قائم و کفروا به که در ادامه آیه آمده است منظور منکرین امام قائم علیه السلام است. 📚تفسیر عیاشی ج۲ ص۵۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه‌ مهدوی «جزء بیست و چهارم» قرآن کریم 💠 وَأَشْرَ‌قَتِ الْأَرْ‌ضُ بِنُورِ‌ رَ‌بِّهَا ▫️و زمين به نور پروردگارش روشن گردد. سوره زمر، آیه ۶۹ 🔅 از امام صادق علیه السلام نقل شده است که بعد از ظهور امام قائم علیه السلام زمین به نور پروردگارش روشن شده و ظلمت از بین می‌رود. 🔻در بعضى از روايات اهل بيت علیهم السلام به قيام حضرت مهدى علیه السلام تفسير شده، در حقيقت نوعى تطبيق و تشبيه است و تاكيدى بر اين معنى است كه به هنگام قيام مهدى علیه السلام دنيا نمونه‌اى از صحنه قيامت خواهد شد و عدل و داد به وسيله آن امام به حق و جانشين پيامبر صلی الله علیه و آله و نماينده پروردگار، در روى زمين تا آنجا كه طبيعت دنيا مى‌پذيرد حكم‌فرما خواهد شد. 📚 تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی ج۱۹ ص۵۴۵ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
چگونه با ماه رمضان وداع کنیم؟ جابر می‌گوید در آخرین جمعه ماه رمضان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتم. فرمودند: "ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو: 💠 «ِاللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما» «خدایا این را آخرین رمضانی که روزه می‌گیرم قرار مده و اگر چنین کردی، مرا از کسانی قرار ده که به آنان رحم می‌کنی نه از کسانی که محروم می‌مانند» 💢 زیرا هرکس این دعا را (از صمیم قلب و با ایمان) بگوید، یکی از این دو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می‌کند یا از بخشایش و رحمت خدا برخوردار می‌شود." 📚 الصدوق، فضائل الأشهر الثلاثة ص۱۳۹ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔸آیه مهدوی «جزء بیست و پنجم» قرآن کریم 💠 سَنُرِ‌یهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّیٰ یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ ▫️به زودی نشانه‌های خود را در افق‌ها و در نفوسشان به آنها نشان خواهیم داد تا برایشان روشن شود که او حق است سوره فصلت، آیه ۵۳ 🔅 از امام صادق علیه السلام نقل شده است که در مورد "حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ" فرمود "ذَاكَ قِيَامُ اَلْقَائِمِ" یعنی منظور قیام قائم علیه السلام است. 📚 کافی شیخ کلینی ج۸ ص۱۶۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء بیست و ششم» قرآن کریم 💠 وَاسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِن مَّكَانٍ قَرِ‌يبٍ يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُ‌وجِ ▫️و روزى كه منادى از جايى نزديک ندا مى‌دهد، به گوش باش. روزى كه صیحه را به حق مى‌شنوند، آن روزِ خروج است. سوره ق، آیات ۴۱ و ۴۲ در حدیثی از امام صادق علیه السلام، از صیحه به معنی نام امام زمان از آسمان و یوم الخروج به رجعت یاد شده است. 📚 تفسیر قمی علی بن ابراهیم ج۲ ص۳۲۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء بیست و هفتم» قرآن کریم ❇️ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْ‌ضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ▫️بدانید خداست که زمین را پس از مرگ، زنده می گرداند سوره حدید، آیه ۱۷ 🔸ارباب عالمین، حضرت سید الشهداء علیه السلام فرمودند خداوند با نهمین فرزند من که امام قائم است، زمین را زنده میکند. 📚 کمال الدین شیخ صدوق ص۳۱۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✨آیه مهدوی «جزء بیست و هشتم» قرآن کریم 🔰هُوَ الَّذِي أَرْ‌سَلَ رَ‌سُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَ‌هُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِ‌هَ الْمُشْرِ‌كُونَ ▫️اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و دین درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آيد. 📖 سوره صف، آیه ۹ ✍ این آیه در خصوص فائق آمدن اسلام بر تمامی ادیان هیچگاه تاکنون محقق نشده است از طرفی ما یقین به راستگو بودن خداوند داریم. علاوه بر روایات شیعه و اعتراف مخالفین شیعه مبنی بر دلالت این آیه بر موضوع ظهور و مهدویت، اصلا آیه جز با تفسیر به ظهور معنای درستی پیدا نمی‌کند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ ⚠️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت پنجم) ✍ طبیعت جهش نمی کند. طبیعی است که خدای کور داروین یعنی انتخاب طبیعی نسبت به خداوند همه‌چیزدان و همه کارتوان محدودیت‌های بیشتری برای خلق داشته باشد و پیروان ایدئولوژی داروینیسم، برای روایت سفر آفرینش با چالش‌های بیشتری مواجه باشند. اولین محدودیتی که خدای داروین در خلق دارد این است: Natura non facit saltum طبیعت جهش نمی‌کند. 👈 به عبارت دیگر، جهان تنها در صورتی می‌تواند مخلوق خدای داروین باشد که همواره گام‌های کوتاه برداشته باشد. انتخاب طبیعی مانند چکه چکه کردن پیوسته قطرات آب بر روی سنگ سخت است که اگر زمان کافی در اختیار داشته باشد می‌تواند در سنگ صلب نفوذ کرده و با حرکت بطئی، تدریجی، فرسایشی و زمانبر خود دست به اعجاز بزند. خدای داروین قادر به انجام تجلیات دفعی و جهش‌های خارق‌العاده نیست. از نظر‌ داروینیسم گشوده شدن دریای سرخ در برابر بنی اسرائیل چیزی جز افسانه نیست و تنها در صورتی حاضر خواهد بود به وقوع این معجزه اقرار کند که مانند جزر و مد آب به تدریج رخ داده باشد. به عبارت دیگر تنها جهانی می‌تواند آفریده دست خدای انتخاب طبیعی باشد که پیوسته باشد. 💢 خود داروین در کتابش درباره منشأ انواع چنین می‌نویسد: as natural selection acts solely by accumulating slight, successive favorable variations, it can produce no great or sudden modifications; it can only act by short and slow steps. Darwin, Origin of Species, 6th ed. (London: John Murray 1872), 413-414 از آنجا که انتخاب طبیعی تنها با تغییرات مطلوب، پشت سرهم، تدریجی و تجمیعی عمل می‌کند، قادر نیست که هیچ اصلاح جهشی یا ناگهانی انجام دهد؛ [این نظام] تنها با گام‌های کوتاه و کند، حرکت می‌کند. و البته در جای دیگر کار ما را ساده کرده و رسماً اعلام می‌کند که If it could be demonstrated that any complex organ existed which could not possibly have been formed by numerous successive slight modifications, my theory would absolutely break down Darwin, Origin of Species, 6th ed. (London: John Murray 1872), 146` اگر بتوان نشان داد که عضو پیچیده‌ای وجود داشته باشد که محتمل نباشد که با اصلاحات کند متعدد پشت سرهم تشکیل شده باشد، نظریه من به طور کامل از هم می‌پاشد. 🔸این گفته به معنای آن است که اگر سیر تکامل حیات از ویروسها به تک سلولیها و گیاهان و جانوران و در میان جانوران به عنوان مثال از ماهیها به دوزیستها و خزندگان و پرندگان و پستانداران را بپذیریم، این سفر شگفت‌آور تنها در صورتی می‌توانسته حاصل دست خدای انتخاب طبیعی باشد که تمام این مراحل به صورت گام به گام و تدریجی طی شده باشد. 💠 و سوال مهم این است: آیا جهان آفرینش پیوسته است؟ آیا طبیعت همواره با قدمهای کوتاه حرکت کرده است؟ آیا می توان در حد کفایت گونه هایی بین ماهیها و دوزیستها پیدا کرد تا داروینیست‌ها سر را فراز گرفته و بگویند گذار طبیعت از ماهی به قورباغه تدریجی و گام به گام رخ داده است؟ این اولین ایستگاهی است که داروینیست‌ها همچون مردان ایمان که همواره از آنها تبری جسته‌اند، بین آنچه ایدئولوژی آنها به آنها القاء می‌کند و آنچه در جهان خارج مشاهده می‌کنند دچار تناقض می‌شوند و نشان می‌دهند که متأسفانه همچون فلاسفه مدرسی برای نجات ایدئولوژی خود ابایی از سفسطه ندارند. مشاهده قسمت های قبل از اینجا 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء بیست و نهم» قرآن کریم ❇️ قُلْ أَرَ‌أَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرً‌ا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاءٍ مَّعِينٍ ▫️بگو به من خبر دهيد، اگر آب [به عنوان مایه حیات] شما [به زمين‌] فرو رود، چه كسى آب گوارا برايتان خواهد آورد؟ سوره ملک، آیه ۳۰ 🔸 در روایاتی از اهل بیت علیهم السلام، این آیه به ظهور قائم عجل الله تعالی فرجه تفسیر شده است. 🔅امام صادق علیه السلام فرمودند منظور از این آب گوارا که از نظر ها پنهان میشود، امام غایب است و منظور از برگرداندن آن توسط خداوند، ظهور امام غایب است. 📚 کمال الدین شیخ صدوق ص۳۲۵ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh