eitaa logo
مطرا
11.7هزار دنبال‌کننده
460 عکس
148 ویدیو
16 فایل
⚜️مطرا؛ مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی ‌ 🔰 مجموعه‌ای دانش‌بنیان در حوزه راهیان نور، به همت جوانان انقلاب اسلامی 🇮🇷 مطرا برای تحقق راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی به میدان آمده است. 🔹راه ارتباطی: @matra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کنیم. 🔰امام خامنه‌ای مدظله‌العالی: «سرتاپای زندگی امیرالمومنین‌ علیه‌السلام جهاد مخلصانه است. از هنگام نوجوانی که اسلام آورد تا ۶۳ سالگی که به شهادت رسید، یک لحظه زندگی چنین فارغ از تلاش مخلصانه نیست، و قطعا شخصیتی با این همه تلاش در تاریخ اسلام وجود ندارد.» ۱۳۶۶/۰۲/۳۰ 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
16.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜️جهاد تا شهادت 🔰امام خامنه‌ای مدظله‌العالی: «من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده، عَلى اَمرٍ وَفَینا بِهِ لِلّهِ وَ لِرَسُولِهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه؛ بر یک موضوعی با هم توافق کردیم، با خدا و پیغمبرش معاهده کردیم؛ یعنی نشسته‌اند قرار گذاشته‌اند. امیرالمؤمنینِ جوان، با عموی مسنّش جناب حمزه، با آن برادر و با آن پسر عمو نشسته‌اند و قرارداد بسته‌اند بر یک امری که قاعدتاً «جهاد حتّی الشهادة» است؛ یعنی ما در این راه، در این حرکت، بی‌محابا میرویم تا لحظه‌ی شهادت. بعد حضرت میفرماید: فَتَقَدَّمَنی اَصحابی؛ این رفقا، [این] سه نفر از من جلو افتادند؛ وَ تَخَلَّفتُ بَعدَهُم.» ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️ شدتِ بعد از فرج 🔰نگاهی بر شب‌های قدر انقلاب اسلامی 🔶جنگ در نقطه‌ی مهمی قرار گرفته بود. لو رفتن عملیات بزرگ آبی-خاکیِ ایران یک شوکِ تمام‌عیار و بحرانی بزرگ بود. «کربلای۴» که می‌توانست برگ برنده‌ی ایران در جنگ با رژیم بعث عراق باشد، به یک تراژدی تلخ تبدیل شده‌ بود. در روزهای سخت و سنگینِ پس از شکستِ کربلای۴ اما گروهی از فرماندهان، به سرعت در تدارک یک عملیات دیگر بودند. عملیاتی برای احیای توان نظامی ایران؛ عملیاتی که "" شد. ♦️همراه ما باشید با انتشار یادداشت ویژه شب قدر 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️ شدتِ بعد از فرج 🔰نگاهی بر شب‌های قدر انقلاب اسلامی 🔶جنگ در نقطه‌ی مهمی قرار گرفته بود. لو رفتن عملیات بزرگ آبی-خاکیِ ایران یک شوکِ تمام‌عیار و بحرانی بزرگ بود. «کربلای۴» که می‌توانست برگ برنده‌ی ایران در جنگ با رژیم بعث عراق باشد، به یک تراژدی تلخ تبدیل شده‌ بود. در روزهای سخت و سنگینِ پس از شکستِ کربلای۴ اما گروهی از فرماندهان، به سرعت در تدارک یک عملیات دیگر بودند. عملیاتی برای احیای توان نظامی ایران؛ عملیاتی که شد. نام عملیات را گذاشتند کربلای۵. چه برای کسانی که با شعار "جنگ جنگ تا پیروزی" در گسترده‌ترین عملیات جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بودند و چه سیاسیونی که با شعار "جنگ جنگ تا یک پیروزی" چشم به این عملیات دوخته بودند، جنگ در یک نقطه تاریخی بود که می‌توانست مقدرات بعد از خود را رقم بزند. این «نقطه تاریخی» با یک «پیروزی تاریخی» همراه شد. 🔷کربلای۵ خاطرات تلخ کربلای۴ را با طعم شیرین غلبه بر دشمن متجاوز عوض کرد. میزان پیشروی ایرانی‌ها و حجم خسارات بعثی‌ها آن‌قدر قابل توجه بود که هفته‎نامه newsweek بنویسد: «تهاجم ایرانی‌ها در نزدیکی بصره، حداقل یک چیز را در خصوص جنگ ایران و عراق تغییر داده و آن این مساله است که برای اولین بار طی چند سال گذشته، این احتمال را که یک طرف حقیقتاً بر دیگری پیروز شود، مطرح ساخته است». این اولین بار از آغاز جنگ بود که کارشناسان غربی در مورد قدرت نظامی عراق دچار تردید شدند. ارتش عراق در عملیات والفجر ۸ در عین ناباوری فاو را از دست داد؛ اما شکست نظامی در شلمچه با هیچ‌ یک از شکست‌های عراق قابل‌ مقایسه نیست؛ زیرا این شکست، آن‌ هم در سال هفتم جنگ و در حساس‌ترین منطقه نبرد، آینده عراق در این جنگ را در تاریکی فرو برد. جهان دریافته بود که جنگ با جمهوری اسلامی مقوله‌ای متفاوت است. ایرانی‌ها شبیه هیچ‌کس نمی‌جنگیدند و سازمان رزم خاص خود را داشتند. با تاثیرگذاری بر ادامه‌ی سرنوشت جنگ کار خود را به ثمر رساند و هر روز که از جنگ می‌گذشت، ایران در مسیر پیروزی بالنده‌تر می‌شد. اما روز بعد از پیروزی، روز متفاوتی بود. 🔶عرصه‌ی جنگ در روزهای پس از کربلای۵ برای ایرانی‌ها هرروز تنگ‌تر شد. همزمان با اتمام عملیات کربلای۵، ارتش عراق به شهرها، نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی ایران حمله کرد و تا سال ۶۶ به این حملات ادامه داد. ایرانی‌ها که تا قبل از این در دریا محتاطانه عمل می‌کردند، به همه حملات عراق پاسخ دادند. با ورود نظامی آمریکا به خلیج فارس، جنگ وارد مرحله جدیدی شد؛ آغازی بر یک جنگ دریایی. رویارویی مستقیم نظامی میان ایران و آمریکا. این یک جنگ جدید بود. جنگ با دشمن شماره یک. پیروزی در کربلای۵ برخلاف برخی تحلیل‌ها، ایران را به سمت خاتمه‌ی جنگ سوق نداد بلکه ما را به ورطه‌ی آزمونی سخت‌تر کشاند. حالا ما بودیم و دشمنی که از زمین، دریا و هوا به تمام زیرساخت‌های ما حمله می‌کرد. 🔷شاید رزمندگانی که کربلای۵ را با تصور پایان‌دادن به جنگ از طریق یک پیروزی مقتدرانه آغاز کردند و را رقم زدند، سنت الهیِ «آزمایش مومنان» را خوب و دقیق فهم کرده‌ باشند. آزمون‌های سخت‌تر متعلق به بندگان قدرتمندتر است و هر پیروزی، یعنی ورود به یک امتحان تازه. این شاید یکی از مهم‌ترین درس‌های کربلای۵ برای امروزِ ما باشد؛ درسی که کمتر به آن توجه کرده‌ایم. انقلاب اسلامی در تمام مراحل خود، هرگاه از پسِ یک بحران برآمده، با بحرانی دشوارتر مواجه شده است. درست مانند وضعیتِ ما پس از کربلای۵ و درست مانند امروزِ ایران. پشت هر پیروزی، یک چالش تازه منتظر مردمی است که از ۱۳۵۷ تا امروز اراده‌ کرده‌اند مسیر تاریخ را جور دیگری بنویسند؛ جوری نامنطبق بر خواسته‌های قدرت‌های استعماری و منطبق بر آرزوهای ستم‌دیدگان. چنین ملتی حتما هرروز با آزمون‌هایی نو و سخت مواجه خواهدشد، درست مثل رزمندگانی که آزمون دشوارِ نبرد مستقیم با آمریکا را پس از پیروزی در کربلای۵ تجربه کردند. ✍🏻سعید لشگری - کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜مراحل تمدن‌سازی انقلاب اسلامی 🔰بخش نخست؛ مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی 🔹با مرور سه جریان در تعریف مبنای انقلاب اسلامی در یادداشت‌های پیشین و تامل بر ادبیات امامین انقلاب مشخص می‌گردد که آنچه مدنظر امامین انقلاب برای تحقق تمدن نوین اسلامی است جریان اسلام ناب است که به کرار در صحبت‌ها و نوشته‌های ایشان مرور شده است. اما قدر مسلمِ پیاده‌ کردن تمدن نوین اسلامی به مضموم آرمان‌ها و هدف‌هایی که در دل آن نهفته است، دارای یک فرآيند طولانى و البته دشوارى است. 🔸مبنای انقلاب اسلامی مفهوم «نظام‌سازی اسلامی» است به این معنا که یعنی نهاد‌های اجتماعی به شکلی تنظیم و ایجاد شوند تا هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها بر اساس فقه شیعه و اسلام باشد. تحقق «نظام‌سازی اسلامی» امری تدریجی و متناسب با تحولات جامعه است و مفروض دانستن این موضوع که نظام‌سازی، به یکباره و طی پیاده‌سازی یک پروژه اجتماعی محقق خواهد شد، یک خطای راهبردی است. باید شرایطی از جمله زمینه‌سازی‌های فکری-سیاسی را برای تحقق نظام‌سازی ایجاد نمود که روند ایجاد این پیش‌زمینه‌ها منتج به حرکت گام‌به‌گام در جهت نیل به مقصد غایی انقلاب اسلامی است. 🔹لذا از این حرکت گام‌به‌گام به عنوان زنجیره‌ی پنج‌گانه‌ی تحقق اهداف نام برده می‌شود؛ «یک زنجیره‌ی منطقی که حلقه‌ی اول، انقلاب اسلامی، بعد تشکیل نظام اسلامی، بعد تشکیل دولت اسلامی، بعد تشکیل جامعه‌ی اسلامی، بعد تشکیل امت اسلامی [تمدن اسلامی] است. این یک زنجیره‌ی مستمری است که به هم مرتبط است.» لازمه حرکت در این مسیر تعریف و شناخت درست از هر یک از این مراحل است و مهم‌ترین نکته در تعریف هر مرحله، تعریف آن با مبنای نظام‌سازی است. 1⃣ مرحله انقلاب اسلامی برای نظام‌سازی اسلامی ابتدا باید اختیارات لازم کسب شود تا بتواند همه شرایط لازم برای اجرای احکام اسلامی را تامین کند. «مرحله انقلاب اسلامی، یعنی همان حرکت انقلابی و جنبش انقلابی که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون می‌کند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده می‌کند». لذا در حلقه اول این زنجیره به عنوان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ محقق شده و اختیارات اجتماعی و حکومتی برای تحقق مبنای انقلاب از غیرمعتقدین به اسلام گرفته شد و در اختیار معتقدین به اسلام ناب قرار گرفت لذا در تعریف می‌گوییم مرحله انقلاب اسلامی مرحله کسب اختیارات لازم جهت نظام‌سازی اسلامی توسط فقیه شیعه است. 2⃣ مرحله نظام اسلامی‌ مهمترین موضوع در ابتدای هر انقلابی، چگونگی هویت بخشیدن و تثبیت آن نظام است. يعنى «منبع تقنين و معيار و ملاك اجرا و اركان تصميم‏‌گيرى در كشور معلوم شود. در این مرحله اركان حكومت- قوه‌ى مجريه، قوه‏ى مقننه، رهبرى، قوه‏ى قضاييه و ديگر اركان- چيده شد و قانون اساسى همه‏‌ى اين‌ موارد را تثبيت كرد؛ لذا پايه‏‌گذارى‏‌هاى اصولى انجام گرفت». مسئله ولایت فقیه و حضور مردم در تمام صحنه‌ها دو اصل اساسی هندسه کلی نظام‌سازی اسلامی در مرحله دوم انقلاب است. با این تثبیت باید در بخش‌های اولویت‌دار نظام‌سازی اسلامی به صورت اجمالی تبیین و تحقق پذیرد. مرحله نظام‌سازی به تعبیری مرحله نمونه‌سازی است، بدین معنا که در این مرحله، انقلاب اسلامی با نمونه‌سازی ساختارهای جامعه به دنبال تثبیت و فهم همگانی است تا پایه‌های ورود انقلاب به برپایی جامعه مبتنی بر مفاهیم و ارزش‌های دینی با قوت برداشته شود. برای مثال، امام خمینی رضوان‌الله‌علیه در عرصه قانون‌گذاری، شورای نگهبان را تاسیس می‌کند، در عرصه دفاع نظریه بسیج را مطرح می‌سازد و در سایر عرصه‌ها همچون جهادسازندگی، نظریه مترقی ولایت فقیه، کمیته امداد و... جزو نظام‌سازی‌های اسلامی است که انجام شده و نتایج موفقیت‌آمیزی نیز به دنبال داشته است. لذا مرحله نظام اسلامی مرحله هویت بخشیدن به انقلاب اسلامی با تعریف مردم‌سالاری دینی در حاکمیت و قانون اساسی و نمونه‌سازی است. ♦️در یادداشت های پیش‌رو به تعریف سایر مراحل خواهیم پرداخت. ✍🏻روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜روایت فناورانه، خلق ارزش افزوده از معدن طلای دفاع مقدس 🔰وقتی تاریخ دفاع‌ مقدس به ۷ لایه پیوستاری تقسیم می‌شود، سوال اصلی دیگر این است؛ برای روایت این ۷ لایه چگونه باید اقدام نمود؟ 🔹اگر تاریخ ۸ ساله دفاع‌ مقدس را مانند یک «معدن طلا» در نظر بگیریم، آن وقت نحوه روایت آن می‌تواند به دو صورت باشد: 1⃣ وارد این معدن طلا بشویم، در حالی که به دستگاه و ابزار خاصی مجهز نباشیم و هدف مشخصی هم نداشته باشیم، آن وقت فقط می‌توانیم از دیدن معدن طلا لذت ببریم و در بعضی مواقع هم مقداری طلای خام برداشت کنیم که به‌ غیر از ارزش اولیه برای ما بهره‌ای نخواهد داشت و دچار «خام‌خوری و خام‌فروشی» نسبت به ۸ سال دفاع‌مقدس خواهیم شد. 2⃣ وارد این معدن طلا بشویم، اما هدفمان مشخص باشد، به دستگاه و ابزارهای لازم مجهز باشیم و با منطق مشخص به دنبال آن باشیم تا به‌ صورت هدفمند از نقاط مشخص این معدن برداشت کنیم و پس از برداشت به پردازش و فرآوری آن بپردازیم تا به غیر از ارزش اولیه، بتوانیم ارزش‌های دیگری را نیز خلق کنیم، در حقیقت ما با این رویه می‌توانیم از «خام‌خوری و خام‌فروشی» عبور کنیم و ارزش افزوده‌های جدیدی از معدن طلای دفاع‌ مقدس خلق کنیم. 🔸ما معتقد هستیم باید در روایت دفاع‌مقدس، بتوان ارزش افزوده‌های جدید و بیشتری را مبتنی بر زمان و مخاطب خلق کرد و لازمه این کار، پرداخت فناورانه به تاریخ ۸ ساله دفاع‌ مقدس است و منظور از پرداخت فناورانه آن است که بتوان؛ «با ارائه یک "دستگاه شناختی" مشخص، موجبات استخراج "معادلات" مشخص را از "معادن و بسترهای" مشخص، برای ساخت و تولید "الگوهای" مشخص، فراهم نمود». 🔹بر اساس آنچه بیان شد، پس ما در روایت فناورانه دفاع‌ مقدس، به دنبال آن هستیم تا نحوه رجوع مخاطب به آن تاریخ ۸ ساله را ارتقا دهیم و بیش از آنکه به دنبال درگیرنمودن احساسات او باشیم، بتوانیم عقل و منطق او را تحت تأثیر قرار دهیم، چون آن وقت است که می‌‌تواند معادلات و الگوهای استخراجی از دفاع‌ مقدس را در زندگی امروزش به‌ کار بسته و گام‌های استوار را برای ساخت آینده مبتنی بر گذشته محکم بردارد و اگر این اتفاق صورت گرفت برقراری ارتباط ناگسستنی بین اتفاقات آن دوران و نسل امروز محقق می‌شود. بر همین اساس سوال کلیدی بعدی این است که مولفه های اصلی روایت فناورانه برای اتصال خرمشهرهای دیروز و امروز چیست؟ ♦️ادامه دارد ... ✍🏻محمد علیان - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور   @matra_ir
⚜ ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی 🔰بنا بود، حذفشان کنند؛ جایگاه ارتش در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 🔹فراموش نمی کنیم... ♦️متن یادداشت در عکس نوشته‌ها ✍🏻محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور @matra_ir
⚜️برای اسلام 🔰کنار هلی‌کوپتر جنگی‌اش ایستاده بود و به سوالات جنگی خبرنگاران جواب میداد، خبرنگار ژاپنی پرسید: «شما تا چه هنگام حاضرید بجنگید؟» شیرودی خندید، سرش را بالا گرفت و گفت: «ما برای خاک نمی‌جنگیم، ما برای اسلام می‌جنگیم. تا هر زمان که اسلام در خطر باشد.» این را گفت و به راه افتاد و خبرنگاران حیران ایستادند. شیرودی آستین‌ها را بالا زد. چند نفر به زبان‌های مختلف از هم پرسیدند: کجا؟ خلبان شیرودی کجا می‌رود؟ هنوز مصاحبه تمام نشده! شهید شیرودی همانطور که می‌رفت، برگشت، لبخندی زد و بلند گفت: «نماز! دارند اذان می‌گویند.» 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️عید فطر مبارک   🔰مقام معظم رهبری: نماز روز عید فطر به یک معنا شکرانه‌ی نعمت الهی در ماه رمضان است. شکرانه این ولادت جدید است. ۸۸/۰۶/۲۹   🌸طاعات و عباداتتون قبول حق باشه‌ ان‌شاءالله🍃   🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷     @matra_ir
⚜هندسه شناختی راهیان نور؛ نظامات شناخت، تحلیل و ارتقاء راهیان نور 🔰در یادداشت‌های پیشین از جایگاه و نقش راهیان نور به عنوان یک پدیده فرهنگی گفتمان‌ساز در انقلاب اسلامی گفتیم و در تحلیل جامع راهیان نور گفته شد که راهیان نور را با ۳ برش زمانی(گذشته، حال و آینده) و با سه مفهوم اصلی (تبیین، توصیف و پیش‌بینی) مورد واکاوی قرار می‌دهیم. مبتنی بر این نگاه و مبتنی بر گستره عظیم مطالعات اسنادی و میدانی مطرا از جلوه‌های حضوری راهیان نور، صورت‌بندی مطالعه و تحلیل راهیان نور در ۵ نظام اصلی جمع‌بندی می‌گردد. منظور ما از نظام، مجموعه‌ای بهم پیوسته از مفاهیم و گزاره‌هایی است که با هم در ارتباط بوده و دستکاری و یا رشد در یک مفهوم یا محور باعث تغییر در سایر مفاهیم و گزاره‌ها می‌گردد؛ از سویی دیگر هر محور قائم به خود بوده و در تلاش است تا پرورش و رشد در کل نظام را تامین کند. (باید به این نکته توجه کرد که منظور ما از ۵ نظام، همان خرده نظاماتی است که در نظام نهایی راهیان نور تجلی پیدا می‌کند و برای فهم بهتر ما از عنوان نظام استفاده می‌کنیم). بدین‌ترتیب صورت‌بندی نظامات راهیان نور به شرح زیر مشخص شده است: 🔹نظام معرفتی؛ این نظام به زیرساخت نظری سایر نظامات راهیان نور تعریف می‌شود. مجموعه‌ای از مفاهیم و گزاره‌های نظری و بینشی راهیان نور که به تحلیل ماهیت و هویت راهیان نور می‌پردازد و کارکردهای معرفتی راهیان نور را ارائه می‌دهد. پاسخ به سوالاتی است که اساساً راهیان نور چرا شکل گرفته است؟ چه ماهیتی و هویتی برای راهیان نور باید تعریف کرد؟ نگاه زیارت‌بنیان یا نگاه گردشگری سیاه (جنگ) کدام یک برای راهیان نور اصالت دارد؟ آیا راهیان نور ماهیت ذاتی بلاتغییر دارد یا مبتنی بر زمان، ماهیت آن تغییر پیدا می‌کند؟ و سایر سوالات در این حوزه. 🔸نظام معنایی و محتوایی؛ در صورت تعریف درست از ماهیت و هویت راهیان نور در نظام معنایی و محتوایی به این می‌پردازیم که محتوای مطلوب برای ارائه در راهیان نور چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد؟ چه عناصری در راهیان نور وجود دارد که معنا و محتوا تولید و ارائه می‌دهد؟ روایت مطلوب از دفاع مقدس چه مختصاتی دارد؟ محتوای مناسب برای اقشار مختلف سنی و جنسی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ و ... . 🔹نظام حکمرانی؛ ما اگر توانستیم پایه‌های نظری و الگوهای مفهومی و عناصر معنایی و محتوایی راهیان نور را تحلیل و تعریف کنیم، سومین نظامی که باید در نظر بگیریم نظامی است که مدیریت و پیشبرد راهیان نور را رقم می‌زند. این نظام به شناخت و تحلیل تک‌تک عناصر و نهادهایی می‌پردازد که نقش پیشبرد و عقلانیت راهیان نور را می‌سازد. نقش دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، رویکردهای حاکم و اسناد بالادستی حاکم بر راهیان نور در این نظام واکاوی و ارزیابی می‌شوند. 🔸نظام برنامه‌ریزی و اجرائی؛ نظام چهارم راهیان نور نظام برنامه‌ریزی و عملیات راهیان نور است. الگوهای برآمده از نظام معرفتی و نظام معنایی در این نظام به برنامه عملیاتی تبدیل شده و به تک‌تک عناصر راهیان نور ترجمه می‌گردد. فهم مولفه‌های محوری و عمومی در برنامه‌ریزی راهیان نور و برنامه‌ریزی مبتنی بر اقشار مختلف سنی، جنسی، مناطق عملیاتی و... از جمله محورهای اصلی شناخت و ارتقاء راهیان نور محسوب می‌شود. 🔹نظام ارزیابی؛ داشتن ارزیابی درست برای ارتقاء راهیان نور به دلیل جریانی بودن و سیال بودن راهیان نور آنقدر اهمیت دارد که ارزیابی از راهیان نور را نیز به عنوان یک خرده نظام برای راهیان نور تعریف کردیم. وظیفه این نظام ایجاد توازن بین سایر نظام‌ها و رصد پیشرفت و تعالی راهیان نور مبتنی بر برآورد اثرات و نتایج راهیان نور است. 🔸بدین ترتیب ۵ نظام فوق مجموعه هندسه شناختی راهیان نور را تشکیل می‌دهد و تمامی مطالعات و محصولات تولید شده در مطرا مبتنی بر این دستگاه شناختی تعریف و ارائه می‌گردد. ♦️در یادداشت های آتی به واکاوی بیشتر هر یک از نظامات خواهیم پرداخت. ✍🏻روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ استقامتی به رنگ مهر و عاطفه 🔰صبوری به سبک اسوه‌های همسری 🔷صبر و استقامت زنان متاهل در دفاع مقدس، از صبر در همراهی با همسر برای جهادی مقدس آغاز می‌شود و تا صبر بر شهادت ادامه پیدا می‌کند. امام خامنه‌ای مدظله‌العالی این موضوع را به عنوان یکی از نقش‌های بی‌بدیل بانوان می‌دانند و در این باره می‌فرمایند: "همسران صبور شهدا، زن‌های جوان، شوهران جوان خودشان را در آغاز زندگی شیرین خانوادگى مورد آرزو از دست بدهند؛ اولا راضی بشوند این شوهر جوان بلند شود برود جائی که ممکن است برنگردد؛ بعد هم شهادت او را تحمل کنند؛ بعد هم افتخار کنند، سرشان را بالا بگیرند. این‌ها آن نقش‌های بی‌بدیل است." 🔶با این که در اغلب ادبیات منتشر شده از زنان دفاع مقدس، صبر و استقامت همسران تنها به صبر و استقامتی که همسران بزرگوار شهدا پس از شهادت همسرانشان از خود بروز داده‌اند یاد می‌شود، اما گستردگی این نقش بیش از این موضوع است. اگر بخواهیم دقیق‌تر به نقش‌آفرینی همسران در دوران دفاع مقدس بنگریم، باید همسران رزمندگان را نیز به عنوان همراهانی که روزها و ماه‌ها و سال‌های سختی را بدون حضور همسر گذرانده‌اند و مشکلات زندگی و رسیدگی به فرزندان را به تنهایی به دوش کشیده‌اند را هم در نظر بگیریم. علاوه بر این در پرداخت به زندگی همسران شهدا، نباید صرفا به صبر و استقامت پس از شهادت پرداخته شود؛ این نکته که میزان اثر این استقامت به دلیل ترویج "فرهنگ ایثار و شهادت" در جامعه بسیار بالا بوده و صبر و استقامتی که همسران شهدا، پس از شنیدن خبر شهادت همسر خود نشان داده‌اند، برای سایر بانوان هم ارزش‌آفرین بوده و جامعه را به سمت جهاد فی سبیل الله هدایت کرده است بسیار قابل توجه است، اما از نگاه دیگر ترویج "فرهنگ جهاد" از دل آن خانه‌ای بیرون آمده که یک زن با صبر و استقامت خود و با به دوش کشیدن بار مدیریت خانه به صورت مستمر محیط مجاهدت را حفظ کرده و با نشان‌دادن همراهی خود در این امر مقدس، مجاهد خانه را به میدان جهاد فرستاده است. 🔷با تمام توصیفاتی که از صبر و استقامت همسران بیان شد، باید این نکته را از خاطر نبریم که شرایط سخت زندگی در سال‌های دفاع مقدس که همسرانِ رزمندگان، جانبازان، اسرا و شهیدان متحمل شده‌اند در حالی رخ داده که مهر و عاطفه‌ی ذاتی یک زن همراه همیشگی این لحظات بوده است و اگر بخواهیم معنای صبر و استقامت را درک کنیم باید روحیه‌ی زنانه را در کنار این روحیه‌ی مقاوم در نظر بگیریم و بدانیم همانطور که خودشان اشاره می‌کنند، این بانوان به جهت داشتن آرمانی مقدس برای این صبر و استقامت، روحیه‌ی خود را با الگوبرداری از بانوان برتر دینی‌شان حفظ کرده‌اند. 🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️ثروت ملّی 🔰مقام معظم رهبری : «بدون تبیین و تبیین بلیغ، قطعاً هیچ فکری و هیچ اندیشه‌ی متقنی‌، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد و شهدا عملاً کار بزرگی را انجام دادند، این کار بزرگ را باید تبیین کرد.» ۱۳۸۹/۰۴/۱۴ 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️فرازی از وصیت‌نامه: «این امت باید بداند از بزرگترین خطراتى که انقلاب را تهدید مى‌کند، آفت نفوذ خطوط انحرافى در خط اصلى انقلاب یعنى همانا خط امام است؛ پس خط امام را دنبال کنید و امام را تنها نگذارید که نمى‌گذارید. شما امت مسلمان ایران در تاریخ جهان نمونه هستید. شما فرزندانى تربیت نموده‌اید که شهادت را بالاترین سعادت خود مى‌شمارند و فقط روى پشتوانه الهى حساب مى‌کنید و شکست در راه چنین حرکتى مفهومى ندارد.» 🌷شهید محسن وزوایی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜سلام و احترام خدمت همراهان محترم مطرا 🔰باتوجه به اختلال ایتا در روز گذشته، یادداشت دوشنبه‌های محتوایی روایت سوم امروز منتشر می‌شود. ♦️همراه ما باشید... 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜سه پرسش اساسی برای روایت فناورانه، از خرمشهرهای دیروز تا خرمشهرهای امروز 🔰بر اساس آنچه تا به این‌جا در مجموعه یادداشت‌های روایت سوم بیان‌ شد و در مورد دستگاه نگرش، دستگاه تحلیل و محور تحلیل گفتگو کردیم، در نهایت توانستیم دوران ۸ سال دفاع‌ مقدس را به ۷ لایه تحلیلی تقسیم نموده و این نکته را مطرح نماییم که نباید از آزمایشگاه عظیم تجربه‌ها و معدن طلا، بی تفاوت عبور کنیم، بلکه نیازمند نگاه فناورانه برای خلق ارزش افزوده در این مسیر هستیم و برای این مهم زمان آن رسیده‌ است تا به سه پرسش اساسی که موجبات روایت فناورانه را تکمیل می‌کنند، بپردازیم. 🔹در روایت فناورانه با در نظر گرفتن هر کدام از لایه های ۷ گانه تحلیلی، باید به ۳ پرسش اساسی را مطرح نماییم: الف. مسئله‌ها و چالش‌های اساسی در هر برهه زمانی (لایه‌ها) چه بوده است؟ ب. برای حل این مسئله‌ها چه راه‌حل‌هایی مطرح و چه مسیرهایی طی شده و نتیجه آن‌ها چه بوده است؟ ج. نخبگان اصلی و نقش‌آفرینان محوری در هر کدام از این لایه‌ها به تناسب مسائل و راه‌حل‌ها چه کسانی بوده‌اند؟ 🔸پاسخ به هر کدام از این ۳ سوال در بستر زمانی هر لایه و مبتنی بر یکی از نقاط اصلی عملیات‌های دفاع‌مقدس، می‌تواند حرف‌ها و اسرار مکتومی را برای ما مشخص کند و آن وقت است که می‌توانیم دفاع مقدسی را روایت کنیم که بر اساس آن آینده خود را بسازیم، چرا که آینده شبیه گذشته است و عاقل آن است که گذشته را خوب بشناسد و از آن عبرت بگیرید. 🔹یک نکته دیگر که در پرداخت به دفاع مقدس برای استخراج معادلات به جهت حرکت در آینده باید مورد توجه قرار بگیرد، اتصال گذشته به آینده است و این یعنی که اگر دوران دفاع مقدس را درست بشناسیم و نه درشت، می‌توانیم به شبیه‌سازی خرمشهرهای امروز با خرمشهرهای دیروز بپردازیم و مجددا سه سوال مذکور را در روزگار امروزمان در میدان‌های مختلف مجاهدت مطرح نموده و به دنبال پاسخ برای آن‌ها باشیم، که این پاسخ‌ها در عین به روز بودن و نوآورانه بودنشان، از یک ویژگی بسیار مهم هم برخوردارند؛ اینکه عقل تاریخی و تجربه غنی دفاع مقدس را با خود همراه ساخته‌اند. 🔸آنچه تا به این‌جا پیرامون روایت سوم بیان شد تشریح و توضیح نوع نگاه جدیدی به دفاع‌مقدس بود و از این پس با روایت آن دوران ۸ ساله در قالب‌های متفاوت مبتنی بر این نگاه همراه شما هستیم. ✍🏻محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️فرازهایی از وصیت‌نامه : 🔹زمانی که قدم اول را در این راه برداشتم به نیت لقای خدا و شهادت بود، امروز بعد از گذشت این مدت راغب‌تر شده‌ام که این دنیا محلی نیست که دلی هوای ماندن در آن را بنماید. خدایا شاهدی که لباس مقدس سپاه را به این عشق و نیت به تن کردم که برای من کفنی باشد آغشته به خون. 🔸خدایا همیشه نگران بودم که عاملی باشم برای ریخته شدن اشک چشم امام عزیز. اگر در این مدت بر این نعمت بزرگ شکری درخور نکردم و یا از اوامرش تمردی نمودم بر من ببخش. خدایا معیار سنجش اعمال خلوص است. من می‌دانم اخلاصم کم است، اما اگر مخلص نیستم، امیدوارم. اگر گناه و معصیت کورم کرده، بینای رحمتم. با لطف و کرم خود مرا دریاب که با لیاقت فرسنگ‌ها راه است. 🔹نهایت و اوج محبت فانی شدن در راه معشوق است و من فانی فی الله هستم. همه باید برویم که انالله‌واناالیه‌راجعون. فقط نحوه‌ی رفتن مهم است و با چه توشه‌ای رفتن. ♦️برادر و خواهرانم: در زندگی خود، جز رضای حق را در نظر نگیرید، هرچه می‌کنید و هر چه می‌گویید با رضای او بسنجید؛ به خاطر یک شهید خود را میراث خوار انقلاب ندانید. 🌷شهید محمد تورجی‌زاده 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜مراحل تمدن سازی انقلاب اسلامی 🔰بخش دوم؛ مرحله دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی 🔹در بخش پیشین گفته‌شد که در نظر مقام‌معظم‌رهبری، برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ۵ مرحله اساسی تعریف شده است که عبارتند از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه‌ی اسلامی و در نهایت تشکیل تمدن اسلامی. مراحل اول و دوم در بخش پیشین شرح داده شد و در این بخش سه مرحله بعدی شرح داده می‌شود. 🔸مرحله دولت اسلامی؛ تغییر ساختارهای اداره جامعه به صورت تفصیلی بر مبنای مفاهیم دینی تفاوت مرحله‌ی دولت اسلامی و نظام اسلامی در بسط مفهوم نظام‌سازی بصورت تفصیلی است؛ به این معنا که در آغاز انقلاب اسلامی، به دلیل محدودیت در ظرفیت‌ها و شرایط -مانند تهدیدهای بالفعل و بالقوه و یا عدم تثبیت انقلاب اسلامی در فضای بین‌المللی- و همچنین با توجه به ظرفیت‌های محدود فکری، «نظام‌سازی اسلامی» در عمل، به صورت اجمالی محقق شد. پس از تثبیت نظام اسلامی، طبیعتاً مفهوم «نظام‌سازی اسلامی» را باید به بخش‌های مختلف جامعه بسط داد و بخش های محقق شده را نیز باید از اجمال خارج و بطور تفصیلی محقق نمود. دولت اسلامی به معنای ایجاد ساختارهای لازم و ضروری برای ارتقاء سطح جامعه اسلامی در همه جوانب است. به عبارت دیگر در صورتی که در مرحله نظام اسلامی ساختارها بصورت اجمالی برای تثبیت حرکت انقلاب شکل گرفت، با حرکت رو به رشد جامعه و تغییر و تحولات شکل گرفته در آن، قوانین متناسب با نیازها و امکانات جامعه باید تغییر و تحول یافته و سطح اسلامیت جامعه در ساختارها و برنامه‌های کلان جامعه ظهور و بروز بهتری پیدا کند. موضوع اصلی در این مرحله از انقلاب برای تحقق شاخص‌های هویت اسلامی، قدرت برنامه‌ریزی ساختارها در جهت تحقق تام انقلاب اسلامی است. 🔹مرحله جامعه اسلامی؛ تشکیل جامعه‌ای بر مبنای اسلام با اسلامی شدن دولت(ساختارهای کشور) به معنای واقعی کلمه آن‌گاه برونداد این موضوع در جامعه خود را نشان خواهد داد و جامعه اسلامی در معنای خودش شکل خواهد گرفت. جامعه‌ای که در آن، آرمانهای اسلامی، اهداف اسلامی و آرزوهای بزرگی که اسلام برای بشر ترسیم کرده است، تحقق پیدا خواهد کرد. «جامعه‌ی عادل، برخوردار از عدالت، جامعه‌ی آزاد، جامعه‌ای که مردم در آن، در اداره‌ی کشور، در آینده‌ی خود، در پیشرفت خود دارای نقشند، دارای تأثیرند؛ جامعه‌ای دارای عزت ملی و استغنای ملی، جامعه‌ای برخوردار از رفاه و مبرای از فقر و گرسنگی، جامعه‌ای دارای پیشرفت‌های همه‌جانبه - پیشرفت علمی، پیشرفت اقتصادی، پیشرفت سیاسی - و بالاخره جامعه‌ای بدون سکون، بدون رکود، بدون توقف و در حال پیشروی دائم». 🔸مرحله تمدن اسلامی؛ نمایش کارآمدی الگوی اسلامی اداره جامعه در جهان و تکثیر این الگو در دنیا مرحله تمدن نوین اسلامی زمانی محقق خواهد شد که کارآمدی الگوی پیشرفت اسلامی به عینیت رسیده باشد. یکی از مهمترین وجوه این کارآمدی، تأثیر آن بر دیگر جوامع در دنیا و ایجاد انگیزه در جهت بومی‌سازی و به کارگیری این الگو است. چنانچه این اتفاق بیفتد، آن وقت «فرهنگ اسلامى فضاى عمومى بشريت را فرا خواهد گرفت». مرحله‌ی تمدن نوین اسلامی در حقیقت عینیت‌یافته‌ی کامل نظام‌سازی اسلامی است. این الگو برآمده از وحی و مبتنی بر آراء و روایات منسوب به اهل‌بیت علیهم‌السلام است. در نتیجه می‌توان ادعا نمود که در مرحله تمدن اسلامی، نظام فکری اهل‌بیت علیهم‌السلام زمینه‌ی تکثیر در جهان مستضعفین و دنیای اسلام را فراهم می‌آورد. به همین دلیل نام دیگر مرحله‌ی تمدن اسلامی، امت اسلامی است. ♦️آنچه تا اینجای کاری در یادداشت های موضوع افق‌نمایی راهیان نور بیان شد به دنبال ایجاد تفاهم در فهم مسیر تمدنی انقلاب اسلامی بوده و در ادامه به نقش و اهمیت دفاع مقدس و راهیان نور در مسیر تمدنی در قالب‌های متفاوت خواهیم پرداخت. ✍🏻روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir