🔰 #فقه_و_حقوق
💢تطبیق ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی با اقوال فقهای امامیه در اجرای حد محاربه(بخش اول)
🔸در قانون #مجازات_اسلامی مصوب ۱۳۹۲ #تخییر قاضی معتبر دانسته شده.در ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که انتخاب هریک از #حدود_محاربه (اعدام،صلب،قطع دست راست و پای چپ،نفی بلد) به #اختیار_قاضی است.
🔹قانون مجازات اسلامی به تبعیت از #فقه_امامیه محاربه را فعلی مجرمانه دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. آنچه اهمیت بحث را مشخص می کند، اختلاف فقهای امامیه در #تخییر یا #ترتیب در اجرای مجازات های محاربه است،عده ای از فقها قائل به تخییر قاضی بین هر یک از این مجازات ها هستند . عده دیگری قائل به ترتیب در مجازات هستند. در قانون مجازات اسلامی که منبع اصلی آن فقه امامیه است قول به #تخییر پذیرفته شده است
🔸مرحوم امام(قدس الله نفسه الزکیه) در تحریر الوسیله فرموده اند: بعيد نيست كه براى حاكم بهتر باشد كه جنايت را #ملاحظه كند و آنچه كه مناسب آن است، #اختيار نمايد.
🆔 @masire_feghahat
4_5805461269133659613.mp3
1.43M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸بهره گیری از #راویان_ضعیف چه سودی در میراث حدیثی شیعه دارد؟
🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #بروجردی(اعلی الله مقامه الشریف)
💢چرایی قائل شدن اخباری ها به احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه
🔸و عمدة ما ألجأ الأخباريين المتأخرين إلى القول بلزوم الاحتياط في الشبهات التحريمية، ما رواه من #شيوع_الدخانيات بين الناس و كونها بنظرهم امرا عجيبا فشاعت بينهم فشاعت بينهم زمزمة حرمتها ثم تفحصوا فوجدوا روايات يمكن بنظرهم استفادة وجوب الاحتياط فيها *¹
🔹عمده دلیلی که باعث شد اخباری های متاخر به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند قضیه #شیوع_تدخین بین مردم بود و تدخین در نظر اخباری ها یک #امر_عجیبی بود لذا کم کم #زمزمه قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به #نظرشان وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند !
ــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:نهایة الاصول(تقریرات درس خارج اصول آیت الله العظمی بروجردی)،ص۵۷۸
🆔 @masire_feghahat
🔰 #فاضل_تونی(صاحب وافیه)
💢تراجم💢
🔸ملا عبدالله از اهل تون است و تون از جمله ی بلاد خراسان و نزدیک قاین واقع است.
🔹آخوند ملاعبدالله تونی است که #اخباری_مسلک بوده و او در اواخر زمان شیخ بهائی و میرداماد بوده و از تألیفات او کتاب #وافیة_الاصول است که بر او شرح نوشته اند مانند #سید_صدر_الدین_همدانی و #سید_محسن_کاظمینی که شرح او چهل پنجاه هزار بیت تقریبا میشود و #سید_بحر_العلوم قدری از اوائل آن کتاب را شرح نوشته
📚قصص العلماء تنکابنی ، ص٦٦۷
🆔 @masire_feghahat
🔰 #حکایت_قصاب_و_طلبه
💢مطایبات💢
🔸طلبه چوب خطی یافت به دکان قصابی برد که گوشت بخرد قصاب گفت این چوب خطِ دکان من نیست.به این چوب خط گوشت نمی دهم .
🔹بعد از قیل و قال بسیار طلاب جمع شدند و گفتند:«بابا جان چوب الخط من حیث انه چوب الخط چه تفاوت دارد؟»قصاب را زدند و گوشت را بردند.
🔸مرد قصاب جمع کثیری از قصاب و سلاخ را فراهم کرد به مدرسه آمدند هر طلبه را که می دیدند میزدند و می گفتند: «طلبه من حیث انه طلبه چه تفاوت دارد؟»
📚دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه به نقل از لطائف و ظرایف ، میرزا مهدی شکوهی از شعرا و طنزپردازان در دوره قاجار
🆔 @masire_feghahat
درس_استاد_مددی_100_93_2_16_تاریخچه(1).mp3
10.42M
🔰 آیت الله #مددی (حفظه الله)
💢فقه و اصول💢
🔸در این مقطع صوتی از درس خارج فقه استاد به تاریخچه #اجماع در امامیه و فوائدی در رابطه با اجماع پرداخته اند
🔹از دقیقه ۳:۳۰ به بعد
🆔 @masire_feghahat
🔰 #شیخ_طوسی (رضوان الله تعالی علیه)
💢کتب قدماء💢
النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى
🔸كتاب #النهاية يكى از معتبرترين آثار فقهى قدماء و از مشهورترين و مهمترين آثار علمى بجامانده از #شيخ_طوسى است. اين كتاب يك دوره #فقه_فتوايى از كتاب طهارت تا ديات است كه نظير المقنع شيخ صدوق و المقنعة شيخ مفيد #متن آن برگرفته از #نصوص و #روايات است و به اصطلاح فقه آن #فقه_منصوص يا #اصول_متلقاة است.
🔹اين كتاب تا زمان تأليف شرائع الاسلام محقق حلى #تدريس مىشده و شروحى بر آن نوشته شده است.
🔸النهاية #اولين_تأليف_فقهى شيخ الطائفه میباشد كه در اكثر كتب فقهى شيخ طوسى مطالبى به آن ارجاع و حواله شده است
🔹شیخ طوسی خود در مقدمه المبسوط در رابطه با کتاب النهایه مینویسد:
و كنت عملت على قديم الوقت #كتاب_النهاية، و ذكرت جميع ما #رواه_أصحابنا في مصنفاتهم و أصولها من المسائل و فرّقوه في كتبهم، و #رتبته_ترتيب_الفقه¹
ــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:المبسوط في فقه الإمامية،ج۱،ص۲
🆔 @masire_feghahat
🔰 #دلالت_اشاره
💢تطبیق القواعد💢
🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره،
#انتقال_از_مدلول_لفظ_به_لازمه_اش می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت #دلالت_آن، به نحو #اشعار است، نه ظهور.
🔸تطبیقات:
🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه #يشير إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³»
🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب #دلالة_الإشارة، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:سوره أحقاف،آیه۱۵
*²:سوره لقمان،آیه۱٤
*³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵
*⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤
🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی #خویی (رضوان الله علیه)
💢قاعده ملازمه💢
کلما حکم به العقل حکم به الشرع
🔸إن الملازمة بين إدراك العقل مصلحة ملزمة، غير مزاحمة في فعل أو مفسدة كذلك، و حكم الشارع بوجوبه أو حرمته، و ان كانت تامة بحسب الكبرى بناء على وجهة مذهب العدلية كما هو الصحيح، إلا #ان_الصغرى_لها_غير_متحققة_في_الخارج، لعدم وجود طريق للعقل إلى إدراك الملاكات الواقعية¹
🔹محقق خویی می فرماید: #ملازمه بین ادراک مصلحت حتمی در فعل از سوی #عقل (بی آن که مانع و مزاحمی داشته باشد) یا مفسده حتمی، با #حکم_شارع به وجوب یا حرمت آن فعل، براساس مذهب عدليه از نظر#کبری_تمام_است اما
#صغری_ندارد زیرا عقل راهی به #درک_ملاكات_واقعی ندارد.
🔸تتمه:برای تفصیل این مطلب رجوع شود به کتاب «فقه و عقل²» استاد علیدوست
ـــــــــــــــــــــــــــ
*¹:محاضرات فی اصول الفقه للفیاض،ج۳،ص۷۰
*²:فقه و عقل ابوالقاسم علیدوست،ص۱۲۲
*تصویر متعلق به جلسه درس خارج آیت الله خویی
🆔 @masire_feghahat
🔰 #ابن_جنید_اسکافی
💢روش شناسی💢
🔸ابن جنید در مباحث فقهی از روش
#تفکر_عقلانی بهره می برد و #خبر_واحد را نیز #حجت می دانست. هم چنین گفته شده که به #حجیت_قیاس اعتقاد داشت لذا کتاب های او متروک و به آنها استناد نشده است
🔹هر چند چنین #معروف است که او اهل قیاس بود، ولی این نسبت معلوم نیست تا چه حد صحیح باشد. همچنین روشن نیست که آیا او به #قیاس_اولویت اعتقاد داشته یا #قياس_منصوص_العله و یا #قیاسی که از نظر شیعه باطل است.
🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظه الله)
💢مقایسه رسائل با کفایه💢
🔸سوال : با توجه به اینکه #رسائل و #كفایه دو متن سطح عالی درسی حوزه در اصول فقه می باشند از جهت #دقت و #اتقان کدامیک را ترجیح می دهید؟
🔹جواب : من الان بطور کلی نمی توانم چیزی عرض کنم ، در مباحث #مختلف است در بحث قطع كفایه #کاملتر از رسائل است و بعید نیست از #تحقیقات_میرزا گرفته شده باشد ظاهرا در قسمتهای زیادی از کفایه از مطالب ميرزا استفاده شده است
🔸روی هم رفته به نظر می رسد
#رسائل_أقوی_باشد ولی بعضی ابحاث کفایه پخته تر و فنی تر است ، مثلا در بحث اصل مثبت و بعضی تنبیهات استصحاب در کفایه پخته تر بحث شده است
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱/مقاله ابعاد شخصیتی شیخ انصاری
🆔 @masire_feghahat
🔰#آخوند_همدانی(رحمةاللهعلیه)
💢مطایبات💢
🔸مرحوم آخوند همدانی #اعلمیت را در تقلید شرط نمی دانستند، روزی شخصی گفته بود: شرط اعلمیت را برداشته اید که در #مرجعیت نوبت به خودتان برسد!
🔹ایشان در جواب فرموده بود: اگر شرط #عدالت را بردارم نوبت به شما هم می رسد :))
🆔 @masire_feghahat
🔰 #سید_یزدی(رضوان الله تعالی علیه)
💢العروة الوثقی💢
🔸 #محقق_یزدی به هرکس که #مسئله_ای را از ایشان سؤال می کرد که در سایر کتاب های فقهی نبود، #ده_لیره جایزه میداد لذا بسیاری در صدد یافتن #فروع_جديد برمی آمدند
📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان
🆔 @masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت.mp3
1.64M
🔰 #استاد_حسینی_شیرازی(زیدعزه)
💢رجال💢
🔸خاستگاه #لقب در عرب و جایگاه آن در علم رجال
🔹عموما مراد از کلمه «#مولی» در منابع رجالی #ولاء_عتق است
[کلاس رجال۱۴۰۰/۸/۳۰]
🆔 @masire_feghahat
🔰#مدرسه_اصولی_سامراء
💢روش شناسی💢
🔸#اصول_سامراء که میرزای شیرازی بنیان کرده و بعد مرحوم آقا سید محمد فشارکی، هر دوی اینها از افرادی هستند که به معقول آشنایی کامل دارند، ولی در نوشته هایشان ورود افراطی به مسائل عقلانی و فلسفی کمتر دیده میشود این یک منهج بسیار مهمی است.
🔹اما منهجی که در سامرا بنیان شده است، روش #ساده_نویسی، #عرفی_نویسی و به دور از ورود در مسائل عقلانی و فلسفی بود؛ ولی روشی که در #نجف پیش گرفته میشد #مختصر_نویسی همراه با #مغلق_نویسی بوده است.
🔸در حوزه سامرا سعی می شده است که ساده نوشته بشود، بدون اغلاق، بدون ضمیرهایی که دارای مشکلات برگرداندن باشد، روشن نوشته بشود، اما در نجف بنا بر این بوده که به سبک کفایه نوشته بشود.
📚نشست های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،ص۲٤
🆔 @masire_feghahat
🔰 #اصول_فقه_مقارن
💢رابطه ذاتی بین لفظ و معنا💢
🔸کون اللفظ مفیدا للمعنی : اما ان یکون لذاته او بالوضع... والاول مذهب عَبّاد بن سلیمان الصَّیْمَریّ
و احتج عباد بانه : لو لم یکن بین الاسماء و المسمیات مناسبة بوجه ما لکان تخصیص الاسم المعین بالمسمی المعین ترجیحا لاحد طرفی الجائز علی الآخر من غیر مرجح و هو محال و ان حصلت بینهما مناسبة فذلک هو المطلوب¹
🔹معنا دار بودن یک لفظ یا به خاطر علقه ی #ذاتی بین لفظ و معنا است و یا به جهت #وضع یک لفظ برای یک معنا.
مبنای اول نظریه ی #عباد_بن_سلیمان_الصیمری است.
دلیل عباد این است که : اگر بین اسم و مسمی مناسبتی ولو به یک وجهی نباشد هر آینه اختصاص دادن یک اسم معین به یک مسمای معین #ترجیح_بلامرجح میباشد و این محال است و اگر مناسبتی بین این دو باشد ذاتی بودن رابطه ی لفظ و معنا ثابت میشود
ــــــــــــــــــــــــــ
*¹:المحصول فی علم اصول الفقه
للفخر رازی،ص۸۷
🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله احمد #سبط_الشیخ_انصاری(از نوادگان شیخ اعظم)
🔸سوال : الان دو تا از کتب اصولی که در حوزه مطرح است و تدریس می شود. یکی رسائل است، و دیگری هم کفایه اول رسائل را میخوانند وبعد كفایه را. اگر در تقدم و تاخر تدریس آنها مطالبی دارید بفرمائید.
🔹آية الله احمد سبط الشيخ انصاری: رسائل اینطوری که عرض کردم از اول #مبانی_شیخ است، و مبانی شیخ طوری است که #نمیتوانند از زیر بارش در بروند، لذا تا مطالب شیخ در دست کسی نباشد؛ حتى متأخرینِ از شیخ او را مجتهد
نمی دانند، علت شاید این باشد که بعض مطالب خود آخوند چون بعد از شیخ
است،#مبتنی بر مطالب شیخ است لذا تا انسان آن مطالب شیخ را ندانسته باشد،کفایه را #نمیفهمد. مثلا، در حقیقت شرعیه میگوید این #اصل_مثبت است اگر انسان اصل مثبت شیخ را نخوانده باشد «چون در هیچ کتاب مقدمیِ دیگر اصل مثبت را نمیخوانند که چی هست»اگر انسان نداسته باشد اصل مثبت شیخ چیست مطلب کفایه را نمیفهمد
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری/شماره۷
🆔 @masire_feghahat
🔰#امام_خمینی(رضوان الله علیه)
💢فتوای مشکل💢
🔸ذابح در منی باید شیعه #دوازده_امامی
باشد. جناب حجة الاسلام والمسلمین ایازی از ایشان نقل کرده است در ایامی که امام در #نجف بود، من یک شب به منزل امام خمینی و یک شب به منزل مرحوم آیت الله خویی می رفتم و گاه رابطه علمی برقرار بود.
🔹یک شب بحث درباره فتوای حضرت امام بود که خود ایشان فرمود: این فتوا #مشکل است ، اگر کسی بتواند مرا از این فتوا برگرداند، خیلی خوب است. من دلیلی را ارائه کردم به این شرح که در عصر ائمه(علیهم السلام) ذابحين مکه عامه بوده اند، فرمودند اگر سند این روایات فرضا صحیح باشد به وسیله روایات #صحیح دیگر #تخصیص خورده است.
📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان،ص۳۵۹
🆔@masire_feghahat
🔰 #شیخ_طوسی (رضوان الله تعالی علیه)
💢کتب قدماء💢
” الاستبصار فیما اختلف من الاخبار“
🔸شيخ الطائفه اين كتاب را بعد از كتاب تهذيب الاحكام نگاشته است.ایشان تعداد احاديث و روايات كتاب استبصار را خود مشخص كرده تا در آن كم و زياد نشود. اين كتاب شامل ٥٥۱۱ روايت است.
🔹شيخ طوسى در مقدمه كتاب مىفرمايد:«گروهى از علماى اصحاب كتاب بزرگ ما به نام #تهذيب_الأحكام و رواياتى كه در آن جمع آورى نموده بودم را ملاحظه نمودند كه شامل اخبار متعلق به حلال و حرام است و مشتمل بر اكثر روايات فقه و ابواب احكام است و روايتى از اصحاب و كتابها و اصول آنها نيست مگر آنكه در آن کتاب آمده به جز برخى روايات شاذونادر . پس، از من درخواست نمودند تا #كتاب_ديگرى به نگارش درآورده و در آن #احاديث و #روايات_مخالف را جمع آورى كرده و به #بررسى و #جمع ميان آنها و يا #تعيين_روايات_معتبر بپردازم¹.»
🔸سیدبن طاووس در راستای #اهمیت این اقدام شیخ الطائفه مینویسد:« كتاب استبصار براى جمع آورى روايات مخالف نگاشته شده است. حال اگر در اين باره #روايت_مخالفى بود #حتما شيخ طوسى آن را در كتاب استبصار #مىآورد و اين نكته براى كسانى كه اهل تحقيق و توفيق هستند بسيار روشن است².»
ـــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:الاستبصار فیما اختلف من الاخبار،ص۲
*²:فتح الابواب،ص۲۸۹
🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله شیخ عبدالکریم #حائری_یزدی(رضوان الله علیه)
💢روش شناسی💢
🔸آیت الله شبیری میفرمایند:
🔹من از مرحوم اقای داماد شنیدم که میفرمود مرحوم اقا شیخ عبدالکریم از #وجدان_به_برهان میرفت،یعنی اول فطریات اولیه خودش را حساب میکرد بعد آنرا مستدل میکرد نه اینکه انسان به یک چیزی مانوس شده باشد و به خاطر آنها از فطریات اولیه اش رفع ید بکند و در آنها دست اندازی نماید. انسان اول باید به صورت #خالی_الذهن ادراکات اولیه را حساب بکند بعد #برهانی اش کند و مشکلات را هم یک طوری حل نماید.
📚تقریرات بیع(درس خارج آیت الله شبیری)،ص۱۸۲
🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله سید مصطفی #خمینی(رحمة الله علیه)
🔸حاج آقا مصطفی در رابطه با نظریه خطابات قانونیه ای که از #ابداعات_اصولی امام خمینی(رضوان الله علیه) بوده است اینگونه تعبیر میکند:
🔹و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه #البارقة_الملكوتية التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى.
🔸سوگند به جانم!
همانا کسی که حجاب عناد را بیاندازد و به دید انصاف به این قاعده بنگرد، نمیتواند این #بارقه_ی_ملکوتی (خطابات قانونیه) که کثیری از معضلات و طایفه ای از مشکلات بواسطه ی آن حل میشود را رد کند!
خیر و خوشی باد گوینده را ، خداوند جزای خیر به او بدهد و نیز بواسطه طول بقاء وجود شریفشان آنچه که متوقع و امید است را به ما توفیق دهد.
📚تحریرات فی الاصول ج۳ ، ص۴۵۵
🆔@masire_feghahat
🔰#آخوند_خراسانی(رحمه الله علیه)
🔸در ایامی که از محضر آیت الله وحید استفاده می کردیم و خدمتشان بودیم صحبت مرحوم آخوند به میان آمد، با همان آهنگ و طمطراق بیان خودشان گفتند: اگر آخوند مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی است که آخوندی از ما و دیگران صحت سلب دارد!
📚ماسمعت ممن رایت(سیدمجتبی بحرینی)،دفتردوم،ص۳۸۰
🆔@masire_feghahat
🔰 #فقه_استدلالی
🔸المسئلة السادسة: في #الضروريات لا حاجة الى التقلید¹
🔹أقول: بعد كون وجه رجوع الجاهل الى العالم، لكشف ما هو الواقع بنظره،فمع العلم و اليقين بالواقع بنفسه كما في اليقينيّات او لكونه ضروريّا كما في الضّروريات، لا معنى لرجوعه الى العالم، بل هو من قبيل رجوع العالم بالعالم، فهذا القسم خارج عن موضوع رجوع الجاهل الى العالم، هذا في الضروريّات و اليقينيّات²
🔹مسئله ششم در #ضروریات احتیاجی به تقلید نمیباشد
🔸بعد از اینکه که اثبات شد #مناط رجوع جاهل به عالم #کشف_واقع به نظر مجتهد است پس با علم و یقین #خود_مکلف به واقع مانند قطع در یقینیات یا ضروری بودن مسئله ای در ضروریات، دیگر رجوع جاهل به عالم معنایی ندارد بلکه در این صورت اگر تقلید لازم باشد رجوع #عالم به #عالم است پس در نتیجه تقلید در ضروریات و یقینیات از #موضوع دلیل رجوع جاهل به عالم خارج است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:العروة الوثقی فیما تعم به البلوی،ص۱۰
*²:ذخیرةالعقبی فی شرح العروة الوثقی(صافی گلپایگانی)،ج۱،ص۵۵
🆔 @masire_feghahat
🔰منشاء عبارت «لایروون و لایرسلون الا عن ثقة»
💢اصحاب اجماع💢
🔸اساس این عبارت در کلمات #شیخ_طوسی در کتاب «عدة الأصول» مطرح شده است. ایشان در بحث از #ترجیح روایتی بر روایت دیگر در هنگام تعارض می گوید:
🔻و إذا كان أحد الراويين مسندا و الآخر مرسلا، نظر في حال المرسل، فإن كان ممن يعلم أنه
#لايرسل_إلا_عن_ثقة_موثوق_به فلا ترجيح لخبر غيره على خبره، و لأجل ذلك سوّت الطائفة بين ما يرويه محمد بن أبي عمير، و صفوان بن يحيي، و أحمد بن محمد بن أبي نصر و غيرهم من الثقات الذين عرفوا بأنهم #لايروون و #لايرسلون إلا عمن #يوثق به وبين ما أسنده غيرهم، و لذلک عملوا بمراسيلهم.¹
🔹اصحاب، بين مراسیل و مسانید این عده (محمد بن ابی عمیر،أحمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان) فرق نمی گذارند چون این ها را به این عنوان می شناسند که «لا يروون و لا يرسلون إلا عن ثقة». پس #اساس این تعبیر از جانب شيخ طوسی مطرح شده و قبل از ایشان نبوده است.
ــــــــــــــــــــــــــ
*¹:العدة فی اصول الفقه،ج۱،ص۱۵۴
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله #سیدرضی_شیرازی
ازنوادگان میرزای شیرازی(رضوان الله تعالی علیهما)
💢عظمت علمی شاگرد و استاد💢
🔸#میرزای_شیرازی مسأله ای را که بحث میکرد و در پایان هفته آنرا تمام نموده و #بر_خلاف_شیخ نظر میداد ؛ ولی روز شنبه که قرار بود بحث جدیدی را آغاز کند میفرمود:ما بر خلاف شیخ نظر داده بودیم ولی حال میبینیم که #نمیشود از مطالب شیخ #عدول_کرد.به شاگردان میفرمود که شما شیخ را درک نکرده اید؛سروکارتان تنها با کتابهای شیخ است،ما #حیات شیخ راهم درک کرده ایم و میدانیم که شیخ کسی نیست که بتوان #براحتی از نظراتش گذشت.
🔹کسانی چون میرزای شیرازی که از شاگردان متفکر #درجه_اول و از #نوابغ_علمی بوده اند اینگونه در مقابل #مقام_علمی شیخ انصاری(رحمه الله علیه) #خضوع داشتند
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری(قدس سره)،شماره ۱،ص۸
🆔@masire_feghahat