💥 عدم پذیرش توحید ربوبی در تربیت انسان؛ اشکال مبانی علوم تربیتی غرب
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، تأکید کرد؛
✍️ مربی انسان، خداوند است که خالق عالَم است و خداوند، خالقی است که رب است. رب در فرهنگ قرآنی، مالکی است که اختیاردار و تدبیرکننده مربوب است.
✍️ نتیجه ربوبیت الهی، عبودیت انسان در برابر رب است. دایره ربوبیت، تنها در محدوده احکام فقهی به معنای خاص نیست و پذیرش ربوبیت الهی، یعنی پذیرش نقشه الهی در تربیت انسان.
✍️ در صورتی میتوان به قواعد برخواسته از علوم انسانی غیر وحیانی در تربیت اعتماد کرد که رب این اختیار را به انسان واگذار کرده باشد و طبق آیات و روایات به راحتی میتوان گفت که این واگذاری انجام نشده است.
✍️ علوم انسانی غربی، به ویژه علوم تربیتی و روانشناسی، بر اساس عدم پذیرش توحید ربوبی در تربیت انسان بنا شده که باعث شده مبانی تربیتی آنها را قابل قبول ندانیم و استفاده از آنها را کار نادرستی بدانیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اطلاق مقامی و اطلاق لفظی در شناخت حکم شارع
🔻 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج فقه معاصر عنوان کرد؛
✍️ در اطلاق لفظی گفته میشود این سخنی که از شارع صادر شده است اطلاق دارد و سعه دارد و همه موارد و افراد را شامل میشود.
✍️ اطلاق مقامی یعنی مولی در مقامی بود که یک حرفی را اگر لازم بود بزند باید میزد ولی حالا که نزده، از نزدنش میفهمیم چنین حکمی وجود ندارد.
✍️ اطلاق مقامی خودش به دو قسم است: یکی اطلاق مقامی دلیل خاص و قسم دوم اطلاق مقامی مجموع گفتارهای شارع و مواضع شارع.
✍️ اطلاق مقامی خاص: شارع در یک مقامی یک فرمایشی فرموده که آن جا، جایش این بود که اگر چیز دیگری لازم بود بیان کند و حالا بیان نکرده، مطلق و رها گذاشته معلوم میشود چیز دیگری لازم نبوده بیان کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16361
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سلسله نشستهای فقه تخصصی
📌 نشست «عنصر مصلحت و تفقه در ابواب فقه رسانه(در شرایط عادی و جنگ رسانهای)» از سلسله نشستهای فقه تخصصی، به همت موسسه فتوح اندیشه برگزار میشود.
👤 ارائه دهنده: دکتر محمد محمدینیا
📆 زمان برگزاری: پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت، ساعت ۱۷
🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ یکی از اصول اساسی در مدیریت امیرمؤمنان(ع) نظارت و کنترل بود
📌 حجتالاسلام والمسلمین مجدالدین مدرسزاده در درسگفتار «ویژگیهای مدیر تراز اسلامی» بیان داشت؛
📚 وظایف و تکالیف اساسی رهبران شامل گزینش کارگزاران و همکاران، سازماندهی و تقسیم کار، تصمیمگیری و حل مسئله، ارزشیابی نظام حقوق و دستمزد، نظارت و کنترل میشود.
📚 بدون مکانیسم ارزشیابی امکان قضاوت کردن خیلی سخت خواهد شد، حضرت امیر(ع) نیز اصل ارزشیابی و پیامدهای آن را مورد توجه قرار میدادند.
📚 برخورد و ارزشیابی با کارگزار باید به مقدار کارآیی و ارزشها باشد نه بزرگی و کوچکی آنها از حیث شخصیت و نسب.
📚 یکی از اصول اساسی در اداره امیرمؤمنان(ع) نظارت و کنترل است که چگونگی آن در نامه به مالک اشتر اشاره شده است.
📚 نامه 18 نهجالبلاغه بر عدم تدارک شرایط سخت برای زیر دستان، رفتار همراه با اعتدال، فروتنی، نرمخویی و گشاده رویی، عدالت در برخورد با همه حتی در نگاه، نکوهش خیانت در بیت المال، نیکویی با مردم، دور کردن بیم و ترس از دل مردم، بر حذر داشتن رهبر از درشتی و ستمورزی، عدم تحقیر و مدارا با مردم تأکید میکند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ رویکردی الهیاتی- اجتماعی به موضوع «لیله القدر»
🔰 حجتالاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی در یادداشتی مطرح کرد؛
✍️ قدر نه فقط به نظم زمانی توجه میکند و حد و حدود زمان و شرایط زمانی را پاس میدارد، بلکه نظم مکانی را نیز مورد توجه قرار داده و حدود مکانی و جغرافیایی را نیز در نظر میگیرد.
✍️ «قدر» نه تنها به نظم انسانی که ارادی است توجه میکند، به نظم تکوینی و الهی و اندازههای هستی نیز میپردازد.
✍️ نکته حیاتی و حائز اهمیت اینکه، نگاه «قدرمحور» صرفاً بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمیکند. چنین نیست که هر فردی در خود فرو رود و دامن خود را برچیند تا نظمی بوجود آید.
✍️ نظم به مثابه قدر، صرفاً در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست. قدر صرفاً حدّ ایجاد نمیکند، بلکه گنجایش درست میکند.
✍️ در رویکردی الهیاتی اجتماعی به موضوع «لیله القدر» میتوان در پی کارکردهای دیگری هم بود.
✍️ از شبهای قدر نه تنها میتوان قدر معنوی را جستوجو کرده و از نفحات قدریه برای تعالی و سلوک روحی بهره برد، بلکه میتوان از این شبها در راستای تقدیر اجتماعی بهره برد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16368
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 فقاهت علوی زمینهساز عقلانیت امت اسلامی
📌 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در یادداشتی، مطرح کرد:
✍️ دوران 5 ساله حکومت امام علی(ع) در بستر فقاهت شکل گرفت؛ فقاهتی که در قول، فعل و تقریر آن حضرت به منصۀ ظهور رسید. از سوی دیگر تلفیق فطرت، عدالت و قلب سلیم با فقاهت، حکمت را شکل میدهد؛ و اینچنین آن حضرت، شعور عمومی مردم را در بستر فطرت به سوی تحقق امت توحیدی رهنمون کرد.
✍️ وقتی عدالت منهای فقاهت تعریف شود از عقلانیت فاصله خواهد گرفت، در این صورت نابودی عدالت و فقاهت در رویکرد رادیکالیسم اجتنابناپذیر خواهد بود.
✍️ تفسیر و تبیین قرآن کریم برای امت اسلامی از دیگر کارکردهای معرفتی دوران فقاهت علوی است که با عقل فطری و بر مبنای اصل حفظ نظام اجتماعی و صیانت از امت واحدۀ اسلامی به عنوان اوجب واجبات و وارد بر همۀ احکام اسلامی، زندگی مردم را سامان بخشید.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16371
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 خسارت فقدان جوانان صمیمیپرتلاش بزرگ و سنگین است
📝 معتبرترین اعلامیّه حقوق بشر
📝 عظمت شب قدر در بیان حضرت آیتالله جوادی آملی
📝 یازدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیتالله بهجت برگزار شد
📝 با پیروزی انقلاب اسلامی توجهات شیعی در همه دنیا گسترش پیدا کرد
📝 مرکز تخصصی علم کلام دانش پژوه میپذیرد
📝 مدیر جدید مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه معرفی شد
📝 تغییر در نحوه جذب داوطلبان ورود به مدارس علمیه خواهران
📝 نخستین دوره مجازی «بازخوانی فقه روزه» در ماه مبارک رمضان
📝 فرصت مجدد ثبت نام در آزمون ورودی جامعهالزهرا(س) فراهم شد
📝 ارائه بیش از ۲۱ هزار مقاله درباره قرآن در پایگاه نورمگز
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16377
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 آیا روایتی داریم که سرایت و واگیر بیماری را نفی کند؟
🔻 آیتالله محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» تشریح کرد؛
📚 سرایت و واگیر بیماری یک تجربه قطعی بشری و واقعیت و حقیقت وجدانی است و لذا نمیتواند مراد از تعبیر «لا عدوی» نفی سرایت و واگیر باشد.
🔰 احتمالات درباره تعبیر «لا عدوی»
1️⃣ مراد نفی واگیر در بیماری جرب است.
2️⃣ نفی استقلال سرایت و واگیر در تاثیر است.
3️⃣ نفی سرایت و واگیر نیست بلکه برای نفی برخی از آثار واگیر است.
4️⃣ مراد نفی مطلق وقوع نیست بلکه مراد نفی اطلاق وقوع است.
5️⃣ مراد نفی وقوع خارجی سرایت و واگیر است و این یک عام قابل تخصیص است.
📚 مردم باید بدانند از نظر فقهاء مساله بیماری و واگیر آن یک امر پذیرفته شده است که حتی احتمال آن نیز منجز است چه برسد به وقوع قطعیاش.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16388
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 کرسیهای فقه تخصصی
📚 کرسی علمی_ترویجی «نقد روش موضوعشناسی سنتی تعینات هنری» از سوی موسسه فتوح اندیشه به صورت آنلاین برگزار میشود.
👤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین داودآبادی
👤 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محمد عشایری
📆 زمان برگزاری: شنبه ۲۷ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://bit.ly/2yEG0Oq
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 احکام فضای عینی بر فضای مجازی هم بار میشود
🔻 آیتالله محمدحسین ملکزاده در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
💠 نامیدن فضای الکترونیکی یا فضای سایبر(Cyberspace) به «فضای مجازی» مع الاسف منشأ به وجود آمدن پارهای پندارهای نادرست و مغالطات شده است.
💠 برخی گمان میکنند چون مَجاز در مقابل حقیقت قرار دارد پس این فضا هیچ حقیقت، اصالت و واقعیتی ندارد و یکسره خواب و خیال و تصوّر است و از اینرو احکام فضای عینی و حقیقی بر آن مترتّب نمیشود و یا قلمرو «رفع القلم»! و پهنه برداشته شدن تکلیف میباشد.
💠 با صرف نظر از ماهیت و حقیقتی که برای فضای مجازی تصور میکنیم، به هر حال، شخصی که از فضای مجازی استفاده میکند در صورتی که دارای شرائط عامّه تکلیف، مثل بلوغ و عقل باشد در مقابل یکایک اَعمال مسؤولیت شرعی دارد.
💠 فضای مجازی به همان میزانی که از ویژگیها و اثرگذاریهای واقعی برخوردار است به همان میزان هم احکام فضای عینی و واقعی بر آن بار میشود.
💠 بسیاری از الزامات شرعی و اخلاقی در دنیای بیرونی، در فضای مجازی نیز بیهیچ تفاوتی وجود دارند.
💠 برای نمونه در حوزه منکرات و محرّمات، سرقت، کذب، غیبت، تهمت، اشاعۀ فساد و فحشا، هجو مؤمن، حفظ کتب ضلال و غیره در فضای مجازی و با استفاده از ابزارها و قابلیتهای این فضا، دقیقاً همان احکامی را دارند که در فضای بیرونی دارند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 شب قدر؛ فرصت طلایی برای تغییر سرنوشت
💠 حجتالاسلام کمالالدین مظلومیزاده در گفتوگویی تأکید کرد؛
✅ دو مقوله مهم در زندگی ما هست که باید با نگاه تربیتی به آن نگاه کنیم؛ یکی مکانهای خاص و دیگری زمانهای خاص.
✅ خداوند در زمانهایی خاص قابلیتهایی خاص قرار داده است و از جمله شب قدر که یک شب برابر با یک عمر است که حدود 80 سال میشود.
✅ مدیریت زمان یعنی بتوانیم زمان را ساماندهی کنیم و به ویژه از زمانهای طلایی استفاده کنیم که آنها در زندگی ما سرنوشتساز هستند.
✅ استفاده از زمانهای خاص و عبادت در آن ما را بزرگ میکند، عمر ما را گسترش میدهد و در عمر ما برکت ایجاد میکند.
✅ شب قدر وقتی این قدر مهم است و عبادت آن این قدر جایگاه وسیعی در زندگی انسان دارد، پس خوب است که از این زمانهای طلایی برای خودش استفاده کنیم.
✅ مطالعه خوب است ولی در شب قدر از عبادت کم نکنیم هر چند اگر مطالعه ما دینی باشد، خودش عبادت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16390
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ روششناسی تفریع فروع فقه زیستفناوری
🔻 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک مطرح کرد؛
📝 یکی از جهاتی که باید برای تولید فروع فقهی در نظر گرفت و اعمال کرد، ملاحظه سطح تصرف و دخالتی است که در فرآیند زیستی انجام میدهیم.
📝 جهت دیگر که بر اساس آن میتوان فروعی تولید کرد، اقسام مصنوعات، فرآوردهها و محصولاتی است که بر اثر اعمال فرآیندهای زیستفناورانه و تطبیقات و تعدیلات، در چارچوب تکنولوژی حیویه بدست میآید.
📝 سومین جهت عنصر نافع بودن، مضر بودن، قطعی بودن نفع یا ظنی بودن نفع، حد ضرر و نفع مترتب بر آن فعل، احیاناً حدود به لحاظ کمی و لحاظ کیفی است که میتواند بر تولید فروع ملاحظه شود و حکم ناشی از این نکات و جهات متفاوت شود.
📝 جهت دیگری که میتواند در تفریع فروع و تولید حکم مؤثر باشد مسئله حدود و ضرورت است. مسئله ضرورت یا عدم ضرورت میتواند در این قضیه مؤثر باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16426
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسان_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 در کدام موارد ارشاد جاهل واجب است؟
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛
📝 بیان موارد استثناء
🔹 ارشاد جاهل نسبت به موضوعات مهم و ارشاد جاهل نسبت به مأکولات و مشروبات استثنا شده که مورد اول محل بحث ما است.
🔹 مشهور فقها معتقدند در موضوعات مهم که شارع وقوعش را حتی از صبی مبغوض میشمارد، ارشاد جاهل واجب است، مانند موضوعات مربوط به نفوس، اعراض، اموال خطیره.
🔹 این وجوب از باب عنوان ثانوی نیست و دلیل عامی هم وجود ندارد، بلکه راه کشف آن، مراجعه به ادله تشریع هر یک از مسائل و احراز این مقدار از اهمیت است.
🔹 در مباحث فقه تربیت دو نکته باید روشن شود؛ 1- معنای موضوعات تربیتی و ارشاد در آن و 2-تبیین موضوعات مورد اهتمام در مسائل تربیتی.
🔹 در مباحث تربیتی، در مواردی مانند قتل نفس محترمه، ازدواج با خواهر رضاعی، شرب مسکرات، محرمات جنسی و ترتب انحراف فکری و ارتداد و کفر و مفاسدی از قبیل تعرض به آبروی دیگری و یا خوف خودکشی و... سکوت حرام و ارشاد واجب است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 کرونا، قدرت فرهنگ مقاومت در مقابل فرهنگ غرب را نشان داد/ تقویت خلق و خوی معنوی برای عبور از بحرانها
💠 حامد حاجی حیدری، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران در گفتوگویی تصریح کرد؛
✍️ در حال حاضر جهان به دویست کشور تقسیم نمیشود، بلکه به چند تمدن عمده تقسیم میشود.
✍️ در قضیهی ابر بحران کرونا قدرتِ فرهنگ معلوم شد. مشخص شد آن پارامترهای زیربنایی، تحلیل اجتماعی است.
✍️ در جریان این بحران، قدرتِ فرهنگِ مقاومت در مقابل فرهنگ مادیگرا و فردگرای غربی خودش را نشان داد.
✍️ تحلیلگران فرهنگ امروز، آن چیزی که ما الان به آن در تحلیل تمدنی، تمدن غربی میگوییم را به دو خصلت شناسایی میکنند؛ مادیگری و فردگرایی.
🔻 دو اقدام برای حل بحران کرونا
1️⃣ بحرانهای بعد از انقلاب را توانستیم با محوریت معنویت در خانواده و نهادهای بومی مثل مساجد و... حل کنیم. در این ماجرا هم باید خلقوخوی معنوی تقویت شود.
2️⃣ نقطهی اتکای عملیات مهار بحران باید روی ظرفیتهای نهادهای بومی باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16446
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 موفقیت درخوری در بانک و بورس اسلامی نداشتهایم/ محور اقتصاد اسلامی؛ خلق ثروت و انجام کار مفید اقتصادی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا در گفتوگویی تشریح کرد؛
💠 اسلام کاملترین و جامعترین مکتب است اما آنچه تاکنون تحت عنوان بانک و بورس اسلامی طراحی شده نتوانسته موفقیتی درخور داشته باشد.
💠 از اصول مسلم اسلام این است که هرگونه فعالیت باید همراه با عدالت باشد، محور کسب درآمد باید خلق ثروت و انجام کار مفید اقتصادی باشد.
💠 نظام مالی مطلوب اسلامی نظامی است که پول را به بخش واقعی به گونهای اختصاص دهد که بیشترین نقش را در بخش واقعی داشته باشد.
💠 نمیخواهیم بگوییم بورس قمار است، اما حاکمیت فضای موجود در بورس شباهت زیادی به این پدیده دارد.
💠 شبهات شرعی متعددی در این شرایط(تحولات اخیر بازار بورس با موازین فقهی) قابل طرح است. یکی از شبهات ارزیابی این نحوه کسب درآمد بادآورده با موازین شرعی است.
💠 غرض ما این نیست که فوراً بازار پول و سرمایه را تعطیل کنیم، اما این ساز و کارها نه تنها مشکلات را رفع نمیکند بلکه شرایط سختتری را ایجاد خواهد نمود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16457
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ پذیرش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج)
📝 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) جهت تکمیل ظرفیت از میان طلاب واجد شرایط به تعداد محدود برای تحصیل در این مرکز پذیرش مینماید.
🔻 رشتهها؛
1️⃣ فقه سیاست
2️⃣ فقه اقتصاد
💻 ثبتنام: 27 اردیبهشت تا 15 خرداد 99 به صورت غیر حضوری
🎙 مصاحبه: 17 تا 25 خرداد ماه سال جاری
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دلایل مشروعیت قرارداد اختیار معامله/ این نوع قرارداد وارداتی است
🔻 آیتالله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس»، مطرح کرد؛
🔰 قرارداد اختيار معامله
🔹 در این موضوع کتب متعددی نوشته شده است و همچنین مصوبات متعددی هیئت مدیره سازمان بورس دارد.
🔹 این نوع از قرارداد نیز مثل قراردادآتی وارداتی است و از ابداعات داخلی و بومی نمیباشد و یا از آمریکا اخذ شده است یا از کشورهای اروپایی.
🔹 در تقسیم بندیهای مربوط به این قرارداد گفتهاند که ما دو نوع قرارداد اختیار داریم: آمریکایی یا اروپایی.
🔻 مشروعيت قرارداد اختيار معامله
1️⃣ دليل اول: عمومات و اطلاقات باب معاملات
2️⃣ دلیل دوم: قاعده تفويض
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16470
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشستهای فقه تخصصی
📚 نشست «مبانی قاعده الزامیات مرتبهای در مراتب مختلف حکومت اسلامی» از سلسله نشستهای فقه تخصصی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین مجتبی صانعی کرمانی، از سوی موسسه فتوح اندیشه به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، ساعت ۱۸
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://bit.ly/2xVwwOH
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ویژگیها و گرایشات مشترک انسانها
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی در درسگفتار «فقه تربیت جنسی» اظهار داشت؛
📝 ویژگی گرایش به خوبی و فضیلت و تنفر انسان از رفتارهای زشت و بدی به عنوان یکی از ویژگیهای انسان است.
📝 در گرایش به خوبی و نفرت از بدی، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و در تمامی انسانها این گرایش وجود دارد.
📝 یکی دیگر از ویژگیهای فطری انسان، زیباگرایی و میل به زیبایی، گرایش به راحتی و فرار از سختی و رنج میباشد.
📝 حب ذات و نوع دوستی نیز از دیگر ویژگیهای افراد است، افرادی که به صورت طبیعی فطرتشان شکوفا میشود، هم خودشان را دوست دارند و هم دیگران را و میخواهند تا با دیگران اُنس داشته باشند که مدنی بالطبع بودن انسان نیز به معنای نوع دوستی و گرایش ذاتی افراد به اجتماع میباشد.
📝 انسانها، چه زن و چه مرد، به صورت طبیعی و فطری گرایش نسبت به جنس متفاوت دارند. البته گرایش شهوی که انسان به هر صورتی میخواهد خودش را ارضا کند، فطری نمیباشد که از جمله آن، میتوان به گرایش به همجنس اشاره کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ولایت شرط جریان عدالت در جامعه است
💠 حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفتوگویی، بیان داشت؛
🔹 در مقیاس بررسی اجتماعیِ رابطه میان عدالت و ولایت، باید گفت که اساساً ولایت شرط جریان عدالت در جامعه است.
🔹 عدالت و ولایت از یکدیگر تفکیک ناپذیرند، یعنی همان طور که اگر ولی به دنبال جریان عدالت در جامعه نباشد مشروعیت ندارد، در مقابل اگر عدالتی هم بخواهد جریان یابد بدون اینکه نظام ولایت حقه در جامعه حاکم باشد هرگز به مقصد نمیرسد و این دو مؤلفه در واقعیت اجتماعی با یکدیگر معنا مییابند.
🔹 ولایت کاملاً تابع یک معیار کلیشهای و مشخص شده نیست که نتواند متناسب با شرایط هیچ ابتکار عملی نسبت به آن داشته باشد.
🔹 ولی فقیه حاکمی است که ولایت دارد بر اینکه تشخیص دهد متناسب با شرایط، چه احکامی را و به چه کیفیتی باید انجام دهیم.
🔻 دو دسته بی عدالتی
1️⃣ از روی سهل انگاری اتفاق میافتد که قابل گذشت نیست و باید آنها را افشا کرده و ابراز نارضایتی و انزجار از آنها داشت.
2️⃣ بخش دیگر بیعدالتیهایی است که قدرت مواجهه با آنها فعلاً وجود ندارد و ابتدا باید تحصیل قدرت شود، اعم از بی عدالتی در سطح ملی و فراملی.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16486
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 امامت و ولایت؛ طریقی برای رسیدن به توحید
🔰 حجتالاسلام مهدی مسائلی در یادداشتی، مطرح کرد:
✍️ محبت و عشق به خداوند اصل و حقیقت است و عشق و محبت به پیامبران و اولیای الهی مجاز.
✍️ توحید و عبودیت خداوند اصل و هدف دینداری است و رسالت پیامبران و امامت اولیا، راه و طریقی برای رسیدن به آن است و آنها به صورت مستقل مقصود و هدف نیستند.
✍️ ارتباط با پیامبران و اولیا برای آن است که ارتباط مستقیم با خداوند تقویت شود نه اینکه ارتباط با خداوند قطع شود و ارتباط با آنها جایگزین عبودیت خداوند و مناجات با او شود. به دیگر سخن، ارتباط و توسل به اولیای الهی برای تقویت اتصال به خداست نه قطع آن.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16497
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 عوامل طلاق/ آمار طلاق نگران کننده است
📝 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در گفتوگویی، تشریح کرد؛
✅ اکنون از نظر نسبت طلاق به ازدواج، آمار نگران کننده 30 درصد را رد کردهایم و شمال تهران بالای 40 درصد که آمارهای واقعاً نگران کنندهای است.
🔻 عوامل طلاق
1️⃣ تغییر نقشهای جنسیتی عامل مهمی است. در جامعه سنتی وظایف زن و مرد تا حدودی از هم مجزا بوده و زنان و مردان در حیطه وظایف یکدیگر کمتر ورود پیدا میکردند.
2️⃣ عامل دیگر، اختلاط جنسی است. متأسفانه سبک زندگی غربی و الگوی توسعه غربی وارد جامعه ما شده و به دنبال خودش خیلی مسائل دیگر را هم آورده و از جمله همین اختلاط جنسی است.
3️⃣ نقش ارتباطات و رسانهها است. رسانه کارکردهای مختلفی دارد، با توجه به این کارکردهای مختلفی که دارد، این پیامی که منتقل میکند از جهات مختلف گاه جنبه ضدّ خانوادگی دارد.
4️⃣ ضعف آگاهی و مهارت نیز عاملی مهم است. یعنی بخشی از مشکلات در حوزه خانواده یا بخشی از طلاقها معلول این ضعف آگاهی است و اینکه سطح دانشی افراد جامعه ما در حدّ مطلوب نیست.
5️⃣ بعد دیگر مربوط به آشنایی با خصوصیات روانشناختی متقابل است. زن و مرد دو صنف مختلف به تعبیر فلاسفه هستند و تفاوتهایی با هم دارند و خیلی وقتها این تفاوتها برای زوجین معلوم نیست.
6️⃣ یک بُعد دیگر، آشنایی با مهارتها است. خیلی وقتها ممکن است ما چیزهایی را بلد باشیم ولی مهارت مربوط به علم نیست، مربوط به عمل است و تمرین میخواهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16523
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ حکم نماز و وضوی کادر درمان در ایام کرونا/ اگر شرایط وضو و تیمم فراهم نشود، حکم نماز چیست؟
🔰 آیتالله سید احمد خاتمی در درس خارج «فقه بیماریهای مسری» عنوان کرد؛
🔻 مسایل مربوط به کرونا
💠 برخی مسائل مربوط به احکام تکلیفیه و برخی مربوط به احکام وضعیه هستند. مسائل احکام تکلیفیه مانند: وضو و نماز بیماران کرونایی بود.
💠 حکم نماز و وضوی بیمار کرونایی همانند دیگر بیماران است، اگر توانست وضو میگیرد و اگر نتوانست، باید تیمم کند.
💠 اگر بیمار کرونایی نتوانست و یا فرصت وضو گرفتن یا تیمم کردن را نداشت؛ حکم او مصداق فاقد الطهورین میشود.
💠 مسئله دیگر وضو و تیمم پرستاران خدمتگذار است. اگر به هیچ وجهی نتوانند لباس مخصوص خود را تعویض کنند در نتیجه نتوانند وضو یا تیمم بگیرند. به هر حال اگر شرایط وضو و تیمم برای پرستاران فراهم نشد. حکم آن نیز حکم فاقد الطهورین است.
💠 البته این بخش مربوط به مدیران بیمارستانها میشود یعنی شرایط نماز خواندن آنها را فراهم کنند، مدیران بیمارستانها این را یکی از مراحل و اقدامات درمان بیماران برای پرستاران تلقی کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16530
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 ناسازگاری بیمه تأمین اجتماعی با عدالت اجتماعی
💠 حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» بیان داشت؛
🔹 یکی از ابهامات نظام بیمهای تأمین اجتماعی، ناسازگاری بیمه تأمین اجتماعی با عدالت اجتماعی است.
🔹 از آنجا که تأمین اجتماعی برای حمایت از افراد جامعه در یک موارد خاص ایجاد شده و فلسفه وجودی آن عدالت اجتماعی است. آیا آنچه تحت عنوان بیمه وجود دارد با عدالت اجتماعی سازگار است یا خیر؟
🔹 نمیشود انکار کرد که در مجموع این بیمه شرایط عدالت اجتماعی را بهبود میبخشد و با مقایسه این حالت با سرمایهداری لیبرال میتوان به این موضوع پیبرد؛ اما در اینکه آیا این بیمه سازگاری کاملی با عدالت اجتماعی دارد یا نه بحث دیگری است.
🔹 عدالت اجتماعی همان اعطاء کل ذی حق حقه است. این تعریف متسالم علیها میان اندیشمندان است. این وضعیتی است که افراد و اعضا و گروهها به حق و حقوقشان از نظر تولید و درآمد و ثروت دسترسی پیدا میکنند.
🔹 این حقوق که همه باید به آن دسترسی پیدا کنند چیست؟ چه کسانی چه حقوقی دارند و احقاق این حقوق بر عهده کیست؟ حد این حقوق چقدر است؟ اسلام برای این سوالها پاسخ دارد.
🔹 بحث سر این مطلب است که روشهای تأمین اجتماعی با حق و حقوق اسلامی سازگار است یا نه؟ مسلما در اینجا ابهاماتی از لحاظ عدالت میاننسلی و دروننسلی وجود دارد. این اشکال از لحاظ تخصیص و تجهیز منابع تأمین اجتماعی در اسلام نیز وجود دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مواسات مؤمنانه باید تبدیل به مدل بزرگ اجتماعی شود/ زمینماندن سیاستهای ابلاغی تکثیر نسل
🔻 آیتالله محمدمهدی میرباقری در گفتوگویی تصریح کرد؛
💠 تربیت اسلامی بویژه تربیت در مکتب اهلبیت(ع) و فرهنگ عاشورا، انسانِ مؤمنبهغیب و انسانی که رشد خودش را در ایثار و فداکاری میبیند، تربیت میکند.
💠 گرچه دنیای غرب با نفوذی که در دنیای اسلام کرده، یک حجابی بر روی این تربیت انداخته، امّا نتوانسته این آتشفشان و این تربیت اساسی را در عمق وجود انسان مؤمن خاموش کند.
💠 مواسات مؤمنانه باید تبدیل به یک مدل بزرگ اجتماعی شود. الان بحث است که آیا مدلهای بعد از کرونا، مدل دولتهای متمرکز و قدرتگرا هستند یا همین دولتهای لیبرال.
💠 ما باید یک الگوی جدید به جامعه جهانی عرضه کنیم که این الگوی جدید نه الگوی بازار است نه الگوی دولت قدرتگرا. بلکه الگوی مواسات و برادری است.
💠 الان حکمرانی ما در حجاب لیبرالیزم است. بسیاری از دستوراتی که حضرت آقا میدهند، حتی سیاستهایی که ابلاغ میکنند روی زمین میماند؛ رسماً در حوزه تکثیر نسل، در حوزه اقتصاد و حوزههای دیگر، زمین میماند.
💠 ما الان در فضای مجازی کاربر هستیم. اگر موازنه را تغییر ندهیم به نحوی که در مدیریت فضای مجازی یعنی حکمرانی مجازی حضور پیدا کنیم، آنها بر ما حکمرانی خواهند کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16552
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com