هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰اطلاق گیری در خطاب مشتمل بر استثناء
🔸در کلامی که مشتمل بر استثناء است این بحث مطرح میشود که مستثنی منه و مستثنی هردو اطلاق دارند یا فقط مستثنی منه اطلاق دارد ؟
🔹برخی از اصولیون مانند مرحوم بحر العلوم(ره) فرموده اند که ظاهر خطاب استثناء این است که به لحاظ مستثنی منه اطلاق دارد نه به لحاظ مستثنی
🔅 مثلا اگر شخصی بگوید «لا آکل من الطعام الا ما کان مالحا» و مع ذلک ماهی نمکین برای او تهیه کنند در حالی که او از ماهی اشمئزاز دارد عرف نمیگوید که «ماکان مالحا» اطلاق دارد و شامل ماهی میشود ؛ چرا که شخص میتواند بگوید منظور من این بود که من غذای غیر مالح نمیخورم اما اینکه هر غذایی میخورم را نگفته ام !
✳️ثـمـره
🔻یکی از ادله ی مطرح شده در رابطه با #امضاء معاملات مستحدثه ، کریمه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارۀ عن تراض» میباشد اما در صورتی که مبنای سابق الذکر را کسی بپذیر نمیتواند به این آیه شریفه برای غرض مذکور تمسک کند
🔻چرا که مستثنی در آیه شریفه اطلاق ندارد و شامل مطلق تجارتی که از روی تراضی باشد «مانند بورس» نمیشود
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰بیان محدث بحرانی پیرامون قطع موضوعی {بخش اول}
🌀قطع در یک تقسیم بندی کلی به دو قسم #طریقی و #موضوعی تقسیم میشود ، مراد از قطع طریقی این است که قطع کاشف از متعلقش میباشد و در نفس الامر مدخلیتی در ترتب حکم بر موضوع ندارد و مراد از قطع موضوعی این است که قطع در موضوع حکم اخذ شود به نحوی که ترتب حکم منوط بر قطع میباشد
❇️اندیشه صاحب حدائق
🔸محدث بحرانی بر خلاف مشهور امامیه متعقد هستند که در تمام ادله محرمات و نجاسات #علم_به_واقع اخذ شده ¹
🔹نکته ای که بایستی نسبت به این فرمایش مطمح نظر واقع گردد [وبعضی از محشین رسائل اشاره کرده اند ] این است که ؛ این دیدگاه صاحب حدائق منجر به تصویبی که عامه قائل بدان هستند و شیعه اجماع بر بطلان آن دارد نمیشود چرا که تصویب به دو صورت متصور است ؛ تصویب در #احکام و تصویب در #موضوعات اشکال دوری که مرحوم علامه حلی مطرح کرده است در تصویب در احکام مطرح میشود اما تصویب در موضوعات صرفا خلاف #مشهور امامیه میباشد²
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:الحدائق الناضرة، ج 5 ، ص 249
*²:التعليقة على فرائد الأصول (لاری شیرازی)، ج1، ص: 26
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰بیان محدث بحرانی پیرامون قطع موضوعی {بخشدوم}
🌀دلایل
🔸محدث بحرانی در مواردی که به این مبنای اختصاصی خودشان اشاره کردند ، استدلال خودشان را نیز در پی آن آورده اند که به طور مثال به چهار دلیلی که ایشان آورده اند اشاره ای خواهیم کرد
1️⃣و2️⃣ نفی حرج و تکلیف ما لا یطاق
💭و أنت إذا تأملت بعين التحقيق و الإنصاف علمت ان اللّٰه سبحانه لم يجعل شيئا من الأحكام الشرعية منوطا بالواقع و نفس الأمر دفعا للحرج و لزوم تكليف ما لا يطاق، فان يقين الطهارة من النجاسة الذي أوجب الشارع البناء عليه و دفع الشك به في لباس المصلي و بدنه و ماء طهارته و نحوها ليس إلا عبارة عن عدم العلم بملاقاة النجاسة لا العلم بالعدم، فكذلك أيضا يقين الطهارة للصلاة من وضوء و غسل و تيمم ليس إلا عبارة عن فعلها مع عدم العلم بناقض لها لا مع العلم بالعدم¹
🔹صاحب حدائق در این عبارت به دو دلیل اشاره میکنند و نیز مفاد کل شی طاهر را بر اساس مختار خودشان تشریح مینمایند
3️⃣روایات دال بر منع از اخبار به نجاست
💭فلما أسلفنا من الأخبار الدالة على المنع من الاخبار بالنجاسة و ان كان في أثناء الصلاة، و لو كان الأمر كما يدعونه من كون وصف النجاسة و الطهارة و نحوهما انما هو باعتبار الواقع و نفس الأمر و ان تلبس المصلي بالنجاسة جاهلا موجب لبطلان صلاته واقعا فكيف يحسن من الامام عليه السلام المنع من الإيذان بها و الاخبار في الصلاة كما تضمنته رواية محمد بن مسلم أو قبلها كما في رواية ابن بكير؟ و هل هو بناء على ما ذكروه إلا من باب التقرير له على تلك الصلاة الباطلة و المعاونة على الباطل، و لا ريب في بطلانه²
4️⃣تالی فاسد : اگر چنین نباشد نماز اکثر مردم باطل است
💭فإنه يلزم على ما ذكروه عدم الجزم بصحة شيء من العبادات إلا نادرا لشيوع تطرق النجاسات سيما من النساء و الأطفال و من لا يحترز عن النجاسة و سريان ذلك في عامة الناس³
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:الحدائقالناضرة،ج۲،ص۴۰۰
*²:همان،ج۱۱،ص۲۶۴
*³:همان
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
مسیرفقاهت.mp3
2.85M
🔰مرحوم آیت الله سیدهادی میلانی (رضوان الله علیه)
🔸 در قضایای حقیقیه، حکم بر موضوعی که کلی طبیعی است مرتب می شود پس وقتی خطاب به الناس یا مومنون و مکلفین، خطاب در هر زمان است که احکام شرع چنین می باشد و نه اینکه خمس وجوب تکلیفی عند القدرة باشد که در زمان غیبت، حکمش ساقط بشود بلکه خمس امری است وضعی.
🔹برخی خطاب ها را در قرآن و حدیث مختص حاضرین می دانند پس کسانی که در حضور امام نیستند لذا نمی دانیم مخطاب شفاهی آیات باشند یا خیر بنابراین در زمان غیبت وجوب پرداختی ندارند.
🔸پاسخ اینست که تشریع شریعت بنحو قضیه حقیقیه است پس در هر زمان و بر هر مکلف در هر عصری مخاطب است
🌀برشی از درس خارج خمس 1349/1/16 ش
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰تحلیل یک فتوی
🌀متن رساله جامع آیت الله سیستانی (حفظه الله)
🔗مسأله 448. چنانچه فردی تمام یا قسمتی از بدنش، قبل از اینکه آن قسمت را به نیّت غسل ترتیبی بشوید زیر آب باشد و بخواهد با حرکت دادن یا بدون حرکت دادن آن در زیر آب نیّت غسل کند، بنابر احتیاط واجب غسلش صحیح محسوب نمیشود؛بنابراین، اگر فرد داخل حوض یا استخر آب است و میخواهد غسل ترتیبی نماید، احتیاط واجب آن است که از آب بیرون آید یا حدّاقل محلّی را که میخواهد غسل دهد از آب بیرون آورد و بعد به قصد غسل ترتیبی وارد آب نماید.¹
🔹آنچه که باعث افتاء به کیفیت اینچنینی غسل شده است _ همانطور که محقق خویی(قدس سره) بدان اشاره کرده است _ تحلیلی استظهاری از ادله میباشد :
🔸بر اساس دیدگاه محقق خویی و تلامذه ایشان ؛ اوامر ظهور در احداث دارند مگر اینکه قرینه ای بر کفایت بقاء در مقام باشد ، لذا وقتی شارع فرموده است : اغسل جسدک این امر «اغسل» ظهور در احداث غسل دارد نه بقاء ؛ بدین جهت اگر مکلفی زیر آب بود و ابتعادی ولو قلیل از آب نکرد اما مع ذلک نیت غسل کرد ؛ این غسل صحیح نمیباشد چرا که ظهور امر «اغسل» در احداث است
🔹شاهد بر این مطلب : اگر شخصی هنگامی که مثلا در سجده شکر بود و آیه سجده دارد را استماع کرد در صورت بقاء بر سجده و استمرار آن ، امر وجوب سجده برای آیات سجده دار را امتثال نکرده است زیرا ظاهر امر شارع در « اذا قرء علیکم آیه العزیمه فاسجدوا » این است که بعد از قرائت ایه عزیمه بایستی سجده را احداث و ایجاد کنی نه اینکه سجده قبلی را استمرار بدهی .
🗯ان الأوامر ظاهرة في الإحداث مطلقاً ما دام لم تقم قرينة على كفاية الإبقاء فلا. و من هنا لو كان في السجدة فتليت عليه آية التلاوة فبقي في السجدة مقداراً بداعي امتثال الأمر بالسجدة لم يكف ذلك في الامتثال، لأن ظاهر الأمر طلب الإيجاد و الإحداث²
ـــــــــــــــــــــــــــــ
¹*:رساله جامع،ج۱،ص۱۷۶
²*:موسوعه آیت الله خویی،ج۶،ص۳۸۸
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
مسیرفقاهت.mp3
32.82M
🔰حوزة النجف الاشرف
🌀مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض (حفظه الله ) از تلامذه مبرز مرحوم آیت الله خویی (رضوان الله علیه)و از مقررین دروس ایشان
در تاریخ ۱٤/ذوالقعده/۱٤٤٤ در ابتدای درس خارج اصول فقه اعلام کردند که دیگر قادر به اکمال دوره سوم خارج اصول فقه نمیباشند
🔸آیت الله فیاض از نیم قرن پیش شروع به تدریس خارج اصول کرده بودند و دو دوره اصول از ابتدا تا انتها را نیز تدریس فرمودند لکن در این دوره سوم و در اواسط مباحث استصحاب اعلام اعتذار از اکمال این دوره نمودند
💠جزاه الله وإياهم عن العلم وأهله خيراً ونفع بهم وبآثارهم وأدام ظلهم ولا حرمنا بركتهم
📎فایل پیوست بیانات نافع آیت الله اسحاق فیاض در آخرین درس از آخرین دوره تدریس خارج اصول فقه
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰تراجم العلماء
🔸و ايضاً سيّد نعمت الله جزایری در انوار نعمانیه نوشته
که اگر علامه مجلسی میخواست که کتابی به کسی عاریه دهد میگفت :که اولاً بگو که سفره داری که در میان آن نان خورده باشی یا نه؟ اگر نداری بگو به تو سفره بدهم که نان را در میان سفره خورده باشی و بر بالای کتاب نان نخوری.
🔹بلی، محافظت کتب و احترام آنها از لوازم است نه این که کتاب را در میان آفتاب گذارند که جلدش را آفتاب ضایع و فاسد .کند و مبادا که شپش بر روی کتابها بکشند، یا بر بالای کتاب نان خورده باشند چنان که آخوند ملا علی نوری بسیار احترام اسباب علم میکرد؛ به حدی که ریزه های کاغذ که از دم مقراض ریخته میشد میگفت که آن را در جایی بریزند که کسی بر آنها قدم نگذارد و همچنین ریزه قلم و نحو آن را باید احترام نمود.
🔆و این فقیر مؤلف کتاب رساله ای در آداب تعلیم به زبان فارسی نوشته ام نهایت مستحسن است و مرغوب و در آنجا، کتب مستحسنه که برای طلاب ضرور است و طریقه مطالعه و تدریس و تدرّس و منفعت تألیف و مذاکره و مدرّس همه را به نحو تفصیل بیان کرده ام.
📚قصص العلماء «تنکابنی»،ص۲٦۰
🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت.mp3
727.6K
🔰مرحوم آیت الله خویی (رضوان الله علیه)
🌀برشی از درس خارج فقه محقق خویی پیرامون بحث سندی حدیث رفع
🔸هذا مع أنّا ذكرنا في الأُصول عند التكلّم حول الحديث حديث رفع التسعة أنّ سنده ضعيف، نظراً إلى أنّ الصدوق يرويه عن شيخه أحمد بن محمّد بن يحيى و لم يوثّق، و مجرّد الشيخوخة و روايته عنه كثيراً لا تقتضي التوثيق كما مرّ غير مرّة، فإنّه يروي عن الثقة و الضعيف، لأنّ دأبه الرواية عن كلّ من سمع منه الحديث، و لم يلتزم بأن لا يروي إلّا عن الثقة. نعم، في بعض نسخ الخصال رواية هذا الحديث عن محمّد بن أحمد بن يحيى الذي هو من الثقات، و لكن هذا الرجل من مشايخ الكليني و لا يمكن أن يروى عنه الصدوق، لاختلاف الطبقة، و إنّما يروي هو عن ابنه أحمد بن محمّد بن أحمد بن يحيى الذي عرفت أنّه مجهول. فهذه النسخة مغلوطة جزماً، أو فيها تقديم و تأخير، و الصحيح ما في الفقيه كما عرفت (موسوعه آیت الله خویی ، ج22،ص381)
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
💢ظهور «لاینبغی» در حرمت یا کراهت💢
🔸وقد ذكرنا في محله (بحث الأواني من كتاب الطهارة) إن كلمة "لا ينبغي" ليست ظاهرة في الكراهة، لو لم نقل بظهورها في الحرمة؛ لأنها في اللغة بمعنى "لا يتيسر"، وعدم التيسير في التشريعات مساوق للحرمة.¹
🔹به تحقیق در محل خودش(بحث اوانی از کتاب طهارت)ذکر کردیم که کلمه «#لاینبغی» اگر نگوییم ظهور در #حرمت دارد،ظهوری در کراهت ندارد چراکه «لاینبغی» در #لغت به معنای «لایتیسر»است و #عدم_سهل_بودن_امری در تشریعیات مساوق با #حرمت است
🔸تطبیق:عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَنْبَغِي اَلشُّرْبُ فِي آنِيَةِ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ لاَ اَلْأَكْلُ فِيهِمَا.²
در اینجا اگر بگوییم لاینبغی ظهور در #حرمت دارد بایستی قائل به #حرمت_شرب_و_اکل در ظرفی که از جنس طلا یا نقره است بشویم و اگر بگوییم ظهور در کراهت دارد قائل به #کراهت اکل و شرب در ظرف از جنس طلا یا نقره میشویم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹: الربا، ص ٤٤
*²:من لا يحضره الفقيه ، ج ۳، ص ۳۵۲
🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت _01.mp3
2.93M
🔰استاد #حسینی_شیرازی
🌀شیوه سندنگاری کافی شریف
●پیوستگی اسناد
●روش مرحوم کلینی در تعلیق در اسناد
●پیامد بی توجهی به این روش
●اشتباه شیخ طوسی
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ #مُرْسَلًا عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ [تهذيب الأحكام،ج۴،ص۱۱]
🆔@masire_feghat
نقلمطلبصرفابالینککانال
بازخوانی_گزارش_دسّ_و_تحریف_غالیان.PDF
3.53M
🔰مقاله بازخوانی گزارش دس و تحریف غالیان در پرتو کارکرد فرهنگی نهاد امامت
🔸یکی از دشواری های پیش روی میراث حدیثی شیعه، #ادعای وضع و جعل در نگاشته های کهن شیعی است. از جمله دستاوزی های این ادعا، دو گزارش در رجال کشی است.بر پایه این دو گزارش، دوره ای کم وبیش 70 ساله از تاریخ حدیث شیعه، یعنی اززمان شهادت امام باقر (ع) در 114 ق. تا زمان به امامت رسیدن امام رضا (ع)در 183 ق. با اتهام بزرگ وضع و جعل روایات به دست مغیره بن سعید وابوالخطاب و پیروان این دو، رویارو شده است؛ پدیده ای ویران گر که سرانجامتوسط یونس بن عبدالرحمن، متوقف شده و میراث حدیثی شیعه به دستوی، پالایش می شود.
❇️در این نوشتار تلاش بر آن است که با نظر داشت #واقعیت های ملموس و عینی در تاریخ حدیث شیعه که در پرتو مدیریت فرهنگی نهاد امامت سامان یافته اند، #نادرست_بودن این دو گزارش به اثبات رسد.
✍🏻نویسندگان
سیدعلیرضا حسینی شیرازی
مدیر گروه رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
طاهر عزیزوکیلی
پژوهشگر بنیاد فرهنگی امامت
🆔@masire_feghahat
13990501.pdf
335.5K
🔖کاوشی نو در اعتبار اخبار مرتبط با اعتقادات و امور حقیقی
✍️ استاد محمد قائینی
📗مجله اصول فقه حوزه (زمستان 1399)
✂️اعتبار خبر علاوه بر عرصه فقه و احکام شرعی در دو عرصه دیگر نیز نیازمند تحقیق و بررسی است. یکی اعتبار خبر در امور اعتقادی و دیگری در امور حقیقی که تعبد به معنای تنجیز و تعذیر در آنها بیمعنا ست. اگر چه مشهور عدم اعتبار خبر در اعتقادات است اما ادله حجیت خبر از جمله سیره عقلاء، شامل این دسته از اخبار نیز هستند و عدم اعتبار خبر در آنها ادعایی است که قابل اثبات نیست. در اموری که تعبد در آنها بیمعنا ست حجیت خبر باید بر اساس آثار مترتب بر آنها مورد بررسی قرار بگیرد. بنابر مبنای جعل منجزیت و معذریت ادله حجیت خبر از شمول این دسته از روایات قاصرند اما بر مبنای جعل طریقیت، آثار قابل ترتب بر چنین اخباری عبارتند از اعتقاد، اخبار و اسناد. در این نوشته اثبات میشود که ادله حجیت خبر از اثبات لزوم اعتقاد به مفاد خبر ناتوان هستند و هم چنان که از جایگزینی خبر به جای علم در جواز اخبار از مضمون خبر ناتوانند اما با توجه به اینکه بنای عقلاء بر اسناد بر اساس خبر است، مضمون خبر به «مخبر عنه» مستند است.
🆔 @masire_feghat
🔰نقد و نظر ( بخش اول )
🌀سابقا نسبت به روایت ابان بن تغلب (اینجا) مطالبی تقدیم محضر شد که لیست آنرا از (اینجا) میتوانید نظاره فرمایید
🔸دیدگاه دیگری که نسبت به این روایت مطرح میباشد ، دیدگاه قرآن پژوه معاصر آقای صادقی تهرانی میباشد ؛ ایشان در کتاب فقه گویا برای طرح نظریه خودشان یعنی "قرآن بسندگی" مقدماتی را مطرح میکند
🔹در ضمن مقدمه ای بحث جعل در تراث حدیثی شیعه را بیان میکنند و یکی از روایاتی که در ذیل آن میاورند و سپس باتوجه به این روایت تعمیم جعل به سایر روایات میدهند همین «روایت ابان بن تغلب» میباشد
🔸علت جعلی بودن این حدیث را نیز اینگونه بیان میکند : آیا میتوان پنداشت که چهار، از نظر حساب و ارزش از سه کمتر و با دو برابر باشد!؟¹
🔹لب دلیل ایشان این است که این روایت با تناسب ریاضی که از موارد #عقل_قطعی میباشد ، در تعارض است و نمیتوان این روایت را پذیرفت
♻️اما دلیلی که مطرح کرده اند برای جعلی بودن روایت مزبور ، محل تامل و ناتمام میباشد و در ادامه بدین مطلب پرداخته میشود
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:فقه گویا ، ص ۱۲۳
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰نقد و نظر ( بخش دوم )
♻️بیان شد که دلیل مطرح شده نسبت به جعلی بودن روایت ابان ناتمام میشود
🟩 چرا که اساسا عقل قطعی وارد اینگونه مسائل نمیشود و به تعبیری احترام خودش را حفظ میکند یعنی وارد مسائلی که میداند #حساس است و ممکن است شرایط و جزییات و مقدمات و موخرات داشته باشد نمیشود چون میداند در این موارد توانایی ندارد که به طور نوعی درک کند لذا میگوید من حکمی ندارم ، من جمله در مباحث شرعی مثل دیه چون از مسائلی است که محل احتیاط است به خاطر عمده شروطی که دارد و به خاطر مقدمات و نکات و خصوصیات و ممیزاتی که دارد لذا، هیچ وقت عقل قطعی این جا حکمی نمیدهد یا نمیاید تناسب برقرار کند بله تناسب قطعی است ولی عقل اینجا تناسب برقرار نمیکند
🌀و قرائنی در خود روایت است که دال بر عدم برقراری تناسب عقلی میباشد
◼️اولا اینکه جناب ابان حکم انگشتان را یکی یکی میپرسد ،اگر قرار بود تناسب بگیرد خب وقتی امام حکم یک انگشت را بیان کرد میگفت خب پس ۴ انگشت ۴۰ تا است و دیگر نیازی به سوال از حکم ۲ انگشت و ۳ انگشت نبود لذا خود اینگونه سوال پرسیدن جناب ابان نشان میدهد که برای خودش هم مشخص بوده که این موارد از مواردی است که خصوصیت خاص دارد
◼️قرینه دیگر هم نحوه جواب دادن امام علیه السلام است چون ایشان حکم ۱ انگشت را بیان میفرمایند و بعد حکم ۲ انگشت را بیان میفرمایند و بعد حکم ۳ انگشت را بیان میفرمایند و اگر تناسب بود که میفرمود من که حکم ۱ انگشت و ۲ انگشت را گفتم دیگر خودت تناسب برقرار کن و حکم ۴ انگشت را به دست بیاور یا میفرمود به ازای هر انگشت ۱۰ شتر ولی اینگونه نفرمودند
✔️لذا چون عقل میداند این مسائل خصوصیتی دارد وارد نمیشود و لو نمیداند آن خصوصیت چیست مثلا نمیداند این خصوصیت اینکه « ان المراه تعاقل الرجل الى ثلث الديه » چیست ولى احتمال میدهد که در این مسائل چنین خصوصیاتی باشد لذا وارد نمیشود پس نمیتوان گفت این روایت خلاف عقل قطعی است بلکه اصلا عقل در چنین جاهایی حکمی ندارد
🔘 از همین مطلب مشخص میشود که تعمیم جعلی بودن روایات مذکور در تراث متقن شیعه در غایت ضعف و مغالطه ای بیش نیست چرا که بنیان های حدیثی شیعه بر داده هایی استوار و روشمند مستحکم بنا شده است و فقهاء و محدثین شیعه زحمات بسیاری را در رساندن اخبار حاکی از قول معصومین ( علیهم السلام ) کشیده اند
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
هل القول بأن الإمام عليّ (عليه السَّلام) أو الإمام الحسين (عليه السَّلام) هو خالق الأكوان أو جاعل السماوات او انه يحيي الخلق ويميتهم من الغلو المنهيّ عنه في الروايات الشريفة الثابتة؟
ودمتم ذخرًا للإسلام والمسلمين.
الجواب:
بسمه تعالى.
نعم هو من الغلو الذي تبرّأ منه أئمّة أهل البيت (عليهم السَّلام)، وليس منه إسناد الخلق أو الإحياء إليهم في بعض الموارد الخاصّة بإذن الله تعالى، نظير ما ورد في القرآن الكريم بالنسبة إلى بعض الأنبياء (على نبيِّنا وآله وعليهم السَّلام).
مكتب سماحة السيّد السيستانيّ «دام ظلّه» - أجوبة المسائل الشرعيّة.
٨ صفر ١٤٤٥ هـ.
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰استاد سیدجواد #شبیری_زنجانی (زید عزه)
🔸….بنابراین هدف ما از طرح مطالب دقی و کلمات قوم، دو چیز است؛
🔹یک هدف این است که ادارکات وجدانی خود را در مقابل شبهاتی که از سنخ شبهه در مقابل بدیهه هستند به فعلیت برسانیم چون اگر شبهات دفع نشوند آن درک بدیهی به فعلیت نمی رسد؛
🔸هدف دوم این است که ما در عمدۀ مبانی اصولی مان در کلیات تابع آیت الله والد هستیم اما ممکن است افراد تصور کنند ما بدون درک مطالب رایج بین اصولیین مبانی آیت الله والد را پذیرفته ایم لذا به ناچار برای این که نشان بدهیم بعد از زیر و رو کردن مطالب اصولیین به این نتیجه رسیدیم که مبانی آیت الله والد صحیح تر است، به کلمات قوم اشاره کنیم.
🔹ما بیشترین درس اصولی که شرکت کردیم درس اصول آقای حائری بود که در واقع برگرفته از تفکر مرحوم آقای صدر است و مرحوم آقای صدر در این صورت بندی ها و اصطلاح سازی ها در بالاترین سطح هستند و ما نیز بیشتر این بحث ها را از ایشان یاد گرفته ایم لذا برای این که اشخاص تصور نکنند ما به جهت عدم اطلاع از این گونه مباحث مبانی آیت الله والد را پذیرفته ایم وارد این گونه مباحث می شویم؛ و علت این که در اصولمان محور بحث را کلمات مرحوم آقای صدر قرار می دهیم و آن را نقض و ابرام می کنیم آن است که اشخاص بدانند هر چند کلمات آقای صدر در اصول صناعی بسیار قوی است اما در همان سطح از اصول صناعی نیز می توان کلمات ایشان را نقض کرد پس علت این که وارد بحث های دقی می شویم این نیست که بخواهیم اصل ادراکات و استظهارات خود را بر آن استوار کنیم.
🔸یک موقعی به آیت الله والد عرض کردم تصور می کنم علت این که در نجف نماندید یکی کسالت و بیماری شما بود و علت دیگر این بود که نجف نه که علمیتش کم باشد اما بیشتر از قم نیست؛ ایشان در پاسخ فرمودند علت اصلی همان بیماری بود چون هر چند نجف از جهت علمی بالاتر از قم نبود ولی بهر حال دارای سبکی متفاوت بود و انسان باید سبکهای مختلف را ببیند.
🔹ما نیز با این که اعتقاد چندانی به این سبکها نداریم ولی اگر بخواهیم مطالب را در قالب ساده و به دور از صناعت بیان کنیم یک فاصلۀ گفتمانی بین ما و سائر اشخاص ایجاد می شود لذا خیلی از اشخاص اصلا مطالب آیت الله والد را درک نمی کنند و ما هدفمان این است که مطالب خودمان که عمدتا برگرفته از تفکر ایشان است را در قالب های صناعی رایج بریزیم تا اشخاصی که با سبک رایج انس دارند مطالب ما را متوجه شوند و نوعی گفتمان مشترک بین ما ایجاد شود.
🔸آیت الله والد از این گونه سبکها فراری هستند اما من تصور می کنم همان مطالب را می توان در قالب این سبک هم تبیین کرد هر چند اصل مطلب وابستگی به این قالبها ندارد.
💢درس خارج اصول ۱۵ / ۹ / ۱۴۰۱
🆔@masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
854.5K
🔰استاد گنجی
💢 تفقه دو نوع است:
🔹فقه تتبعی:
که آراء و انظار کثیری از فقها را می بینند و در آن تأمل و دقت می کنند. برخی می گویند فقه همان تتبع است. البته در مقام فتوا درست است باید تتبع کرد.
مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و می گفت کتابی نیست که آن را دور نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمی کردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد. لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم.
🔹فقه تعمقی:
فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر میگذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمی گذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد.
📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت .mp3
3.89M
🔰استاد سید جواد #شبیری
🌀نکته ای پیرامون حدیث عنوان بصری
▪️عدم وجود مصدر صحیح برای این روایت در منابع حدیثی شیعه
▪️عدم سازگاری مضامین این روایت با سایر روایات
🗓خارج اصول ۱۳۹۶/۲/۰۶
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
قبسات من علم الرجال ، أبحاث السيد محمد رضا السيستاني ، جمعها ونظمها السيد محمد البكاء - ج1-549.pdf
739.6K
🔰استاد سید محمدرضا #سیستانی
💢رجال💢
🔸بحث رجالی پیرامون شخصیت #مفضل_بن_عمر
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰تراجم و طرائف
🔅مرحوم علامه حلی (قدس سره الشریف)
🔸گویند که روزی بنّایی مشغول به بنایی بود و علامه در خدمت پدرش ایستاده بود. ناگاه قدری از گل بر روی علامه آمد. بنا گفت ای کاش من آن گل بودم پس علامه بالبدیهه به پدرش گفت که: «يَقُولُ الكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً»
🔹ايضاً معروف است که علامه در حال طفولیت در خدمت خال خود محقق (ره ) درس میخواند و گاهی می گریخت محقق از عقب او روان میشد که او را بگیرد چون به نزدیک می رسید علامه آیه سجده را تلاوت مینمود و محقق به سجده میرفت علّامه فرصت غنیمت کرده، می گریخت. و شاید این از بابت تقدّس و احتیاط محقق باشد؛ چه سجده برای سماع واجب نیست؛ بلکه در صورت استماع واجب است و در این مقام محقق سماع میکرد، نه استماع؛ پس از بابت احتیاط سجده مینمود یا از بابت استماع بود؛ به این معنی، همین که علامه شروع می کرد به تلاوت محقق استماع مینمود به جهت تحصیل مثوبت و یا این که مذهب محقق در آن زمان وجوب سجده بود برای سماع والله العالم.
📚قصص العلماء تنکابنی (طبع جدید)؛ص۴۶۴
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰تطبیقات اصولی
🌀اصل : اگر در قرینیّت موجود شک شود، نمی توان أصل عدم قرینه را جاری کرد
🔸تطبیق
⁉️هل الإجتناب عن صغار الذنوب داخلٌ في العدالة أم لا؟ وجهان، بل قولان.
▪️إحتجّوا للقول الأوّل #بإطلاق_متعلّق_الستر_و_العفاف ؛ إنّ حذف المتعلّق مفيدٌ للإطلاق، و مثله قوله (عليه السلام): «و كفّ البطن و الفرج و اليد و اللسان » و هما مفيدان بأنّ العدالة متقوّمة بالإجتناب عن مطلق الآثام، كبارها و صغارها، و مثلهما عموم قوله (عليه السلام): «و الدلالة على ذلك كلّه أن يكون ساتراً لجميع عيوبه »؛ إذ من المعلوم أنّ كلمة الجميع من أدوات العموم.
🔘و يمكن أن يقال: إنّه لمّا كانت الكبيرة لا يختصّ صدورها بالبطن و الفرج و اليد و اللسان، بل قد تكون صادرة من عضو آخر، مثل: الفرار من الزحف، و مثل: الرياء، فإنّ صدورها غير مختصّ بكونه من عضو خاصّ، و مثلها: عقوق الوالدين، فيكون تخصيص الأعضاء الأربعة بالذّكر من جهة كثرة صدور الكبائر منها.
❇️إذا تبيّن ذلك #فإطلاق الكفّ لا يخلو من إشكالٍ، من جهة #إحتمال_قرينيّة_الموجود لسوق الكلام إلى الكبائر فقط، كما يسري الإشكال في إطلاق الستر و العفاف. فإنّ الفقرتين متداخلتان من حيث المدلول و واردتان لإفادة معنى واحد¹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹اجتهاد و تقلید (سیدرضا صدر)،ص۳۰۹
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال