eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
92 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح خطبه متقین چهارشنبه ۲۸ آذر ماه در ادامه مباحث گذشته بعد از نماز مغرب وعشا در مسجد حضرت اباالفضل ع ایراد گردید. 🔰 وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ این متقین مشی شون تواضع است. ▫️کلمه مشی: در لغت به معنای حرکت کردن و راه رفتن است. ▫️سومین صفتی که امیرالمومنین می‌فرماید این هم در رابطه ی با ظاهرِ. 🔅یکی از وجوه ظاهری ما شیوه حرکت کردن و راه رفتن ماست درجامعه. حرکت کردن اینها متواضعانه است، این هم جمله عجیبی است. 🔅متاسفانه اولین و بزرگترین آفتی که الان ما در میان خودمان داریم و نسل جوان ما و جهان بشریت رو به خصوص تهدید میکنه و است. ✓ در این مشاورها وقتی میان این زن و شوهر جوان وقتی با این‌ها تک به تک صحبت می‌کنی می‌بینی ریشه عمده مسائلشان این است که عنانیتشون مثل کوه الوند محکم ایستاده است. هیچ اجازه‌ ی نفوذ نمیدهد وقتی به شون برمی‌خورد مثل اینکه دنیا به آخر رسیده است تمام. تمام ملائکه الله شاهد بودند، تمام قدسیان و کروبیان شاهد بودند، موجودی که به تعبیر امیرالمومنین در نهج البلاغه  وکان قد عبدَ الله ستة آلاف سنة، لايُدرُها أم من سني الدنيا أم من سني الآخرة علی میگوید: شش هزار سال عبادت خدا بعد امام میگه گمان نکنید که سالهای شمسی و قمری ۳۶۰ روز نه معلوم نیست این چه سالیه شاید سال‌هایی بوده است که هر روز اون ۵۰ هزار سال شما بوده موجودی که چنین عبادتی را دارد ملائکه الله تا شنیدن که ابلیس گفت: ، گفتن: تموم شد! تا شنیدن گفت من! گفتن برو! دیگه این رفت! به مجرد اینکه من رو شنیدن، انا را شنیدن با وجود ذات حق، انا تو این هستی باقی نمی‌ماند. ادامه👇
بیا و هستی حافظ تو از میان بردار که با وجود تو کس نشنود ز ِمن که منم ✓ اونی که نمی گذاره زندگی ها شیرین باشد است. ✓ اونی که نمی‌گذاره انسان در قبال خدا سرشو پایین بیاورد است. ✓ اونی که نمی‌گذاره امنیت اجتماعی بیاد است، همین کبر است. 🔅در متون روایی ما در توصیه های اخلاقی و تربیتی ما به این نکته اشاره شده است که چاره‌ای برای این بکنید این کبر را از وجود خودتون به دَر کنید. لاَ يَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ كِبْرٍ. 🔅جالبه اینکه خداوند قانونی قرار داده است وقتی ما انسان‌ها از وارد می شیم یعنی از مسیری که رضای خدا در اون نیست خداوند به گونه ای عمل میکنه که ما عکس نتیجه می گیریم! 🔅اولاً این سه واژه را می دانند عزیزان که: : آنیست که در حالت و خاصیتی است که در قلب ماست. ان فی صدورهم الا کبر : وقتی نشونش می دیم اسمش میشه چی می شه : وقتی دست و پا می‌زنیم که ثابتش کنیم میشه. 🔰سه تا کلمه تو قرآن داریم کبر و تکبر استکبار. ➖۱) کبر: امر قلبی است در ذهن و خیال ماست. ➖۲) تکبر: بروز خارجی ➖۳) استکبار: تامین دلیل کردنش که می خوایم تثبیتش کنیم. فرمود: ادعونی استجب لکم توی این ادعونی یک شیرینی عجیبی هست ادعونی منو بخونید بعد نمی‌فرماید: فاستجب، حتی همون ف رو هم نمیاره خدا نفرمود نستجب ما اجابت میکنیم گفت من اجابت می‌کنم! ادعونی استجب لکم یعنی تو و من کسی نمیدونه بگو خودم می شنوم. چرا تو ای شکسته دل خدا خدا نمیکنی خدای چاره ساز را چرا صدا نمی‌کنی ▫️بعد فرمود: إِنَّ ٱلَّذِينَ يَسۡتَكۡبِرُونَ عَنۡ عِبَادَتِي سَيَدۡخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ آنهایی که استکبار می‌کنند از عبادت من یعنی علت جدا شدن انسان‌ها از خدا چیه؟ استکبار چی ما را از حق جدا میکند؟ استکبار یعنی وقتی احساس کردیم ، دیگه تموم شد. رسم عاشق نیست با یک دل دو دل برداشتن یا زجانان یا زجان باید که دل برداشتن ▫️مثنوی دو مرحله بعضی بزرگان مثل عین القضاه همدانی، سه مرحله ذکر کرده. بالاخره آمد و درب رو کوبید گفت: که هستی؟ گفت: من! گفت برو هنوز خام و نپخته ای. یه سال با خودش کار کرد سال بعد آمد در خانه معشوق رو کوبید گفت: که هستی؟ گفت: ما هستیم گفت: برو هنوز هم خامی! سال بعد اومد در رو کوبید گفت:که هستی؟ گفت: انت گفت: حالا بیا تو. تا زمانی که من و ما باشد کسی ره به جایی، نمی‌برد. نردبان خلق، این ما و منی است عاقبت زین نردبان، افتادنی است 🔅امیرالمومنین بر این نکته تکیه میکند متقین کسانی‌اند که چاره‌ای کردند برای این تکبرشون  وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ اینکه عرض شد نتیجه منفی ایست یه تیم جهت است! از مسیری که انسان میرود که رضای الهی نیست نتیجه آن ، می‌زنه، می‌بنده که برداره و بره 🔅 یعنی چه؟ یعنی رشد مضاعف! یه تپه‌ای میاد بالا میگن رَبْوَه این تپه که کاملا دیده میشه از دور، اینو طرف میگن ربوه، یعنی ربا داره یعنی بلندی داره. ربا را که ربا می گوییم یک کَنسِرِ یه لوسومی است،یه رشد بی‌رویه سلولی اقتصادی است، یه چنین حالتی است. ✓ سریع رشد می کنه ، در ربا این مهمه برای اهل ربا. ✓ اما نتیجه ربا در قرآن چیه؟ یمحق الله الربا و یُربیِ الصدقات عکس میشه! خدا مال ربوی را به می نشاند ندیدید؟ ✓ رباخواران، نزول خواران،عاقبتشون چی بود؟ یعنی این قانون خداست. ✓ کسی به فجور میره عاقبتش مشخصه یعنی اصلا خدا این طبیعت رو هستی رو اینطور قرار داده است. 🔰انسان‌هایی که تکبر می‌کنند که جایگاهی برای خودشون دست و پا کنن اتفاقاً اینا همیشه زمین خورده این عکسش می شه! قانون خداوند متعال است. ➖کی در دل شما بیشتر جا دارد؟ چه کسی رو بیشتر احترام می‌گذارید و دوستش می‌دارید؟ دوستان متواضعتون رو! افرادی که با موقعیت علمی شون جایگاه اجتماعی شون دستشون به سینه گذاشتن مقابل شما ایستادن تعظیمتون کردند چقدر براتون محبوبن چقدر احترام دارند من تکبر خزله الله من تواضع رفع الله این قانون خداست اونایی که تکبر میکنن در قبال ، ، ، زمین گیر می شن. اونایی که تواضع می‌کنند آن به آن، بالا می‌روند. تا اینجا حضرت مسائل ظاهری رو بیان فرموده است شیوه سخن گفتن پوشش و نحوه راه رفتن و حرکت. ▫️سومین ویژگی که امام فرمود: تواضع است این متقین شیوه رفتارشان و زندگی شون، حتی راه رفتنشون متواضعانه است. راه رفتن هم خودش از خصوصیاتی است که تواضع انسان رو ثابت میکنه برای دیگران. ادامه👇
▫️تا اینجا این سه ویژگی ظاهر رو امام فرمود: ✓ شیوه سخن گفتن ✓ پوشش ✓ حرکت و راه رفتن 🔰غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ  ویژگی چهارم: چشمان خود را بر آنچه خدا حرام كرده مى پوشانند 🔰ما دو تغذیه داریم: یه تغذیه ما همان است که می خوریم می‌نوشیم اگر هشت روز به این بدن نرسید کار ما تمام است ۶۱ روز نرسید کار ما تمام است. این خصوصیتی است که خدا به این وجود قرار داده است این دواممونه بعد هم یعنی ما لازم داریم خوردن و نوشیدن رو اینها ضروریات زندگی ما انسان هاست ما تغذیه کنیم خودمون رو این تغذیه آدابی داره میگن این تغذیه رو فکر شما و وجود شما اثر میگذارد.ـ میگن این خوردنی های شما در اندیشه تون وارد میشه. حِلّیت و حرمت رو پاس بدارید از کجا به کجاست! فلینظر الانسان الی طعامه بدون چی می‌خورید! 🔅در کنار این تغذیه، تغذیه ی اصلی ما کدام است؟ آدمی فربه شود از راه گوش جانور فربه شود از حلق و نوش ✓ تغذیه دوم ما تغذیه و ماست عزیزان. این جان و روح باید تغذیه بشه نمیشه رهاش کنیم. اون هم دقیقا منضبط باید خوراک این جان و روح را بدهی. 🔅حالا این خوراک به جان و روح رو امیرالمومنین ضوابطی برای تغذیه اش قائل میشن! 🔰از عمده‌ترین راه‌های تغذیه جان و روح انسان و . ✅ امام یه ضوابط زیبایی رو برای این دو مطرح می‌کنند و یک آداب خاصی رو که فوق العاده شنیدنی است دیگه لحن، لحنِ سخن امیر ملک بیان است و بزرگ انسانی که تمام این مقامات رو خودش یکی بعد از دیگری طی کرده است و به قله رسیده. لذا بسیار لذیذ و دلپسند است ، به شرط حیات جلسه بعد مبسوط مطالبی رو در این فقره عرض می کنم. .. 8⃣1⃣ 🌱 📍مسجد حضرت اباالفضل (ع) شهرک غرب نبش شاهد ۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰توفیق الهی(۳) @mesbah_online 🔅نکته سوم: اسباب جلب توفیق همان گونه که گذشت، خداوند حکیم نه بى دلیل به کسى توفیق مى دهد و نه بدون علّت از کسى توفیق را سلب مى کند، بلکه هر دو روى حساب و کتاب است. ▫️توفیق که آمد درها باز مى شود و توفیق که سلب شد درها بسته مى گردد و در نتیجه دیگر موفّق به شرکت در نماز جماعت نمى شود و نماز شب را از دست مى دهد و به هر درى مى زند که به سفر زیارتى برود موانع مختلفى بر سر راه مى بیند. ▫️و لذا توجّه به اسباب و علل جلب توفیق و سلب آن بسیار مهم است. 🔅دو مورد از اسباب جلب توفیق ۱) ترک شبهات ازجمله امورى که سبب جلب توفیق مى شود است، ♻️ مثال: ✓ اگر به خانه کسى مى روى که مى دانى اهل پرداخت خمس و زکات نیست و احتمال مى دهى آنچه در اختیار تو مى گذارد مشمول خمس و زکات شده و مجبور هستى با چنین کسى رفت و آمد داشته باشى، باید احتیاط کنى تا توفیقات سلب نشود. در چنین مواردى ما به چنان اشخاصى اجازه تصرّف داده می شود ؛ مشروط بر این که معادل قیمت خمس و زکاتِ مقدارى که تصرف مى کنند را به ذمّه گرفته و به فقیرى بدهند. توقّف دربرابر شبهات و عمل به احتیاط سبب جلب توفیقات الهى خواهد شد و بى اعتنایى به این امور و آلوده شدن به موارد مشتبه موجب سلب توفیق مى گردد. ✓ همچنین اگر همسایه هدیه اى براى ما آورده و مى دانیم شغل و درآمدش مخلوط به حرام است و در عالَم همسایگى نپذیرفتن هدیه ممکن است عوارضى داشته باشد، مى توان هدیه را گرفت و معادل قیمت آن را به نیّت صاحب اصلى، که به او دسترسى نداریم، صدقه داد و سپس در آن تصرّف کرد تا از عوارض احتمالى مال شبهه ناک، که یکى از آنها سلب توفیق است، در امان بمانیم. ۲) اخلاص در عمل یکى دیگر از عوامل توفیق، اخلاص در عمل است. گاهى انسان کار نیک کوچکى را از روى خلوص نیّت انجام مى دهد و توفیقات عظیم الهى شامل حالش مى شود، چرا که خداوند به اخلاص در کار نگاه مى کند، نه حجم و اندازه آن، و لذا درهاى توفیق را به روى انسان مخلص مى گشاید. 🔅یک نمونه از توفیقات ناشى از اخلاص در سوره قصص، آیات ۲۳تا ۲۸ آمده، که بخشى از زندگى حضرت موسى (ع) است. آن حضرت با یکى از فرعونیان ظالم، که قصد کشتن فردى از بنى اسرائیل را داشت، درگیر شد و مشت محکمى به آن شخص زد که نقش بر زمین شد و مرد! خبر در شهر پخش شد و مأموران فرعون درصدد دستگیرى و مجازات حضرت موسى (ع) برآمدند. یکى از افراد باایمان قصد مأموران فرعون را به موسى بن عمران (ع) اطّلاع داد و آن حضرت از شهر بیرون رفت و به سمت مدین حرکت کرد. هنگامى که وارد مدین شد مشاهده کرد چوپان ها از چاهى آب مى کشند و گوسفندان خود را سیراب مى کنند و به دو دخترى که همراه گوسفندان خود کمى عقب تر ایستاده اند نوبت نمى دهند. به قصد قربت و از روى خلوص نیّت با تمام خستگى و ضعف و بى حالى، از جاى برخاست و براى گوسفندان دختران، به تنهایى از چاه آب کشید و آنها را سیراب کرد و به جاى خود بازگشت و سر به آسمان بلند کرد و دعایى کوتاه امّا بسیار مؤدّبانه بر زبان جارى ساخت: رَبِّ اِنِّى لِمَا أَنْزَلْتَ اِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ پروردگارا! به هر نیکى و خیرى که تو بر من فرو فرستى نیازمندم نگفت چیزى به من بده، بلکه عرض کرد: «من به هر نوع خیرى که بر من نازل کنى نیازمندم! به هر حال در سایه درختى مشغول استراحت و راز و نیاز با خدا بود، که یکى از آن دو دختر که دختران حضرت شعیب (ع) بودند به سمت او آمد و گفت: پدرم از تو دعوت کرده تا دستمزدت را بدهد. با این که حضرت موسى (ع) آن کار را به قصد اجرت نکرده بود، امّا شعیب پیامبر (ع) وظیفه خود دانست که اجرت او را بدهد. موسى بن عمران (ع) نزد حضرت شعیب (ع) رفت و این آشنایى سبب شد که داماد آن پیامبر بزرگ شود و سالیان درازى نزد او شاگردى کند و آموزش ببیند. آرى، حضرت موسى (علیه السلام) یک کار کوچک، امّا با انجام داد و درهاى به رویش گشوده شد؛ هم از آوارگى و غربت نجات پیدا کرد، هم شغل مناسبى به دست آورد، هم صاحب زن و فرزند شد و هم در مکتب پیامبرى سالخورده و باتجربه تربیت شد و آماده جهاد با فرعون گردید. 🔰گاه یک کار کوچکِ همراه با خلوص نیّت، مانند دستگیرى از یک فقیر، یا نجات یک گمراه از گمراهى، یا احترام به پدر و مادر، یا کمک به مظلوم و مانند آن، یک عمر توفیق به همراه دارد. ✅ بنابراین، کارهاى نیک کوچک خالصانه را نباید کوچک شمرد   | 8⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰توفیق الهی(۴) @mesbah_online 🔅نکته چهارم: اسباب سلب توفیق۱) شرکت در مجالس گناه یکى از امورى که سبب مى شود شرکت در مجلس گناه است؛ که متأسفانه چنین مجالسى در عصر و زمان ما کم نیست. هرکس طالب توفیقات الهى است باید از شرکت در چنین مجالسى اجتناب کند. 🔅آیات متعدّدى از قرآن مجید درباره این مسأله سخن گفته، که ازجمله آنها آیه شریفه 68 سوره انعام است. 🔅گرچه خداوند در این آیه پیامبر اکرم (ص) را مخاطب قرار داده، ولى منظورش آن حضرت است. وَاِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِى آیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِى حَدِیثٍ غَیْرِهِ وَاِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ. هرگاه کسانى را دیدى که آیات ما را استهزا مى کنند، از آنها روى بگردان تا به سخن دیگرى بپردازند و اگر شیطان تو را به فراموشى افکند، پس از یادآورى با این گروه ستمکار منشین. ✅ مجلس گناه مصادیق فراوانى دارد ازجمله جلسه اى که در آن به یا ، یا دیگر ، اهانت شود. ➖اگر انسان در چنین مجالسى بود در مرحله اوّل باید سعى کند فضاى مجلس را دهد و موضوع دیگرى را جهت بحث و گفتگو پیشنهاد کند. در صورتى که موفّق به این کار نشد مجلس را نماید تا توفیق از وى نگردیده و درهاى خیرات به رویش بسته نشود. ➖۲) گناهان ▫️طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) یکى دیگر از عوامل سلب توفیق، آلوده شدن به مطلق گناهان است. ▫️در حدیثى از آن حضرت مى خوانیم: اِنَّ المَعاصِىَ یَستَولى بِها الخِذلانُ عَلى صاحِبها حَتى تُوقِعَهُ بِما هُوَ اَعظَمُ مِنها گناهان سبب خذلان وسلب توفیق گناهکار مى شود، بدین صورت که او را از گناهان کوچک تر به سمت گناهان بزرگ تر سوق مى دهد. اگر برنگردد وتوبه نکند، بلکه از گناه کوچک تر به سمت گناهان بزرگ تر برود و این مسیر را ادامه دهد کار به جایى مى رسد که قلبش سیاه شده و راه بازگشت به روى او بسته مى شود. ➖۳) زرق وبرق وتشریفات ▫️یکى از اسباب سلب توفیق، غرق شدن در زرق و برق دنیاست. رفتن به دنبال تشریفات و ثروت هاى کلان، انسان را به خود مشغول کرده و از یاد خدا بازمى دارد. چنین شخصى همواره باید به طلب ها و بدهى هایش بیندیشد و به فکر چاره اى براى وصول طلب ها و پرداخت بدهى هایش باشد. بالا و پایین رفتن قیمت ارز و سکّه و طلا را رصد کند تا سرمایه گذارى اش در این حوزه ها به خطر نیفتد، و این امور توفیق را از انسان سلب مى کند. 🔅داستان ثعلبه در این مورد در سوره توبه، آیه ۷۵ داستان بسیار پرمعنایى آمده که در مورد ثعلبة بن حاطب انصارى است و بسیار آموزنده مى باشد. ثعلبه کسى بود که توفیق شرکت در نماز جمعه و نمازهاى جماعت پنج گانه روزانه را داشت، اما وضع مالى خوبى نداشت و از فقر مى نالید. روزى خدمت رسول خدا (ص) رسید و از آن حضرت درخواست کرد دعا کند تا وضع مالى اش سامان یابد. پیامبر اکرم (ص) با چشم باطن به وى نگریست و ثروتمند شدن را به مصلحتش ندید. ▫️لذا به او فرمود: قَلیلٌ تُودّى شُکرَهُ خَیرٌ مِن کَثیرٍ لاتُطیَقُه ثروت اندکى که شکرش را به جا آورى بهتر از ثروت فراوانى است که توانایى شکرش را نداشته باشى. امّا ثعلبه که معناى سخن پیامبر (ص) را نفهمیده بود پشت سر هم تقاضایش را تکرار کرد و به حضرت گفت که با خدا عهد مى کنم اگر ثروت فراوانى به من بدهد کارهاى خیر به جا آورم. پیامبر (ص) که دید او دست از تقاضاى خود برنمى دارد، برایش دعا کرد. 🔅طبق روایتى چندى نگذشت که یکى از بستگان ثعلبه از دنیا رفت و اموال فراوانى از وى به جا ماند و آن اموال به ثعلبه رسید، که مقدار زیادى گوسفند بود. او که دید نمى تواند در مدینه از گوسفندان مراقبت و نگهدارى کند به ناچار در خارج از مدینه در صحرایى پر آب و علف سکنى گزید و توفیق شرکت در نمازهاى پنج گانه را از دست داد. گوسفندان زاد و ولد کرده و بیشتر شدند به گونه اى که ثعلبه توفیق حضور در نماز جماعت روزانه را به طور کامل از دست داد و به شرکت در نماز جمعه قناعت مى کرد! پیامبر (ص) مأموران جمع آورى زکات را به سراغ او فرستاد تا زکات گوسفندانش را بپردازد. اما به قانون الهى زکات معترض شد ! به رسول خدا (ص) پیغام داد: «ما مسلمان شده ایم که جزیه ندهیم و زکات همان جزیه اى است که از یهودیان و مسیحیان گرفته مى شود!» در حالى که زکات ابزار حکومت اسلامى و رزق و روزى فقرا و نیازمندان است. پیامبر (ص) وقتى پیغام مذکور را شنید سه بار فرمود: «واى بر ثعلبه!» و او را به حال خود رها کرد. این گونه او، هم توفیقاتش را از دست داد و هم آبرویش در میان مردم رفت. عوامل توفیق و سلب توفیق زیاد است. آنچه گفته شد چند نمونه آن بود. از خدا تقاضا مى کنیم ما را از توفیقاتش محروم نکند!   | 9⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰توفیق الهی ▫️تعریف توفیق: https://eitaa.com/mesbah_online/515 ▫️انواع توفیق: https://eitaa.com/mesbah_online/516 ▫️اسباب جلب توفیق: https://eitaa.com/mesbah_online/523 ▫️اسباب سلب توفیق: https://eitaa.com/mesbah_online/525 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آثار روانی دنیا پرستی @mesbah_online عَن ابنِ عَبّاسٍ قالَ: سَمِعتُ رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ: انَّهُ ما سَکَنَ حُبُّ الدُّنیا قَلبَ عَبدٍ الّا التاطَ فیها بِثَلاثٍ: شُغلٍ لا یَنفَدُ عَناؤُهُ وَ فَقرٍ لا یُدرَکُ غِناهُ وَامَلٍ لا یُنالُ مُنتَهاهُ. الا انَّ الدُّنیا وَالآخِرَهَ طالِبَتانِ وَمَطلوبَتانِ فَطالِبُ الآخِرَهِ تَطلُبُهُ الدُّنیا حَتّی یَستَکمِلَ رِزقَهُ وَطالِبُ الدُّنیا تَطلُبُهُ الآخِرَهُ حَتّی یَأخُذَهُ المَوتُ بَغتَهً. ابن عبّاس می گوید شنیدم که رسول خدا (ص) فرمود: 🔅هرکه گرفتار دوستی دنیا گردد دامنگیرش می شود: ➖۱) اشتغال فکری ای که بر اثر آن خستگی اش تمام نمی شود ➖۲) فقری که بی نیازی با آن نیست ➖۳) آرزوهای طولانی که پایان ندارد آگاه باشید که دنیا و آخرت هم و هم . پس هرکه سراغ آخرت رفت دنیا خودش به سراغ او می آید تا از روزی خود به طور کامل بهره برداری کند. و خواهان دنیا، آخرت به سراغش می آید تا اینکه مرگ ناگهانی او را دریابد و به کام خود فرو کشد. بحارالانوار، ج 77، ص 188 در روایات در مورد حبّ دنیا البتّه به معنی ، نه علاقه هایی که بر اساس عقل باشد تعابیر مختلفی آمده که دوستی دنیا منشأ همه گناهان است. 🔰آثار حبّ دنیا از نظر روانی هر که گرفتار حبّ دنیا شود دامنگیرش می شود و در واقع روحی پیدا می کند. الإمام عليّ عليه السلام : مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبِّ الدُّنيَا التاطَ قَلبُهُ مِنها بِثَلاثٍ : هَمٍّ لا يُغِبُّهُ  ، وحِرصٍ لا يَترُكُهُ ، وأمَلٍ لا يُدرِكُهُ۱) اشتغال فکری همیشگی: فکرش چنان مشغول است که بر اثر آن همیشه خسته است و خستگی اش برطرف نمی شود. شبیه این عبارت در نهج البلاغه هم آمده که می فرماید: ➖۲) فقر دائم: فقری معنوی که غنا با آن نیست و هرچه بیشتر از دنیا به دست می آورَد باز احساس کمبود می کند، زیرا بی نیازی خارج از وجود انسان نیست، بلکه در درون جان اوست. انسان دنیاپرست همیشه تشنه است و هیچ گاه سیراب نمی شود. ➖۳) آرزوهای طولانی بی پایان آرزوها هم از او دست برنمی دارند و هر کدام که برآورده شود آرزوی دیگری می آید و آرزوهایش نامتناهی می شود. چنین انسانی هرگز آرامش ندارد. یعنی این موضوع دست به دست هم داده و آرام و قرار را از او می گیرد؛ در نماز به فکر دنیاست، در غذا به فکر دنیاست، نمی داند چه خوانده و چه خورده. ✅ در اینجا به دو نکته باید توجّه کرد: الف) مردم به چیزهایی اهمّیّت می دهند که در واقع ارزشی ندارد. چرا که مهم این است که انسان در زندگی دنیا آرامش روحی داشته باشد. با اینکه امروز زندگی بشر مرفّه تر شده، امّا بر اساس آمارهایی که می دهند فشار و ناراحتی های روحی و روانی بیش از گذشته است. به عبارت دیگر، مشکلاتی که قبلًا بوده امروز برای بشر نیست. سفرها کوتاه شده، در حالی که در گذشته می گفتند: السَّفَرُ قِطعَهٌ مِنَ السَّقَرِ مسافرت پاره ای از جهنّم است. ➖به هر حال، مشکلات روحی در زمان ما زیاد شده است. ♻️حکایت: یکی از دوستان که قلبش را جرّاحی کرده بودند سینه اش را به من نشان دادگفت که آن را شکافتند، استخوان سینه را با ارّه بریدند، با جک ها دنده ها را عقب زدند و قلب را جرّاحی کردند. با اینکه چندین ساعت زیر عمل جرّاحی بود، وقتی نگاه کردم از آثار آن فقط یک خراش مثل نوک تیغ روی سینه اش نمایان بود. می بینید که علم و سایر جهات زندگی نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده، امّا بیماری های روانی افزایش یافته، چون ناآرامی های فکری انسان زیاد شده است. ▫️به نظر می رسد که نا آرامی افکار انسان دو عامل بسیار مهم دارد: نداشتن: و . ➖گاه دنیاپرستی در بهترین مراکز عبادت مانند ، دامان انسان را می گیرد. واقعاً تماشایی است که مخلوقات خدا در حج دارند چه می کنند. در آنجا انسان در عالمی دیگر است، امّا وقتی دنیاپرستی به سراغ انسان می آید، در مکّه هم به دنبال دنیا از این سو به آن سو می رود، در حالی که شاید بعضی از آنان اصلًا در ایران سراغ آن نمی روند. ✓ ب) نکته دیگر، شاخه های دنیاپرستی است. دنیاپرستی تنها به پول پرستی نیست ممکن است به حبّ جاه، مقام و سایر عناوین دنیوی باشد. مثلًا وقتی وارد مجلس شد و در جایی نشست که پایین مجلس بود، به خانه که می آید شب خوابش نمی برد، فکرش ناراحت است که به او توهین شد. 🔅لذا گفته اند: آخِرُ ما یَخرُجُ مِن قُلوبِ الصّدّیقِینَ حُبُّ الجاهِ آخرین چیزی که از دل های صدّیقین خارج می شود حبّ جاه و مقام است   | 0⃣1⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰آنچه آرامش زوجین را از بین مى برد! @mesbah_online گاهى در زندگى زن و شوهر حوادثى رخ مى دهد که آرامش آن ها را از بین مى برد. ▫️این عوامل شیطانى بر دو قسم است: ۱) عوامل درونى از جمله مصادیق عوامل درونى این است که آن ها از یکدیگر زیاد باشد. ♻️مثال: ✓زن بگوید: «خویشاوندان من که آمدند به آن ها احترام نگذاشتى» ✓ «فلان شخص از اقوام من که بیمار شد به عیادتش نشتافتى» ✓«فلان کس که از سفر زیارتى برگشت به دیدنش نرفتى» 🔅ممکن است همین توقّع را شوهر از همسرش داشته باشد و این سبب از بین رفتن آن ها مى شود. ✓یا هنگام خستگى سخنانشان خشن شود و تعبیرات دوستانه و مهربانانه جاى خود را به الفاظ سنگین و خشن بدهد. بدون شک، این امور سبب کدورت و ناراحتى و سلب آرامش مى شود. اگر همین چیزهاى کوچک و پیش پا افتاده به موقع درمان نشود، تبدیل به مى گردد و زمینه ساز مى شود. ۲) عوامل بیرونى مانند این که شیطان صفتان حسود هنگامى که زندگى آرام زن وشوهرى را مى بینند حسادت و وسوسه کنن. ♻️مثال: ✓به زن بگویند: «لیاقت تو بسیار بیشتر از این است که کسى همچون شوهر فعلى همسر تو باشد؛ زیرا تو با او قابل مقایسه نیستى؛ علم ودانشت از او بالاتر، حسن و جمالت از او بیشتر، فهم و کمالاتت از او فزون تر، مال و ثروتت از او فراوان تر، و حسب و نسبت از او والاتر است!» و همین سخنان یا مشابه آن نیز به شوهر زن گفته مى شود و این ها ممکن است آرامش را از زوجین بگیرد. 🔰شوراى حلّ اختلافات خانوادگى هنگام ایجاد اختلاف و شکاف در روابط زوجین، گاهى خودشان موفّق به حلّ آن شده و آرامش را به محیط باصفاى زندگى بازمى گردانند و گاهى خود قادر به این کار نیستند و نیاز به کمک دیگران دارند. 🔅قرآن مى فرماید: (وَاِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَا اِنْ یُرِیدا اِصْلاَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا اِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً) و اگر از جدایى میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید، یک داور از خانواده شوهر، و یک داور از خانواده زن انتخاب کنید (تا به کار آنان رسیدگى کنند). اگر این دو (داور) تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند دل هاى آن دو را به هم نزدیک مى سازد؛ زیرا خداوند، دانا و آگاه (و از نیّات همه با خبر) است». 🔰امتیازات شوراى حل اختلاف خانوادگى ➖۱) اگر اعضاى شوراى حلّ اختلاف از بستگان زوجین باشند دوست دارند هر چه زودتر و به بهترین شکل ممکن، مشکل آن ها حل شود. چون اختلافات زن وشوهر آبروى فامیل را نیز تهدید مى کند و اعضاى شوراى خانوادگى براى حفظ آبروى خودشان نیز که باشد تلاش و کوشش بیشترى مى کنند، در حالى که این انگیزه قوى، در اعضاى شوراى حلّ اختلافى که نسبتى با زوجین ندارند وجود ندارد. ➖۲) زن و شوهر، هر دو براى بزرگترهاى فامیل احترام قائل اند؛ چراکه عقل حکم مى کند اعضاى چنان شورایى از ریش سفیدان وبزرگترها و شخصیّت هاى فامیل زوجین باشند که همه اعضاى فامیل از جمله زن و شوهر مورد نظر به نظرات آن ها احترام مى گذارند، و این مطلب به حلّ بهتر مشکل کمک مى کند. اما اعضاى شوراى حل اختلاف غیر فامیل، چنین موقعیّت ممتازى ندارند. ➖۳)زوجین در مقابل بزرگترهاى فامیل، که داورى بین آن ها را پذیرفته اند، شرم مى کنند که پرده درى کرده، و برخى از مسائل نامناسب و سخنان درشت را بر زبان جارى کنند، چون هر روز چشمشان به چشم آن ها مى افتد؛ در حالى که نزد غریبه ها ممکن است خیلى از پرده ها را کنار بزنند که اثر نامطلوبى دارد. 🔰داورها چه کنند؟ حَکَم ها باید جلسه اى تشکیل داده، و با زوجین صحبت کرده وآن ها را نصیحت کنند و عواقب شوم و آثار زیان بار طلاق را برایشان توضیح دهند. ♻️مثال: به آن ها بگویند: هیچ زن و شوهرى با طلاق از هم جدا نشده اند مگر این که زخم ناشى از طلاق تا آخر عمر بر روحشان باقى مانده است. طلاق شکستى است که تا پایان دوران زندگى با آنان خواهد بود. واگر فرزند یا فرزندان مشترکى داشته باشند مشکلات طلاق عمیق تر و گسترده تر مى شود. سرنوشت بچّه ها چه خواهد شد؟ زیر نظر چه کسى تربیت مى شوند؟ آیا گرفتار دوست ناباب نخواهند شد؟ آیا انحرافات اخلاقى و اعتقادى و جنسى و آلودگى به مواد مخدر و مانند آن در انتظارشان نخواهد بود؟ ✅ خلاصه این که از یک سو عواقب و عوارض طلاق برایشان تشریح شود، و از سوى دیگر فضیلت و ثواب و نتایج عملى صلح و صفا به آن ها یادآورى گردد. ♻️مثال: خداوند متعال در سوره نور مى فرماید: وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ. آن ها باید عفو کنند و چشم بپوشانند؛ آیا دوست نمى دارید خداوند شما را بیامرزد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است»   | 1⃣1⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online