استاد واسطی سرفصل ها ادبیات عرب.pdf
1.46M
✅ اجمالی از روش تحصیل مطلوب ادبیات
🔶تبیین شده توسط استاد شیخ عبدالحمید واسطی حفظه الله
https://eitaa.com/mdianat
الإشارات و التنبیهات فی علم البلاغة.pdf
6.36M
✅یکی از بهترین کتب بلاغی که در فضای بلاغت سکاکی نوشته شده
✅نویسنده کتاب:محمد بن علی جرجانی از علمای شیعه واز شاگردان مرحوم علامه ی حلی بوده اند
✅ایشان بخاطر شخصیت اصولی که داشته اند مطالب را حلاجی وعالمانه بررسی کرده اند
✅بسیار قابل استفاده
https://eitaa.com/mdianat
مطول20.mp3
12.76M
مطول/مقدمه فی تعریف الفصاحه والبلاغه/جلسه20
https://eitaa.com/mdianat
✅شیخنا الاستاذ:هر انسان عاقلی تعطیلی را از زندگی خود حذف می کند وبه جای آن برنامه ای را به برنامه ی دیگر تبدیل می کند تا چه رسد به فرهیختگان
https://eitaa.com/mdianat
✅برنامه ریزی آموزشی برای استعدادهای مختلف:
این روش صحیحی نیست که بدون توجه به استعدادهای مختلف و گوناگون، تمام افراد یک نواخت مشغول تحصیل باشند. ما باید طلّاب را بگونۀ دقیق طبقه بندی کنیم و برای هر طبقه ای، آن اندازه که امکانات لازم دارد؛ فراهم بکنیم. کسی که استعداد کافی دارد و مشخّص شده است که میتواند در این زمینه توفیق بدست آورد، برای وی یادگرفتن زبان انگلیسی خیلی ضرورت ندارد. امّا اگر کسی بخواهد خطیب و مبلغ باشد و در این زمینه استعداد کافی داشته باشد، برای وی ضرورت دارد که زبان عربی و انگلیسی را خوب بداند.
(حضرت آیه الله العظمی حاج شیخ حسین نوری همدانی مد ظله العالی _ آینه داران حقیقت _ ص 486)
https://eitaa.com/mdianat
مطول21.mp3
13.42M
مطول/مقدمه فی تعریف الفصاحه والبلاغه/جلسه21
https://eitaa.com/mdianat
✅حجه الاسلام ربانی بیرجندی:
استاد محمد قزوینی می گوید:
من برای سفر مطالعاتی به برلین رفتم والان در کتابخانه ی برلین مشغول استخراج درهای مغنی اللبیب هستم
من بارها به طلبه ها گفته ام که:
ما آبروی مغنی اللبیب را برده ایم به خاطر این که این کتاب در کشور ما یک کتاب نحوی شده است در حالیکه در کشورهای عربی وغربی که روی علوم قرآنی کار می کنند مغنی اللبیب یک کتاب علوم قرانی است
https://eitaa.com/mdianat
ای فَرَس با تو چه رخ داده که خود باخته ای
مگر این گونه که ماتی! تو شه انداخته ای؟
ای همایون فرس پادشه سدره مقام
که چراگاه بهشت است تورا جای خرام
نه رکابی زتو برجاست نه زین و نه لگام
مگرای پیک سبک پا! به سر شاه انام
چه بلا رفته که با خویش نپرداخته ای؟
تا صهیل تو همی آمدی ای پیک امید
بر همه اهل حرم بود صدای تو نوید
کاینک آید زپی پرسش ما شاه شهید
مگر این بار خداوند حرم را چه رسید؟
کای فرس شیهه زنان برحرمش تاخته ای؟
اگر آورده ای ای هد هد فرخنده سیر
ز سلیمان و نگینش بر بلقیس خبر
زچه آلوده به خون تاج تو؟ خاکم بر سر
راست گو تخت سلیمان شده برباد مگر
تو زبهر خبر از تیر پری ساخته ای!
آن شهی را که به امرش فکند سایه سحاب
خواهد ار آب، شود خاک در عالم نایاب
طعنه بر لجّه ی تیار زند موج سراب
دیده ای کشته مگر، تشنه لبش بر لب آب
که چنین ناله به عیّوق برافراخته ای؟
تو که غلطان زسر زین، نگونش دیدی
در میان سپه دشمن دونش دیدی
ای فرس راست به من گوی که چونش دیدی
تو به چشمان خود، آغشته به خونش دیدی؟
یا قتیل دگری بود تو نشناخته ای؟
بوی خون آید از این کاکل ویال و تن تو
شد مگر کشته ی روبه، شه شیر اوژن تو
دل افسرده ی من آب شد از دیدن تو
فاش گو، برق که آتش زده بر خرمن تو؟
که چنین غلغله در بحر و بر انداخته ای؟
(نيّر تبريزي)
🔶عمده ی تهدیدها واسیب های کنونی حوزه ناشی از عدول از اصول و سنت های آزموده ی علمی تربیتی حوزه ها و گرته برداری ناقص از تجربه ی ناکامیاب نظام آموزشی و وارداتی غربی در دانشگاه های کشور است
🔴ادعای کسی که چهل سال با دغدغه ی تربیت نیروی کارامد و صالح به تحقیق مشغول بوده
✅برگرفته از کتاب نظام علمی آموزشی پرورش مآل«طرحی برای تحول بنیادین حوزه بر اساس نظریه ی اموزش پرورش مآل»-آیت الله علی اکبر رشاد
https://eitaa.com/mdianat
🔴لزوم جامعیت طلبه🔴
🔶هدف ما رسیدن به منطق وحی ودستورالعمل مدینه ی فاضله ی الهی است و آن دستور قران وسنت است.
قران و جوامع روایی ما چگونه است؟اختصاصی است؟یا همه چیز است؟
چگونه می شود که آخوند فقط یک رشته بداند؟
او ادبیات میخواهد.منطق و فلسفه میخواهد.عرفان لازم دارد
او باید آنچه را از ائمه ی معصومین در این زمینه وجود دارد که از بیان هر عارفی سنگین تر است بفهمد....فقه میخواهد اصول میخواهد و....
دین ما یک مجموعه دائره المعارف الهی است که باید آخوند این دائره المعارف را حل کند وبه زبانش آشنا باشد.
✅علامه حسن زاده آملی حفظه الله
https://eitaa.com/mdianat
مطول22.mp3
9.92M
مطول/مقدمه فی معرفه الفصاحه والبلاغه/جلسه22
https://eitaa.com/mdianat
🔴🔴فقیه واقعی🔴🔴
ایشان(علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی رحمت الله علیه)بر دو نکته تاکید می نمودند
✅اول اینکه:طلبه در صورتی در جامعه آنچنانکه باید وشاید مفید خواهد بود که مجتهد و فقیهی باشد با فکری عمیق و نظری دقیق وبه علوم ومعارف کتاب خدا وسنت کاملا آشنا باشد
برای تبلیغ و ترویج دین چنین اشخاصی لازم است وبدون به دست آوردن ملکه ی اجتهاد غرض از تحصیل در حوزه ی علمیه محقق نمی شود
✅دوم اینکه:رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم وائمه ی طاهرین علیهم السلام دستور دادند که مومنین به دنبال علم بروند و در دین متفقه شوند وتفقه دین فقط به معنای آموختن علم فقه واصول نیست بلکه انسان باید همه ی ابعاد وجوانب دین رابشناسد وفهم عمیق نسبت به آن پیدا کند
دین مشتمل است بر توحید و اخلاق و فروع فقهی لذا آموختن تفسیر و اخلاق و فلسفه وعرفان وتاریخ وسیره نیز لازم است وتا کسی در همه ی این زمینه ها متخصص و مجتهد نشود فقیه واقعی نخواهد بود
🔶آیت الله سید محمد صادق حسینی طهرانی حفظه الله/نور مجرد ج1ص130
https://eitaa.com/mdianat
مطول23.mp3
9.22M
مطول
مقدمه فی معرفه الفصاحه والبلاغه
جلسه23
https://eitaa.com/mdianat
✅استاد حجه الاسلام شیخ عبدالحمید واسطی:
🔶حوزه ی علمیه اگر بخواهد در آینده به سمتی حرکت کند که بتواند اعمال مهندسی فکری.نرم افزاری و فرهنگی داشته باشد باید با تمام قوا چه در آموزش طلاب.چه در پژوهش برای تولید علم وچه در تبلیغ برای ترویج.روی مدلهای عملیاتی متخذ از آیات و روایات براساس فقه جواهری.حکمت شیعی واخلاق عرفانی حرکت کند
تا زمانی که ما به کلیات یا مسائل موردی بپردازیم ومدل تولید نکنیم در عمل هیچ گونه مدیریتی در فضای اجتماعی نمی توانیم داشته باشیم
🔶از طرف دیگر مهمترین شاخص که در برنامه ریزی آینده باید مورد توجه قرار بگیرد مجتهد پروری است
در این راستا باید دو کار انجام شود:روند یابی وشاخص گذاری سپس ببینیم چه فرایند هایی مجتهد پروری می کنند
https://eitaa.com/mdianat
مطول24.mp3
12.96M
مطول
مقدمه فی معرفه الفصاحه والبلاغه
جلسه24
https://eitaa.com/mdianat
🔶برخی از آسیب های سنجش علمی طلاب:
✅متروک شدن برنامه ها و روش های سنتی که در ارتقای علمی فضلا وطلاب و حصول ملکه و مهارت در آنها موثر بود(مانند تدریس فازی و متناوب سطوح پایین تر از سوی طلاب سطوح بالاتر)
✅زوال سنت اعطای اجازه ی اجتهاد و روایت که هم حیث شرعی و هم جنبه ی علمی دارد
✅رو به افراط نهادن مدرک گرایی و مدرک زدگی در بین اوساط طلاب
🔴نظام علمی آموزشی پرورش مآل/ایت الله علی اکبر رشاد
https://eitaa.com/mdianat
🔶مقابله ی «عقل رعایه با عقل روایه»ظهور در لزوم «فهم کاربردی»از مطلب دارد و اقتضای تکوینی رسیدن به فهم کاربردی. توانایی تجزیه و تحلیل مطلب و کشف آثار و لوازم مفاهیم آن است
یعنی دستور به تحقق عقل رعایه دلالت اقتضایی بر لزوم دستیابی به مهارت تفکر تحلیلی دارد.
✅استاد حجه الاسلام شیخ عبدالحمید واسطی
https://eitaa.com/mdianat
🔶الان اگر من به شما بگویم دیگر طلبه ای الغدیر عربی مطالعه نمی کند! دیگر کسی از طلاب نمی تواند اشعار عربی را مطالعه کرده و معنا کند،سخن گزافی نگفته ام!
اینها کجا میخواهند با این متون آشنا شوند؟
اینها باید در همین مسیر آشنا شوند.
✅حجه الاسلام ربانی بیرجندی
https://eitaa.com/mdianat