eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.08M
🔰استاد شبیری ▪️استثناء مس بر اسم جلاله در بعضی روایات ▪️اسم جلاله بر روی دراهم 🌀برشی از درس خارج فقه 1402/08/28 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
685.7K
🔰استاد قائینی نجفی 🔸اشتباهی رایج نسبت به 🔹قید غالبی موجب نسبت به اطلاق دلیل دیگر نمی شود نه اینکه دلیل مشتمل بر مطلق باشد
🌀برشی از درس خارج فقه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.69M
🔰استاد شبیری 🔸قاموس الرجال هر اطلاعاتی که در مورد تشیع جالب توجه بوده آورده است 🔹 عدم تشیّع مامون عباسی 🔸مخالفت سادات با بنی العباس 🔹ارث الامامة یکی از نکات مهم در تبیین بحث امامت
🌀برشی از درس خارج فقه۱٤۰۲/۰۷/۳۰

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد آملی لاریجانی 🔸پرهیز از تفاسیر شتاب‌زده ▪️در استفاده از آیات و روایات نباید خیلی متسرع باشیم. واقعاً تسرع در استفاده از آیه و روایت خصوصاً برای اهل منبر درست نیست. ▪️در تلویزیون یا جای دیگر، به راحتی آیه و روایت می‌گویند و یک مطلب استفاده می‌کنند! پس شیوه فقها چه می‌شود؟ قدر متقین آیه و روایت را باید مطرح کرد. 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۰/۷/۲۶ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰آیت الله میرزا جواد تبریزی(رضوان الله علیه) 🌀هل قضية الزهرا(سلام الله علیها) قضیة تاريخية ام عقدیة؟ 🔸بسمه تعالى: إنّ ما ثبت من الظلامات الكثيرة التي جرت على الصدّيقة الزهراء فاطمة (عليها السلام) لها مساس تام بالولاية التي هي الركن الخامس من أركان الإسلام، وهو صريح عدة من النصوص المعتبرة منها صحيح زرارة عن أبي‏ جعفر (عليه السلام): «بُني الإسلام على خمسة أشياء: على الصلاة والزكاة والحج والصوم والولاية» ويظهر مساس هذه الظلامات بالولاية لمن تأمل وتمعّن في ملابسات هذه الحوادث ودوافعها، واللّه العالم. 📚الأنوار الإلهية في المسائل العقائدية، ص: 154 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat نقل‌مطلب‌بالینک‌کانال
هدایت شده از مسیر فقاهت
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
🔰استاد سیدمحمدجواد (زید عزه) 💢فاطمیه💢 🔸 مدخل شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) کتاب دانشنامه فاطمی (سلام الله علیها)،جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰ 🔶مدخلی خواندنی پیرامون: 1⃣ مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله 2⃣بررسی سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن 3⃣گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا سلام الله علیها 4⃣بررسی وقایع هجوم تا شهادت 5⃣بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و ترجیح روز سوم جُمادی الثانی به عنوان قول مختار نویسنده 6⃣بازتاب شهادت حضرت در اشعار 7⃣اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن 🆔@masire_feghahat
🔰فَأَقْبَلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُسْرِعاً حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا وَ هُوَ مِنْ قَبَاطِيِّ مِصْرَ وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالاً فَأَلْقَى اَلرِّدَاءَ عَنْ عَاتِقِهِ وَ اَلْعِمَامَةَ عَنْ رَأْسِهِ وَ حَلَّ أَزْرَارَهُ وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا و تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ اَلزَّكَاةَ فِي طَرَفِ رِدَائِهِ وَ بَذَلَهَا عَلَى اَلْفُقَرَاءِ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا اِبْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلاَئِكَةِ فِي اَلسَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ كَلِّمِينِي فَأَنَا اِبْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۳، ص ۱۷۴ 🆔@masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
4.37M
🔰استاد شهیدی ▪️دو مبنای عمده در تشخیص مدعی و منکر ▪️ ؛ ▪️تبیین تهافت فکری بر اساس مبنای مصب الدعوی 🌀
برشی از درس خارج اصول ۱٤۰۲/۰۷/۳۰
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰 نسبت دو عنوان «قضیة في واقعة» و «قضیه خارجیه» 🔸قضية في واقعة حکمی است جزئی و با اصول شرعی که به موضوعی جزئی و مجمل بستگی یافته است به دیگر سخن، اگر در واقعه ای جزئی که چگونگی واقعه برای ما به طور کامل معلوم نباشد، حکمی از سوی معصوم در این مورد صادر شود به گونه ای که حکم نیز نامعلوم باشد این گونه صادر شدن حکم را قضية فى واقعة مینامند 🔹محقق نائینی در مقام تبیین قضیه خارجی در مقابل قضایای حقیقی چنین میفرماید : القضايا الخارجيّة عبارة عن قضايا جزئيّة شخصيّة خارجيّة، كقوله: يا زيد أكرم عمراً، و يا عمرو حجّ‌، و يا بكر صلّ‌، و غير ذلك من القضايا المتوجّهة إلى من دون ان يجمعها (فوائد الاصول،ج۱،ص۲۷۶) 🌀باتوجه به فرمایش میرزای نائینی شاید بتوان گفت رابطه عنوان «قضیة فی واقعة» با «قضایای خارجیه»از حیث مصداقی، عام و خاص مطلق است؛ بدین بیان که هر «قضیة فی واقعه ای» قضیه خارجیه هست اما هر قضیه خارجیه ای؛ قضیه فی واقعه نیست 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰 🔸صورت اجازه اجتهاد و نقل روایت محقق اصولی شیخ آغا ضیاء الدین عراقی به مرحوم آقای شیخ مجتبی عراقی 🌀منبع : اسناد تصویری کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.MP3
3.35M
🔰استاد شبیری ▪️مسلم بودن برای پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حضرات اهل بیت(سلام الله علیهم اجمعین) از جهت ادله نقلی ▪️تبیین این حق توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) ▪️تبیین در روایات ائمه(علیهم السلام) 🌀برشی از درس خارج فقه ۱٤۰۲/۰۷/۱۲ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
980K
🔰استادشهیدی ▪️تقریب تمسک به استصحاب عدم حجیت هنگام شک در حجیت ▪️تقریب اشکال شیخ اعظم 🌀برشی از درس خارج اصول 1402/10/04 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.8M
🔰استاد گنجی 🔸نکاتی پیرامون قاعده «اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص»
🌀برشی از درس خارج فقه ۱۴۰۲/۱۰/۳

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.8M
🔰استاد آملی لاریجانی ▪️بررسی جریان در ▪️تطبیق در عنوان و بررسی دو احتمال 🌀
برشی از درس خارج فقه ۱٤۰۲/۱۰/۰۵

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢شهادت ثالثه💢 🔸در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نوشته‏اند كه: زمانى كه والى بغداد مؤذّنهاى شيعه را از گفتن كلمه [اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه‏] در روى گلدسته‏ هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: 🔹 بار و بُنِه سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را انجام دهيم. 🔸با پخش خبر شيخ انصارى از در بين مردم، نجفيها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت! اين جريان هنگامه‏ اى در نجف برپا كرد. 🔹سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. 🔸 به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام جزء اذان نيست، چرا جناب عالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟! 🔹فرمود: اگر در اين مورد مى‏ ماندم، ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولت عثمانى تحميلات ديگری بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد. 📚کتاب تراز سیاست ابوالحسنی منذر به نقل از زندگينامه استاد الفقهاء شيخ انصارى قدّس سرّه، ضياءالدين سبط الشيخ، ص ۱۲۷ 🆔@masire_feghahat
پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله سیستانی در پی وقوع حادثه تروریستی استان کرمان بسم الله الرحمن الرحیم (انا لله وانا الیه راجعون) حادثه تروریستی امروز در استان کرمان که صدها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این مصیبت جانکاه را به خانواده های داغ دار وعموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می نماییم. و از خدواند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم. (٢٠/ جمادی الثانی /١٤٤٥هـ) دفتر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه) – نجف اشرف 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.01M
🔰استاد شهیدی 🔸نقد نظریه روشنفکرانه «دین حداقلی» 🔹بررسی و تبیین مفاد تعبیر «و امر بالعرف» 🌀برشی از درس خارج اصول 1402/10/10 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
6.1M
🔰مرحوم آیت الله تبریزی(رحمةالله علیه) 🔸تبیین اجمالی ادله‌ی اشتراط وصف در تقلید 🌀برشی از درس خارج فقه 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله) 🌀قضیه ای در رابطه با تنزل فقاهت و حدیث در اثر تقدم فلسفه و عرفان 🔸 اخیرا کتابی در شرح احوال آقا محمد بیدآبادی برای من آوردند تا اگر مطلبی به نظرم رسید، در حاشیه بنویسم. در آن کتاب نوشته: «در اواخر صفویه فلسفه و حکمت بر اثر فشار قِشریون رو به ضعف نهاده بود». فارغ از اینکه نفس این تعبیر "قشریون" اهانت به فقهاء است، اصل این مطلب نیز نادرست است، بلکه عکس این مطلب را از افراد موثق شنیده‌ام. 🔹دوّمین قضیه: در اواخر صفویه، فقاهت و حدیث بسیار تنزل کرد و طلّاب به فلسفه و عرفان اهمّیّت می‌دادند. در آن زمان مدرسه چهار باغ اصفهان را شاه سلطان حسین در سال ۱۱۲۱ یا ۱۱۲۲ ساخته بود و حجراتش تقسیم شده بود. شخصی که یکی از بستگانش از دنیا رفته بود، به مدرسه چهار باغ رفت تا یکی از طلّاب را برای نماز میّت ببرد ولی سراغ هر طلبه‌ای رفت، نماز میّت را بلد نبود. به استادشان شکایت می‌کند و استاد هم طلّاب مدرسه را توبیخ می‌کند که چرا از فقه و احکام شرع دور هستید و خودش برای خواندن نماز میّت می‌رود و چون خودش نیز بلد نبود، دو رکعت نماز صبح بر میّت می‌خواند! این قضیه را آقای امام سدهی از آسید ابوتراب نقل کرد. من یکی دو سال بعد مرحوم آقای علم الهدی اهوازی پدر حاج آقا مصطفی را - که در مقبره آقای داماد در حرم مطهر حضرت معصومه دفن شده است در منزل مرحوم آقای والد دیدم و این دو قصه را برای ایشان نقل کردم آقای علم الهدی شاگرد آسید ابوتراب بود ایشان گفت: من هم هر دو قصه را از آسید ابوتراب شنیدم. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۹۷ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
350.1K
🔰استاد شهیدی 🔸آیا مراد از سیره خصوص سیره شیعه است یا سیره عامه را نیز شامل میشود ؟ 🔹دیدگاه مرحوم آقای بروجردی و آقای داماد 🌀برشی از درس خارج اصول 1390/12/17 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
5.8M
🔰استادشهیدی 🔸آیا ارتکاز های موجب تضییق ظهور خطاب می شود؟ 🔹آیا اعلامیه های حقوق بشر بر اطلاقات و عمومات است؟ 🔸 میان ارتکازی که به علت است و ارتکازی که به علت هاست 🌀
برشی از درس خارج ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰وضعيَّة هلال شهر رجب الحرام عند السيّدين: الخوئيّ والسيستانيّ لعام ١٤٤٥ هـ | اعلان لجنة الاستهلال بالنجف الاشرف : النتيجة المتوقَّعة إن شاء اللّٰه تعالى: الموافق ١٣ يناير ٢٠٢٤ غرّة شهر رجب الحرام وفق مبنى السيّدين الخوئيّ «قُدّس سرّه» والسيستانيّ «دام ظلُّه». 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
«کاوشی در قاعده مقتضی و مانع».pdf
403.2K
🔰مقاله «کاوشی در قاعده مقتضی و مانع» 🌀چکیده یکی از مسائل نوپیدای دانش اصول که توسط برخی متأخران مطرح شده ، است. قاعده مزبور را چنین تعریف کرده اند:«ترتیب آثار وجود معلول در صورت یقین به وجود مقتضی و همچنین عدم احراز انتفاي مانع [و احتمال وجود آن] به عنوان جزء دیگر علت» برخی از قائلین به حجیت آن، بازگشت تمام را به قاعده مزبور می‌دانند. بررسی و تحلیل این قاعده در علم اصول به صورت مستقلی بیان نشده، بلکه به نحو استطرادی در مقایسه با قاعده استصحاب در تراث اصولی ذکر گرديده است بدین جهت قاعده مزبور در حاشیه قرار گرفته و بررسی تمام جوانب آن در کلمات اصوليان مطرح نشده است.نوشتار پیش رو در سه فصل ماهیت‌شناسی، ادله حجیت، کارکردشناسی به تدقیق و تحلیل این قاعده پرداخته است.نگارنده به این نتیجه رسیده است که بر حجیت قاعده مقتضی و مانع وجود ندارد و ادله ای که بر حجیت اين قاعده اقامه شده،ناتمام می‌باشد ✍🏻نویسندگان سیدحسین منافی «استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم» محمدجواد صادقی «دانش پژوه مجتمع فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)» 📚شماره 34 فصلنامه علمی_پژوهشی «پژوهش های اصولی» 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰دیدگاه مرحوم آیت الله خویی نسبت به توقیعی که مشتمل بر فقره «لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک» می باشد 🔸خير بن عبد الله: روى توقيعا عن أبي جعفر محمد بن عثمان بن سعيد ، و روى عنه ابن عياش ، ذكره الشيخ في مصباح المتهجد في أعمال شهر رجب. أقول: هو مجهول الحال و ابن عياش ضعيف، و تقدم بعنوان أحمد بن محمد بن عبيد الله ، 🔹و مضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك)، غريب عن أذهان المتشرعة و غير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم ع 📚معجم رجال الحدیث،ج8،ص86 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat