eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.1هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
374 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷نشست علمی «حقوق و مقاومت زدایی از ارزش های خانواده» 🔶«نقش ساختار حقوقی ایران در مقاومت زدایی خانواده» حجت الاسلام والمسلمین مهـدی سـجادی امین عضو هیئـت علمی پژوهشکده زن و خانواده 🔶«نقش قضات‌ در مقاومت زدایی از ارزش های اخلاقی خانواده» دکتر رضا پورمحمدی عضو هیئـت علمی پژوهشکده زن و خانواده حضوری ـ برخط: live.wfrc.ac.ir 📆 زمان: 25 آذر ساعت 10:30 📮 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ راهکارهای مسئله محوری در پژوهش‌های علوم انسانی 🔻 نوشتاری از دکتر مهدی عباس‌زاده معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 1️⃣ تدوین ساختار معرفتی دانش: لازم به نظر می‌رسد، در گروه‌های علمی، با محوریت اعضای هیأت علمی، “ساختار منطقی-معرفتی رشته/گرایش” تدوین شود تا نظام موضوعات و مسائل آن رشته/گرایش دقیقاً مشخص شده، مسائل حل‌نشده جهت درج در عناوین پژوهش‌های علوم انسانی تعیین گردد. 2️⃣ اجرای مطالعات نیازسنجی: لازم به نظر می‌رسد، در گروه‌های علمی، با محوریت اعضای هیأت علمی (و مشارکت دانشجویان دکتری)، به منظور تعیین مشکلات در سطوح فردی-جمعی، “مطالعات دقیق و فنیِ نیازسنجی” (بانظرداشت تفاوت بین “نیاز” و “خواست”) به انجام برسد تا متعاقباً مشکلات، مسئله‌پردازی شود و در قالب پژوهش‌های علوم انسانی مورد پژوهش قرار گیرد. اجرای مطالعات میدانی (نه صرفاً کتابخانه‌ای) و کیفی (نه صرفاً کمّی و آماری) ناظر به جامعه هدف با ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده، از شیوه‌های علمی نیازسنجی است. 3️⃣ رایزنی با نهادهای حاکمیتی و بخش صنعت و فناوری: لازم به نظر می‌رسد، در گروه‌های علمی، با محوریت اعضای هیأت علمی، با نهادهای حاکمیتی و بخش صنعت و فناوری “رایزنی فنی و دقیق” صورت گیرد تا مشکلات آنها که قابل مسئله‌پردازی و حل‌شدن از طریق پژوهش و نهایتاً برطرف‌شدن مشکل است، مشخص گردد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36034 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍معیار تطبیق عناوین ثانوی در مقیاس جامعه 🔻در نشست علمی «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت» مطرح شد؛ ▪️امام خمینی در پاسخ به ریاست جمهوری وقت، در ۱۶ دی ماه سال ۱۳۶۶ به تشریح دیدگاه خویش در باب حکومت و حکم حکومی پرداخته‌اند و حکومت را شعبه‌اى از ولایت مطلقه رسول‌الله می‌دانند. برخی از ظاهر این کلام و دیگر از کلمات ایشان برداشت کرده‌اند، «حکم حکومی» یکى از احکام اوّلی اسلام، و مقدّم بر تمام همۀ فروع اسلامی است. ▪️عنوان «مصلحت اسلام و مسلمین» در حکم حکومی با عناوین ثانویه‌ای همچون ضرر، اضطرار، حفظ نظام، عسر، حرج، نذر و ... متفاوت است. با توجه به استقراء و تتبّع در موارد عناوین ثانویه، می‌توان گفت این عناوین، هنگامی بر عنوان اوّلی یک موضوع عارض می‌شوند که یک «مشکل» «معتنا به عقلائی»، «قطعی» و «فعلی» ایجاد شده باشد. در حالی که در مورد طرح عنوان «مصلحت اسلام و مسلمین» جمعِ همۀ این قیودِ چهارگانه لازم نیست. ▪️می‌توان در مورد «تطبیق عناوین ثانوی» بر موضوعات، و «اجرای احکام» آن گفت، اگر موضوع از مسائل جزئی و فردی بوده و در حیطۀ حریم شخصی افراد باشد، «شخص مکلّف» عنوان ثانوی را بر موضوع تطبیق کرده، و حکم آن را جاری می‌کند. ▪️ اما اگر موضوع، یک مسأله اجتماعی و حکومتی باشد، به «تناسب حکم و موضوع» حاکم اسلامی و دستگاه حکومت اسلامی موظّف به تشخیص عروضِ عنوان ثانوی بر آن موضوع کلان، و اجرای حکم ثانوی می‌باشد 🌐 متن کامل گزارش : https://ihkn.ir/?p=36053 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ به چه دلایلی جریان حاکم پس از پیامبر اکرم(ص) به خاندان پیامبر(ص) به ویژه حضرت زهرای اطهر (س) بی مهری کردند؟ 🔻آیت الله یوسفی غروی کارشناس برجسته تاریخ اسلام، پاسخ می دهد؛ ▪️وقتی به خودشان اجازه می دهند به تنفیذ فرمان پروردگار بر زبان پیامبر اکرم(ص) مقید نشوند به بهانه اینکه این امر، امری دینی نیست و یک امر دنیوی است و ما خود می دانیم که کار دنیا را چه کنیم. وقتی منطق این باشد طبعاً مردانشان جرأت مخالفت پیدا می کنند و دیگران از جمله خانواده ها تابع هستند. ▪️وقتی حضرت زهرا(س) به مسجد پدرشان برای سخنرانی راجع به فدک رفتند، تا حضرت زهرا(س) را ملاحظه کردند همان مردانی که آنجا جمع شده بودند، به یاد پیامبر(ص) گریه کردند و وقتی هم حضرت زهرا(س) شروع به سخن کردند، مجدداً به گریه افتادند و وقتی نام پیامبر را آوردند مجدداً به گریه افتادند، بنابراین اظهار عواطفشان بود، اما عواطف غیر از مساله تصمیم گیری برای یک امر سیاسی است. ▪️یعنی گاهی مسایل سیاسی جدای از مسایل عاطفی می شوند و نمی توان نام آن را بی مهری گذاشت. این دو را ما به یکدیگر می پیوندیم و عطف می کنیم در صورتی که آنها این دو را از هم جدا می‌کنند و می‌گویند که ما به اهل بیت پیامبر(ص) محبت داریم، اما مقداری برای ما جولانگاه یا اختیاری قائل شوند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش از نشست «بررسی قاعدهٔ ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی» 💢 حجت الاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده، استاد سطوح عالی حوزه(ارائه دهنده): حرمت اجارهٔ زمین به اکثر برخلاف مزارعهٔ زمین، حرمت طلب ربح در عقد قرض، عدم جواز کسب سود در مضاربه به شرط تضمین سرمایه و… بر آن بوده نشان دهد دریافت سود، بدون قبول زیان‌پذیریِ سرمایه، نارواست و می‌تواند به عنوان قاعده‌ای فقهی (قاعدهٔ ربح) در کانون نگاه قرار گیرد؛ بویژه آن‌که در نظام اقتصادی اسلام، آثار درخوری در پی خواهد داشت. 🔹 آیت الله واعظی(ناظر علمی)، با اشاره به برخی مسائل فقهی، آن‌ها را موارد نقض قاعده دانسته و ادعای چنین قاعده‌ای را مستند به این موارد نقض، باطل دانست؛ از جمله حرمت قمار، حرمت شراکت در اعمال، و همچنین حرمت ربا؛ چراکه در تمامی موارد یادشده ریسک سرمایه‌گذاری پذیرفته شده است، اما در عین حال، اجازه دریافت سود وجود ندارد و این نشان از ناتمام بودن قاعدهٔ ادعاشده دارد. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین مقیمی(ناقد) با اشاره به مقالهٔ تألیف‌شده توسط ارائه‌دهنده، در این موضوع، به وجود ابهاماتی در عناوین «ربح» و «ریسک» اشاره کرده و اختلاف معانی و مبانی در این واژگان را موجب ورود اشکال به قاعده دانست و افزود: ارائه‌دهنده، به جای تبیین «قاعدهٔ ربح در اسلام» به تبیین «ممنوعیت سودبری از سرمایه بدون پذیرش ریسک» پرداخته، حال‌آن‌که میان این دو عنوان تطابقی وجود ندارد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36087 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰همایش ملی بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه 🔹با سخنرانی: ۱ آیت الله اعرافی دام ظله مدیر حوزه های علمیه کشور ۲ حجت الاسلام و المسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ۳ دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 🔹و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔸مکان: سالن اجتماعات مدرسه عالی دار الشفاء 🔸زمان: دوشنبه‌ ۲۷ آذرماه، ساعت ۱۸ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ عمدتاً مبنای نخبه‌شناسی ما بجای مساله‌محوری معطوف به مقاله‌محوری و شاخص‌های کمی بوده است 🔻 دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران: 🔹 وقتی صحبت از نخبگی و نخبه‌پروری می‌کنیم با مفاهیم مختلفی مواجه می‌شویم. ما باید در فرآیند نخبه‌سالاری، بحث نخبه‌شناسی، نخبه‌یابی، نخبه‌پروری و نخبه‌داری را در قالب یک زنجیره به هم پیوسته، از یکدیگر تفکیک کنیم. البته در برخی از این زمینه‌ها توفیقاتی داشته‌ایم ولی نتوانسته‌ایم زنجیره نخبه‌سالاری را تکمیل کنیم. 🔹 شاخص‌هایی برای تعیین نخبه در کشور داریم و بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اهدافی را در این حوزه دنبال می‌کنند و توفیقات زیادی هم داشته‌اند. ولی در صورتی که شاخص‌های شناسایی نخبه را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که در این زمینه آسیب‌های جدی داریم و عمدتاً مبنای نخبه‌شناسی ما معطوف به مقاله‌محوری بوده است. 🔹 ماده ۴ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان، تعریف جامعی از نخبگی ارائه می‌کند که “نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور گردد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36081 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔘 دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی 🔶 با حضور فعال سازمان انتشارات پژوهشگاه ✅ همراه با تخفیفات ویژه هفته پژوهش 📅 ۲۳ تا ۲۹ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۴ تا ۲۰ 🏢 قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش علمی چیستی حکمرانی اسلامی 🔹 گزارش علمی "چیستی حکمرانی اسلامی" توسط گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر شد. 🔸 در این گزارش علمی، مفهوم حکمرانی اسلامی در قالب سازە حرکت مورد بررسی قرار گرفت. تعریف به دست آمده از بررسی مذکور، عبارت است از: حکمرانی اسلامی فرایندی است که به هدایت فرد، جامعه، نهادها و ... در سطوح و ابعاد و بخش‌های مختلف و در ارتباط با دیگر اجزا از مبدأ تا مقصد می پردازد و با بهره گیری از سازوکارها و محرک‌های معرفتی و انگیزشی توحیدی، عاقلانه و عالمانه به منظور تحقق عدالت از طریق عمل صالح و با به کارگیری ابزارهای قدرت مشروع عمل می‌کند. متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=36096 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ الگوپذیری بانوان مسلمان از حضرت زهرا(س) 🔻 فاطمه میری‌طایفه‌فرد، پژوهشگر: 🔹 دفاع حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) دفاعی صرفاً از یک باغ نبوده، بلکه دفاع حضرت نمونه تظلم خواهی ایشان در مقابل غاصبان و رسوا نمودن آن‌ها بوده است. استناد ایشان به داستان پیامبران الهی، خود بهترین نمونه برای مطالبه حق است. مطالبه‌ای که با علم و درایت ایشان پیش‌ رفت و ابوبکر را ملزم به پذیرش کرد. 🔹 این روش تظلم خواهی توسط یک بانو بهترین الگو و نمونه برای تمام زنان و مردان در طول تاریخ است. اما انحصار این الگو برای بانوان، پاسخ دادن به بسیاری از شبهات درباره نظر اسلام به زن است. به بیانی دیگر یک زن متعهد و متدین، که سال‌ها بر روی نفسِ خودش و رسالت الهی‌اش کار کرده و خودش را برای روزهای مبارزه آماده کرده، حالا در بزنگاه حادثه بهترین نقش را بر تارک صفحات تاریخ رقم می‌زند. کم نیستند زنانی که الگویی چون حضرت زهرا(سلام الله علیها) را برگزیدند و در مسیر ولایت اسلام قدم برداشتند. زنان امروز غزه، و مرابطات بیت‌المقدس از این مقوله‌اند. 🔹 امروز زنان غزه با الگو پذیری از حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به احقاق حق به تاراج رفته خود برخاسته‌اند. حقی که بیش از هفتاد سال است از چشمان جامعه جهانی دور مانده‌است. اما دور نیست که پایان این ظلم‌ها رهایی از ظلم باشد. زیرا خداوند به مجاهدان در راهش وعده پیروزی داده است. الیس الصبح بقریب؟ 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=35990 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ جلوه هایی از سیره و سبک زندگی اسلامی حضرت زهرا علیهاالسلام 🔻 اصغر اخوی، مشاور مذهبی: 🔹 حضرت زهرا علیهاالسلام با رفتار اسلامى خود توانست لیاقت خود را براى فرزندى پیغمبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله وسلّم و همسرى امیرالمؤمنین علیه السلام باثبات رساند و به همین جهت از جانب پیامبر به عنوان بزرگترین و شایسته ترین زنان جهان معرفى شد. 🔹 حضرت زهرا (س) از لحاظ فردی و اجتماعی و خانوادگی و در ابعاد مختلف دنیوی و اخروی و مسایل عبادی و اعتقادی و معنوی و روابط با پدر و همسر و فرزندان و مردم، الگو و اسوه همه مردان و زنان می باشد . 🔹 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با امام شناسی و پاسداری از امام زمانش، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، حقیقتی را برای تاریخ به ارمغان گذاشت تا تمام شیعیان با الگو قرار دادن ایشان راه پاسداری از حریم ولایت را بیاموزند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36084 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی _اسلامی برگزار می کند 📌مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت 🔹علم، حکمرانی و تمدن اسلامی🔹 سخنرانان 🔸دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری؛ 🔸آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔸دکتر محمدمهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ 🔸دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی؛ 🔸دکتر محمد باقر سعیدی روشن، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🗓 دوشنبه 27 آذرماه 1402 از ساعت 8:45 تا 12 📍 قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🌐 جلسه مجازی: https://skyroom.online/ch/rihu/27azar _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فقدان ساز و کار میزان سنجش اثربخشی ایده‌ تحول علوم انسانی در نسبت با مسئله‌های انضمامی 🔻 دکتر مسعود معینی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): 🔹 اگر علوم انسانی اسلامی یا جریان تحول در علوم انسانی نقطه اشتراک تمام این ساختارهای علمی و ساختارهای کنش‌گری را پیدا کند و بر سر آن محورها و مسائل آن اصرار ورزیده و به مسأله‌پردازی توجه ویژه داشته باشد، بخش عمده‌ای از مسائل و معضلات جمهوری اسلامی حل خواهد شد. 🔹 می‌خواهم این عبارت را استفاده کنم و از همه نخبگان و افراد صاحب فکر و ایده دعوت به گفتگو کنم که ما علاوه بر نیم‌نگاه کلانی که به حوزه تحول علوم انسانی، ایده علوم انسانی اسلامی و یا اسلامی‌سازی علوم داریم، باید توجه جدی و همه تلاشمان را معطوف به تولید علوم انسانی جمهوری اسلامی کرده و مسائل جمهوری اسلامی را پاسخ بگوییم. 🔹 فرهنگ مدرن برای ورود به جهان اسلام و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، ابتدا نهاد علم خود را تحت عنوان ایده جریان روشنفکری صورت‌بندی کرد. همچنین به ساختارهای علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست‌گذاری فکر کرد و برای آن به صورت خاص برنامه‌ریزی کرد و مدعی بود تا وجه جمعی بین سنت باستانی ایرانی و جریان مدرن ایجاد نماید تا زندگی مدرن در ایران مستقر شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36090 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ۱۷ بسته خط مشی برای نظام حکمرانی در سه قوه تهیه شد 🔹 دکتر مجید غلامی، دبیر اجرایی نخستین کنفرانس حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی: ۱۷ پیشنهاد عملیاتی و بسته خط مشی برای نظام حکمرانی در سه قوه، با تحلیل محتوای ۱۳۰ مقاله علمی و ۱۲ پیش‌نشست و سخنرانی‌های ارائه شده در پنل‌های تخصصی «نخستین کنفرانس حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی» که نتیجه تلاش علمی و حرفه‌ای ۱۶۰ نفر از ذی‌نفعان حکمرانی اعم از اساتید، مدیران اجرا و اندیشمندان حکمرانی است، پس از تأیید رئیس دانشگاه تهران، برای رؤسای سه قوه ارسال خواهد شد. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمداسماعیل عبداللهی، عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی: بسته‌های خط مشی و پیشنهادهای عملیاتی مرتبط با حوزه‌های فرهنگ شامل آموزش عالی، تربیت رسمی، علم و فناوری، ساختارهای فرهنگی، و…؛ و همچنین در ارتباط با حوزه جامعه شامل ساختارهای اجتماعی، عدالت جغرافیایی، کاهش فقر، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و…)؛ و مرتبط با حوزه‌های اقتصادی، سیاست، امنیت و صنعت در این کنفرانس ارائه شد. 🔹 دکتر ابراهیم مزاری، عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی: بینش نوظهوری از دستاوردهای اولین کنفرانس حکمرانی دانش مبنا شکل گرفت و بینش نوظهور حاصل از این کنفرانس، باز شدن دریچه پرداختن به حکمرانی شناختی بوده است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36078 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✳️هفته پژوهش گرامی باد✳️ ✅ نشست علمی با موضوع : فقه زنان و حکمرانی اسلامی 🔻کارشناسان: ◀️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجید دهقان عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده ◀️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احسان رفیعی علوی عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ◀️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ◀️ دکتر مهدی گرامی پور دکتری فقه روابط بین الملل ◀️ حجت الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده 🔻دبیر علمی: دکتر رضا پور محمدی عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده 📆 زمان: دوشنبه ۲۷ آذر ماه، ساعت ۱۵ 📮مکان: پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم، سالن شهید بهشتی حضوری ـ برخط: live.wfrc.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه متولی تدوین برنامه وحدت حوزه و دانشگاه 🔻دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛ ▪️فرهنگ دانشگاه و حوزه دارای نقاط مشترک و افتراقی هستند. با توجه به این امر تعریف از وحدت حوزه و دانشگاه را می‌توان چنین معنا کرد: ▪️وحدت حوزه و دانشگاه یعنی هر کدام فرهنگ دیگری را به رسمیت بشناسد. ▪️استفاده از تجربیات یک دیگر.حوزه و دانشگاه از نقاط مثبت و تجربیات دیگری استفاده کنند. باید تجربه را ارزان خرید و نباید همه چیز را تجربه کرد. این امر موجب می شود که تا عمر وسرمایه بشری مجددا صرف راه های رفته نشود. ▪️توسعه با توصیه محقق نمی‌شود بلکه توسعه به وسیله قانون محقق می‌شود. اگر در پی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه هستیم باید از مسیر قانون عبور کنیم. قانون می‌تواند منافع دو قشر علمی کشور را به همدیگر گرده بزند. در دوره کنونی مدیریت وزارت علوم چنین اقداماتی صورت گرفته است. ▪️وظیفه احصا چنین قوانینی بر عهده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است. اقداماتی مانند: -ارائه راهکار عملیاتی برای آموزش و تربیت نسل جوان به گونه ای که علاوه بر کنترل بیرونی (قانون) کنترل درونی نیز داشته باشد. -تهیه نسخه های انگیزشی و تشویقی در جهت وحدت حوزه و دانشگاه. - توجه بیشتر به طرح های تحقیقاتی مشترک میان حوزه و دانشگاه -تدوین برنامه منسجم و قابل ارزیابی در جهت وحدت حوزه و دانشگاه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍حکمرانی ملی و اسلامی در گرو تولید علوم انسانی اسلامی 🔻آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛ ▪️شبهه ای مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه نظریه و علم باید تولید شوند و با دستور و بخش نامه نمی توان نظریه و علم را تولید کرد. ▪️در پاسخ باید گفت: -تولید علم یک فعل ارادی است و فعل ارادی نیز مبتنی بر مبادی است و فرایند مبادی اراده در فعل اختیاری واقع می‌شود. - حال اگر تولید علم و نظریه یک فعل است، آیا انسان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد یا انجام ندهد؟ تصمیم بگیرد که چنین انجام دهد یا چنان انجام دهد؟ - حال که تولید علم فعل اختیاری است آیا فقط کسی که مباشر در تولید علم است، صاحب اراده می‌باشد یا دیگرانی که به نحوی می‌توانند از فاعل این فعل حمایت و پشتیبانی کنند نیز صاحب اراده هستند؟ ▪️بدون در نظر گرفتن علم حکمرانی و بدون اعمال حکمرانی در علم، نمی توان علوم انسانی تولید کرد. اگر در صدد تشکیل حکمرانی مستقل، ملی و اسلامی هستیم باید علوم انسانی و علم بومی داشته باشیم. علوم انسانی همانند یک پیش افزار حکمرانی هستند. ▪️در تولید مسائل تعامل حوزه و دانشگاه ضروری است؛ زیرا برخی مسائل ریشه در منابع دینی دارند که در قبضه حوزه علمیه است و برخی مسائل به صورت عینی و خارجی هستند که در قبضه دانشگاه می باشد. 🌐 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36120 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔷معاونت‌ پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می کند 📚🔍بایسته های پژوهش های کاربردی و مسئله محور در علوم اسلامی و انسانی با تکیه بر مسائل آستان قدس رضوی 🔶با حضور استاد محترم دکتر احد فرامرز قراملکی(رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی) 🗓سه شنبه 28 آذر 1403 ⏰ساعت 12:30 🕌دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۱، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (آمفی‌تئاتر) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰به مناسب هفته پژوهش، انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری کارگروه حجاب و عفاف موسسه امام خمینی (ره)، و برخی دیگر از حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می کنند؛ 💢«رویداد علمی حجاب؛ پاسخ به نیاز روز» 💢با محورهای: 🔸«چرایی حجاب ستیزی در فرانسه» ▫️حجت الاسلام استاد کدخدایی ▫️دوشنبه ۲۷ آذرماه ساعت ۱۵:۰۰ 🔹«تبیین شناختی-عقلانی پدیده حجاب» ▫️حجت الاسلام استاد آقاجانی ▫️سه شنبه ۲۸ آذرماه ساعت ۱۵:۰۰ 🔸«تبیین جامعه شناختی پدیده کشف حجاب» ▫️حجت الاسلام استاد ابراهیمی پور ▫️چهارشنبه ۲۹ آذرماه ساعت ۱۵:۰۰ 🔹«نسبت سنجی کشف حجاب و حرام سیاسی» ▫️حجت الاسلام استاد افروغ ▫️پنج شنبه ۳۰ آذر ساعت ۱۵:۰۰ 🔸«پاسخ به مهم ترین شبهات حجاب» ▫️حجت الاسلام استاد مهدی زاده ▫️شنبه ۲ دی ماه ساعت ۱۵:۰۰ 💢حضور مجازی: http://dte.bz/ssoq 💢همراه با صدور گواهی(اطلاع از شرایط حضور و نحوه صدور گواهی @adminssoq) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ رونمایی از طرح تحقیقاتی تربیت تمدنی در دومین همایش ملی تحول در نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه شیراز 🔹 آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز در این همایش با تأکید بر ارائه راهکار برای مدیریت و اجرای تحولات حوزه تعلیم و تربیت، از دانشگاهیان خواست تا انتقادات خود از نظام آموزش و پرورش کشور را به پیشنهادهای اجرایی تبدیل کنند. 🔸 دکتر فرهاد خرمایی، دبیر علمی دومین همایش ملی تحول در نظام تعلیم و تربیت: همایش «تحول در نظام تعلیم و تربیت با محوریت اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای» تلاش می‌کند تا شرایطی برای همفکری اندیشه‌ورزان حوزه‌ی تعلیم و تربیت، به‌منظور مفهوم‌سازی، نظریه‌پردازی، الگویابی و مدل‌سازی تربیتی منطبق با اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب فراهم کند. 🔹 دکتر علی حفیظی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز اظهار کرد: مسأله اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور تاکنون این بوده که آن را مانند بسیاری دیگر از امور قرض گرفته و تنها آن را اسلامیزه کرده‌ایم؛ درحالی‌که باید این نظام براساس مبانی اولیه هویت دینی و ملی شکل گیرد و شکل‌گیری آن از مسیر علم و دانشگاه محقق می‌شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36116 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
26.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش علمی نقش علوم انسانی اسلامی دیجیتال در پژوهش 🔹 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت هفته پژوهش به همایش علمی نقش علوم انسانی ـ اسلامی دیجیتال در پژوهش 🔹 ... این پژوهش های عادی اینها آن ردیف های خیلی نازل نازل نازل است که از ما اینها را نخواستند اینها مقدمات کار است. یک پژوهشی که انسان بتواند در برابر امام بگوید «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ ... مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ». انبیا آمدند هر کدام که آمد کتاب آورد، اما ما کتابی داریم که هیمنه دارد. اگر هیمنه دارد ما اهل این کتابیم باید ما مهمین بر ملل دیگر باشیم... . https://zaya.io/77jbn _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اسلامی شدن علوم در نگاه دکتر مهدی گلشنی 🔹 تحول اول در علوم انسانی بوده است. ۶۰ سال قبل که آمریکا بودم، اصلاً خبری از علوم انسانی نبود اما اکنون دانشگاه MIT که مهمترین دانشگاه مهندسی دنیا است، دانشجوی مهندسی خود را مجبور می‌کند که چند واحد علوم انسانی بگذارند و حتی دوره‌های لیسانس مشترک مهندسی و علوم انسانی و همچنین لیسانس مشترک علوم انسانی و علوم پایه راه‌اندازی کرده است. اما نه همه، بلکه اغلب ضعیف‌ترین دانش‌آموزان در کشور برای تحصیل وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شوند. 🔹 این فیزیکدان، دومین تحول خیلی مهم حتی در جوامع غربی را حرکت از سمت تفکر پوزیتیوستی به سمت احیای فلسفه و الهیات در علوم دانست و تصریح کرد: پوپر می‌گوید وقتی دانشمند کار علمی می‌کند، ارزش‌ها وارد می‌شود؛ یعنی دانشمند باید مراقب باشد که داده‌های تقلبی را کنار بگذارد و نظریه‌هایی را به کار بگیرد که ضرر نداشته باشد. 🔹 به علامه مصباح یزدی عنوان کردم که این همه بر روی اسلامی کردن علوم انسانی کار می‌کنید ولی بخش بزرگی از الحاد از علوم تجربی می‌آید. بنابراین می‌توانیم در فکر این باشیم که جهان‌بینی حاکم بر همه علوم، یک جهان‌بینی اسلامی باشد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36128 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند خروج از علم مدرنیته است 🔻 در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد؛ 🔹 محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: امروز وظیفه ما تلاش برای ایجاد مرجعیت علمی، فرهنگی، مادی و تمدنی کشور است، پیشرفت‌های علمی نقطه‌های اساسی پیشرفت کشور است و افزون بر جنبه تولید علم اگر جامعه ما از فرهنگ و سنت‌های اصیل دینی خود عدول پیدا کند باز به هدف‌های خود نخواهیم رسید، بنابراین علم و فرهنگ با یکدیگر می‌توانند یک تمدن فاخر و کامل را فراهم کنند. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی روشن، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: به نظر بنده ما اگر بخواهیم وضع خود و علوم انسانی تغییر کند و به تمدن نوین نیز برسیم، علم مدرن همراه خود مبانی و مبادی داشته که در متن علوم پایه شامل نجوم و فیزیک و زیست شناسی است که همه جهان را براساس قوائد و قوانین مقوله‌بندی کردند و گفتند نیاز به خدا نداریم و جهان خودکفا است و این عینکی بود که همه جهان را در طبیعت و عالم ماده خلاصه کرد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36125 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com