✔️عبودیت در بخشندگی
یکی از جاهایی که عبودیت و بندگی انسان مشخص می شود عمل به دستور خداوند در کمک به نیازمندان است که خداوند فرموده است ؛ «وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ»
در بخشندگی و احسان و صدقات حضرت فاطمه سخن فراوان است و قرآن در سوره انسان بخشی از این احسان را در حد ایثار مورد اشاره قرار داده است ؛
💠داستان قرآنی
حضرت فاطمه ،همسر و فرزندان آن وجود مقدس به جهت عمل به نذر شان سه روز روزه بودند و هر سه روز افطار شان را به نیازمند بخشیدند و خود با آب افطار کردند.
روز چهارم حضرت علی علیهالسلام دست فرزندانش حسن و حسین علیهماالسلام را گرفت و نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رفت، در حالی که فرزندانش از شدت گرسنگی میلرزیدند. پیامبر صلی الله علیه و آله از وضعیت آنان پرسید و حضرت علی علیهالسلام ماجرا را برای آن حضرت تعریف کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله آن دو را در آغوش گرفت و به نزد دختر خود فاطمه سلام الله علیها آمد و دید وی در محراب عبادتش نشسته و به عبادت مشغول است ولی چهره مبارکش از گرسنگی زرد و چشمانش گود شده است و کلاً بیحال است.
پیامبر صلی الله علیه و آله از دیدن آنان بسیار متأثر و غمگین شد و دست بندگی به سوی پروردگارش بلند کرد و گفت: «واغوثاه، یا الله اهل بیت محمد یموتون جوعاً»؛ ای داد، ای خدا! اهل بیت محمد از گرسنگی میمیرند.
در همین هنگام جبرئیل امین فرود آمد و عرض کرد: ای رسول خدا، آنچه خداوند متعال درباره اهل بیت تو عنایت کرده است، بنگر. فرمود: چه چیزی را بنگرم! جبرئیل امین سوره انسان را که در شأن فداکاری حضرت علیهالسلام و همسرش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و فرزندانش حسن و حسین علیهماالسلام نازل شد، بر آن حضرت قرائت کرد: «هَل اَتی عَلَی الاِنسانِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا *... وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا * اِنَّما نُطعِمُکم لِوَجهِ اللهِ لانُریدُ مِنکم جَزاءً وَ لاشُکوراً...».
💠داستان
اهل سنت و شیعه ماجرای پیراهن شب عروسی حضرت فاطمه را نقل کرده اند
اینجا بخوانید 👈 کانال استاد حسینی لیلابی
✔️عبودیت در همه دستورات
دستورات خداوند در نماز و روزه خلاصه نمی شود بلکه خداوند آداب و قواعدی را برای بندگان خود مقرر فرموده است که از آن جمله است رعایت ادب در برابر پیامبر.
امام صادق(ع) از پدران خود، از حضرت فاطمه(س) نقل می کند که فرمود: وقتی آیه ۶۴سوره نور نازل شد:
لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا» آن گونه که یکدیگر را صدا می زنید، پیامبر را نخوانید.
از این که بگویم «یا أبه» (پدر جان) خودداری نمودم و ایشان را رسول الله خطاب می کردم. پیامبر به من روی کرده فرمودند:
« يَا فَاطِمَةُ إِنَّهَا لَمْ تَنْزِلْ فِيكِ وَ لَا فِي أَهْلِكِ وَ لَا فِي نَسْلِكِ أَنْتِ مِنِّي وَ أَنَا مِنْكِ»
فاطمه جان! این آیه درباره تو و خانواده و نسل تو نازل نگردیده است، زیرا که تو از منی و من از تو. این آیه درباره جفاکاران و انسان های خودخواه و متکبر قریش نازل شده است. فاطمه جانم، تو به من بگو "پدرم" زیرا این سخن، دلم را زنده می کند و خدا را راضی می گرداند، پس صورت مرا بوسیدند...(۴)
🌺شعر
ناطقه مرا مگر روح قدس مدد کند
تا که ثنای حضرت سیده نساء کند
نفخه قدس بوی او، جذبه انس خوی او
منطق او خبر ز «لا ینطق عن هوی» کند
«مفتقرا» متاب رو از در او به هیچ سو
ز آنکه مس وجود را فضه او طلا کند
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️عبودیت در لقا الله
یکی از نشانه های عبودیت و بندگی خداوند شوق لقا الهی است حضرت زهرا مشتاق لقا الهی بود و حتی طبق برخی نقل ها وفات خود را از خداوند درخواست فرموده بود ؛
«يَا إِلَهِي عَجِّلْ وَفَاتِي سَرِيعا»(۵)
فخررازی گفته است فاطمه(س) از همه انبیا بالاتر است، گفت: دلیلی که آورده این است؛ فاطمه(س) از اینکه پیامبر(ص) در حال ارتحال است خیلی ناراحتی بود و پیامبر(ص) مطلبی در گوش ایشان گفت و بعد که پرسیدند پیامبر(ص) چه گفت فرمودند پدرم گفت اولین کسی که بعد از وفاتم به من ملحق خواهد شد تو هستی؛ فخررازی معتقد است که این دلیل بر برتری فاطمه(س) نسبت به سایر انبیا است زیرا آنان از شنیدن خبر مرگشان خوشحال نمیشدند ولی فاطمه(س) خوشحال شد یعنی آنقدر تسلیم خدا و مشتاق لقا بود که به این مقام رسید.(۶)
⚫️روضه
صدا زد اسماء، مقداری آب گرم کن، میخوام بدن بچه هامو بشویم، خیلی وقته موهای زینب را شانه نزدم، خیلی وقته حسینمو بغل نکردم، بی بی جانم شما مریضه ای، اجازه بده این کارها رو من کنم، نه اسماء، اسماء میگه آب گرم کردم، اول خودش غسل کرد این لباسی که نمی تونم بگم، سادات نشستن، با سینه ای که محل اصابت مسمار در هست، با دست شکسته ای که بالا نمیاد نمی دونم خودش چگونه غسل کرد؟!
نوبت رسید به بچه ها؛ اول سر حسنو شست بعد سر ابی عبدالله رو شست، بعد زینب موهاشو شانه زد، بچه ها شاید گفتن خدارو شکر بعد از نود و چند روز حال مادرمون خوب شده دیگه دوران نقاهت بیماریش، داره سپری میشه، اما این سوالو بچه ها کجا جوابشو گرفتن؟ بچه هاشو شست، خونه رو آب و جارو کرد، از شما می پرسم یه خانمی که پهلوش شکسته چه جوری خونه رو آب و جارو کرد؟! بماند؛ در همین حین امیر المومنین وارد شد، تعجب کرد! بی بی جانم با همین حال نزارت انقده کار انجام دادی، الحمدالله حالتون خوبه، مساعده، جمله ای گفت علی به گریه افتاد، صدا زد علی جان آگه دیدی این همه کار انجام دادم نه به خاطر اینکه حالم خوبه.
چون روزآخر بود کار خانه کردم
گیسوی فرزندان خود را شانه کردم
علی همه اینا به خاطر اینکه روز آخری که مهمان توام، بچه ها رفتن بیرون، صدا زد علی جان بیا، این زن و شوهر، دختر عمو پسر عمو، خلوت کردن، آخرین حرف ها رو به امیرالمومنین داره میرنه، اول فاطمه گریه کرد، دست در گردن مبارک مولا انداخت، صدا زد: صدق رسول الله، یعنی چی؟! علی یادته بابام گفته بود اولین نفری که به من ملحق میشه منم؟ الان بابامو خواب دیدم، فرمود فاطمه جان دیگه چیزی نمونده، شب آخره دیگه داری میای نزد ما، تا این جمله رو گفت نمی دونم تاریخ نوشته چه غصه ای تو چشمان علی دید که بلافاصله فرمود: “ابکنی یا اباالحسن” علی گریه کن، گریه کن، علی هم گریه کرد بعد بی بی دوعالم دست شکستشو بالا آورد این اشک علی رو پاک می کرد به چهره مبارک می مالید، صدا زد زهرا جان این چه کاریه؟ فرمود علی جان از بابا پیغمبر شنیدم اشک مظلوم شفای هر دردیه، اشک مظلومو آگه کسی به بدنش بماله سپر بلای آتش دوزخه، منم میدونم تو این مدینه مظلوم تر از تو کسی نیست.
دست شکستشو بالا آورد این اشک علی رو پاک می کرد به چهره مبارک می مالید، صدا زد زهرا جان این چه کاریه؟ فرمود علی جان از بابا پیغمبر شنیدم اشک مظلوم شفای هر دردیه، اشک مظلومو آگه کسی به بدنش بماله سپر بلای آتش دوزخه، منم میدونم تو این مدینه مظلوم تر از تو کسی نیست.
الله اکبر، علی جان: حَنِّطْنی و غَسِّلْنِی و کَفِّنِّی بِاللَّیلِ، امان امان، می دونم منتظر کربلایی، معطلت نمی کنم، همۀوصیت هاشو کرد بعد سفارش کرد علی جان: ولاتنسی قتیل العدا بطف العراق، همه بچه هارو سفارش کرد اما بین این بچه ها حسین من یادت نره، یه روزی اونو کربلا می کشن، آماده ای یا نه؟! اومد کربلا یا نه؟ آری امیرالمومنین اومد، فاطمه هم اومد اما تقسیم کردن، فاطمه اومد کنار گودال قتلگاه علی کجا آمد؟! کنار علقمه، لذا عباس صدا زد:
پدرم از نجف آمد تو هم از خیمه بیا
پدرم از نجف آمد تو هم از خیمه بیا
مادرت آمده با قدّ خم از خیمه بیا
هوسم بود که آید به سرم ام بنین
مادرت فاطمه آمد عوض مادر من
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.، جنة العاصمة، ۱۳۸۴ش، ص۲۸۳و۲۸۴
و بحرانی اصفهانی، عوالم العلوم، ۱۴۱۳ق، ج۱۱، ص۴۳.
۲.أمالي الصدوق ،ج۲،ص۱۰۰.
۳.تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸
۴.مناقب آل أبی طالب (ع) ج ۳ ص ۳۲۰.
۵. بحار الانوار، ج۴۳،ص۱۷۷.
۶. طبق نقل آیت الله هادوی تهرانی.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
تسبیحات حضرت زهرا ۲
( تدبر ی حدیثی در تسبیحات حضرت زهرا)
[این مبحث در ادامه مبحث قبلی تقدیم می شود]
#فاطمیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین اما بعد
أُصُولُ اَلْكُفْرِ ثَلاَثَةٌ اَلْحِرْصُ وَ اَلاِسْتِكْبَارُ وَ اَلْحَسَدُ فَأَمَّا اَلْحِرْصُ فَإِنَّ آدَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حِينَ نُهِيَ عَنِ اَلشَّجَرَةِ حَمَلَهُ اَلْحِرْصُ عَلَى أَنْ أَكَلَ مِنْهَا وَ أَمَّا اَلاِسْتِكْبَارُ فَإِبْلِيسُ حَيْثُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَأَبَى وَ أَمَّا اَلْحَسَدُ فَابْنَا آدَمَ حَيْثُ قَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ .
🌺شعر
اشکی بُود مرا که به دنیا نمی دهم
این است گوهری که به دریا نمی دهم
گر لحظه ای وصال حببم شود نصیب
آن لحظه را به عمر گوارا نمی دهم
عمری بود که گوشه نشین محبتم
این گوشه را به وسعت دنیا نمی دهم
در سینه ام جمال علی نقش بسته است
این سینه را به سینه ی سینا نمی دهم
تا زنده ام ز درگه او پا نمی کشم
دامان او ز دست تمنّا نمی دهم
سرمایه ی محبت زهراست دین من
من دین خویش را به دو دنیا نمی دهم
گر مهر و ماه را به دو دستم نهد قضا
یک ذره از محبّت زهرا نمی دهم
امروز بزم ماتم زهرا بهشت ماست
این نقد را به نسیه ی فردا نمی دهم
✅ نکات مقدماتی
از جمله میراث معنوی ماندگار اسلامی که به نام مقدس حضرت فاطمه زهرا آراسته و متبرک است تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها است که احادیث زیادی در اهمیت آن بیان شده است.
این تسبیحات ذکر مداوم معصومین علیهم السلام بود چنانچه حضرت امیر علیه السلام می فرمود از روزی که پیامبر آن را تعلیم فرمود هرگز ترک نکرده ام سوال کردند حتی در شب های پر التهاب جنگ صفین فرمود حتی در آن شب ها حدیث را اینجا ببینید👈 لینک
حضرت صادق علیه السلام تسبیحات حضرت زهرا علیهالسلام را به هراز رکعت نماز ترجیح می دادند. حدیث را اینجا ببینید👈 لینک
👌جالب اینکه
نقل شده حضرت فاطمه(ع) تسبیحی با نخ پشمی درست کرده بود و با آن ذکرها را میشمرد. وقتی که حضرت حمزه کشته شد، حضرت فاطمه(ع) از خاک حمزه تسبیح ساخت و همین سیره بعدها ادامه یافت تا اینکه تسبیح را از تربت سید الشهدا (ع)ساختند.
💠 از برکتهای تسبیحات حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها همردیف کردن گوینده آن با صدقه دهندگان در راه خداست، چنانکه روایت شده است عدهای از مردم فقیر و افرادی که توان مالی برای صدقه دادن و کمک به دیگران را نداشتند، در خدمت امام جعفر صادق علیه السلام اظهار ناراحتی کردند: «ما مانند مردم ثروتمند دارایی و املاکی نداریم که بتوانیم در راه خدا صدقه بدهیم، آیا راهی برای جبران برای ما وجود دارد؟».
امام علیه السلام در جواب آنها هم ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را تجویز کردند با این توضیح که بعد از آن، ذکر «لا اله الا الله» را ده مرتبه تکرار کنند. به این روش گوینده ذکر در هر عمل خیری که مردم پیشینیان انجام دادهاند و بعدیها انجام میدهند، شریک میشود.
تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) از آثار و برکات بسیارى برخوردار است که از جمله ى آنها نجات یافتن از شقاوت و بدبختى است. هر انسانى به تناسب بینش و نگرشى که به جهان هستى و وجود پرآشوب خود دارد به دنبال خوشبختى است، و به عبارتى دیگر یکى از مهمترین مسائلى که همه ى انسانها را آگاه یا ناآگاه به خود مشغول داشته است به طورى که کارهاى زندگى و برنامه هایشان را در جهت وصول به آن پى ریزى مى کنند، مسئله ى رسیدن به سعادت و گریز از شقاوت است.
مداومت بر تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختى است.
✅بیان موضوع
با استفاده از یک حدیث مهم و اخلاقی که از وجود مقدس امام صادق (ع) نقل شده است سه خطر بزرگ در مسیر کمال انسان بیان شده است که می توان ادعا کرد سه رکن تسبیحات حضرت زهرا(ع) این سه خطر احتمالی را از انسان دور خواهد کرد؛
امام صادق(ع)فرمود:
«أُصُولُ اَلْكُفْرِ ثَلاَثَةٌ اَلْحِرْصُ وَ اَلاِسْتِكْبَارُ وَ اَلْحَسَدُ فَأَمَّا اَلْحِرْصُ فَإِنَّ آدَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حِينَ نُهِيَ عَنِ اَلشَّجَرَةِ حَمَلَهُ اَلْحِرْصُ عَلَى أَنْ أَكَلَ مِنْهَا وَ أَمَّا اَلاِسْتِكْبَارُ فَإِبْلِيسُ حَيْثُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَأَبَى وَ أَمَّا اَلْحَسَدُ فَابْنَا آدَمَ حَيْثُ قَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ» .
امام صادق(ع)فرمود: سه چيز ريشه هاي كفر است: حرص و خودبيني و حسد، اما حرص هنگامي كه آدم از نزديك شدن بدرخت نهي شد حرصش واداشت كه از آن بخورد و اما خودبيني هنگامي كه ابليس دستور يافت سجده كند و نكرد از خودبيني بود و اما حسد پس دو فرزند آدم كه يكي ديگري را كشت از روي حسد بود.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️الله اکبر ؛اولین رکن تسبیحات
چنانچه ملا احمد نراقي در کتاب "معراج السعاده" درباره اسرار تکبيرة الاحرام مي نويسد: حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمود:
«اِذٰا کَبَّرْتَ فَاسْتَصْغِرْ مٰا بَیْنَ الْعُلاٰ وَ الثَّریٰ دُونَ کِبْرِیٰائِهِ؛ فَاِنَ الله اِذٰا اَطْلَعَ عَلیٰ قَلْبِ الْعَبْدِ وَ هُوَ یُکَبِّرُ وَ فی قَلْبِهِ عٰارِضٌ عَنْ حَقیقَةِ تَکْبیرِهِ قٰالَ: یٰا کٰاذِبُ، اَتَخْدَعُنی؟ وَ عِزَّتی وَ جَلاٰلی لاَحْرِ مَنَّکَ حَلاٰوَةَ ذِکْری وَ لَأحْجُبَنَّکَ عَنْ قُرْبی وَ الْمَسٰارَّةِ بِمُنٰاجٰاتی. فَاعْتَبِرْ اَنْتَ قَلْبَکَ حینَ صَلوٰتِکَ فَاِنْ کُنْتَ تَجِدُ حَلاٰوَتَهٰا وَ فی نَفْسِکَ سُرُورِهٰا وَ بَهْجَتَهٰا وَ قَلْبُکَ مَسْرُورٌ بِمُنٰاجٰاتِهِ مُلتذٌّ بِمُخٰاطَبٰاتِهِ، فَاعْلَمْ اَنَّهُ قَدْ صَدَّقَکَ فی تَکْبیرِکَ لَهُ؛ وَ اِلاّ فَقَدْ عَرَفْتَ مِنْ سَلْبِ لَذَّةِ المُنٰاجٰاةِ و حِرْمٰانِ حَلاٰوَةِ الْعِبٰادَةِ، اَنَّهُ دَلیلٌ عَلیٰ تَکْذیبِ الله لَکَ وَ طَرْدِکَ عَنْ بٰابِه»
چون تکبیر نماز را گفتی، آن چه را ما بین آسمان و زمین است، در مقابل کبریاء خدا کوچک و ناچیز شمار که اگر خداوند بر قلب بنده، زمانی که تکبیر میگوید، بنگرد و در دل او چیزی باشد که از حقیقت معنای تکبیر بازش میدارد، به او گوید: ای دروغگو آیا مرا میفریبی؟ به عزت و جلالم سوگند که از شیرینی یاد خود محرومت کنم و از قرب به خود و شادمانی مناجاتم محجوبت سازم. پس به هنگام نمازگزاردنت دل خود را بیازما، اگر شیرینی نماز را و در عمق جان، سرور و بهجت حاصل از آن را مییابی و دلت از راز و نیاز با او شادمان است و از گفتگو با او لذت میبرد، بدان که خداوند، تو را در تکبیری که بر زبان راندهای، تصدیق فرموده است؛ وگرنه، بدان که فقدان لذت مناجات و محرومیت از شیرینی عبادت دلیل بر این است که خداوند تو را در تکبیرت دروغگو دانسته و از درگاه خود رانده است. (۱)
👈کوچک دانستن هر آنچه غیر از خداست ریشه کن کننده بسیاری از آسیب های مسیر بندگی است البته قبل ازچیزی انسان باید خود را کوچک بداند و الا همان بلایی که سر ابلیس آمده همان بر سر انسان خواهد آمد
✔️الحمدلله؛ رکن دوم تسبیحات
حمد الهی زمانی مقدور است که انسان متوجه داشته های خود باشد و آنچه خداوند بر او مقدور فرموده قانع باشد و الا دچار ناسپاسی و زیاده خواهی خواهد شد.
حضرت آدم (ع) ترک اولی کرد و با همه نعمت های که خداوند برای او مقرر فرموده بود از درخت نهی شده خورد و از بهشت رانده شد.
حضرت فاطمه زهرا(ع) خطبه تاریخی فدکیه را با حمد الهی آغاز می فرماید
«الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا أَنْعَمَ وَلَهُ الشُّکرُ عَلَی مَا أَلْهَمَ وَالثَّنَاءُ بِمَا قَدَّم»حمد مخصوص خداست بر نعمتهایی که ارزانی داشت و شکر برای اوست بر آنچه الهام فرمود و ثنا به خاطر همة آنچه عطا كرد.
✔️سبحان الله؛ رکن سوم تسبیحات
رکن سوم تسبیحات تسبیح خداوند است یعنی پاک و منزه دانستن خداوند از هر عیب و نقصی.
یکی از پرت گاه های اخلاقی حسادت است که باعث شد اولین قتل در زمین اتفاق افتاد قابیل هابیل را کشت.
حسادت را علما اخلاق نارضایتی به تقسیم خداوند دانسته اند به عبارت دیگر آدم حسود خداوند را از نظر اینکه به افرادی موهبت های داده مورد اعتراض قرار می دهند. سبحان الله یعنی هر روز تمرین کنیم که خداوند را در همه اراده هایش پاک و منزه بدانیم.
☑️مقدمه روضه
«بَلَى كَانَتْ فِي أَيْدِينَا فَدَكٌ مِنْ كُلِّ مَا أَظَلَّتْهُ السَّمَاءُ، فَشَحَّتْ عَلَيْهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ قَوْمٍ آخَرِينَ، وَ نِعْمَ الْحَكَمُ اللَّهُ. وَ مَا أَصْنَعُ بِفَدَكٍ وَ غَيْرِ فَدَكٍ؟»
🌺شعر
گلی که جنتی از یاس و شاپرک دارد
چه احتیاج به آبادی فدك دارد
فدک نشانه ی حقی است گرم و بغض آلود
زبغض چاه بپرسد هرآنکه شک دارد
چگونه می شود از عشق خاندانی گفت
که نخل عصمتشان ریشه در فلک دارد
غاصبان فدک، نه تنها فدک را غصب کردند، خلافت را نیز غصب کردند، و صاحبان فدک و صاحبان خلافت را به مصیبت صدیقه طاهره عزادار کردند.
مردی که همسر جوانش سه ماه دربستر است وقتی می بیند که همسرش بستر را جمع کرده است خوشحال می شود. حضرت زهرا(س) در این روز آخر سه تا کار انجام داده بودند: سر فرزندان شان را شسته بودند، لباس فرزندان را عوض کرده بودند و مقداری نان پخته بودند. حضرت امیر خوشحال شدند که حال فاطمه بهتر است.حضرت فاطمه(س) جواب دادند که حالم بهتر نشده است
چون روز آخر بود کار خانه کردم
موی فرزندان خود را شانه کردم
امشب به نخل آروزیم بر پیوستم
در چهره ی زردم نشان مرگ پیداست
دیدی چه حالی در نمازم بود اسماء
این آخرین راز و نیازم بود اسماء
پی نوشت؛
۱.بحارالانوار، ج ۸۱ ص۲۳۰
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبرهای مناسبت های ماه رجب
ماه رجب و کمال انسان
https://eitaa.com/menbare_tollab/19054
به مناسبت دهم رجب ولادت امام جواد علیه السلام
https://eitaa.com/menbare_tollab/23764
ولادت امام جواد علیه السلام
https://eitaa.com/menbare_tollab/19163
فضایل حضرت امیر علیه السلام
https://eitaa.com/menbare_tollab/23839
آموزه هایی از زیست علوی
https://eitaa.com/menbare_tollab/19229
نظاره گر زیباییها
https://eitaa.com/menbare_tollab/23185
مقام مقاومت
https://eitaa.com/menbare_tollab/19274
✔️ولادت حضرت زینب
https://eitaa.com/menbare_tollab/17706
شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام
https://eitaa.com/menbare_tollab/23887
راز موفقیت پیامبر(۱)
[مناسب مبعث]
https://eitaa.com/menbare_tollab/19516
تکالیف ما در قبال پیامبر
[مناسب مبعث]
https://eitaa.com/menbare_tollab/22483
راز موفقیت پیامبر(۲)
[مناسب مبعث]
https://eitaa.com/menbare_tollab/23911
به زودی منبر جدید تقدیم خواهد شد
🌺 قرعه کشی بزرگ ولادت امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام
✅ برای شرکت در قرعه کشی فرم زیر را پر کنید و در کانال اطلاع رسانی طلاب عضو شوید
👇👇
https://formafzar.com/form/vsgsg
📍لیست برندگان فقط در کانال زیر اعلام میشود:
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1192493069C818e7e6c3f
انسانیت در مرام علی علیه السلام
[منبر مناسبتی]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین اما بعد
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْـظُرَ اِلى آدَمَ فى عِلْمِهِ وَ اِلى نُوحٍ فى تَقْواهُ وَ اِلى اِبْراهيـمَ فى حِلْمِهِ وَ اِلى مُوسى فى هَيْبَتِهِ وَ اِلى عيسى فى عِبادَتِهِ فَلْيَنْظُرْ اِلى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالبٍ»(۱)
هر كه مى خواهد به «آدم» و علم او و «نوح» و تقواى او و «ابراهيم» و بردبارى او و «موسى» و هيبت او و «عيسى» و عبادت او بنگرد، به «على بن ابى طالب» بنگرد.
🌺شعر
عمریست گفتهایم به عشق تو یا علی:
«یا مَظهرَ العَجائِبُ یا مرتضی علی»...
من کیستم که بر سر خوانت بخوانیام؟
شاهان عالماند به خوانت گدا، علی...
در راه عشق، غیر علی در میانه نیست
از ابتدا علیست و تا انتها علی...
با مهرش از عدم به وجود آمدیم ما
یعنی که هست رمز فنا و بقا علی
چون خیر و شر رقم به یدالله میخورد
حُسنالقضاست از پس سوءالقضا علی
در حیرتم که خلق چرا رو به هم زنند!
وقتی که هست بر همه مشکلگشا علی
عالم تمام خصم و فقط دوست حیدر است
خلقی غریبهاند و فقط آشنا علی...
از یُمن طلعتش همه را عفو میکنند
آید اگر به جلوه به روز جزا علی
هرگز نبوده است جدا از علی، خدا
هرگز نبوده است جدا از خدا، علی
حیدر، اباالحسن، اسدالله، مرتضی
صفدر، ابوتراب، ولی، ایلیا، علی
نوح و خلیل و موسی و عیسی و مصطفی
سرّ ظهور یک به یک انبیا علی...
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
اميرالمؤمنين عليه السلام بر خرمافروشان می گذشت، ناگاه كنيزى را در حال گريه ديد، فرمود: سبب گريه ات چيست؟ گفت: آقايم مرا با يك درهم براى خريد خرما فرستاد، از اين شخص خرما را خريدم و نزد آقايم بردم، ولى نپسنديد، هنگامى كه به ايشان برگرداندم از پس گرفتن سر باز زد.
حضرت به خرمافروش گفت: اى بنده خدا! اين يك خدمتكار است و از خود اختيارى ندارد، درهمش را باز گردان و خرما را پس بگير، خرمافروش از جا برخاست و مشتى به حضرت زد.
مردم گفتند: [چه كردی] اين اميرالمؤمنين عليه السلام است؟! مرد از شدّت ترس به تنگى نفس افتاد و رنگ چهره اش زرد شد و خرما را از كنيز گرفت و درهم را به او باز گردانيد سپس گفت: اى اميرالمؤمنين! از من راضى شو، حضرت فرمود: چه چيزى بيشتر از اينكه ببينم تو خود را اصلاح كرده اى مرا راضى می كند؟
و كلام اميرالمؤمنين عليه السلام به اين صورت آمده است: من در صورتى از تو راضى می شوم كه حقوق مردم را تمام و كامل بپردازی(۲)
✅بیان موضوع
یکی از دغدغه های مقدس حضرت علی علیه السلام دغدغه انسانیت بود یعنی باید همه نیازهای مادی و معنوی انسان ها مورد توجه مومنان باشد.
یک سوال دردمندانه که امروز باید از جامعه مومنان پرسیده شود عبارت است از اینکه؛
الآن كشور ما «يَخْرُجُونَ مِنْ دينِ اللّهِ افْواجاً»است. چقدر شما دغدغه داريد؟ چقدر ناراحتيد؟ چقدر دختران ما از نظر روش و افكار و اخلاق تبديل به دختران تلآويو و واشنگتن شدهاند؟ چقدر جوان هاى اين مملكت فاسد و معتاد و دزد و جيببر شدند؟ شما چقدر دغدغه انسان را داريد؟
ما خود را عاشق و پیرو مردی می دانیم که دغدغه همه انسان ها را داشت اعم از مسلمان و غیر مسلمان حتی دغدغه حیوانات را داشت.
👈در عهدنامه مالك اشتر نوشت: به مردم مالك! دلسوز و مهربان باش چه هم دين تو باشند يا هم دين تو نباشند، براى تو فرقى نكند؛
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅دغدغه مندی برای انسان ها
چنانچه اشاره شد در عهدنامه مالک اشتر رعایت حق شهروندی همه اعم از مسلمان و غیر مسلمان مورد تاکید آن حضرت قرار دارد که می فرماید:
«أشعِرْ قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ ، و المَحَبَّة لَهُم ، و اللُّطفَ بِهِم ، و لا تَكونَنَّ علَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم ؛ فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ ، يَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ ، و تَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ ، و يُؤتى على أيديهِم في العَمدِ و الخَطأِ ، فأعطِهِم مِن عَفوِكَ و صَفحِكَ مِثلَ الّذي تُحِبُّ و تَرضى أن يُعطِيَكَ اللّه ُ مِن عَفوِهِ و صَفحِهِ ، فإنَّكَ فَوقَهُم ، وَ والِي الأمرِ علَيكَ فَوقَكَ ، و اللّه ُ فَوقَ مَن وَلاّكَ »
دل خود را آكنده از مهر و محبّت و لطف نسبت به مردم گردان و مبادا براى آنان چون جانور درنده اى باشى كه خوردنشان را غنيمت دانى؛ زيرا كه مردم دو دسته اند: يا برادر دينى تو هستند و يا همنوع تو. در معرض لغزش و خطا قرار دارند و گاه از روى عمد يا خطا دست به گناه و تجاوز مى آلايند. پس همان گونه كه خود دوست دارى خداوند نسبت به تو بخشش و گذشت كند، تو نيز نسبت به آنان بخشش و گذشت داشته باش؛ زيرا تو بالا دست آنها هستى و فرمانرواى بر تو بالا دست تو مى باشد و خداوند بالا دست كسى است كه تو را به امارت گماشته است!
🔻در ادامه برخی از رفتارهای زیبای آن حضرت ذکر می شود؛🔺
✔️گره گشایی توام با حفظ آبرو
مردى خدمت على علیه السلام آمد و عرض کرد:
یا امیرالمؤمنین من حاجتى دارم .
حضرت فرمود:
حاجتت را روى زمین بنویس ! زیرا که من گرفتارى تو را آشکارا در چهره تو مى بین و لازم نیست بیانش کنی!
مرد روى زمین نوشت .
” انا فقیر محتاج ” من فقیرى نیازمندم .
على علیه السلام به قنبر فرمود:
با دو جامه ارزشمند او را بپوشان .
مرد فقیر پس از آن ، با چند بیت شعر از امیرالمؤمنین علیه السلام تشکر نمود.
حضرت فرمود: یکصد دینار نیز به او بدهید!
بعضى گفتند:
یا امیرالمؤمنین او را ثروتمند کردى !
على علیه السلام فرمود:
من از پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که فرمود: مردم را در جایگاه خود قرار دهید و به شخصیتشان احترام بگذارید. آنگاه فرمود:
إِنِّي لَأَعْجَبُ مِنْ أَقْوَامٍ يَشْتَرُونَ اَلْمَمَالِيكَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ لاَ يَشْتَرُونَ اَلْأَحْرَارَ بِمَعْرُوفِهِمْ
من براستى تعجب مى کنم از بعضى مردم ، آنان بردگان را با پول مى خرند ولى آزادگان را با نیکى هاى خود نمى خرند.
نیکى ها انسان را برده و بنده مى کند.(۳)
✔️رعایت عدالت برای همه
امام جعفر صادق (ع) حکایت میفرماید:
روزى امیرالمؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام به غلام خود، قنبر دستور داد تا بر شخصى که محکوم به حدّ شلاّق بود، هشتاد ضربه شلاّق بزند. و چون قنبر ناراحت و عصبانى بود؛ سه شلاّق، بیشتر از هشتاد ضربه بر او وارد ساخت.
حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام شلاّق را از دست قنبر گرفت و سه ضربه شلاّق بر او زد.
شایان ذکر است حضرت علی علیه السلام بسیار زیاد به رعایت حقوق دیگران توجه داشتند و در این امر به این که فرد خطاکار از نزدیکان و اصحابم هست نگاه نمیکردند. هر کس برخلاف عدالت عمل میکرد باید مجازات میشد و هر کس که حقی را پایمال مینمود باید تقاص پس میداد. پس این عمل عین عدالت و مهربانی امیرالمومنین بود .
✔️عدالت برای غیر مسلمانان
در زمان خلافت امام على (علیه السلام) در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از چندى در نزد یک مرد مسیحى پیدا شد. على (علیهالسلام) او را به محضر قاضى برد و اقامه دعوى کرد که این زره از آن من است، نه آن را فروختهام و نه به کسى بخشیدهام و اکنون آن را در نزد این مرد یافتهام. قاضى به مسیحى گفت: خلیفه ادعاى خود را اظهار کرد، تو چه مىگویى؟ او گفت: این زره مال خود من است و درعینحال گفته مقام خلافت را تکذیب نمىکنم (ممکن است خلیفه اشتباه کرده باشد). قاضى رو کرد به على (علیهالسلام) و گفت: تو مدعى هستى و این شخص منکر است، علیهذا بر تو است که شاهد بر مدعاى خود بیاورى. على (علیهالسلام) خندید و فرمود: قاضى راست مىگوید، اکنون مىبایست که من شاهد بیاورم، ولى من شاهد ندارم. قاضى روى این اصل که مدعى شاهد ندارد، به نفع مسیحى حکم کرد و او هم زره را برداشت و روان شد.
مرد مسیحى که خود بهتر مىدانست که زره مال کیست، پسازآنکه چند گامى پیمود وجدانش مرتعش شد و برگشت، گفت: این طرز حکومت و رفتار از نوع رفتارهاى بشر عادى نیست، از نوع حکومت انبیاست و اقرار کرد که زره از على (علیهالسلام) است. طولى نکشید او را دیدند مسلمان شده و با شوق و ایمان در زیر پرچم على (علیهالسلام) در جنگ نهروان مىجنگد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅دغدغه مندی برای حیوانات.
امام علیه السلام در رسمی ترین مکتوب خود که به عنوان منشور حکومت آن حضرت شناخته می شود در مورد حیواناتی که به عنوان زکات گرفته شده اینگونه دستور می دهد؛
«فَإِذَا أَخَذَهَا أَمِينُكَ فَأَوْعِزْ إِلَيْهِ أَلَّا يَحُولَ بَيْنَ نَاقَةٍ وَ بَيْنَ فَصِيلِهَا وَ لَا يَمْصُرَ لَبَنَهَا فَيَضُرَّ [فَيُضِرَّ] ذَلِكَ بِوَلَدِهَا وَ لَا يَجْهَدَنَّهَا رُكُوباً وَ لْيَعْدِلْ بَيْنَ صَوَاحِبَاتِهَا فِي ذَلِكَ وَ بَيْنَهَا، وَ لْيُرَفِّهْ عَلَى اللَّاغِبِ وَ لْيَسْتَأْنِ بِالنَّقِبِ وَ الظَّالِعِ وَ لْيُورِدْهَا مَا تَمُرُّ بِهِ مِنَ الْغُدُرِ وَ لَا يَعْدِلْ بِهَا عَنْ نَبْتِ الْأَرْضِ إِلَى جَوَادِّ الطُّرُقِ وَ لْيُرَوِّحْهَا فِي السَّاعَاتِ وَ لْيُمْهِلْهَا عِنْدَ النِّطَافِ وَ الْأَعْشَابِ، حَتَّى تَأْتِيَنَا بِإِذْنِ اللَّهِ بُدَّناً مُنْقِيَاتٍ غَيْرَ مُتْعَبَاتٍ وَ لَا مَجْهُودَاتٍ لِنَقْسِمَهَا عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ (ص)، فَإِنَّ ذَلِكَ أَعْظَمُ لِأَجْرِكَ وَ أَقْرَبُ لِرُشْدِكَ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ.(۴)
چون امين تو ستوران زكات را گرفت، از او بخواه كه در راه ميان مادر و كره شيرخواره اش جدايى نيفكند و آن قدر آن را ندوشد كه كره اش را زيان رسد و با سوار شدن بر آنها خسته نكند و ميان آن شتر كه بر آن سوار مى شود يا آن را مى دوشد و ديگر شترها عدالت ورزد. و چنان كند كه شتر خسته بياسايد و با شترى كه پايش مجروح شده و رفتن نتواند بمدارا رفتار كند و آنها را بر سر آبگيرها برد و آب دهد و از راههايى براند كه به علفزارها نزديك باشد، نه از راههاى خشك و عارى از گياه، و ساعتها مهلت آسايش دهد تا آب خورند يا علف بچرند.
تا به اذن خدا آنها را به ما برساند، فربه و پرتوان نه خسته و لاغر، و ما آنها را، چنانكه در كتاب خدا و سنت پيامبر (ص) آمده، تقسيم كنيم. اگر چنين كنى، اجر تو بزرگ باشد و تو را به رستگارى، ان شاء الله، نزديكتر سازد.
✔️ظلم به مورچه ای نمیکنم
حضرت علی علیه السلام در کلامی زیبا ظلم در حق مورچه ای را اینگونه نفی میکنند ؛
«وَاللّه ِ لَوْ اُعْطِيتُ الْأَقاليمَ السَّبْعَةَ بِما تَحْتَ اَفْلاكهِا عَلى أَنْ أَعْصِىَ اللّه َ فى نَمْلَةٍ أَسْلُبُها جِلْبَ شَعيرَةٍ ما فَعَلْتُ، وَ اِنَّ دُنْياكُمْ عِنْدى لاََهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فى فَمِ جَـرادَةٍ تَقْـضِمُها، ما لِعَلِىٍّ وَ نَعيمٍ يَفْنى وَلَذَّةٍ لا تَبْقى!؟ »(۵)
بخدا سوگند اگر اقليمهاى هفت گانه زمين را با هر چه در زير آسمان آنها است به من دهند تا خدا را در حد گرفتن پوست جوى از دهان مورى نافرمانى كنم، نخواهم كرد. چرا كه اين دنياى شما در نزد من از برگ نيم جويده اى در دهان ملخى ناچيزتر است. على را با نعمتهاى فناپذير و لذت هاى گذرا و ناپايدار چه كار!
✔️سفارش مرغابی ها
نوزده رمضان که امام علیه السلام از منزل به سمت مسجد به راه افتادند غازها روبروی حضرت فریاد کشیدند.
امام به دخترش ام کلثوم سفارش پرندگان را کرد و فرمود:
«يا بُنَية بِحَقي عليك إلا ما أطلقتيه ، فقد حَبست ما ليس له لسان ولا يقدر على الكلام إذا جاع أو عطش ، فأطعميه واسقيه وإلا خلي سبيله يأكل من حشائش الارض»(۶)
"دخترم، به حقی که من بر تو دارم آن ها را رها کن. پرندگانی را نگه داشته ای که زبان ندارند و وقت گرسنگی و تشنگی قادر نیستند تکلم کنند، پس آن ها را طعام و آب بده و یا این که آن ها را آزاد کن تا از گیاهان زمین بخورند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. ارشاد القلوب،ص۲۱۷.
۲.المناقب، ابن شهر آشوب;ج۲ص۱۱۲
۳. بحار الأنوار - ج ٤١ - ص ٣٤
۴. نهج البلاغه،نامه ۵۳
۵. همان،خطبه ۲۲۲
۶.بحار الانوار ،ج۴۲،ص۲۷۸.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🎊 ثبتنام عیدی مبعث نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم🎊
🎁 ویژه طلاب خواهر و برادر سراسر کشور و خانواده محترمشان
✅ طلاب گرامی سراسر کشور میتوانند برای خود و فرزندانشان از طریق لینک زیر جهت ثبتنام عیدی اقدام نمایند.
https://formafzar.com/form/9b7ql
📌 میتوانید با استفاده از گوشیهای مختلف، برای هر فرد خانواده فرم جداگانه ثبت نمایید.
🌺 با نشر این پست دوستان خود را در شادی این عید بزرگ سهیم کنید 🌺
@ettelaresani_tollab