eitaa logo
مطالب ناب در منبر
3.4هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.2هزار فایل
👈 مطالب کانال: ــــمناقب وفضایل اهلبیت علیهم‌السلام ــــمطاعن ومثالب دشمنان ــــPDFکتب اعتقادی ــــنقدوهابیت وجریان یمانی وتصوف ــــمنابر اعتقادی‌، معرفتی ــــصوت دروس حوزوی ــــمداحی کانال دیگر ما👇 @Fishe_menbar ارتباط با ادمین @Abdulhossein235
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 👈🏼 روش اول: مرحوم در كتاب به نقل از و سبزوارى مى‏نویسد: هر كس حاجتى دارد، آنچه را كه ذكر مى‏شود در یك قطعه كاغذى بنویسد و در ضریح یكى از ائمه‏ (علیهم‌السلام) بیندازد، یا كاغذ را ببندد و مهر كند و خاك پاكى را گِل سازد، و آن را در میان گِل بگذارد ودر نهر یا چاه آب یا بركه‏اى بیندازد، با این نیت كه انشاء الله به خدمت حضرت صاحب الزمان صلوات الله وسلامه علیه برسد، و آن بزرگوار واسطه برآورده شدن حاجت وى مى‏شوند. 🍃 عریضه این‏چنین نوشته مى‏شود: «بسم الله الرحمن الرحیم كتبت یا مولاى صلوات الله علیك مستغیثا وشكوتُ ما نزل بی مستجیرا بالله عزّوجلّ ثمّ بِك من أمرٍ قد دهمنی واشغلَ قلبی وأطال فكری وسلبنی بعض لُبّی وغیّر خطیر نعمة الله عندی واسلمنی عند تخیّل وروده الخلیل وتبرء منّی عند ترائی إقباله إلیّ الحمیم وعجزتْ عن دفاعه حیلتی وخاننی فی تحمله صبری وقوّتی فلجأت فیه إلیك وتوكلت فی المسألةِ للّه جلّ ثناؤه علیه وعلیك فی دفاعه عنّی علما بمكانك من الله ربّ العالمین، ولیّ التدبیر ومالك الاُمور واثقا بك فی المسارعة فی الشفاعة إلیه جلّ ثنائه فی امری متیقّنا لإجابته تبارك وتعالى إیاك باعطائی سؤلی وأنت یامولای جدیر بتحقیق ظنّی وتصدیق أملی فیك فی أمر كذا وكذا ـ وبه جاى كذا وكذا حاجات خود را ذكر نماید ـ فیما لا طاقة لی بحمله ولاصبر لی علیه وان كنت مستحقا له ولاضعافه بقبیح افعالی وتفریطی فی الواجبات التی لله عزّوجلّ فأغثنی یامولای صلوات الله علیك عند اللّهف وقدّم المسألة للّه عزّوجلّ فی أمری قبل حلول التلف وشماتة الأعداء فبك بسطت النعمة علیّ وأسئل الله جلّ جلاله لی نصرا عزیزا وفتحا قریبا فیه بلوغ الآمال وخیر المبادی وخواتیم الأعمال والأمن من المخاوفِ كلّها فی كل حال إنّه جلّ ثنائه لما یشاء فعّال وهو حسبی ونعم الوكیل فی المبدء والمآل». آنگاه در كنار نهر یا چاه یا بركه آب بایستد و یكى از وكلاى آن حضرت در دوره غیبت صغرى (عثمان بن سعید عمروى، یا پسر او محمد بن عثمان، یاحسین بن روح یا على بن محمد سمرى) را در نظر بیاورد، و با نام او را بخواند: "یا فلان بن فلان - مثلا "عثمان بن سعید" ـ سپس این چنین ادامه دهد: سلام علیك أشهد أنّ وفاتك فی سبیل الله وأنّك حیٌّ عند الله مرزوق وقد خاطبتك فی حیاتك التی لك عند الله عزّوجلّ وهذه رقعتی وحاجتی الى مولانا (علیه‌السلام) فسلمها إلیه وأنت الثقة الأمین." سپس نوشته را در همان نهر یا چاه یا بركه آب بیندازد. ان‌شاءالله حاجت او برآورده خواهد شد. 👈🏼 روش دوم: و همچنین در این زمینه مرحوم محدّث نورى در كتاب عریضه‌اى را خطاب به امام زمان‏(علیه‌السلام) به این صورت نقل كرده است: «بسم الله الرحمن الرحیم توسّلت إلیك یا أبا القاسم محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسى بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب النبأ العظیم والصراط المستقیم وعصمة اللاجین بأمّك سیّدة نساء العالمین وبآبائك الطاهرین وبامّهاتك الطاهرات، بی-س والقرآن الحكیم والجبروت العظیم وحقیقة الإیمان ونور النور وكتاب مسطور أن تكون سفیری إلى الله تعالى فی الحاجة... ـ بعد حاجت خود را مى‏نویسد.» و این نوشته را در مقدارى گِل پاك گذاشته و آن را در آب جارى مى‏اندازد، و در همان حال یكى از نواب اربعه را صدا كرده مى‏گوید: "یا عثمان بن سعید و یا محمد بن عثمان ‏و... أوصلا قصّتی إلى صاحب الزمان صلوات الله علیه." 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔷🔶 👈🏼 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ «ﺍﻟﻤﻨﺎﻗﺐ» ﺑﻪ ﺳﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺑﻪ ﻋﻠﻰ (ﻋﻠﻴﻪ‌ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻧﻚ ﻗﺴﻴﻢ ﺍﻟﺠﻨﺔ ﻭﺍﻟﻨﺎﺭ ﻭاﻧﻚ ﺗﻘﺮﻉ ﺑﺎﺏ ﺍﻟﺠﻨﺔ ﻭﺗﺪﺧﻠﻬﺎ ﺑﻐﻴﺮ ﺣﺴﺎﺏ»[۱]. ﺗﻮ ﻗﺴﻤﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺟﻬﻨﻤﻰ ﻭ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻛﻮﺑﻰ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﺩﺍﺧﻞ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻯ. 👈🏼 ﺍﺑﻦ ﻣﻐﺎﺯﻟﻰ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﻧﺲ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﻣﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺑﻮﺩﻡ ﻛﻪ ﻋﻠﻰ (ﻋﻠﻴﻪ‌اﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺁﻣﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻧﺎ ﻭ ﻫﺬﺍ ﺣﺠﺔ ﻋﻠﻰ ﺍﻣﺘﻰ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ»[۲]. ﻣﻦ ﻭ ﻋﻠﻰ ﺑﺮ ﺍﻣﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺣﺠﺖ ﻫﺴﺘﻴﻢ. 👈🏼 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ «ﺻﻮﺍﻋﻖ ﺍﻟﻤﺤﺮﻗﺔ» ﻣﻰﻧﻮﻳﺴﺪ: «ﺩﺍﺭﻗﻄﻨﻰ» ﺑﻪ ﺳﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻋﻠﻰ (ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﺶ ﻧﻔﺮﻯ ﻛﻪ ﻋﻤﺮ ﺍﻣﺮ ﺷﻮﺭﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺻﺤﺒﺘﻬﺎﻯ ﻃﻮﻟﺎﻧﻰ ﻛﺮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ، ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺷﻤﺎ ﻛﺴﻰ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺧﻰ ﻧﻪ ﻣﻦ؟ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ، ﻧﻪ. ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺿﺎ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻳﺎ ﻋﻠﻰ ﺗﻮﺋﻰ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﺗﺶ ﻭ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﺗﻮﺋﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻰ ﺍﻳﻦ ﺳﻬﻢ ﻣﻦ ﻭ ﺁﻥ ﺳﻬﻢ ﺗﻮ[۳]. 👈🏼 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ «ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﻤﺎﻝ» ﺍﺯ ﻋﻠﻰ (ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻦ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﺗﺸﻢ» ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ «ﺷﺎﺫﺍﻥ ﻓﻀﻴﻠﻰ» ﺩﺭ «ﺭﺩ ﺍﻟﺸﻤﺲ» ﺁﻭﺭﺩﻩ[۴]. 📚 منابع: ۱. ﺍﺑﻦ ﻣﻐﺎﺯﻟﻰ، ﺍﻟﻤﻨﺎﻗﺐ، ﺹ۶۷ ۲. ﺍﺑﻦ ﻣﻐﺎﺯﻟﻰ، ﺍﻟﻤﻨﺎﻗﺐ، ﺹ۴۵ ، ۱۹۷ ۳. ﻫﻴﺜﻤﻰ، ﺻﻮﺍﻋﻖ ﺍﻟﻤﺤﺮﻗﺔ، ﺹ۷۵ ۴. ﻣﺘﻘﻰ ﻫﻨﺪﻯ، ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﻤﺎﻝ، ﺝ۶، ﺹ۴۰۲ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 تقوایش کنار رود بلخ چه شد؟! 👈🏼👈🏼 مردي از شيعه خدمت امام صادق‌ (علیه‌السلام) آمد. امام از حال برادرش جويا شد؛ او خودش شيعه‌ي امامي و برادرش زيدي مسلك بود. گفت: برادر من بسيار آدم خوبي است، مردي مقدّس و زاهد و عابد و خداترس و از همه جهت خوب است. تنها نقصي كه از نظر من در او هست اين است كه اعتقاد به امامت شما ندارد. 🍃 فرمود: چرا اعتقاد به امامت ما ندارد؟ عرض كرد: اين اعتقاد نداشتنش به شما نيز از شدّت تقوا و ورع و احتياط اوست؛ مي‌گويد: مي‌ترسم اين اعتقاد به امامت، خلاف شرع باشد و خدا راضي نباشد!! 🍃 فرمود: به او بگو اين ورع و تقواي تو در كنار نهر بلخ كجا بود؟ راوي مي‌گويد: من نفهميدم مراد امام از كنار نهر بلخ چيست و هيبت امام مانع از اين شد كه بپرسم مقصود از كنار نهر بلخ چيست؟ 🍃 وقتي پيش برادرم برگشتم و ماجرا را گفتم، ديدم به محض اين ‌كه عبارت «كنار نهر بلخ» از زبانم به گوشش خورد، رنگ از رخش پريد و سخت دگرگون شد و مانند آدم شرمنده و خجالت ‌زده سرش را پايين انداخت و بعد گفت: آيا راست مي‌گويي؟ آيا واقعاً حضرت صادق‌ (علیه‌السلام)اين جمله را گفت؟ 🍃 گفتم: به خدا قسم، حال تو را پرسيد و من گفتم آدمي خوب و نمازخوان است، امّا به شما اعتقاد ندارد. فرمود: چرا؟ گفتم: چون خيلي محتاط است. فرمود: پس چرا آن احتياط را در كنار نهر بلخ نداشت؟ ولي من مقصود آن‌حضرت را نفهميدم؛ حالا تو بگو كه ماجراي كنار نهر بلخ چه بوده است؟ 🍃 گفت: واقع اين كه، بين من و خدا سرّي بود و احدي از آن خبر نداشت؛حالا كه حضرت صادق‌ (علیه‌السلام) فرموده است، من هم براي تو مي‌گويم تا ايمان تو به آن‌حضرت محكم شود و من هم فهميدم كه او حجّت خدا و امام بر حقّ است و راه تو حقّ بوده. 🍃 بعد گفت: من سفري براي تجارت به ماوراءالنّهر رفتم. وقتي كه برمي‌گشتم، بين راه با مرد و زني همسفر شدم؛ رسيديم كنار نهر بلخ و آنجا براي استراحت فرود آمديم. آن مرد گفت: يا تو بمان پيش اثاث و من بروم براي تهيّه‌ي غذا يا تو برو و من بمانم. گفتم: تو برو، من خيلي خسته‌ام، مي‌خواهم استراحت كنم. او رفت و من ماندم و آن زن. شيطان به سراغم آمد و شهوت نفس بر من غالب شد و كاري زشت و خلاف عفاف از من صادر شد كه اَحَدي جز خدا از اين ماجرا باخبر نبود. 🍃 اينك كه حضرت صادق‌ (علیه‌السلام)از آن واقعه خبر داده است، فهميدم كه به اذن خدا او عالم ‌الغيب است و از نهان عالم مطّلع است و اعتقاد به امامت كه شما داريد، اعتقاد حقّ و تنها راه نجات است. 🍃 البتّه، امام صادق‌(علیه السلام) منزّه از اين است كه عيب كسي را فاش كند و پرده‌ي كسي را بدرد؛ امّا آن‌حضرت تشخيص داده كه تنها راه نجات دادن اين آدم از هلاك ابدي اين است و راه ديگري ندارد. حال، اگر پرده‌ي او اندكي كنار برود و عيب او پيش برادرش فاش شود، مسلّماً بهتر از اين است كه بر اثر اعتقاد نداشتن به امامت، در ميان جهنّم محكوم به عذاب ابدي گردد. و به علاوه، امام‌ (علیه‌السلام) از گناه پنهان او سخني به ميان نياورده است بلكه به طور سربسته فرموده: اين آدم محتاط احتياطش در كنار نهر بلخ كجا بود؟ او اگر نمي‌خواست سرّش فاش شود، مي‌توانست اين گفتار امام (علیه‌‌السلام)‌ را طوري توجيه كند؛ ولي مي‌بينيم خودش تمام ماوقع را مشروحاً بيان كرده است و در نتيجه، مذهب حقّ را شناخته و به سعادت ابدي رسيده است؛ وگرنه امام (علیه‌السلام)‌ افشاي سرّي نكرده است. 📚 از کتاب حبل متین شرح زیارت جامعه کبیره از تالیفات حضرت آیت الله ذیل فراز (وَ أُمَنَاءَ الرَّحْمَنِ وَ سُلاَلَةَ النَّبِيِّينَ وَ صَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِتْرَةَ خِيَرَةِ رَبِّ الْعَالَمِين) 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز آیات را شروع کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 👈🏼👈🏼 مرحوم آیت‌الله حاج ، مرجع عالیقدر شیعه نقل فرمودند: در زمان صدّام یک تخته قالی بسیار نفیسی در حرم امام حسین عليه‌السلام بود. صدّام به آن طمع کرد و گروهی را مأمور کرد که به حرم حضرت سیدالشهداعليه‌السلام رفته و آن قالی را بیاورند. 🍃 شب امام حسین عليه‌السلام به خواب کلیددار آمد و امر فرمود که آن قالی را به حرم حضرت ابوالفضل عليه‌السلام منتقل نماید و ایشان انجام داد. هنگامی که مأمورین صدّام آمدند و آن قالی را خواستند، کلیددار گفت: آن قالی در حرم حضرت ابوالفضل عليه‌السلام است. 🍃 مأموران به حرم قمر منیر بنی هاشم رفتند و گفتند: برخیز و قالی را جمع کن و به ما بده. کلیددار گفت: من جرأت نمی‌کنم، هر کس جرأت دارد، بیاید و جمع کند. یکی از مأمورین که خیلی شجاع و تنومند بود، با نخوت و غرور جلو رفت و قالی را لوله کرد و از زمین بلند کرد و بر دوش خود نهاد. 🍃 یک مرتبه از زمین کنده شد، در هوا قطعه قطعه شده روی زمین افتاد. مأمورین از خدّام حرم تعهّد گرفتند که هرگز نباید این خبر به کسی نقل شود و لذا تا صدّام زنده بود، این خبر منتشر نشد، پس از هلاکت صدّام توسط خدّام، این خبر انتشار یافت. 📚 جرعه‌ای از کرامات امام حسین عليه‌السلام، علی اکبر مهدی‌پور، ص۱۲۳ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
◼️ ضمن عرض تسلیت، به اطلاع می‌رسانیم: مراسم تشییع و ختم، محب و عاشق اهل‌بیت علیهم‌السّلام، مرحوم حجت‌الاسلام 👈🏼 فردا در قم، ساعت ۱۴ونیم، از مسجد سنگبند 👈🏼
عزیزانی که در قم هستن، بالاخص دوستان طلبه،
حتماً تشریف بیاورید 
🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◻️ سوم آبان ۱۲۷۶شمسی، سالروز وفات علامه‌ی شهیر، و مجاهد خستگی‌ناپذیر، (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) است 🔻 به‌همین مناسبت، شناختی کوتاه از شخصیت آن عالم بزرگ و کتاب معروفش، تقدیم می‌شود 📚 مطالب مطرح شده: ۱. بیوگرافی زندگی علامه ۲. تأليفات و تحقیقات علامه ۳. ردّیه نویسی علامه ۴‌. خستگی‌های تألیف ۵. کتابخانه‌ی ناصریه لکنهو ۶. برخی از خاندان صاحبِ عنوانِ علامه ۷. شاه عبدالعزیز دهلوی و کتابش ۸. عبقات الأنوار فی إمامة الأئمّة الأطهار ٩. تلخیص عبقات الأنوار، باعنوان: نفحات الازهار، از آیت‌الله سیدعلی‌حسینی‌میلانی ۱۰. اشاره‌ای به مطالب تحفۀ اثناعشریه ۱۱. روش کار علامه میرحامد حسین هندی 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar