فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷۸۶
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
امام رضا علیه السلام فرمودند
هرکس که در راه حق صبر کند،
خداوند بهتر از آنچهدر برابرش
صبر کرده ،
به او عوض خواهد داد ...
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷۸۶
شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام
تسلیت به امام زمان عج
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷۸۶
معرفت یکسری صور ظاهری نیست؛ بلکه انقلابی باطنی و ایجاد وسعت وجودی است. معرفت، شدّت گرفتنِ حرکت باطنی و قرار گیری در محضر ولایت است.
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade
۷۸۶
💎 ازهمه مخاطبین محترم
شرکت کننده
در #مسابقه معراج السعاده
قدر دانی می کنیم
💌 انشاءالله همه جایزه اصلی رو از حضرت رسول اکرم (ص) دریافت میکنند.
⚖ اسامی برندگان #مسابقه۱۴معراج السعاده علی مهرآبادی
🎁 ۱) خانم معصومه کارگر عباسعلی
🎁 ۲)خانم عصمت حسینزاده دهجی
🎁 ۳)خانم ترانه اشفته
🎁۴) خانم طاهره خوشحال
🎁 ۵) خانم مژگان کاوئی فرد
🎁 ۶) خانم مهناز نوری
🎁 ۷) خانم منیژه نظری
🎁۸) آقای رضوان جنگجو
🎁۹) آقای علی مهرآبادی
🎁۱۰) خانم زینب رضوی زاد
🎁 ۱۱) ریحانه سلیمانی
به این عزیزان پیامی از آیدیِ زیر ارسال میگردد.
@yekta786
💡 #شنبه
مسابقه بعدی برگزار میشود.
#جهاد_تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷۸۶
زندگی عاشقونه با تو
مگه بدون انتظار میشه؟
مطمئنم که برمی گردی و
با تو همه دنیا بهار میشه ...
اللهم عجل لولیک الفرج
🎀 نهم ربیع الاول
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرحی_بر_معراج_السعاده
#جلسه_پنجم
#بخش_چهارم
🌸🌸همین که آدم وارد این درس اخلاقی می شودشروع می کند به برطرف کردن آن چیزهایی که قبلا برای آدم اتفاق افتاده وهمه ی آنهارابرطرف می کند وبیاید ازیک محله ای شروع کندوآن محله راپاکسازی خیلی خوبی کند.
به این صورت که آن اعمالی که قبلا انجام گرفته واین خرابیهابوجود آمده ؛حالا مخالف آنهاراانجام دهدتااینکه اولا وجودش راازآن جانورانی که درآنجاهستندپاک کندوبعد هم خودآن مکانهاراازریشه خراب کند وجایش بناهایی بسازد که مدنظرخداوند است.
بعدبرای قوه ی بعدی این کارراکندتااینکه کاملا این آلودگیهابرطرف شود.
یعنی آن توبه ی حقیقی برای آدم اتفاق بیفتد.
تازه آنموقع می شود نقطه ی صفر؛یعنی آدم یک زمینی را که همه ی بناهایش فرسوده بوده ؛پاکسازی کرده وتازه به نقطه ی صفررسیده ومی خواهدبناهای جدید واصولی درآنجا بسازد.
وقتی بناهای اصولی وجدید درآنجاساخته شد ؛افرادی هم که می آیندودرآنجا قرارمی گیرند ؛افرادی هستندکه موجب شکوفایی بنیه های بالامی شوند.
یعنی اینهازمینه ای می شوندتا بنیه های بالاتر کم کم به سمت شکوفایی پیش بروند.
حالا آدم باید چنین ذهنیتی نسبت به خودش داشته باشدوبه این مثال توجه داشته باشد وبداند کاری که انجام می دهد؛کدام بناراخراب می کندویا کدام بناراایجاد می کندیااینکه کدام حیوان رابه داخل این بناهامی آوردیا کدام حیوان رااز آنجاخارج می کندیا اصلا هیچ حیوان وبنای فرسوده ای موجودنیست وبناهای خوبی برای ایجاد پروژه بناشده است.وآدم بتواند زودترپیش برودودرهر مرحله ای هم توجه داشته باشد نه اینکه اگریکبار بناهایی راکه ایجادشده بود خراب کند وفکرکند تاآخرعمر بیمه شده است.
باید بداند که درهرمرحله ای آدم می تواندداخل یک شهری که خوب ساخته شده،مزاحمینی بوجود بیاوردودرآنجامستقرکند وآسیب هایی بزند.منتهی آسیب هایی که مشخص نیست از کجاواردشده است.
بعنوان مثال ؛منافقینی که می آیند وخودشان رامثل افراد خوب جلوه می دهند ولی از پشت سر کارهای خطرناکی انجام می دهند.
باید یک کلیتی از درونمان تصورکنیم وبدانیم کل عالم باید ساخته شود.
کل این عالم باید بصورت مستمر وبدون وقفه ساخته شود تاآن چیزی که مدنظرخداوندهست برای ماتحقق پیداکند.
می بینیم کسانی که در مسیر سیرهستنداز لحظاتشان به نحواحسن استفاده می کنند.
چون می دانند هرلحظه ای که میگذرددیگراین پروژه به اتمام نمی رسد.بنابراین باید ازتمام لحظات استفاده کنند تااینکه این پروژه هرچه سریعتر ساخته شود وبه اتمام برسدووقتی آن تمام شد؛اسماءظهور پیدامی کنندو اسماءدرجایی ظهور پیدامی کنندکه درواقع آرامش وایمنی خاصی بوجود آمده باشد.
اسماءدرهرجایی ظهور نمی کنند؛وقتی آن اتفاق افتاد وآن اسماءظهور پیداکردند آن عبد اللهی برای آدم اتفاق میفتد وآدم متوجه می شودکه این کارهاراچه کسی براساس شرایط انجام داده است.
حالا یک تصویر کلی ازدرون خودمان باید داشته باشیم واز ابتدای صبح که بیدارمی شویم باقوایمان شرط کنیم که امروز قراراست دراین پروژه شهرک های خوبی ساخته شود وآنچه که مدنظرخداوند تبارک وتعالی است ؛حاصل شود.
نه اینکه آدم مخروبه هایی بسازد که جایگاه شیاطین ومنافقین و...در درونش باشد.
این یک تصویر کلی است که باید به آن توجه کردوبعدها اگر توفیقی بود وآدم متوجه بود وبه یک حدی رسید می فهمد که چه اتفاقاتی می افتد و می تواند بفهمد که چطور یک عالم ،در درون خودش دارد.وباید این عالم رابه نحو احسن بسازد.
درواقع معراج که می خوانیم،داریم چنین کاری انجام می دهیم .
می فهمیم که کار قواچیست وپروژه چطور باآنهاساخته می شود.
الحمدلله رب العالمین
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
جلسه ی پنجم
بخش پنجم
🌼🌼درباره ی قوه عامله صحبت شد :که اگر خوب تزکیه شود عدالت برای انسان حاصل می شود؛چون عامل تحریک قوای دیگر قوه ی عامله است که اگر آن خوب تزکیه شود؛می تواند قوای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.وآن ظهوراتی که می خواهد ازآنها سر بزند در جهت خوب ساخته شدن پروژه باشد.
شهری که در درون ما ساخته شده ،اول از خانواده شروع شده وبعد به شهر تبدیل شده ؛تمام قوا کارشان را ازخانواده شروع می کنند وبعد تبدیل به روستا یاشهر می شود؛حالا این شهر احتیاج به به یک مجری دارد که بتواند این کارهارا در درون آدم انجام دهد .وداخل شهر آن کارها وفرمانهایی را که داده شده به نحو احسن اجرا کند .
اگر قوه ی مجریه سرشار از عدالت نباشد ؛فرمانهایی که به او داده می شود را بصورت اشتباه یا ناقص به قوای شهوت وغضب ابلاغ می کند وآن ظهورات،ظهورات ناقصی خواهدبود وظهورات ناقص مانع پیشرفت شهر خواهند شد.
یعنی همه ی قوا بصورت استقلالی عمل خواهند کرد و هیچوقت پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
حالا چطور برای قوه ی عامله یا وهم ،عدالت اتفاق بیفتد؟بایدبتواند به علم وعملهایی که به او رسیده ؛که در ابتدا بصورت تقلیدی هم بوده ؛خوب عمل کند.اگر همان شکل تقلیدی خوب انجام شود،قوه ی وهم از پراکندگی در می آید ووقتی آن پراکندگی جمع شد ؛عدالت در وجود آدم جاری می شود.
اگر وهم پراکندگی داشته باشد ،فرمانها راخوب دریافت نمی کند وفرمان را بصورت ناقص به قوای دیگر خواهد داد وباعث عدم پیشرفت شهر خواهدشد .
خلاصه ی کتاب
مقام دوم:بیان معالجه ی اخلاق ذمیمه ای که متعلق است به قوه ی عاقله
شرح:حالاباید ببینیم قوه ی عاقله چه چیزی هست وچه ظهوراتی دارد.
در صحبتهایی که قبلا شد گفتیم قوه عاقله باید خوب تزکیه شود .چگونه؟
ما از ابتدا که وارد عالم می شویم کارهایی که در مسیر دین وشریعت انجام می دهیم بصورت تقلیدی هست ؛اگر آن کارهای تقلیدی خوب انجام گرفته باشد به همان نسبت صفت حکمت در وجود آدم جاری خواهدشد.
وقتی صفت حکمت در وجود آدم جاری شد ؛شروع می کند به فرمان دادن واگر قوه ی عامله فرمانهارا خوب دریافت کند ؛به همان اندازه عملکرد قوه ی شهوت وغضب خوب خواهدبود.و باز به همان اندازه از حالت تقلیدی درخواهد آمد.
برای بعضی ها شاید این حالت تقلیدی تا آخر عمرشان هم باشد ولی بناهایی که ساخته می شود بناهای خوبی نخواهد بود .
الحمدلله رب العالمین
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade786
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
جلسه ی پنجم
بخش ششم
🌸🌸رذایلی که منتسب به قوه ی عاقله هست ودوحالت افراط وتفریط دارد.
خلاصه ی کتاب
افراط:جربزه
تفریط:جهل بسیط
اعتدال یاحدوسط:حکمت
🌼🌼شرح :در جربزه،عقل آدم درجاهایی که نباید حرکت داشته باشد،حرکت می کند و از آن چیزی که برایش تعریف شده خارج می شود و وقتی خارج می شود باعث می شود که این وجود آدم از آن فرمانهایی که سازنده است وباید استفاده کند از آن خارج می شود ویک سردرگمی در وجود آدم اتفاق میفتد .وقتی چنین اتفاقی برای قوه ی عقل بیفتد ،فرمانی که به قوه ی عامله می دهد یک فرمان ناپخته وپراکنده است وباز فرمان به قوای پایینتر هم همانگونه است وظهوراتی که از آدم سر میزند سازنده نخواهد بود.
بنابراین شهری که ایجاد می شود شهری بی نظم خواهدبود .
حالا آن حالت تفریطش هم اگرباشد ،وقوه ی عاقله به اندازه ای که باید کار کند ،کار نکند ،باز فرمانهاخیلی کم به عامله داده خواهدشد و آنهم آنهارا کم انتقال می دهد وشهری که مثلا قرار است در یک سال ساخته شود؛در این مدت یک محله اش هم ساخته نمی شود.چون فرمانی صادر نشده که طبق آن کاری انجام شود.
علاج جربزه :باید فرمانی که به آدم داده می شود ،با علم وعمل انجام بپذیرد .چون معمولا فرمانهایی که به قوه ی عاقله داده می شود اگر با عمل همراه نشود باعث افراط می شود .
چون اگر هر چیزی که در ذهن آدم تجلی می کند ،ظهور نکند ؛حالت افراط پیدا می شود اما اگر بداند که در مرحله ی بعد باید ظهور کند از افراط در می آید.برای همین است که می گویند هرفکری که می کنید اگر توانستید به عمل تبدیل کنید ؛آن فکر باعث پیشرفت ورشد ونمو عقل خواهد شد .
این یک اصل است که اگر آدم در طبیعت هم دنبالش بگردد می بیند که واقعیت دارد مثلا اگر آدم فکر کند که یک خانه ی صدمتری بسازد ؛چون نمی رود بسازد ؛می گوید :چرا صدمتری بسازم ،می روم یک خانه ی ده هزار متری می سازم باهزار طبقه.
وقتی هنوز یک طبقه را نساخته ،دایما تصورش را بالا می برد ولی وقتی یک طبقه را ساخت ودید چه مشکلاتی دارد دیگر به هزار طبقه فکر نمی کند و خودش را با چیزی که حقیقت دارد؛ تطابق می دهد وسعی می کند توازن برقرار شود .
بهترین معالجه اش اینست که آن چیزی که آدم می خواهد به آن فکر کند ؛در مقابل دنبال ظهورش باشد .بدینصورت از حالت جربزه در می آید و به صورت حقیقی به این عالم نگاه می کند.
خلاصه ی کتاب
جهل بسیط:عبارتست از خالی بودن نفس ازعلم واتصاف آن به جهل
شرح:باتوجه به درونمان می بینیم که قوه ی عقل اگر کار نکند ،آدم ازانجام دادن کارهای درست دور می شود.
باید توجه داشته باشد ،به اندازه ای که لازم است قوه ی عقل کار کند تاپیشرفت وشکوفایی بوجود آید.
علاج آنهم اینست که توجه کند به چیزهایی درعالم که نمیداند.
توجه کند به شکل ظاهرش که دیگران نوشتن وخواندن بلدند واو بلد نیست ،وآنها چه استفاده ای از خواندن ونوشتن می کنند وخودش محروم است ؛خب باید فکرش کار کند ودنبال یادگیری آن برود .
حالا مثال خواندن ونوشتن را زدیم چون عیان است .
مثلا دیگران در معرفت پیشرفت داشتند و ماهم باید داشته باشیم،پس آدم به فکر می افتد که آنها چگونه به این حالت رسیدند و ماهم باید مسیر آنها را طی کنیم و کم کم آدم به سمتی می رود که دنبال علم ودانش باشد و به اندازه ای که لازم است قوه ی عقل کار کند .
الحمدلله رب العالمی
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade