eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
223 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
1_914876087.pdf
370.1K
📝 نقد و بررسی روایات نوروز ✳️ برگرفته از درس خارج استاد سید جواد شبیری ✴️ محور های بحث: 1️⃣ وجود سه دسته روایت در موضوع نوروز 2️⃣ بررسی رجالی و اعتبار صدوری روایات 3️⃣ تایید سنت های حسنه نوروز مثل صله رحم و هدیه دادن نوروز با توجه به عمومات 🆔 @masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰اطلاق گیری در خطاب مشتمل بر استثناء 🔸در کلامی که مشتمل بر استثناء است این بحث مطرح میشود که مستثنی منه و مستثنی هردو اطلاق دارند یا فقط مستثنی منه اطلاق دارد ؟ 🔹برخی از اصولیون مانند مرحوم بحر العلوم(ره) فرموده اند که ظاهر خطاب استثناء این است که به لحاظ مستثنی منه اطلاق دارد نه به لحاظ مستثنی 🔅 مثلا اگر شخصی بگوید «لا آکل من الطعام الا ما کان مالحا» و مع ذلک ماهی نمکین برای او تهیه کنند در حالی که او از ماهی اشمئزاز دارد عرف نمیگوید که «ماکان مالحا» اطلاق دارد و شامل ماهی میشود ؛ چرا که شخص میتواند بگوید منظور من این بود که من غذای غیر مالح نمیخورم اما اینکه هر غذایی میخورم را نگفته ام ! ✳️ثـمـره 🔻یکی از ادله ی مطرح شده در رابطه با معاملات مستحدثه ، کریمه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارۀ عن تراض» میباشد اما در صورتی که مبنای سابق الذکر را کسی بپذیر نمیتواند به این آیه شریفه برای غرض مذکور تمسک کند 🔻چرا که مستثنی در آیه شریفه اطلاق ندارد و شامل مطلق تجارتی که از روی تراضی باشد «مانند بورس» نمیشود 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰بیان محدث بحرانی پیرامون قطع موضوعی {بخش اول} 🌀قطع در یک تقسیم بندی کلی به دو قسم و تقسیم میشود ، مراد از قطع طریقی این است که قطع کاشف از متعلقش میباشد و در نفس الامر مدخلیتی در ترتب حکم بر موضوع ندارد و مراد از قطع موضوعی این است که قطع در موضوع حکم اخذ شود به نحوی که ترتب حکم منوط بر قطع میباشد ❇️اندیشه صاحب حدائق 🔸محدث بحرانی بر خلاف مشهور امامیه متعقد هستند که در تمام ادله محرمات و نجاسات اخذ شده ¹ 🔹نکته ای که بایستی نسبت به این فرمایش مطمح نظر واقع گردد [وبعضی از محشین رسائل اشاره کرده اند ] این است که ؛ این دیدگاه صاحب حدائق منجر به تصویبی که عامه قائل بدان هستند و شیعه اجماع بر بطلان آن دارد نمیشود چرا که تصویب به دو صورت متصور است ؛ تصویب در و تصویب در اشکال دوری که مرحوم علامه حلی مطرح کرده است در تصویب در احکام مطرح میشود اما تصویب در موضوعات صرفا خلاف امامیه میباشد² ــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الحدائق الناضرة، ج 5 ، ص 249 *²:التعليقة على فرائد الأصول (لاری شیرازی)، ج‏1، ص: 26 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰بیان محدث بحرانی پیرامون قطع موضوعی {بخش‌دوم} 🌀دلایل 🔸محدث بحرانی در مواردی که به این مبنای اختصاصی خودشان اشاره کردند ، استدلال خودشان را نیز در پی آن آورده اند که به طور مثال به چهار دلیلی که ایشان آورده اند اشاره ای خواهیم کرد 1️⃣و2️⃣ نفی حرج و تکلیف ما لا یطاق 💭و أنت إذا تأملت بعين التحقيق و الإنصاف علمت ان اللّٰه سبحانه لم يجعل شيئا من الأحكام الشرعية منوطا بالواقع و نفس الأمر دفعا للحرج و لزوم تكليف ما لا يطاق، فان يقين الطهارة من النجاسة الذي أوجب الشارع البناء عليه و دفع الشك به في لباس المصلي و بدنه و ماء طهارته و نحوها ليس إلا عبارة عن عدم العلم بملاقاة النجاسة لا العلم بالعدم، فكذلك أيضا يقين الطهارة للصلاة من وضوء و غسل و تيمم ليس إلا عبارة عن فعلها مع عدم العلم بناقض لها لا مع العلم بالعدم¹ 🔹صاحب حدائق در این عبارت به دو دلیل اشاره میکنند و نیز مفاد کل شی طاهر را بر اساس مختار خودشان تشریح مینمایند 3️⃣روایات دال بر منع از اخبار به نجاست 💭فلما أسلفنا من الأخبار الدالة على المنع من الاخبار بالنجاسة و ان كان في أثناء الصلاة، و لو كان الأمر كما يدعونه من كون وصف النجاسة و الطهارة و نحوهما انما هو باعتبار الواقع و نفس الأمر و ان تلبس المصلي بالنجاسة جاهلا موجب لبطلان صلاته واقعا فكيف يحسن من الامام عليه السلام المنع من الإيذان بها و الاخبار في الصلاة كما تضمنته رواية محمد بن مسلم أو قبلها كما في رواية ابن بكير؟ و هل هو بناء على ما ذكروه إلا من باب التقرير له على تلك الصلاة الباطلة و المعاونة على الباطل، و لا ريب في بطلانه² 4️⃣تالی فاسد : اگر چنین نباشد نماز اکثر مردم باطل است 💭فإنه يلزم على ما ذكروه عدم الجزم بصحة شيء من العبادات إلا نادرا لشيوع تطرق النجاسات سيما من النساء و الأطفال و من لا يحترز عن النجاسة و سريان ذلك في عامة الناس³ ــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الحدائق‌الناضرة‌،ج۲،ص۴۰۰ *²:همان،ج۱۱،ص۲۶۴ *³:همان 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
مسیرفقاهت.mp3
2.85M
🔰مرحوم آیت الله سیدهادی میلانی (رضوان الله علیه) 🔸 در قضایای حقیقیه، حکم بر موضوعی که کلی طبیعی است مرتب می شود پس وقتی خطاب به الناس یا مومنون و مکلفین، خطاب در هر زمان است که احکام شرع چنین می باشد و نه اینکه خمس وجوب تکلیفی عند القدرة باشد که در زمان غیبت، حکمش ساقط بشود بلکه خمس امری است وضعی. 🔹برخی خطاب ها را در قرآن و حدیث مختص حاضرین می دانند پس کسانی که در حضور امام نیستند لذا نمی دانیم مخطاب شفاهی آیات باشند یا خیر بنابراین در زمان غیبت وجوب پرداختی ندارند. 🔸پاسخ اینست که تشریع شریعت بنحو قضیه حقیقیه است پس در هر زمان و بر هر مکلف در هر عصری مخاطب است 🌀برشی از درس خارج خمس 1349/1/16 ش 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰تحلیل یک فتوی 🌀متن رساله جامع آیت الله سیستانی (حفظه الله) 🔗مسأله 448. چنانچه فردی تمام یا قسمتی از بدنش، قبل از اینکه آن قسمت را به نیّت غسل ترتیبی بشوید زیر آب باشد و بخواهد با حرکت دادن یا بدون حرکت دادن آن در زیر آب نیّت غسل کند، بنابر احتیاط واجب غسلش صحیح محسوب نمی‌شود؛بنابراین، اگر فرد داخل حوض یا استخر آب است و می‌خواهد غسل ترتیبی نماید، احتیاط واجب آن است که از آب بیرون آید یا حدّاقل محلّی را که می‌خواهد غسل دهد از آب بیرون آورد و بعد به قصد غسل ترتیبی وارد آب نماید.¹ 🔹آنچه که باعث افتاء به کیفیت اینچنینی غسل شده است _ همانطور که محقق خویی(قدس سره) بدان اشاره کرده است _ تحلیلی استظهاری از ادله میباشد : 🔸بر اساس دیدگاه محقق خویی و تلامذه ایشان ؛ اوامر ظهور در احداث دارند مگر اینکه قرینه ای بر کفایت بقاء در مقام باشد ، لذا وقتی شارع فرموده است : اغسل جسدک این امر «اغسل» ظهور در احداث غسل دارد نه بقاء ؛ بدین جهت اگر مکلفی زیر آب بود و ابتعادی ولو قلیل از آب نکرد اما مع ذلک نیت غسل کرد ؛ این غسل صحیح نمیباشد چرا که ظهور امر «اغسل» در احداث است 🔹شاهد بر این مطلب : اگر شخصی هنگامی که مثلا در سجده شکر بود و آیه سجده دارد را استماع کرد در صورت بقاء بر سجده و استمرار آن ، امر وجوب سجده برای آیات سجده دار را امتثال نکرده است زیرا ظاهر امر شارع در « اذا قرء علیکم آیه العزیمه فاسجدوا » این است که بعد از قرائت ایه عزیمه بایستی سجده را احداث و ایجاد کنی نه اینکه سجده قبلی را استمرار بدهی . 🗯ان الأوامر ظاهرة في الإحداث مطلقاً ما دام لم تقم قرينة على كفاية الإبقاء فلا. و من هنا لو كان في السجدة فتليت عليه آية التلاوة فبقي في السجدة مقداراً بداعي امتثال الأمر بالسجدة لم يكف ذلك في الامتثال، لأن ظاهر الأمر طلب الإيجاد و الإحداث² ـــــــــــــــــــــــــــــ ¹*:رساله جامع،ج۱،ص۱۷۶ ²*:موسوعه آیت الله خویی،ج۶،ص۳۸۸ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
مسیرفقاهت.mp3
32.82M
🔰حوزة النجف الاشرف 🌀مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض (حفظه الله ) از تلامذه مبرز مرحوم آیت الله خویی (رضوان الله علیه)و از مقررین دروس ایشان در تاریخ ۱٤/ذوالقعده/۱٤٤٤ در ابتدای درس خارج اصول فقه اعلام کردند که دیگر قادر به اکمال دوره سوم خارج اصول فقه نمیباشند 🔸آیت الله فیاض از نیم قرن پیش شروع به تدریس خارج اصول کرده بودند و دو دوره اصول از ابتدا تا انتها را نیز تدریس فرمودند لکن در این دوره سوم و در اواسط مباحث استصحاب اعلام اعتذار از اکمال این دوره نمودند 💠جزاه الله وإياهم عن العلم وأهله خيراً ونفع بهم وبآثارهم وأدام ظلهم ولا حرمنا بركتهم 📎فایل پیوست بیانات نافع آیت الله اسحاق فیاض در آخرین درس از آخرین دوره تدریس خارج اصول فقه 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰تراجم العلماء 🔸و ايضاً سيّد نعمت الله جزایری در انوار نعمانیه نوشته که اگر علامه مجلسی میخواست که کتابی به کسی عاریه دهد میگفت :که اولاً بگو که سفره داری که در میان آن نان خورده باشی یا نه؟ اگر نداری بگو به تو سفره بدهم که نان را در میان سفره خورده باشی و بر بالای کتاب نان نخوری. 🔹بلی، محافظت کتب و احترام آنها از لوازم است نه این که کتاب را در میان آفتاب گذارند که جلدش را آفتاب ضایع و فاسد .کند و مبادا که شپش بر روی کتابها بکشند، یا بر بالای کتاب نان خورده باشند چنان که آخوند ملا علی نوری بسیار احترام اسباب علم میکرد؛ به حدی که ریزه های کاغذ که از دم مقراض ریخته میشد میگفت که آن را در جایی بریزند که کسی بر آنها قدم نگذارد و همچنین ریزه قلم و نحو آن را باید احترام نمود. 🔆و این فقیر مؤلف کتاب رساله ای در آداب تعلیم به زبان فارسی نوشته ام نهایت مستحسن است و مرغوب و در آنجا، کتب مستحسنه که برای طلاب ضرور است و طریقه مطالعه و تدریس و تدرّس و منفعت تألیف و مذاکره و مدرّس همه را به نحو تفصیل بیان کرده ام. 📚قصص العلماء «تنکابنی»،ص۲٦۰ 🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت.mp3
727.6K
🔰مرحوم آیت الله خویی (رضوان الله علیه) 🌀برشی از درس خارج فقه محقق خویی پیرامون بحث سندی حدیث رفع 🔸هذا مع أنّا ذكرنا في الأُصول عند التكلّم حول الحديث حديث رفع التسعة أنّ‌ سنده ضعيف، نظراً إلى أنّ‌ الصدوق يرويه عن شيخه أحمد بن محمّد بن يحيى و لم يوثّق، و مجرّد الشيخوخة و روايته عنه كثيراً لا تقتضي التوثيق كما مرّ غير مرّة، فإنّه يروي عن الثقة و الضعيف، لأنّ‌ دأبه الرواية عن كلّ‌ من سمع منه الحديث، و لم يلتزم بأن لا يروي إلّا عن الثقة. نعم، في بعض نسخ الخصال رواية هذا الحديث عن محمّد بن أحمد بن يحيى الذي هو من الثقات، و لكن هذا الرجل من مشايخ الكليني و لا يمكن أن يروى عنه الصدوق، لاختلاف الطبقة، و إنّما يروي هو عن ابنه أحمد بن محمّد بن أحمد بن يحيى الذي عرفت أنّه مجهول. فهذه النسخة مغلوطة جزماً، أو فيها تقديم و تأخير، و الصحيح ما في الفقيه كما عرفت (موسوعه آیت الله خویی ، ج22،ص381) 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢ظهور «لاینبغی» در حرمت یا کراهت💢 🔸وقد ذكرنا في محله (بحث الأواني من كتاب الطهارة) إن كلمة "لا ينبغي" ليست ظاهرة في الكراهة، لو لم نقل بظهورها في الحرمة؛ لأنها في اللغة بمعنى "لا يتيسر"، وعدم التيسير في التشريعات مساوق للحرمة.¹ 🔹به تحقیق در محل خودش(بحث اوانی از کتاب طهارت)ذکر کردیم که کلمه «» اگر نگوییم ظهور در دارد،ظهوری در کراهت ندارد چراکه «لاینبغی» در به معنای «لایتیسر»است و در تشریعیات مساوق با است 🔸تطبیق:عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَنْبَغِي اَلشُّرْبُ فِي آنِيَةِ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ لاَ اَلْأَكْلُ فِيهِمَا.² در اینجا اگر بگوییم لاینبغی ظهور در دارد بایستی قائل به در ظرفی که از جنس طلا یا نقره است بشویم و اگر بگوییم ظهور در کراهت دارد قائل به اکل و شرب در ظرف از جنس طلا یا نقره میشویم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹: الربا، ص ٤٤ *²:من لا يحضره الفقيه ، ج ۳، ص ۳۵۲ 🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت _01.mp3
2.93M
🔰استاد 🌀شیوه سندنگاری کافی شریف ●پیوستگی اسناد ●روش مرحوم کلینی در تعلیق در اسناد ●پیامد بی توجهی به این روش ●اشتباه شیخ ‌طوسی مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ [تهذيب الأحكام،ج۴،ص۱۱] 🆔@masire_feghat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
بازخوانی_گزارش_دسّ_و_تحریف_غالیان.PDF
3.53M
🔰مقاله بازخوانی گزارش دس و تحریف غالیان در پرتو کارکرد فرهنگی نهاد امامت 🔸یکی از دشواری های پیش روی میراث حدیثی شیعه، وضع و جعل در نگاشته های کهن شیعی است. از جمله دستاوزی های این ادعا، دو گزارش در رجال کشی است.بر پایه این دو گزارش، دوره ای کم وبیش 70 ساله از تاریخ حدیث شیعه، یعنی اززمان شهادت امام باقر (ع) در 114 ق. تا زمان به امامت رسیدن امام رضا (ع)در 183 ق. با اتهام بزرگ وضع و جعل روایات به دست مغیره بن سعید وابوالخطاب و پیروان این دو، رویارو شده است؛ پدیده ای ویران گر که سرانجامتوسط یونس بن عبدالرحمن، متوقف شده و میراث حدیثی شیعه به دستوی، پالایش می شود. ❇️در این نوشتار تلاش بر آن است که با نظر داشت های ملموس و عینی در تاریخ حدیث شیعه که در پرتو مدیریت فرهنگی نهاد امامت سامان یافته اند، این دو گزارش به اثبات رسد. ✍🏻نویسندگان سیدعلیرضا حسینی شیرازی مدیر گروه رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طاهر عزیزوکیلی پژوهشگر بنیاد فرهنگی امامت 🆔@masire_feghahat