eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
427 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای امام زمان عجل الله فرجه برای شیعیان...💔 ⚠️ ▪️نُقِلَ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنَّهُ سَمِعَ سَحَراً فِي السِّرْدَابِ عَنْ صَاحِبِ الْأَمْرِ ع أَنَّهُ يَقُول‏ : اَللّهُمَّ اِنَّ شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا وَ عَجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنا اَللّهُمَّ اَغْفِرْ لَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ ما فَعَلُوهُ اِتّکالاً عَلی حُبَّنا وَ وِلائِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا تُوأخِذْهُمْ بِما اَقْتَرَفُوهُ مِنَ السَّیّاتِ اِکْراماً لَنا وَ لا تُقاصَّهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ مُقابِلَ اَعْدائِنا فَاِنْ خَفَّفَتْ مَوَازینُهُمُ فَثَقَّلْها بِفاضِلِ حَسَناتِنا 🔹ترجمه :«از سید بن طاووس نقل شده است که ایشان سحرگاهی در سرداب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وارد شدند و شنیده اند که حضرت شان میفرمود : پروردگارا شیعیان ما، از ما هستند ، از طینت ما خلق شده‌ اند و به ولایت ما عجین گشته‌‌ اند ، خدایا آنها را بیامرز و گناهانی را که بر محبت و ولایت ما انجام داده اند در روز قیامت عفو فرما. [پروردگارا،] به جهت تکریم ما [ اهل البیت ] در روز قیامت از آنان بگذر و در مقابل چشم دشمنان ما مؤاخذه نفرما چنانچه میزان گناهانشان بیشتر و حسناتشان کم است از اعمال ما بردار و به حسنات آنها بیفزای.» 📔نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 53 صفحه : 303 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔴 پیش نیاز: 👈🏻 چرا بحث از مطاعن!؟طعن دوم: انکار شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله 🖋 بخاری در صحیح خود می نویسد: " إن رسول الله مات و ابوبکر بالسُّنح" [1‌‌] رسول خدا صلی الله علیه وآله از دنیا رفت درحالیکه ابوبکر در سُنح [ محلی خارج از مدینه ] بود. مطابق نقل ابن کثیر، سالم بن عبيدة بردهٔ آزاد شده حُذَیفه به سراغ ابوبکر در سُنح رفت و او را از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله مطلع ساخت [2] اما تا رسیدن ابوبکر به شهر، اتفاقات غیر منتظره ای افتاد که حکایت از توطئه ای برنامه ریزی شده برای غصب خلافت داشت. ✎ شیعیان و مخالفین به طرق متواتره روایت کرده اند: وقتی رسول خدا صلی الله علیه وآله به شهادت رسید، ابوبکر در شهر حضور نداشت، و عُمَر در میان مردم ندا می‌کرد: "با خدا قسم که رسول خدا نَمُرده است و باز می‌گردد و دست ها و پاهای کسانی که به او نسبت مرگ داده اند را قطع خواهد کرد!!! تا آن که ابوبکر حاضر شد و گفت: آیا نشنیده ای این آیه را • إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ ( سورهٔ زمر ۳۰ ) تو از دنیا خواهی رفت و آنان هم از دنیا می‌روند • وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰٓ أَعْقَابِكُمْ ۚ ( سوره آل عمران آیه ۱۴۴ ) محمد صلی الله علیه وآله تنها فرستادهٔ خداست، و پیص از او فرستادگان دیگری نیز بودند، آیا اگر او بمیرد بلکه کشته شود، شما به عقب برمی‌گردید < و مرتد میشوید > ⚠️ عمر بن الخطاب با شنیدن این آیات گفت: گویا این آیات را هرگز از کتاب خدا نشنیده بودم❗️[3] در حدیث دیگر آمده است: عُمر با شمشیر کشیده برخاست و گفت: 👈🏼 "هرکس بگوید رسول خدا صلی الله علیه وآله مُرده است، او را به این شمشیر میزنم" [4] ◄ اما سوال این است که: چه انگیزه ای موجب شد عُمر، رحلت رسول خدا را انکار کند در حالیکه انبیاء گذشته نیز از دنیا رفته اند و مرگ برای همه انسان هاست بلکه خود حضرت نیز در مواضع متعدد از جمله، حجة الوداع بر این أمر تصریح کرده اند!؟ 🖍 منشأ این انکار از دو حال خارج نیست: الف) یا آن قدر جاهل بود به آیات قرآنی و اخبار نبوی که چنین امری که از بدیهیات بود و برای هر مسلمانی روشن بود را خبر نداشت. ب) یا غرض و انگیزه اش از انکار، مکر و حیله بود که مبادا تا آمدن ابوبکر، مردم با حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیعت کنند، لذا این سخن را در میان انداخت تا ابوبکر سریعتر حاضر شود. 📕 منابع: 1. صحیح بخاری جلد ۵ صفحه ۶ 2. البدايه والنهايه - ط احياء التراث جلد ۵ صفحه ۲۶۵ 3. شرح نهج البلاغه جلد ۲ صفحه ۴۰ 4. اسد الغابه - ط الفكر جلد ۲ صفحه ۱۵۸ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
💥 علامه سید میرحامد حسین از هند، نامه‌ای بدین مضمون برای یکی از دوستان خود در نجف اشرف نوشته بود: "کتابِ (ظاهرا ينابيع المودة قندوزی) را برایم بفرستید.» در ادامه نامه نوشته بود: "گمان نکنید این کتاب را ندارم. نسخه‌های متعددی از آن دارم؛ ولی اگر آن را از نجف برایم به هند بفرستید، آسان‌تر از این است که از کتابخانه‌ام پیدایش کنم." آری، کتابخانه عظیمی داشت❗️ 📔 حدیث خوبان، طبسی، نشر پیام سفید، ص ٩١ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
4_5899919101895116326.mp3
7.49M
🌸 جریان تشرف علی بن مهزیار محضر مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه ↩️ حجت الاسلام دارستانی بسیار شنیدنی 👌🏻 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🟠 روایتی کلیدی از امام صادق علیه السلام، و توقع حضرت از شیعیان ❖ الأمالی للشیخ الطوسی الْمُفِیدُ عَنِ ابْنِ قُولَوَیْهِ عَنْ أَبِی عَلِیٍّ مُحَمَّدِ بْنِ هَمَّامٍ الْإِسْکَافِیِّ عَنِ الْحِمْیَرِیِّ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ ابْنِ حَدِیدٍ عَنِ ابْنِ عَمِیرَةَ عَنْ مُدْرِکِ بْنِ الْهَزْهَازِ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیهم السلام یَا مُدْرِکُ إِنَّ أَمْرَنَا لَیْسَ بِقَبُولِهِ فَقَطْ وَ لَکِنْ بِصِیَانَتِهِ وَ کِتْمَانِهِ عَنْ غَیْرِ أَهْلِهِ أَقْرِئْ أَصْحَابَنَا السَّلَامَ وَ رَحْمَةَ اللَّهِ وَ بَرَکَاتِهِ وَ قُلْ لَهُمْ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً اجْتَرَّ مَوَدَّةَ النَّاسِ إِلَیْنَا فَحَدَّثَهُمْ بِمَا یَعْرِفُونَ وَ تَرَکَ مَا یُنْکِرُونَ. ▫️ترجمه: مُدرک بن هزهاز گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: ای مُدرک! امر ما (تشیع) فقط قبول کردن آن نیست، بلکه نگهداری و پوشاندن از نااهل است❗️ یارانم را سلام برسان و به آنها بگو، خداوند متعال کسی را رحمت کند که دوستیِ مردم را بسوی ما بکِشاند و برای آنها حدیثی گوید که می‌فهمند و احادیثی را که آنان درک نمی‌کنند رها کند. 📕 بحارالانوار - ط دار احیاء التراث جلد ۲ صفحه ۶۸ 🖋 روایات با این مضمون کثیر است و چون خطاب امام به شیعیان است، باید گفت: آیا "برخی‌" از مبلغین، امروزه خلاف این دستور را پیش نگرفته‌اند؟! براستی چقدر کتمان سِرّ کرده‌اند؟! برخی برای داغ کردن محفلشان، هر فضیلت و هر نکته‌ای را که اهل بیت علیهم السلام برای محافل خاص فرموده‌اند، جار زدند تا برخی هویی بکِشند و به به گویند و تشویق کنند! غافل از اینکه مشغول افشای اسرار امام هستند و امام فاش کننده را ملعون خطاب فرمودند! 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥آنچه در سقیفه گذشت... ❽ | قسمت قبل ⚫️ اشاره ای اجمالی به مخالفت مردم با غاصبین خلافت در ابتدا عموم مسلمانان از بیعت کردن با ابوبکر تعلل ورزیدند [1] بر اساس مدارک و مستندات موجود، طوایف و قبایل مختلفی همچون انصار، بنی هاشم، طائفه ای از خزرجیان، طائفه بنی أسد، قبيله فزاره، قبیله غطفان، گروهی از قریش، بنی امیه، بنی زهره، و مانعين زکات * نیز جزء معترضین به سقیفه بوده و در ابتدای امر با ابوبکر بیعت نکردند اما متاسفانه هیچ توجهی به مخالفت ها و اعتراضات بزرگان صحابه همچون سلمان، ابوذر، مقداد، زبیر، عباس، صدیقهٔ طاهره سلام الله علیها، ام أيمن و ام سلمه نشد. • ابن کثیر در باره مانعين زکات می نویسد: " هیئت ها و گروه های زیادی از قبایل وارد مدینه شدند که به نماز اقرار داشته ولی از پرداخت زکات به ابوبکر امتناع می ورزیدند" [2] • ابن ابالحدید می نویسد: " بسیاری از مسلمانان و انصار پس از بیعت کردن با ابوبکر اظهار ندامت کرده و از این پیشامد همدیگر را ملامت می‌کردند و همواره حضرت علی علیه السلام را یاد می‌کردند " [3] ✏️ بنابه گفته حمید مفتی از علمای قرن نهم هجری، حدود 700 نفر از صحابه و مسلمانان با جریان سقیفه مخالفت کرده و دور امیرالمؤمنین علیه السلام جمع شدند و امامت و رهبری آن حضرت را خواستار شدند❗️[4] با توجه به تحقیق صورت گرفته حدود 56 نفر از کسانی که با ابوبکر بیعت نکردند، در منابع تاریخی و حدیثی ذکر شده است که عبارتند از: حضرت علی علیه السلام - حضرت زهراء سلام الله علیها - امام حسن و امام حسین علیهما السلام - عباس - خالد بن سعيد - أبان بن سعيد - عمرو بن سعيد - سلمان فارسی - ابوذر غفاری - مقداد - بریده اسلمي - عمار بن ياسر - اُبَیّ بن کعب - خزیمه بن ثابت - مالک بن تیهان - سهل بن حنیف - عثمان بن حنیف - ابوأیوب أنصاری - سعد بن عباده - قيس بن سعد - ٱم سلمه - بلال - فضل بن عباس - منذر بن ارقم - عتبة بن أبي لهب - حذیفه بن یمان - زبیر بن عوام - فروة بن عُمَر أنصاری - عباده بن صامت - زيد بن ارقم - عبدالله بن عباس - نعمان بن عجلان - جابر بن عبدالله انصاری - ام مسطح بن اثاثه - زنی از بنی نجار - ابوسفیان - حباب بن منذر - حسان بن ثابت - براء بن عازب - طلحه - عبدالله بن مسعود - زيد بن وهب - ابوسفیان حارث - ابوسعید خدری - ابوقحافه - اسامه بن زید - اشعث بن قیس - أم ایمن - أم فروه - حارث بن معاويه - حارث بن سراقه - سعد بن ابي وقاص - عبدالرحمن بن حنبل - عبدالله بن ابوسفیان بن حارث - عرفجة بن عبدالله - قيس بن صرمه - نابغهٔ جعدی - مالک بن نویره - قیس بن مخزمه - عتبه بن ابوسفیان - ربيعة بن حارث - فضل بن عباس بن عتبة - زفر بن زيد - و نعمان بن زيد. ان شاء الله ادامه دارد... (*) مطالب مربوط به بیعت نکردن قبایل و طوائف، بیعت نکردن بني هاشم و مانعين زکات از جمله مالک بن نويره و اشعث و حارث و عرفجه و قومش را بعدا ذکر خواهیم کرد ان شاء الله. 📚 منابع: 1. الطبقات الكبرى - ط دار صادر جلد ۳ صفحه ۱۸ 2. البدايه والنهايه - ط احياء التراث جلد ۶ صفحه ۳۴۲ 3. شرح نهج البلاغه جلد ۶ صفحه ۲۳ 4. قاموس البحرين صفحه ۳۳۷، مقاله ششم 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🗯 چرا مخلوقات، متنوعند؟! 🔵 [عیون أخبار الرضا علیه السلام] الطَّالَقَانِیُّ عَنِ ابْنِ عُقْدَةَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِمَ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقَ عَلَی أَنْوَاعٍ شَتَّی وَ لَمْ یَخْلُقْهُمْ نَوْعاً وَاحِداً فَقَالَ لِئَلَّا یَقَعَ فِی الْأَوْهَامِ أَنَّهُ عَاجِزٌ فَلَا تَقَعُ صُورَةٌ فِی وَهْمِ مُلْحِدٍ إِلَّا وَ قَدْ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهَا خَلْقاً وَ لَا یَقُولَ قَائِلٌ هَلْ یَقْدِرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی أَنْ یَخْلُقَ عَلَی صُورَةِ کَذَا وَ کَذَا إِلَّا وَجَدَ ذَلِکَ فِی خَلْقِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَیَعْلَمُ بِالنَّظَرِ إِلَی أَنْوَاعِ خَلْقِهِ أَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ. ➖ترجمه: ابن فضّال گوید: من به حضرت رضا علیه السّلام عرضه داشتم ای فرزند رسول خدا، چرا خداوند مخلوقات خود را یک نوع نیافرید و آنها را گوناگون خلق فرمود؟ امام علیه السّلام در پاسخ فرمود: برای اینکه فکر نکنند خداوند عاجز است، و صورتی به ذهن ملحدی خطور نکند جز آنکه خداوند مانند آن صورت مخلوقاتی دارد، و نیز کسی نگوید: آیا خدا می‌تواند به فلان صورت و شکل موجودی بیافریند، مگر اینکه مثل آن را در آفریدگان خداوند تبارک و تعالی بیابد، و با توجّه به انواع گوناگون خلقش دانسته شود که خداوند بر هر چیزی تواناست. 📖 بحارالانوار - ط دار احیاء التراث جلد ۳ صفحه ۴۱ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔴 طعن سوم‌: انکار حکم تیمم 🖋 بخاری می نویسد: " مردی نزد عُمَر آمد و گفت: من جُنُب شده ام و آب پیدا نکردم. عُمَر گفت: نماز نخوان❗️ عمار بن ياسر به عُمَر گفت: به خاطر نداری که من و تو در سفری بودیم و جُنُب شدیم و تو نماز را ترک کردی و من در خاک غلطیدم و نماز خواندم سپس برای رسول خدا صلی الله علیه وآله واقعه را ذکر کردیم و ایشان فرمود: تو را کافی بود که چنین کنی و دست هارا بر زمین زد و فوت کرد و صورت و دست هارا مسح نمود!؟ [1‌] به روایت مسلم: چون عمار این را گفت، عُمَر گفت: "إتق الله يا عمار" از خدا بترس ای عمار. پس عمار گفت: "إن شئت لم أحدث به" اگر میخواهی من این حدیث را نقل نکنم!؟ [2] 👈🏽بخاری از شقيق بن سلمة نقل می‌کند که گفت: " من نزد ابن مسعود و ابوموسی بودم، ابوموسی گفت: اگر کسی جنب شود و آب نیابد چه کند؟ ابن مسعود گفت: نماز نخواند تا آب بیابد! أبوموسی گفت: قول عمار را چه میکنی؟ ابن مسعود گفت: مگر ندیدی که عُمَر به این قانع نشد؟ أبوموسی گفت: قول عمار را کنار بگذار، آیه را چه میکنی!!؟ ابن مسعود نتوانست جواب دهد... "[3] مراد از آیه، آیه ششم سورة مبارکه مائده است: " فَلَمْ تَجِدُوا مَآءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا" یعنی: اگر آبی [ برای وضو یا غسل‌ ] نیافتید، به خاكی پاك تیمم كنی ⚠️ این یکی از طعن های عظیمی است که در مخالفت با کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله عليه و آله از خلیفهٔ دوم صادر شده است و این احادیث از کتب صحاح عامه نقل شده که صحت آن را نمی‌توان انکار کرد، 👈🏼 این فتوای خود ساخته و انکار نص صریح کلام الهی توسط عُمَر بن خطاب از دو حال خارج نیست: ❶ یا عُمَر به حکم تیمم و آیه قرآن در این مورد آگاه بود و با این حال بازهم مخالفت آن حکم کرد در این صورت باید گفت: کسی که بنای مخالفت با احکام قرآن و دستورات پیامبر را دارد را چگونه می‌شود خلیفهٔ دانست!؟ ❷ و یا به فرموده خداوند و رسول الله صلي الله عليه و آله جاهل بود و اطلاعی از آیه و حدیث نداشت! که در اینصورت هم می‌گوییم: کسی که در مدت زیادتر از بیست سال که در خدمت آن حضرت بود، چنین امر مبتلا به را نمی‌داند، چنین شخصی صلاحیت ریاست عامّه دین و دنیای جميع مسلمان را دار میباشد!؟ خصوصا وقتی که در میان مردم شخصی عالم به جميع علوم نبوی و صاحب" سلوني قبل أن تفقدوني" موجود است❗️ 📚 منابع: 1. صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۷۵ 2. صحیح مسلم جلد ۱ صفحه ۲۸۰ 3. صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۷۷ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
علیهم السلام 🟡 سجده‌‌های طولانی اصحاب اهل بیت علیهم السّلام ✍🏻 شیخ کَشی روایت کرده است: در کتاب ابی عبدالله شاذانی دیدم که با خطّ خودش نوشته بود: از ابامحمد فضل بن شاذان شنیدم که می‌گفت: وارد عراق شدم، پس شخصی را دیدم که دوستش را سرزش می‌کند و به او می‌گوید: تو مردی هستی که خانواده داری، و لازم است برای آنان کسب مال کنی، می‌ترسم در اثر سجده‌های طولانی چشمانت را از دست دهی. فضل گفت: وقتی زیاد او را سرزنش کرد، وی گفت: ◄ «وَیْحَکَ لَوْ ذَهَبَتْ عَیْنُ أَحَدٍ مِنَ السُّجُودِ لَذَهَبَتْ عَیْنُ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ مَا ظَنُّکَ بِرَجُلٍ سَجَدَ سَجْدَةَ الشُّکْرِ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ فَمَا یَرْفَعُ رَأْسَهُ إِلَّا عِنْدَ الزَّوَالِ.» 💠 سرزنش بس است، وای بر تو، اگر چشم کسی به خاطر سجده از بین برود، چشمان ابن ابی عمیر باید از بین برود؛ در مورد کسی ( ابن أبي عمير ) که بعد از نماز صبح سجده‌ی شکر کرده و سرش را تا ظهر بلند نمی‌کند، چه خواهی گفت؟! سپس راوی گوید: روزی یکی از مشایخ، دست مرا گرفت و به حجره‌ای برد که ابن أبی عمیر در آن بود و اطرافش مشایخ حدیث بودند که او را بسیار اکرام و احترام می‌کردند. پرسیدم ایشان چه کسی است؟ گفت: ابن أبي عمیر؛ گفتم همان مرد صالح و عابد؟ گفت بله. 📔 إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي جلد ۱ صفحه ۵۹۱ یادآور می‌شود که این فقط گوشه‌ای از حال عبادت اصحاب اهل بیت علیهم السّلام می‌باشد، حال عبادت اهل بیت علیهم السّلام که دیگر قابل وصف نیست. راستی؛ ما چگونه ایم!؟ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥آنچه در سقیفه گذشت... ❾ | قسمت قبل ⚫ ایجاد ترس و وحشت در بین مسلمانان گروه حاکم و حامیان سقیفه که تصمیم خودشان را برای غصب خلافت از قبل گرفته بودند، نه تنها به اعتراضات و مخالفت ها ترتیب اثری ندادند، بلکه با معترضان و مخالفان سقیفه با قساوت مقابله کردند. آنان هرچند برای مشروعیت بخشیدن به خلافت ابوبکر ادعای اجماع کردند، ولی شواهد و دلایل حاکی از تهدید، ارعاب و ضرب و جرح برای بیعت دارد!!! ❌ زایده بن قدامه می‌گوید: " در همان روزهای پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله گروهی از اعراب بادیه نشین برای تهیه آذوقه و طعام وارد مدینه شده بودند. رسول خدا از دنیا رفته بود و مسلمانان مشغول کفن و دفن آن حضرت بودند. این گروه بادیه نشین در حوادث سقیفه و ماجرای بیعت با ابوبکر حاضر بودند. عُمَر بن خطاب آنان را احضار کرده و گفت: هرچه توان و امکانات دارید برای بیعت با ابوبکر به کار گیرید. نزد مردم بروید و آنان را برای بیعت با ابوبکر بیاورید. هرکس را که حاضر به بیعت نشد. به شدت تنبیه کرده و کتک بزنید.❗️آنان از دستور عمر بن خطاب اطاعت کرده و کمربند ها و شال ها را محکم به دور کمر بسته و درحالیکه پارچه های صنعانی به دوش انداخته بودند، چماق به دست در کوچه ها راه می رفتند و مردم را با زور چوب و چماق برای بیعت با ابوبکر می آوردند. [1] ◄ براء بن عازب نیز میگوید: ابوبکر و عمر و ابوعبیده جراح در سقیفه بنی ساعده بودند و جماعتی از اصحاب سقیفه که پارچه های صنعانی به دور خود پیچیده بودند به هرکسی می‌رسیدند او را می‌زدند و با زور و کشان کشان به سقیفه می‌بردند و دستش را به عنوان بیعت روی دست ابوبکر می کشیدند.[2] 🔍 دقت در متون و منابع مرتبط با حوادث سقیفه نشان می‌دهد که نقش اصلی در ماجرا های سقیفه و به خلافت رسیدن ابوبکر را "خلیفهٔ دوم" ایفا کرده است.❗️ ابن ابالحديد در باره عمر بن خطاب و نقش او در غصب خلافت و سپردن آن به ابوبکر می نویسد: " اگر عُمَر بن خطاب نبود و دخالت نمی‌کرد خلافت ابوبکر تثبیت نمی‌شد. 👈🏼 عمر بن خطاب همه مخالفین را سرکوب کرده و سرجای شان نشاند و شمشیر زبیر را شکست و به سینه مقداد زد و در سقیفه بنی ساعده سعد بن عباده را لگد مال کرد و گفت: سعد را بکشید. و بینی حباب بن منذر را شکست و همهٔ کسانی را که به خانه حضرت زهراء سلام الله علیها پناه برده بودند با تهدید و ارعاب از خانه بیرون کرد." [3] 📚 منابع: 1. الجمل، الشيخ المفيد، صفحه ۵۹ 2. شرح نهج البلاغه جلد ۱ صفحه ۲۱۹ 3. شرح نهج البلاغه جلد ۱ صفحه ۱۷۴ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 آنچه در سقیفه گذشت... 🖍 معنای «سقیفه» و تشکیل شدن جلسه سرّی انصار https://eitaa.com/menhajol_velayat/1917 🖍 موضع گیری قیس بن سعد و نکته ای پیرامون شخصیت سعد بن عباده https://eitaa.com/menhajol_velayat/1925 🖍 هجوم غاصبین خلافت به مکان سقیفه و شروع مشاجره بین مهاجرین و انصار https://eitaa.com/menhajol_velayat/1929 🖍 سخنان ابوبکر و تعلیقه ای بر مطالب او https://eitaa.com/menhajol_velayat/1936 🖍 پاسخ جناب حَبّاب بن منذر به ابوبکر و ادامهٔ مشاجره بین او و عُمَر بن خطاب https://eitaa.com/menhajol_velayat/1937 🖍 ادامه درگیری عُمَر بن خطاب با حَبّاب بن منذر و عقب نشینی انصار https://eitaa.com/menhajol_velayat/1940 🖍 سوء‌استفاده ابوبکر از آشفتگی بین انصار و شروع بیعت با ابوبکر https://eitaa.com/menhajol_velayat/1944 🖍 اشاره ای اجمالی نسبت به مخالفت مردم با غاصبین خلافت https://eitaa.com/menhajol_velayat/1964 🖍 ایجاد ترس و وحشت بین مسلمانان https://eitaa.com/menhajol_velayat/1974 ادامه دارد... 🖇 آرشیو منهاج الولایة : @menhajol_velayat2
عقوبتِ تخریبِ شخصیتِ مؤمن ✍🏻 ثقه الإسلام مرحوم کلینی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف "الکافی" می نویسد: "مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَهَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ" ➖ ترجمه: مفضّل بن عمر روایت کرده که حضرت صادق علیه السّلام بمن فرمودند: هرکس به زیانِ مؤمنی سخن بگوید و قصدش رسوایی او و از بین بردن شخصیتِ او باشد و بخواهد تا از چشم مردم بیافتد، خداوند او را از ولایت خودش به ولایت شیطان می‌‌برد، ولی شیطان هم او را نمی پذیرد!!! 📙 الکافی - ط الاسلامية جلد ۲ صفحه ۳۵۸ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
چرا خداوند تبارک و تعالی امر به عبادت و بندگی کرد⁉️ ✍🏻 نیک می دانیم که پروردگار مهربان هرگز نیازی به دیگران نداشته و معرفت و عبادت بندگان او را سودی نمی دهد بلکه این خود بندگان هستند که از معرفت و عبادت خویش سود خواهند برد. امام مجتبی علیه السلام می فرمایند : اگر خداوند متعال به لطف و رحمت خود شما را به انجام واجبات مکلف فرمود به جهت این نبود که به شما نیازمند باشد بلکه به جهت لطف و مهربانی خود _ که معبودی جز او نیست _ شما را مکلف فرمود تا اینکه بد و خوب شما از یکدیگر جدا شوند، و قلب ها و نهان های شما را بیازماید، و در راه دریافت رحمت او بر یکدیگر سبقت جسته و مقاماتتان در بهشت بالا رود. ( امالی شیخ طوسی، ص۶۵۴ ) 📚 چرا مرا آفریده اند؟،حسن میلانی، صفحه 12 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🌹 چهاردهم ربيع الأول، سالروز به درک رفتن لعنة الله عليهما را بر محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و شیعیان و محبین ایشان تبریک و تهنیت عرض میکنیم 🌹  ➖ مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف" زاد المعاد" مي نويسد: روی الشیخ المفید و کذا الشیخ الطوسی رحمهم اللّه أن یزید الطاغیة علیه اللعنة و العذاب الشدید انتقل إلی أسفل درکات الجحیم فی الرابع عشر من هذا الشهر، 👈🏻 و ینبغی للشیعة أن یعدّوا هذا الیوم مبارکا علیهم و یؤدوا للّه تعالی شکر هذه النعمة العظمی، و قال بعض إنه من السنّة صیام هذا الیوم. 📙 زادالمعاد،العلامة المجلسي، صفحه ۲۵۹ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
علیهم السلام ⚪️ سجده های طولانی اصحاب اهل البیت علیهم السلام | قسمت قبل ✍🏻 مرحوم علامه محمد تقی مجلسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف" لوامع صاحبقرانی" می نویسد: 💠 "كشى" از فضل بن شاذان روايت كرده است كه به نزد "ابن ابى عمير" رفتم و او در سجود بود و سجده بسيار طولانى كرد و چون سر برداشت فضل تعريف طول سجده او كرد. او گفت كه اگر سجده هاى طولانى "جميل بن دراج" را مى ديدى سجده مرا مدح نمى كردى و چنانكه تو بر من وارد شدى من نيز بر جميل وارد شدم و ديدم كه او سجده بسيار طولانى كرد، پس چون سر برداشت به او گفتم تعجّب خود را از سجود طولانى او، گفت اين سهل است اگر سجود "معروف بن خربوذ" را مى ديدى اين سجده در نظرت اعتبار نمى داشت. 📔 لوامع صاحبقرانی، جلد ۵ صفحه ۶۱۱ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat