eitaa logo
✒مـــــه شکن
262 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
483 ویدیو
87 فایل
﷽ درپیچ وخم جاده ی زندگی،گاهی فضای تاریک و مه آلود آنرا باید بامــه شکن عبور کرد . . . لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1914503168Cda63e1f57f ارتباط: @s_heydari110 حیـــدری
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖تدبر در جزء پنجم قرآن و راهکارهایی برای زندگی... @meh_shekan
خدای رحیم، مانند پدری است که بچه اش اینقدر او را اذیت می کند اما او حلم و صبر می ورزد تا فرزند خودش شرمنده شود. تصویر: فرازی از دعای ابوحمزه @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء پنجم /سوره نساء، آیه ۶۹ « وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا » «و آنان که از خدا و رسول اطاعت کنند البته با کسانی که خدا به آن‌ها لطف فرموده یعنی با پیغمبران و صدّیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد، و اینان نیکو رفیقانی هستند». امام باقر علیه السلام در مورد این آیه فرمود: منظور از "النَّبِیِّینَ" حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و منظور از "الصِّدِّیقِین" َ علی مرتضی (علیه السلام) و منظور از "شُّهَدَاء" امام حسن و حسین (علیها السلام) و منظور از "الصَّالِحِینَ" نُه فرزند از فرزندان امام حسین (علیه السلام) است [که ائمّه هستند] و منظور از "حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً" حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. 📎بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۳۷/ المناقب، ج۱، ص۲۸۳ یاد امام زمان در جزء اول یاد امام زمان در جزء دوم یاد امام زمان در جزء سوم یاد امام زمان در جزء چهارم @meh_shekan
از آنجایی که برای کردن و پاسخ به سوال "من کیستم؟" نیاز به معلومات اولیه هست، تا ذهن در بین این معلومات حرکت کند و این مجهول روشن گردد،. عرض شد که بهترین و دقیقترین معلومات، معلوماتی است که نزد همه ی انسان ها حضور دارد. یعنی معلوماتی که هر شخص، بدون واسطه بدون شک و شبهه آنها را بدون هیچ خطا و اشتباهی فهم می کند. به عنوان مثال کسی که گرسنه است، این معلوم یعنی گرسنگی را بدون هیچ خطا و تردیدی درک و لمس می کند لذا اگر تمام مردم به او بگویند تو گرسنه نیستی، او هیچ شکی نمی کند که گرسنه است! چرا که این معلوم( گرسنگی) یک معلومِ بدون واسطه و حضوری است و شخص، با تمام وجود آن را درک می کند.
بنابراین وجودِ چنین معلومات حضوری و بدون خطا -که در همه ی بشریت ثابت و همه گیر است- پایه یِ اصلی برای یک دقیق و شناخت و معرفتِ عمیق از خویشتن است. حالا برای تفکر در خویش و برای شناخت و معرفت به خود، باید سراغ چند معلوم حضوری و بدون خطا رفت تا ریشه و پایه ها محکم و استوار گردد. یکی از این معلومات، بودن خویش است. یعنی بدون شک هر کسی متوجه می شود توسط یک نیرو و یا وجودی آفریده و خلق شده است( توجه کنیم با این معلوم، در اصل وجود آفریدگار هیچ تردیدی راه ندارد اما آفریدگار چه خصوصیاتی دارد بعدها بحث خواهد شد ) اینکه چرا همه مخلوق بودنِ خویش و وجودِ خالق را درک می کنند؟ خواهد آمد...
🔖نکات مهم جزء ششم قرآن برای زندگی @meh_shekan
🔖نه اخلاق بردگی و نه اخلاق اربابی اگر همانطور که اخلاق بردگی منفعلانه و تحمیلی است! همانطور اخلاق اربابی می تواند سرکش ماب و خودمحورگونه باشد! بلکه اخلاق باید بر پایه عقلانیت و رضایت خالق حکیم باشد اخلاقی که در همه حال، نه از روی هوا و هوس و جومحیط و... بلکه بر مبنای وظیفه و رعایت حد و حدودِ نظام هستی صورت گیرد. در این صورت زمانی که انسان معمولی احساس آسایش و خودبینی و منفعت طلبی دارد، بر محور این اخلاق، او به تکاپو و ایثار و فداکاری می انجامد. یعنی نه حس بردگی و نه اربابی، بلکه اخلاقی متعالی بر مبنای عقل و فطرت و رضایتِ حق @meh_shekan
از خدا فرار کردن بی معناست، پس باید به سمتش فرار کرد... -لایُمکِنُ الفِرارُ مِن حکومَتِک +فَفَرّوا اِلی الله @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء ششم/سوره مائده، آیه ۵۴ « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ...»« اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، هر كس از شما از دين خود برگردد، به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‌آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند. [اينان‌] با مؤمنان، فروتن، [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‌ترسند...» علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) در تفسیر منسوب به اهل بیت (تفسیر قمی) چنین آورده است: این بخش از آیه« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ  این آیه خطاب به آن عده از اصحاب پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) است که حقّ آل محمّد (علیهم السلام) را غصب کردند و از دین خدا برگشتند. «فَسَوْفَ یَأْتِی الله بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ »در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یاران او نازل شده است کسانی که آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. 📎بحارالأنوار، ج۳۱، ص۵۷۷/ القمی، ج۱، ص۱۷۰ یاد امام زمان در جزء اول یاد امام زمان در جزء دوم یاد امام زمان در جزء سوم یاد امام زمان در جزء چهارم یاد امام زمان در جزء پنجم @meh_shekan
🔖دین آمده است تا نگاهِ انسان را، از زمین به آسمان، ارتقا دهد. از هوش به عقل، عمق دهد. از دنیا به عُقبا، امتداد دهد. @meh_shekan
🔖نکات کاربردی جزء هفتم قرآن برای زندگی @meh_shekan
به پاس تمام مهربانی ها و فداکارهایِ معلّم هایم که مرا روشن دل و روشن ضمیر کردند، تا در تاریکی ها نمانم و رشد و حرکت کنم... معلم عزیزم روزت مبارک 🌹 @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء هفتم/سوره انعام، آیه۴۴ « فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ»« چون همه اندرزهايى را كه به آنها داده شده بود فراموش كردند، همه درها را به رويشان گشوديم تا از آنچه يافته بودند شادمان گشتند، پس به ناگاه آنها را فروگرفتیم و همگان نوميد گرديدند». امام باقر علیه السلام در توضیح این آیه فرمود: این که در قرآن فرموده: “پس چون آن چه به ایشان تذکر داده شده بود همه را فراموش کردند” یعنی: پس چون ولایت حضرت علی، امیرالمومنین علیه السلام را ترک گفتند در حالی که به آن امر شده بودند، و اینکه فرمود: ” ابواب همه چیز را بر آن ها گشودیم” یعنی: دولت شان در دنیا و آنچه بر ایشان در آن گسترده شده است. و اما اینکه فرمود: “تا آنگاه که به آنچه عطا شدند شادمان و مغرور گشتند به ناگاه آن ها را گرفتار کردیم و در آن هنگام خوار و ناامید شدند”، منظور از آن قیام حضرت قائم علیه السلام است، به طوری که گویا هیچ گاه آنان سلطنتی نداشته اند و این است که فرموده: “به ناگاه” ؛ 📎 تفسیر قمی ۲۰۰/۱ ، بصائر الدرجات ص٧٨ یاد امام زمان( عج) در: جزء اول / جزء دوم / جزء سوم / جزء چهارم / جزء پنجم / جزء ششم @meh_shekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖وسط اين همه شنيدنی، يه چيزی هست كه حال آدمو خوب میکنه... ☝️تو هم بشنو... 🎧 @meh_shekan
برای عمل در زندگی... @meh_shekan
🔖جواب به برخی از سؤالات و شُبهاتِ دینی با توجه به این معیار. 🔺رابطه گزاره های دین نسبت به عقل سه حالت متصور است: - عقل پذیر - عقل ستیز - عقل گریز توضیح : 🔸۱. برخی از دستورات دین مطابق و موافق عقل هستند که به آنها عقل پذیر گوییم، در این دسته از قوانین بحثی نیست چون کاملا آشکار است که مورد قبول همه هستند و باید به آنها عمل کرد. مانند: تأکید بر وفای به عهد، احترام به والدین، ظلم نکردن و... 🔸۲. برخی دیگر از دستورات، با عقل سلیم در تعارض اند، یعنی مخالف بدیهیات عقلی هستند. حال این دسته از گزاره های دینی اگر سند معتبری نداشته باشند خود اهل بیت دستور به کنار زدن آنها داده اند مانند: چیزی که نقل کرده اند به نام روز « رفع القلم » یعنی روز نهم ربیع تکلیفی بر هیچ نیست و همه آزاد هستند که هرکاری خواستند انجام دهند!! ولی اگر از نظر سند معتبر و قطعی باشند حتما به تأویل برده می شوند و معنای مجازی آنها اراده می شود مانند آیه شریفه «  یَدُ الله فوقَ اَیدیهِم  » که ظاهر این آیه قائل شدن به دست و جسم برای خداوند است! و حال آنکه جسم بون خداوند متعال خلاف بدیهیات عقلی است، لذا معنای مجازی ید یعنی « قدرت » در نظر گرفته می شود. 🔸۳. و اما برخی دیگر از دستورات دینی در ظاهر نه مطابق عقل هستند و نه مخالف عقل، بلکه فراتر از عقل می باشند و یا به تعبیری عقل گریز هستند، چون حکمت و راز این دستورات قابل درک بشر نیست از این رو باید آنها را تعبدا پذیرفت و به آنها عمل کرد چون که می دانیم این دستورات قطعا از جانب خداوند هستند ولی عقل ما از آنجایی که محدود هست توانایی درک آنها را ندارد، مانند خیلی از دستورات عبادی چون خواندن دو رکعت نماز صبح در زمان مخصوص، هفت مرتبه طواف به دور کعبه و... 🔻چند نتیجه: 🔹الف. دین مبین اسلام که بر مدار مکتب اهل بیت علیهم السلام است بر خلاف فرقه ها و ادیان تحریف شده ی دیگر، توصیه کرده اگر دستوری مخالف عقل بود نباید تعبدا پذیرفت بلکه یا باید آنرا به تأویل برد و یا اگر معتبر نبود باید کنارش گذاشت اما بر خلاف مذهب مسیحیت(  مسیحیت تحریف شده امروزی ) و پیروان آن معتقد اند گزاره هایی چون تثلیث و یا خدای در عرش و... به ما رسیده باید تعبدا آن را قبول کرد و معتقد شد حتی اگر مخالف عقل و عقلانیت باشند! 🔹ب. بشر هر قدر هم از نظر علم و عقلانیت پیشرفت کند از آنجایی که خیلی از دستورات دین اسلام( دسته سوم) فرا عقلی هستند، نمی تواند آنها را کنار بزند و یا مثل برخی، آنها را به تمسخر گیرند چون ثابت کردیم چیزی که قابل درک نیست لزوما مخالف عقل نیست بلکه در حوزه ی عقل گریز قرار می گیرند. 🔹ج. با ملاحظه و درک این سه دسته ی مذکور، جا دارد به این حقیقت ایمان آورد که دین اسلام دین کامل، جامع، و تضمین کننده سعادت و خوشبختیِ انسان در دنیا و آخرت هست چرا که تمامی گزاره ها و قوانین و دستوراتش واقع بینانه و لحاظ کننده ی عقل و فطرت بشری است. @meh_shekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖حیوانات هم آیت و نشانه ای برای همت و پشتکار هستند... @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء هشتم /سوره اعراف، آیه۵۳ « هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا تَأْوِيلَهُ ۚ يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُهُ يَقُولُ الَّذِينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنَا مِنْ شُفَعَاءَ فَيَشْفَعُوا لَنَا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ ۚ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ »« آيا جز نتيجه اعمال انتظارى دارند؟ روزى كه نتيجه اعمال پديدار شود، كسانى كه آن روز را از ياد برده مى‌گويند: پيامبران پروردگار ما به حق آمدند. آيا شفيعانى هستند كه ما را شفاعت كنند؟ يا آنكه كسى هست كه ما را باز گرداند تا كارهاى ديگرى جز آن كارها كه مى‌كرديم، انجام دهيم؟ به خود زيان رسانيدند و آن بتان را كه به دروغ ساخته بودند اينك از دست داده‌اند. » در روایت در مورد این بخش از آیه آمده است: هَل ينظرونَ إلأ تاويله يَوم يأتى تأويله... آيا آنها انتظار دارند سرانجام تهديدهاى الهى را مشاهده كنند؟ روزى خواهد آمد كه اين امور انجام گيرد. روز تأويل آيات خواهد آمد و آن روز روز قيام قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى باشد. 📎تفسير برهان ج٢ ص٢٣ /غايه المرام ص٧٣٠ یاد امام زمان( عج) در: جزء اول / جزء دوم / جزء سوم / جزء چهارم / جزء پنجم / جزء ششم / جزء هفتم @meh_shekan
تدبر در جزء امروز قرآن برای عمل در زندگی... @meh_shekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖اگه میخوایم از الگو بگیریم، تا میتونیم اینگونه متواضعانه رفتار کنیم... همین رفتارهای ساده و آسون رو تمرین کنیم، تکرار کنیم به مردم احترام بگذاریم، محبت کنیم، مهربانی کنیم و ... رفتار حاجی رو با یه سرباز ببینید. 🖋داود مدرسی یان @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء نهم /سوره اعراف، آیه۱۲۸ « قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ » « موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری جویید، و استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار می‌کند؛ و سرانجام (نیک) برای پرهیزکاران است». امام باقر علیه السلام در رابطه با این آیه فرمود: هرگاه قائم ظهور کند عدل را در میان مردم برقرار می‌سازد و جور و ستم در زمان او برطرف می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد، در زمان او زمین برکات خود را بیرون می‌کند، و قائم هر حق را به اصحابش برمی‌گرداند، در ظهور او تمام مردم روی زمین دین اسلام را خواهند پذیرفت ... دولت ما در پایان همه‌ی دول خواهد آمد و همه قبل از ما به حکومت خواهند رسید، و این جریان از این‌جهت است تا نگویند، اگر ما هم حکومت داشتیم مانند این‌ها رفتار می‌کردیم و این است کلام خداوند متعال که فرمود: وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین. 📎بحار الأنوار، ج۵۲، ص۳۳۸/ الإرشاد، ج۲، ص۳۸۴/الغیبهًْ للطوسی، ص۴۷۲ یاد امام زمان( عج) در: جزء اول / جزء دوم / جزء سوم / جزء چهارم / جزء پنجم / جزء ششم / جزء هفتم / جزء هشتم @meh_shekan
ادامه بحث: اینکه چرا همه مخلوق بودنِ خویش و وجودِ خالق را درک می کنند؟ از نظر فطرت و درک وجودی همه می فهمیم که محکوم و مخلوق هستیم . یعنی آنچه که داریم از تمام اعضا و جوارح و جوانح، خودمان آنها را به وجود نیاورده ایم، بلکه به ما داده شده است و ما محکوم به داشتن اینها هستیم. چه عمرمان، چه وجودمان، چه دارایی ها، چه امکانات. پس حاکم و خالقی حکم کرده تا ما اینها را داشته باشیم و خودش هم اگر بخواهد آنها را از ما می گیرید. این از درک فطری و حضوری.
بعد از این درک حضوری و فطری. از نظر عقلی هم موضوع جالب است : از نظر عقلی نیز مخلوق بودن انسان ثابت می شود و پی به وجود خالق و آفریدگار می برد و آن یک تقسیم منطقی است. که این آیه ۳۵ سوره ی طور مویّد آن هست: «أم خلِقوا مِن غَیرِ شَیءٍ أَم هُم الخالقون، أم خَلَقوا السماوات و الأرض.. ». آیه به صورت عقلی حالت ها را چنین بیان می کند که: انسان یا خالق دارد یا ندارد. صورت دوم ممکن نیست؛ زیرا خلق بدون خالق، محال است. حال صورت اول باز دو حالت منطقی دارد: خالقِ انسان یا خود او است یا غیر او. صورتِ اول محال است؛ چون معنا ندارد انسان خودش در حالی که نبود خود را به وجود بیاورد! پس خالق انسان غیر از انسان است.