بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_هفتم
#بخش_اول
خلاصه ی کتاب
صفت چهارم:خواطر نفسانی و وساوس شیطانی
💐💐بداند آدمی هرگز خالی از فکر و خیال نیست و پیوسته محل خطور خواطر و ورود خیالات است و دل مانند نشانه ای است که از اطراف بر آن تیرها افکند یا آیینه ای است که صورت های بی حد از محاذی (مقابل)آن گذرد و چون هر فکر وخیالی را منشا است پس منشا خیالات ردیه، شیطان وباعث خواطر محموده، ملک است .
شرح:در رابطه با خواطر و آن چیزهایی که در لحظه در ذهن انسان خطور می کند باید ببینیم ؛عامل آن چیست؟
خواطر به دودسته تقسیم می شوند:
خطورات محموده و خوب وخطورات بد!!!
خطورات خوب ، معمولا از عملکرد خوب آدم ناشی می شود .
اگر آدم دایم در مسیر باشد و شکوفایی ها برایش اتفاق بیفتد و توجه داشته باشد ؛از آن حالت خارج می شود و به یک خلوتی فرو می رود .
آن زمان چیزهایی که در درون آدم ظهور و بروز پیدا می کند ؛بصورت آنی در وجودش اتفاق میفتد.
خطورات خوب آدم را در مسیری که تاکنون بوده ،بیشتر سیر می دهند .
خطورات خوب ؛جرقه یا نورهاییست که در وجود آدم زده می شود و آدم را به سمتی می برد که شکوفایی های عظیم در مراتب گوناگون برای آدم اتفاق بیفتد .
شاید شنیده باشید که خیلی از افراد می گفتند در فلان مسئله ؛فکری به سرم زد و توانستم فلان کار را بکنم یا چنین کشفی یا اختراعی را بکنم .علتش اینست که قبلا در آن مسیر بوده و آغشته شده و وجودش دایم آن را در خودش پرورش داده است. بعد که در یک حالت استراحت و سکونی قرار می گیرد ،این افکار در کل مراتب انسان جریان پیدا می کنند.
اگر قبل از آن در حالت های خوب بوده باشد ، این افکار آدم را به شکوفایی نزدیک می کنند و اگر آدم در شرایط گوناگون و بد بوده باشد ؛ وسوسه های شیطانی آدم را ترغیب می کنند به سمتی که قبلا در آن بوده تا بیشتر در مسیر نادرست پیش برود .
باید توجه داشته باشیم که این موضوع از کجا ناشی می شود.
اگر بدانیم از کجا ناشی می شود کم کم وجودمان را می بریم به سمتی که آن حالت عالی در وجودمان اتفاق بیفتد .
افراد زیادی هستند که می گویند خطورات ما را خیلی اذیت می کنند و یا ما را از مسیرمان دور می کنند . علتش این است که قبل از آن در شرایطی بوده اند که وجودشان برای جلوه گر شدن این خطورات مهیا شده است .
افرادی هم بوده اند که وقتی خطورات در وجودشان شروع شده ؛ خودشان را به خلوت برده اند و خودشان را در شرایط و مسیری قرار داده اند که خواست خداوند تبارک و تعالی بوده است و از خطورات رها شده اند .
البته رها شدن از خطورات به این آسانی نیست آن هم بخاطر اینست که بنایی که آدم ،قبلا در وجود خودش ساخته است، منشا این خطورات است . وقتی چنین منشایی در وجودش دارد ؛ تا بخواهد آن را ریشه کن کند ، زمان زیادی می برد.
پس باید آن بنا خراب شود تا نتواند آدم را در چنین حالتی قرار دهد.
الحمدلله رب العالمین
#شرح_معراج_السعاده
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade786
✅سلام بر همراهان معراجی
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
دوستان
جهت بهره برداری بهتر شما عزیزان
منتظر اعلام نظرات و پیشنهادات شما در مورد کانال و
نحوه گذاشتن مباحث( که هر روز بخشی ازیک درس بار گزاری میشود) و.......
هستیم
⬇️⬇️⬇️⬇️
🆔@yekta786
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_هفتم
#بخش_دوم
💐💐افکار یا خطوراتی که در وجود آدم اتفاق میفتد دو نوع هستند:
۱-افکاری که محرک بر عمل هستند {عمل خیر و عمل شر}
۲-افکاری که محرک بر عمل نیستند.و فقط خیال هستند.{افکار محموده و افکار فاسده}
اگر خطورات در وجود آدم در مسیر درست و به سمت اشتیاق باشند ؛ محرک عمل خیر واقع می شوند و ظهوراتی که مد نظر خداوند تبارک وتعالی است از آدم سر می زند.
و اگر برعکس باشد آدم به سمت ظهورات شیطانی می رود .
در مورد افکار هم همین است .
اگر افکار در مسیر درست باشند،افکار محموده سر می زند .
گاهی اتفاقات جالبی در درون آدم میفتد .
گاهی جرقه ای در درون آدم می زند و دقایقی در حالاتی قرار می گیرد که آن، خودش می شود منشا افکار و اندیشه های عالی در وجود آدم .
اگر هرکس این را در وجود خودش بررسی کند می تواند به این موضوع برسد.
این اتفاق مطمئنا برای همه افتاده و در زمینه های مختلف برای آدم قابل تجلی است .
پس اگر در زمینه های فاسد بوده باشد افکار فاسده برای آدم تجلی می کند و برعکس.
اقسام آن:
۱-الهام
۲-وسوسه
و علامات آنها
شرح:باید آدم در شرایط خاصی باشد که به او الهام شود.
شاید جرقه هایی در وجود آدم زده شود و بعدها منجر به شکوفایی شود ولی اسم این را نمی شود الهام گذاشت ولی این اتفاق برای بزرگان میفتد .
شاید یک لحظه برای آدم خطوری بزند و فکر کند که این،الهام است و طبق آن عمل کند ،بعددچار مشکلات خاصی می شود و می بیند که از آن خطور بهره برداری خوبی نکرده است.
بنابراین در الهام ، زیاد نباید وارد شد مگر اینکه انسان به حدی برسد که خودش بتواند صد در صد تشخیص دهد و حتی یک درصد هم اشتباه نکند که خطرناک است.
برای عمل کردن به این جور خطورات باید حواسمان خیلی جمع باشد و توجه کافی داشته باشیم.
خلاصه ی کتاب
وسوسه:افکار محرکه به عمل شر و افکار ردیه را وسوسه می گویند.
شرح:آدم از کجا بفهمد که این فکرش وسوسه است.
باید به مرجعی که دارد رجوع کند.
و آن مرجع ،گفته هاو دعاهای پیامبر ،قرآن و ائمه ی اطهار است.
اگر طبق آنها نبود ،پس وسوسه است و می خواهند آدم را از مسیری که در آن هست منحرف کنند.
خلاصه ی کتاب
علامات الهام: هرگاه دل ، متوجه ذکر خدا ونفس، مایل به ورع و تقوی شد مجال شیطان تنگ می گردد و از مملکت دل بیرون می رود و جنود ملائکه در آن جا می آیند و فیوضات ایشان از الهامات و خیالات محموده در آن جا بیدار می شود.
شرح: اگر آدم واقعا تهذیب نفس خوبی داشته باشد و قلبش دائما ذاکر خداوند تبارک و تعالی باشد و آن شرایط خاص برایش بوجود آمده باشد .آنموقع می تواند تشخیص دهد .
الان بهتر است ما به خطوراتی که در درونمان زده می شود با احتیاط توجه کنیم تا مطمئن شویم که این خطور در مسیری که خداوند تبارک و تعالی برایمان رقم زده اتفاق افتاده است.
الحمدلله رب العالمین
#شرح_معراج_السعاده
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade786
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶میلاد دردانه هستی
کریم اهل بیت امام حسن علیه السلام
مبارک
🇮🇷@merajosaade786
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_هفتم
#بخش_سوم
خلاصه ی کتاب
💐💐علامت وسوسه:هر وقت که آدمی میل به مقتضای غضبی یا شهوتی نمود ، شیطان فرصت پیدا می کند و لشگر او وارد خانه ی دل می شوند.و انواع آثار خود را که وساوس شیطانی و افکار ردیه باشد در آنجا پیدا می شود.
شرح: منظور از شهوتی یا غضبی یا هرچه در اینجا اشاره شد در واقع من دون الله است اگر توی دایره ی شریعت باشد وسوسه نیست یعنی اینکه زمینه ی وسوسه آنجا به وجود نمی آید .
زمینه ی وسوسه جایی به وجود می آید که خارج از دایره ی شریعت باشد ، اگر آن حالت بود آن موقع وساوس ظهور پیدا می کند.
خلاصه ی کتاب
نکته:پیوسته دو لشگر الهام و وسوسه در آمدوشد و گیرودار هستند گاهی ساحت دل منزل لشگر خیریت و اثر فرشتگان و زمانی محل جولانگاه سپاه روسیاه شیاطین و دیوان باشد تا آنکه به امداد و معاونت امور خارجیه یکی از دوسپاه را غلبه و قوت حاصل شود و مملکت نفس را تسخیر نماید .
شرح: چیزی که اینجا گفته شد یعنی اتفاقات درونی انسان ،دایم از حالی به حال دیگر شدن است . و می گوید چیزهایی که در خارج است و در کثرت است می توانند اثر بگذارند و هر کدام را به ظهور برسانند .
مثلا توجه به نمادها ، ظهورات خارجی هستند .
مثلا به نماز توجه پیدا میکند یا به قرآن و بعد به مسجد توجه می کند و ظهور خارجی آن را می بیند .
یا در خطورات منفی ،اگر در کوچه و بازار باشد و شرایط گناه آماده باشد ،وسوسه ها می توانند ظهور پیدا کنند و آدم را در گناهان مختلف وارد کنند .
بنابراین اگر آدم در چنین حالتهایی قرار گرفت باید ببیند در چه مکانی و چه شرایطی قرار بگیرد بهتر است.
بزرگان می گفتند وقتی وسوسه های شیطانی بر آدم غالب شد، بلند شوید، وضو بگیرید و نماز بخوانید یعنی خلاف آن وسوسه را انجام دهید تا به ظهور نرسد ودر همان خطور باقی بماند تا از آن حالت خارج شوید.
خلاصه ی کتاب
نکته: غالب ماده ی خلقت قوه ی واهمه و غضبیه و شهویه که در انسان موجود هستند و از سرهنگان و کارفرمایان مملکت بدن هستند از آتش است و شیطان نیز از آتش .
لذا علاقه ی این سه سرهنگ مملکت بدن و شیطان به هم بیشتر است.
شرح: سه قوه ی وهم و غضب وشهوت خیلی تمایل دارند در مسیر شیطان قرار بگیرند و علتش ماده ی خلقتشان است.
پس توجه داشته باشیم که هر وقت این سه قوه را به حال خودشان رها کنیم ، جولانگاه ورود و خروج شیطان خواهند شد .
توجه کنیم که این سه قوه همیشه باید تحت فرمان مرتبه ی بالا باشند و اگر بخواهند از مسیر خودشان خارج شوند حتما تنبیهاتی که قبلا به آن اشاره شد را برایشان قرار دهیم تا از آن حالت دربیایند. و تحت فرمان قوای بالاتر قرار بگیرند و نتوانند مارا از مسیری که می خواهیم در آن قرار بگیریم خارج کنند.
الحمدلله ر بالعالمین
#شرح_معراج_السعاده
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
786
دل آرام جهان .....
تعجیل در فرج امام زمان (عج)صلوات
#جهاد_تبیین
🇮🇷@merajosaade786
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_هفتم
#بخش_چهارم
خلاصه ی کتاب
مضرات وساوس شیطانی و خواطر نفسانی :
💐💐ضرر آن عظیم و عاقبت آن وخیم است و این حالت از جمله مهلکات عظیمه و حالات رذیله است و دل راباعث تیرگی و ظلمت ونفس را موجب افسردگی و کدورت ، مانع وصول به سعادت است .چگونه چنین نباشد . وحال اینکه سرمایه ی تحصیل نجات ، عمر و آلت تجارت بندگان ، دل ایشان است.
شرح: بنابراین قوایی که برای ما قرار داده شده، ابزاری هستند برای شکوفایی مراتب بالاتر .
خداوند تبارک و تعالی ،وقتی ما وارد این نشئه شدیم ؛ بعضی از این ابزارها را به ظهور می رساند و به اینها قابلیت می دهد تا بتوانند کارایی داشته باشند .
همین قوا باعث می شوند ؛ مراتب بالا که بالقوه در وجود ما هستند ، شکوفا شوند .
اگر چنین حالتی برای ما اتفاق نیفتد ؛ تمام مراتب پایینی برای ما مضر هستند و چیزی که برایش خلق شدیم اتفاق نمی افتد.
توجه داشته باشیم ، تک تک قوا در قالبی که مدنظر خداوند است ، قرار بگیرند تا بتوانند از وسوسه ها رها شوند .
قالب آنها اینست که تحت شریعت قرار بگیرند و فرمان از قوه ی عقل کسب کنند تا بتوانند در وجود آدم ظهورات عالی داشته باشند .
توجه داشته باشیم خطوراتی که در قوه ی عقل اتفاق میفتد بستگی به حالات قوا دارد و حاصل گذشته ی آدم است.
خلاصه ی کتاب
علاج قطع وساوس:توجه به چند نکته داشته باشیم .
۱-بستن راه های عظیمه ی شیطان در دل :مانند شهوت ،غضب ، حرص،حسد
شرح: هر چیز که به قوه ی شهوت برمی گردد و به غضب و وهم ؛باید در وجود آدم ریشه کن شود.
ریشه کن شدنش هم همان است که گفتیم ؛ اگر تحت شریعت قرار بگیرند ؛ دیگر وسوسه ها در وجود آدم نخواهند بود.
خلاصه ی کتاب
۲-گشودن درهای ملکی در دل :اخلاق فاضله و اوصاف شریفه ، ورع، اطاعت، مواظبت بر تقوی و عبادت.
شرح: آن چیزهایی که در مسیر شریعت است باید در وجود ما جریان داشته باشد تا هیچکدام از قوای مادون نتوانند بر دیگری غلبه داشته باشند و باعث وسوسه ها شوند.
خلاصه ی کتاب
ذکر خداوند در دل وزبان
اقسام ذکر:
۱-ذکر زبانی
۲-ذکر زبانی و قلبی باهم
که ذکر در دل مستقر نباشد بلکه
قرار آن موقوف به التفات ذاکر باشد
شرح:که معمولا اکثرا در همین وادی هستند چرا که هنوز ذکر در قلب جاری نشده است.
۳-ذکر قلبی :که در قلب متمکن و بر آن مستولی باشد به نحوی که صرف دل به غیر ذکر ،محتاج التفات ذاکر باشد ،و هروقت که دل را به خود واگذارد ، در ذکر خدا باشد.
شرح:این مرتبه ی بالاتریست که اگر چنین اتفاقی بیفتد موجب شکوفایی های خیلی خوبی خواهد شد .
زیرا اگرآن زمانی که انسان از نظر زبانی ساکت می شود ؛ وجودش به سمت شکوفایی مراتب بالا باشد و دایم در آن حالت باشد ؛ این برایش خیلی کارساز خواهد بود.
۴-ذکر قلبی که خدا در دل باشد و بس و دل بالمره از خود غافل و بلکه از ازینکه در ذکر هم هست غافل باشد.
شرح: این شرایط خیلی بالاتریست و بستگی دارد به اینکه توحید به نوع های مختلف در وجود آدم ظهور پیدا کرده باشد و چنین حالتی برای آدم اتفاق بیفتد.
الحمدلله رب العالمین
#شرح_معراج_السعاده
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade786