eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ نشست علمی؛ طراحی نظام ساختار خانواده با تاکید بر فقه عمومی خانواده 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرج‌الله هدایت‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ⏱زمان: یکشنبه 11 شهریور ماه ساعت: 8 الی 11 و 13 الی 16 🏢 مکان: حرم مطهر رضوی، بست شیخ حر عاملی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)(مدرسه تاریخی خیرات خان) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ در عصر دیجیتال؛ انتخاب بین مسیر علمی یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی 🔻 دکتر نوری‌زه محمد نگادیان، استاد دانشگاه فناوری مارا مالزی، مطرح کرد؛ 🔹 در عصر دیجیتال، بسیاری از افراد به طور روزانه در حال مرور شبکه‌های اجتماعی هستند و به ویدیوهای زنده‌ای که توسط اینفلوئنسرها به اشتراک گذاشته می‌شود، توجه می‌کنند. اینفلوئنسرها تجربیات زندگی، مهارت‌های خاص، نقد محصولات، سبک زندگی یا افکار خود را با دنبال‌کنندگانشان به اشتراک می‌گذارند. در کنار رشد اقتصادی و نیازهای بازار کار، یک روند جالب ظهور کرده است: فارغ‌التحصیلان مدارس به شغل به عنوان اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند شده‌اند. 🔹 تصمیم بین ادامه تحصیل و تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی بستگی به اهداف و نیازهای فردی دارد. دریافت مدرک تحصیلی فرصتی برای کسب مهارت‌های جامع مانند تفکر انتقادی، تحقیق و ارتباطات فراهم می‌آورد و می‌تواند به مشاغل پایدار و با درآمد بالا منجر شود. از سوی دیگر، موفقیت در زمینه اینفلوئنسر بودن به تخصص در ایجاد محتوا، برندینگ و تعامل با مخاطب نیاز دارد و ممکن است فرصت‌های شغلی و درآمدی آن ناپایدار باشد. 🔹 در نهایت، انتخاب بین ادامه تحصیل و تبدیل شدن به اینفلوئنسر باید بر اساس اهداف و ارزش‌های فردی انجام شود. هر دو مسیر می‌توانند موفقیت و رضایت شخصی را به ارمغان آورند، اما توجه به پیامدهای طولانی‌مدت و تطابق با آرزوها و ارزش‌ها ضروری است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38228 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ کدام نهاد متولی فرهنگ ایران است؟ / چالش‌های حکمرانی صنایع فرهنگی و خلاق در ایران 🔻 محمدحسین شفیع‌خانی در یادداشتی مطرح کرد؛ 🔹صنایع فرهنگی و خلاق به عنوان بخشی از اقتصاد فرهنگ، مورد توجه دولت‌های مختلف است و در ایران نیز با توجه به دغدغه‌های فرهنگی و اقتصادی، اهمیت این صنایع برجسته شده است. اما حکمرانی این حوزه با چالش‌های جدی نظیر چندگانگی در سیاستگذاری و بی‌سامانی بودجه فرهنگی مواجه است که مانع از بهره‌وری مطلوب می‌شود. 🔹کشورهای موفق در توسعه اقتصاد خلاق، مانند کره جنوبی، انگلستان، چین، عربستان و امارات، با ایجاد نهادهای متمرکز و برنامه‌های راهبردی، توانسته‌اند به نتایج قابل‌توجهی دست یابند. این تجربیات نشان می‌دهد که برای پیشرفت در این حوزه، ایران نیز باید به ایجاد نهادی متمرکز و پیشران اقدام کند که بتواند به‌طور کارآمد منابع و بودجه فرهنگی را مدیریت کند. 🔹نهادی که برای این منظور ایجاد می‌شود باید چابک، دارای جایگاه مناسب در نظام اداری و سیاستی، و قادر به تعامل بین‌دستگاهی باشد و همچنین باید از سرشت فرهنگی و خلاقانه برخوردار باشد. یکی از پیشنهادات برای ایجاد چنین نهادی، الگوبرداری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با عنوانی مشابه، می‌تواند نقش محوری در توسعه اقتصاد فرهنگ ایفا کند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38352 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 «شش هزار کلمه در باب مصائب نظام اداری در کشور» به‌قلم مرتضی فیروزآبادی و محمدحسام طوسی منتشر شد 🔹نظام اداری کشور با چالش‌های جدی و آسیب‌های مزمنی مواجه است که به‌مثابه دست‌اندازی در مقابل تحولات کشور قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر ضرورت تحول آن تاکید کرده‌اند؛ در سال ۹۲، ایشان با تاکید بر مشکلات مزمن نظام اداری از تاخیر در اجرای سیاست‌‌های کلی ابلاغ‌شده درباره آن، سخن گفتند. 🔹با این حال، در سال‌های پس از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام اداری تحولی چندانی در این زمینه مشاهده نشده، و حتی می‌توان گفت این موضوع از اولویت گفتمانی مسئولان ارشد کشور نیز خارج شده است. 🔹اشکالات پیچیده نظام اداری حتی توانسته است رویکردهای تحولی مدیران جوان و باانگیزه‌ را مغلوب خود کند. 🔹اکنون با شروع دولت جدید و انتصابات مرتبط، یادآوری تحول در نظام اداری به‌عنوان بازوی دولت در حکمرانی لازم و ضروری است. 🔹این جزوه به بررسی مسائل و آسیب‌های نظام اداری و تاثیرات آن بر بخش‌های مختلف کشور می‌پردازد و امیدوار است که نخبگان جامعه این موضوع را به‌عنوان اولویتی مهم برای مردم و مسئولان مطرح کنند. 🔹در متن پیش رو که حاصل تجربه زیسته و همفکری جمعی از مدیران است، تلاش شده تا مسائل و آسیب‌های دستگاه اداری و سازوکارهای آن و آثاری که بر همه بخش‌های کشور می‌گذارد، مورد بررسی قرار گیرد. 🌐 دریافت متن جزوه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 پروفسور مسعود درخشان: 💠 ضرورت مردمی‌سازی نظام بانکداری 🔸 مردمی‌سازی نظام بانکی، چه مختصات و ملزوماتی دارد؟ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 دبیرخانه گرامیداشت چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌کند: 📄 فراخوان پذیرش مقاله با موضوع «جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و جامعه بانوان» 🔻 محورهای فراخوان در دو بخش: 1️⃣ عملکردی 🔹دستاوردهای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (دستاوردهای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی) 🔹آسیب‌شناسی و چالش‌های حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (چالش‌های آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی) 🔹چشم‌انداز و بایسته‌‌‌‌های حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (بایسته‌های آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی/ روشی) 2️⃣ دانشی (با رویکرد علوم انسانی- اسلامی) 🔸حوزه علمیه خواهران و رویکرد تمدنی منطبق بر نگرش امامین انقلاب اسلامی 🔸 نقش حوزه علمیه خواهران در حکمرانی و نظریه‌‌پردازی‌های نظام اسلامی 🔸 نقش تأثیرگذار حوزه علمیه خواهران در جامعه‌سازی اسلامی 🔸 تأثیر حوزه علمیه خواهران بر راهبردها و تعاملات بین‌المللی 🔸 حوزه علمیه خواهران از منظر آینده پژوهی 📖 شیوه نگارش مقاله 🗓مهلت ارسال آثار: تا 31 شهریور 1403 💻 ارسال آثار از طریق: https://40.jz.ac.ir/article/step1 📲 راه‌های ارتباط با دبیرخانه: ☎️ شماره تماس دبیرخانه مرکزی: ۰۲۵۳۲۱۱۲۱۱۴ 🆔 آی‌دی ایتا: @jz40ac _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ آیا شرع برای تدبیر مسأله حجاب فقط «مجازات» و «نهی از منکر» دارد؟ 🔻 محمدعلی فائضی در یادداشتی مطرح کرد؛ 🔹در عرصه مدیریت حجاب، تصور نادرستی در جامعه و دانشگاه‌ها شکل گرفته که دین و فقه تنها ابزارهای کنترلی و تنبیهی برای موضوعات فرهنگی دارند. در حالی که شارع در کنار قواعد سلبی، بر مفاهیم و قواعدی چون ولایت و همبستگی اجتماعی در امر به معروف و نهی از منکر تأکید دارد. به این ترتیب، هرگونه اقدام که به اسم امر به معروف باعث تضعیف این روابط شود، نقض غرض خواهد بود. 🔹در بحث مدیریت حجاب، حجاب به‌عنوان یک واجب توصلی و غیرتعبدی مطرح است که ناظر به تنظیم رابطه انسان با دیگران است. بنابراین، روش‌های اجرای آن باید مقاصدمحور باشند و با توجه به اهداف کلان شارع، مانند حفظ کرامت زن و ایجاد آرامش در جامعه، تفسیر و اجرا شوند. به همین دلیل، هر سیاستی که هدف حجاب، یعنی ارزشمندسازی زنان و حفظ کرامت آنها را محقق نکند، نه تنها مفید نیست، بلکه با روح کلی تشریع حجاب در تضاد است. 🔹در فقه اسلامی، شرایط اجتماعی و تحقق یا عدم تحقق غایات شارع بسیار مهم هستند. بنابراین، استفاده از مجازات یا سایر ابزارهای کنترلی بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و اهداف نهایی، نه تنها بی‌فایده است، بلکه ممکن است منجر به نتایج منفی نیز شود. این قواعد نشان می‌دهند که سیاست‌های حجاب باید بر پایه بصیرت، دقت و توجه به پیامدهای اجتماعی تدوین شوند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38355 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍میزان تمایل مردم به شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین 🔹 افزون بر افرادی که عازم پیاده‌روی اربعین می‌شوند، تعدادی از مردم نیز علی‌رغم تمایلی که دارند، به دلایل مختلف نمی‌توانند در این مراسم شرکت کنند. در این وضعیت این سؤال پیش می‌آید که میزان تمایل مردم به شرکت در پیاده‌روی اربعین چقدر است؟ 🔻 بر اساس موج چهارم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که در آن از پاسخگویان پرسیده شده «در صورت فراهم بودن شرایط، تا چه اندازه مایلید در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنید؟» ۵۸درصد پاسخگویان عنوان کرده‌اند که در صورت فراهم بودن شرایط، تا حد زیادی مایلند در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنند. ۱۲.۷درصد تمایل کم و ۲۵.۸درصد افراد اصلا تمایلی برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین ندارند. 🔻 داده‌های پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج چهارم) به شیوه پیمایشی و بر اساس مصاحبه حضوری با ۱۵۷۸۷ نفر افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن در ۳۱ استان کشور که به روش تصادفی انتخاب شده‌اند، به دست آمده است. 🔍 برگرفته از: پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، دینداری، موج چهارم (۱۴۰۲) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 سقط جنین و کارآمدی خانواده؛ آسیب‌ها و راهکارها ▪️از منظر پزشکی/ دکتر نصر، رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان ▪️از منظر جامعه‌شناسی/ دکتر جعفریان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️از منظر فقهی، حقوقی و قوانین/ حجت الاسلام دکتر هدایت‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▫️ دبیر علمی/ حجت الاسلام هادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🏷 همراه با صدور گواهی 🔹 شنبه ۱۷ شهریور ۹:۳۰ صبح 🔹 اصفهان، خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره۲، سالن شهید رئیسی 🔸 مشاهده برخط: m8r.ir/1001 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 حکمرانی فضای مجازی به معنای بستن اینترنت نیست / فیلترینگ یک دهم حکمرانی فضای مجازی اهمیت دارد 🔻 دکتر محمد حسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛ اکنون غربی‌ها هم معتقدند که رها بودن فضای مجازی، مشکلات زیادی به وجود می‌آورد، حتی می‌تواند دستاوردهای دو هزار ساله تمدنی را هم از بین ببرد. ضد آزادی بودن شبکه‌های اجتماعی در رسانه‌های غربی مورد توجه قرار گرفته و خطر اخبار فیک، کاملا جدی است. بسیاری از کشورهای غربی که سرمنشاء تولید فناوری هستند ولی برای تزریق آنها به جامعه به دلایل فرهنگی و اقتصادی دست نگه می‌دارند و این کار را به سرعت انجام نمی‌دهند ولی در ایران این روند وجود ندارد. متأسفانه پیامرسان پرمخاطب در ایران یک پیام رسان داخلی نیست؛ حال سوال اینجاست که اگر این پلتفرم از فعالیتش در ایران درآمد دارد، مالیاتش را به دولت کدام کشور می‌دهد؟ پاسخ، دولت آمریکاست. معنی مصوبات در حوزه فضای مجازی یا حکمرانی فضای مجازی به معنای بستن اینترنت نیست، اتفاقا ما به دنبال یافتن شغل برای کاربران هستیم، حکمرانی صحیح در فضای مجازی این است که یک میلیون شغل به سه میلیون شغل افزایش پیدا کند همسان‌سازی حکمرانی فضای مجازی با فیلترینگ، یک کار ذهنی و فرهنگی است و برخی تلاش کردند این مسئله را توسعه دهند؛ فیلترینگ مهم است ولی اهمیت آن یک دهم حکمرانی فضای مجازی است، اصرار روی فیلترینگ در واقع تغییر اولویت‌هاست. متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38369 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 حرکت از مرابحه به مشارکت راهی برای احیای بانکداری اسلامی / تمرکز بر عقود با بازدهی ثابت وجه مشترک تمامی بانک های اسلامی جهان 🔻 حجت الاسلام غلامعلی معصومی نیا مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی مطرح کرد؛ 🔹در تلقی امروزه از بانک چنین گفته می شود که بانک از مردم سپرده می گیرد اما با خلق پول اقدام به پرداخت تسهیلات می کند. تلقی مذکور به این دلیل شکل گرفته است که اگر بانک از سپرده مشتری اقدام به پرداخت تسهیلات می کند باید با خارج شدن سپرده مشتری از بانک، از میزان قدرت پرداخت تسهیلات کمتری بهره ببرد این در حالی است که چنین نمی شود 🔹با بررسی بانک داری اسلامی در کشورهای مسلمان جهان مانند مالزی، پاکستان، عربستان و... به این نتیجه رسیدیم که وجه مشترک همه آنان در همین نکته است؛ یعنی فعالیت بانکداری اسلامی در جهان منحصر در بانکداری با عقود ثابت شده است. 🔹 در گذشته روح بانکداری اسلامی را مشارکت می دانستند اما با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که بانکداری اسلامی فاقد روح است و عمده فعالیت آن بیع و عقود با بازدهی ثابت است. 🔹بانک با چنین فعالیتی نمی تواند مشارکت را اجرا کند؛ زیرا هدف چنین بانکی واسطه گری پولی است و انجام فعالیت اقتصادی و مشارکتی یا سرمایه گذاری نه تنها از وظایف او به شمار نمی رود بلکه با جوهره بانک ناسازگار است. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38366 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا