eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
427 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ لطفا با حال مناسب بخوانید ✍🏻 نگارنده را حلال بفرمائید، قصد حقیر این است که با توجه به روز شهادت صدّیقه طاهره سلام الله علیها ، دو نکته را اشاره کنم : ▪️ابتداء دوباره روایت فوق رو با عنایت به متن عربی و ترجمه مطالعه کنید ، در روایت آمده است : «لَکَزَهَا بِنَعلِ السَّيفِ» ۱. «لَکَزَ» : «وَهُوَ الضَّرْبُ بالجُمْعِ فِي جَمِيعِ الْجَسَدِ» یعنی : [ عرب زبانان هنگامی می‌گویند «لَکَزَ» که شخصی ] با گوشه و قبضهٔ چیزی شروع به ضربه زدن به تمام بدن کسی کند 🥀 نام کتاب : لسان العرب نویسنده : ابن منظور جلد : 5 صفحه : 406 ۲. «بِنَعلِ السَّيفِ» : «ما يكون في اسفل جفن السّيف من حديد أو فضّة و نحوهما» یعنی : «آنچه که در پائین غلاف شمشير قرار دارد که از آهن یا نقره و مانند آن است» نام کتاب : الصحاح‌ تاج اللغة و صحاح العربية نویسنده : الجوهري، أبو نصر جلد : 5 صفحه : 1832 🖋 با دقت و ملاحظه در دو کلمهٔ فوق ترجمهٔ دقیقِ بخشی از حدیث امام صادق علیه السلام چنین می‌شود : «سبب وفات حضرت فاطمه سلام الله علیها آن بود که قنفذ به دستور عمر بن الخطاب، با پایین غلاف شمشيرش که از آهن ساخته شده بود ، شروع کرد ضربه زدن به سر و صورت و تمامی بدن رسول الله صلی الله علیه و آله» 😭💔 👈🏻 مرحوم علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف در حق الیقین فرمودند : «از روايات مستفيضه محفوفه به قرائن جليه، معلوم شد كه حضرت فاطمه علیها السلام را ترسانيدند. بلكه تازيانه بر صورت 😔 و سر و غلاف شمشير به او زدند، تا آنكه او را مجروح كردند و فرزند او سقط شد و از ايشان آزرده از دنيا رفت.» 📕 حق الیقین، نشر سرور، ص ۱۸۹ وَا ٱمَّاه💔 @Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️ 🔥 عايشه و توهین به تابوتی که حضرت فاطمه سلام الله علیها به آن سفارش کرده بود 🔸وَ عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَیْسٍ أَنَّ فَاطِمَهَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) قَالَتْ لِأَسْمَاءَ: إِنِّی قَدِ اسْتَقْبَحْت‏ مَا یُصْنَعُ بِالنِّسَاءِ، أَنَّهُ یُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَهِ الثَّوْبُ فَیَصِفُهَا لِمَنْ رَأَى، فَقَالَتْ أَسْمَاءُ: یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا أُرِیکِ شَیْئاً رَأَیْتُهُ بِأَرْضِ الْحَبَشَهِ، قَالَ: فَدَعَتْ بِجَرِیدَهٍ رَطْبَهٍ فَحَنَّتْهَا ثُمَّ طَرَحَتْ عَلَیْهَا ثَوْباً فَقَالَتْ فَاطِمَهُ (ع): مَا أَحْسَنَ هَذَا وَ أَجْمَلَهُ، لَا تُعْرَفُ بِهِ الْمَرْأَهُ مِنَ الرَّجُلِ، قَالَ: قَالَتْ فَاطِمَهُ: فَإِذَا مِتُّ فَغَسِّلِینِی أَنْتِ وَ لَا یَدْخُلَنَّ عَلَیَّ أَحَدٌ، فَلَمَّا تُوُفِّیَتْ فَاطِمَهُ (ع) جَاءَتْ عَائِشَهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا لِتَدْخُلَ عَلَیْهَا، فَقَالَتْ أَسْمَاءُ: لَا تَدْخُلِی فَکَلَّمَتْ عَائِشَهُ أَبَا بَکْرٍ، فَقَالَتْ: إِنَّ هَذِهِ الْخَثْعَمِیَّهَ تَحُولُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ ابْنَهِ رَسُولِ اللَّهِ (ص)، وَ قَدْ جَعَلَتْ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ فَجَاءَ أَبُوبَکْرٍ فَوَقَفَ عَلَى الْبَابِ فَقَالَ: یَا أَسْمَاءُ مَا حَالُکِ عَلَى أَنْ مَنَعْتِ أَزْوَاجَ النَّبِیِّ (ص) وَ جَعَلْتِ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ؟ فَقَالَتْ أَسْمَاءُ لِأَبِی بَکْرٍ: هِیَ أَمَرَتْنِی أَنْ لَا یَدْخُلَ عَلَیْهَا أَحَدٌ، وَ أَرَیْتُهَا هَذَا الَّذِی صَنَعْتُ وَ هِیَ حَیَّهٌ فَأَمَرَتْنِی أَنْ أَصْنَعَ لَهَا ذَلِکَ، فَقَالَ أَبُوبَکْرٍ: اصْنَعِی مَا أَمَرَتْکِ فَانْصَرَفَ وَ غَسَّلَهَا عَلِیٌّ وَ أَسْمَاء ⚜ ترجمه : « اربلی از اسماء بنت عمیس روایت کرده است که : حضرت فاطمه دختر پیامبر اکرم سلام الله عليهما به اسماء بنت عميس فرمود : من از آن کاری که برای زنان می‌کنند، نگرانم و آن را دوست ندارم وقتی زنی از دنیا می‌رفت، پارچه‌ای بر روی او می‌انداختند به طوری که هر کس او را می‌دید ، می‌شناخت. اسماء گفت : ای دختر رسول خدا، من در سرزمین حبشه، چیزی دیده‌ام که به تو نشان می‌دهم. ▪️اسماء، شاخه‌ای خرما خواست و آن را به شکل کمان در آورده ، سپس بر روی آن، پارچه‌ای انداخت. فاطمه سلام الله علیها فرمود: این چقدر زیباست. با وجود این، زن از مرد شناخته نخواهد شد و فرمود : هرگاه از دنیا رفتم، تو مرا غسل ده و مگذار هیچ کس ، نزد من بیاید. زمانی که حضرت فاطمه سلام الله علیها از دنیا رفت، 👈🏻 عایشه می‌خواست بر او داخل شود. اسماء گفت: داخل مشو! عایشه به ابوبکر گفت: این زن خثعمی (۱) ، میان من و دختر پیامبر اکرم، حایل می‌شود و برای او چیزی مانند هودج و تخت عروس، ساخته است. ابوبکر آمد و در کنار در ایستاده گفت: اسماء! چه چیزی باعث شد که از داخل شدن همسران پیامبر اکرم ، جلوگیری کنی و برای فاطمه سلام الله علیها ، تخت بسازی؟ اسماء پاسخ داد: فاطمه سلام الله علیها از من خواسته است که هیچ کس، نزد او نرود و آنچه ساخته‌ام با نظر و دستور حضرت بوده است. ابوبکر گفت: هر دستوری داده است عمل کن و بازگشت و حضرت علی علیه السلام و اسماء، حضرت فاطمه سلام الله علیها را غسل دادند.» 📖 نام کتاب : كشف الغمة نویسنده : ابن أبي الفتح الإربلي جلد : 2 صفحه : 126 @Menhajol_velayat
▪️بعد از دفن شبانه، هنگامی که صبح شد... 🖋 فلما طلع الصبح، أقبل الناس إلى بيت فاطمة (عليها السلام) ليصلّوا عليها، و رأى المقداد أبا بكر فقال له: نحن دفنّاها البارحة. فقال عمر لأبي بكر: أ لم أقل لك أنهم يفعلون كذلك؟ قال مقداد: إن فاطمة (عليها السلام) أوصت بذلك؛ أنكم لا تصلّون عليها. فرفع عمر يده و ضرب على رأس مقداد و وجهه ضربا عنيفا حتى أعيى من كثرة الضرب، و خلّص الحاضرون المقداد من يده. و قال المقداد: ماتت ابنة رسول اللّه (عليها السلام) و الدم ينزف من جنبها بسبب ضربة سيف و سوط ضربتها أنت، 🔸ترجمه : «بعد از دفن شبانه هنگامی‌که صبح شد، مردم به سمت منزل فاطمه سلام الله علیها روی آوردند تا بر او نماز بخوانند. مقداد، ابابکر را دید و به او گفت: ما او را دیشب به خاک سپردیم. عمر به ابوبکر گفت: آیا به تو نگفتم آن‌ها مخفیانه او را دفن می‌کنند تا ما حاضر نباشیم. مقداد گفت: این وصیت فاطمه سلام‌الله‌علیها بوده است که شما بر او نماز نگذارید. عمر دست خویش را بالا برد و به شدت بر سر و صورت مقداد زد که از شدت ضربه، مقداد درمانده شده بود. 👈🏻 حاضرین مقداد را از دست او رها کردند. مقداد گفت: [ ای عُمَر ] دختر رسول خدا از دنیا رفت در حالی که خون از پهلوی او به سبب ضربه‌ی شمشیر و تازیانه‌ای که تو به او زده بودی، جاری بود. 📕 نام کتاب : الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) نویسنده : الأنصاري الزنجاني، إسماعيل جلد : 15 صفحه : 249 🥀 مقداد که مَرد جنگی است نسبت به ضربات عُمَر اینگونه شد ... ، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل @Menhajol_velayat
4_694018426716291145.mp3
632.3K
غربت و مظلومیّت امیرالمؤمنین پس از شهادت حضرت فاطمه سلام الله عليهما 💔😭 ◼️ استاد احمدی اصفهانی حفظه الله تعالی ⚠️ لطفا با حال مناسب گوش دهید❗ پ،ن: https://eitaa.com/menhajol_velayat/205 @Menhajol_velayat
🖍 «پذیرش توبه حضرت آدم علیه السلام به برکت نام اهل بیت علیهم السلام» 🔸جلال الدین سیوطی از علمای بزرگ اهل تسنن در تفسیر آیه سی و هفتم سوره بقره می‌نویسد: ▪️ وَأخرج ابْن النجار عَن ابْن عَبَّاس قَالَ سَأَلت رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم عَن الْكَلِمَات الَّتِي تلقاها آدم من ربه فَتَابَ عَلَيْهِ قَالَ: سَأَلَ بِحَق مُحَمَّد وَعلي وَفَاطِمَة وَالْحسن وَالْحُسَيْن إِلَّا تبت عَليّ فَتَابَ عَلَيْهِ. 🔹ترجمه : ابن عباس گوید : از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدم آن کلماتی که خداوند به حضرت آدم علیه السلام آموخت تا توبه او را بپذیرد چه بودند؟ پیامبر فرمودند: آدم خدا را صدا زد: به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام توبه مرا بپذیر. پس از آن خداوند هم توبه او را پذیرفت. 📕 الدر المنثور فی التفسیر المأثور، تألیف سیوطی، جلد ۱، صفحه ۳۲۴، چاپ مرکز هجر للبحوث و الدراسات العربیة و الاسلامیة @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔍 پاسخ به شبهه ای پیرامون قابل رؤیت نبودن خداوند ملحدین به خداپرستان اشکال می کنند که : خداوند را حس نمی‌کنیم. پس موهوم است و وجود ندارد . (یا اقلاً نمی‌توان به وجود او پی برد.)بت پرستان نیز بارها گفته‌اند که : به خدای نادیده نمی توان ایمان آورد. بسیاری مسیحیان به مسلمین اشکال میکنند که : خدای شما ارتباط نزدیک با بندگانش ندارد! ولی خدای ما ، صورت انسانی یافته و به صورت ملموس و محسوس با بندگانش ارتباط گرفت!همچنین برخی صوفیه و ... نیز دچار چنین قرائت های باطلی در خداشناسی شدند. ✍🏻 پاسخ : تمام این اشکالات برمبنای درک ناصحیحی از معرفت و خداشناسی بنا شده اند . لازمه الوهیت خداوند این است که فوق حس و وهم مخلوقات باشد. خداوند جسمانی نیست و ذاتی قدوس دارد که منزه از هر حدی است. برای همین راه اثبات او ، برهان عقلی می‌باشد . نه تصویرگری و حس و تجربهٔ ذات او ! دقیقا عظمت و جلالت خداوند حکم میکند که قابل حس نباشد❗️ ✅ در روایت آمده است که زندیقی به امام رئوف حضرت رضا علیه‌السلام اشکال کرد : وجود خدایی که حس نمی‌کنیم را نباید قبول کنیم! امام علیه‌السلام پاسخ فرمودند : «مسئله برعکس است! چون فهمیدیم که حواس ما از درک او عاجزند و ذاتی برخلاف تمام اشیای دیگر دارد ، به خدایی او اعتراف کردیم.» 📝 فَقَالَ الرَّجُلُ : فَإِذاً إِنَّهُ لَاشَيْ‌ءَ إِذَا لَمْ يُدْرَكْ بِحَاسَّةٍ مِنَ الْحَوَاسِّ ، فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ عليه‌السلام : « وَيْلَكَ ، لَمَّا عَجَزَتْ حَوَاسُّكَ عَنْ إِدْرَاكِهِ ، أَنْكَرْتَ رُبُوبِيَّتَهُ ، 👈🏻 وَنَحْنُ إِذَا عَجَزَتْ حَوَاسُّنَا عَنْ إِدْرَاكِهِ ، أَيْقَنَّا أَنَّهُ رَبُّنَا بِخِلَافِ شَيْ‌ءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ » 📚 نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 194 ▫️←همچنین باید بدانیم که معرفت ما محصور در احساسات نیست . و قرب خداوند به مخلوقاتش لازم نیست حتما حسی و جسمانی باشد! این ما هستیم که باید به آموزه‌های عقل و وحی توجه کنیم ، نه اینکه از خدا بخواهیم در سطح یک مخلوق پایین بیاید! هیچ ذره ای بر خداوند پوشیده نیست (سوره یونس : آیه ۶۱) از بندگانش دور نیست و اجابت کنندهٔ راز و نیاز بندگان است . (سوره بقره : آیه ۱۸۶) و بندگان خود را امداد و هدایت می کند. (سوره شعرا : آیه ۶۱ و ۶۲) ▫️←و اصولا خدایی که به حس در آید قطعا دارای حد و مقدار است و چنین چیزی مخلوقی ضعیف و ناتوان بیش نخواهد بود نه خدای ادیان. 👈🏻 ضمنا قرب به حق هم به معنای بهره‌مندی هرچه بیشتر از عنایات و الطاف خاص الهی است نه ارتباط مکانی و مادی با ذات قدوسی حق. @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی محبت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را داشته باشی ❤️ ⚠️ پینشهاد دانلود ▪️حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 💠 قَالَ قَطَعَ يَمِينِي سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ وَ أَوْلَى النَّاسِ بِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ إِمَامُ الْهُدَى وَ زَوْجُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ... « وَ اللَّهِ مَا قَطَعْتَ إِلَّا بِحَقٍّ كَانَ عَلَيَّ مِمَّا يُنْجِي مِنْ عِقَابِ الْآخِرَةِ» 😔 بحار الانوار جلد ۴۰ صفحه ۲۸۱ 💠 لَؤ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفي هذا عَلى أنْ يُبْغِضَني ما أبْغَضَني نهج البلاغه حکمت ۴۵ @Menhajol_velayat
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم 🥀 ◾️امام سجاد علیه السلام فرمودند : «وَاللهِ لَوْ أَنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ تَقَدَّمَ إِلَیْهِمْ فِی قِتالِنا کَما تَقَدَّمَ إِلَیْهِمْ فِی الْوِصایَةِ بِنا لَمَا ازْدادُوا عَلى ما فَعَلُوا بِنا...» 🔸ترجمه : «به خدا قسم اگر پیامبر خدا آنطور که به این مردم دربارهٔ ما سفارش کرده بود راجع به قتل ما توصیه می‌کرد اینان بیش از این به ما ظلم نمی کردند...»😭💔 📕 نام کتاب : اللهوف على قتلى الطفوف نویسنده : السيد بن طاووس    جلد : 1  صفحه : 202 @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ چرا روز جمعه، جمعه نامیده شده است؟ ✍🏻 شیخ طوسی و ثقة الاسلام کلینی رضوان الله علیهما روایت کرده‌اند : 🔸 ٤ ـ وعنه عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن موسى عن العباس بن معروف عن ابن أبي نجران عن عبد الله بن سنان عن ابن أبي يعفور عن أبي جعفر عليه‌السلام قال قال له رجل : كيف سميت الجمعة بالجمعة؟ قال : إن الله عزوجل جمع فيها خلقه لولاية محمد صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم ووصيه في الميثاق فسماه يوم الجمعة لجمعه فيه خلقه. 💠 ترجمه : «شخصی از امام باقر علیه السلام پرسید: چرا جمعه، جمعه نامیده شد؟ امام باقر علیه السلام فرمودند : خداوند متعال در روز عهد و پیمان، مخلوقاتش را در روز جمعه برای ولایت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و وصی و جانشین او گرد هم آورد و آن روز را به جهت اجتماع مخلوقاتش جمعه نامید. 📚 تهذیب الاحکام، تالیف شیخ طوسی، جلد ۳، صفحه ۳، حدیث ۴ 📚 الکافی، تالیف ثقة الاسلام کلینی، جلد ۳، صفحه ۴۱۵ ، حدیث ۷ @menhajol_velayat
چرا به هنگام شنیدن نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، می ایستیم و دستمان را بر سر می‌گذاریم ⁉️ ✅ https://eitaa.com/menhajol_velayat/119
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ تا شیعیان از ما سوا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف منقطع نشوند، مشکلات شان حل نخواهد شد ➖آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله تعالی الرواية:«عَنْ مَنْصُورٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ يَا مَنْصُورُ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَا يَأْتِيكُمْ إِلَّا بَعْدَ إِيَاسٍ... » الکافي - ط الاسلامية جلد ۱ صفحه ۳۷۰ 🔸 ترجمه : «منصور گويد: امام صادق عليه السلام: بمن فرمود: اي منصور: اين امر( ظهور) بشما نميرسد جز بعد با نا اميدي... » @Menhajol_velayat
نگرانی امیرالمومنین علیه السلام از سرگردانی شیعیان در دوران غیبت ➖ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّيْبَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الْآدَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أَمَدُهَا طَوِيلٌ كَأَنِّي بِالشِّيعَةِ يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِي غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ وَ لَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إِمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ ❤️ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إِذَا قَامَ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ فَلِذَلِكَ تَخْفَى وِلَادَتُهُ وَ يَغِيبُ شَخْصُهُ. ✍🏻 ترجمه : «جناب عبد العظيم حسنی رضوان الله علیه، از امام جواد از آباء بزرگوارشان از اميرالمؤمنين عليهم السّلام چنين روايت می‌كند که آن حضرت فرمودند: براى قائم ما غيبتى است كه مدتش طولانى است، گويا شيعه را در دوران غيبت او مى‌بينم كه جولان مى‌دهد مانند گله‌ای سرگردان و چراگاه را مى‌جويند، امّا آن را نمى‌يابند؛ بدانيد هركس در آن دوران در دينش استوار باشد و قلبش بواسطۀ طول غيبت امامش سخت نشود، او در روز قيامت همراه من و در درجهٔ من است. سپس فرمودند: هنگامى كه قائم ما قيام كند بيعت احدى بر گردن او نيست و به اين دليل است كه ولادتش پنهان است و او غايب مى‌شود. 📗 نام کتاب : كمال الدين و تمام النعمة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 303 🖋 این تعبیر در چند روایت وارد شده و بسیار دقیق است. گله‌ای که صاحب ندارد سرگردان است، احتمال حمله درندگان را در پی دارد، چراگاه نمی‌یابد و در معرض هلاکت قرار می‌گیرد؛ حالِ شیعیان نیز در دوران غیبت چنین است، که سرگردانند برای طلب حق، و دزدان عقیده فراوان‌، و شُبهات و مهلکات هم بسیار است. اَللّـهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَ قِلَّةَ عَدَدِنا، وَ شِدّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنَا. @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️ ⚠️ پس چرا برق نمی آید...؟ ✍🏻 این تجربه را همه ی ما داشته ایم: در حال انجام کارهای روزمره ناگهان فیوز می پرد. مخصوصا اگر شب باشد همه سراسیمه شده و دنبال علّت مشکل می گردند. اگر فیوز پریده باشد که تا بعد از چند ثانیه همه چیز عادی می شود؛ اما اگر مشکل برق منطقه باشد کم کم همه کلافه می شوند. هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، اوضاع خانه به هم ریخته تر شده و كارها متوقّف می شود، همه منتظر آمدن برق هستند. حال تصور کنید این قطعی برق در تمام شهر اتفاق بیافتد، پس از 24 ساعت، اوضاع عجیب و غریبی خواهد شد؛ از همه جا صدای اعتراض بلند است. هیچ کس نمی تواند زندگی بدون برق را حتی برای یک روز هم تحمل کند.دیگر برای قطعی سراسر برق کشور مثال نمی زنم.... 💠 در همین وضعیّت، منطقه ی محرومی را تصور کنیم که کلّاً برق کشی نشده و بهره ای از این نعمت نبرده است. برای افراد ساکن این منطقه هیچ فرقی نمی کند برق یک ساعت قطع شود یا یکسال؛ و حتی ممکن است شهرنشینان را برای این همه تلاطم برای لحظه ای قطع برق تمسخر کنند! اگر به چنین شخصی از فوائد برق بگویید برای او قانع کننده نیست، در نظر او همان فانوس و ابزار آلات مکانیکی از نیروی برق بی نیاز می کند! 🔆 حال جهان را تجسّم کنیم که نور مطلق آن در پس ابر غیبت پنهان شده است...آن هم نه یک ساعت و یکروز و یکسال، بلکه چیزی در حدود هزار و دویست سال! 💔 اما چرا همه چیز عادیست؟ چرا هیچ تکاپویی میان جویندگان این نور نمی بینیم؟ اگر یکساعت پریدن فیوز منزلمان قابل تحمّل نیست، چطور توانستیم هزار و دویست سال در ظلمت هستی به سر کنیم؟ ✅ پاسخ مشخّص است: وضعیّت ما همان مثال دهات محرومی است که چیزی از نعمت برق نمی داند...معرفت ما هم به قدری پایین است که نمی فهمیم بهره مندی از نور حجّة الله (علیه السلام) چه طعمی دارد...آن قدر جایگزین برای او ساخته ایم که دلمان به همان ها خوش است! اگر جایگاه او را درک می کردیم، آن وقت بود که می فهمیدیم حقیقتاً چقدر بیچاره و نگون بخت هستیم! و آن وقت بود که تک تک لحظه های دنیای بدون او، از سیاهچال بدون آب و برق هم عذاب آور تر است... 👈🏻 آن وقت اگر این درک همگانی می شد، جهان تشیع یک صدا و از تمام وجود، حجّت خدا را می طلبید و به درگاه الهی تضرّع می کرد...آیا قابل تصوّر است در چنین حالتی باز هم خداوند آن نور هستی را از شیعیان دریغ دارد؟ @menhajol_velayat
⚠️ بخوانید لذت ببرید تربیت شدگان مکتب امام صادق علیه السلام اینگونه‌اند : ❤️👌🏻 ▪️علِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي الْفَضْلُ ، قَالَ حَدَّثَنِي عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِيلَ لَهُ :إِنَّ كَثِيراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَةِ يَقَعُونَ فِيكَ وَ يَذْكُرُونَكَ بِغَيْرِ الْجَمِيلِ! فَقَالَ : أُشْهِدُكُمْ أَنَّ كُلَّ مَنْ لَهُ فِي أَمِيرِ‌الْمُؤْمِنِينَ‏ علیه‌السلام نَصِيبٌ فَهُوَ فِی حِلٍّ مِمَّا قَالَ . 🔸 ترجمه : روایت کرده‌اند که به یونس بن عبد الرحمن (از اصحاب اجماع) گفتند: جمعیت فراوانی از مردم تو را مذمت می‌کنند و از تو به زشتی یاد می‌کنند. یونس گفت : «شما شاهد باشید! هر کسی که در مورد من چنین کرده و می‌کند اما بهره‌ای از ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام دارد ، او را حلال کردم.» 📕 رجال الکشی جلد ۱ صفحه ۴۰۸ @Menhajol_velayat
4_5904221825902053960.mp3
1.69M
📌 اهمیت برائت و شناخت گمراهان ➖ استاد سيد قاسم علي احمدی حفظه الله تعالی 🖋 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ 👈🏻 فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَبَى إِلَيْنَا فِيمَا وَلَّيْنَاهُ. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال جلد ۱ صفحه ۲۳۸ 🖋 وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ، وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ، وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ. نهج البلاغه خطبه ۱۴۷ 🖋 هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغضُ تفسیر فرات الکوفي جلد ۱ صفحه ۶۷۰ @Menhajol_velayat
▫️ بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ 🔍 یکی از معیارهای سنجش شیعیان و علماء در بیان اهل البیت علیهم السلام ➖سوال: مردم مکرر می پرسند که مقام و جایگاه عالمان دینی و روحانیون و مراجع تقلید نزد خدا و اهل بیت علیهم السلام را چگونه دریابیم!؟ آیا اهل بیت علیهم السلام معیاری برای سنجش این موضوع به شیعیان خود داده اند تا در دوران سرگردانی غیبت کبری، در راه ضلالت و گمراهی قرار نگیرند و فریب مدعیان دروغین را نخورند!؟ ✅ پاسخ: آری ، حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ✖️ اعْرِفُوا مَنَازِلَ شِيعَتِنَا عِنْدَنَا عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا وَ فَهْمِهِمْ مِنَّا. 💠 ترجمه : «منازل و مقامات شیعیان نزد ما را با اندازه نقل روایت از ما(یعنی التزام به احادیث) و فهم و معرفتشان به ما (امام شناسی) بشناسید.» 📔 كتاب الغيبة للنعماني نویسنده : النعماني، محمد بن إبراهيم صفحه : 29 امام باقر علیه السلام می فرمایند: ✖️ يَا بُنَيَّ اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّيعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِيَ الدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ الْإِيمَان‏. 💠 ترجمه : «ای پسرم، جایگاه و مقام شیعیان با دو خصوصیت یعنی میزان نقل روایت و معرفت آنها فهمیده می شود. 👈🏻معرفت همان درایت و فهم عمیق روایات است و به سبب درایت است که مومن به بالاترین درجات ایمان دست می یابد.» 📔 نام کتاب : معاني الأخبار نویسنده : الشيخ الصدوق صفحه : 1 🖋 برخی از احادیث به مثابه نقشه راه بوده و زیربنای اعتقادات و اعمال ما را شکل داده و یک مبنا و قاعده کلی را به دست شیعیان می دهند از جمله همین حدیث بسیار مهم که در تمام زمان ها و مکان ها، ملاک برتری و جلالت و تقرب شیعیان این دو خصوصیت دانسته شده است: ۱.میزان تقید و پایبندی به روایات و فهم عمیق آنها ۲. میزان معرفت و شناخت مقامات اهل بیت علیهم السلام ( یعنی حجج و خلفای خداوند روی زمین ) ⬅️ بنابراین به ما نگفته اند که ببینید فلانی چه مقدار کشف و کرامت دارد یا از غیب خبر می‌دهد! ⬅️ یا نگفته اند که ببنید فلانی چه مقدار فلسفه بافی می‌کند! ⬅️ یا نگفته اند که ببینید فلانی بیماران را شفا می دهد یا خیر! ⬅️ یا نگفته اند که ببینید فلانی چشم برزخی و طی الارض دارد یا خیر! ⚠️ علتش هم این است که تمام این افعال را می توان از راه‌های شیطانی هم کسب کرد لذا هرگز نباید ملاک تشخیص حقانیت قرار گیرد. ما در این وانفسا باید از آن روحانی و عالم دینی تبعیت کنیم که قال الصادق و قال الباقر از زبانش قطع نمی‌شود و تمام سخنانش را مستند به اهل البیت علیهم السلام میکند. @menhajol_velayat
مقام و منزلت شیعیان در نزد امام شان ❤️ ➖ - عيون أخبار الرضا (ع)، أمالي الصدوق: ابن إدريس، عن أبيه، عن سهل، عن الحسن بن علي بن النعمان، عن ابن أسباط، عن ابن الجهم قال: قلت للرضا عليه السلام: جعلت فداك أشتهي أن أعلم كيف أنا عندك؟ فقال: انظر كيف أنا عندك 💠 در عیون أخبار الرضا علیه السلام و أمالي شیخ صدوق به نقل از ابن جهم آمده است که ایشان به امام رضا علیه السلام عرض کردند : جانم به فدایتان مشتاقم بدانم بنده در نظر شما چگونه ام؟ حضرت فرمودند : نظر کن که من در نزد تو چگونه ام❓ [ یعنی هر آنقدر که منِ امام رضا علیه السلام در نزد تو مقام و منزلت دارم شما شیعیان هم در نزد من همین مقام و منزلت را دارید ] 📔 نام کتاب : عيون أخبار الرضا نویسنده : شيخ صدوق    جلد : 2  صفحه : 54 @menhajol_velayat
◽️بسم الله الرحمن الرحیم◽️ ➖سوال : آیا هرچه در روایات هست باید برای مردم [ عامی ] گفته بشود 🔶 روایتی کلیدی از امام صادق علیه السلام، پاسخ سوال فوق را خواهد داد 📝الأمالی للشیخ الطوسی الْمُفِیدُ عَنِ ابْنِ قُولَوَیْهِ عَنْ أَبِی عَلِیٍّ مُحَمَّدِ بْنِ هَمَّامٍ الْإِسْکَافِیِّ عَنِ الْحِمْیَرِیِّ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ ابْنِ حَدِیدٍ عَنِ ابْنِ عَمِیرَةَ عَنْ مُدْرِکِ بْنِ الْهَزْهَازِ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیهم السلام یَا مُدْرِکُ إِنَّ أَمْرَنَا لَیْسَ بِقَبُولِهِ فَقَطْ وَ لَکِنْ بِصِیَانَتِهِ وَ کِتْمَانِهِ عَنْ غَیْرِ أَهْلِهِ أَقْرِئْ أَصْحَابَنَا السَّلَامَ وَ رَحْمَةَ اللَّهِ وَ بَرَکَاتِهِ وَ قُلْ لَهُمْ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً اجْتَرَّ مَوَدَّةَ النَّاسِ إِلَیْنَا فَحَدَّثَهُمْ بِمَا یَعْرِفُونَ وَ تَرَکَ مَا یُنْکِرُونَ. 👈🏻مُدرک بن هزهاز گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: ای مُدرک! امر ما (تشیع) فقط قبول کردن آن نیست، بلکه نگهداری و پوشاندن از نااهل است. یارانم را سلام برسان و به آنها بگو، خداوند متعال کسی را رحمت کند که دوستیِ مردم را بسوی ما بکِشاند و برای آنها حدیثی گوید که می‌فهمند و احادیثی را که آنان درک نمی‌کنند رها کند.❗️ 📔 بحارالانوار، جلد ٢، صفحه ۶٨، به نقل از "أمالی" طوسی رحمه الله 🔻روایات با این مضمون بسیار زیاد است حتی گاهی کار به جایی می رسد که امام معصوم علیه السلام فرموده : آنکه اسرار مارا فاش می‌کند گویا قاتل ما اهل البیت است. مراجعه بفرمایید : https://eitaa.com/menhajol_velayat/130 از آنجایی که خطاب امام به شیعیان است، باید گفت: آیا "برخی‌" از مبلغین، امروزه خلاف این دستور را پیش نگرفته‌اند؟! براستی چقدر کتمان سِرّ کرده‌اند؟! برخی برای داغ کردن محفلشان، هر فضیلت و هر نکته‌ای را که اهل البیت علیهم السلام برای محافل خاص فرموده‌اند، جار زدند تا برخی هویی بکِشند و به به گویند و تشویق کنند! غافل از اینکه مشغول افشای اسرار امام هستند و امام فاش کننده را ملعون خطاب فرمودند.❗️چقدر مردم را به محبت اهل البیت علیهم السلام جلب کرده‌ایم؟! آیا فقط دشمنان و منافقین سبب دوری مردم از اهل البیت علیهم السلام شده‌اند؟! ای کاش کمی هم در سیره و نحوه عملکرد خودمان در فضای حقیقی و مجازی تأمل نماییم. @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔱 امیرالمؤمنین آرامش قلب رسول الله صلی الله علیه و آله ⚠️ پینشهاد دانلود ▪️حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 💠 آنَسَنِی بِهِ رَبِّی ❤️ فَسَأَلْتُ رَبِّی أَنْ لَا یَقْبِضَهُ قَبْلِی وَ سَأَلْتُهُ أَنْ یَقْبِضَهُ شَهِیداً بَعْدِی أُدْخِلْتُ الْجَنَّهَ ، ... عَلِیٌّ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِیٍّ مَنْ تَوَلَّى عَلِیّاً فَقَدْ تَوَلَّانِی حُبُّ عَلِیٍّ نِعْمَهٌ وَ اتِّبَاعُهُ فَضِیلَهٌ دَانَ بِهِ الْمَلَائِکَهُ وَ حَفَّتْ بِهِ الْجِنُّ الصَّالِحُونَ لَمْ یَمْشِ عَلَى الْأَرْضِ مَاشٍ بَعْدِی إِلَّا کَانَ هُوَ أَکْرَمَ مِنْهُ عِزّاً وَ فَخْراً وَ مِنْهَاجاً حَمَلَتْهُ الْأَرْضُ فَأَکْرَمَتْهُ لَمْ یَخْرُجْ مِنْ بَطْنِ أُنْثَى بَعْدِی أَحَدٌ کَانَ أَکْرَمَ خُرُوجاً مِنْهُ ... فَزَیَّنَ اللَّهُ بِهِ الْمَحَافِلَ وَ أَکْرَمَ بِهِ الْعَسَاکِرَ وَ أَخْصَبَ بِهِ الْبِلَادَ وَ أَعَزَّ بِهِ الْأَجْنَادَ ... إلَخ 📖 نام کتاب : الأمالي نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 58 @Menhajol_velayat
💡 رابطه عقل و وحی از دیدگاه متکلمین 🖋 مرحوم شیخ مفید می فرماید : امامیه متفق القول اند در اینکه عقل در علم و نتایجش نیازمند به سمع(وحی) است و همانا که عقل از شنیدنی که عاقل را بر چگونگی استدلال آگاه کند، جدانشدنی است. و اینکه عقل از آغاز تکلیف و شروعش در عالَم، ناگزیر از یک رسول (و پیامبر) است و اهل حدیث به اجماع امامیه توافق دارند.ومعتزله وخوارج و زیدیه بر خلاف نظر امامیه اتفاق نظر دارند و گمان می کنند که عقل به تنهایی و بدون سمع و تمرکز برآن عمل می کند. 📘 نام کتاب : أوائل المقالات في المذاهب والمختارات نویسنده : الشيخ المفيد    جلد : 1  صفحه : 45 ✍🏻 نتیجه: ۱-شیعه عقل را نیازمند تنبه سمع (وحی)می داند ۲-بدون آمدن وحی تکلیف شروع نمی شود. ۳-کشف حقایق و کیفیت استدلال نیازمند تنبّه سمع(وحی)است ۴-عقل محتاج ونیازمند راهنمایی وحی است ، اما مقلّد آن نیست به عبارت دیگر وحی معلم عقل و عقل مصدّق وحی است. 5-عقل می تواند صدق یا کذب مدعی وحی را تشخیص دهد. 6- عقل عقاید صحیح را از وحی اخذ می کند امّا از آن تقلید نمی کند ،به عبارت دیگرعقل سخن وحی را می شنود بعد به بررسی وتحلیل آن می پردازد اگر آن را صادق یافت آنگاه آنرا اخذ می کند. @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ توضیح جایگاه و شأنیت عقل در اعتقادات، و وجه جمع بین أخبار ارجاع دهنده به عقل و اخبار ارجاع دهنده به نقل 🔸 استاد سيد محسن هندي حفظه الله تعالی ⚠️ پیشنهاد مطالعه @Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحيم▪️ ➖ سوال: آیا حضرت علی علیه السلام چند روز پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ازدواج کردند ⚠️ از جمله دلایل مطرح کردن این مسئله از سوی مخالفین، خدشه دار کردن محبت میان آن دو بزرگوار است [ چون عُرفاً وقتی زوجهٔ کسی از دنیا می رود، همسر او مدت قابل اعتنایی را بر عزاداری او صرف می‌کند ] و همچنین با این شبهات قصد دارند منکر شهادت و مصیبت عظیم حضرت زهرا سلام الله علیها بشوند که اگر این مصیبت و یا حزن شدید بود ، حضرت علی علیه السلام اقدام به ازدواج مجدد نمی کردند. پاسخ: 🖋 در اینکه امیرالمؤمنين عليه السلام بعد از شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها ازدواج مجدد داشتند شکی نیست، اما اقوال در زمان این ازدواج مختلف است، که در این مجال به دو قول می پردازیم: 💠 ۱. علامه جعفر مرتضی عاملی رحمة الله عليه با بررسی کتب تاریخی در کتاب ( موسوعه الامام علی بن ابی طالب،جلد ۱ صفحه ۱۱۲ ) نقل کرده است که این ازدواج دو سال بعد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها صورت گرفته است. 👈🏻 طبق این قول ازدواج مجدد حضرت علی علیه السلام چند روز پس از شهادت حضرت نبوده و انگیزه و دلیل طرح این شبهه به خودی خود دفع میشود. 💠 ۲. علامه مجلسی در بحار الانوار روایتی را آورده اند که این ازدواج نُه شب بعد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها صورت گرفته است. 🔍 اما در مورد قول مرحوم علامه مجلسی دو نکته حائز اهمیت است : الف) عده ای روایت مذکور را قبول نکرده اند با این توضیح که علامه مجلسی در ( کتاب : بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء، جلد : 42  صفحه : 92 ) ، روایت نموده و اینگونه نوشته : ✍🏻 «و فی قوت القلوب انه تزوج بعد وفاتها بتسع لیال…» 🔹 یعنی: «حضرت علی علیه السلام نه شب بعد از رحلت همسرشان [با امامه]، ازدواج نموده اند…» ❌ مرحوم مجلسی اين روایت را به استناد از کتاب «قوت القلوب»، تالیف: ابوطالب مکی که از علمای اهل تسنن، زاهد، عارف و از مولفان مشهور صوفیه در سده چهارم است نقل کرده است. با مراجعه به کتاب «قوت القلوب»، خواهیم دید که نویسنده ی کتاب، این نقل را بدون ذکر سند و به شکل مرسل نقل نموده، بنابراین مشخص می شود، مرحوم مجلسی این خبر را فقط به جهت نقل افکار عامه آورده اند و نه به جهت تایید، فلذا مخالفین برای اثبات اشکال شان نمیتوانند به این روایت مرسل تکیه کنند تا به اهداف شومی که در طرح این شبهه به سر دارند، برسند.
🔸 ب) عده ای هم با صرف نظر از اعتبار و سند روایت‌ این ازدواج را توجیه کرده اند ، با این توضیح که: ازدواج مجدد به هیچ وجه اشکال شرعی ندارد چون هر مردی در اسلام می تواند قبل یا بعد از وفات همسرش با رعایت موازین شرع ازدواج نماید و برخلاف زن، مرد لازم نیست بعد از وفات همسر مدتی از ازدواج پرهیز نمایید. ↩️ در ضمن شرایط موجود زندگی حضرت علی علیه السلام در آن زمان و امر طبیعی سرپرستی فرزندان، این چنین اقتضاء میکرد و منافاتی بین غم از دست دادن صدیقه طاهره سلام الله علیها و ازدواج مجدد نیست، چون طبق نقل‌ مشهور حضرت علی علیه السلام از حضرت فاطمه سلام الله علیها تا زمان شهادت چهار فرزند داشتند ؛‌ حسنین و حضرت زنیب و ام کلثوم علیهم‌السلام ، از یک طرف وظیفه نگهداری فرزندان و کارهای خانه و از طرفی نیاز کودکانی که به تازگی مادر خود را در حادثه‌ای غمبار از دست داده بودند ، به مهربانی و محبت، کار نگه‌داری را برای یک پدر سخت و دشوار می‌کرد. ✔️ به همین خاطر خود حضرت زهرا ضمن وصایایی به حضرت علی عليهما ‌السلام فرمود : مردان ناچارِ از داشتن همسر هستند، ( به همین جهت ) شما «امامه» ( دختر زینب که دختر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم بود ) را برای همسری اختیار کن؛ زیرا او همانند خودم نسبت به فرزندانم مهربان است.» 📚 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 43  صفحه : 217بنابراین این ازدواج از سر بی‌توجهی به شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و فراموشی آن واقعه دردناک نبوده، بلکه حضرت علی علیه‌السلام مانند هر پدری، برای فرزندان خود به دنبال سرپرستی مهربان و دلسوز بودند. ناگفته نماند که تاریخ بهترین گواه ، نسبت به محبت و علاقه میان آن دو بزرگوار است ، به همین خاطر بود که تا زمانی حضرت زهرا سلام الله علیها زنده بود امیرالمؤمنين با هیچ زنی ازدواج نکرد. همچنین در کتاب كشف الغمة في معرفة الأئمة، جلد ۱، صفحه ۳۵۲ روایتی است که حضرت علی علیه السلام فرمودند : «هر گاه فاطمه را می دیدم تمام غم و غصه هایم برطرف می شد.» @Menhajol_velayat