#شرح_نهج_البلاغه
شرح خطبه متقین چهارشنبه ۱۹ دیماه در ادامه مباحث گذشته بعد از نماز مغرب وعشا در مسجد حضرت اباالفضل ع ایراد گردید.
▫️ اشاره شد در خطبه ۱۹۳ (متقین) امام اصل سخن را چنین آغاز فرمودند که:
متقین اهل فضائلند، اینها در پی آنند که به وجود خویش بیفزایند و از دادههایی که خداوند به ایشان داده است بهترین استفاده را کنند نه اینکه وجود خودشون رو به #نقصان و #کاستی و #رذائل مبتلا کنند.
🔅اما #اولین خصوصیت این جماعت این است که آشنای به مهارت گفتنند. منطقهم الصواب
▫️می دانند: ✓چه بگویند، ✓چه مقدار بگویند ✓کجا بگویند.
✅ اگر این #سه نکته را عمل کردیم سخن ما #صواب است نه راست و صدق بلکه صواب است.
🔅 توضیح داده شد که ممکن است انسان #راست بگوید اما #صواب نگوید اینکه #جا و #مکان و #موقعیت و #اندازه و #کیفیت کلام را رعایت کنیم مهارت بسیار مهمی است که نام این #صواب_گویی است.
🔅امیرالمومنین فرمود:
و ملبسهم الاقتصاد پوشش اینها اعتدالی است میانهروی است نه خود رو ژنده پوش و پشمینه پوش میکنند و نه آنکه عمرشان را صرف میکنند در اینکه چه پوشیدند و چه نپوشیدند یه میانهای رو پیش می گیرند و بدان عمل میکنند.
🔅سومین ویژگی را هم گفتیم و مشیهم التواضع شیوه راه رفتن و حرکت اینها در زندگی دنیا متواضعانه است و از رذیله ی #کبر جان به در بردند که این خیلی مهم بود که ظاهراً باید چارهای کرد این قضیه #کبر در وجود و در جان آفتی است که ما رو به زمین میزند و از همه رشد ها محروم می سازد.
🔅صفت بعدی امام فرمود:
متقین: غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَیْهِمْ
همانگونه که #تن و #جسم ما حاجت به تغذیه دارد. #روح و #جان ما آدمیان هم باید آن به آن #تغذیه شود.
خصوصیت آدمی همین است که خدای سبحان این روح و جان پرورده رو به آدمی داده است که در حال #قبض و #بسط است.
▫️ از راه های تغذیه ای که در جان و روح ما آدمیان وجود دارد #مجاری_ادراک ماست.
یعنی راه های ارتباطی ما با دنیای خارج من جمله #حواس_پنجگانه ماست.
✓ اما در میان این ۵ حسی که خدا به ما داده است #دو_حس نقش اساسی تر و کلیدیتر در ساختن شخصیت انسان دارد حس #بینایی است و #شنوایی است.
مجموعه دیدنیها و مجموعه شنیدنیهای ما، #مسموعات و #مبصرَاتِ ماست که نقش بسزایی در ساختن وجود ما آدمیان دارد.
✅ به همین خاطر در کلام الهی میبینید همیشه خدا همین حس رو مطرح میکند إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا این گوش است و این چشم است که مجموعه اطلاعات را به #فواد (قلب) می دهد.
وما در نزد خداوند در قبال این دو حس مسئولیت داریم.
✓ به همین خاطر امیرالمومنین از همین جا آغاز میکند همین دو نکته رو این دو حس رو به نوعی به #نقد میگیرد کارکَرد درست اون رو مطرح میکند.
✓ متقین کسانی هستند که:
غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَیْهِمْ.
کلمه غض به معنای نقصان ، کاهش دادن، پایین آوردن است
▫️در مورد چشمها دو واژه ممکن استفاده کنیم یکی #غمض یکی #غض.
غمض العین، غض البصر
كلمه « غضوا » از ماده " غض " است.
غض و غمض دو لغت است كه هر دو در مورد چشم به كار مي رود و برخي آن دو را باهم اشتباه مي كنند. غمض به معناي برهم گذاردن پلكها است.
مي گويند: غمض عين كن. كنايه است از اينكه صرف نظر كن.
اين لغت با كلمه عين همراه مي شود نه با كلمه بصر.
ولي در مورد كلمه غض مي گويند: غض بصر و يا غض نظر و يا غض طرف.
غض به معناي كاهش دادن است و غض بصر يعني كاهش دادن نگاه.
در قرآن كريم سوره لقمان آيه ۱۹ از زبان لقمان به فرزندش مي گويد: « و اغضض من صوتك » يعني صداي خودت را كاهش بده، ملايم كن، فرياد نكن
#غمض_العین: همان است که چشم را میبندید بعد می گویید که #اغماض فرمودند، چشم پوشی کردند، این غمض البصر است.
#غض_البصر: اینطورنیست. کنترل نگاهِ. یعنی نگاه رو به اختیار گرفتن آنجا که باید دوخته شود آنجا که نباید زمین گرفته شود.
چنین حالتی که انسان #تسلط بر نگاه و دیدن خویش دارد این حالت را #غض می گویند.
✓ غض: نگاه همراه با #کنترل و #محافظت.
غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَیْهِمْ
اینها چشمشون رو به کنترل و قاعده در میاورند از آنچه خدا بر ایشان حرام کرده است.
✅ امام #وام میگیرد عین کلمه قرآنی را و در اینجا به کار میبرد.
قل للمومنین یغضوا من ابصارهم.
آیه بعدی: قل للمومنات یغضضن من ابصارهن.
پیامبر به مردان مومن و زنان مومن بگو که دیدگاهشان را و نگاهشان را غض کنند، بگو اینها دیدگاه و نگاهشان را کنترل کنند و به قاعده و فرمان درآورند.
🔅 این تعبیر تعبیر قرآنی است با این #فرق که در قرآن خداوند نفرمود از چه!
غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ... عَمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَیْهِمْ
بگو اینها #دیدگاهشون و #چشمشان را به اختیار درآورند و تیز بینی و خیره بینی نکنند این جمله گفته شد.
✅ اما از چی در قرآن نیامد؟!
از چه چیز باید دید رو کنترل کرد؟ به شکل عام گفت قرآن.
✓ اینجا امیرالمومنین کلام خدا را تفسیر می کند که از چه چیزی باید این چشم را کنترل کرد؟
🔅فرمود: عَمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَیْهِمْ
از آنچه که خداوند بر ایشان ممنوع است. حرام: یعنی ممنوع، از آنچه خداوند برای آن منع قرار داده است.
در نگریستن و چشم دوختن اینها خیره چشمی نمیکنند، خیره نظری نمیکنند.
✓ خب این ظاهر کلام بود.
▫️اما به طور کلی میدانید این #دیدن_هاست که #دیدگاه_های ما را شکل می دهد این #تصویر_هاست که #تصورات ما را نقش میبندد.
#نظرهاست که #منظر ما را تصحیح یا تکذیب میکند.
✓ اثر دیدن و نقشی که دیدن در اندیشه انسان و سیر تحولات فکری دارد شگرف و بسیار فوق العاده است.
‼️ یعنی آنچه به چشم در میآید در اندیشه انسان #خانه میکند.
ممکن نیست آدمی صحنه ای رو ببیند و در #خیال او اثر گذاری نکند.
به همین خاطر طبیعی است انسان آگاه انسانی که میخواهد به اصول تربیت و کمال نفسانی و تقوا راه پیدا کند با چارهای برای دیدنیهای خودش بکند نمی شه چشم رو رها کند آزادانه هر سو برود.
🔰نتیجه آن میشود که تشویش و اضطرابی در خانه دل و ذهن انسان دست می دهد.
* این دیدنیها مگر ما را راحت میگذارد؟
* مگر به دنبال اون #تصورات نمیاد؟
* مگر به دنبال اون #جولان_فکری و مسائل بعدی شکل نمیگیرد در خانه #خیال؟
پس بهترین راه آن است که:
ای سلیم آب ز سرچشمه ببند
که چو پر شد نتوان بستن جوی
✅ بهترین راه این است که انسان #مبادی_ورودی را ابتدا صافی بنهد و کنترل کند آنچه باید ببیند ببیند به تمام وجود ببیند، و آنچه نباید ببیند به تمام معنا نبیند
♻️نتیجه ی ندیدن ها:
دوری از تلاطم روحی، آرامش و تسکین فکری و روحی برای انسان به ارمغان میآورد.
🔅به همین خاطر مشاهده میفرمایید امام این جمله رو فرمود: غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَیْهِمْ چه چیزی رو خدا بر ما منع کرده است که بر او ننگریم؟
✅ نسبت به دیگران #سه_چیز بر ما حرام است.
جان، مال، ناموس دیگران بر انسان مسلمان ممنوع و حرام است.
✓ ۱) چشم دوختن به #جان دیگران.
به دنبال آن تصمیم و مخاطرات بعدی میآید این نکتهای است که ممنوع است.
✓ ۲) #مال، شکوه و شوکت و ظاهر اموال و ثروت و موقعیت دیگران که آدمی چشم خیره بدان باشد که حالت #خودباختگی در قبال دیگران پیدا کند ضعف شخصیت پیدا کند و بسا افکار دیگری هم در ذهن بیاید و دستی هم به مال دیگران دراز کند.
▫️ خدا به پیامبر گفت یا رسول الله: وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکْ چشم نکنه بدوزی بمال دیگران.
بین ظواهری که می بینی زرق و برقی که ممکنه بسا دیگران داشته باشند اون اصالت شخصیت و باور خودت رو و داشتههای خودت رو پاس بدار و چشم ندوز خیره که خوب طبعاً این چشم دوختن ممکنه مقدمه تصمیم و تفکرات بعدی شود.
✓۳)#نوامیس به ناموس دیگران چشم رو کنترل کردن.
➖ این سه نکته ایست که اصولی و دقیق از کلام امیرالمومنین استفاده میشود.
✓ می دانیم که #بهداشت_نظر ، بهداشت دیدن، واقعا میشه گفت از شئونات #بهداشت_روان است.
✓ #خوب_دیدن آدمی رو به #خوب_فکر_کردن وادار میکند.
✓#بد_دیدن آدمی رو به #بد_اندیشیدن میبرد.
اونجا که نباید ببینیم اگر دیدیم چه خواهد شد؟ فکر ما میرود اونجا که نباید برود!
✓ آنچه را که باید ببینیم اگر ببینیم فکر ما سامان پیدا میکند اندیشه ما در همان جهت #پویا می شود
▫️حقیقتاً این رو باید به عنوان همین مقدمات کار #تقوا حساب کرد.
🔰ببینید یکی از نکاتی که در وجود انسان مسلمان جزو #ارکان_اسلام یعنی اگر نباشه #دین ما نیست لا دین لمن لا حیا له دین ندارد کسی که حیا ندارد.
▫️لذا از عوامل عمدهای که #حیا را از بین میبردهمین #نگاههای_بی_پرواست.
آنچه را که ندیدن، دیدن است.
✓ وقتی این چشم دوخته میشود انسان میبیند که این صحنه ها در نهایت #قصاوت در نهایت #گستاخی و در نهایت #رذالت و #خباثت انسانی است طبعاً دیگه #حیا از چشم میرود.
و باید شاهد خیلی از مسائل در صحن عمومی جامعه هم بود.
✓ اینها نیست مگر به خاطر #دیدن_هایی که ای کاش تبدیل میشد به #ندیدن.
🔅حديث:
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن أطلَقَ ناظِرَهُ أتعَبَ حاضِرَهُ ، مَن تَتابَعَت لَحَظاتُهُ دامَت حَسَراتُهُ .
امام على عليه السلام : كسى كه [عنانِ] چشم خود را رها كند، زندگى اش را به زحمت اندازد؛ كسى كه نگاه هايش پياپى باشد حسرت هايش بپايد.
‼️ویژگی های گناه با چشم:
۱.خسته نمی شه ۲.آسانِ ۳.پنهانِ ۴.عذاب وجدان ندارد (به جهت تکرر،عادت می شه) ۵.سرعت تاثیر و برانگیخته گی اش بالاست.
🔅حديث:
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إيّاكُم و فُضولَ النَّظَرِ ؛ فإنَّه يَبذُرُ الهوى ، و يُوَلِّدُ الغَفلَةَ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از نگاه هاى زيادى بپرهيزيد؛ زيرا كه آن تخم هوس مى پراكند و غفلت مى زايد.
🔅حديث:
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لَيسَ في الجَوارِح أقَلُّ شُكراً مِنَ العَينِ ، فلا تُعطُوها سُؤلَها فَتَشغَلَكُم عن ذِكرِ اللّه ِ
امام على عليه السلام : در ميان اعضاى بدن ناسپاس تر از چشم وجود ندارد ؛ پس ، خواسته هاى آن را برآورده مسازيد كه شما را از ياد خدا باز مى دارد.
🔅حضرت علی (ع)
چه بسا درختان شهوتی که با نگاه ریشه گرفتن.
الْقَلْبُ مُصْحَفُ الْبَصَر: دل لوح ديده است، يعنى هر آنچه كه ديده مى بيند در دل #ثبت مى گردد.
🔰نگاه کردن به چه چیزهایی ثواب دارد؟
✓ رسولُ اللّهِ(ص):
النَّظَرُ إلَی العالِمِ عِبادَةٌ، و النَّظَرُ إلَی الإمامِ المُقسِطِ عِبادَةٌ، و النَّظَرُ إلَی الوالِدَینِ بِرأفَةٍ و رَحمَةٍ عِبادَةٌ، و النَّظَرُ إلَی الأخِ تَوَدُّهُ فی اللّهِ عَزَّ و جلَّ عِبادَةٌ.
پیامبر خدا(ص): نگاه کردن به عالِم عبادت است، نگاه کردن به پیشوای دادگر عبادت است، نگاه کردن مهر آمیز به پدر و مادر عبادت است و نگاه کردن به برادری که به خاطر خدا دوستش داری عبادت است.
✓ رسولُ اللّهِ (ص):
النَّظَرُ فی ثَلاثَةِ أشیاءَ عِبادَةٌ: النَّظَرُ فی وَجهِ الوالِدَینِ، و فی المُصحَفِ، و فی البَحرِ.
پیامبر خدا(ص): نگریستن در سه چیز عبادت است: نگاه کردن در روی پدر و مادر، و در قرآن، و در دریا.
✓ رسول اللّه(ص):
النَّظَرُ إلَی الکعبَةِ عِبادَةٌ.
پیامبر خدا(ص): نگاه به کعبه، عبادت است.
✓ الإمامُ الصّادقُ(ع):
لَمّا سُئلَ عَن قَولِ النَّبِی(ص): النَّظَرُ فی وُجوهِ العُلَماءِ عِبادَةٌ: هُوَ العالِمُ الّذی إذا نَظَرتَ إلَیهِ ذَکرَک الآخِرَةَ، و مَن کانَ خِلافَ ذلک فَالنَّظَرُ إلَیهِ فِتنَةٌ.
امام صادق(ع) در پاسخ به پرسش از این سخن پیامبر(ص) که: نگریستن به چهره علما عبادت است فرمود: منظور عالمی است که چون به او بنگری، تو را به یاد آخرت اندازد و کسی که بر خلاف این باشد، نگاه کردن به او فتنه (گمراهی) است.
✅ خداوند به همه ما توفیق دهد که بتوانیم چنین عمل کنیم.
امیر فرمود: پس این متقین کسانی هستند که نگاهشان و چشمشان را کاملا به فرمان و اختیار دارند.
✅ گاه میبینید یک نگاه #مسیر_زندگی انسان رو عوض میکند.
تا تو نگاه میکنی کار من آه کردن است
ای بفدای چشم تو این چه نگاه کردن است
می بینید یه نگاه مسیر رو می بره اونجا که خاطرخواه اوست.
#ادامه_دارد..
#شرح_نهج_البلاغه 9⃣1⃣ 🌱
📍مسجد حضرت اباالفضل (ع)
شهرک غرب
نبش شاهد ۵۷
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🔰نگاهی زیبا به دعای ماه رجب
@mesbah_online
‼️ اگه بهتون بگن یک #صاحبکاری پیدا شده که دو ساعت کار کنی #مزد کامل یک #هفته را میده!
چقدر خوشحال می شیم؟
چقدر اون صاحبکار رو احترام می کنیم و دوستش می داریم؟
(یامَن یُعطی الکثیر بالقلیل)
یعنی ای کسی که ما یه کم عمل صالح میاریم تو خیلی به ما مزد میدی!
‼️حالا اگر بگن یه کسی پیدا شده که اگر بهش بگی به من هم #مزد بده بااینکه کاری نکردم، مزد میده! عجب اینجور کسی هم هست؟ بله
(یا مَن یعطی مَن سَالهُ) همینه یعنی ای کسی که حتی کار کمی هم نمی کنند بهشون نعمت میدی!
‼️اگه بگن بهترش رو هم سراغ دارند! یه کسی هست اصلا فقط کافیه #بشناسیش، حتی اگه #نخوای، کاری هم #نکنی، بهت #کمک می کنه! بله
یامَن یُعطی مَن لَم یَساَلهً... همینه #عطا میکنی به کسی که اصلا حتی نمیاد ازت بخواد!
‼️حالا دیگه آخرشه!!!
اگه بگن #صاحبکار قبلی که گفتیم، چقدر خوب بود؟ چقدر دوستش داری؟ حالا بیا تا بهت بگم که یکی هست که حتی اگه تو نشناسیش هم بهت #لطف میکنه و بهت می بخشه!!!
بابا این دیگه کیه! این دیگه چقدر خوبه، چقدر باحاله!
...وَمَن لَم یَعرِفهُ !
♻️ حالا من کدومشم؟
آقای من! من از اون #درجه یک ها که نشدم که یه قلیل کاری بکنم و مزد کثیری به من بدی
اما از اونا که نمیشناسنت و ازت درخواست هم نمی کنند، نیستم!
من از گروه دوم هستم! اَعطِنی بِمَساَلتی ایّاک...
اما؛
اما طمع من زیاده!
جمیع خیردنیا و جمیع خیر آخرت و دفع شر دنیا وآخرت و تازه اون چیزایی که بیش از ایناست و من نمیدونم! همه رو میخوام!
جمیع خیرالدنیا وجمیع خیر الاخره واصرف عنی جمیع شرالدنیا وشرالاخره!... و زدنی من فضلک یاکریم...
‼️چرا؟ چرا من اینقدر طمع دارم؟
فانّه غیرمنقوص مااعطیت! چون تو که کم نمیاری...
🔅 آقا امام باقر؛ ممنونیم که یادمون دادین با سید و آقا و مولای خودمون، خدای خودمون، اینقدر قشنگ حرف بزنیم...
وعده های نماز #ماه_رجب، چه حالی می کنیم بااین دعای کوتاه...
#منبرک | #متنی 6⃣2⃣1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد #امام_جواد (علیه السلام) رو به همه شما همراهان عزیز و گرامی #تبریک عرض می کنم.
محتاج به لطف و کـــرم وجــود جـــوادم
از بـــهر گــدایی بــه درش روی نــــهادم
مــولا ز گدای در خود روی مــــگردان
دســـــتم ز کـــرم گـــیر کـــه از پـــای فـــتادم
محمد رضا مصباح
🔰کالیفرنیا و سنت مچ بازکنی خدا
@mesbah_online
یه عده قلیل، اعصابِ گنده ها را خرد کرده بودند!
بالاخره اونا سالها خورده بودند و برده بودند!
حالا یکی درآمده میگه کله گنده نداریم! بت و رئیس و ارباب و... نداریم!
عجب!
باید کار را یکسره کرد!
هر کی از این #انقلاب و #نظام جدید خوشش نمیاد و ضرر کرده، باید بیاد.
گفتند: فعلا اختلاف نداریم تا این خطر جدید را با همدیگه تمومش کنیم!
ده هزار جنگجو از جاها و گرایش های مختلف، پشت دیوارهای شهر بارانداز کردند تا فردا به ۳۰۰نفر مدافع شهر #حمله کنند!
اضطراب، دلهره، ترس...
شب شد، تاریکی شب، بر ترس و دلهره افزود!
مگر چشم ها می توانند بخوابند!؟
ناگهان در آن طرف شعله ها زبانه کشید!
آتش از اجاق ها به خرمن های هیزم و از هیزم ها به ذخیره گاهها می رفت !
هیچکس را یارای مقابله نبود.
سر و صدا و هیاهو و داد و فریاد و...
سوخت که سوخت!
همه خیمه ها و خرگاه ها و...
این طرف زمزمه ها و گفتگوهای یواشکی و بلند و... در گرفت!
خدا پا به میدان گذاشت!
إِذۡ جَآءَتۡكُمۡ جُنُودࣱ فَأَرۡسَلۡنَا عَلَيۡهِمۡ رِيحࣰا وَجُنُودࣰا لَّمۡ تَرَوۡهَاۚ...
اون وقتی که سربازا به طرف شما هجوم آوردن، یک نسیم! فرستادیم و سربازانی که شما نمی دیدینشون!
#خدا کی آمد؟
إِذۡ جَآءُوكُم مِّن فَوۡقِكُمۡ وَمِنۡ أَسۡفَلَ مِنكُمۡ وَإِذۡ زَاغَتِ ٱلۡأَبۡصَٰرُ وَبَلَغَتِ ٱلۡقُلُوبُ ٱلۡحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِٱللَّهِ ٱلظُّنُونَا۠
وقتی که چشاتون سیاه شد و قلباتون اومد تو حلقاتون!
یک #انقلاب اومد، بساط گردن کلفتا رو ریخت به هم!!!
همشون یکدست، هرچه داشتند رو کردند!
کشتند و بردند! این طرف یه باریکه یه عده قلیل، بدون امکانات!
یهو یه شعله زبونه کشید!
اوه اوه اوه، چشم برهم زدند دیدند کل ایالت می سوزه
با یه فوت، با یه نسیم
بله اگر بخواد، یه #نسیم بسه!
#حوصله خدا زیاده اما وقتی ببینه #جبهه_حق تو کارش مونده، یه باد، یه نسیم...
ما پیش از این هم دیدیم!
#طبس، آپاچی، ایرباس، ژنرال و افسر و...
یه #باد بس بود!
کجا نشستند؟
اونا که ترس، دلشون رو پاره کرده بود!
می گفتند ارباب خیلی پر زوره!
اگه بخواد تو سه سوت، #دودمون میکنه!
به جنگ ابرقدرت نرین!
ها؟ #خدا پر زور تره یا #اربابتون؟
اونی که میخواست تو سه #سوت دودمون کنه، حالا نمیتونه آتیش #خرگاه خودشو خاموش کنه
دیدین؟
اینقدر از #مترسک که با #کاه گنده اش کردند، نترسین.
#کشکول 3⃣2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
#سخنرانی_هفتگی
سخنرانی در تاریخ یکشنبه۲۳ دی ماه در مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت عباس (ع) شاهد ۱٠ بعد از نماز مغرب و عشا ایراد گردید.
🔰اساس امتحانات الهی در طول خلقت برای #رشد بندههاست.
اگه یه استادی و دیدید که از بین هفت هشت تا کتابی که دانش آموز سر کلاس تحصیل میکنه یه ریز داره از اون کتابی امتحان میگیره که این دانش آموز اون کتابو از بَرِه، این استاد، استاد #دلسوزی نیست!
معلم دلسوز اون معلمیه که نگاه به نقطه ضعفت بکنه و مرتب امتحان رو از #نقاط_ضعف شما بگیره که مجبور شید نقاط ضعف رو پوشش بدید اون درسی رو که بلدی که دیگه بلدی !
✓ فرض بفرمایید #معامله_میلیاردی در مغازه بهتون خورده اول اذان ظهره خب کسی که معامله میلیاردی رو بهش توجه نکرده گفته الان وقت کندن از دنیاست باید نماز اول وقتمو بخونم طبیعتاً این آدم تو جاده هم باشه میزنه کنار نماز اول وقتشو میخونه دیگه.
دیگه خدا خیلی سر نماز اول وقت فیتیله پیچت نمیکنه نمیبره سر اون بزنگاهها!
🔅 ولی اگه مثلاً ببینه با زن و بچه بد خلقی احتمالاً دم به دقیقه یه موردی برات پیش میاره که دوباره از کوره در بری که ببینه درست شدی یا درست نشدی!
🔅 احتمالاً اگه ببینه چشمات تو خیابون #هرز میره جلو چشمای آقای بهجت بیحجاب نمیاره چون میدونه این آزمونو رد کرده دیگه بلده! جلو چشم شما اتفاقاً زن بیحجاب میاره!
از #نقطه_ضعفت ازت امتحان میگیره!
چرا؟به خاطر اینکه اون نقطه ضعفه رو درستش کنی!
پس نگو خدایا اد ما به یه چیزی حساسیم دست رو همون می زاری!(میگن مار از پونه بدش میاد دم لونش سبز می شه)
▫️ آیات ۶۷ تا ۷۰ بقره قرآن میفرماید: یه جوونی تو بنی اسرائیل کشته شد دنبال قاتلش میگشتن به موسی گفتن موسی تو بگو قاتلش کیه خطاب رسید موسی به بنی اسرائیل بگو گوساله باید بکشند دُمِ این گوساله ذبح شده رو بزنن به میت میت بلند شه قاتلشو بگه کیه و دوباره بیفته بمیره! همون آیاتی که معروفه با قالواقالوا شروع میشه اینا هی بهونه آوردن موسی رنگش چه شکلی باشه؟ موسی سن گوساله گاو چقدر باشه؟ حالا خدایا این همه حیوون حلال گوشت چرا نفرمودی شتر ذبح کنن؟ خدایا چرا نفرمودی مرغ ذبح کنن؟ گوسفند ذبح کنند؟ اد باید دست بذاری رو گوساله؟ چون اینا تو پروندهشون و رزومهشون سابقه ی گوساله پرستی دارند بله من میدونم شما توبه کردید فَتُوبُوا إِلَىٰ بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ چراغا رو خاموش کنید تا می تونید از هم بکشید #مرتد حکمش اعدامه دیگه وقتی به #ارتداد_جمعی رسیدید یه چند تایی باید از بینتون کشته بشن تا من خدا بفهمم توبه تون مثل اینکه جدیه تا از بقیه بپذیرم!
ولی باز #ته_دلتون یه زمینههایی از #محبت به #گوساله هست!
فرض بفرمایید مثلاً من هفت هشت ده سالم بود تو بچگیام عاشق یه تیم فوتبالی بودم حالا یا آبی بودم یا قرمز بودم یه ذره بزرگ که شدیم خدا یه ذره عقل بهمون داد فهمیدیم بابا حالا به قول اون بنده خدا میگفت چه کاریه ۲۲ تا توپ بدید به هر کدوم از اینا انقدر همه دنبال یه توپ ندون دیگه!
پول بیت المال رو دارن میدن به اینا صد تا یکیشون بخواد از دل اینا در بیاد که آدم نماز خونی باشه، قبله بشناسه، خدا پیغمبر بشناسه، بیت المال مسلمین را میخورند و هر روزم یه دعوا و یه چه میدونم بی اخلاقی تو جامعه راه میندازن چه کاریِ آدم مومن سمت اینا بره!
ولی باز من دارم اقرار میکنم ها سالهاست از این فضا کنده شدم ولی باز اگه قرار باشه از جلوی یه مغازهای رد شم #گزارشگر_فوتبال بگه و پنالتی حتماً صورتمو برمیگردونم ببینم برای قرمز گرفته یا برای آبی!
این یعنی هنوز ته دلت یه ذره محبت به گوساله هست!
موسی باید گوساله قربانی کنن تا اون یه ذره محبته بریزه.
🔅 ما حدیث داریم وقتی به بنی اسرائیل خطاب رسید شنبهها از رودخونه ماهی نگیرید قربون خدا برم در حدیث داریم #شنبهها ماهیها میومدن روی آب روی رودخونه جولان میدادن یکشنبه میومدی ماهی بگیری ماهیا میرفتن ته رودخونه!
🔅 امام صادق علیه السلام فرمود: این مسلمونا که هجرت کرده بودن از مکه اومده بودن مدینه تا سال #صلح_حدیبیه سال ششم هجری اینا فرصتِ رفتن به مکه و احرام و حج پیدا نکرده بودند.
اینا وقتی محرم شدن شکار بر #مُحرِم حرامه دیگه محرم حتی یه #پشه روی لباس احرامش باشه بکشه #کفاره داره حروم مرتکب شده.
✓ امام صادق فرمود: اینا بعد ۶ سال لباس احرام پوشیدن برن سمت مکه شد قصه ی #صلح_حدیبیه، حیوون درنده و غیر درنده نداشت تا یکی دو متری اینا میومد اینا به دلشون حسرت مونده بود الان این حیوونه رو بکشیم میدونی پوستش چقدر می ارزه؟!
▫️ قربون خدا برم همینه اصلاً کارش! دست می زاره رو نقطه ضعفت.
✓ بعد اینا از احرام در اومده بودن امام صادق فرمود دیگه تو چند کیلومتری اینا حیوون پیدا نمیشد!
اگه از اون درسی که از بری و بلدی بخواد یه ریز ازت امتحان بگیره که این هنر استادی نیست، اگه داره امتحان میگیره #رشد پیدا کنی باید دست بذاره رو #نقطه_ضعفت.
✓ اعراب #تعصب عجیبی رو مسئله #شیخوخیت داشتند.
یکی از بهانههای رسانهایشون سر غصب خلافت امیرالمومنین مسئله #شیخوخیت بود.
دیگه میگفتن علی ابن ابیطالب سی و خوردهای سالشه، غاصب اول حق خلافت شصت و یکی دو سالش بود.
او محاسن سفیدتره پس او باید بشه خلیفه!
✓ خیلی خوب #حساسید رو #محاسن_سفید باشه دست میزارم رو امامت امام ۷ ساله باید امامتش رو قبول کنید!
✓چقدر خدا شیعیان اون عصر رو #چزونده!
در روایت داریم تو قصه ظهور هم یکی از روایاتی که در مهدویت چالش برانگیزه اینه (از نظر بصیرتی دارم رفتاری دارم عرض میکنم چالش برانگیزه) بعد از ظهور، امام زمان چهرهاش چهره ی یک جوان پخته ی ۳۰ ساله است!
✓ تو مملکتی که ما قانون داریم #رئیس_جمهور زیر ۴۰ سال نباید باشه اصلا مگه میشه مرجع تقلید محاسنش سفید نباشه؟
شما مجتهدم بشی تو ۱۵ سالگی باید صبر کنی ۷۰/ ۸۰ سالت بشه ریشات سفید شه تا مردم رساله تو قبول کنن!
یهو به شما بگن امام زمان چهره ۳۰ ساله داره قبول میکنی؟ آب روغن قاطی میکنی؟
🔅حدیث داریم اصلا یکی از #چالشهای حضرت اینه که بتواند به مردم جامعه بقبولاند امامتِ یک چهره ی ۳۰ ساله را!
✓ پس این فقط مال دوره امام جواد نیست من و شمام چالش خواهیم داشت با این قصه!
✓ فقط مال زمان امیرالمومنین نیست اگه قراره شیعه رشد پیدا کند تا به #قله_تمدن دینی برسد باید این پلهها رو طی کنی.
✓ امام جواد #شهید شد اومدن به خادم امام جواد #خیزرانی گفتن امام به شما نفرمود امامِ بعد ایشون کیه؟
خیزرانی گفت چرا امام جواد فرمود: بعد از من برید در خونه پسرم #علی_ابن_محمد امام بعد من امام هادیِ، شاهدم داری؟
گفت: فلان عالم #قحتانی شاهد این ماجراست اون روزی که امام جواد فرمود: اون عالم نشسته بود.
اومدن به اون عالم #قحطانی گفتن #خیزرانی همچین حرفی میزنه تایید میکنید گفت نه! دروغ می گه.
به خیزرانی گفتن اون عالمِ رد کرد تو گفتی شاهد بوده گفت: بهش بگید بیاید مباهله کنیم! من میگم امام بعد امام جواد امام هادیِ او می گه نیست دیگه بیاد مباهله کنیم!
✓ سر امامت خدا معجزهشو میفرسته دیگه اثبات امامتش شوخی نیست.
✓ حرف مباهله رو به گوش اون عالم قحطانی رسوندن سرش انداخت پایین گفت حق با خیزرانیِ امام بعدی امام هادیِ!
✓ چرا همون اول اقرار نکردی گفت: خیزرانی #عجم بود من #عرب قحطانم نمیخواستم #توفیق_انعقاد امامت امام هادی به دست یک عجم رقم بخوره.
گفتم چه بهتر که به دست ما اعراب قحطانی رقم بخوره!
➖عه اینجوریه! باشه، من تا دم ظهور باید تربیت تون کنم وگرنه اینجوری به ظهور نمیرسونم شماها رو.
🔅پیغمبر فرمود: انقدر شما اعراب #حساسید رو قصه عجمها باشه یه روزی میاد که من پیغمبر دارم میگم یملا الله ایادیکم بالاعاجم خدا دست شما اعراب رو به واسطه #عجمها پر میکنه، مجبورید برای ایستادن تو #جبهه حق #پشتیبانی عجم ها رو بپذیرید.
✓ خدا رحمت کنه حاج قاسم رو رهبر انقلاب فرمود:
حاج قاسم دست فلسطینو پر کرد!
مصداق حدیث رسول الله اینوری اونوری هم نداره ها.
شمام حساسید رو قصه عرب و عجم؟
باشه! من تو قصههای #مبارزات_آخر_الزمان یه #تلفیقی بین مجاهدین عرب و عجم قرار میدم تویی که #عجمی از اعراب حساسیت نشون میدی نمیای توی مبارزه میگی پول نفت من چرا باید تو مملکت اعراب خرج شه؟!
تویی که #عربی حساسیت نسبت به عجمها داری سر اون غرورت نمیای پای مبارزه خیلی از اینایی که از اعراب از دول مختلف نمیان پای مبارزه با فلسطین سر اینکه به غرورشون برمیخوره ما بریم سمتی که این عجما وایسادن!
اینا میشه دقیقا ملاک #غربال باید #ریزشها #رویشها اینجا شکل بگیره بعد برسی به قصه ظهور!
🔅دوران امام جواد علیه السلام دوران همچین تربیتهاییه.
ما از بعد امام صادق علیه السلام وارد دوران #چهارم_مبارزاتی اهل بیت می شیم.
✓ مقدمه کتاب #حماسه امام سجاد رهبر انقلاب آقا اونجا میفرماید: که از امام کاظم تا امام عسکری هیچ کدوم از این پنج امام بزرگوار حدیث پیدا نمیکنید که دنبال #فعلیت_قیام برای خودشون بوده باشن.
چرا امام حسین دنبال قیام بود در عصر خودش.
امام صادق دنبال قیام بود.
ولی امام کاظم، امام رضا، امام جواد، دنبال قیام نبودند!
این پنج امام، امام کاظم تا امام عسکری زمینه میشوند برای آن منجی موعودی که امام دوازدهم است.
♻️سوال:
اینا دقیقاً چه زمینهای رو باید برای ما فراهم بکنند؟ چه تربیتی رو به دست گرفتن این پنج امام بزرگوار؟
🔅تربیت اول:
شیعه اگر یه ضرب بعد از امام عسکری روبرو بشه با امام #دوازدهمی که هم #۵ ساله هست موقع امامتش هم از نظرها #غائب است حتما آب روغن قاطی میکنند این شیعیان، ۹۹درصد چپ میکنند میرن سراغ فرقهها و نحلههای انحرافی.
🔅 من باید خورد خورد اینا رو بار بیارم:
اول: باید به مسئله #غیبت اینا رو عادت بدم با شروع امامت امام #کاظم سازمان #وکالت اوج گرفت.
(من نمیگم کار تشکیلاتی از زمان امام کاظم شروع شد اشتباه نکنید کار تشکیلاتیو خود رسول الله و امیرالمومنین شروع کردن)
ولی اوج گرفتن قصه کار تشکیلاتی از سازمان وکالت امام کاظمِ.
✓ عادت کنید موسی بن جعفر از ۴ سال تا ۱۱ سال بعضی نقلها ۱۴ سال مدت زندانهای امام کاظم نوشتن.
✓ عادت کنید هفت، هشت، ده سال، امام زمانتونو نبینید ولی بندگی کنید!
نمیشه؟ چرا نمیشه!
اونی که یار #فرد با ندیدن امامش دلسرد میشه، ولی اونی که یار #هدفه ۵۰ سالم کربلا نره وایساده پای بندگیش.
✅ علامه مجلسی میفرماید:
تو جنگ احد مشرکین شایعه کردند رسول الله از دنیا رفته پیغمبر رو کشتیم.
حالا همه مسلمونا در نرفتن بعضی مسلمونام شمشیر گذاشتن زمین یه گوشه نشستن! امیرالمومنین فرمود: چرا نمیجنگید شماها گفتن: دیگه پیغمبر کشته شد ما برای کی بجنگیم؟
حضرت یه نگاه به اینا انداخت فرمود: گیریم که رسول الله #کشته شده باشد خدای رسول الله که #زنده است.
🔅 یکی از بزرگترین ایرادهای ما تو مسیر بندگی رفقا اینه که دل به #افراد بستیم!
✓ دل به این می بندیم می افته تو فرقه انحرافی.
✓ دل به اون میبندی با تقواست خدا زود سوا میکنه شهید میشه میره.
✓ دل به این میبندی تورمش میشه شونصد درصد!
#ایرادت اینه که دل به #آدما بستی تو باید دلت به #مکتب وابسته باشه به #قله باید دل ببندی.
✓ حضرت آقا به اینا میفرماید: #یارانِ_هدفی!
🔰تو جنگ جمل از عجایب جنگ جمل این بود پسر مقداد، #مقداد چقدر شان داشت تو قصه ولایت مداری گوی سبقت از خیلیها ربوده بود، حتی از سلمان و ابوذر نص صریح حدیثِ.
پسر مقداد تو جنگ #جمل عاقبت به #شر شد تو سپاه طلحه و زبیر بود به درک رفت ا #مِعبد_ابن_مقداد رفت تو سپاه طلحه و زبیر روبرو امیرالمومنین ایستاد و به درک واصل شد.
عمار با امیرالمومنین از کنار #جنازه پسر مقداد رد میشدند خب میدونید که #عمار و #مقداد داداش صیغهای بودن پیغمبر بین عمار و مقداد #عقد_اخوت خونده بود برادر صیغهای بودند یعنی یه جورایی پسر مقداد تو مدینه عمار را #عمو_عمار صدا میزد.
رسیدن به جنازه پسر مقداد عمار یه نگاه به امیرالمومنین کرد عرضه داشت یا امیرالمومنین پسر رو دیدید اگه امروز باباش مقداد هم روبروی من وامیستاد با اینکه پیغمبر عقد اخوتمونو خونده بود من سَرِ هدفِ مقدسم اِبایی در مبارزه با مقداد هم حتی نداشتم! اینو می گن #یار_هدفی!
✓ عادت کن موسی بن جعفر و ده سال نبینی و به بندگیت ادامه بدی خدا از قصد میاد امام رضا رو از مدینه برمیداره ۲۰۰۰ کیلومتر می بره اونورتر طوس که ببینم شما بنی هاشم، شما شیعیانِ منطقه حجاز فقط عادت کردید امامو با چشماتون ببینید بندگی کنید؟!
یا امام دور از وطن رو هم حاضرید به ولایت قبول کنید؟!
همین فرمونو تا امام عسکری و تا قصه غیبت حضرت حجت دارید امام جواد علیه السلام دسترسیش به مردم به شدت کم بود مخصوصاً در دوران #معتصم ملعون که حضرت تو سیاه چالِ تو غل و زنجیره بله یه وقتایی راوی میگه امام جواد علیه السلام تو غل و زنجیر بود #طی_الارض میکرد از دل قل و زنجیر خارج می شد می رفت کار یه شیعهای رو راه مینداخت برمی گشت تو غل و زنجیرش.
امامِ صاحب اختیاره، ولی این رفت و آمدهای امام مال یه فرده مال اجتماع و عموم شیعیان نیست.
شیعیان شما باید عادت کنید با ندیدن امام #زیست_مومنانه داشته باشید! یه تربیتِ دوره امام جوادِ.
🔅تربیت دوم:
این خیلی مهمه یکی از #سنگینترین #غربالهای #تاریخ_شیعه این غرباله جایی که امام زمانت ۷ سالشه در آغاز امامت، کل امامت امام جوادم ۱۸ سال بود یعنی ۲۵ سالش بوده امام جواد شهید شد!
امام #اعتبار_اجتماعی بین مردم ندارد طبیعتاً یه کودک هفت ساله اعتبار اجتماعی نداره دیگه.
اما اینقدر شیعه آبرودار ما تو اون جامعه داریم که باید ببینی کیا مردش هستن آبرو رو بیارن خرج امام جواد کنن!
✓ آدمی مثل #یونس_ابن_عبدالرحمان
وکیل امام رضا ع در قم که امام رضا فرمود: تو مثل #سلمان برا من می مونی دمدمای شهادت امام رضا وقتی از امام رضا شنید که جوادالائمه امام بعد امام رضاست به رفقاش گفت: فعلاً پس ما بیایم #فتواهای_شیعه رو بدیم تا امام جواد به بلوغ برسه!
آدمی که #شهادت_طلب بود در خونه موسی بن جعفر علیه السلام اینجا آب روغن قاطی کرده! میشه امام هفت ساله.