eitaa logo
مطالب ویژه
4.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
📚 مطالب ویژه، حول محورمعارف توحیدی و انقلاب اسلامی برگرفته ازاندیشه‌های استاداصغرطاهرزاده 📧 ارتباط‌ با ما: @hasannazari 09136032342 🔹سایت‌ لب‌ المیزان:https://lobolmizan.ir 🔹ایتا:https://eitaa.com/matalebevijeh 🔹روبیکا:https://rubika.ir/matalebev
مشاهده در ایتا
دانلود
متن بحث شده در انسان و تجربه الهی 62- انسان موجود گشوده‌ای است که به اعتبار آن ‌و اسماء الهی را می‌شناسد، در عالم هستی قرار دارد و بدین لحاظ دارای تجربه‌ای الهی است و دارای جنبه‌ رازآلودگی است و با توجه به چنین حضوری برای انسان، هر جایگاهی که چنین حضوری را برای انسان تنگ کند و آن را نادیده بگیرد، موجب احساس پوچی برای انسان می‌شود زیرا آن جایگاه با جان او ارتباط ندارد و درون او را نادیده می‌گیرد. نیهیلیسم نتیجه‌ منطقی اخلاقی است که انسان را در آداب محدود می‌کند، به جای گشودن راه به سوی جایگاه وجودیِ انسان در هستی. با نظر به اسمای الهی در عالم است که انسان به رفع حجاب‌های خود با مخلوقات اقدام می‌کند و با خودی گسترده و گشوده به‌سر می‌برد، در این حالت دروغ به هر شکلی که باشد - چه دروغ به خود و چه دروغ به دیگران- زشتی‌اش را نمایان می‌سازد و رابطه با «وجود» به هر صورتی که ظهور کند، باقی است.تفاوت در ارتباط با مظاهرِ وجود و اعصارِ وجود است وقتی جناب صدرالمتألّهین در تعریف نفس ناطقه فرمود: «اَلنَّفْسُ جِسْمٌ آلی ذی حیات...» عملاً نفس را جدا از جسم یا بدن ندانست و جدا ندید و این یعنی باید متوجه بود در جهانِ واقعیات «من» از «تن» متمایز نیست و همین نحوه بودنی که انسان در بدن دارد، نحوه بودن او در جهان نیز به همین شکل است و همان حضوری که «من» را با «تن» متحد می‌سازد، «من» او را با تمام جهان متحد می‌کند و به گفته گابریل مارسل: اتحاد میان نفس و دیگر امورِ موجود، متفاوت از اتحاد نفس و بدن نیست. یعنی تنِ ما یک تن ابژه نیست بلکه خویشتن ما است و حسّ لامسه حکایت از آن دارد که چگونه رابطه نفسِ ناطقه با موجودات بیرونی ناگسستنی است. 1️⃣ پس وقتی من صحبت می‌کنم یا وقتی سخنان دیگران را می‌فهمم، حضور دیگران را در خود و حضور خود را در دیگران تجربه می‌کنم و در این رابطه‌ها به نوعی همبودی می‌رسیم و به یکدیگر اندیشه‌هایی را وام می‌دهیم که در فهم جهانی که در آن هستیم کمک‌ می‌کند و می‌فهمیم در چه تاریخی حاضر هستیم و با تجدید تاریخ، معانی ظهور آن تاریخ در قالب واژه‌هایی که از معانی متجلی شده‌اند، به میان می‌آیند و می‌فهمیم در چه عالَمی هستیم. این است راه فهم حضور تاریخی برای کسانی که حضور خود در جهان را در راستای حضوری می‌یابند که در تن خود دارند و این نوعی احساس حضور در عالَم است که انسان عالم را ابژه خود نمی‌کند و منجر به درک تاریخی می‌شود که در آن حاضر است و آن تاریخ را چون شرابی مست‌کننده احساس می‌کند که جزء وجود اوست، آزاد از هرگونه پوچی که با محدودشدن وجود انسان در آدابی محدود بدون درک حضوری خود، به سراغ او می‌آید. 2️⃣ ________________________________________ 1️⃣ - به کتاب «پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی» ترجمه دکتر مرضیه پیراوی، ص 72 مراجعه شود. 2️⃣ - در موضوع احساس حضورِ تاریخی که که انسان خود را ماوراء مرگ و زندگی می بابد، می توان به سخن حضرت سجاد.ع.در وصف بعضی از اصحاب امام حسین.ع. در عصر عاشورا نظر کرد که می فرمایند: : «لَمَّا اشْتَدَّ الْأَمْرُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب.ع. نَظَرَ إِلَيْهِ مَنْ كَانَ مَعَهُ فَإِذَا هُوَ بِخِلَافِهِمْ لِأَنَّهُمْ كُلَّمَا اشْتَدَّ الْأَمْرُ تَغَيَّرَتْ أَلْوَانُهُمْ وَ ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُهُمْ وَ وَجَبَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَانَ الْحُسَيْنُ«علیه‌السلام» وَ بَعْضُ مَنْ مَعَهُ مِنْ خَصَائِصِهِ تُشْرِقُ أَلْوَانُهُمْ وَ تَهْدَأُ جَوَارِحُهُمْ وَ تَسْكُنُ نُفُوسُهُمْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ انْظُرُوا لَا يُبَالِي بِالْمَوْتِ فَقَالَ‏لَهُمُ الْحُسَيْنُ«علیه‌السلام» صَبْراً بَنِي الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ عَنِ الْبُؤْسِ وَ الضَّرَّاءِ إِلَى الْجِنَانِ الْوَاسِعَةِ وَ النَّعِيمِ الدَّائِمَةِ فَأَيُّكُمْ يَكْرَهُ أَنْ يَنْتَقِلَ مِنْ سِجْنٍ إِلَى قَصْرٍ». آن وقت كه كار بر امام حسين.ع.» سخت شد، اصحاب نظر به جانب آن جناب نمودند و حالِ آن امامِ همام را به خلاف احوال خود مشاهده كردند، زيرا كه چون امر بر آن‌ها سخت مي‌شد، رنگ‌هاشان متغيّر مي‌گرديد و بر پشت‌هاشان لرزه مي‌افتاد و دل‌هاشان هراسان مي‌گرديد ولي آن امام.ع. و بعضى از خواص كه در خدمت حضرت بودند، رنگ چهره‌شان برافروخته‌تر و اندام‌شان آرام‌تر و جان‌هایشان آسوده‌تر می‌گشت؛ پس اصحاب به يكديگر مي‌گفتند حضرت را ببينيد كه از مرگ باك ندارد، آن‌جناب به آن‌ها مي‌فرمود: صبر پيشه کنيد اى بزرگ‌زادگان كه مرگ جز پلى كه شما را از پريشانى و بدحالى به بهشت وسيع و عيش جاويد مي‌رساند، چيز ديگري نيست، پس كدام‌يك نگرانيد از اين‌که از زندان به قصر رويد؟ @khanehtolab
5- سُکنی‌گزیدن در فتوح رازآمیز این تاریخ در رجوع به انقلاب اسلامی می‌توان متوجه فتوحِ وجودِ حقیقت، مطابق این زمانه شد و در فتوحِ رازآمیز این تاریخ همچون شهدا سُکنی گزید. انقلاب اسلامی مجال آن را پدید آورده تا همه‌ چیز را معنای قدسی ببخشد، حتی تحریم‌هایی که موجب سختی زندگی شده و یا دیگر محرومیت‌هایی که دختران و پسران ما با آن روبه‌رویند. در همه شئون انقلاب، عالَمی متجلّی است که موجب فتوح و گشایش جهان است و کیفیت بخشیدن به آن. امری را که در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی تجربه کردیم و معلوم شد چگونه آن شهید بزرگوار افق حضور حق الیقینی را در این تاریخ متذکر ما گشته است. 🔖 عنوان : حق الیقین تاریخی و شور ایمانی https://eitaa.com/matalebevijeh/7639
امام حسین(ع)،زمینه سازآینده ی تاریخ_جلسه دوم.mp3
15.48M
🍃◾️ ◼️🍃 🍃 سخنرانی 〰️〰️ 🔳 عنوان بحث : 🍂امام حسین (ع)؛ زمینه‌سازِ آینده‌ی تاریخ2 http://lobolmizan.ir/sound/1145 〰️〰️〰️〰️〰️ ◽️ ، ◾️ ◽️ https://eitaa.com/matalebevijeh/7728 🏴 @Matalebevijeh 🍃◾️🍃◾️🍃◾️🍃◾️
بنیان_های_فکری_طالبان.mp3
12.94M
: 🖌درکنار نظر محمد حسین جعفریان (https://eitaa.com/matalebevijeh/7617 ) درباره وضعیت افغانستان . آقای دکتر قاسم پور حسن طالبان را از نظر بنیان های فکری بررسی کرده اند که خوب است رفقا از این جهت هم به موضوع طالبان فکر کنند. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ❁│@matalebevijeh •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺꧁کُلُ أرْضٍ کَرْبَــلا꧂🌺 💞در عـالــم عـشـــــق، هـمـه چــیـز در ســکـوتـــــ🤭 رقــم مــیـخــورد... ❓این همـــه هیـاهـو برای چیست؟ ❗️ »||نـمی دانــــــم...||« کـــــــــــــربـــلا را بـبـیـن👀 هر چه صداست در جبهه یزید است📣 »» کـربلاییـان آرام جــــــان می دهند...«« 🍃@matalebevijeh
🔸سلام به معرفت جویان گرامی🔸 برای دسترسی به مطالب اصلی کانال ما از طریق های زیر اقدام نمایید : 🍃 🏴 🏴 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🔲 🍃 🍃 (بادعادرآغوش خدا) 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 💥 🍃 📚 🍃 💗 🌷 ❤️سردارشهید 🔸سوره 🔸سوره 🍃 ⚡️ ❇️ 🌷 ❤️ 🌸🍃 🔰 ❣️ ❣️ 🤲 🔰 🙌🏻 ✍️ 💌 () 💎 شرح 🎙 شرح ✅سوره ✅سوره () ⬅️سوره () 💎سوره 💌@matalebevijeh💌 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
. 🔻 اطلاعیه🔻🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🔻 اطلاعیه🔻 📖 تفسیرسوره مبارکه (مطففین و محرومیت های بزرگ. ) 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀 https://eitaa.com/matalebevijeh/7484 جزوه https://eitaa.com/matalebevijeh/6744 🔰 سلسله جلسات تفسیر قرآن توسط ا 🌿🥀🌿🥀🌿🥀 🕌سه راه سیمین مسجد الانبیا ⏰شنبه ها ساعت 7الی8 قبل ازنمازمغرب 👈تاکید میشودهنگام حضوردرمسجدرعایت پروتكل هاي بهداشتي اعلامی ستادملی مبارزه باکرونا الزامی است ⏭ لینک جلسه قبلی (11) : 👇🏻 https://eitaa.com/matalebevijeh/7716 🔸 به صورت زنده هم از طریق لینک 🔻🔻🔻https://www.skyroom.online/ch/sohasima/tafsir @soha_sima
غزل شماره 102.pdf
104K
📝 💠عنوان: حضور در موطن وجودی خود #️⃣ شماره:صدودو(102) https://eitaa.com/jozavatlobolmizan/430 🌐 کانال مطالب ویژه: @matalebevijeh
14000606_41625_1281k.mp3
12.16M
🎙 استوری | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم منتشر شد. 🎧 بشنوید👇 https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=48590 📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاء هیئت دولت در نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم👇 https://eitaa.com/khamenei_ir/10656
7- راز ماندن اصحاب در کنار امام همه چیز گواه است آن شورمندی دینی که کربلا آینه آن بود، نیاز بشر آخرالزمانی است، تا جواب نیاز ظرفیت ایمانی خود را بدهد و این بالاتر از آن ایمانی است که در مقام علم الیقین و حتی عین الیقین سراغ انسان می‌آید. به همین جهت وقتی شب عاشورا حضرت اباعبدالله«علیه‌السلام» به اصحاب خود به عنوان امام زمان‌شان اجازه دادند که بروند، با اصرارِ تمام ماندند؛ زیرا متوجه شده بودند چه شرایطی پیش آمده و در چه شرایطی قرار گرفته‌اند، شرایطی که درک حق الیقینی تاریخی و شور ایمانی خاصی، در بستر حضور در تاریخ قدسی، سراغ آن ‌ها می‌آمد و آن ها متوجه آن حضور بودند. 🔖 عنوان : حق الیقین تاریخی و شور ایمانی https://eitaa.com/matalebevijeh/7639
اصحاب امام حسین(ع)وشناخت رسالت تاریخی خود.mp3
17.36M
🍃◾️ ◼️🍃 🍃 سخنرانی 〰️〰️ 🔳 عنوان بحث : 🍂اصحابِ امام حسین (ع) و شناختِ رسالتِ تاریخی خود http://lobolmizan.ir/sound/1145 〰️〰️〰️〰️〰️ ◽️ ، ◾️ ◽️ 🏴 @Matalebevijeh 🍃◾️🍃◾️🍃◾️🍃◾️